علم غيب دو گونه است

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
سؤال: از آيات و روايات بسيارى استفاده مى‏شود كه پيامبر اسلام صلى اللَّه عليه و آله علم غيب گسترده‏اى داشته‏اند، همانگونه كه در دعاى ندبه مى‏خوانيم: «و علمته علم ما كان و ما يكون الى انقضاء خلقه» يعنى خدايا! تو به پيامبرت، علم گذشته و علم آينده جهان را تعليم دادى. امّا در آياتى نظير آيه‏ى فوق به عباراتى برمى‏خوريم كه نشانى از عدم علم پيامبر صلى اللَّه عليه و آله است، آيا اين آيات و روايات با يكديگر متناقضند و يا وجه جمعى ميان آنها وجود دارد؟
پاسخ: علم غيب دو گونه است، بخشى از آن به ذات احديّت اختصاص دارد و كسى را بر آن راهى نيست، از جمله زمان وقوع قيامت، چنان كه در دعا نيز مى‏خوانيم: «و بحق علمك الذى استأثرت به لنفسك» خدايا! تو را بحقّ علمى كه آن را مخصوص خودت قرار دادى، امّا بخش ديگرى از آن را خداوند به انبيا و اوليا و هر كه بخواهد عنايت مى‏فرمايد، آن چنان كه در اين آيه مى‏بينيم: «ذلِكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ» «2» همان طور كه بسيارى از مسائل
__________________________________________________
(1). بحار، ج 3، ص 7.
(2). آل عمران، 44.
تفسير نور، ج‏7، ص: 509
قرآن را امورى غيبى تشكيل مى‏دهد.
 

Similar threads

بالا