كارآفريني چگونگی توسعه یک کسب‌وکار آنلاین

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
كارآفريني
چگونگی توسعه یک کسب‌وکار آنلاین

مترجم: مریم رضایی
منبع: Knowledge Insead
شرکت هندی iXiGO پنج سال است كه فعالیت خود را در حوزه نوپای رزرو بلیت و هتل به صورت آنلاین آغاز کرده و از آن زمان به یکی از رقابتی‌ترین شرکت‌های هند تبدیل شده است. این شرکت اکنون وارد فعالیت تازه‌ای برای تامین مالی از راه سرمایه‌گذاری مشترک شده است.



در آن زمان که شرکت iXiGO پرتالی برای تسهیل امور مسافرت و جست‌وجوی هتل‌ها و مسیرها راه‌اندازی کرد، بیشتر مسافرین در هند وقتشان را صرف تماس برای رزرو پروازها و تحمل صف‌های طولانی در ترمینال‌های اتوبوس یا ایستگاه‌های قطار می‌کردند.
امروز شرایط کاملا متفاوتی ایجاد شده و با افزایش دسترسی به اینترنت، فعالیت در مسافرت آنلاین به یکی از خوش آتیه‌ترین بخش‌ها تبدیل شده و حدود 80 درصد کل بازار تجارت الکترونیک را در هند تشکیل داده است. طبق گزارش 2011 شرکت comscore در مورد تحقیقات بازار دیجیتال، این بخش سالانه 32 درصد رشد داشته و به 5/18 میلیون کاربر افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در پایان سال 2012 رشد 28 درصدی داشته باشد.
شرکت خصوصی iXiGO اکنون به دنبال رشد کسب‌وکار خود در این حوزه است و برای این کار به قدرت مالی خارجی نیاز دارد. در اوت 2012، این شرکت با دور جدیدی از سرمایه‌گذاری‌های مشترک روبه‌رو شد که در این راستا حدود 5/18 میلیون دلار از صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی Saif Partners و شرکت مسافرتی آنلاین MMT دریافت کرد. راه‌اندازی کسب‌وکار جدید که مدل درآمدی آن بر اساس جست‌وجو برای رزرو هتل و بلیت بود، سرمایه‌گذاری کمکی خود را ابتدا از شرکت سنگاپوری BAF در سال 2008 دریافت کرد. الوک باجاپبی، از موسسین شرکت iXiGO می‌گوید: «ما قصد داریم به یک موتور جست‌وجو در امور مسافرت در هند تبدیل شویم.» وی قصد دارد عملکرد جست‌وجویی سایت شرکت را طوری تکمیل کند که فرد به جای امکان یک مقایسه قیمتی ساده، بتواند اطلاعات و پیشنهادهایی را در مورد مسافرت‌های برنامه‌ریزی شده دریافت کند. در واقع، قرار است این سایت به یک فروشگاه آنلاین تحقیقاتی، برنامه‌ریزی و رزرو جا در امور مسافرت تبدیل شود. سرمایه‌گذاران جدید iXiGO این نوع بازار و کسب‌وکار را به خوبی می‌شناسند. به گفته موکول سینگهال، معاون شرکت Saif Partners، «در 12 تا 24 ماه گذشته، تحول بزرگی در سایت‌های تجارت الکترونیک صورت گرفته است. وقتی به این فکر می‌کنیم که طی چهار تا پنج سال آینده چه اتفاقی می‌تواند در این صنعت رخ دهد، به شکاف‌های اطلاعاتی گسترده‌ای در برنامه‌ریزی‌های مسافرتی می‌رسیم. موقعیت جغرافیایی هند برای برنامه ریزی تورهای مسافرتی ناهمگون است. هیچ مکان سازمان دهی شده آنلاین برای دریافت اطلاعات درست برای کشف ایده‌های مسافرتی وجود ندارد. شرکت iXiGO قصد دارد چنین چیزی را ایجاد کند. ما به قابلیت‌های فنی آنها را باور داریم و معتقدیم تیم خوبی دارند.»
