عاملی برای استجابت حتمی دعا !!

saba27

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دعا یکی از مهمترین عباداتی است که ما بسیار به آن سفارش شده ایم، و اگر در دعایی که می کنیم قلبمان استوار نباشد و به نتیجه اش مطمئن نباشیم این دعا چه اثر و ارزشی خواهد داشت؟

دو چیز در اجابت دعا، داراى تأثیر فراوان و اساسى است: 1 - رفع موانع قلبى و حجاب‏هاى ظلمانى و زدودن تیرگى‏هاى درونى از قلب.
2 - ایجاد مقتضى و به وجود آوردن صفا و نورانیّت باطنى.
انسان براى آنکه تیر دعایش به هدف بخورد، به این دو چیز احتیاج دارد و باید این دو را ایجاد نماید تا نوبت به اضطرار نرسد.
بنابراین:1 - هم باید پرده‏هاى تیرگى را از قلب کنار بزند. 2 - و هم انوار الهى را جایگزین آن نماید. و یقین، این کار را انجام مى‏دهد. هم ظلمت‏ها، تاریکى‏ها و شک را از قلب مى‏زداید و هم صفا و نورانیّت را در قلب انسان ایجاد مى‏نماید.
همه کسانى که در معارف و اعتقادات صحیح به یقین رسیده‏اند، داراى قلبى با صفا و نورانى بوده و هستند ؛ زیرا لازمه وجودى یقین، روشنایى و نور در قلب است، و نورى مانند نور یقین وجود ندارد.
حضرت امام باقر علیه السلام مى‏ فرمایند:
لا نور کنور الیقین .( بحار الأنوار : 165/78)؛ هیچ نورى مانند نور یقین نیست.
رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم: لا عِبادَةَ إلاّ بِیَقینٍ؛ هیچ عبادتى جز با یقین ارزش ندارد .(کنز الفوائد: 1 / 55 منتخب میزان الحکمة : 354)
دعا یکی از مهمترین عباداتی است که ما بسیار به آن سفارش شده ایم، و اگر در دعایی که می کنیم قلبمان استوار نباشد و به نتیجه اش مطمئن نباشیم این دعا چه اثر و ارزشی خواهد داشت؟
ما وقتی داریم دعا می کنیم، در آن حال داریم از مقتدرترین وجود عالم که بخشنده و مهربان است و کسی او را از خواستش باز نخواهد داشت طلب چیزی می کنیم پس شایسته است که قلبمان را محکم کنیم و در استجابت دعایمان شک نکنیم .
با به دست آوردن یقین مى‏توان هم تیرگى‏ ها را که مانع اجابت دعا مى ‏باشند، برطرف نمود و هم صفا و نورانیّت را که مقتضى اجابت دعا است، فراهم نمود​


رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم: «اُدْعُوا اللّه‏َ وأنتُم مُوقِنونَ بالإجابةِ »؛ خداوند را با حال یقین به اجابت بخوانید. (بحار الأنوار: 93 / 305 / 1 منتخب میزان الحکمة : 198) الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام: إذا دَعَوْتَ فَظُنَّ أنّ حاجَتَكَ بالبابِ؛ چون دعا كنى چنین خیال كن كه حاجتت بر در خانه است.(الكافی : 2 / 473 / 1 منتخب میزان الحكمة : 198)
بدیهى است وقتى یقین در قلب آدمى جاى گرفت و قلب نورانى گردید، تیرگى‏ها و تاریکى‏ها از میان مى‏روند ؛ زیرا نور و ظلمت در یک جا جمع نمى ‏شوند.
پس با به دست آوردن یقین مى‏توان هم تیرگى‏ ها را که مانع اجابت دعا مى ‏باشند، برطرف نمود و هم صفا و نورانیّت را که مقتضى اجابت دعا است، فراهم نمود.

[h=2]اهمیت داشتن یقین[/h]امیر المۆمنین علیٌّ علیه‏السلام:
أیُّها النّاسُ، سَلُوا اللّه‏َ الیَقینَ، وارغَبوا إلَیهِ فی العافیَةِ؛ فإنّ أجَلَّ النِّعمَةِ العافِیَةُ، وخَیرُ مادامَ فی القَلبِ الیَقینُ، والمَغبونُ مَن غُبِنَ دِینَهُ، والمَغبوطُ مَن غُبِطَ یَقینَهُ.
امام على علیه‏السلام: اى مردم، از خداوند یقین بخواهید و عافیت از او مسألت کنید؛ زیرا بزرگترین نعمت عافیت است و بهترین چیزى که در دل پایدار مانَد، یقین است و زیان دیده، کسى است که در دینش زیان بیند و رشک برده، کسى است که در یقینش بر او رشک برند. (بحار الأنوار: 70 / 176 / 33 منتخب میزان الحکمة : 620)
امام على علیه‏السلام:
با یقین است، که هدف نهایى به دست مى‏آید.
نهج البلاغة: الخطبة 157 منتخب میزان الحکمة: 620
 

Similar threads

بالا