فرانک لوید رایت Frank Lloyd Wright

RZGH

عضو جدید
کاربر ممتاز
[video]http://uplod.ir/c6hf0a2js3lj/ARCHITECTURE_-_Frank_Lloyd_Wright_-_Guggenheim_Museum.mp4.htm    نام فایل: ARCHITECTURE_-_Frank_Lloyd_Wright_-_Guggenheim_Museum.mp4    حجم: 4.8 Mb    شرح: نام فایل: ARCHITECTURE_-_Frank_Lloyd_Wright_-_Guggenheim_Museum.mp[/video]
موزه گوگنهایم
حجم: 4.8 Mb
نام فایل: ARCHITECTURE_-_Frank_Lloyd_Wright_-_Guggenheim_Museum.mp4
 

arch.mi

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرح های گرافیکی فرانک لوید رایت


فرانک لوید رایت؛ توسط بسیاری، به عنوان موثرترین معمار عصر مدرن شناخته شده، اما علیرغم این شهرت عظیم فرهنگی؛ دامنه وسیعی از مشارکت او در طراحی_ مانند: پوسترها، بروشورها، تایپوگرافی ها، نقاشی های دیواری و جلدهای کتاب ها و مجلات_ نسبتا نا شناخته مانده است. در کتاب فرانک لوید رایت؛ هنرمند گرافیک(Frank Lloyd Wright: Graphic Artist)، پنی فاولِر(Penny Fowler) آثار مبتکرانه و برجسته ی گرافیکِ رایت را بررسی می کند. طرح جلد او برای موضوع آزادی[ که برخی بسیار رادیکال بودند و مجلات مختلف آنها را رد کردند]، نقاشی های دیواری او برای میدوِی گاردنز(Midway Gardens)، تجربه های عکاسی او، تلاش هایی که تایپوگرافی های دستی او را در پی داشت، طراحی های کتاب برای انتشارات خودش؛ شامل: The House Beautiful و An Autobiography و بسیاری دیگر.​
از دوران کودکی و مواجهه با بلوک های ساختمان هایِ آموزشیِ فردریش فروبل(Friedrich Froebel) در نمایشگاه صدمین سالگرد 1876؛ تا تجارب او در طراحی جئومتریک، بسیار پیش از دوران موندریان ، تا علاقه وافر او به هنر بلوک چوبی متعلق به ژاپن پیر، فاولِر تمام الهامات، تاثیرات، و سبک منحصر به فرد او را طوری دنبال می کند که گویی اثر او تنها بر روی محور جنبش های زیبا شناسانه می رقصیده است.​
به عنوان مدیر بنیاد فرانک لوید رایت؛ بروس بروکس فایفر(Bruce Brooks Pfeiffer)، در دیباچه مطالبی را می نویسد که رایت در 1908 در رابطه با کاربرد مطلوب معماری در آثار طراحی گرافیکش نوشت: همانطور که برای آینده_ این کار باید واقعا ساده رشد کند،[مانند] تاثیر بیشتر به همراه خطوط کمتر، فرم های کمتر، بیان موجز با کار کمتر؛ انعطاف و تاثیر بیشتر، و در عین حال انسجام و [خصلت] ارگانیک بیشتر. این رشد نه تنها باید در راستای بهبود روش های مناسب و فرآیندهای تولید انجام شود، بلکه بیشتر باید هر آنچه در روش ها و فرآیندها دلپذیر و مناسب هستند یافت شود و[پس از آن] با نظیف ترین و قوی ترین تصوری که در توان من هست؛ ایده آل سازی می شود.​
مطالعه کردن، اسکیس زدن و موسیقی هر کدام در شکل دادن به شخصیت رایت نقش داشتند. بنابراین او سخت کار می کرد؛ و این تلاش بسیار از دوازده سالگی آغاز شد؛ او تمام بهار و تابستان را در مزرعه ی عموی خود کار کرد. رایت ساعات طولانی و کار سخت را با عنوان "خستگی مکرر"( adding tired to tired) یاد می کند، با این حال؛ کار در مزرعه در نقش "یک کارگر آماتور"؛ تقدیر ابدی او را غنا بخشید.