فرصت‌ها و طرح‌های کسب‌وکار
سرمایه‌گذاری جدید باعث شد iXiGO سرمایه‌گذاران اولیه را خارج کند و برای فاز بعدی گام بردارد. تعداد کارمندان شرکت از 17 نفر به 30 نفر افزایش یافته تا پایگاه‌های محتوایی جدید ایجاد کنند، نوآوری در پایگاه‌های موبایل ایجاد کنند و تلاش‌های توسعه کسب‌وکار خود را افزایش دهند. در اوایل سال 2012 سایت iXiGO.com اولین اپلیکیشن ویژه سفر برای گوشی‌های آندروید و یک موتور جست‌وجو برای فیس بوک و توییتر را در هند راه‌اندازی کرد که جست‌وجوهای مربوط به سفر و پرواز را شناسایی می‌کند و پاسخ می‌دهد. در روزهای اول راه‌اندازی شرکت، پایگاه‌های رسانه‌های اجتماعی ابزار بازاریابی مهمی محسوب می‌شدند. از آن زمان iXiGO نزدیک به 160 هزار طرفدار در فیس بوک جمع آوری کرده و برای این کار استراتژی ترکیبی تبلیغات تشویقی، در نظر گرفتن جایزه، پازل‌ و مسابقات عکاسی را به کار گرفته تا کاربران خود را درگیر نگه دارد. با این حال، چالش هایی که بر سر راه این صنعت وجود دارند، شناخته شده‌اند؛ چالش‌هایی مانند حاشیه سود بسیار کم، به خصوص در عرصه فروش بلیت هواپیما و هزینه‌های عملیاتی بالا. مشتریان هندی به خوبی جذب این‌گونه سایت‌ها می‌شوند، اما این مساله نیازمند ایجاد روابط با شرکت‌های شریک است تا نرخ‌های مذاکره شده تضمین شوند. اکنون این سوال مطرح می‌شود که شرکت iXiGO در فضای بازاری که تحت کنترل بازیگران داخلی و بین المللی است، چگونه رقابتی باقی خواهد ماند؟ به گفته بالاگوپال ویسا، استاد کارآفرینی موسسه INSEAD، چالش آنها اکنون این است که در یک وضعیت ویژه رقابتی که خودشان پیشگام آن بوده‌اند، به طور مفیدی رشد کنند. سینگهال معتقد است: قابلیت‌های فنی بررسی شده و توسعه کسب‌وکار این تیم در فاز بعدی آن مهم و حیاتی خواهد بود؛ هم برای توسعه محصولات و هم در ارتباط با قراردادهای جدید و مشارکت‌هایی با بسته‌های مسافرتی و کسب‌وکارهای مسافرتی در سراسر کشور. نزدیک به 80 درصد کاربران سایت iXiGO در خود هند هستند. حدود 5/1 میلیون جست‌وجو در این سایت صورت می‌گیرد و گفته می‌شود حدود 2 درصد کل معاملات آنلاین در این کشور را پوشش می‌دهد.
مالکیت آینده؟
ساختار مالکیت جدید iXiGO احتمالات جالبی برای آینده آن ارائه می‌دهد. سایت MMT یکی از وب سایت‌های پیشتاز مسافرتی در هند است که حدود 40 درصد سهم بازار را در اختیار دارد. به گفته ویسا «واضح است که ورود شرکت MMT به عنوان یک سهام دار بزرگ منابعی را در اختیار می‌گذارد که شانس iXiGO را برای موفقیت در این فاز چالش زا بالا می‌برد.» اما آیا این کسب‌وکار جدید که به سرعت در حال رشد است به نتیجه خواهد رسید؟ به گفته باجاپی، شرکت سهامی عام MMT که شرکت Saif Patrners بزرگ‌ترین سهامدار آن است، بیشترین نقش را در این مورد دارد. به علاوه، دو شرکت استراتژی‌های مختلفی را دنبال می‌کنند؛ MMT بر ایجاد یک کسب‌وکار داد و ستدی متمرکز است؛ در حالی که iXiGO همچنان یک سایت رسانه‌ای باقی می‌ماند.
 

Similar threads

بالا