كليدهاي قدرت

venus4164

عضو جدید
كليدهاي قدرت به دو دسته تقسيم ميشوند :
1- كليد بدون قابليت قطع زير بار (***يونر)
2-كليد با قابليت قطع زير بار ( دژنكتور )


***يونر : ***یونر باید در حالت بسته یک ارتباط گالوانیکی محکم و مطمئن در کنتاکت هر قطب برقرار می سازد و مانع افت ولتاز می شود.لذا باید مقاومت عبور جریان در محدوده ***یونر کوچک باشد تا حرارتی که در اثر کار مداوم در کلید ایجاد میشود از حد مجاز تجاوز نکند .این حرارت توسط ضخیم کردن تیغه و بزرگ کردن سطح تماس در کنتاکت و فشار تیغه در کنتاکت دهنده کوچک نگهداشته می شود .در ضمن موقع بسته بودن کلید نیروی دینامیکی شدیدی که در اثر عبور جریان اتصال کوتاه بوجود می آید .باعث لرزش تیغه یا احتمالاباز شدن آن نگردد.از این جهت در موقع شین کشی و نصب ***یونر دقت باید کرد تا تیغه ***یونر در امتداد شین قرار گیرد .بدین وسیله از ایجاد نیروی دینامیکی حوزه الکترومغناطیسی جریان اتصال کوتاه جلوگیری بعمل آید.



موارد استعمال ***یونر:
همانطور که گفته شد اصولا ***یونر ها وسائل ارتباط دهنده مکانیکی وگالوانیکی قطعات وسیستمهای مختلف می باشندودر درجه اول بمنظظور حفاظت اشخاص و متصدیان مربوطه در مقابل برق زدگی کار برده میشوند.بدین جهت طوری ساخته میشوند که در حالت قطع یا وصل محل قطع شدگي یا چسبندگی بطور واضح واشکار قابل رویت باشد .
از انجاییکه ***یونر باعث بستن یا باز کردن مدارالکتریکی نمیشود برای باز کردن یا بستن هر مدار الکتریکی فشار قوی احتیاج به یک کلید دیگری بنام کلید قدرت خواهیم داشت كه قادر است مدار را تحت هر شرایطی باز کند و ***یونر وسیله ای برای ارتباط کلید قدرت ویا هر قسمت دیگری از شبکه که دارای پتانسیل است به شین میباشد .طبق قوانین متداول الکتریکی جلوی هر کلید قدرتی از 1کیلوولت به بالا و يا هر دو طرف در صورتیکه ان خط از هر دو طرف پتانسیل می گیرد***یونر نصب می گردد.
برای جلوگیری از قطع ویا وصل بی موقع ودر زیر بار ***یونر معمولا بین ***یونر وکلید قدرت چفت وبست(مکانیکی یا الکتریکی)بنحوی برقرار می شود که با وصل بودن کلید قدرت نتوان ***یونر را قطع ویا وصل کرد. بر خلاف کلید های هوایی ،***یونرها قادر به قطع هیچ جریانی نیستند .آنها فقط در جریان صفر باز و بسته می شوند . این کلیدها اصولا جدا کننده هستند که ما را به جدا کردن کلیدهای قدرت روغنی ، ترانسفورماتوها، خطوط انتقال و امثال آنها از شبکه زنده قادر می سازند .***یونرها از لوازمات تعمیراتی وتغيير مسير جریان میباشند.
انواع ***یونر :
1- ***یونر تیغه ای یا اره ای
2- ***یونر کشویی
3- ***یونر دورانی
4- ***یونر قیچی ای یا پانتوگراف
***یونر تیغه ای یا اره ای: برای قطع و وصل ولتاز و حفاظت مطمئن در زمان عملکرد استفاده می شود و بیشتر برای فشار متوسط کاربرد دارد . بر حسب میزان جریانی که از آن عبور می کند تیغه های آن می تواند از ساده به دوبل و از نوع تسمه ای به پروفیلی و میله ای و لوله ای تغییر یابد . نوع اهرمی آن در فشار قوی وفوق فشار قوی کاربرد دارد . این ***یونر ها به دلیل وجود شرایط جوی و وجود تنش های مختلف بایستی طوری نسب شود که در اثر نیروی برف یا باد به راحتی وصل نگردد.
***یونر کشویی: برای عملکرد ،***یونر در جایی استفاده می شود که عمق تابلو کم باشد . این ***یونرها بیشتر به صورت میله ای در جهت عمودی قطع و وصل می شود و بیشتر در فشار متوسط کار برد دارد .
***یونر دورانی: بیشتر در شبکه های 63Kv به بالا استفاده می شود و عملکرد این ***یونر به صورت دو بازو در یک پل که جهت چرخش آنها 90 درجه معکوس همدیگر می باشند این نوع کلید در شرایط جوی نا مناسب مقاومت خوبی از خود نشان میدهد.
***یونر قیچی ای یا پانتوگراف: این نوع ***یونرها بیشتر در شبکه فوق فشار قوی کاربرد دارند و به لحاظ آنکه هر قطب روی یک پایه سوار است لذا از نظر جایگیری در پست حجم کمتری اشغال می کند و بیشتر زیر خط فشار قوی نصب می گردد.
***یونر با قطع زیر بار : این ***یونرها بدلیل جلوگیری از حجم زیاد پست و جلوگیری از مانور اپراتور و همچنین برای جلوگیری از اینترلاک (تنش) بین ***یونر و دژنكتور طوری طراحی می شوند که برای قطع و وصل خطی کوچک و یا فیدرهای تغذیه و یا راه اندازی موتورهای فشار قوی و همچنین وصل آنها حدود 5/2 تا10 برابر قدرت قطع آنهاست و جریان قطع این کلیدها 2تا 5/2 برابر جریان نامی است . این نوع ***یونرها دارای محفظه قطع ضعیفی می باشند که از نوع هوایی می باشند.

