طرز تهیه انواع ترشی میوه جات تابستانی، پاییزی و زمستانی

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
با انواع میوه چه ترشی‌هایی درست کنیم؟ درست کردن انواع ترشی پاییز و زمستانی و تابستانی با میوه جات مختلف از زمان‌های دور مرسوم بوده است. ترشی میوه یکی از جذاب‌ترین و خوش‌طعم‌ترین انواع ترشی است که برای تهیه آن می‌توانید از انواع میوه‌های مختلف استفاده کنید. اگر دوست دارید روش تهیه ترشی با انواع میوه‌ها را یاد بگیرید و ترشی‌هایی متفاوت با میوه‌های فصل درست کنید، بهتر است در این مقاله با ما همراه باشید.



با طرز تهیه انواع ترشی میوه آشنا شوید


یکی از ساده‌ترین روش‌های تهیه ترشی خانگی استفاده از میوه‌های متنوع فصل است. شما می‌توانید با استفاده از انواع میوه‌های ترش و شیرین، ترشی‌های متنوع و خوشمزه‌ای در خانه درست کنید. معمولا در طرز تهیه انواع ترشی میوه می‌توانید از ادویه‌های متنوع استفاده کنید و یا اجازه دهید عطر و بوی میوه در ترشی بپیچد و این ترشی را بدون هیچ ادویه اضافه‌ای آماده کنید.

یکی از محبوب‌ترین انواع ترشی میوه، ترشی مخلوط است. در طرز تهیه ترشی میوه مخلوط معمولا از ترکیب انواع میوه‌های خرد شده یا میوه‌های میکس شده استفاده می‌شود. برای تهیه ترشی لیته میوه بهتر است از مقداری ادویه و طعم‌دهنده نیز استفاده کنید.

برای تهیه انواع ترشی میوه معمولا علاوه بر میوه از سبزیجات خشک شده، انواع سرکه، ادویه جات مختلف مثل زردچوبه، نمک و فلفل سیاه و فلفل قرمز استفاده می‌شود. برخی نیز به ترشی میوه مقداری ادویه ترشی اضافه می‌کنند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه ترشی لیته میوه به ۲ روش با میوه های تابستانی و زمستانی​



طرز تهیه ترشی لیته میوه به ۲ روش با میوه های تابستانی و زمستانی


شاید کمتر کسی اسم ترشی لیته میوه را شنیده باشد اما لیته میوه یکی از انواع ترشی تابستانی و زمستانی خوشمزه‌ است که در کنار غذا سرو می‌شود. این چاشنی خوشمزه را می‌توان با میوه‌های مختلف تابستانی و زمستانی درست کرد و حتی میزان میوه‌های مورد استفاده در آن نیز به سلیقه خودتان بستگی دارد. در ضمن می‌توانید این ترشی میوه را شیرین، ترش، شور یا ملس هم تهیه کنید. در این مقاله طرز تهیه لیته میوه به ۲ روش با میوه‌های مختلف و روش‌های تهیه متنوع برای شما آورده‌ایم. همچنین فوت و فن‌های تهیه لیته میوه را هم می‌توانید در انتهای متن یاد بگیرید.


طرز تهیه ترشی لیته میوه (روش اول)​


لیته میوه


مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه


مواد لازم برای تهیه لیته میوه​


• کیوی:‌ ۲ عدد
• خرمالو: ۱ عدد
• سیب سبز: ۲ عدد
• هویج: ۲ عدد
• سیر: ۵ حبه
• ادویه ترشی: ۱ قاشق غذاخوری
• گلپر: ۱ قاشق مرباخوری
• سیاه دانه: ۲ قاشق غذاخوری
• سبزی ترشی (گشنیز، نعناع، مرزه، ترخون): ۵ قاشق غذاخوری
• نمک و زردچوبه: به مقدار لازم
• سرکه قرمز: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه ترشی لیته​


برای درست کردن ترشی لیته با میوه ابتدا باید میوه‌ها را بشویید و بعد از خشک کردن، آنها را با سرکه پوره کنید. سپس ادویه‌ها و سبزی ترشی را به مواد افزوده و در شیشه خشک و تمیز بریزید. برای آموزش جزییات بیشتر روش تهیه ترشی لیته میوه، ترتیب مراحل تهیه ترشی لیته میوه را رعایت کنید. برای خوشمزه‌تر شدن این چاشنی از فوت و فن‌های طرز تهیه آن کمک بگیرید.

مرحله اول: میوه‌ها را بشویید و پوره کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی لیته میوه، ابتدا تمام میوه‌ها را به خوبی بشویید و خشک کنید یا اجازه دهید خودشان خشک شوند و آب اضافی‌شان را از دست بدهند. سپس پوست میوه‌ها را بگیرید و آن‌ها را به قطعات کوچک‌تر خرد کنید. سرکه را به همراه میوه‌های خرد شده در مخلوط‌‌کن یا غذاساز بریزید و چند دقیقه به هم بزنید.

مرحله دوم: مواد را با هم ترکیب کنید​


مواد داخل مخلوط‌کن را تا جایی بزنید که همه مواد با هم به صورت یکدست، خرد یا پوره شوند. سپس میوه‌ها را در یک کاسه یا ظرف دیگر بریزید و بقیه مواد از جمله سبزی ترشی، گلپر، ادویه و نمک مخلوط کنید. سیرها را می‌توانید بعد از پوست گرفتن یا با میوه‌ها پوره کنید و یا به صورت درسته به مواد لیته میوه اضافه کنید. پوره میوه و ادویه‌ها را با هم ترکیب کنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.


مرحله سوم: مایه لیته میوه را در بطری شیشه‌ای بریزید​


در آخرین مرحله از طرز تهیه لیته میوه، شیشه درب‌داری که می‌خواهید در آن ترشی را بریزید، بشویید و کاملا خشک کنید تا هیچ آلودگی و رطوبتی در آن وجود نداشته باشد. سپس مواد را در بطری‌ها بریزید و درب آنها را محکم ببندید تا هوا به داخل بطری‌ها نفوذ نکند. بطری‌ها را در جای خنک و دور از آفتاب قرار دهید و بعد از آماده شدن آن را سرو کنید.



طرز تهیه لیته میوه (روش دوم)​



ترشی لیته با میوه


مدت زمان آماده سازی مواد: ۱ ساعت


مواد لازم برای تهیه لیته با میوه‌های تابستانی​


• خیار: ۲۵۰ گرم
• مغز کرفس: ۴ یا ۵ ساقه
• سیب: ۲۵۰ گرم
• فلفل دلمه‌ای: ۲ عدد
• گلابی: ۲۵۰ گرم
• بادمجان: ۱ عدد (متوسط)
• هلو: ۲۵۰ گرم
• سیر: ۴ حبه
• شلیل: ۲۵۰ گرم
• زردآلو: ۲۵۰ گرم
• سیاه دانه: ۲ یا ۳ قاشق سوپ‌خوری
• هویج: ۲۵۰ گرم
• زردچوبه: نوک قاشق چای‌خوری
• سرکه: به میزان لازم
• نمک و فلفل: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه لیته مخلوط میوه‌های تابستانی​


برای درست کردن لیته میوه به این روش، باید ابتدا بادمجان را بپزید و بعد میوه‌های دیگر را بعد از شستن در یک قابلمه کمی بپزید تا نرم شوند و آب خود را از دست بدهند. در آخر همه مواد را با هم مخلوط کنید و ادویه‌ها را اضافه کنید. اگر لیته میوه را به این روش درست کنید، زمان کمتری برای رسیدن و آماده شدن نیاز است. برای آموزش جزییات بیشتر، ادامه مراحل طرز تهیه لیته میوه را بخوانید.

مرحله اول: بادمجان‌ها را بپزید و آبکش کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه لیته میوه، بادمجان را بشویید و در یک قابلمه با مقداری آب بپزید. سپس آن را در آبکش قرار دهید و یک شب بگذارید بماند تا آب خود را از دست بدهد.

مرحله دوم: میوه‌ها را آماده کنید​


در این مرحله، همه میوه‌ها را بشویید و هسته و دانه‌های آن‌ها را خارج کنید. سپس آن‌ها را به همراه هویج و کرفس در یک قابلمه بریزید و مقداری آب (به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی) به آن‌ها اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید میوه‌ها بپزند تا حدی که آب آن‌ها کشیده شود و به خورد میوه‌ها برود.


مرحله سوم: بقیه مواد را اضافه و خرد یا چرخ کنید​


بعد از اینکه میوه‌ها پختند و نرم شدند، قابلمه را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا مواد داخل قابلمه کاملا خنک شوند. سپس تمام مواد را به همراه خیار و فلفل دلمه‌ای و بادمجان و سیر چرخ کنید یا داخل غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید تا پوره شوند.


مرحله چهارم: سرکه و ادویه‌ها را اضافه کنید​


در این مرحله از طرز تهیه ترشی لیته میوه، سرکه، نمک، فلفل، زردچوبه و سیاه دانه را به مواد اضافه کرده و به خوبی با هم مخلوط کنید. سپس مواد ترشی را در یک بطری تمیز بریزید و درب آن را محکم ببندید. بطری را در یخچال قرار دهید. این ترشی را بعد از ۴ روز یا یک هفته می‌توانید سرو کنید.


فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی لیته میوه​


فوت و فن های طرز تهیه ترشی لیته میوه


*برای اینکه طعم ترش سرکه، گلویتان را نزند، می‌توانید کمی شکر به مواد ترشی لیته میوه اضافه کنید تا کمی ملس شود. میزان شکر کاملا اختیاری است.
*در طرز تهیه ترشی لیته می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجات مختلف یا از ترکیب هر دو با هم استفاده کنید.
*استفاده از سیاه دانه و ادویه ترشی برای طرز تهیه لیته میوه، می‌تواند طعم آن را خوشمزه‌تر کند.
*در صورتی‌ که میوه‌ها را بعد از پوره کردن روی حرارت کمی بپزید تا نرم شود، زمان رسیدن و جا افتادن ترشی لیته میوه، کمتر خواهد شد.
*شیشه‌هایی را که برای نگهداری لیته میوه به کار می‌برید، از جنس شیشه‌ای با درب سالم فلزی و بدون زنگ‌زدگی انتخاب کنید. اگر بطری‌ها کوچک‌تر باشند، بهتر است. در این صورت محتوای داخل بطری‌ها زود تمام می‌شود و ترشی کپک نمی‌زند.
*حتما قبل از این که مواد ترشی لیته میوه را در بطری بریزید، مطمئن باشید که بطری خشک است و هیچ رطوبتی ندارد. همچنین بطری باید عاری از آلودگی باشد تا محتویات داخل آن کپک نزند.
*حتما مواد ترشی لیته میوه را در شیشه‌های تمیز و درب‌دار بریزید تا هوا به آن‌ نفوذ نکند و از کپک زدن ترشی جلوگیری شود.
*تا قبل از رسیدن لیته میوه، درب بطری را باز نکنید و بعد از باز کردن درب بطری، آن را به یخچال منتقل کنید.
* ترشی لیته میوه برای آماده سرو شدن، بسته به روش تهیه، نیاز به حدود چند روز تا ۲ هفته زمان دارد تا برسد و جا بیفتد.

