[مبانی رنگ] چگونگی انتخاب رنگ برای دکوراسیون و تزئینات داخلی

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
اگر دانش و آمادگی لازم را نداشته باشید، تزئین کردن خانه‌تان می‌تواند کاری طاقت‌فرسا باشد. خوشبختانه با راهنمایی‌ها و فوت‌و‌فن‌های درست و صحیح، می‌توانید تغییر دکوراسیون داخلی را به راحتی انجام دهید. جنبۀ مهم تزئین خانه‌ی شما، انتخاب یک پالت رنگ می‌باشد. نکات زیر به شما کمک خواهد کرد تا رنگ‌هایی برای دکوراسیون داخلی انتخاب کنید که خانه‌تان تجسمی از سلیقه‌های شما باشد.




1. انتخاب یک پالت رنگ از یک طرح نقشدار
یک راه ساده برای انتخاب رنگ، انتخاب آن‌ها از یک طرح نقشدار، می‌باشد. به‌عنوان مثال، یک قطعه از آثار هنری، فرشی که بخشی از کف زمین یک اتاق را می‌پوشاند یا یک صندلی رویه‌دوزی‌شده. رنگ نقاشی، مبلمان و لوازم‌ جانبی را با رنگ‌هایی که در این نقش، پدیدار می‌شوند، تطبیق دهید. این به اتاق شما یک یک ظاهر منسجم و ماهرانه خواهد داد و قطعۀ نقشدار را نیز نمایان خواهد کرد.

2. استفاده از قانون 60-30-10
این قانون طراحی داخلی می‌گوید که شما باید 60 درصد از رنگ اتاق را به یک رنگ غالب و اصلی اختصاص دهید. 30 درصد را به رنگ فرعی، و 10 درصد را به یک رنگ قوی و تأکیدی. این قانون به حفظ تناسب بصری کمک می‌کند و شما را از مواجه شدن با رنگ‌های روشن یا رنگ‌های تیرۀ مات و بی‌حالت، دور نگه می‌دارد.
  • رنگ اصلی و غالب باید یک رنگ نسبتاً خنثی باشد. رنگ فرعی می‌تواند کمی روشنتر باشد و رنگ تأکیدی می‌تواند به اتاق روح ببخشد.
  • برای مثال، رنگ غالب می‌تواند به عنوان رنگ دیوار، رنگ فرعی به‌عنوان اثاثیه یا لوازم‌ داخلی در مبلمان شما و رنگ تأکیدی برای لولزم جانبی مانند بالش‌ها و گلدان‌ها و ظروف استفاده شود.
  • توجه داشته باشید که این حکم و قاعده در مورد تمام زمینه‌های طراحی به کار برده می‌شود. کت و شلوار یک مرد را در نظر بگیرید، حدود 60 درصد کت و شلوار رنگ خنثی، 30 درصد در پیراهن و 10 درصد نهایی در کراوات که یک رنگ روشن است، می‌باشد.

3. در رنگ‌های خود به شیب عمودی توجه کنید
بی‌دلیل نیست که حتی زمانیکه دیوارها تاریک هستند، بیشتر سقف‌ها، سفید یا بژ می‌شوند. اگر توناژ رنگ‌ها از تیره تا روشن درجه‌بندی شوند، چنانکه شما به رنگ‌ها شیب عمودی بدهید، اتاق‌ها خیلی بهتر به نظر می‌رسند. به این تریتیب که رنگ‌های تیره را برای قطعات کم مانند فرش‌ها و میزهای قهوه‌خوری انتخاب کنید، از رنگ‌های متوسط برای دیوارهایتان استفاده کنید و سقف خود را یک رنگ روشن بزنید.

4. برای دکوراسیون از گنجۀ لباستان الگو بگیرید
اگر شما با انتخاب رنگ‌ها برای خانه‌تان، کاملاً سردرگم هستید، شجاع شوید. شما درحال‌حاضر از طریق انتخاب لباس‌هایتان، به‌خوبی با این فرآیند آشنا هستید. شما به‌احتمال زیاد لباس‌ها با رنگ‌هایی را می‌خرید که طبق خواسته شماست و به‌خوبی با چهرۀ شما مطابقت دارد، بنابراین برای تزئینات و دکوراسیون، همان حکم و قاعده را دنبال کنید. برای مثال، اگر فکر می‌کنید که لباس‌های صورتی باعث می‌شوند که رنگ پوست شما، شسته و رنگ‌پریده به نظر برسد و باعث می‌شود تا شما مریض به نظر برسید، از خرید مبلمان و یا دکور در رنگ‌های صورتی، اجتناب کنید.

5. توجه به ارتباط بین رنگ‌ها برای تطبیق آنها
یک چرخه رنگ را از طریق جستجو در اینترنت، پیدا کنید. چرخ رنگ ابزاری است که رنگ‌ها را با توجه به طول موج روشنی موردنیاز برای تولید آن‌ها، مرتب می‌کند. این ابزار توسط طراحان برای تعیین چگونگی تطابق در یک طرح تزئینی (دکوراسیون)، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • رنگ‌های همجوار در چرخه رنگ، رنگ‌های مشابه نامیده می‌شوند و می‌توانند برای یک طرح رنگ متحد و خوش‌آیند، با هم جفت شوند. برای مثال، استفاده از سبزها، کله‌غازی‌ها و آبی‌ها در یک اتاق، یک ظاهر منسجم آرام را تولید خواهد کرد.
  • رنگ‌های مقابل و ضد هم در چرخه رنگ، رنگ‌های مکمل نامیده می‌شوند و می‌توانند برای ایجاد تضادهای قابل‌توجه اما ثابت، با هم جفت شوند. برای مثال، یک گلدان با رنگ بنفش روشن در مقابل یک دیوار با رنگ سبز روشن و کمرنگ می‌تواند بسیار انرژی بخش باشد.

6. رنگ‌های سیاه‌ و سفید را در سرتاسر خانه‌تان، به کار ببرید
لوازم جانبی کوچک به رنگ سیاه یا سفید محض، نقش مهمی در روح بخشیدن و برانگیختن رنگ‌ها، بازی می‌کند. این رنگ‌ها با جا گرفتن در طیف کاملی از رنگ، به رنگ‌های دیگر جان می‌بخشند.

منبع: wikihow.com


برگرفته شده از:banoyealvand.com
 
بالا