لزوم تحصیل حضور قلب در نماز

sutern

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

الف ) در ضرورت تحصیل حضور قلب همین بس که بدانیم : نماز بی حضور قلب ، نماز حقیقی نیست و وقتی نماز از حقیقت و باطن خود جدا شد و به صورت یک عمل بی روح درآمد ، تمام ثمرات و فوایدی که در آیات و روایات ، برای نماز آمده ، در چنین نمازی وجود ندارد و چه بسا موجب دوری از خدا هم بشود . احادیث فراونی در این باره وارد شده که همه بر این مطلب تصریح می کنند که میزان قبولی نماز ، بستگی به میزان حضور قلب در نماز دارد و به تناسب وجود حضور قلب ، نماز مورد قبول واقع می شود .


امام صادق (ع) می فرماید : همانا از نماز انسان ، نصفش ، ثلثش ،ربعش یا خمسش بالا برده می شود و آن مقداری از نماز که توجّه قبلی داشته باشد بالا برده می شود . و در روایت دیگری امام باقر (ع) می فرماید : برتو است که توجه قبلی در نمازت داشته باشی ، پس همانا محسوب می شود برایت از نمازت ، آن مقداری که باقلبت ، توجه به نماز داشتی . همچنین روایات دیگری از رسول اکرم و ائمه هدی در این باره وارد شده که همه دلالت دارند برا ایم که حضور قلب در نماز امری ضروری است .

ب ) در توضیح بیشتر مطلب ، باید گفت از آنجایی که روح و حقیقت نماز متوقف بر وجود حضور قلب است ، آثار و فوایدی هم که در آیات و روایات آمده ، برای نماز با حضور قلب است ، نتیجه آن که با نبودن حضور قلب ، آثار لازم بر نماز مترتب نخواهد شد . دلیل این گفته ، همین نمازی است که می خوانیم ، ولیکن اثری از آن را در نفس خود مشاهده نمی کنیم ؛ این گونه نمازها نه تنها عامل بازدارنده در برابر گناه نیست ، چه بسا موجب خودبینی و خود بزرگ بینی هم بشود ، چرا که با خواندن نماز ، یک احساس کاذب در جهت قرب به خدا پیدا می شود و این احساس کاذب ، موجب بُعد از خدا می گردد که بلایی عظیم است ؛ یعنی آنچه که موجب نزدیکی به خداوند است ، عامل دوری از او می شود . در همین زمینه امام صادق (ع) می فرماید : هر کس دوست دارد بداند که نمازش مورد قبول واقع شده یا نه ، باید نگاه کند که آیا نمازش او را از منکر و فحشا باز داشته یا نه ، به مقداری که او را از منکرات و فحشا بازداشته از او قبول می شود .

با ضمیمه کردن این روایت با روایات دیگر ، نتیجه گرفته می شود که میزان قبولی نماز بستگی دارد به مقدار حضور قلب در نماز ؛ یعنی هر چه حضور قلب در نماز بیشتر باشد ، بازدارنگی نماز از گناه نیز موثرتر خواهد بود ، به طوری که حضور قلب کامل ، موجب باک سازی کامل روح آدمی می گردد ، چنانکه در روایتی از رسول خدا (ص) آمده : هنگامی که انسان برای نماز می ایستد ، باید تمام توجهش و قلبش به خدا باشد تا هنگام اتمام نماز مانند روزی باشد که از مادر متولد شده باشد .

نکته : حضور قلب از شرایط صحت نماز نیست ؛ یعنی با نبودن حضور قلب نماز باطل نمی شود و از لحاظ فقهی اشکالی ندارد ، ولیکن چنین نمازی ، قالبی و بی فضیلت و غیر مقبول است ، یعنی بالا نمی رود و اثر معراجی خود را از دست می هد .
و دلیل آن که حضور قلب از شرایط صحت نماز نیست ، احتمالاً برای سختی و عسر و حرجی بود که برای اکثر مردم ایجاد می شد . چرا که اکثر مردم برای تحصیل حضور قلب به زحمت می افتند و از عهده ی انجام آن بر نمی آیند و چه بسا این امر را بهانه ای برای ترک نماز قرار می دهند .
 

pouyajon

عضو جدید
قلب اگر 23 ساعت شبانه روز را غایب باشد کی تواند در یکساعت حضور بهم رساند؟
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
fluid2008 حضور قلب در نماز خدا ، عشق ، عرفان 1

Similar threads

بالا