سوالات متداول​


لیته میوه چیست؟


لیته میوه چیست؟​


لیته میوه نوعی ترشی است که با ترکیب کردن میوه‌های مختلف به صورت نپخته یا پخته، تهیه و به عنوان چاشنی در کنار غذاهای اصلی سرو می‌شود. در طرز تهیه ترشی لیته میوه، می‌توانید میوه‌ها را به صورت پوره یا رنده شده درآورید و با آن لیته درست کنید.

از چه چاشنی‌هایی در لیته میوه می‌توان استفاده کرد؟​


برای طعم دادن به لیته میوه‌، می‌توانید از سرکه، آب نمک، مخلوط سرکه و آب، رب انار، تمر هندی، رب آلوچه، ترکیب شیره انگور و چاشنی‌های ترش و … برای طعم دادن به میوه‌های مورد استفاده در ترشی لیته میوه استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۵ طرز تهیه ترشی انار خوشمزه و ملس به روش بازاری و آسان​



طرز تهیه ترشی انار


ترشی انار یکی از خاص‌ترین و خوش‌رنگ و لعاب‌ترین انواع ترشی میوه است که به خاطر طعم متفاوت و لذیذی که دارد، بسیار پرطرفدار است. دستور تهیه ترشی انار بسیار ساده است و شما می‌توانید این ترشی را با رب انار یا بدون آن و با سبزیجات و صیفی‌جات مختلف مثل کلم و لبو درست کنید.


مواد لازم برای تهیه ترشی انار با سرکه​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
دانه انار۵۰۰ گرم
آب انار۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سرکه۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمکبه مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت ترشی انار با سرکه: ۴۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه ترشی انار با سرکه​

مراحل طرز تهیه ترشی انار با سرکه

ترشی انار با سرکه یکی از ساده‌ترین روش‌های درست کردن این ترشی خانگی است که در کمتر از ۱ ساعت آماده می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه ترشی انار با سرکه آشنا شوید.

مرحله اول؛ آب انار و سرکه را بجوشانید​

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی انار با سرکه باید در یک قابلمه آب انار را با سرکه ترکیب کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید. حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا آب انار و سرکه با هم بجوشند.

مرحله دوم؛ دانه‌های انار را به ترکیب آب انار و سرکه اضافه کنید​

بعد از نیم ساعت که سرکه و آب انار جوشیدند، می‌توانید دانه‌های انار را همراه با نمک به قابلمه اضافه کنید. در صورتی که دوست دارید ترشی انار شما طعم ملس و شیرین‌تری داشته باشید، در این مرحله می‌توانید مقداری شکر بنا به سلیقه خود نیز به مواد ترشی انار اضافه کنید.

مرحله سوم؛ آماده کردن ترشی انار​

در این مرحله از طرز تهیه ترشی انار با سرکه باید شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا ترشی شما خنک شود. زمانی که ترشی کاملا سرد شد، آن را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید.

مواد لازم برای تهیه ترشی انار و لبو​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
لبو۴ عدد متوسط
دانه انار۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک۲ قاشق چای‌خوری
سرکهبه مقدار لازم


مراحل طرز تهیه ترشی انار با لبو​

مراحل طرز تهیه ترشی انار با لبو

ترشی لبو خوشمزه است و ترشی انار و لبو خوشمزه‌تر. ترشی انار و لبو یکی از پرطرفدارترین انواع ترشی انار است که رنگ آن به طرز شگفت‌انگیزی جذاب است و مزه دلپذیری دارد. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه ترشی لبو و انار آشنا شوید.

مرحله اول؛ لبوها را خرد کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی انار و لبو باید لبوها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس می‌توانید لبوها را رنده کنید و یا به صورت مکعبی برش دهید.

مرحله دوم؛ لبو را همراه با شکر و سرکه بجوشانید​

برای تهیه ترشی انار لبو لبو را همراه با شکر و سرکه بجوشانید

بعد از خرد کردن لبوها، آن‌ها را همراه با شکر و سرکه در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید تا لبو کاملا بپزد و نرم شود. مقدار سرکه شما باید به اندازه‌ای باشد که سطح روی لبوها را بپوشاند.

مرحله سوم؛ دانه‌های انار را به لبوی پخته شده اضافه کنید​

بعد از این که لبوها نرم شدند، شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا لبوها خنک شوند. سپس دانه‌های انار را همراه با نمک اضافه کنید. مواد را به خوبی ترکیب کنید و سپس در یک شیشه تمیز و خشک بریزید. اگر سرکه ترشی کم است، مقداری سرکه به آن اضافه کنید. شیشه ترشی را برای ۳ تا ۵ روز در یخچال قرار دهید تا ترشی انار خوشمزه شما آماده شود.

مواد لازم برای تهیه ترشی انار با کلم قرمز​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
کلم قرمز۲۰۰ گرم
انار۳ عدد
فلفل سبز۵ عدد
ساقه کرفس خرد شده۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوجه گیلاسی۱۰ عدد
سیر خرد شده۱ بوته
پودر فلفل قرمز۱ قاشق چای‌خوری
آب انار۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سرکه سفیدبه مقدار لازم
نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه ترشی انار و کلم قرمز​

طرز تهیه ترشی انار و کلم قرمز

برای تهیه ترشی انار و کلم قرمز ابتدا باید کلم و ساقه کرفس را به صورت ریز خرد کنید. سپس انار را دانه کنید. کلم، انار، فلفل سبز، کرفس، گوجه، سیر، آب انار را همراه با سرکه و فلفل و نمک در یک ظرف بزرگ بریزید و خوب با هم ترکیب کنید. حالا ترشی را در شیشه‌های خشک و تمیز بریزید و یک ماه صبر کنید تا ترشی شما آماده شود.

مواد لازم برای تهیه ترشی انار با رب انار​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
رب انار ترش۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
بادمجان کبابی۱ عدد متوسط
هویج۲ عدد متوسط
گل کلم۱ عدد کوچک
سیب سبز ترش۲۰۰ گرم
فلفل سبز تند۱ عدد
ساقه کرفس۱ عدد
گردوی چرخ کرده۱۰۰ گرم
جوز هندی۱ قاشق چای‌خوری
نمک۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه ترشی انار با رب انار​

طرز تهیه ترشی انار با رب انار

برای تهیه ترشی انار با رب انار ابتدا باید بادمجان کبابی را پوست بگیرید و با چاقوی تیز خرد کنید. سپس هویج، گل کلم، سیب ترش، فلفل سبز و کرفس را خرد کنید یا در خرد‌کن بریزید تا کاملا خرد شوند. در یک ظرف بزرگ سبزیجات خرد شده را با بادمجان کبابی، مغز گردوی چرخ شده، جوز هندی و نمک ترکیب کنید. سپس رب انار ترش را اضافه کنید. مواد را هم بزنید و در یک شیشه در بسته بریزید و برای ۱۰ روز در یخچال قرار دهید تا آماده شود.

مواد لازم برای تهیه ترشی انار ناردون​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
لبوی پخته و رنده شده۵۰۰ گرم
دانه انار۱ کیلوگرم
آب انار۱ لیتر
سرکه انار۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر گلپر۱ قاشق غذاخوری
پودر گشنیز۲ قاشق غذاخوری
سیاه دانه۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه و نمکبه مقدار لازم

روش تهیه ترشی انار ناردون​

طرز تهیه ترشی انار ناردون


ترشی ناردون یک نوع ترشی شمالی پرطرفدار است که می‌توانید به راحتی آن را در منزل آماده کنید. برای تهیه این ترشی انار ابتدا باید لبوها را بپزید و بعد رنده کنید. سپس دانه‌های انار را همراه با مقداری نمک در یک قابلمه بریزید و برای ۴ تا ۵ ساعت کنار بگذارید. آب انار و سرکه را با هم ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید تا برای ۲ الی ۳ دقیقه بجوشند.
در این مرحله از طرز تهیه ترشی انار شمالی باید دانه‌های انار مزه‌دار شده و لبوی رنده شده اضافه کنید. اجازه دهید مواد ترشی برای ۲ دقیقه بجوشند. سپس شعله گاز را خاموش کنید. بعد از این که ترشی ناردون خنک شد، مقداری پودر گشنیز، فلفل، سیاه دانه، گلپر و نمک به مواد اضافه کنید. ترشی خنک شده را در شیشه‌های تمیز بریزید و برای یک هفته در یخچال قرار دهید تا آماده شوند.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی انار​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی انار

  • در صورت تمایل می‌توانید به ترشی انار مقداری ادویه مخصوص ترشی نیز اضافه کنید.
  • اضافه کردن شکر به ترشی انار کاملا اختیاری است، اما اگر دوست دارید طعم ترشی شما کمی شیرین شود، می‌توانید مقداری شکر به آن اضافه کنید.
  • برای طعم دادن به انواع ترشی انار می‌توانید از پودر گلپر، پودر گشنیز، فلفل سیاه و سیاه دانه استفاده کنید.
  • به منظور خوش عطر و طعم شدن ترشی انار می‌توانید مقداری سیر تازه و رنده شده یا چند حبه سیر درسته نیز به آن اضافه کنید.
  • برای تهیه ترشی انار و لبو می‌توانید لبوهای پخته شده را با قالب‌های کوچک به شکل دلخواه برش دهید و بعد به ترشی اضافه کنید تا ترشی شما ظاهر جذاب‌تری پیدا کند.
  • در طرز تهیه ترشی انار بدون لبو بهتر است از آب انار طبیعی استفاده کنید.
  • به‌هیچ‌عنوان ترشی انار را در بیرون از یخچال نگهداری نکنید، این کار موجب بدرنگ شدن ترشی شما می‌شود.
  • طرز تهیه ترشک انار را بلد هستید؟

سوالات متداول​

طرز تهیه ترشی لبو و انار و سیب چگونه است؟​

برای تهیه ترشی لبو، انار و سیب باید یک عدد سیب درختی رنده شده به ترشی لبو و انار اضافه کنید.

در تهیه ترشی انار از چه نوع اناری استفاده کنیم؟​

برای درست کردن ترشی انار باید از اناری استفاده کنید که دانه آن قرمز باشد ولی خیلی سفت نباشد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

ساده ترین طرز تهیه ترشی کیوی به ۳ روش لیته و حلقه‌ ای​



ساده ترین طرز تهیه مرحله به مرحله ترشی کیوی لیته و حلقه‌ای


ترشی کیوی یکی از انواع ترشی میوه فوری و ساده خانگی است که حاوی میزان زیادی ویتامین سی است. طرز تهیه ترشی کیوی ساده است و زمان زیادی نمی‌برد.



