علت و روش های درمان یبوست

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

علت و علائم و بهترین روش های درمان سریع یبوست​


درمان خانگی یبوست


یبوست یکی از بیماری های شایع گوارشی است که در نتیجه اختلال عملکرد روده به وجود می آید. اگر عمل دفع مدفوع کمتر از ۳ بار در هفته اتفاق بیفتد، هنگام دفع فرد دچار درد شود و مدفوع خشک و با دشواری باشد، دچار یبوست شده اید. برای درمان یبوست راه ها و داروهای مختلفی وجود دارد.


نشانه های یبوست چیست؟​


نشانه های یبوست چیست؟


نشانه های شایع یبوست شامل ایجاد نفخ و گاز معده، حالت تهوع، کاهش و از دست دادن اشتها، سوزش سر دل، ورم شکم، زخم دهان، دشواری در دفع مدفوع، خونریزی هنگام دفع، دفع ناقص مدفوع و درنهایت احساس پر بودن شکم است.


دلایل بروز یبوست​


یبوست معمولا زمانی رخ می دهد که از رژیم غذایی درستی پیروی نکنید. کم تحرکی، ورزش نکردن و استرس هم از دیگر عوامل یبوست هستند. از سوی دیگر، اگر بدنتان با کم آبی مواجه شود و در رژیم غذایی‌ تان به اندازه کافی فیبر مصرف نکنید، باید منتظر این اتفاق ناخوشایند باشید.
در کنار رژیم غذایی و سبک زندگی نادرست، برخی بیماری ها مثل سندروم روده تحریک پذیر (IBS) نیز یکی از مهم ترین عوامل بروز یبوست به شمار می رود. کمبود برخی مواد معدنی مانند منیزیوم هم به این اختلال دامن می زند. در کنار این ها، اختلال در عملکرد تیروئید، سندروم پیش از قاعدگی، دیابت و یائسگی نیز در این امر دخیل هستند.
بیماری های مرتبط با عصب یا اعصاب، آسیب های ستون فقرات، پارکینسون و … نیز بر دستگاه گوارش اثر گذار خواهند بود. در کنار همه این ها یبوست در زنان باردار و کودکان و نوزادان نیز موضوع بسیار شایعی است.



مصرف چه دارویی هایی باعث بروز یبوست می شوند؟​


برخی داروها به طور مستقیم بر سیستم گوارش اثر می گذارند و کارآیی و عملکرد روده را با اختلال مواجه می کنند. از میان آن ها می توان به داروهای ضد افسردگی اشاره کرد. داروهایی که ضد اسید معده هستند نیز عمل هضم را به تاخیر خواهند انداخت.
همچنین استفاده از مکمل های غذایی، کلسیم، آهن، داروهای ضد تشنج، داروهای ادرار آور، آنتی کولینرژیک ها و استعمال دخانیات نیز در یبوست دخالت مستقیم دارند.


درمان خانگی و سریع یبوست و پاکسازی روده​


درمان خانگی و سریع یبوست و پاکسازی روده


ورزش کنید​


همان طور که گفته شد، کم تحرکی یکی از دلایل اصلی یبوست است. قرار دادن ورزش در برنامه روزانه و هفتگی، پیاده روی و انجام ورزش های هوازی، تا حد زیادی بدن را از بی تحرکی و کرختگی خارج کرده و به فعالیت دستگاه گوارش کمک می کند.


نوشیدن آب​


نوشیدن آب


کم آب شدن بدن باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم گوارش بدن خواهد شد. اگر روزانه ۸ لیوان آب بخورید، می توانید تا حد زیادی از یبوست جلوگیری کنید.


تصحیح رژیم غذایی​


اگر در رژیم غذایی تان از فیبر کمی استفاده کنید، باید منتظر یبوست هم باشید. خوردن سبزیجات و میوه های تازه به بهبود عملکرد روده و دستگاه گوارش کمک بسیاری خواهد کرد.


چاقی و اضافه وزن​


افرادی که با مشکل اضافه وزن روبه‌رو هستند، بیش از دیگران در معرض انواع بیماری ها و اختلالات دستگاه های داخلی بدن قرار دارند. بهتر است با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، وزن خود را به تعادل برسانید تا از پس این مشکل به راحتی بربیایید.


یوگا، ورزش مفید برای رفع یبوست​


یوگا، ورزش مفید برای رفع یبوست


یوگاهایی مانند هالازانا، نواکاسانا، تریکوناسانا، کافالفاتی و پرانایاما می توانند در درمان یبوست موثر عمل کنند. یوگا نیز مانند دیگر ورزش ها، می تواند بدن و اعضای داخلی آن را به تحرک وادارد.


خواب نامنظم و بی خوابی​


در هنگام خواب، بدن و دستگاه گوارش نیز استراحت می کنند و بی‌ خوابی و پیروی نکردن از یک برنامه منظم خوابی می تواند عملکرد سیستم گوارش را مختل کند. سعی کنید در طول شبانه روز ساعت خواب مشخصی را تعیین کنید و سر ساعت به رختخواب بروید و استراحت کنید.