دژنكتور:
کلیدهای قدرت برای قطع جریانهای عادی و اتصال کوتاه طراحی می شوند .آنها مانند کلیدهای بزرگی رفتار میکنند که توسط شصتی های محلی و یا سیگنالهای مخابراتی توسط سیستم حفاظت از دور می توانند باز ویا بسته شوند . بنابر این ، کلیدهای خودکار در صورتی که جریان و ولتاز خط از مقدار تنظيم شده كمتر و يا بيشتر شوند , دستور قطع را از طريق رله دريافت مي كند.
مهمترین کلید های قدرت به شرح زیر می باشند :
کلید قدرت روغنی (OCBS)
کلید قدرت هوایی
کلید قدرت SF6
کلید قدرت خلا

کلید قدرت روغنی (OCBS): این کلید از بک تانک فولادی پر از روغن عایقی تشکیل شده است.اگر اضافه باری به وجود آید ،پیچک قطع یک فنر قوی را آزاد می کند که سبب کشیده شدن میله عایق وباز شدن کنتاکت ها میگردد . به محض جدا شدن کنتاکت ها جرقه شدیدی ایجاد می شود که سبب تبخیر روغن در اطراف جرقه می گردد . فشار گاز های داغ ایجاد اغتشاشی در اطراف کنتاکت ها میکند که سبب چرخش روغن خنک در اطراف قوس شده ،آن را خا موش می کند . در کلیدهای پر قدرت مدرن قوس در مجاورت یک محفظه انفجار قرار میگیرد، به طوری که گازهای داغ سبب جریان شدید روغن می گردند . این جریان شدید در اطراف قوس برای خاموش کردن آن جاری می شود . سایر انواع کلیدهای قدرت به صورتی طراحی شده اند که
قوس الکتریکی در آن توسط یک میدان مغناطیسی خودایجاد شده منحنی وار و طولانی می شود و به قوس در برابر یک سری بشقاب های عایقی دمیده می شود ، به طوری که قوس تکه تکه شده خنک می شود .

کلید قدرت هوایی: این کلید ها مدار با دمیدن هوای فشرده با سرعت ما فوق صوت به کنتاکت های باز شده قطع می کنند . هوای فشرده در یک مخزن با فشار حدود MPa3 ذخیره شده و توسط یک کمپرسور در پست پر می شود . پر قدرتترین کلید قدرت می تواند جریانهای اتصال کوتاه 40 کیلو آمپر را در ولتاز خط 765 کیلو ولت را در مدت زمان 3 تا 6 سیکل در یک خط hz60 قطع کند . صدایی که از دمیدن هوا ایجاد می شود آن قدر بلند است که از صدا خفه کن در صورت نزدیکی کلید قدرت به مناطق مسکونی باید استفاده می شود .
کلید قدرت SF6: این کلید کاملا بسته و با گاز عایق شده در هر کجا که فضا کم با شد مانند پست های اول شهر به کار می رود . این کلید ها از انواع دیگر با قدرت های مشابه خیلی کوچکتر و از کلید های هوایی نیز کم صداتر است.
کلید قدرت خلا: این کلید ها با اصول متفاوتلی از دیگر کلید ها کار می کنند ، زیرا هیچ گازی برای یونیزه شدن در موقع باز شدن کنتاکت ها وجود ندارد . این کلیدها کاملا آب بندی می باشند ودر نتیجه ساکت بوده وهیچ گاه در معرض آلودگی هوا قرار نمی گیرند . ظرفیت قطع انها به حدود kv 30 محدود می شود و برای ولتازهای بالاتر از اتصال سری چند کلی استفاده می شود . از این کلیدها اغلب در سیستم های مترو استفاده می شود.
 

