محمد قهوه ای

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
محمد قهوه‌ای



محمد قهوه ای متولد سال ۱۳۲۰ فوق لیسانس معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل سال ۱۳۴۸ است. وی فعالیت حرفه ای را از سال ۱۳۴۴ آغاز کرد. وی تاثیرات ژرفی در شهر زادگاهش همدان گذاشت. مدرسه آمنه، دبیرستان حجازی و صدها بنای مسکونی در شهر همدان از یادگارهای او هستند. او مدرس معماری در دانشگاه آزاد همدان بود و شاگردانی درخور را به معماری ایران تقدیم کرد.


زنده یاد مهندس محمد قهوه ای در حالی به سال ۱۳۸۷ دار فانی را وداع گفت که با حضوری بالغ بر ۴۰ سال در عرصه معماری در شهر همدان، ده‌ها اثر کم نظیر در این شهر از او به یادگار مانده است؛ وی غالبا به عنوان معماری که توانست هویتی متعالی را در آثار خود با ترکیب نگاه اصیل ایرانی و نیز نوگرایی معماری روز جهان رقم زند یاد می شود:



"معماری گذشته بخشی از وجود ماست؛ نمی‌توانیم انکارش کنیم . من تقلید از معماری قدیم را نادرست می‌دانم ،‌ ولی برداشت مبتکرانه از آن درست است،‌ کما اینکه بسیاری از معماران مشهور جهان از قوس و بالکن ایرانی استفاده کرده اند. همین امروز هم که می‌خواهم طرحی تهیه کنم،‌ چند کتاب معماری ایرانی را ورق می‌زنم و ایده می‌گیرم...".


طی مراسم بزرگداشت وی به سال ۱۳۸۸، اعلام شد در جهت تقدیر از وی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی که خود از اساتید آن بود، با تایید ریاست این دانشگاه، به نام وی نامگذاری شد. همچنین قرار است به زودی خیابانی نیز در همدان به نام مرحوم محمد قهوه ای نامگذاری شود. زندگی حرفه ای زنده یاد قهوه ای الگویی بی نظیر در توان یک معمار در تاثیر گزاری بر رویکرد متعالی در معماری یک شهر است.



منبع: ویکی پدیا






نقش یک معمار بر معماری یک شهر

سیمای امروز شهر همدان ، به ویژه خانه های مسکونی آن ، از ابتکارات و سلیقه های مهندس محمد قهوه ای ، معمار همدانی نشان دارد . او با نزدیک به 30 سال تجربه مستمر حرفه ای در طراحی و ساخت بناهای مسکونی موفق شده است جایگاه واقعی خود را به عنوان یک معمار در اذهان مردم شهر تثبیت کند .
اگر چه در طرحهای بی شمار او ، که حدود 30 موردش را مطابق سلیقه خود می داند ، الهامهایی از معماری گذشته ایران می توان یافت ، اما باید او را معماری نوگرا دانست . در مواردی با برداشت از کار معماران و سبکهای جهانی ساختمانهای شاخصی ساخته است ، اما وجه مشخصه کارهایش ابداعاتی است که دیگر سازندگان نیز در همدان از آن پیروی کرده اند و اکنون که دیگر سازندگان نیز در همدان از آن پیروی و اکنون صورتی عمومی یافته است : استفاده از مصالح ابتکاری در نما و صورتی عمومی یافته است : استفاده از مصالح ابتکاری در نما و فضای داخلی ، مانند آجر ماسه آهکی شکسته ، انواع آجرهای قرمز، زرد و فشاری و دیگر مصالح متنوع ، و جزئیات اجرایی تازه در ساخت پله ها ، نرده ها ، پنجره ها ، عایقکاری بازشوها ، چارچوب درها و ... که همه حاکی از دقت و علاقه او به حرفه معماری است .
از ویژگیهای دیگر بناهای او تامین نور کافی در سراسر فضای داخلی است . نور را مایه نشاط می داند و با تعبیه پنجره ها و نورگیرهای سقفی و طراحی فضاهای مرکزی دو طبقه ، نور را تا عمق خانه نفوذ داده است .معماری مهندس قهوه ای از چیره دستی او در طراحی و نقاشی نیز بهره دارد . طرحهای سیاه قلم و نقاشیهایش از مناظر شهری و روستایی کشور ، و به خصوص همدان ، مجموعه دیدنی را تشکیل می دهد .

منبع: سایت عاواد
 
آخرین ویرایش:
Similar threads

Similar threads

بالا