متروی جالب و متفاوت چینی ها

naight

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مسولین متروی شهری در شهر "آز" در چین باایجاد فضایی متفاوت در واگن های قطار منجر متعجب شدن مسافران پس از وارد شدن در ایستگاه قطار شدند.
واگن های قطار شهری به شیوه‌ای جالب رنگ آمیزی شده اند تا بدن گونه زندگی ماشینی مردم را با استفاده از رنگ و مناظر طبیعت یادآور شود. این تغییر در ظاهر متروی شهری در شهر آز در چین با استقبال و واکنش های مثبت مردم روبرو شده است.

 

naight

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ده آتشفشان شگفت انگیز که هنوز فعالند

ده آتشفشان شگفت انگیز که هنوز فعالند

[h=1][/h]

یک آتش‌فشان منظری ترسناک و درعین‌حال فریبنده دارد. آتش‌فشان‌های شگفت‌انگیز فراوانی در سراسر دنیا وجود دارند که برای طبیعت زیبا و مهلک خود مشهور هستند. در ادامه 10 شگفت‌انگیزترین آتش‌فشان‌های دنیا را به شما معرفی می‌کنیم.
[h=1]10. آتش‌فشان پوپوکاتپل، مکزیک[/h] این آتش‌فشان که به ال پوپو نیز مشهور است یکی از فعال‌ترین آتش‌فشان‌های مکزیک بشمار می‌رود و در 70 کیلومتری جنوب شرقی مکزیکوسیتی قرار دارد. نام این آتش‌فشان به زبان ناواتلی به معنی کوه دودزا است. این کوه شاهد فوران‌های متعددی است که آخرین آن‌ها در سال 2013 بوده است. از جاذبه‌های این منطقه می‌توان به صومعه‌هایی اشاره کرد که در قرن 16 میلادی به دست راهبان اسپانیایی ساخته‌شده و اکنون در لیست میراث جهانی قرار دارند.



[h=1]9. کراکاتوا، اندونزی[/h] آتش‌فشان کراکاتوا یکی از فعال‌ترین آتش‌فشان‌های اندونزی است که در پارک ملی یوجونگ کولان قرار دارد. فوران این آتش‌فشان در سال 1883 یکی از مهلک‌ترین فوران‌های تاریخ بود. حدود 35000 نفر در انفجار‌های آتش‌فشان و سونامی بعدازآن کشته شدند. این حادثه باعث از بین رفتن کامل یک جزیره و شکل گرفتن یک جزیره جدید شد. جزیره جدید آناک کراکاتوا (فرزند کراکاتوا) نام گرفت.



[h=1]8. کلیمانجارو، تانزانیا[/h] با بلندای 5895 متر، کلیمانجارو بلندترین کوه آفریقا و همین‌طور بلندترین کوه مستقل جهان است. این آتش‌فشان آرام با سه مخروط مجزای خود برای مردم محلی واچاگا قابل‌احترام است. کلیمانجارو علیرغم ارتفاع زیاد خود یکی از ساده‌ترین کوه‌ها برای صعود بشمار می‌رود و هرسال 20000 کوه‌نورد را به سمت خود جذب می‌کند.



[h=1]7. کوه برومو، اندونزی[/h] کوه برومو بخشی از پارک ملی برومو تنگر سمرو و یکی از مشهورترین آتش‌فشان‌های جنوب شرقی آسیا است. نام این کوه از نام خدای هندوها، برهما گرفته‌شده است و اهمیت فرهنگی بسیاری برای مردم محلی دارد. ساکنان محلی اطراف کوه تنگری‌ها هستند، مردمانی که در طول فستیوال یادنیا کاسادا از کوه بالا می‌روند و برای آرامش خدایان، سبزیجات، میوه‌ها و گاهی چهارپایان خود را به درون دهانه پرتاب می‌کنند.



