غذاهای گیاهی بیان ژنتیکی dna را تغییر می دهند

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
پژوهشگران چینی برای اولین بار نشان دادند که اجزای ژنتیکی غذاهای گیاهی می توانند وارد خون و بافتهای پستانداران شوند و بیان ژنتیکی DNA را تغییر دهند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه "نانچینو" در چین برای اولین بار با بررسی 31 داوطلب انسان، چند گاو و موش نشان دادند که در خون انسان و سایر پستانداران علاوه بر گلبولهای قرمز، گلبولهای سفید و پلاسما، "میکرو RNA" غذاهایی چون برنج و کلم نیز وجود دارد.

"میکرو RNA" ها، مولکولهای کوچکی درون نوکلئوتیدهایی هستند که در هسته سلول وجود دارد. این مولکولها برای تنظیم بیان ژنها استفاده می شوند و می توانند از یک سلول به سلول دیگر حرکت کنند.

اینکه در پستانداران "میکرو RNA" های خارجی وجود دارد به صورت اتفاقی کشف شد. این تیم تحقیقاتی می خواستند "میکرو RNA" های شیر مادر را طبقه بندی کنند که تمرکز بالای "میکرو RNA" با منشای گیاهی را کشف کردند.

از آنجا که پختن غذا نمی تواند RNA گیاهان را نابود کند، این دانشمندان نتیجه گرفتند که این "میکرو RNA"ها حاصل هضم غذا هستند و بنابراین در خون و سایر بافتها نیز به دنبال این مولکولهای بیگانه گشتند و توانستند 40 نوع "میکرو RNA" به ویژه دو نوع MIR156a و MIR168a را که از برنج، کلم بروکلی، گل کلم آمده بودند در پستانداران شناسایی کنند.

گام بعدی این محققان، درک این نکته بود که آیا این مولکولهای خارجی تاثیراتی نیز بر روی ارگانیسم میزبان دارند یا خیر.

براساس گزارش ساینتیست، این بررسیها نشان داد که این دو نوع "میکرو RNA" در 50 ژن پستانداران به اشتراک گذاشته شده اند. به همین دلیل، اثر "میکرو RNA" برنج یعنی MIR168a را در شیشه بر روی سلولهای خون و کبد بررسی کرده و مشاهده کردند که بعضی از ژنها خاموش شدند.

به خصوص در کبد یک ژن مرتبط با سنتز یک پروتئین مفید که کلسترول LDL (کلسترول بد) را حذف می کند خاموش شد.
در این راستا، این محققان اثرات این "میکرو RNA" را بر روی سه گروه موش آزمایش کردند. گروه اول، یک دوز بسیار بالای MIR168a را در خون دریافت کردند، گروه دوم تحت یک رژیم برپایه برنج قرار گرفتند و گروه سوم به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند.

در پایان این آزمایش، در دو گروه اول سطح کلسترول بد بسیار بالاتر از گروه کنترل شد.


مهر
 

Similar threads

بالا