عمل دفع را به تاخیر نیندازید​


هر زمانی که بدنتان نیاز به دفع داشت، این کار را انجام دهید. اگر به صورت مکرر دفع را به تاخیر بیندازید، بدن شما به این موضوع عادت می کند و هر بار باید با فشار آوردن به خودتان عمل دفع را انجام دهید. بنابراین به عنوان یک عادت نادرست و بسیار خطرناک بر عملکرد دستگاه گوارش شما اثر می گذارد.


درمان خانگی یبوست با عرق گیاهی​


درمان یبوست با عرق های گیاهی


عرق رازیانه​


عرق رازیانه یکی از بهترین مکمل های طبیعی برای تحریک و پاکسازی روده است. این عرق با خاصیت ضد التهابی خود، یبوست را رفع می کند. همچنین مشکلات گوارشی را بهبود بخشیده و سوء هاضمه، نفخ، دل پیچه، سوزش معده و سندروم روده تحریک پذیر را درمان خواهد کرد.


عرق گزنه​


گزنه را می توانید به صورت دمنوش هم مصرف کنید ولی استفاده از عرق آن موثرتر است. عرق گزنه مواد زائد در روده ها را حذف و مشکلات گوارشی را رفع می کند.


درمان خانگی یبوست با دمنوش های مفید​


درمان خانگی یبوست با دمنوش های مفید


دمنوش زنجبیل​


زنجبیل یکی از بهترین داروهای گیاهی برای هضم بهتر غذاست. دمنوش زنجبیل سیستم گوارشی را تحریک می کند. همچنین به بهبود غذا کمک خواهد کرد. می توانید از زنجبیل تازه استفاده کنید یا به همراه چای، پودر زنجبیل مصرف کنید.


دمنوش نعنا، درمان خانگی یبوست​


احتمالا بارها هنگام بروز مشکلات گوارشی به شما توصیه شده است که دمنوش نعنا بخورید. این دمنوش خاصیت تسکین دهنده دارد و ناراحتی های روده و معده را در هنگام دفع از بین می برد. می توانید از عرق آن هم استفاده کنید.

دمنوش بابونه​


حتما می دانید برای خانم هایی که با سندروم پیش از قاعدگی یا پی ام اس مواجهند، دمنوش بابونه یکی از بهترین جوشانده هایی است که می توان برای کاهش درد استفاده کرد. این دمنوش برای تسکیل دردهای روده و تسریع در عملکرد آن نیز بسیار مفید است.


درمان خانگی یبوست با روغن های گیاهی​


درمان یبوست با روغن های گیاهی


روغن کرچک یک درمان خانگی یبوست به شمار می رود که بسیاری از قدیمی ها، آن را توصیه می کنند. این روغن عملکرد عضلات روده را بهبود می بخشد و موجب راحت تر دفع شدن مدفوع خواهد شد. در حالی که معده تان خالی است، یک یا دو قاشق چای خوری روغن کرچک بخورید. اگر طعم آن را دوست ندارید، می توانید همراه با انواع نکتار یا آبمیوه های مختلف آن را میل کنید.


روغن زیتون​


بسیاری از افرادی که با مشکلات گوارشی مواجه هستند، استفاده از روغن زیتون را در برنامه غذایی خود قرار می دهند و آن را با انواع سالادها مصرف می کنند. اما خوردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون وقتی ناشتا هستید و معده تان خالی است، دردها و گرفتگی های روده را درمان می کند. روغن زیتون برای درمان یبوست و دفع راحت تر مدفوع کمک می کند.


درمان یبوست خانگی با مواد غذایی حاوی فیبر​


مواد غذایی حاوی فیبر برای درمان خانگی و فوری یبوست


علاوه بر سبزیجات مخصوصا به صورت خام، دانه ها، آجیل و لوبیا در دسته بهترین درمان خانگی یبوست قرار دارند. انواع لوبیا و حبوبات قبل از مصرف حتما باید در آب خیسانده شوند تا نفخ آن ها گرفته شود.


سبزیجات دارای برگ سبز​


سبزی هایی که برگ سبز دارند، مثل اسفناج، جعفری و …، علاوه بر فیبر، منبع غنی از منیزیوم هم هستند. این سبزی ها علاوه بر کالری کم، آب زیادی را به بدن می رسانند و بهتر است آن ها در برنامه غذایی روزانه خود جای دهید.


درمان یبوست خانگی با میوه ها​


درمان فوری یبوست با این میوه ها


سیب و گلابی​


سیب و گلابی به حاطر وجود فیبر نامحلول پکتین، درمان خوبی برای یبوست به شمار می روند. روزانه یک یا دو عدد از این میوه ها را بخورید. سیب و گلابی می توانند مدفوع حجیم شده در روده را به راحتی از دستگاه گوارش عبور دهند.


موز​


موز یکی از میوه های سرشار از مواد مغذی است که در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. پکتین موجود در موز مانند یک هیدروکلوئید عمل می کند. همچنین فیبر موز حرک روده را راحت می کند و برای درمان یبوست مفید است.



آناناس؛ یک درمان خانگی یبوست​


آناناس؛ یک درمان خانگی فوری برای یبوست شدید


آب آناناس سرشار از برملائین است که به هضم غذا کمک می کند. آب آناناس می تواند مشکلات سوء هاضمه را درمان کند و اسیدیته معده را به تعادل برساند. در نتیجه به درمان یبوست کمک می کند.