فرانک لوید رایت؛ هنرمند گرافیک

فرانک لوید رایت؛ هنرمند گرافیک

فرانک لوید رایت؛ هنرمند گرافیک

فرانک لوید رایت؛ هنرمند گرافیک

فرانک لوید رایت؛ هنرمند گرافیک

فرانک لوید رایت؛ هنرمند گرافیک

فرانک لوید رایت؛ هنرمند گرافیک

فرانک لوید رایت؛ هنرمند گرافیک

فرانک لوید رایت؛ هنرمند گرافیک

فرانک لوید رایت؛ هنرمند گرافیک

فرانک لوید رایت؛ هنرمند گرافیک

فرانک لوید رایت؛ هنرمند گرافیک

فرانک لوید رایت؛ هنرمند گرافیک

فرانک لوید رایت؛ هنرمند گرافیک

فرانک لوید رایت؛ هنرمند گرافیک

 

65640

عضو جدید
خانه روبی رایت

خانه روبی رایت

خانه روبی رایت

کار رایت از اعصار مختلف بخصوص از معماری دیرینخاور دور متاثر بوده اما نه به شیوه دیگر معماران قرن نوزدهم که تقلید را بهانهعدم ابتکار کرده بودند با اینهمه کار رایت بیشتراز کار هر معمار دیگری روحیهسرزمین خود را داشت

در سال 1887 هنگامی که رایت در شیکاگو آغاز به کار کرد این شهر سرچشمه معماری جدیدبود. وی در کارگاه دو نفر از معماران و مهندسان آن زمان "لوئی سالیوان"و "دنکلما رادلر" که اولی را استاد محبوب و دومی را کهن سرور بزرگ مینامید در زمانی که این دو در کمال قدرت خلاقه ساختمان ادیتوریم را می ساختند شاگردیمیکرد.

به این ترتیب مکتب شیکاگو در شکفته ترین ایام خود بر وی تاثیر گذاشت. با این همهرایت مستقیما دنبال کارهای این مکتب را نگرفت. استفاده از امکانات ساختمانی جدید ومصالح تازه به عرصه معماری رایت سال ها بعد وارد شد.

موارد طراحی و اجرایی که رایت برای خانه های ویلایی در نظر می گرفت را می توان درهشت مورد زیر خلاصه کرد:

1)حداقل دخالت در محیط طبیعی
2)تلفیق حجم ساختمان با محیط طبیعی به گونه ای که هریک مکمل دیگری باشد
3)ایجاد فضاهای بین ساختمان و محیط طبیعی
4)تلفیق فضای داخل با خارج
5)نصب پنجره های سراسری و از بین بردن گوشه های اتاق
6)استفاده از مصالح محیط طبیعی مانند صخره ها و گیاهان چه در داخل بنا و چه درخارج بنا
7)نمایش مصالح به همان گونه که هست چه چوب و چه آجر
8)استمرار نمایش مصالح از داخل به بنا

فرانک لوید رایت : "منظور من از معماری ارگانیک آن است که این معماری از درونبه بیرون در هماهنگی با شرایطی است که ایجاد آن را میسر میدارد توسعه می یابد.همچنین از ایده تکامل تدریجی به مثابه یک تفکر نوین در قیاس زیست شناسانه می تواناستفاده کرد و این تکامل تدریجی عینا درمورد معماری نیز مصداق دارد.


(
Robie House, 1909)خانه روبی

خانه روبی یک کشتی بزرگ آجری درون چشم انداز آمده تا خانه های پرایری رایت رانماسازی نماید.


خانه روبی بهترین وآخرین خانه سبک ارگانیک فرانک لوید رایت به نظر می رسد که برایعرصه ای باز طراحی شده تا یک قطعه زمین در گوشه خیابانی باریک جایی در حومه شهرشیکاگو در هاید پارک. پس از ساخت این بنافرم کشیده افقی اغراق شده آن به صورت یکتجسم خارق العاده در میان همسایگان متعارف قائم خود به نظر می رسید. ساختمان دارایهیچ نما دیوارپنجره خارجی معمولی و یا در ورودی نیست. بنا عملا سایت خود را پر میکند. اندک فضای باقیمانده درترکیب بندی کلی طبقه طبقه با استفاده از دیوارهایکوتاه و فضای سبز به کار می رود. تاکید بیشتر بر افقی بودن توسط آستانه های سنگیبالای پنجره ها وکتیبه ها و نیز توسط آجرهای باریک با بند کشی های افقی انجام میشود.