851030893

عضو جدید
سلام.ببخشید ولی من فکر می کنم ***یونر قابلیت قطع زیر بار رو داره ولی دژنکتور این قابلیت رو نداره.اگه سیستم قدرت رو به سیستم برق یه خونه تشبیه کنیم ***یونر مثل کلیدهای داخلی منازل و دژنکتور مثل فیوز ورودیه.کلیدهای داخلی راحت می تونن روشن و خاموش بشن ولی فیوز به مراتب سختتر و همراه با جرقه روشن و خاموش میشه.:)
 
خوبه اگه اطلاعات بیشتری در این مورد یعنی کلید قدرت دارید ممنون میشم.ارادتمندیم.یه عضو جدید و کم اطلاغات.
 

Behzad nejati

عضو جدید
کلید های قدرت

کلید های قدرت

سلام.ببخشید ولی من فکر می کنم ***یونر قابلیت قطع زیر بار رو داره ولی دژنکتور این قابلیت رو نداره.اگه سیستم قدرت رو به سیستم برق یه خونه تشبیه کنیم ***یونر مثل کلیدهای داخلی منازل و دژنکتور مثل فیوز ورودیه.کلیدهای داخلی راحت می تونن روشن و خاموش بشن ولی فیوز به مراتب سختتر و همراه با جرقه روشن و خاموش میشه.:)
منم با نظر دوستمون موافقم ***یونر قابلیت قطع زیر بار رو داره اما دژنکتور این قابلیت رو نداره
 

apn1388

کاربر بیش فعال
اگر درس طراحی پست را گذرانده باشید نیازی به این بحث نیست **یونرهایی داریم که میتوانندزیربارهم قطع کنند اما درجریانهای کم. ولی در کل **یونردرزیربارقطع نمی کندوفقط برای بی برق کردن قسمتهای برقداربکار می رود.
 

mapooya

عضو جدید
سلام.ببخشید ولی من فکر می کنم ***یونر قابلیت قطع زیر بار رو داره ولی دژنکتور این قابلیت رو نداره.اگه سیستم قدرت رو به سیستم برق یه خونه تشبیه کنیم ***یونر مثل کلیدهای داخلی منازل و دژنکتور مثل فیوز ورودیه.کلیدهای داخلی راحت می تونن روشن و خاموش بشن ولی فیوز به مراتب سختتر و همراه با جرقه روشن و خاموش میشه.:)
مثالی خوبی زدین. ولی برعکس گفتین. توی پستهای فشار قوی sectioner قابلیت قطع یا وصل را بصورت onload ( زیر بار ) نداره.حتی برای اینکار interlock تعبیه میکنن.موفق باشین
 

mehdi_m_kh

عضو جدید
سلام من به همه
من یک سوال دارم.من این کلمه interlock رو خیلی زیاد شنیدن ولی اصلاًنمی دونم چی هست اگه میشه یک توضیح کامل و جامع درباره این بدید.یا علی
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
BRIKER BE KODUMESHUN MIGAN
AGE ASHTEBA NAKONAM BERIKER ZIR BAR GHAT MISHOD
 

amir_1603

عضو جدید
سلام من به همه
من یک سوال دارم.من این کلمه interlock رو خیلی زیاد شنیدن ولی اصلاًنمی دونم چی هست اگه میشه یک توضیح کامل و جامع درباره این بدید.یا علی

با توجه به اینکه ***یونر فاقد محفظه خاموش کننده میباشد بنابراین مجاز به قطع زیر بار آن نخواهیم بود وباید از سیستمی استفاده کنیم که ارتباط بین دیژنکتور و***یونر رابه نحوی برقرار سازد که تا دیژنکتور قطع نگردیده باشد امکان باز وبسته کردن ***یونر نباشد چنین سیستمی راسیستم اینترلاک مینامند که در محلهای مناسب بین ***یونر خط ودیژنکتور وهمچنین ***یونر خط وارت به منظور جلوگیری از اشتباهات نیروی انسانی وایمنی پرسنل وحفاظت تجهیزات بکار برده میشود وبردونوع است :1-مکانیکی 2- الکتریکی
 

setare.kavir19

عضو جدید
با توجه به اینکه ***یونر فاقد محفظه خاموش کننده میباشد بنابراین مجاز به قطع زیر بار آن نخواهیم بود وباید از سیستمی استفاده کنیم که ارتباط بین دیژنکتور و***یونر رابه نحوی برقرار سازد که تا دیژنکتور قطع نگردیده باشد امکان باز وبسته کردن ***یونر نباشد چنین سیستمی راسیستم اینترلاک مینامند که در محلهای مناسب بین ***یونر خط ودیژنکتور وهمچنین ***یونر خط وارت به منظور جلوگیری از اشتباهات نیروی انسانی وایمنی پرسنل وحفاظت تجهیزات بکار برده میشود وبردونوع است :1-مکانیکی 2- الکتریکی

age seksioner ghabliate ghat zire bar ro nadare chera aval tu ghat seksioner ghat mishe va ba'd dijhanktor?ya mn eshtebah miknam?ag momkene tozih bedin
tnx
 

apn1388

کاربر بیش فعال
سلام من به همه
من یک سوال دارم.من این کلمه interlock رو خیلی زیاد شنیدن ولی اصلاًنمی دونم چی هست اگه میشه یک توضیح کامل و جامع درباره این بدید.یا علی