انگور​


انگور به عنوان یک درمان موثر یبوست، می تواند حرکات روده را بیشتر کند. می توانید انگور را به صورت تازه، خشک (کشمش) یا آب مصرف کنید. به اندازه یک شاخه کوچک انگور را دانه کنید و بخورید.
در فصولی از سال که به انگور تازه دسترسی ندارید، دانه های انگور خشک یا کشمش را در حد ۱۵ دانه، در یک لیوان شیر بجوشانید و بعد از سرد شدن بخورید. شیر نیز یکی از مواد غذایی است که به کمک درمان یبوست می آید. می توانید کشمش بدون شیر را هم به عنوان ناشتا بخورید.


برای درمان خانگی یبوست، پرتقال بخورید​


برای درمان یبوست شدید و پاکسازی روده ها پرتقال بخورید


پرتقال علاوه بر ویتامین ث، منبع خوبی از فیبر شناخته می شود. با خوردن پرتقال یا آب آن می توانید مشکلات گوارشی را تا حد زیادی رفع کنید.


برگه زردآلو و آلو خشک​


معمولا آلو خشک یا برگه زردآلو را یه عنوان یکی از بهترین تنقلاتی که به درمان یبوست هم کمک می کند می شناسند. می توانید روزانه یک یا دو عدد عدد آلو یا ۵ عدد آلو خشک بخورید. اگر آلوها را در شیر بادام قرار دهید و قبل از خواب مصرف کنید.


درمان خانگی یبوست با تخم کتان​


تخم کتان برای درمان سریع یبوست


مصرف تخم کتان یکی از درمان های موثر برای یبوست است که باید آن را با مقدار زیادی آب بخورید. ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری تخم کتان را آسیاب کنید. پودر آن را با ۱ تا ۲ لیوان آب بجوشانید و سپس آن را مصرف کنید. می توانید بدون جوشاندن هم یک قاشق غذاخوری تخم کتان بخورید و بعد از آن ۲ لیوان آب بنوشید تا دچار دردهای شکمی نشوید.


عسل بخورید​


عسل به تنهایی یا ترکیب شده با سرکه سیب یا آبلیمو، می تواند یبوست را به راحتی درمان کند. ۲ تا ۳ بار در روز عسل بخورید. بهتر است عسل را با معده خالی یا ۳۰ دقیقه قبل از غذا مصرف کنید.


برای درمان خانگی یبوست قهوه بنوشید​


قهوه بدون کافئین یکی از بهترین درمان های یبوست است و به حرکات روده ای کمک می کند. مخصوصا در کسانی که عمل جراحی مرتبط با روده داشته اند، قهوه یک نوشیدنی مفید برای درمان یبوست به شمار می رود.


درمان خانگی یبوست در بارداری​


درمان خانگی و سریع یبوست در بارداری


معمولا در ماه های پایانی بارداری، جنین بزرگ می شود و حجم محتویات رحم بیشتر خواهد شد. بنابراین رحم به روده ها فشار می آورد. اگر از قبل مشکلاتی در دفع داشتید، احتمالا با بارداری بیشتر نیز خواهد شد. ولی درمان آن اصلا کار سختی نیست.


محصولات لبنی حاوی پروبیوتیک بخورید​


پروبیوتیک ها، باکتری های مفید موجود در دستگاه گوارش را ذخیره و بازسازی می کنند. مکمل های پروبیوتیک می توانند کارکرد سیستم ایمنی، آلرژی، عدم تحمل لاکتوز و کلسترول بد خون را متعادل کنند. مصرف ماست و لبنیات پروبیوتیک در این دوران، یک راه موثر برای کاهش یبوست است.


پوست میوه را جدا نکنید​


پوست میوه ها حاوی فیبر هستند و حرکت روده را تسریع می کنند.


داروهای مکمل را عوض کنید​


با پزشکتان مشورت کنید و از عوارض مصرف مکملتان به او بگویید. حتما پزشکتان با جایگزینی مکملی که با بدن شما سازگاری بیشتری دارد، به شما کمک خواهد کرد. اگر مکمل مصرفی تان آهن زیادی داشته باشد، احتمالا دچار شدن به یبوست زیاد است.


درمان خانگی یبوست نوزادان و کودکان​


درمان خانگی یبوست نوزادان و کودکان


یبوست در کودکان یکی از مشکلات رایج و شایع است. یکی از دلایل بروز آن را آموزش زودهنگام توالت رفتن به کودکان می دانند. همچنین رژیم غذایی نادرست در این امر موثر است. مصرف آب میوه های مختلف مثل آب آلبالو و آب سیب برای درمان یبوست در کودکان بسیار مفید است. خوردن برگه زردآلو یا دم کرده آن نیز می تواند به درمان یبوست کودک کمک کند.



