سـعید
مدیر بازنشسته
فشن چیست؟

»فشن به عنوان سیستم و روش نمادی
فشن زبانی از نشانه ها و نمادها است که مفاهیم ارتباط غیر کلامی درباره اشخاص و گروه ها دارد. فشن در تمام اشکال خود، از یک شکل خالکوبی شده تا جدیدترین مدل آرایش مو، بهترین حالتی است که می تواند هویت اشخاص را نشان بدهد. این موضوع به ما کمک می کند تا درک سریعی از خود را برای افرادی که ما را می بینند، ایجاد کنیم.
»فشن : میزان سنج تغییرات فرهنگی
این مطلب که ما زشتی ها یا زیبایی های بدن خودمان را چگونه تشخیص می دهیم و آنها را چگونه می بینیم، بستگی به گرایشات و نگرش های فرهنگی ما دارد. تصویر زنی که در نقاشی های روبنز به عنوان زنی زیبا و جذاب ترسیم شده است، امروزه به طور ناخودآگاه نازیبا و ناخوشایند به نظر می رسد؛ البته اگر به زیبایی از همان دیدگاهی که اکثر مردم در قرن بیست و یکم قبول دارند، نگاه کنیم.
امروزه در حالی که آرمان طلبی فرهنگی دائما مدهای جدیدی را عرضه می کند، اگر در تغییر دادن لباس و تغییر شکل دادن بدن خود ناتوان باشیم، باعث می شود تا نتوانیم خودمان را با معیارهای فشن و مد تطبیق بدهیم. کسانی که موفق می شوند تا خود را با معیارها و استانداردهای فشن هماهنگ کنند، همواره زندگی خود را در سیکلی از رژیم غذایی، ورزش، جراحی پلاستیک و سایر روش ها و رژیم ها می گذرانند، که این موضوع شامل دقت زیاد و سخت گیری در خرید لباس هم می شود.
»ضرورت وابستگی های قومی
مقاومت و اکراهی که ما در مقابل یک رژیم غذایی منظم و سخت و ورزش مداوم نشان می دهیم، همچنین علاقه ما به استفاده از مدل های خاص لباس، نشان دهنده این مطلب است که شخصیت ما دارای ضعف اراده است. اینکه ما درحلقه طرفداران فشن باشیم، به تنهایی برای قرار گرفتن در مد و فشن کافی نیست. بنابراین ما تلاش می کنیم تا ظاهری رضایت بخش، منطبق با فرهنگ خود را برای خودمان ایجاد کنیم، تا احساس بهتری داشته باشیم؛ در حقیقت ما تلاش می کنیم تا متناسب با جامعه خود، هر نوع جامعه ای که می خواهد باشد، هماهنگ با مد باقی بمانیم.
وابستگی گروهی، اولین بستگی است که در فشن به آن توجه می شود. زمانی که برخی شباهت های گروهی در افراد گروه قابل تشخیص باشد، مد شخصی ما خواه قدیمی و خواه به روز باشد، می تواند متعلق به هر جامعه و فرهنگی باشد. احساس و درک تعلق داشتن، که توسط نوع مدی که ما استفاده می کنیم مشخص می شود، نوعی وابستگی قومی و فرهنگی به ما می دهد.
»نقش ها و وظایف اجتماعی
یک خصوصیت ذاتی بشر، تمایل و تلاش برای متمایز بودن است. هرشخص می تواند از فشن به عنوان وسیله ای برای شناسایی و تشخیص آشکار نقش های گوناگونی که افراد در هر روز ایفا می کنند، استفاده کند.
جامعه شناسان کلمه " نقش" را از هنر تئاتر قرض گرفته اند، زیرا اشخاص هم مانند بازیگران، نقش های مختلفی را اجرا می کنند و هر کدام از این نقش ها باید فرا گرفته بشود. نقش ها دائما آموخته می شوند و تکرارمی شوند. همچنین این نقش ها بین افراد تقسیم می شوند، چون مانند بازیگران روی صحنه نمایش، تنها در صورتی عکس العمل روان اتفاق می افتد که تمام ایفا کنندگان نقش از رفتار مورد انتظار آگاه باشند.
»طبقه بندی افراد
هنر و مد لباس در دوران ادوارد هفتم، در هنر تفکیک وظایف مختلف اجتماعی عالی بود. افراد در آن دوره، زمان کافی برای تعدیل کردن الگوهای جدید رفتاری برقرار شده توسط سلطنت ملکه ویکتوریا را داشتند.
ادواردی ها از نظر اجتماعی، افراد را به کسانی که لباس های دست دوز می پوشیدند، تا کسانی که لباس های مستعمل دیگران را بر تن می کردند، در گروه های مختلف طبقه بندی می کردند. فقر و ناداری افراد فقیر به راحتی مشخص می شد، زیرا لباس آنها هویتشان را فاش می کرد؛ در حالی که افراد تازه به دوران رسیده و ثروتمند، ثروت خود را به وسیله لباس، زینتها و لوازم جانبی آن در مقابل چشم افرادی که از نظر اجتماعی در مرتبه پایین تری قرار داشتند، به نمایش می گذاشتند.
»چیدن و قرار دادن نقش های افراد
نقش و وظیفه افراد دقیقا با لباس آنها مرتبط بود. افراد با قرار گرفتن درنقش خود به عنوان دوست دختر، دوست پسر، خواهر، برادر، دوست، همسر، عاشق، مادر، پدر، پدر بزرگ و مادر بزرگ، فامیل، کارفرما، مشتری، همکار و در گروه های سنی مختلف، نشان داده می شدند.
عکس العمل و رفتار افرادی که با خریدار در ارتباط هستند، در خرید نهایی مشتری تاثیر می گذارد و این موضوع در هر نوع فشنی کاربرد دارد، از اثاثیه منزل گرفته تا انتخاب ماشین. به همین شکل، پارچه ها و لباس های مد روز، با مشاهده کردن آنها رایج و مد می شود و برچسب لباس ها به شکلی بی صدا با مردم سخن می گویند و آنها را به خرید دعوت می کنند. لباس و سایر متعلقات فشن، علائم و نمادهایی فراهم می کند که مانند یک سرویس اطلاعاتی، برای قرار دادن و مرتب کردن نقش های مختلف اجتماعی عمل می کند.
مردم می دانند که دیگران با توجه به لباس آنها درباره آنها قضاوت می کنند. بسیاری از افراد از قرض و وام های کلانی استفاده می کنند، تا به نظر برسد که به سبک و سطح زندگی خاصی تعلق دارند. این نکته که آنها جزء یک گروه اجتماعی خاص محسوب شوند، اغلب به آنها شجاعت می بخشد. تنها افرادی که دارای درکی قوی از هویت و شخصیت خود هستند، گردنشان را جلو می آورند و به راحتی اقرار می کنند که لباس هایی را می پوشند که دیگران ممکن است آن را کهنه و از مد رفته بدانند.