[h=1]6. کوه سنت هلنز، آمریکا[/h] کوهی که به خاطر فوران سال 1980 بدنام است، حادثه‌ای که به قیمت جان 57 نفر و تخریب منطقه‌ای به وسعت 600 کیلومترمربع تمام شد. کوه سنت هلنز یکی از فعال‌ترین آتش‌فشان‌های آمریکا است. این آتش‌فشان و سرزمین‌های اطراف آن به‌عنوان بخشی از آثار تاریخی آتش‌فشانی ملی کوه سنت هلنز، هرساله هزاران بازدیدکننده را به سمت خود جذب می‌کنند. بازدیدکنندگان اجازه دارند تا فاصله 6.4 کیلومتری از دهانه آتش‌فشان پیش بروند.



[h=1]5. ترایناکِجگور، ایسلند[/h] این آتش‌فشان که در 21 کیلومتری از ریکیاویک واقع‌شده از 4000 سال پیش تاکنون خاموش بوده است و به نظر نمی‌رسد که در آینده‌ای نزدیک فعال شود. آتش‌فشان ترایناکِجگور تنها آتش‌فشان در دنیا است که می‌توان در درون آن به کاوش پرداخت. برای این کار امکاناتی جهت پایین رفتن تا عمق 120 متری دهانه اصلی مهیا شده است. نام این آتش‌فشان به معنی دهانه سه قله است.



[h=1]4. آتش‌فشان آرِنال، کاستاریکا[/h] آرنال یک آتش‌فشان فعال با انفجار مکرر گدازه است. آخرین فوران این آتش‌فشان در سال 1968 تقریبا تا نابودی کامل شهر تباکن پیش رفت. اینجا یک مقصد ایدئال برای تماشای جریان گدازه است. آتش‌فشان در میان پارک ملی آتش‌فشان آرنال قرار دارد و توریست‌ها علاوه بر بازدید از پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری منطقه، می‌توانند از فعالیت‌های مختلفی همچون کوه‌نوردی، قایق‌سواری، شنا و دوچرخه‌سواری کوهستان لذت ببرند.



[h=1]3. کوه اِتنا، ایتالیا[/h] این آتش‌فشان که در قلب جزیره سیسیل واقع‌شده، به‌طور مداوم در حال انتشار خاکستر و گدازه به بیرون است. اینجا خانه سایکلاپس، غول یک‌چشم اساطیری است. قله پوشیده از برف و دهانه‌های آتش‌فشان که تعداد آن‌ها به 400 عدد می‌رسد منظره‌ای فراموش‌نشدنی را به شما تقدیم می‌کنند. این آتش‌فشان با ارتفاع بیش از 3329 متر یکی از بلندترین قله‌ها در اروپا است.



[h=1]2. کوه فوجی، ژاپن[/h] کوه فوجی که در 100 کیلومتری شمال شرقی توکیو آرمیده است، یکی از نمادهای فرهنگی کشور ژاپن به شمار می‌رود. اهمیت تاریخی و فرهنگی کوه فوجی در کنار نمای زیبای کلاهک برفی قله و پنج دریاچه اطراف آن، فاکتورهای جذاب کننده این کوه هستند. فوجی یک آتش‌فشان چینه‌ای (آتش‌فشانی که مخروط آن از روی هم قرار گرفتن لایه‌های سفت شده گدازه، تفرا، سنگ آذرین و خاکستر تشکیل‌شده است) فعال است که آخرین فوران آن به سال 1707 بازمی‌گردد.




[h=1]1. کوه وزوویوس، ایتالیا[/h] کوه وزوویوس در کنار خلیج ناپل قرار دارد و شهرت آن برای فوران سال 79 میلادی است که به نابودی شهرهای پمپی و هرکولانیوم منجر شد. این کوه تنها آتش‌فشان فعال در اقلیم اروپا است و آخرین فوران آن به 1944 بازمی‌گردد. وزوویوس نقش عمده‌ای در شناخت فرهنگ اساطیری و محلی منطقه دارد. ویرانه‌های شهر پمپی، رسوبات گدازه‌ها و منظره زیبای خلیج ناپل بازدید از این کوه را جذاب‌تر می‌کنند.






منبع
ترجمه و ویرایش: کافه گردش (محمدحسین سنگ‌آبادی)
 

Similar threads

بالا