سخن پایانی درباره درمان خانگی یبوست​


همان طور که گفته شد، یبوست یکی از مشکلات گوارشی رایج است که می توان با مصرف مواد غذایی مختلف آن را درمان کرد. در کنار آن، باید سبک زندگی خود را نیز به صورت سالم و صحیح تنظیم کنید. اما اگر همه دستورالعمل ها را به کار بستید ولی مشکل پابرجا بود، حتما از پزشک متخصص مشورت بگیرید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۱۸ ماده غذایی برای هضم سریع غذا و درمان یبوست​


برای هضم سریع غذا چه بخوریم


دستگاه گوارش نقش مهمی در سلامتی شما دارد چون مسئول جذب مواد مغذی و از بین بردن مواد اضافی و سموم بدن است. متأسفانه بسیاری از افراد به دلایل مختلف از مشکلات گوارشی مانند نفخ، گرفتگی، گاز، درد شکم، اسهال و یبوست رنج می‌برند. از سوی دیگر برخی شرایط مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری رفلاکس معده، بیماری کرون یا التهاب دیوار روده، دیورتیکولیت و سوزش سر دل می‌تواند شما را در معرض مشکلات گوارشی شدیدتری قرار دهد. با این وجود، حتی یک فرد سالم از نظر گوارشی به دلیل مواردی مانند کمبود فیبر یا غذاهای غنی از پروبیوتیک در رژیم غذایی خود هم ممکن است دچار مشکلات گوارشی شود. اما برای هضم سریع غذا و درمان سریع یبوست چه بخوریم تا دچار این مشکلات نشویم؟

برای هضم سریع غذا چه بخوریم​

۱-ماست رشد باکتری‌های مفید برای معده را تسریع می‌کند​


برای هضم سریع غذا چه بخوریم؛ ماست


ماست یکی از فراورده‌های شیر است که توسط باکتری‌های اسید لاکتیک تخمیر می‌شود و عمل می‌آید. ماست منبع طبیعی پروبیوتیک و سایر باکتری‌های حیاتی برای بدن است. از سوی دیگر ماست رشد باکتری‌های مفید برای معده را تسریع می‌کند. این باکتری‌ها به هضم غذا کمک کرده و روده را سالم نگه می‌دارند. باکتری‌های پروبیوتیک می‌توانند سبب افزایش جذب غذا شوند و مشکلات گوارشی مثل نفخ، یبوست و اسهال را کاهش دهند. علاوه بر این پروبیوتیک‌ها می‌توانند هضم لاکتوز شیر را تسریع کنند. این در حالی است که همه ماست‌ها پروبیوتیک نیستند و اگر مشکل گوارشی دارید بهتر است از ماست پروبیوتیک استفاده کنید.


۲-انواع سیب درختی باعث کاهش وزن می شود​


برای هضم سریع غذا چه بخوریم ؛ انواع سیب


بهترین میوه برای هضم غذا سیب درختی است. سیب درختی منبع غنی پکتین به عنوان یک فیبر محلول در آب است. پکتین حین هضم از روده کوچک عبور می‌کند و توسط باکتری‌های مفید موجود در روده بزرگ شکسته می‌شود. سیب حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و همین مسئله سبب رفع یبوست و دفع بیشتر و در نتیجه کاهش وزن و لاغری هم می‌شود. علاوه بر این انواع سیب درختی خطر ابتلا به عفونت‌های روده و التهاب در روده بزرگ را کاهش می‌دهند. سیب یک میوه بی‌نظیر برای درمان زخم معده است. اگر زخم معده دارید سیب را رنده کنید یا آب سیب طبیعی میل کنید.



۳-رازیانه از یبوست پیشگیری می کند​


برای هضم سریع غذا چه بخوریم ؛ رازیانه


از قدیم رسم بوده که رازیانه را معمولا به صورت ادویه یا جوشانده مصرف می‌کردند. فیبر موجود در رازیانه هم از یبوست جلوگیری می‌کند و هم عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این رازیانه حاوی مواد ضد اسپاسم است که عضلات نرم دستگاه گوارش را آرام کرده و مواردی مثل نفخ، باد معده و گرفتگی را کاهش می‌دهند. در واقع رازیانه بهترین قرص جویدنی طبیعی برای بالا بردن سرعت هضم غذا است. بعد از خوردن غذاهای سنگین و چرب مثل کله پاچه بهتر است به جای خوردن آبلیمو یا لیموترش برای هضم سریع‌ غذا چند عدد رازیانه بجوید. مادربزرگ‌های قدیمی همیشه مقداری رازیانه در کیف خود داشتند و بعد از غذا چند عدد می‌جویدند. رازیانه باعث لاغری و کاهش وزن هم می‌شود و به همین خاطر یک ماده مناسب جهت هضم سریع غذا برای لاغری هم هست.




۴- کفیر التهاب روده را کاهش می‌دهد​


برای هضم سریع غذا چه بخوریم ؛ کفیر


کفیر یک محصول لبنی و نوشیدنی تخمیری حاصل شیر و دانه‌های کفیر است. کفیر سرشار از پروبیوتیک‌ها و حاوی ۱۰- ۷ میلیارد کلونی از باکتری‌های مفید است. برخی از این باکتری‌ها، شامل Leuconostoc، Lactobacillus caucasus، کفیر Torula و کفیر Saccharomyces است که در ماست پیدا نمی‌شوند. این درحالی‌ است که باکتری‌های مشترک بین ماست و کفیر، در کفیر قوی‌تر عمل می‌کنند. این میکرو ارگانیسم‌های مهم، اغلب از طریق تشکیل مجدد کلونی باکتری‌های مفید در سیستم گوارشی و با جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر در روده به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند. علاوه بر این چون کفیر یک محصول لبنی تخمیر شده است، تقریباً فاقد لاکتوز بوده و بنابراین برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز مفید است. با توجه به پژوهشی که در سال ۲۰۰۳ در مجله انجمن رژیم شناسان آمریکا منتشر شد کفیر می‌تواند به کاهش بسیاری از نشانه‌های مرتبط با عدم تحمل لاکتوز، از جمله نفخ شکمی، اسهال و گاز معده کمک کند. کفیر التهاب روده را کاهش می‌دهد و یک هضم کننده سریع غذا به شمار می‌رود.