اینترلاک به معنای قفل درونی و چفت وبست است كه به دو نوع زير ، تقسیم بندی می شود: اينترلاك الکتریکی و اينترلاك مکانیکی.در پستهای فشار قوی ، تعدادی از کلید زنی ها به ترکیب و حالات تجهیزات پست، بستگی داشته و نیاز به یکسری کلید زنی های ترتیبی دارند . برای ورود یا خروج صحیح تجهیزات در مدار و دسترسی پرسنل تعمیر و نگهداری تجهیزات به اینترلاکهای مناسب، نیاز می باشد تا بدین ترتیب از کلیدزنی غیر مجاز در پست جلوگیری بعمل آمده و ایمنی پرسنل برای دسترسی به پست، تضمین گردد.سلامت پرسنل در طول بهره برداری و تعمیر و نگهداری تجهیزات و باز و بست کلید و ***یونر باید تضمین شود. مبحث اینترلاک در ارتباط با کنترل پست و پرسنل تعمیر و نگهداری مطرح شده و در طول طراحی پستهای فشار قوی، در نظر گرفته می شود. با استفاده از اینترلاکهای مناسب، می توان احتمال خطای ناشی از اشتباه شخصی را به حداقل رسانده و تجهیزات مورد نظر را حفاظت نمود و به عملکرد صحیح کلیدها و ***یونرها دست یافت.



