سلام
سلام
لوله ها در انواع مختلف و جنسهای مختلف در این وسایل استفاده میشود.
اگر لوله باید تمام انواع استرس را در رنج یکسان تحمل کند و نیز نسبت stiffness/weight بالا باشد و در دمای بالا استفاده نشود و قیمت در دستگاه الویت اولیه نباشد و ductility بالا نیاز باشد از تیتانیوم استفاده می کنند(قسمتی از بدنه f15)
اگر محدودیت های دمایی تا 2600 درجه سانتیگراد باشد از ceramic composite استفاده می کنند که بدنه شاتل از این جنس است .البته لازم است توضیحی در مورد composite بدهم. compositeاز الیاف و ماتریکس تشکیل میشود که مفصل است همین قدر بگویم که الیاف تنش کششی تحمل می کند و انرا در جهات دلخواه در متریکس برای تحمل تنش قرار میدهند .ماتریکس میتواند از فلز و یا ... باشد بسته به نیاز.
اگر محدودیت های دمایی تا حدود 1500 درجه سانتیگراد باشد از carbon composite استفاده می کنند لازم به ذکر است که نسبت میانگین stiffness/weight کششی الیافها حدود 20 برابر کشش میانگین فولادها است (هاواپیماهای جنگنده نسل جدید و فکر کنم قسمتی از بدنه بویینگ های جدید)
اگر محدودیت های دمایی تا حدود 1100 درجه سانتیگراد باشد از siicon composite استفاده می کنند
گر محدودیت های دمایی تا حدود 1100 درجه سانتیگراد باشد و نسبتstiffness/weight خیلی مهم نباشد از فولادهای آلیازی استفاده می کنند
اگر محدودیت های دمایی تا حدود 300 درجه سانتیگراد باشد از الیازهای الومینیوم استفاده می کنند (بدنه هواپیمای مسافر بری)