طرز تهیه ترشی کیوی حلقه‌ای​


طرز تهیه ترشی کیوی حلقه‌ای

مدت زمان آماده سازی و پخت ترشی کیوی: ۱۵ دقیقه​


مواد لازم برای تهیه ترشی کیوی​


  • کیوی: ۲ کیلوگرم
  • تخم گشنیز: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۲ قاشق غذاخوری
  • سرکه: یک لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • سیاه‌ دانه: دو قاشق غذاخوری
  • پوست لیموترش: ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل قرمز: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه ترشی کیوی​


ساده ترین طرز تهیه مرحله به مرحله ترشی کیوی لیته و حلقه‌ای

ترشی کیوی را به صورت ترشی کیوی حلقه‌ای و ترشی لیته کیوی می‌توانید در خانه به سادگی تهیه کنید.

مرحله اول؛ خرد کردن کیوی​


در مرحله اول از طرز تهیه ترشی کیوی خانگی ساده و فوری میوه کیوی را شسته و آن را به صورت ورق ورق برش بزنید. شما می‌توانید در روش آماده کردن ترشی کیوی به جای ورق کردن و درست کردن ترشی کیوی حلقه‌ای آن‌ها را درسته در سرکه بیندازید.


مرحله دوم؛ ترکیب کردن مواد ترشی کیوی​


با چی ترشی کیوی درست کنیم؟


در این مرحله از طرز تهیه ترشی کیوی، کیوی خرد شده را درون ظرف ترشی بریزید. سپس پودر گشنیز، سیاه‌ دانه، نمک و فلفل و پوست لیمو ترش رنده شده را بر روی کیوی‌ها بپاشید. حالا سرکه را هم به مواد داخل شیشه اضافه کنید و محتویات شیشه رو خوب هم بزنید تا میوه کیوی با مواد به خوبی ترکیب شوند.

مرحله سوم؛ آماده کردن ترشی کیوی​


در مرحله آخر از طرز تهیه ترشی کیوی، درب شیشه را محکم ببندید و آن را تا زمان آماده شدن ترشی این میوه خوشمزه در جای خنک قرار دهید. پس از گذشت چهار تا پنج روز، ترشی کیوی آماده سرو است.

طرز تهیه ترشی کیوی و پرتقال​



در طرز تهیه ترشی کیوی و پرتقال باید ابتدا میوه‌ها را بشویید. سپس پوست خارجی و پوست نازک روی پرتقال را جدا کنید و پرتقال را خرد کنید. حال پوست کیوی را هم جدا کنید و آن را خرد کنید. کیوی و پرتقال خرد شده را همراه با مقداری نمک و فلفل و سرکه در شیشه بریزید و برای چند روز در یخچال قرار دهید تا ترشی شما آماده شود و کاملاً جا بیفتد.

طرز تهیه ترشی لیته کیوی​


طرز تهیه ترشی لیته کیوی


برای تهیه ترشی لیته کیوی می‌توانید از ترکیب میوه‌های مختلف در کنار کیوی استفاده کنید. برای این کار باید سیب، گلابی، پرتقال، قیسی و کیوی را به صورت ریز خرد کنید. سپس ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌ها را اضافه کنید و همه مواد را همراه با سرکه داخل شیشه بریزید تا ترشی لیته کیوی شما آماده شود. ترشی را برای ۱۰ روز در یخچال قرار دهید تا کاملاً آماده شود.


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی کیوی​


نکات و فوت و فن های طرز تهیه ترشی کیوی


*برای زیباتر شدن ترشی کیوی می‌توانید کیوی‌های بزرگ و سفت را قالب بزنید.
*به منظور تهیه ترشی کیوی باید از سرکه سفید استفاده کنید.
*برای تهیه ترشی کیوی و سیب باید از مقدار برابر سیب و کیوی خرد شده همراه با نمک و سرکه استفاده کنید. برای این کار کیوی و سیب را در اندازه کوچک خرد کنید و داخل شیشه بریزید. سپس شیشه را سرکه پر کنید و کمی نمک و فلفل به آن بزنید و اجازه دهید ترشی برای ۱ هفته در دمای اتاق جای بیفتد.
*برای طرز تهیه ترشی کیوی حلقه‌ای باید از کیوی‌های سفت و کمی نرسیده استفاده کنید.
*برای طرز تهیه ترشی کیوی و موز باید از موز و کیوی کمی سفت‌تر در ترشی استفاده کنید.


سوالات متداول​


در طرز تهیه ترشی کیوی حلقه‌ای از چه نوع کیوی استفاده می‌شود؟​


برای درست کردن ترشی کیوی حلقه‌ای باید از کیوی سفت و کمی نارس استفاده کنید تا کیوی بافت خود را در ترشی از دست ندهد.

بهترین ادویه برای معطر شدن ترشی لیته کیوی چیست؟​


برای خوش عطر و طعم شدن ترشی لیته کیوی می‌توانید از مقداری تخم گشنیز استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳ طرز تهیه ترشی زالزالک ساده و لیته با طعم خوشمزه و دستور آسان​



۳ طرز تهیه ترشی زالزالک ساده و لیته با طعم خوشمزه و دستور آسان


ترشی زالزالک یکی از متفاوت‌ترین انواع ترشی میوه خانگی است که به خاطر مزه ترش و شیرینی که دارد بسیار محبوب است. این ترشی پاییزی فواید زیادی برای سلامت دارد و درست کردن آن بسیار سریع و راحت است.

مواد لازم برای تهیه ترشی زالزالک ساده​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
زالزالک۱ کیلوگرم
سرکه۲ لیتر
نمکبه مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی ترشی زالزالک ساده: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه ترشی زالزالک خانگی​

مراحل طرز تهیه ترشی زالزالک خانگی

در طرز تهیه ترشی زالزالک ساده معمولا از هیچ طعم‌دهنده و ادویه خاصی استفاده نمی‌شود. معمولا از این ترشی برای دورچین غذاها و تزیین انواع خوراک استفاده می‌شود. اما چگونه ترشی زالزالک خوشمزه درست کنیم؟ در ادامه مراحل طرز تهیه ترشی زالزالک ساده خانگی را دنبال کنید.

مرحله اول؛ زالزالک‌ها را بشویید​

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی زالزالک باید زالزالک‌ها به خوبی بشویید. برای این کار باید آن‌ها را در ظرف آب سرد بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد زالزالک‌ها را چند دور آبکشی کنید تا کاملا تمیز شوند.

مرحله دوم؛ زالزالک‌ها را خشک کنید​

بعد از این که زالزالک‌ها را شستید، یک پارچه پهن کنید و آن‌ها را روی پارچه بریزید تا آب اضافه آن‌ها گرفته شود. در این مرحله زالزالک‌ها باید کاملا خشک شوند. خیس بودن زالزالک ممکن است موجب کاهش ماندگاری و کپک زدن زودهنگام ترشی شود.

مرحله سوم؛ ترشی زالزالک را در شیشه بریزید تا برسد​

در یک شیشه مناسب مقداری زالزالک بریزید. کمی نمک و مقداری سرکه به آن اضافه کنید. مقدار سرکه باید طوری باشد که کاملا روی زالزالک‌ها را بپوشاند و ظرف را پر کند. حالا درب شیشه را محکم کنید و آن را در مکانی خشک و خنک قرار دهید تا ترشی شما آماده شود. معمولا رسیدن ترشی زالزالک حدود ۲ ماه طول می‌کشد. بعد از اینکه ترشی درست شد، آن را در یخچال قرار دهید و از آن در کنار غذاها و برای دورچین غذاها استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی لیته زالزالک​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
زالزالک۵۰۰ گرم
سرکه سیب۳۰۰ میلی‌لیتر
آب۳۰۰ میلی‌لیتر
شکر۱۷۰ گرم
نمک۱/۲ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاهبه مقدار لازم
سیر۲ تا ۳ حبه

مراحل طرز تهیه ترشی زالزالک خانگی به صورت لیته​

مراحل طرز تهیه ترشی زالزالک خانگی به صورت لیته

در یکی دیگر از روش‌های درست کردن ترشی زالزالک لیته، باید زالزالک‌ها را له کنید و ترشی را به صورت لیته آماده کنید. در ادامه آن بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه ترشی لیته زالزالک آشنا شوید.

مرحله اول؛ زالزالک‌ها را بشویید​

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی لیته زالزالک باید زالزالک‌ها را با آب سرد بجوشید و سپس روی پارچه پهن کنید تا خشک شوند.

مرحله دوم؛ زالزالک‌ها را بجوشانید​

بعد از این که زالزالک‌ها خشک شدند، باید آن‌ها را با کمک چاقو نصف کنید و هسته زالزالک‌ها را جدا کنید. سپس گوشت زالزالک را همراه با آب و سرکه در یک قابلمه بریزید و بجوشانید. اجازه دهید زالزالک‌ها برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشند و نرم شوند.

مرحله سوم؛ پوره زالزالک‌ها را با شکر بجوشانید​

برای تهیه ترشی زالزالک پوره زالزالک‌ها را با شکر بجوشانید

در این مرحله از طرز تهیه ترشی زالزالک باید شکر را به زالزالک‌ها اضافه کنید و مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس شعله گاز را خاموش کنید. در این مرحله می‌توانید سیر خرد شده یا رنده شده را به ترشی اضافه کنید.

مرحله چهارم؛ ترشی لیته زالزالک را در شیشه بریزید​

بعد از اینکه شعله گاز را خاموش کردید، مقداری نمک و فلفل سیاه به ترشی اضافه کنید و سپس صبر کنید تا ترشی شما خنک شود. حالا می‌توانید ترشی زالزالک را در شیشه خشک و تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی زالزالک قرمز و خیار شور​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
زالزالک۵۰۰ گرم
خیار قلمی کوچک۲ کیلوگرم
آب جوشیده سرد۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سرکه۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه ترشی زالزالک قرمز و خیارشور​

طرز تهیه ترشی زالزالک با خیارشور

برای تهیه ترشی زالزالک قرمز و خیارشور ابتدا باید زالزالک‌ها و خیارها را بشویید و روی پارچه پهن کنید تا کاملا خشک شوند. حالا خیارها را خرد کنید و همراه با زالزالک در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید. در هر شیشه به مقدار مساوی از آب و سرکه استفاده کنید و مقداری نمک به ترشی اضافه کنید.
می‌توانید طعم ترشی را بچشید و نمک را به اندازه‌ای اضافه کنید که ترشی مزه خوبی پیدا کند. در نهایت درب شیشه را محکم ببندید و آن را برای چند روز در بیرون از یخچال بگذارید و بعد به یخچال منتقل کنید. معمولا بعد از چند هفته ترشی شما آماده می‌شود و می‌توانید آن را در کنار انواع غذاها میل کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی زالزالک​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی زالزالک