دیوارهای خارجی پوشیده با آجر قرمز رومی رنگ بلند و باریک در بالاترین ارتفاعدارای نوعی پوشش از جنس سنگ آهک هستند.


یکی از دلایل موفقیت کار طراحی خانه ای برای فردریک سی. روبی برآورده کردناحتیاجات مهم کارفرما بود. کارفرما خانه ای ضدآتش و بدون شکل فضاهای مکعب و اشیاءمعمولی تزئینی مثل تزئینات پرده ای و فرش ها و غیره می خواست. همچنین او تمایلداشت این خانه به صورتی باشد که بتواند همسایگانش را در پیاده رو ببیند بدون آنکهخودش دیده شود و در صورت امکان چشم انداز پارکی که به حد یک بلوک با خانه اش فاصلهداشت به شکل قطری در مقابل ساختمان باشد. رایت از طریق معماری پویای خویش این دادهها را به قالب عملی تبدیل کرد وی در نقشه خود ساختمان را به صورت دو باند طراحیکرد که تا حدی با همپوشی میانشان در طول یکدیگر می لغزیدند. خانه روبی بسیاری ازعناصر طراحی مثل : طبقه همکف مانند بسیاری از خانه های پرایری شامل اتاق بازی واتاق بیلیارد و محل گرمایشی رختشویی و انبار را توصیف می کند. در این سطح دسترسیبه خانه در کنار پلان با پلکان به سمت طبقه اصلی است. این خانه اساسا یک فضای بزرگبا شومینه ای در مرکز است که اتاق نشیمن را در یک انتها از اتاق ناهارخوری درانتهای دیگر جدا می کند.در طبقه سوم اتاق خواب ها هستند که محلی برج مانند برایتماشا است. مبلمان خانه همه توسط رایت تزئین شده بودند. میز اتاق ناهارخوری وصندلی ها خصوصا مشهور هستند. میز در چهارگوشه قرار دارد و شامل لامپ هایی شیشه ایو قفسه هایی برای گل است. عقیده ای کامل ورای این طراحی وجود دارد: جای گل ها وجاشمعی ها و شمع ها در مرکز میز مانند مانعی بصری بین میزبان و مهمان قرار دارند.اگرچه در این خانه همه تزئینات و نورپردازی ها در گوشه ها برای اینکه مرکز آزادباشد بوجود آمده اند.

روش ترکیب بندی هنری رایت در این دوره آرایش فرم های متقارن در گروه های نامتقارنبود. مبنای این ترکیب بندی یک مکعب مستطیل دوطبقه کشیده به ظاهر متقارن است کهدارای سقفی کم شیب و کنسول شده تا دورترین حد ممکن از دو سمت خود می باشد. در ترازطبقه اول در وجه جنوبی ساختمان که رو به جاده است 14 در پنجره ای به سمت بالکنکنسول شده مانند عرشه یک کشتی باز می شود. بالکن سایه ای عمیق بر روی درهای پنجرهای بیشتری در طبقه همکف می اندازد. تقارن یک تصور است چرا که تراس بالا آمده درانتهای غربی که روی نیم طبقه زیرزمین قرار دارد با دیوار محوطه باز خدماتی درانتهای شرقی تعادل یافته است. اما تقارن تنها یک عامل در تعادلی پیچیده تر است. دربالای بلوک اصلی طبقه سومی از اتاق خواب ها با پنجره ها و بالکن ها و شیروانی هایچند کله کامل شده که محورهایی متقاطع و خارج از مرکز می سازندو کل ترکیب بندی رابه حرکت وامیدارند. در یک سمت دودکشی بزرگ برای مهار کلیه پلان های افقی پایینیپدیدار میشود. پایین تر در انتهای شرقی ساختمان بام شیروانی چند کله دیگری پارکینگمخصوص سه اتومبیل و بال خاص کارکنان ساختمان را می پوشاند.

اما چگونه وارد ساختمان شویم؟ورودی اصلی در پشت ساختمان در انتهای سنگفرشی طویلمیان بلوک اصلی و مرز شمالی سایت قرار دارد.


