عملکرد یاتاقان چگونه است؟

nazanin.n.z

عضو جدید
مطالبی را که در سایت های مختلف بود مطالعه کردم . از جمله اینکه یاتاقان در تمام وسایل چرخنده وجود دارد و چه انواعی دارد و ... اما هنوز متوجه نمی شوم عملکرد یاتاقان دقیقا چطوری است.مثلا در یکی از سایت ها نوشته شده بود وقتی دو جسم نسبت به هم می چرخند اصطحکاک کم می شود، منظور از نسبت به هم چرخیدن چیه؟یا اینکه اصلا یاتاقان در کجای یک جسم (مثلا یک چرخ دنده) قرار می گیره . و منظور از نیروهای محوری چیه؟
 

87095

عضو جدید
یاتاقان باعث غلطش دو جسم نسبت به هم به جای لغزش میشه
این جوری اصطحکاک کمتره
یاتاقان رابط بین محور و تکیه گاه اونه
 

sadeghforghani

کاربر فعال
سلام
یاتاقان ها(Bearing) قطعاتی هستند که در ماشین آلات دوار، واسط قسمت ثابت و متحرک می شوند و نقش آن ها، کاهش اصطکاک و به تبع آن، افزایش بازده و عمر کاری ماشین است. یاتاقان ها در حالت کلی به دو دسته غلتشی و لغزشی تقسیم می شوند که با توجه به شرایط خاص کاری، از نوع مورد نظر استفاده می کنیم. یاتاقان های غلتشی که دوستمون 87095 هم در پست بالا اشاره کرده اند، شناخته شده تر هستند و بیشتر دیده می شوند. بولبرینگ ها رو معمولا همه تو زندگی شون یکبار دیدن. بولبرینگ ها از نوع یاتاقان های غلتشی هستند و در حقیقت ball bearing هستند.
یک تقسیم بندی دیگر یاتاقان ها نیز، کفگرد و شعاعی است.
منظور از نیروهای محوری، نیروهایی هست که در راستای محور دستگاه اعمال می شوند. در کنار نیروهای محوری، نیروهای شعاعی هم داریم که در راستای شعاع محور وارد می شوند.
امیدوارم توضیحاتم به دردتون خورده باشه. اگر اطلاعات بیشتر نیاز داشتید، کتاب طراحی اجزای بچه های مکانیک را ببینید. اگر سئوالی هم داشتید به آدرس زیر بفرستید
ssforghani@gmail.com
موفق باشید
 

sayalan-eng

عضو جدید
سلام.اگربخواهم تعریف یاتاقان و ذکر مدلهای مختلف ان را بنویسم حتما مفید نخواهد بود چون خودتان خوانده اید.مثال بسیار ساده مفید میباشد.شما اگر بخواهید یک جعبه را روی زمین بکشید کار سختی خواهید داشت.اختراع چرخ این مشکل را حل نمود و در واقع حرکت مستقیم و خطی جعبه به وسیله ابزاری به نام چرخ به صورت غلطشی تبدیل شده و حرکت اسان میشود.اینجا از عامل غلطش برای حرکت خطی استفاده شده است.بیرینگ نقش چرخ جعبه را در حرکت چرخشی ایفا میکند.مثلا فرض کنید دوست شما مدادی را در مشت خود محکم گرفته باشد.شما سعی کنید قسمت اضافه که خارج از مشت دوستتان است را گرفته و در جا بچرخانید .خوب به نظر نمی توانید.راه کار چیست؟شما مقداری روغن به قسمتی از مداد که دست دوستتان است زده و مداد را اینبار راحت تر میچرخانید.روغن عامل تسهیل کننده چرخش میشود.حال ازدوست خود بخواهید مقداری مشت خود را بدون اینکه مداد بیفتد شل کندوشما چند عدد تیله را طوری در مشت او بگذارید که تیله ها بین مداد و دست او قرار گیرد.درواقع دوست شما تیله ها را نگه داشته که مداد در وسط آن است.یعنی دست او با تیله ها تماس دارد نه با مداد..حال بگویید تا میتواند مداد را به واسطه تیله ها فشار دهد.شما طرف دیگر مداد را بگیرید و اینبار راحت می چرخانید.تیله ها همان یاتاقان است.یاتاقانها را از قبل با وارد نمودن ساچمه ها در درون محفظه ان پیش ساخته میکنند.اگر شما یک یاتاقان داشتید یاتاقان را به دوست خود میدادید تا در مشت بگیرد.او کنس(پوسته)خارجی یاتاقان را میتواند بگیرد و شما مداد را داخل کنس داخلی یاتاقان وارد میکنید اگر قطر داخلی با قطر مداد مطابقت داشته باشد مداد به همراه کنس داخلی میچرخد و کنس خارجی نیز ثابت در دست دوست تان میماند.بین کنس داخلی و خارجی نیز همان ساچمه ها (تیله ها)قرار دارد.در واقع کنس داخلی به واسطه وجود تیله ها روی کنس خارجی غلتش میکند.موفق باشید
 

Similar threads

بالا