  • برخی افراد برای خوشمزه‌تر شدن ترشی زالزالک مقداری شکر به آن اضافه می‌کنند.
  • برای تهیه ترشی زالزالک می‌توانید از زالزالک زرد یا قرمز استفاده کنید.
  • اگر اندازه زالزالک‌ها درشت باشد، معمولا رسیدن ترشی حدود ۳ ماه طول می‌کشد.
  • برای این که طعم ترشی شما متعادل‌تر شود و سرکه آن کمتر شود، می‌توانید از مقداری آب جوشیده نیز استفاده کنید. برای این کار باید از مقدار برابر آب جوشیده و سرکه همراه با کمی نمک استفاده کنید.
  • ترشی زالزالک خواص زیادی دارد. مهم‌ترین خواص زالزالک و ترشی آن می‌توان به درمان اسهال خونی، تقویت قلب و معده، درمان کم خونی و سل، کمک به بهبود روماتیسم، افزایش اشتها و همچنین درمان آریتمی قلب اشاره کرد.
  • برای افزایش ماندگاری ترشی زالزالک بهتر است از سرکه خالص استفاده کنید و سرکه را برای چند دقیقه بجوشانید و سپس با زالزالک‌ها ترکیب کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید از فلفل سبز یا فلفل قرمز خرد شده برای طعم دادن به ترشی زالزالک استفاده کنید.
  • پیشنهاد می‌شود در طرز تهیه ترشی زالزالک از سرکه سیب یا سرکه خانگی استفاده کنید.
  • برای طعم دار کردن ترشی زالزالک می‌توانید از هر نوع ادویه‌ای که دوست دارید استفاده کنید.
  • می‌توانید برای تهیه ترشی زالزالک آن را با دیگر سبزیجات ترکیب کنید و به صورت ترشی مخلوط یا ترشی میوه آماده کنید. برای تهیه ترشی میوه باید هسته زالزالک را جدا کنید. سپس میوه‌های مختلف را خرد کنید. حالا می‌توانید میوه‌ای مختلف را در شیشه بریزید و مقداری سرکه، نمک و ادویه به آن اضافه کنید. ترشی را برای چند روز در بیرون از یخچال قرار دهید و بعد در یخچال بگذارید.
  • برای تهیه ترشی زالزالک حتما از شیشه خشک و تمیز استفاده کنید. در صورتی که شیشه شما خیس یا آلوده باشد، احتمال کپک زدن ترشی وجود دارد.
  • در طرز تهیه ترشی زالزالک باید از زالزالک‌های رسیده، سالم و بدون زدگی استفاده کنید. می‌توانید زالزالک‌های رسیده‌تر و له‌تر را برای تهیه لیته به کار ببرید.
  • از آن جایی که برخی از زالزالک‌ها کرمو هستند، بهتر است قبل از تهیه ترشی ابتدا زالزالک‌های مشکوک به کرمو بودن را جدا کنید و بعد ترشی را آماده کنید.
  • اضافه کردن مقداری فلفل سیاه یا فلفل قرمز پودر شده طعم بهتری به ترشی زالزالک شما می‌دهد.

سوالات متداول​

آماده شدن ترشی زالزالک چقدر طول می‌کشد؟​

به طور معمول آماده شدن ترشی زالزالک به اندازه و سایز زالزالک‌ها بستگی دارد. هر چقدر زالزالک‌هایی که برای تهیه ترشی استفاده می‌کنید، درشت‌تر باشند، زمان بیشتری برای آماده شدن آن‌ها نیاز است.

برای تهیه ترشی زالزالک از چه نوع زالزالکی استفاده کنیم؟​

در طرز تهیه ترشی زالزالک می‌توانید هم از زالزالک زرد و هم قرمز استفاده کنید. مهم‌ترین نکته برای تهیه این ترشی این است که زالزالک‌ها سالم، رسیده و بدون زردگی باشند تا ترشی شما لذیذتر شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه ترشی ازگیل به ۲ روش آسان و خوشمزه + شور ازگیل​



طرز تهیه ترشی ازگیل


ترشی ازگیل یا به گیلکی ترشی کونوس (کُنوس) یا به قول مازندرانی‌ها ترشی کِندِس (کنس) یکی از انواع ترشی میوه و جزو رایج‌ترین و بهترین روش‌ها برای خوردن این میوه خاص و خوشمزه است. ازگیل سرشار از ویتامین B و C است و طعم شیرین و خوشمزه‌ای دارد. اما شما چقدر با اصول تهیه ترشی ازگیل آشنا هستید؟ آیا چیزی در مورد خواص ترشی ازگیل می‌دانید؟ کالری ترشی ازگیل چقدر است؟



طرز تهیه ترشی ازگیل با تمر هندی​


طرز تهیه ترشی ازگیل با تمر هندی


میزان کالری در ۱۰۰ گرم: ۸۸ کالری​

زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه​

زمان مورد نیاز برای پخت: ۲۰ دقیقه​


مواد لازم طرز تهیه ترشی ازگیل با تمر هندی​


  • ازگیل: ۲ کیلوگرمطرز
  • سرکه: ۱/۵ لیتر
  • تمر هندی: ۱۰۰ گرم
  • شکر: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر فلفل قرمز: ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک: به مقدار لازم


مراحل طرز تهیه ترشی ازگیل خانگی با تمر هندی​


مراحل طرز تهیه ترشی ازگیل خانگی تمر هندی


ترشی ازگیل یک نوع ترشی خاص و متفاوت است که بیشتر در شمال کشور تهیه می‌شود. ترشی ازگیل وحشی و جنگلی طعم متفاوت و ظاهر خاصی دارد. شما می‌توانید این ترشی زمستانی خوشمزه را به سادگی در خانه آماده کنید. برای این کار تنها باید مقداری ازگیل تازه تهیه کنید و آن را به صورت درسته یا رنده شده برای درست کردن ترشی به کار ببرید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه ترشی ازگیل وحشی و جنگلی با تمر هندی آشنا شوید.


مرحله اول؛ شستن ازگیل‌ها برای درست کردن ترشی ازگیل خانگی​


در اولین مرحله از آموزش تهیه ترشی ازگیل باید ازگیل‌های تازه و باکیفیت را انتخاب کنید. سپس آن‌ها را با آب فراوان به خوبی بشویید و داخل یک دستمال قرار دهید تا کاملاً خشک شوند.


مرحله دوم؛ جوش آوردن سرکه برای ترشی ازگیل​


بعد از شستن ازگیل‌ها و خشک کردن آن‌ها، در این مرحله از طرز تهیه ترشی ازگیل باید مقداری سرکه داخل قابلمه بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.


مرحله سوم؛ اضافه کردن تمر هندی به سرکه ترشی ازگیل​


در این مرحله از طرز تهیه ترشی ازگیل خانگی، باید هسته‌های تمر هندی را با دقت جدا کنید. سپس تمر هندی را به سرکه در حال جوش اضافه کنید و خوب هم بزنید تا تمر هندی داخل سرکه حل شود.


مرحله چهارم؛ فیلتر کردن ترکیب سرکه و تمر هندی با صافی​


بعد از اینکه تمر هندی و سرکه خوب با هم ترکیب شدند و کمی جوشیدند، باید شعله گاز را خاموش کنید. سپس اجازه دهید این ترکیب کمی خنک شود و بعد آن را از صافی رد کنید. این کار موجب می‌شود تا تکه‌های سفت و پوست تمر هندی از آن جدا شود.


مرحله پنجم؛ اضافه کردن ازگیل به ترکیب سرکه و تمر هندی​


در این مرحله از طرز تهیه ترشی ازگیل وحشی خانگی خوشمزه باید ترکیب سرکه و تمر هندی را دوباره داخل قابلمه بریزید. سپس ازگیل‌ها را اضافه کنید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و اجازه دهید این ترکیب برای چند دقیقه بجوشد و به غلظت مناسب برسد.


مرحله ششم؛ اضافه کردن شکر به ترشی ازگیل​


در مرحله ششم از آموزش تهیه ترشی ازگیل جنگلی باید مقداری شکر به ترشی اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شکر در سرکه حل شود.


مرحله هفتم؛ اضافه کردن نمک و فلفل به ترشی ازگیل​


در این مرحله از طرز تهیه ترشی ازگیل جنگلی خانگی زمانی که ترشی شما به غلظت مناسب رسید، شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا خنک شود. سپس کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید و به آرامی ترشی ازگیل را هم بزنید. مراقب باشید که هم زدن بیش از حد موجب له شدن ازگیل‌ها نشود.


مرحله هشتم؛ ریختن ترشی ازگیل در شیشه​


در آخرین مرحله از آموزش تهیه ترشی ازگیل باید اجازه دهید ترشی شما کاملاً خنک شود. سپس می‌توانید با استفاده از یک قاشق غذاخوری خشک و تمیز، ترشی را داخل شیشه بریزید و در یخچال قرار دهید.

این بود طرز تهیه ترشی ازگیل وحشی یا ترشی ازگیل جنگلی با تمر هندی، نوش جان!


روش دوم طرز تهیه ترشی ازگیل با سرکه​


روش دوم طرز تهیه ترشی ازگیل با سرکه


مواد لازم در طرز تهیه ترشی ازگیل با سرکه​


  • ازگیل: ۱ کیلوگرم
  • آب جوش: ۱ لیتر
  • نمک: ۱۰۰ گرم
  • سرکه: به مقدار لازم


مراحل طرز تهیه ترشی ازگیل با سرکه​


ترشی ازگیل به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. شما می‌توانید این ترشی را بدون اضافه کردن تمر هندی نیز آماده کنید. برای این کار تنها به مقداری ازگیل تازه، آب، نمک و سرکه سفید نیاز دارید. در ادامه می‌توانید با یک روش ساده و کاربردی برای درست کردن ترشی ازگیل خانگی آشنا شوید.


مرحله اول؛ ریختن ازگیل در شیشه​


در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی ازگیل باید ازگیل‌ها را بشویید و خوب خشک کنید. ازگیل‌‌ها باید کاملا خشک باشند. سپس آن‌ها را داخل شیشه مورد نظرتان بچینید.


مرحله دوم؛ اضافه کردن ترکیب سرکه، نمک و آب به ازگیل‌​


در دومین مرحله از طرز تهیه ترشی ازگیل خوشمزه خانگی باید نمک را در آب جوش حل کنید. به ازای هر پیمانه نمک باید ۲ پیمانه سرکه به آب اضافه کنید. سپس ترکیب مورد نظر را روی ازگیل‌ها بریزید. درب شیشه را محکم کنید و ترشی ازگیل را در یک مکان خنک قرار دهید.



طرز تهیه شور ازگیل​


روش انداختن شور ازگیل با ازگیل وحشی یا ازگیل جنگلی بسیار راحت است. برای این کار باید ازگیل‌ها را به خوبی بشویید و خشک کنید. سپس آن‌ها را داخل یک ظرف پر از آب بریزید و برای یک هفته کنار بگذارید. سپس بعد از یک هفته درب ظرف را باز کنید و ۲ قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه نمایید و دوباره درب آن را ببندید. بعد از چند روز می‌توانید شور ازگیل را با مقداری گلپر همراه با غذا میل کنید.