اینترلاکهاي الكتريكي، توسط بکارگیری کنتاکتهای کمکی تجهیزات که نشاندهندة حالت آنها می باشند ، انجام می گیرند . ادغام این کنتاکتها در مدار فرمان تجهیزات مورد نظر ، از وقوع کلیدزنی نامناسب جلوگیری می نماید.اینترلاک مکانیکی ، با قرار دادن ضامن (که می تواند دسته یا هندل عمل دهنده باشد) درون مکانیزم مکانیکی دستگاه و قفل کردن آن حاصل مي‌شود.روشهای اینترلاکمنطق اینترلاک برای ترتیب صحیح کلیدزنی ***یونرها و کلیدها به دو طریق انجام‌می گیرد. یک روش استفاده از رله ها و روش دیگر بکارگیری کامپیوتر است. انتخاب بین دو روش به پیچیدگی سیستم و قابلیتهای حفاظت و کنترل پست بستگی دارد که توسط طراح برگزیده می شود. سیستمهای متکی بر کامپیوتراز سیستمهای کامپیوتری،می‌توان هم به‌عنوان مونیتورینگ سیستم و هم به‌عنوان اینترلاک عملیاتی، استفاده نمود. دراین صورت، کامپیوتر اپراتور را آگاه می سازد که آيا بستن یک کلید یا ***یونر صحیح است يا خير و در صورتی‌که کامپیوتر بصورت عملیاتی بکار رود، از عمل کردن نامطلوب کلید یا ***یونر جلوگیری می کند.در سیستمهای کامپیوتری از دو کامپیوتر بعنوان اصلی و آماده به خدمت، بهره گرفته می شود تا از نقطه نظر قابلیت اعتماد کامل شده و میانگین زمان بین خطا(MTBF )،در این سیستم بیش از چند سال باشد. این سیستم همچنين اجازه می دهد که تعداد کلیدهای تحت نظارت بدون نیاز به تغییر نرم افزار، افزایش یابد.دورنمای استفاده از کامپیوتر در اینترلاکهای پست، ایجاد ترکیبهای اینترلاک کامل و کنترل از راه دور است که نیاز به پانل میمیک کامل همراه با سوئیچ دیسکریپنسی را، بر طرف نماید.استفاده از رله ها در اینترلاکاینترلاک بین تجهیزات توسط کنتاکتهای کمکی و ترکیبات آنها در مدار عمل کننده کلید یا ***یونر، انجام می گیرد. بنابراین یک کلید یا ***یونر، زمانی عمل می کند که کنتاکتهای کمکی کلیدها یا ***یونرهای دیگر در شرایطی باشند که اجازه شروع را بدهند. بدین ترتیب، حالت باز یا بسته بودن یک کلید، از چگونگی وضعیت کنتاکت کمکی آن مشخص می گردد.در پستهای فشار قوی، اینترلاکهای مختلفی بکارمی روند که تعدادی از آنها در اکثر پستها مشترک است. برای فراهم آوردن اینترلاک مناسب در پست بخصوص، تعدادی از این ترکیبهای پایه در هم ادغام شده و نیازمندی پست را برآورده می کند. در طراحی ترکیبهای ترکیبهای مختلف اینترلاک ، فرضیات و موارد زیرمورد توجه قرار می گیرد:***یونرها توانایی وصل یا قطع جریانهای خازنی به جز خطوط هوایی و بانکهای خازنی را دارند.***یونرها ظرفیت وصل یا قطع ندارند.***یونرها توانایی وصل یا قطع جریانهای مغناطیس کنندگی ترانسفورماتورها را ندارند.***یونرها توانایی دشارژ کردن بانکهای خازنی را ندارند.***یونر زمین تغییر حالت نمی دهد مگر اینکه مداری که ***یونر بر روی آن نصب شده است، از تمام منابع تغذیه ایزوله شده باشد.(برای زمین کردن از رله ولتاژ صفر سه فاز بهره گرفته می شود.)چنانچه ***یونر زمین مربوط به ***یونر خط بسته باشد،***یونر خط نباید عمل نماید.بازکردن کلید آزاد است.بستن کلید از اطاق کنترل پس از بسته شدن ***یونرهای طرفین آن امکان‌پذیر است.کلید سمتLV ترانسفورماتور، پس از اطمینان از بسته شدن کلیدHV و چک سنکرونیزم بسته می شود.فرمان دستی باز شدن کلید از اتاق کنترل زمانی صادر می شود که ***یونرهای دو طرف کلید بسته باشند.(بجز در شرایط تعمیر و نگهداری).کلید فشار قوی از محوطه پست بسته نخواهد شد،مگر اینکه ***یونر های مربوطه باز باشند.فرمان بسته شدن کلید قدرت از اتاق کنترل،درصورت بسته بودن ***یونر دو طرف،مجاز می باشد.(بجز در شرایط تعمیر و نگهداری).اینترلاکهای عملیاتی،بسته به شرایط و ترکیب تجهیزات پست در نظر گرفته می شود.