۵-چیا سید یا دانه چیا​


برای هضم سریع غذا چه بخوریم ؛ دانه چیا


دانه‌های چیا یا همان چیا سید منبع بسیار غنی فیبر هستند و سبب می‌شوند یک ماده ژلاتین مانند در معده تشکیل شود. دانه چیا مثل پروبیوتیک عمل می‌کند و باعث رشد و تقویت باکتری‌های سالم در روده می‌شوند و به این ترتیب باعث تسریع در روند هضم غذا می‌شوند. علاوه بر این فیبر موجود در دانه‌های چیا به روند دفع منظم و داشتن یک مدفوع سالم کمک می‌کند.


۶-کامبوجا عملکرد روده را متعادل می کند​


کامبوجا یک نوع چای تخمیر شده زنده است. یک نوشیدنی سنتی چینی که احتمالا تا به حال اسمش را هم نشنیده‌اید. این چای سبب تقویت دستگاه گوارش و متعادل شدن روده فلور می‌شود. به عقیده چینی‌ها چای کامبوجا از ابتلا به سرطان معده و روده هم پیشگیری می‌کند. طبق تحقیقی که روی موش‌های آزمایشگاهی صورت گرفته کامبوجا ممکن است به بهبود مشکل زخم معده هم کمک کند. چای کامبوجا با اضافه کردن گونه‌ای خاص از باکتری‌ها، قند و مخمر به چای سبز یا سیاه ساخته می‌شود، سپس به مدت یک هفته یا بیشتر تحت فرایند تخمیر قرار می‌گیرد.


۷-پاپایا به هضم غذا سرعت می بخشد​


برای هضم سریع غذا چه بخوریم؛ پاپایا


میوه استوایی پاپایا حاوی آنزیمی به نام پاپائین است. پاپائین در فرایند هضم غذا به تجزیه فیبرهای پروتئین کمک می‌کند و زمان هضم غذا را سرعت می‌بخشد. علاوه بر این پاپائین علائم سندروم روده تحریک‌پذیر، یبوست و نفخ را هم کاهش می‌دهد.


۸-غلات کامل روند هضم غذا را تسریع می کنند​


غلات کامل روند هضم غذا را تسریع می کنند


غلات کامل از جمله بهترین مواد غذایی برای هضم سریع غذا هستند. در واقع به نظر می‌رسد غلات کامل یک درمان عالی برای مشکل هضم نشدن غذا در معده هستند و دلیلش هم فیبر فراوان موجود در آنهاست. از نظر طبقه‌بندی غلات، غلات کامل باید حاوی سبوس، جوانه و آندوسپرم باشند. غلات سبوس‌دار سرشار از فیبر هستند. جو، کینوا و محصولاتی که از گندم کامل درست شده‌اند به خاطر وجود فیبر فراوان سبب تسریع روند هضم غذا می‌شوند. علاوه بر این فیبر غلات کامل مثل پروبیوتیک عمل کرده و به تغذیه باکتری‌های سالم در روده کمک می‌کنند.




۹-تمپه سبب بهبود فرایند هضم غذا می شود​


تمپه سبب بهبود فراید هضم می شود


تمپه از سویای تخمیر شده درست می‌شود. در فرایند تخمیر قندها از طریق باکتری‌ها و مخمرها تجزیه می‌شوند. در طی فرآیند تخمیر، یک ماده مغذی موجود در سویا به نام اسید فیتریک تجزیه می‌شود. اسید فیتریک می‌تواند در جذب برخی مواد مغذی دخالت کند. بنابراین، فرایند تخمیر باعث بهبود هضم و جذب آن مواد مغذی می‌شود. غذاهای تخمیر شده مانند تمپه منبع خوبی از پروبیوتیک‌ها هستند. همان‌طور که گفتیم پروبیوتیک‌ها از روده‌ها در برابر باکتری‌های مضر محافظت می‌کنند. پروبیوتیک‌ها علاوه بر کاهش علائم روده تحریک‌پذیر، از اسهال، کاهش نفخ و بهبود دستگاه گوارش پیشگیری می‌کنند.


۱۰-چغندر قند ماساژ طبیعی برای هضم غذا در معده​


برای هضم سریع غذا چه بخوریم؛ چغندر قند


چغندر قند منبع غنی فیبر است و یک نوع ماساژ طبیعی برای هضم غذا در معده به شمار می‌رود. یک فنجان (۱۳۶ گرم) چغندر قند حاوی ۳.۴ گرم فیبر است. همان‌طور که گفتیم از دستگاه گوارش عبور می‌کند و به روده بزرگ می‌رود. در آن‌جا باکتری‌های مفید را تغذیه کرده و حجم مدفوع را زیاد می‌کنند. هر دو این عوامل سبب هضم سریع غذا می‌شوند. بهترین روش برای خوردن چغندر به صورت پخته، اسموتی، مخلوط در سالاد و سوپ و یا ترشی است.