خواص ترشی ازگیل​


ازگیل یک میوه سرشار از ویتامین B و ویتامین C است که موجب تقویت اعصاب می‌شود و برای درمان عفونت روده بزرگ نیز بسیار مفید است. ازگیل در درمان اسهال و بواسیر مفید است و در درمان ورم روده نیز مؤثر است. درست کردن ترشی ازگیل موجب حفظ مقدار زیادی از ویتامین‌های آن می‌شود و روش مناسبی برای خوردن ازگیل محسوب می‌شود.


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی ازگیل​


کالری ترشی ازگیل


  • پیشنهاد می‌شود هر بار ترشی ازگیل را تازه درست کنید. ترشی ازگیل بهتر است به صورت تازه و طی ۱۰ تا ۱۴ روز مصرف شود.
  • برای درست کردن ترشی ازگیل جنگلی حتماً از ازگیل‌های خشک و سالم استفاده کنید.
  • در طرز تهیه ترشی ازگیل معمولاً از ازگیل درسته استفاده می‌شود. زیرا با این روش ترشی شما ظاهر زیباتری خواهد داشت. اما شما می‌توانید این ترشی را به صورت رنده شده و لیته نیز آماده کنید.
  • برای صاف کردن ترکیب سرکه و تمر هندی بهتر است از یک الک یا آبکش با سوراخ‌های ریز استفاده کنید.
  • در طرز تهیه ترشی ازگیل وحشی یا جنگلی مراقب باشید که ازگیل‌ها را بیش از حد نجوشانید، زیرا این کار موجب له شدن ازگیل‌ها و بدشکل شدن ترشی شما می‌شود.
  • برای خوش عطر و طعم شدن ترشی ازگیل می‌توانید کمی ادویه ترشی نیز به آن اضافه کنید.
  • به منظور تهیه ترشی ازگیل نارس می‌توانید از ازگیل‌های نارس و سفت استفاده کنید.
  • ترشی ازگیل زرد یا انبه ژاپنی هم به خصوص در شهرهای شمالی پرطرفدار است.


ترشی ازگیل را با چی سرو کنیم؟​


ترشی ازگیل یک نوع ترشی خوشمزه شمالی است که معمولاً در سفره شب یلدا در کنار غذاهای محلی شمال سرو می‌شود. شما می‌توانید ترشی ازگیل و شور ازگیل خوشمزه را به سادگی در خانه تهیه کنید. برای درست کردن ترشی ازگیل روش‌های مختلفی وجود دارد. با رعایت اصول تهیه ترشی ازگیل می‌توانید یک ترشی خوشمزه و لذیذ را در عرض چند دقیقه آماده کنید.


سوالات متداول​


آیا در طرز تهیه ترشی ازگیل حتماً باید ازگیل‌ها را جوشاند؟​


شما می‌توانید ترشی ازگیل خانگی را بدون جوشاندن و تنها با قرار دادن در ترکیب سرکه و آب نمک نیز تهیه کنید.


امکان تهیه ترشی ازگیل بدون تمر هندی نیز وجود دارد؟​


تمر هندی موجب می‌شود تا رنگ و مزه ترشی شما خوشمزه شود. اما در روش سنتی تهیه ترشی ازگیل معمولاً از تمر هندی استفاده نمی‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه ترشی آلبالو ملس با سرکه و رب انار در ۳۰ دقیقه​



2 طرز تهیه ترشی آلبالو ملس با سرکه و رب انار در 30 دقیقه


بازار تهیه ترشی آلبالو در فصل تابستان حسابی داغ است. ترشی آلبالو با سرکه و ترشی آلبالو با رب انار از جمله خوشمزه‌ترین و گرانقیمت‌ترین انواع ترشی میوه و جزو ترشی‌های تابستانی پرطرفدار موجود در بازار است که خودتان به راحتی می‌توانید در خانه تهیه کنید.

طرز تهیه ترشی آلبالو ملس و خوشمزه​

طرز تهیه ترشی آلبالو ملس و خوشمزه

مواد لازم برای تهیه ترشی آلبالو با سرکه​

  • آلبالو تازه و باکیفیت: ۱ کیلوگرم
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  • سرکه: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه ترشی آلبالو ملس​

اگر اهل درست کردن انواع ترشی‌های فصل و خانگی هستید باید بگوییم برخلاف تصور عموم طرز تهیه ترشی آلبالو آنقدر راحت و ساده است که شاید باورتان نشود. با مواد ساده و معمول تهیه ترشی، می‌توانید ترشی آلبالو را در خانه تهیه کرده و از طعم آن در کل سال لذت ببرید. برای این کار، مراحل طرز تهیه ترشی آلبالو را به ترتیب انجام دهید.

مرحله اول: آلبالوها را آماده کنید​

کافی است آلبالوها را بشورید. در آبکش بریزید و اجازه بدهید کاملا خشک شوند و آب‌شان گرفته شود. سپس در یک شیشه بزرگ و تمیز و خشک یا یک دبه تمیز و خشک آلبالوها را بریزید، نمک، شکر و سرکه را اضافه کنید. سرکه باید روی آلبالوها را بپوشاند.

مرحله دوم: درب بطری شیشه را ببندید​

درب شیشه یا دبه ترشی آلبالو را محکم ببندید و به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید. ترشی آلبالو ملس و خوشمزه شما بعد از یک هفته الی ده روز آماده است.

طرز تهیه ترشی آلبالو با رب انار​


طرز تهیه ترشی آلبالو با رب انار


مواد لازم برای تهیه ترشی آلبالو بدون سرکه​

  • آلبالو: ۱ کیلوگرم
  • روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • زنجبیل: ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر: ۱ قاشق غذاخوری
  • دارچین: ۱/۴ قاشق غذاخوری
  • آب انار: نصف فنجان
  • شکر: ۳/۴ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱/۴ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه ترشی آلبالو با آب انار​

برای درست کردن ترشی آلبالو با رب انار، باید مواد را به ترتیب روی حرارت قرار دهید تا نرم شوند و طعمشان به خورد هم برود. در این روش، ترشی شما ملس و نرم می‌شود و طعم انار را هم با خود دارد. هم می‌توانید از رب انار رقیق شده و هم از آب انار در این ترشی استفاده کنید. برای تهیه کردن ترشی آلبالو با رب انار، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: پیاز، سیر و زنجبیل را با روغن زیتون تفت دهید​

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی آلبالو با رب انار، در یک ظرف متوسط روغن زیتون را بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس پیاز، زنجبیل و سیر را به آن اضافه کرده و برای ۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا نرم شود. می‌توانید پیازها را خلالی خرد کنید و سیر را هم له کنید. دارچین را به مواد اضافه کنید و به مدت ۲۰ ثانیه آن‌ها را تفت دهید.

مرحله دوم: بقیه مواد را اضافه کنید​

سپس آلبالوها را اضافه کرده و آب انار و شکر را داخل قابلمه بریزید و صبر کنید تا به جوش آید. حرارت شعله را کم کرده و درب ظرف را نگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا مواد با هم جا بیفتند. سپس به مقدار دلخواه به آن نمک بزنید. ترشی به دست آمده را در دمای محیط قرار دهید تا سرد شود. سپس آن را در شیشه تمیز و خشک درب‌دار بریزید و در یخچال قرار دهید.

فوت و فن و نکات تکمیلی طرز تهیه ترشی آلبالو ملس و خوشمزه​


طرز تهیه ترشی آلبالو ملس و خوشمزه در 30 دقیقه + نکات تکمیلی


*ترشی آلبالو با رب انار هم درست می‌کنند اما طرز تهیه کلاسیک و اصلی ترشی آلبالو با سرکه و به همین راحتی است.
*ترشی آلبالو را می‌توانید با انواع سرکه‌ها مثل سرکه سفید، سرکه قرمز و سرکه انگور هم درست کنید.
*برای اینکه ترشی آلبالو تازه و خوش طعم باقی بماند و حالت لیز و ماندگی به خودش نگیرد آن را در یخچال نگهداری کنید. به این ترتیب تمام طول سال می‌توانید ترشی آلبالو داشته باشید.
*شکر را از مواد ترشی آلبالو حذف نکنید چون تیزی و ترشی بیش از حد سرکه را می‌گیرد و طعم ترشی آلبالو را ملس می‌کند.
*بهترین ظرف برای نگهداری ترشی آلبالو ظروف شیشه‌ای درب‌دار هستند. به هیچ وجه از ظروف پلاستیکی برای نگهداری انواع ترشی استفاده نکنید. البته قدیمی‌ترها از دبه‌های پلاستیکی برای نگهداری ترشی استفاده می‌کردند که اشکالی هم ندارد چون سرکه جزو اسیدهای ضعیف محسوب می‌شود اما بهترین ظرف برای نگهداری ترشی ظروف شیشه‌ای هستند.

*ترشی آلبالو ادویه خاصی ندارد. همان شکر و نمک و سرکه برای طعم آن کفایت می‌کند اما در صورت تمایل یک یا دو حبه سیر پوست گرفته و دو یا سه عدد فلفل تند در شیشه ترشی هم قرار دهید تا طعم ترشی تند و تیز شود.
*طرز تهیه ترشی آلبالو با آلبالو یخ زده هم مرسوم است اما در فصل آلبالو بهتر است از این میوه به صورت تازه استفاده کنید و برای تمام طول سال ترشی و مربای آلبالو بپزید.
*از انواع سرکه برای ترشی آلبالو می‌توانید استفاده کنید. سرکه قرمز طعم ترشی آلبالو را تندتر می‌کند. سرکه سفید تیزی کمتری دارد. استفاده از سرکه انگور و سرکه سیب برای تهیه ترشی آلبالو هم مرسوم است.
*ترشی آلبالو را بدون هسته هم درست می‌کنند. برای این کار از روش‌های گرفتن هسته آلبالو کمک بگیرید.
*اضافه کردن چند حبه سیر، کمی فلفل، مقداری گلپر یا تخم گشنیز برای طعم بیشتر به ترشی آلبالو مرسوم است.

*درب ترشی آلبالو به مدت سه روز اصلا نباید باز شود.
*از جمله خوشمزه‌ترین فراورده‌های آلبالو تازه و آلبالو یخ زده علاوه بر آلبالو خشکه، آلبالو پلو، مربای آلبالو و شربت آلبالو است.

سوالات متداول​


ادویه ترشی آلبالو چیست؟


ادویه ترشی آلبالو چیست؟​

در ترشی آلبالو از ادویه خاصی استفاده نمی‌شود. اما برای خوشمزه‌تر شدن آن می‌توانید از تخم گشنیز و چند برگ نعناع استفاده کنید. در ضمن شکر از دستور تهیه این ترشی حذف نکنید چون تیزی ترشی زیاد می‌شود.

ترشی آلبالو چقدر ماندگاری دارد؟​

اگر نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی آلبالو و نگهداری آن را به خوبی رعایت کنید، ترشی‌تان به مدت ۲ سال در یخچال ماندگاری دارد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه ترشی گیلاس به ۳ روش خوشمزه خانگی با طعم بازاری​



طرز تهیه ترشی گیلاس


ترشی گیلاس یکی از ترشی‌های محبوب تابستانی است. این ترشی میوه خوشمزه یک چاشنی عالی در کنار غذا برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها به شمار می‌آید.