اینترلاکهای فوق، از طریق کنتاکتهای کمکی تجهیزات پست مثل کلیدها و ***یونرها و... تهیه شده و در مدار فرمان وصل کلیدها و قطع و وصل ***یونرها، ادغام می شوند تا ترتیب کلیدزنی مناسب فراهم شود. اینترلاک تعمیر و نگهداری:کلیه کلیدها و ***یونرها و ***یونرهای زمین باید دارای اینترلاک صحیح باشند تا از عملکرد غیر مطلوب جلوگیری بعمل آید . اینترلاک کردن، عملیاتی متناسب با عملکرد و کلیدزنی در سیستم است و مجموعه ای از کلیدزنی های مناسب را انتخاب می نماید. در اینترلاک کردن تعمیر و نگهداری، تعدادی کلیدزنی برای امنیت تجهیزات و پرسنل فراهم می شود.این نوع اینترلاک با ایمنی پرسنل و تجهیزات سر و کار دارد. چنانچه پرسنل تعمیر و نگهداری بخواهد بر روی نقطه ای در پست کار کند، شرایط زیر باید فراهم شود:این نقطه از تمام منابع تغذیه جدا گردد.چک شود که از منابع تغذیه ایزوله شده است.تجهیزات تحت بررسی پرسنل، زمین شود.چک شود که زمین کردن با موفقیت انجام شده است.اجازه کار کردن را صادر نماید.این سیستم اطمینان می دهد که تمام ***یونرها و سوئیچهای زمین عمل کرده و سپس دسترسی پرسنل به تجهیزات را مجاز می داند.شرایط فوق، اصول اینترلاک برای تعمیر و نگهداری کلیه تجهیزات پست را تعیین می کند.برای تعمیر و نگهداری کلید باید اینترلاکهای زیر برقرار باشد: با انتخاب موقعیت تعمیر دركليد (Maintenance)توسط پرسنل، باید از ارسال فرمان وصل از راه دور جلوگیری گردد.***یونرهای دو طرف کلید باید باز شده و کلید زمین شود.***یونرهای دو طرف کلید باید با کنتاکت تعمیر و نگهداری کلید اینترلاک داشته و فرمان وصل نگیرند.برای تعمیر و نگهداری ***یونر باید اینترلاکهای زیر در نظر گرفته شود:***یونر در زمان تعمیر باید باز شده و ***یونر زمین آن وصل گردد و طرف دیگر ***یونر نيز بايد با روشهای مختلف، در محل زمين گردد.فرمان بستن ***یونر باید با ***یونر زمین در حالت بسته،علاوه بر اینترلاک مکانیکی، داراي اينترلاك الکتریکی هم باشد، تا از راه دور نيز عمل نکند.مثالبه نمونه اينترلاك‌‌هاي زير توجه نماييد :· اینترلاک‌‌الکتریکی‌‌بین‌***یونرارت‌سرکابل‌ورودی ۲۰Kvاز ترانسفورماتور‌ و بريکرهای۲۰Kvو400Kv همان‌ترانس،به‌این‌ترتیب است که تا موقعی که دو بریکر یاد شده درحالت قطع نباشد , اجازه بستن به ***یونر زمین سرکابل ۲۰KV داده نمی شود.ضمناً تازمانیکه سرکابل ورودی ۲۰KV زمین باشد بریکرهای ۲۰KVو KV 400فرمان وصل قبول نمی‌کنند. · در پستهايي كه ***يونر باي پاس(Bay Pass) دارند،تازمانيكه كليد باس سكشن(كليدي كه ارتباط بين دو قسمت باسبار را برقرار مي‌كند)،‌وصل نباشد،***يونر باي‌پاس،اجازۀ باز و بسته شدن ندارد. همچنين كليد باس سكشن نيز با ***يونرهاي‌طرفينش،اينترلاك دارد و بالعكس.·درپستهاي kv 20/63 ؛ تا زماني كه بریکرهاي 63 کیلو ولت باسبار،قطع نباشند،اجازه‌بستن‌ویا‌‌‌‌بازکردن‌***یونرباس‌سکشن‌داده‌نمی‌شود.· اینترلاک ***یونر زمین باسبار 20 کیلو ولت : در صورتی به ***یونر زمین باسبار20کیلوولت،‌اجازه‌بسته‌شدن‌داده‌می‌شودکه‌کلیه‌بریکرهاي‌همان‌باس(خروجی ‌ها،ورودی‌هاوباس‌کوپلر)قطع‌باشند.· اینترلاک‌کلیدهای400ولتAC: اینترلاک الکتریکی بین دو بریکر 400 ولت ترانسهای کمکی(مصرف داخلي)، بدین ترتیب است که همیشه فقط یک بریکر می‌تواند در حالت وصل باشد.اينترلاك‌هاي‌ الكتريكي در پست Kv230/400 چهلستون اصفهان، به شرح زير مي‌باشد؛ الف)قسمت 230 كيلوولت:v ***يونرهاي ارت هرخط، با ***يونر سرخط همان خط، بدين صورت كه؛ ***يونر ارت خط، در صورتي بسته و يا باز مي‌شود كه ***يونر سرخط، باز باشد .v ***يونر سرخط با كليد خط و ***يونر ارت خط، بدين صورت كه؛ ***يونر سرخط در صورتي باز مي‌شود كه كليد خط قطع باشد و همچنين در صورتي بسته مي‌شود كه كليد خط قطع بوده و ***يونر ارت خط نيز، باز باشد.v كليدخط با‌ ***يونر سرخط و يكي از ***يونرهاي متصل به باس‌بار(***يونري كه كليدو در نتيجه خط را، به يكي از باس‌بار‌ها متصل مي‌كند)، بدين صورت كه؛ زماني كليد از اتاق فرمان، وصل مي‌شودكه ***يونر هاي ياد شده ، بسته باشندو زماني كليد از محوطه بسته مي‌شود(شرايط نت[1][1]) كه ***ونرهاي مذكور باز باشند.
