فوائد مصرف شکلات تلخ / تیره

nejla88

عضو جدید


شکلات تلخ








سلامت نیوز : مصرف شکلات تلخ نه تنها احساس گرسنگی را از بین می برد، بلکه از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر محققان دانشگاه لاوال کبک کانادا اعلام کردند ماده شیمیایی به نام پلی فنال در شکلات وجود دارد که جریان خون را در رگهای نزدیک به پوست افزایش می دهد و در نتیجه از پوست در برابر اشعه مضر ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند.

پژوهشگران در این تحقیقات تاثیر مصرف شکلات را بر پوست شصت داوطلب در سنین بین 25 تا 65 سال به مدت دوازده هفته بررسی کردند.

محققان انگلیسی و آلمانی نیز پیشتر در تحقیقاتی مشابه به تاثیرات مصرف شکلات در محافظت از پوست پی برده بودند.

تمامی شرکت کنندگان در این تحقیقات زنان بودند تا پژوهشگران بتوانند عامل تفاوت هورمونی بین دو جنسیت را از نتیجه تحقیقات حذف کنند.


تاثیرات شکلات تلخ بر سلامتی

شکلات در خالص ترین شکل خود به کاهش فشار خون ، بازگشت انرژی عضلانی ، بهبود کیفیت پوست و فراهم آوردن آنتی اکسیدان ها کمک می کند . بهترین انتخاب ، خوردن مقدار کمی شکلات با کیفیت مطلوب است. و در صورتی که روزانه این مقدار کم را مصرف کنید از فوائد آن بر سلامت قلب بهره مند خواهید شد.

کاکائو جریان خون را بهبود بخشیده ، از چسبندگی پلاکت ها می کاهد ، که این به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند ، و بر کلسترول بد خون نیز اثر مثبت دارد. این تاثیر به ویژگی آنتی اکسیدانی کاکائو مربوط می شود که درکاهش التهاب ، عامل اصلی بسیاری از بیماری ها ، نقش دارد.






مطالعه دیگری که توسط محققان آلمانی انجام شده نشان داده است زنانی که هر روز نصف فنجان کاکائوی غنی شده می نوشیدند پوستی شاداب تر و مرطوبتر داشتند. بعلاوه پوست این زنان پس از قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش کمتر دچار قرمزی و التهاب شد.

جالب توجه اینکه فلاونوئید های موجود در شکلات به حفاظت پوست و افزایش جریان خون آن کمک میکند که این باعث افزایش صافی و شادابی پوست می شود.

اما محققان هشدار می دهند که شکلات سفید علیرغم طعم خوش مزه بودن هیچیک از این اثرات را بر سلامت ندارد زیرا دارای کاکائو ، جزئی که شکلات تیره را تا این حد استثنایی می کند ، نیست.





همچنین پژوهشگران می گویند نتایج تحقیقات جدید آنان نشان می‌دهد که مصرف شکلات تلخ می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی یا همان سیروز کبدی کمک‌کننده باشد.
پژوهشگران کشور اسپانیا معتقدند خوردن شکلات تلخ بعد از غذا سبب کاهش فشارخونی می‌شود که در اثر خوردن غذا افزایش می‌یابد.
افزایش فشارخون برای بیماران مبتلا به سیروز که نوعی بیماری کبدی است بسیار خطرناک است و حتی ممکن است سبب پارگی عروق خونی شود.
وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی که در شکلات تلخ یافت می‌شود، ممکن است دلیل این باشد که چرا شکلات برای فشارخون مفید است. این موادشیمیایی به نرم شدن سلول‌های عضلانی عروق خونی و گشاد شدن آنها کمک می‌کند.
مطالعه روی ۲۱ بیمار که در مرحله آخر بیماری‌های کبدی بودند، نشان می‌دهد افرادی که در رژیم‌غذایی آنها شکلات ۸۵ درصد بود، به طور قابل‌توجهی کمتر دچار افزایش فشارخون کبدی شدند. در صورتی که کسانی که شکلات شیری مصرف می‌کردند، هیچ کاهشی در فشارخون آنها دیده نشد.

این مطالعه نشان می‌‌دهد ارتباط واضحی بین مصرف شکلات تیره و کاهش فشارخون وجود دارد. حتی مصرف شکلات در بهبود بیماران مبتلا به سیروز کبدی بسیار موثر و مفید است.






* مصرف روزانه مقدار کم شکلات تلخ می تواند از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کند.

* شکلات تلخ برای سلامت قلب و عروق مفید است .

* شکلات‌های تلخ و تیره در کاهش بیماری های خطرناک قلبی نقش دارند.

* شکلات تلخ ، سرعت تخریب توده های سرطانی را افزایش می دهد.


منابع :
http://tameshk24.blogfa.com/ & http://www.ghatreh.com/
 

Similar threads

بالا