طرز تهیه ترشی گیلاس ساده​


طرز تهیه ترشی گیلاس ساده


مواد لازم برای تهیه ترشی گیلاس سیاه​

• گیلاس: ۱ کیلوگرم
• آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر: ۳ قاشق غذاخوری
• سرکه: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• فلفل سیاه: نوک قاشق چای‌خوری
• ترخون و رزماری: چند شاخه

مراحل طرز تهیه ترشی گیلاس ساده​

برای درست کردن ترشی گیلاس، باید در قدم اول گیلاس‌ها را بشویید و خشک کنید. سپس شکر، آب و سرکه را بجوشانید و به گیلاس‌ها بیفزایید. ترشی گیلاس برای آماده شدن به حدود ۱۵ تا ۲۰ روز زمان نیاز دارد. برای مشاهده شیوه درست کردن این ترشی، مراحل تهیه را به ترتیب ادامه دهید.

مرحله اول: گیلاس‌ها را آماده کنید​

در ابتدا برای طرز تهیه ترشی گیلاس، گیلاس‌های تازه را بشویید و چوب و شاخه آن‌ها را جدا کنید. گیلاس‌ها را آبکش کنید و بعد از اینکه آب اضافی‌شان خشک شد، آن‌ها را روی یک پارچه نخی تمیز بریزید تا هیچ گونه آبی روی گیلاس‌ها نماند. نیازی نیست که هسته گیلاس‌ها را بیرون بیاورید.

مرحله دوم: گیلاس‌ها را در بطری بریزید​

سپس یک بطری شیشه‌ای خشک و تمیز را بردارید و گیلاس‌ها را در آن بریزید. حتما بطری باید استریل و بدون هر گونه آلودگی باشد. یک لایه گیلاس و یک لایه رزماری و ترخون در بطری بچینید. دوباره این لایه‌ها را تکرار کنید تا موادتان تمام شود. در آخر، روی گیلاس‌ها مقداری فلفل سیاه بپاشید.

مرحله سوم: مایه ترشی گیلاس را آماده کنید​

آب و شکر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید و دانه‌های شکر حل شوند. صبر کنید تا آب و شکر کمی قوام پیدا کنند. سپس سرکه را به آن بیفزایید و به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا همه مواد با هم بجوشند. بعد شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید مایه ترشی خنک شود.

مرحله چهارم: مایه ترشی را به گیلاس‌ها اضافه کنید​

بعد از این که مایه ترشی سرد شد و از دما افتاد، آن را به مواد داخل بطری اضافه کنید. درب بطری را کاملا ببندید تا هوا به داخل بطری نفوذ نکند. بطری ترشی گیلاس را در جای خنک و دور از آفتاب قرار دهید. ۲ تا ۳ هفته بعد، ترشی گیلاس شما آماده سرو است. می‌توانید آن را در کنار انواع غذاها میل کنید.

طرز تهیه ترشی گیلاس با وانیل​


طرز تهیه ترشی گیلاس با وانیل


مواد لازم برای تهیه ترشی گیلاس قرمز یا سیاه​

• گیلاس: ۱ کیلوگرم
• شکر: ۲۵۰ گرم
• سرکه: ۱ لیتر
• وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری

مراحل طرز تهیه ترشی گیلاس با وانیل​

در این روش از درست کردن ترشی گیلاس، بهتر است از گیلاس‌هایی که کمی سفت و نارس هستند، برای ترشی انداختن استفاده کنید. ولی حتما از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید. در این شیوه تهیه ترشی باید سرکه را به همراه شکر و وانیل به گیلاس‌ها اضافه کنید. این ترشی نیاز به جوشاندن سرکه ندارد و آماده کردن آن زمان کمتری می‌گیرد. طرز تهیه ترشی گیلاس با وانیل را می‌توانید در ادامه یاد بگیرید.

مرحله اول: گیلاس‌ها را آماده کنید​

گیلاس‌ها را در ابتدا بشویید. چوب و ساقه آن‌ها را با دقت جدا کنید تا گیلاس‌ها دچار پارگی نشوند. اجازه دهید گیلاس‌ها کاملا خشک شوند. یک یا دو ردیف از گیلاس‌ها را داخل بطری بچینید. روی این لایه را یک لایه شکر بپاشید.

مرحله دوم: مواد ترشی گیلاس را در بطری بریزید​

روی لایه شکر را یک لایه دیگر گیلاس بچینید و دوباره با شکر بپوشانید. همه گیلاس‌ها و شکرها را به همین ترتیب بچینید تا موادتان تمام شود. در آخر، سرکه را روی گیلاس‌ها بریزید و وانیل را به آن اضافه کنید. درب بطری را کاملا محکم ببندید و آن را در جای خنک و دور از آفتاب بگذارید.

مرحله سوم: ترشی گیلاس را در جای خنک بگذارید تا آماده شود​

هر چند روز یک بار، به آرامی شیشه را تکان دهید تا شکر و سرکه با هم ترکیب و داخل هم حل بشوند. درب بطری را تا ۲ هفته باز نکنید. بعد از این مدت، وقتی ترشی گیلاس شما آماده شد، آن را در کنار غذا سرو کنید.

طرز تهیه ترشی گیلاس با فلفل سبز​


ترشی گیلاس با فلفل سبز


مواد لازم برای تهیه ترشی گیلاس​

• گیلاس: ۱ کیلوگرم
• فلفل سبز: ۱۰۰ گرم
• سرکه: به میزان لازم
• ترخون: چند شاخه
• نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
• شکر: به میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه ترشی گیلاس و فلفل​

در این مدل از طرز تهیه ترشی گیلاس، فلفل‌های سبز به همراه ترخون لابه‌لای گیلاس‌ها گذاشته می‌شوند و سپس روی همه مواد با سرکه و دیگر چاشنی‌ها پوشانده می‌شود. وقتی مواد ترشی را در بطری ریختید و تمام شد، درب آن را ببندید و صبر کنید تا آماده شود. این ترشی به ۲ تا ۳ هفته زمان نیاز دارد تا آماده شود.

مرحله اول: گیلاس و فلفل‌ها را بشویید​

در این روش از طرز تهیه ترشی گیلاس، فلفل‌های سبز و گیلاس‌ها را بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شوند. چوب و شاخه گیلاس‌ها را بگیرید. بهتر است دم فلفل‌ها را هم بچینید و کوتاه کنید. حتی می‌توانید آن‌ها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید.

مرحله دوم: مایه ترشی را روی مواد بریزید​

در یک یا چند بطری تمیز و استریل یک لایه گیلاس بریزید و با یک لایه ترخون و فلفل روی آنها را بپوشانید. دوباره لایه‌ها را تکرار کنید تا زمانی که موادتان تمام شود. در یک ظرف جدا، سرکه، نمک و کمی شکر را با هم ترکیب کنید. سپس آنها را روی مواد ترشی بریزید. مقدار سرکه باید در حدی باشد که روی گیلاس‌ها را بگیرد.

مرحله سوم: ترشی گیلاس را سرو کنید​

وقتی همه مواد تمام شدند، درب بطری شیشه‌ای را ببندید و آن را به مدت ۲ تا ۳ هفته در جای مناسب بگذارید تا ترشی‌ گیلاس آماده شود. بعد از این مدت، می‌توانید ترشی گیلاس و فلفل را سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی گیلاس​


فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی گیلاس


*حتما برای درست کردن ترشی گیلاس، از گیلاس‌هایی استفاده کنید که سالم باشند و اثری از کرم‌خوردگی و لک روی آن‌ها نباشد.
*میزان به کار بردن شکر در ترشی به میزان شیرین بودن گیلاس‌هایتان بستگی دارد. می‌توانید شکر را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید.
*حذف کردن شکر به طور کامل باعث می‌شود ترشی‌تان خیلی طعم تند و تیزی داشته باشد. پس بهتر است از شکر سفید یا قهوه‌ای و یا حتی عسل در ترشی‌تان استفاده کنید.
*سعی کنید در هنگام جدا کردن شاخه‌ها و تمیز کردن گیلاس‌ها، میوه‌ها زخمی نشوند یا آسیب نبینند. چون در این صورت، سرکه ممکن است باعث نرم شدن بیش از حد و تغییر شکل آن‌ها شود.
*حتما گیلاس‌هایی را که شستید، قبل از اینکه در طرز تهیه ترشی گیلاس قرمز یا ترشی گیلاس سیاه به کار ببرید، کاملا خشک کنید. اگر گیلاس‌ها خیس باشند، احتمال اینکه خیلی زود ترشی‌تان کپک بزند، زیاد است.
*از سبزی و ادویه ترشی می‌توانید در ترشی گیلاس استفاده کنید. البته این موضوع کاملا اختیاری است.
*ترشی گیلاس را می‌توانید با مواد دیگر هم ترکیب کنید. مثلا در طرز تهیه ترشی گیلاس با رب انار، مقداری رب انار با سرکه ترکیب شده و به مواد ترشی اضافه می‌شود.
*می‌توانید به جای فلفل، از گوجه‌های گیلاسی در طرز تهیه ترشی گیلاس استفاده کنید.


سوالات متداول​

از چه سبزی در طرز تهیه ترشی گیلاس استفاده کنیم؟

از چه سبزی در طرز تهیه ترشی گیلاس استفاده کنیم؟​

سبزی‌هایی مثل ترخون، رزماری و برگ مو را می‌توانید در ترشی گیلاس به کار ببرید.

چقدر سرکه برای تهیه ترشی گیلاس لازم است؟​

نسبت سرکه و گیلاس برای تهیه ترشی گیلاس، معمولا برابر است. مثلا به ازای ۱ کیلو گیلاس، ۱ لیتر سرکه هم استفاده می‌شود. اگر به همراه سرکه از آب استفاده می‌کنید هم بهتر است این میزان در حدی باشد که روی گیلاس‌ها را بپوشاند.

با گیلاس چی درست کنم؟​

گیلاس یکی از میوه‌های خوشمزه تابستانی است که می‌توانید از آن به شکل‌های مختلف در رژیم غذایی خود استفاده کنید. با شروع فصل تابستان و ورود این میوه خوشمزه به بازار، می‌توانید از آن در طرز تهیه مربا گیلاس، طرز تهیه کمپوت گیلاس، برای روکش روی کیک یا چیزکیک و حتی لایه میانی کیک‌های اسفنجی استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه ترشی آلو به ۳ روش خوشمزه با طعم بازاری​



طرز تهیه ترشی آلو


ترشی آلو یکی از خوش عطرترین انواع ترشی تابستانی است که مزه آن با تمام ترشی‌هایی که تا به حال خورده‌اید متفاوت است. این ترشی میوه طعم خاص و متمایزی دارد و شما می‌توانید آن را به روش‌های مختلف و طعم‌های متفاوتی درست کنید. طرز تهیه ترشی آلو قرمز با طرز تهیه ترشی آلو سبز و آلو جنگلی کمی در جزییات متفاوت است و از همین رو آشنایی با فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی با انواع آلو به شما کمک می‌کند تا یک ترشی بی‌نظیر و بدون نقص آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی آلو جنگلی​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آلو جنگلی۱ کیلوگرم
سرکه سفید۱ لیتر
سیر۲ حبه
فلفل سبز۲ عدد
نمک۱ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه ترشی با آلو جنگلی​

مراحل طرز تهیه ترشی با آلو جنگلی

اگر در خانه مقداری آلو جنگلی دارید که نمی‌دانید با آن‌ها چه کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً این ترشی جذاب را آماده کنید. درست کردن این ترشی آلو جنگلی بسیار راحت است و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. در ادامه مراحل طرز تهیه ترشی آلو جنگلی را دنبال کنید.

