قلعه ها و برجهاي قديمي تهران

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
قلعه ایرج
قلعه ایرج در شمال شرقی ورامین نزدیک دهکده جعفرآباد است این قلعه یکی از بزرگترین قلعه های ایران به حساب می آید این قلعه به شکل مستطیل است و ساختمان آن با خشت و گل ساخته شده است . ابعاد این قلعه بزرگ خشتی در حدود ۱۴۴۰ در ۱۲۸۰ متر است.امروزه از چهار دروازه آن، تنها دروازه اصلی باقی مانده است.به باور برخی، قلعه ایرج همان دژ وارنا است که در « وندیداد » نام آن آمده‌است.
قلعه طبرک و بارو و حصار قدیم
این بار و حصار شهر ، از آثار بر جای مانده دوران خلفای عباسی و مهمترین آثار اسلامی ری است که شامل یک رشته دیوارهای خشتی و سنگی است . داخل حصار بنایی به نام طبرک وجود داشت که به دستور طغرل سلجوقی منهدم شد . در بالای کوه نقشی از بهرام گور بود که بعدها در دوران قاجاریه صورت فتحعلیشاه را به جای آن تراشیدند . قلعه طَبَرَک دژی تاریخی در شهر ری است. این قلعه بر فراز کوهی نزدیک شهر ری بر جانب راست رونده بخراسان که از جانب چپ وی کوه بزرگ ری واقع است . این دژ به خرابه ری پیوسته‌است که آن را سلطان طغرل بن ارسلان بن طغرل بن محمدبن ملکشاه بن ارسلان بن داودبن سلجوقی سال ۵۸۸ ه. ق. خراب کرد. این بارو و حصار شهر آثار بر جای مانده از دوران خلفای عباسی و مهم‌ترین آثار اسلامی ری است که شامل یک رشته دیوارهای خشتی و سنگی است. داخل حصار بقایی به نام قلعه طبرک وجود داشت که به دستور طغرل سلجوقی منهدم شد. در بالای کوه نقشی از بهرام گور بود که بعدها در دوران قاجاریه صورت فتح‌علی‌شاه را به جای آن تراشیدند.این قلعه در حال حاضر تخریب شده و امروز، به دلیل وجود برج نقاره‌خانه بر فراز آن، به کوه نقاره‌خانه معروف است
برج نقاره خانه
بقایای برج آجری نقاره خانه که دارای هشت ترک است . بر فراز کوهی در شهر ری به همین نام باقی است . این برج از بناهای عهد سلجوقی است و پژوهش ها و کاوشهای علمی نشان داده اند که محل برج نقاره خانه آرامگاه یکی از شهر یاران سلجوقی بوده است . اين برج در حدود يک هزار سال پيش به دست شخصي به نام « بزرگ اميد » جهت استفادهشخصي ساخته شد. به گفته برخي پژوهشگران‌ ممکن است اين مکان مقبره يکي از شاهانسلجوقي باشد.
برج نقاره خانه از نظر قدمت متعلق به دوره سلجوقيان (حدود 800 سالپيش )است و در واقع اين برج از بناهاي عهد سلجوقي محسوب مي شود و پژوهش ها وکاوشهاي علمي نشان داده است که محل برج ، نقاره خانه آرامگاه يکي از شهرياران سلجوقيبوده است .
اين برج در دامنه کوه طبرک برج نقاره خانه به صورت هشت ضلعي ساختهشده و داراي سردابي است که توسط راهرويي که در بيرون تعبيه شده به زير برج راهدارد.
اين برج آجري که ارتفاع آن به سه متر مي‌رسد، داراي ساختاري متشکل ازلاشه سنگ و گچ است و نماي آن تزيينات آجرکاري به همراه قوس هاي جناغي تزييني دارد.
اين برج داراي هشت ترک است که سبب زيبايي و استحکام آن شده است‌. مردم محلي برجنقاره خانه را به نام برج يزيد نيز مي‌شناسند.
شهرستان ري با مساحت دو هزار و 293 کيلومتر مربع در دشت وسيعي در جنوب تهران قرار دارد و داراي 28 قلعه، هشتکاروانسرا، 21 خانه و عمارت قديمي، 31 تپه و محوطه باستاني ، شش مسجدقديمي ، 47بقعه و آرامگاه ، پنج حمام تاريخي و 29 اثر تاريخي، است.
بقایای مرکز شهر سلجوقیان
در پایین نقارخانه شهر ری ، آثاری از یک شهر برجای مانده از دوران سلجوقیان به چشم می خورد بقایای این شهر به صورت ویرانه ای است که برج و بارویی مخروبه روی آن قرار گرفته است . در قسمت بالایی برج و باروی شهر سلجوقیان ، روی کوه نقاره خانه ، برج نقاره خانه قرار دارد که آن هم متعلق به دوران سلجوقیان است .
برج طغرل
برج طغرل در شهر ری ، بنایی است که بلندی آن در حدود 20 متر است . بدنه این برج ترک ترک است . این برج در میان محوطه ای قرار دارد که به احتمال قوی مدفن طغرل اول پادشاه سلجوقی است . اکنون این برج قدیمی که از بناهای نیمه اول قرن پنجم هجری است به صورت یک بنای تازه در آمده است . لوح سنگ مرمر سر در برج به یادگار مرمت بنا نصب شده است .
زندان هارون
بنای تاریخی زندان هارون که ده کیلومتری جاده تهران به خراسان در دامنه کوههای مسگر آباد واقع است از سنگهای نامنظم سیاه رنگ یا ملاط گچ و تاق آجری ساخته شده است ( اتاق آجری این بنا از بین رفته است ) این بنای شگفت که در قرن چهارم هجری ساخته شده به دوران آن بدیه مربوط است .
تپه گبری
در شمال شرقی امین آباد و در یک کیلومتری جنوب شرقی بقعه ، تپه ای قرار دارد که به نام تپه کبری مشهور است . بر بالای تپه آثار برج سنگی و گچ بزرگی از دوران دیلمیان باقی مانده که به احتمال قوی مقبره مرداویچ زیارگیلی از سرداران معروف آن زیار ( دیلمی ) است .
برج علاء الدین
برج آجری علاءالدین با ارتفاع 17 متر در فاصله ای اندک در شمال مسجد جامع ورامین قرار دارد و شامل دو قسمت است : قسمت اول با بدن های مدور به ارتفاع 12 متر که بخش اصلی بنا را تشکیل می دهد . قسمت دوم شامل گنبدی مخروطی شکل و بزرگ به ارتفاع 45 متر است که روی قسمت اول قرار دارد .
تاریخ بنای برج سال 680 ه.ق است و برخی آنرا مقبره سلطان علاء الدین خوارزم شاه می دانند . سبک ساختمان برج ترکیبی از معماری زمان مغول و دوره آق قویونلو و قزیونلو است .
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Alborz Rad قلعه رودخان +عکس تاریخ ایران 2

Similar threads

بالا