۱۱-میسو برای درمان مشکلات گوارشی و اسهال​


برای هضم سریع غذا چه بخوریم؛ میسو


میسو یا خمیر سویا از تخمیر غلات درست می‌شود. میسو در واقع شامل سویا، نمک و یک مخمر بدست‌آمده از برنج، گندم یا لوبیا است. میسو در گذشته یکی از منابع اصلی پروتئین در سفره غذای ژاپنی بود اما امروزه بیشتر حکم یک چاشنی را دارد. میسو (Miso) حاوی پروبیوتیک‌هایی است که مانند سایر غذاهای تخمیر شده با افزایش باکتری‌های خوب در روده شما به هضم غذا کمک می‌کند. پروبیوتیک‌های موجود در میسو همچنین می‌توانند به کاهش مشکلات گوارشی و درمان بیماری‌های روده مانند اسهال کمک کنند.



۱۲-زنجبیل؛ بهبود فرایند هضم غذا و درمان حالت تهوع​


برای هضم سریع غذا چه بخوریم؛ زنجبیل


در طب سنتی مشرق زمین زنجبیل برای بهبود فرایند هضم غذا و درمان حالت تهوع همیشه یک ماده بسیار موثر بوده است. در فرایند هضم غذا رنجفیل باعث تسریع در فرایند تخلیه معده می‌شود. علاوه بر این با تسریع فرایند هضم، زنجفیل باعث کاهش احتمال ابتلا به سوزش سر دل، حالت تهوع و ناراحتی معده می‌شود.




۱۳-کیمچی سرشار از فیبر برای هضم سریع غذا​


کیمچی سرشار از فیبر برای هضم سریع غذا


برای هضم غذا سریع غذا چه بخوریم ؟ کیمچی. کیمچی از کلم تخمیر شده درست می‌شود و یک غذای سنتی کره‌ای است. می‌دانستید کره‌ای‌ ها وقتی می‌خواهند عکس بگیرند به جای cheese می‌گویند کیمچی؟! کیمچی در واقع یک نوع مخمر است که از کلم چینی تهیه می‌شود و با سبزیجات و ادویه‌جات چینی مزه‌دار می‌شود. پیاز، سیر و کلم اجزای اصلی کیمچی هستند و علاوه بر خاصیت کاهش وزن، چربی‌سوزی و لاغری به خاطر تخمیر، حاوی پروبیوتیک است. هر چه مدت زمان تخمیر کیمچی طولانی‌تر باشد غلظت پروبیوتیک‌ها بیشتر می‌شود. کیمچی سرشار از فیبر است و به این ترتیب هم مشکل یبوست را برطرف کرده و هم سلامت روده‌ها را تضمین می‌کند.


۱۴-سبزیجات با برگ سبز تیره برای هضم سریع غذا و افزایش میزان مدفوع​


سبزیجات با برگ سبز تیره برای هضم سریع غذا و افزایش میزان مدفوع


سبزیجاتی با برگر سبز تیره سرشار از فیبر محلول در آب هستند. این نوع فیبر با افزایش سرعت هضم غذا، افزایش میزان مدفوع و بهبود دستگاه گوارش به سلامت شما کمک می‌کنند. این سبزیجات سرشار از منیزیم هستند و منیزیم با بهبود انقباض عضلات دستگاه گوارش مشکل یبوست را برطرف می‌کنند. اسفناج، کلم بروکسل، کلم بروکلی و سایر سبزیجات برگ سبز از این دسته هستند.




علاوه بر این، نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که یک قند غیرمعمول در سبزیجات برگ سبز وجود دارد که باکتری‌های خوب را در روده شما تغذیه می‌کند. ظاهرا این قند به هضم غذا کمک می‌کند و در عین حال برخی از باکتری‌های بد را که می‌تواند باعث بیماری شوند نیز از بین می‌برد.


۱۵-ناتو عمل دفع را بهبود می بخشد​


برای هضم سریع غذا چه بخوریم؛ ناتو


ناتو هم مثل تمپه از تخمیر سویا به دست می‌آید و یک غذای سنتی ژاپنی است. ناتو حاوی پروبیوتیک است که به عنوان یک مکانیسم دفاعی در برابر سموم و باکتری‌های مضر عمل می‌کند، در عین حال باکتری‌های روده ای خوب را تقویت کرده و هضم غذا را تسریع می‌کند. فیبر موجود در ناتو یبوست را کاهش داده و عمل دفع را بهبود می‌بخشد. ناتو از لوبیای سیاه، لوبیای چشم بلبلی و لوبیای آزوکی تهیه می‌شود.


۱۶-ماهی سالمون با بهبود التهاب معده باعث هضم سریع غذا می شود​


ماهی سالمون با بهبود التهاب معده باعث هضم سریع غذا می شود


ماهی به خصوص ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. افراد مبتلا به بیماری التهابی روده، عدم تحمل مواد غذایی و سایر اختلالات گوارشی غالباً در روده التهاب دارند. اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به کاهش این التهاب کمک کرده و از این طریق هضم غذا را بهبود بخشیده و تسریع کنند.