مرحله اول؛ آماده کردن آلوها​

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی آلو جنگلی باید آلوها را بشویید و سپس روی یک پارچه نخی خشک و تمیز پهن کنید تا کاملاً خشک شوند. برای تهیه این ترشی بهتر است از آلوها به صورت درسته استفاده کنید.

مرحله دوم؛ ترکیب کردن مواد ترشی آلو​

بعد از شستن و خشک کردن آلوها باید آن‌ها را همراه با فلفل سبز و سیر در شیشه ترشی تمیز، خشک و استریل بریزید. سپس در یک پارچ نمک و سرکه را ترکیب کنید و روی محتویات شیشه ترشی بریزید.

مرحله سوم؛ آماده شدن ترشی آلو جنگلی​

بعد از این که ترشی آلو جنگلی را آماده کردید، درب ظرف ترشی را محکم ببندید و ترشی را در مکانی که نه هوای گرم و نه هوای سردی دارد، بگذارید. بعد از چند هفته ترشی آلو جنگلی شما آماده است. هر زمان که درب ترشی را باز کردید، باید آن را در یخچال قرار دهید.

مواد لازم برای تهیه ترشی آلو قرمز​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آلو قرمز۱ و نیم کیلوگرم
سرکه سفید۴۵۰ گرم
شکر۶۵۰ گرم
پودر پاپریکا۱ قاشق چای‌خوری
میخک۶ عدد
زنجبیل تازهیک تکه ۵ سانتی‌متری
چوب دارچین۱ عدد

مراحل طرز تهیه ترشی آلوچه قرمز​

طرز تهیه ترشی آلو قرمز

ترشی آلو قرمز یا آلوچه قرمز معمولاً به روش‌های متفاوتی درست می‌شود، اما اضافه کردن مقداری شکر به این ترشی طعم بسیار خاص و جذابی به آن می‌بخشد. شما می‌توانید این ترشی جذاب را بدون شکر و یا با هر نوع ادویه و طعم دهنده دیگری که دوست دارید نیز آماده کنید. در ادامه می‌توانید با نحوه درست کردن ترشی آلو قرمز آشنا شوید.

مرحله اول؛ خرد کردن آلوهای قرمز​

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی آلو قرمز باید آلوها را بشویید. سپس آن‌ها را به هر اندازه‌ای که دوست دارید خرد یا از وسط نصف کنید و هسته آلوها را جدا کنید. خشک کردن آلوها در این روش لازم نیست چون قرار است آلوها را در سرکه بجوشانیم.

مرحله دوم؛ جوشاندن مواد ترشی آلو قرمز​

در این مرحله باید در یک قابلمه کوچک یا یک ماهیتابه سرکه، شکر، فلفل دلمه‌ای، میخک، زنجبیل و دارچین را بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا این ترکیب به جوش بیاید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن آلوها به سایر مواد ترشی​

اضافه کردن آلوها به سایر مواد ترشی آلو قرمز

بعد از این که مواد ترشی به جوش آمد، می‌توانید آلوهای خرد شده را اضافه کنید. اجازه دهید آلوها برای چند دقیقه در سرکه بجوشند تا نرم شوند. می‌توانید نرم شدن آلوها را با خلال دندان تست کنید.

مرحله چهارم؛ جدا کردن آلوها از مایع ترشی​

در این مرحله از طرز تهیه ترشی آلو قرمز، باید آلوهای نرم شده را از داخل مواد ترشی بردارید و در شیشه‌های استریل شده بریزید.

مرحله پنجم؛ جوشاندن مایع ترشی​

بعد از خارج کردن آلوها از ترکیب سرکه و شکر و ادویه‌ها، باید مواد را دوباره روی حرارت قرار دهید تا برای ۵ دقیقه بجوشند. غلظت سرکه و شکر باید درست مثل شهد مربا غلیظ شود. به یاد داشته باشید که نباید شعله گاز را زیاد کنید و سرکه و شکر باید با حرارت ملایم بجوشند.

مرحله ششم؛ آماده کردن ترشی آلو قرمز​

بعد از این که ترکیب سرکه و شکر به غلظت مناسب رسید، حرارت گاز را خاموش کنید. این ترکیب را به آرامی روی آلوها بریزید و درب شیشه ترشی را محکم ببندید. بهتر است ترشی آلو قرمز را ۱ ماه بعد از درست شدن، مصرف کنید تا خوش طعم‌تر شود و حسابی برسد.

مواد لازم برای تهیه ترشی آلو سبز​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آلو سبز۱ کیلوگرم
سرکه سفید۱۵۰ گرم
لیموترشنیم کیلوگرم
سیر۱۰ حبه
نمکبه مقدار لازم
ساقه کرفسیک یا دو عدد
تخم گشنیزبه مقدار دلخواه
فلفل سیاهبه مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه ترشی آلو سبز​

مراحل طرز تهیه ترشی آلو سبز

یکی دیگر از انواع آلو که می‌توانید با آن ترشی درست کنید، آلو سبز است. در طرز تهیه ترشی آلو سبز می‌توانید از مقداری لیموترش استفاده کنید تا طعم ترشی شما خاص‌تر شود. اگر دوست دارید می‌توانید این ترشی را با مقدار کمتری لیموترش و مقداری بیشتری سرکه نیز درست کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه ترشی آلو سبز را دنبال کنید.

مرحله اول؛ آماده کردن مواد ترشی آلو سبز​

در اولین مرحله از درست کردن ترشی آلو سبز باید آلوها را بشویید و خوب خشک کنید تا هیچ نم و رطوبتی نداشته باشند. سپس لیموترش و کرفس را هم بشویید. کرفس را با دستمال خشک کنید تا آب اضافی آن خشک شود. سپس کرفس را به قطعات دلخواه خرد کنید. آب لیموترش‌ها را بگیرید و آن‌ را برای تهیه ترشی کنار بگذارید.

مرحله دوم؛ ترکیب کردن طعم دهنده‌های ترشی​

در این مرحله باید سرکه و نمک را ترکیب کنید و مقداری آب جوشیده به آن اضافه کنید. مقدار نمک مواد را بچشید تا شوری آن کم نباشد. آب لیموترش را هم به این ترکیب اضافه کنید.

مرحله سوم؛ آماده کردن ترشی آلو سبز​

در این مرحله باید آلوها را همراه با حبه‌های سیر و ساقه کرفس در شیشه بریزید. سپس محلول سرکه، نمک و لیموترش را به آن اضافه کنید. مقداری فلفل سیاه و تخم گشنیز به ترشی اضافه کنید. سپس درب شیشه را محکم ببندید و آن را برای ۱۵ تا ۲۰ روز در آشپزخانه بگذارید تا آماده شود و برسد.

نکات مهم در طرز تهیه ترشی آلو​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی آلو

  • برای تهیه ترشی آلو می‌توانید به جای سرکه سفید از سرکه سیب (خواص سرکه سیب) نیز استفاده کنید
  • افزودن شکر به ترشی آلو کاملاً اختیاری است، اما طعم خاص و ملسی به ترشی می‌بخشد.
  • برای درست کردن ترشی آلو بدون پخت در روش اول و سوم حتماً آلوها را بعد از شستن خوب خشک کنید، این کار از کپک زدن ترشی جلوگیری می‌کند.
  • اگر دوست دارید بافت ترشی آلوی شما نرم باشد، بهتر است آن را مقداری بجوشانید.
  • در طرز تهیه ترشی آلو قرمز می‌توانید مقدار شکر را بنا به سلیقه خودتان کمتر کنید و یا به جای شکر از مقداری عسل استفاده کنید.
  • برای تهیه ترشی آلو لیته باید آلو را همراه با سرکه و طعم دهنده‌ها بجوشانید تا کاملاً نرم شوند و سپس آن را در میکسر بریزید و له کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید در طرز تهیه ترشی آلو از هر نوع سبزیجات تازه و معطری که دوست دارید استفاده کنید.
  • اضافه کردن مقداری برگ نعنا و برگ بو و مقداری ترخون عطر بی‌نظیری به ترشی آلو می‌بخشد.
  • برای خوش طعم شدن ترشی آلو می‌توانید مقداری پیاز قرمز نیز به ترشی اضافه کنید.
  • در طرز تهیه ترشی آلو قطره طلا یا ترشی آلو زرد می‌توانید مثل روش طرز تهیه ترشی آلو سبز، آلوها را با مقداری سرکه، مقداری شکر، نمک و سبزیجات معطر ترکیب کنید و در شیشه ترشی بریزید تا ترشی شما آماده شود.
  • در دستور تهیه ترشی آلو خشک می‌توانید آلوچه خشک را با ترکیب رب انار، سرکه، نمک و مقداری گلپر ترکیب کنید و مثل طرز تهیه ترشی آلو سبز بدون پخت به صورت خام در شیشه بریزید و چند روز صبر کنید تا ترشی شما آماده شود.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ترشی آلو​

طرز تهیه ترشی آلو لیته چگونه است؟​

برای تهیه ترشی آلو لیته باید آلو را همراه با سرکه و طعم دهنده‌ها بجوشانید تا کاملاً نرم شوند و بعد از رد کردن از صافی و گرفتن هسته آن‌ها را در میکسر بریزید و له کنید و ترشی بیندازید.

مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از کپک زدن ترشی آلو چیست؟​

برای درست کردن ترشی آلو حتماً آلوها و سبزیجات تازه و شسته شده را بعد از شستن خوب خشک کنید تا هیچ نم و رطوبتی نداشته باشند، این کار از کپک زدن ترشی جلوگیری می‌کند.

چرا ترشی آلو له می‌شود؟​

پختن زیاد آلوها باعث می‌شود تا هنگام ریختن سرکه و جا افتادن ترشی، آلوها له شوند. این می‌تواند شکل و بافت ترشی شما را بد ظاهر نشان دهد.