نكته: شرايط عمومي‌همه‌ي ‌‌كليدهاي قدرت :نخست اينكه‌براي باز كردن كليد،اينترلاكي وجود ندارد. دوم اينكه، تمامي كليدهاي 400و230 كيلوولت براي بسته شدن نياز به چك سنكرون دارند ودر صورتي كه اين رله باي‌پاس نشده باشد، اين موضوع را نيز مي‌توان به عنوان يك نوع اينترلاك تلقي نمود.موضوع ديگر اينكه بستن كليد در محوطه فقط با شرط باز بودن ***ونرهاي مربوطه امكان‌پذير است(يكي از دلايل آن عدم امكان چك نمودن شرايط سنكرون بودن در محوطه مي‌باشد) و موضوع آخر اينكه در بعضي از پستها، [مثل پستهاي كژولكس]، امكان قطع نمودن كليد از اتاق فرمان، در شرايطي كه ***يونرهاي مرتبط با آن باز باشد، وجود دارد (مثال: در موقع تعميرات، كليد را قطع و ***يونرهايش را باز مي‌كنيم، حال كليد را از محوطه و در شرايط باز بودن ***يونرهايش،وصل كرده و آنرا در حالت ريموت قرار مي‌دهيم) ولي در برخي ديگر از پستها، مثل پست چهلستون، اين مساله تعريف نشده است.v كليد ورودي به باس‌بار Kv 230، با يكي از***يونرهاي باس‌بار و ***يونر ترانس، بدين صورت كه؛ اين كليد در صورتي فرمان وصل خواهد گرفت كه ***يونر ترانس و يكي از ***يونرهاي متصل به باس بار Kv230، بسته شده‌باشند. همچنين تا اين كليد قطع نشود ،***يونر متصل به باس بار Kv230، باز و يا بسته، نخواهد شد.v كليد كوپلاژ بين باس‌بارهاي Kv230 ، با ***ونرهاي طرفينش،بدين صورت كه تا اين ***ونرها بسته نشوند،كليد فرمان وصل نخواهد گرفت و همچنين تااين‌كليدقطع‌نشود،اين‌***يونرها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازويابسته،نخواهندشد. ب) قسمت 400 كيلوولت: در حال حاضرسيستم پست چهلستون در قسمت 400 كيلوولت،بصورت يك‌ونيم كليدي ناقص مي‌باشد، بطوري‌كه هر خط توسط يك كليد به باس‌بار 91 و بوسيلة كليد ديگري به باس‌بار92، متصل است.v وضعيت‌اينترلاك ***يونرهاي ارت،همانند‌قسمت 230 كيلوولت پست مي‌باشد.v ***يونر سرخط با هردو كليدمربوط به آن(كه ارتباط خط را با باس‌بارها برقرار مي‌كند)و همچنين با ***يونر ارت خط اينترلاك دارد، بدين صورت كه تا اين كليدها قطع نشوند و همچنين ***يونر ارت خط باز نباشد،***يونر سرخط باز يا بسته نخواهد شد.v كليه كليدهاي 400Kv براي وصل شدن، با حالت باز ***يونرهاي طرفين خود، اينترلاك دارند، همچنين تا كليدها قطع نشود،***يونرهاي طرفين آن‌ها،اجازه باز يا بسته شدن ندارند.(در شرايط فرمان از اتاق كنترل)v اينتر لاكهاي باز كردن ***يونر ترانس، به منظور قطع ترانس، عبارتند از:
- قطع كردن كليد ورودي به باس‌بار230Kv
- قطع كردن كليد 20Kv ورودي به ترانس ز(G.T)
- قطع كردن كليدهاي باس‌بار ترانس (كليدهاي ارتباط دهندة ترانس‌ به باس‌بار)v
اينترلاكهاي بستن ***يونر ترانس، به منظور وصل ترانس، عبارتند از:
- بازبودن ***يونر ارت ترانس
- بازبودن ***يونر ارت شينه هاي 20Kv ورودي به كليد20Kv
- قطع بودن كليد ورودي به باس‌بار230Kv قطع بودن كليد 20Kv ورودي به ترانس زمين(G.T)قطع بودن كليدهاي باس‌بار ترانس (كليدهاي ارتباط دهندة ترانس‌ به باس‌بار)
v اينترلاك باز كردن و يا بستن ***يونر ارت ترانس، باز بودن ***يونر ترانس است.v اينترلاك باز و بسته كردن ***يونر ارت شينه هاي 20Kv ورودي به كليد20Kv ،قطع كليد 20Kv مي باشد و كليد مربوطه نيز در صورت باز بودن اين ارت ،قادر به وصل شدن است.v تا ***يونر راكتور باز نباشد،***يونر ارت راكتور،قادر به باز يا بسته شدن نيست.v ***يونر‌‌راكتور،با‌***يونرارت‌راكتوروهمچنين‌***يونرسرخط‌مربوطه(***يونر سر خطي كه شامل راكتور است) اينترلاك دارد، بدين صورت كه؛ تا زماني‌كه ***يونر ارت راكتور و ***يونر سر خط مربوطه باز نباشند، ***يونر راكتور اجازة باز يا بسته شدن، ندارد.در برخي مواردخاص، مثلا موقعي كه به كليد فرمان قطع داده‌ايم، ولي يكي از پلهاي كليد قطع نشده است و در اين حالت كليد فرمان وصل هم نمي‌گيرد(براي بازگشت به حالت اوليه)، براي جلوگيري از آسيب رسيدن به كليد و همچنين رفع مشكل بوجود آمده، توسط گروه تعميرات اينتر لاك حالت باز شدن سكيونرهاي طرفين كليد، توسط سلكتور به خصوصي، باي‌پاس شده و با باز شدن ***يونرهاي مربوطه،كليد از سيستم ايزوله مي‌شود.
 