۱۷-آب قلم از عملکرد دیواره روده شما محافظت می‌کند​


برای هضم سریع غذا چه بخوریم؛ آب قلم


ژلاتین موجود در مایع استخوانی از اسیدهای آمینه گلوتامین و گلیسین به دست می‌آید. این آمینوها می‌توانند به مایعات موجود در دستگاه گوارش شما متصل شوند و به غذا کمک کنند تا بتواند راحت‌تر عبور کند و هضم شود. گلوتامین از عملکرد دیواره روده شما محافظت می‌کند. همچنین گلوتامین باعث بهبود وضعیت گوارشی روده بزرگ شده و بهبود سایر بیماری‌های التهابی روده می‌شود.


۱۸-نعنا از بهترین مواد غذایی برای مشکلات گوارشی و هضم سریع غذا​


نعنا از بهترین مواد غذایی برای مشکلات گوارشی و هضم سریع غذا




برای هضم سریع غذا چه بخوریم ؟ نعنا! روغن نعنا، عرق نعنا و قرص نعنا از جمله بهترین مواد غذایی برای بهبود مشکلات گوارشی هستند. روغن نعنا حاوی ترکیبی به نام منتول است که ممکن است علائم IBS (روده تحریک پذیر) از جمله نفخ، ناراحتی معده و مشکلات مربوط به حرکت روده را کاهش دهد. علاوه بر این مشتقات نعنا عضلات دستگاه گوارش را آرام کرده و هضم غذا را بهبود بخشیده و تسریع می‌کنند. روغن نعناع همچنین می‌تواند با تسریع در حرکت مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش شما مشکلات مربوط به سوء هاضمه را تسکین دهد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

معرفی ۱۰ نوع میوه‌ و سبزیجات برای هضم سریع غذا​



معرفی ۱۰ نوع میوه‌ و سبزیجات برای هضم سریع غذا


مشکلات معده و مشکلات گوارشی، واقعا می‌توانند صدمه‌ای جبران‌ناپذیر به سلامت بدن ما وارد کنند. وعده غذایی سنگین شب گذشته شما طعم فوق‌العاده‌ای داشت؛ البته اگر اکنون از درد شکم خود ناله نمی‌کردید. عادات غذایی ناسالم، اغلب می‌تواند باعث ایجاد سوءهاضمه شود. سوءهاضمه نیز می‌تواند منجر به درد یا نفخ معده، سوزش معده، حالت تهوع و استفراغ شود. می‌توانید با عادات غذایی سالم، جلوی تمام این اتفاقات را بگیرید.


۱- زردآلو میوه سرشار از فیبر برای هضم سریع غذا​


زردآلو میوه سرشار از فیبر برای هضم سریع غذا


یکی از بهترین میوه‌ ها و سبزیجات برای هضم سریع غذا زردآلو است. این میوه خوش‌رنگ، دارای ویتامین c است که برای تقویت ایمنی و سلامت پوست بسیار مهم است. علاوه بر این، زردآلو همچنین دارای مقدار زیادی فیبر است که نظم روده را حفظ می‌کند، از یبوست جلوگیری کرده و سلامت روده بزرگ شما را تقویت می‌کند.



۲- سیب برای جلوگیری از یبوست و هضم غذا​


سیب برای جلوگیری از یبوست و هضم غذا


چه خوردن ۱ سیب در هر روز بتواند پزشک را از شما دور نگه دارد یا نتواند؛ مطمئنا می‌تواند بسیاری از مشکلات گوارشی شما را از بین ببرد. سیب سرشار از فیبر پکتین است. پکتین، با توجه به نیاز بدن، می‌تواند هم یبوست و هم اسهال را از بین ببرد. پکتین به دلیل خاصیت محلول بودن و اتصال به کلسترول یا سموم موجود در بدن و از بین بردن آنها از سیستم، به بهبود هضم غذا کمک می‌کند. البته برای رفع یبوست، بهتر است سیب را با پوست میل کنید. سیب با پوست نیز یکی از بهترین میوه‌ ها و سبزیجات برای هضم سریع غذاست.


۳- کیوی؛ برای هضم غذا و سلامت روده بزرگ​


کیوی؛ برای هضم غذا و سلامت روده بزرگ


خوردن کیوی می‌تواند به هضم بهتر غذا کمک کند. کیوی سبز دارای آنزیمی به نام اکتینیدین است که ممکن است هضم پروتئین را افزایش دهد. همچنین کیوی دارای اثر ملین ملایمی است که به محتوای فیبر بالای آن مرتبط است. ۲ عدد کیوی، ۲۰٪ از مقدار توصیه‌ شده روزانه فیبر را تأمین می‌کند، به هضم غذا کمک می‌کند و سلامت روده بزرگ را تقویت می‌کند.



۴- موز؛ برای جلوگیری از زخم معده و تسکین سوزش معده​


موز؛ برای جلوگیری از زخم معده و تسکین سوزش معده


محتوای فیبر بالای موز، به حرکات روده نظم می‌دهد و بنابراین روند هضم را تسریع می‌کند. این میوه همچنین دارای اثرات «آناتاسید» است که از معده در برابر زخم‌هایی که در پوشش داخلی معده ایجاد می‌شود، محافظت می‌کند و باکتری های ایجاد کننده زخم معده را از بین می‌برد. این ضد اسیدها، برای تسکین سوزش معده نیز مفید هستند.