با گذر از سالن بیلیارد و بازی بچه ها که اکثر فضای طبقه همکف را اشغال می کند بهسرسرای ورودی نسبتا باریکی بر می خوریم و پلکان مرکزی را تا پدیدار شدن یکی ازباشکوه ترین معماری های داخلی قرن بیستم بالا می رویم. اتاقی کم ارتفاع و طولانیمانند سالن یک کشتی با 14 در پنجره ای که رو به جنوب دارند کاملا روشن شده است. درفضای طویل وجادار این ساختمان اتاق ناهارخوری و نشیمن از طریق یک شومینه بزرگ کهبه اعتقاد رایت مرکز روحانی یک ساختمان نوین است از هم تفکیک شده اند.


دودکش آجری بی پیرایه این ساختمان دارای حجمی بزرگ بوده نه اینکه مانع ما از گذربه هریک از دو قسمت شود وبا اجازه دیدن تمامی طول سقف از میان گشودگی مستطیل بالارا ندهد. سقف به پانل هایی تقسیم شده است که هریک با دو گونه چراغ مجهز شده اند.حباب های شیشه ای در هریک از دو سمت محدوده مرکزی ارتفاع یافته و لامپ های مخفیشده پشت شبکه های چوبی در نواحی پایین تر هر دو سمت در هریک از دو انتهای این فضایطولانی پنجره های شاه نشین مثلثی محل های نشیمن و غذاخوری صمیمانه ای را به وجودمی آورند.


این پنجره ها از بیرون به سختی قابل رویت هستند چرا که در سایه عمیق سقف های بیرونزده طولانی قرار دارند. چنین سقف هایی نمی توانند با چوب ساخته شوند و در حقیقتآنها به دو تیر فلزی مخفی سقف که در طول کل بلوک اصلی حرکت می کنند تکیه دارند.


بخش های داخلی فضای اصلی خانه روبی نشان دهنده آن است که رایت به صورتی استادانهمی تواند روش های عادی خود را با موضوع منحصر بفرد جدید در سطوح رسمی و کاربردی وساختاری و نمادین به طور همزمان هماهنگ سازد . در امتداد هر طرف فضای اصلی لبه ایبود که حتی از قسمت های دیگر سقف پایین تر قرار داشت. این لبه موقعیت بر را تقویتمی کرد و تاکیدی بود بر تراز بودن اتاق اما قابلیت های دیگری نیز داشت زیرا چراغهای کروی ژاپنی کوچک متصل به آن بود. سیم ها در داخل آن تعبیه شده و هواکش هاومجراهایی برای حرکت هوا نیز در آنجا قرار گرفته بود. به طور کلی پشت بام وسیله ایابتکاری در محیط اطراف ساختمان تلقی می شد که در زمستان بالشتک گرماده بود و درتابستان لوله آب گرم مستخرجه. پیش آمدگی ها به نحو برجسته ای در داخل گیرش امتدادمی یافت و از طریق یک تیر فولادی از کارگاه کشتی سازی در فراخنای طول دهانه شاننماید.

قبل از اینکه این کار بزرگ به پایان برسد رایت از اوک پارک جدا شده وبرای سالیانمدیدی در اروپا سکنی گزید. جرج میدکن که یک معمار داخلی از میلواکی بود خانه هایپرایری رایت را با هنر دستی خود مبله کرد.

کارفرمای این طرح فردریک سی روبی در حرفه خانوادگی تولید دوچرخه فعالیت می کرد ونقشه هایی برای وارد شدن به بازار اتومبیل که به سرعت در حال رشد بود داشت اما درهمان هنگام پدرش فوت کرد . بدهی زمین گیر کننده ای را‌ (که همسرش باعث آن شده بود)باقی گذاشت و فردریک مجبور به فروش خانه در سال 1911 تنها دو سال پس از اتمام ساختمی شود. خانه روبی در حال حاضر جزء اموال دانشگاه شیکاگو می باشد.



http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=113218&d=1347359324

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=113219&d=1347359334

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=113220&d=1347359346

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=113217&d=1347359310

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=113228&d=1347359427

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=113227&d=1347359408

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=113225&d=1347359392

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=113222&d=1347359365

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=113211&d=1347359194

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=113210&d=1347359183

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=113209&d=1347359174


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=113208&d=1347359166

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=113207&d=1347359156



http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=113205&d=1347359148



http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=113215&d=1347359239
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
پلان خانه روبی ( Robie House, 1909 )

پلان خانه روبی ( Robie House, 1909 )







 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
maral55 فرانک گهری Frank O. Gehry مشاهیر معماری 67

Similar threads

بالا