real_s

عضو جدید
سوال؟؟؟ فوری

سوال؟؟؟ فوری

تفاوت کلید زنده(life) و مرده(dead) چیست؟
تفاوت باسبار نزدیک و باسبار دور چیست؟
کلید GCB با کلید CB چه فرقی دارند؟
با تشکر
 

real_s

عضو جدید
ما نمی توانیم در صورتی که ***یونر تحت بار باشد آن را باز کنیم. به همین منظور، بین کلید قدرت و ***یونر یک چفت و بست مکانیکی و الکتریکی به نام اینترلاک قرار می دهند. این چفت و بست از یک مدار الکتریکی و یک ضامن تشکیل شده است. برای این کار یک کنتاکت باز از بریکر را انتخاب می کنند (یعنی در زمانی که بریکر وصل است کنتاکت باز باشد) از این کنتاکت باز مداری به مکانیزم ***یونر وارد می کنند. در مکانیزم قطع و وصل هر ***یونر یک بوبین قطع و یک بوبین وصل تعبیه شده است. هنگامی که بریکر قطع می شود، کنتاکت مذکور بسته می شود و ولتاژ دی سی از آن عبور کرده و باعث می شود که بوبین وصل عمل کند و باعث جذب ضامن اینترلاک گردد که بعد از آن می توان ***یونر را قطع کرد. بنابراین اینترلاک وسیله ای است برای جلوگیری از قطع کردن ***یونر قبل از اینکه بریکر قطع شود. این وسیله علاوه بر اینکه از ***یونر محافظت می کند از جان اپراتور نیز محافظت می کند بطوریکه اگر اشتباهاً بخواهد ***یونر تحت بار را باز کند مانع از این کار شود.
 

hpapa

عضو جدید
باس زنده باس است که برق دار می باشد.
باس مرده باس بدون برق است.
باس نزدیک باسی است که ما در آن پست برق (آن محل) هستیم.
باس دور باس بار پست برق مجاور(پست برق دیگر کهاز ما دور است)است.
CB در شبکه قدرت یعنی کلید قدرت.
GCB معنی خاصی ندارد. ES یعنی کلید زمین EARTHING SWITCH و DS یعنی ***یونر کلید غیر قابل قطع زیر بار DISCONNECTING SWITCH
 

ali872

عضو جدید
سلام من به همه
من یک سوال دارم.من این کلمه interlock رو خیلی زیاد شنیدن ولی اصلاًنمی دونم چی هست اگه میشه یک توضیح کامل و جامع درباره این بدید.یا علی

اینترلاک به معنای قفل درونی و چفت وبست است كه به دو نوع زير ، تقسیم بندی می شود: اينترلاك الکتریکی و اينترلاك مکانیکی.
در پستهای فشار قوی ، تعدادی از کلید زنی ها به ترکیب و حالات تجهیزات پست، بستگی داشته و نیاز به یکسری کلید زنی های ترتیبی دارند .
برای ورود یا خروج صحیح تجهیزات در مدار و دسترسی پرسنل تعمیر و نگهداری تجهیزات به اینترلاکهای مناسب، نیاز می باشد تا بدین ترتیب از کلیدزنی غیر مجاز در پست جلوگیری بعمل آمده و ایمنی پرسنل برای دسترسی به پست،تضمین گردد.
سلامت پرسنل در طول بهره برداری و تعمیر و نگهداری تجهیزات و باز و بست کلید و ***یونر باید تضمین شود. مبحث اینترلاک در ارتباط با کنترل پست و پرسنل تعمیر و نگهداری مطرح شده و در طول طراحی پستهای فشار قوی،در نظر گرفته می شود. با استفاده از اینترلاکهای مناسب، می توان احتمال خطای ناشی از اشتباه شخصی را به حداقل رسانده و تجهیزات مورد نظر را حفاظت نمود و به عملکرد صحیح کلیدها و ***یونرها دست یافت. اینترلاکهاي الكتريكي، توسط بکارگیری کنتاکتهای کمکی تجهیزات که نشاندهندة حالت آنها می باشند ، انجام می گیرند . ادغام این کنتاکتها در مدار فرمان تجهیزات مورد نظر ، از وقوع کلیدزنی نامناسب جلوگیری می نماید.
اینترلاک مکانیکی ، با قرار دادن ضامن (که می تواند دسته یا هندل عمل دهنده باشد) درون مکانیزم مکانیکی دستگاه و قفل کردن آن حاصل مي‌شود.
روشهای اینترلاک
منطق اینترلاک برای ترتیب صحیح کلیدزنی ***یونرها و کلیدها به دو طریق انجام‌می گیرد. یک روش استفاده از رله ها و روش دیگر بکارگیری کامپیوتر است. انتخاب بین دو روش به پیچیدگی سیستم و قابلیتهای حفاظت و کنترل پست بستگی دارد که توسط طراح برگزیده می شود
 

Similar threads

بالا