۵- گوانا؛ میوه زمستانی خوشمزه با منبع غنی فیبر​


گوانا؛ میوه زمستانی خوشمزه با منبع غنی فیبر


این میوه زمستانی ترد و خوشمزه، می‌تواند راه حل بسیاری از مشکلات روده‌ شما باشد. گوانا یکی از غنی‌ترین منابع فیبر غذایی است؛ در حقیقت، در مقایسه با سایر میوه‌ها، فقط ۱ عدد گواوا حدود ۱۲٪ از مقدار توصیه شده روزانه فیبر را برآورده می‌کند، که این امر برای سلامت گوارش شما بسیار مفید است. علاوه بر این، دانه‌های گوانا، در صورت بلعیده یا جویده شدن، به‌عنوان ملین های عالی نیز عمل می‌کنند و به دفع راحت‌تر مدفوع کمک می‌کنند. این میوه نیز یکی از بهترین میوه‌ ها و سبزیجات برای هضم سریع غذا به حساب می‌آید.


۶- انبه؛ برای تسهیل در خروج مواد زائد از دستگاه گوارش​


انبه؛ برای تسهیل در خروج مواد زائد از دستگاه گوارش


انبه حاوی آنزیم‌هایی است که به تجزیه و هضم پروتئین و همچنین فیبر کمک کرده و هضم سریغ غذا و خروج مواد زائد از دستگاه گوارش را تسهیل می‌کند. مزایای طولانی مدت مصرف انبه، کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ است.


۷- نعناع؛ برای رفع انواع بیماری‌های گوارشی​


نعناع؛ برای رفع انواع بیماری‌های گوارشی


یکی دیگر از بهترین میوه‌ ها و سبزیجات برای هضم سریع غذا، نعناست. حتما یادتان هست در کودکی، وقتی دلدرد داشتید؛ بزرگ‌ترها به شما توصیه می‌کردند که عرق نعنا مصرف کنید. نعناع به شل شدن عضلات روده، کاهش اسپاسم و درد کمک می‌کند و نفخ و گازهای دردناک را تسکین می‌دهد. این ماده غذایی می‌تواند به رفع انواع بیماری‌های گوارشی کمک کند و اغلب در سندرم روده تحریک‌پذیر، برای کاهش علائم و درد شکم استفاده می‌شود.


می‌توانید انواع مختلفی از نعناع (نعناع فلفلی، نعناع هندی، و غیره) را به صورت تازه یا خشک استفاده کنید.


۸- دانه چیا؛ سرشار از امگا ۳ برای کاهش التهاب روده​


دانه چیا؛ سرشار از امگا ۳ برای کاهش التهاب روده


وقتی دانه‌های چیا در آب خیسانده می‌شوند، برای دستگاه گوارش بسیار تسکین‌دهنده است. دانه‌ چیا سرشار از فیبر است که به کاهش یبوست و تقویت باکتری‌های مفید در روده کمک می‌کند. اسیدهای چرب امگا ۳ در دانه چیا التهاب روده را نیز کاهش می‌دهد. دانه چیا همچنین منبع خوبی از منیزیم است، عضلات روده را شل می‌کند و پروتئین لازم برای بهبود و ترمیم روده را فراهم می‌کند. می‌توایند از دانه چیا در پودینگ چیا استفاده کنید، آن را به اسموتی‌ها اضافه کنید، در فرنی بریزید و خلاصه در دستورالعمل‌های آشپزی، به کار ببرید.



۹- زنجبیل؛ یک درمان عالی برای ناراحتی دستگاه گوارش و حالت تهوع​


زنجبیل؛ یک درمان عالی برای ناراحتی دستگاه گوارش و حالت تهوع


یکی دیگر از بهترین میوه‌ ها و سبزیجات برای هضم سریع غذا، زنجبیل است. زنجبیل حاوی ترکیباتی است که ترکیبات التهابی را مسدود می‌کند و می‌تواند درد را کاهش دهد. زنجبیل همچنین یک درمان عالی برای ناراحتی دستگاه گوارشی و حالت تهوع است، به علاوه دارای خواص ضد سرطانی است و یک ماده غذایی خارق‌العاده در هنگام بیماری است.

یک روش ساده و با هضم سریع برای لذت بردن از زنجبیل، رنده کردن آن به صورت تازه در آب داغ با لیمو و کمی عسل است.


۱۰- قارچ؛ سرشار از ویتامین B و D برای هضم سریع غذا​


قارچ؛ سرشار از ویتامین B و D برای هضم سریع غذا


ما قارچ‌ها را بیشتر به دلیل خواص ضد سرطانی، افزایش انرژی و ویتامین‌های گروه B، ویتامین D می‌شناسیم؛‌ اما جالب است بدانید که قارچ حاوی فیبر نیز هست و برای سلامت روده بسیار مفید است. قارچ‌ها همچنین حاوی پلی ساکاریدهای تقویت‌کننده و تعدیل‌کننده سیستم ایمنی به نام گلوکان های بتا، ترکیبات ضد التهاب و روی هستند که به بهبود عملکرد روده کمک می‌کند (کمبود روی نیز ممکن است منجر به بیماری‌های دستگاه گوارش شود). به عنوان یک جایزه شیرین، قارچ غذایی است که می‌توانید در محیط داخلی آن را پرورش دهید!
 

Similar threads

بالا