آیا می‌توان از آلوی درسته برای تهیه ترشی استفاده کرد؟​

بله شما می‌توانید بدون جدا کردن هسته نیز ترشی آلو درست کنید. جدا کردن هسته باعث می‌شود تا سرو ترشی راحت و بدون دردسر باشد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه ترشی گوجه سبز مجلسی بازاری + فوت و فن و ادویه ها​





ترشی گوجه سبز جزو انواع ترشی مجلسی تابستانی و بهاری است. اگر سوال شما هم این است که با گوجه سبز چی درست کنم باید بگوییم علاوه بر لواشک گوجه سبز، کمپوت گوجه سبز برای تهیه ترشی گوجه سبز هم دست به کار شوید چون به خاطر فصلی بودن گوجه سبز فقط بهار و تابستان را برای درست کردن این ترشی میوه مجلسی برای تمام طول سال فرصت دارید.

طرز تهیه خوشمزه‌ترین ترشی مجلسی گوجه سبز​

طرز تهیه خوشمزه‌ترین ترشی گوجه سبز

مواد لازم برای تهیه ترشی گوجه سبز شمال​


  • گوجه سبز: ۱ و نیم کیلوگرم
  • سرکه سفید: به مقدار لازم (تا حدی که تا یک بند انگشت روی گوجه‌ها را بپوشاند)
  • ترخون تازه: ۵ شاخه
  • ادویه ترشی: ۴ قاشق مرباخوری
  • پودر موسیر: ۲ قاشق مرباخوری
  • سیر: ۶ حبه
  • فلفل سبز یا قرمز تند: ۴ عدد
  • غوره: به مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه ترشی گوجه سبز​


ترشی گوجه سبز را با آب نمک هم درست می‌کنند. برای درست کردن ترشی گوجه سبز با سرکه به روش شمالی‌ها، بعد از شستن و خشک شدن گوجه سبزها، آن‌ها را همراه با سبزی و ادویه ترشی، در بطری شیشه‌ای بریزید و روی آن را با سرکه قرمز یا سفید بپوشانید. نمک ترشی را اندازه کنید و درب آن را محکم ببندید.

مرحله اول: گوجه سبزها را آماده کنید​


گوجه سبزها را بشورید و کاملا خشک کنید. آب گوجه سبز برای ترشی باید کاملا خشک شود تا ترشی کپک نزند. ظرف ترشی هم باید کاملا خشک و بدون رطوبت و بدون هر گونه بو باشد. بهتر است ترشی را لایه لایه درست کنید، یعنی مواد را لایه لایه در دبه بریزید تا تمام مواد طعم بگیرند و به طور یکسان به ادویه‌جات آغشته شوند.


مرحله دوم: سبزی ترشی گوجه سبز را اضافه کنید​


مقداری از گوجه سبزها را در دبه ترشی بریزید و کمی غوره، ۱ شاخه ترخون، ۲ حبه سیر، مقداری پودر موسیر و مقداری هم ادویه ترشی و یک عدد فلفل قرمز را هم روی آن بریزید. به همین ترتیب گوجه سبزها و غوره و ادویه و ترخون و فلفل و سیر را در دبه بچینید تا همه مواد تمام شوند. لایه آخر ترشی باید سیر، ترخون و فلفل و ادویه‌جات باشند.

مرحله سوم: سرکه را به ترشی گوجه سبز اضافه کنید​


روی مواد سرکه سفید و به مقدار دلخواه نمک بریزید. سرکه باید کاملا روی گوجه سبزها را بپوشاند و دبه کاملا سرپر شود. به این ترتیب ترشی هوا نمی‌گیرد و کپک نمی‌زند. روی دبه را با یک نایلون تمیز و خشک و بدون بو بپوشانید و درب دبه را محکم ببندید.
ظرف ترشی باید به مدت ۲ هفته در یک جای خشک و خنک قرار بگیرد. ترشی گوجه سبز را به جای سرکه سفید با سرکه قرمز هم می‌توانید درست کنید. حتی به جای سرکه از آبغوره برای درست کردن ترشی گوجه سبز هم می‌توانید استفاده کنید.



طرز تهیه شور گوجه سبز​


طرز تهیه شور گوجه سبز


برای درست کردن ترشی شور گوجه سبز، نیاز به استفاده از میزان کمتری سرکه است و لازم نیست روی گوجه سبزها را فقط با سرکه سفید یا قرمز بپوشانید. برای این روش تهیه، آب نمک را به هر میزان که دوست دارید، غلیظ درست کنید و روی گوجه سبزهای شسته و کاملا خشک شده بریزید.
در آخر، به اندازه ۲ تا ۳ قاشق سرکه سفید به بطری اضافه کنید و از سبزی‌های ترشی مثل ترخون، و چند حبه سیر هم روی شور گوجه سبز قرار دهید. درب بطری را ببندید و آن را به مدت ۲ هفته در یک مکان خنک و به دور از آفتاب نگه دارید تا زمانی‌ که آماده سرو شود.


فوت و فن‌های نحوه درست کردن ترشی گوجه سبز


فوت و فن‌های نحوه درست کردن ترشی گوجه سبز


*برخی ترشی گوجه سبز را کمی شیرین و ملس می‌پسندند و به همین خاطر یک یا دو قاشق غذاخوری شکر به مواد ترشی گوجه سبز اضافه می‌کنند.
*در طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار، مقداری رب انار ملس،‌ به اندازه یک یا ۲ قاشق را با سرکه ترکیب کنید تا رقیق شود. سپس آن را به ترشی بیفزایید.
*ترشی گوجه سبز با انار هم یکی از ترشی‌های محبوب شمالی است. در این ترشی باید دانه‌های انار را با گوجه سبز در بطری شیشه‌ای بریزید و روی آن را با سرکه بپوشانید.
*ترشی گوجه سبز را هم می‌توانید با سرکه قرمز و هم با سرکه سفید درست کنید.
*برای درست کردن ترشی گوجه سبز پخته، از قبل اجازه دهید کمی گوجه سبز با مخلوط سرکه و آب، به مدت چند دقیقه بپزد. بعد از سرد شدن آن‌ها را در بطری بریزید. این کار باعث می‌شود، ترشی شما زودتر برسد و نرم‌تر هم بشود. البته گوجه سبزها نباید خیلی نرم شوند.


سوالات متداول​


چگونه ترشی گوجه سبز درست کنیم؟​


روش‌های مختلفی برای طرز تهیه ترشی گوجه سبز وجود دارد. می‌توانید ترشی گوجه سبز با انار، ترشی گوجه سبز با رب انار، ترشی گوجه سبز پخته، ترشی گوجه سبز با آب نمک، ترشی لیته گوجه سبز و … را درست کنید.


ادویه ترشی گوجه سبز شامل چه ترکیباتی است؟​


ادویه ترشی از سیاه دانه، پودر تخم گشنیز، گلپر، فلفل قرمز، فلفل سیاه، رازیانه، پودر زیره سبز، پودر جوز هندی و دارچین تشکیل شده است. این ادویه را می‌توانید به اسم ادویه ترشی از عطاری تهیه کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه ترشی هلو به ۳ روش مرحله به مرحله​


طرز تهیه ترشی هلو


ترشی هلو و ترشی چاقاله هلو یکی از خوشمزه ترین ترشی های تابستانی است که شاید افراد زیادی طعم آن را نچشیده باشند. اما در طرز تهیه ترشی هلو، از مواد ساده و راحتی استفاده می شود و درست کردن این ترشی میوه مجلسی هم آسان است.



فوت و فن های طرز تهیه ترشی هلو​


فوت و فن های طرز تهیه ترشی هلو


  • هلوهایی را که در طرز تهیه ترشی هلو استفاده می کنید، از نوع سالم و بدون لک یا کرم خوردگی انتخاب کنید. می توانید حتی از هلو های سفت و کال هم برای ترشی کردن استفاده کنید.

  • اگر می خواهید پوست هلو را بگیرید و هلوی بدون پوست را به صورت ترشی درآورید، هلوها برای ۱ تا ۲ دقیقه در آب جوش بیندازید. سپس آن ها را از آب جوش بیرون بیاورید و رویشان را آب سرد بریزید.

  • میزان شکری را که در طرز تهیه ترشی هلو به کار می برید، بستگی به طبع شما دارد. ولی برای این که ترشی شما زیادی ترش و غیر قابل خوردن نشود، بهتر است در ترشی، از آن استفاده کنید.

  • میزان نمکی را که در طرز تهیه ترشی هلو به کار می برید، به دلخواه شما بستگی دارد و می توانید مقدار آن را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید. ولی اگر میزان نمک خیلی کم باشد یا آن را حذف کنید، ترشی هلو بافت ترد خود را بعد از رسیدن از دست می دهد و شل می شود.

  • استفاده از زردچوبه در طرز تهیه ترشی هلو، اختیاری است و برای خوش رنگ شدن ترشی در صورت دلخواه استفاده می شود.

  • برای ترشی ها، بهتر است از بطری های شیشه ای استفاده کنید. بطری ها را حتما بشویید و کاملا خشک کنید تا استریل شود و بعد از درست شدن ترشی، مواد داخل آن کپک نزند. بطری ها به هیچ وجه نباید خیس باشند.

  • بعد از این که ترشی ها را در بطری شیشه ای ریختید، در ظرف را محکم ببندید. به مدت ۱ شبانه روز، بطری ها را وارونه قرار دهید تا گاز موجود در بطری ها خارج شود.

  • بطری های ترشی را در دمای محیط و دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. بعد از آماده شدن و رسیدن ترشی و هنگامی که از آن ها استفاده می کنید، ترشی را به یخچال منتقل کنید.



طرز تهیه ترشی هلو ساده​


ترشی هلو ساده


مواد لازم


هلو (رسیده یا کال): ۱۰ عدد
چوب دارچین: ۲ عدد
نمک: ۱ قاشق چای خوری
شکر: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری (به دلخواه)
سیاه دانه: ۱ قاشق چای خوری
سرکه سفید: به میزان لازم
میخک (آسیاب نشده): ۱ قاشق غذاخوری


طرز تهیه​



مرحله اول: هلو ها را بشویید و خرد کنید​


هلو ها را بشویید و خرد کنید


در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی هلو، هلوها را به خوبی بشویید و هسته آن ها را جدا کنید. هلو ها را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید. هر چه ابعاد هلوهای خرد شده کوچک تر باشد، یا باریک تر باشند، ترشی زمان کمتری برای رسیدن نیاز دارد. وقتی هلوها آب اضافی خود را از دست دادند، در یک قابلمه بریزید و به آن ها سرکه اضافه کنید. میزان سرکه باید به اندازه ای باشد که روی تکه های هلو را بپوشاند.




مرحله دوم: سرکه و هلو را در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید​


قابلمه حاوی سرکه و هلو را روی حرارت قرار دهید و حرارت را زیاد کنید. اجازه دهید سرکه شروع به جوشیدن کند. ۳ دقیقه بعد، حرارت را خاموش کنید. صبر کنید تا مخلوط سرکه و هلو از دما بیفتد و خنک شود.


مرحله سوم: سرکه و هلو را با دیگر مواد، در بطری بریزید​


بعد از خنک شدن مواد داخل قابلمه، آن ها را در بطری های شیشه ای بریزید. در یک کاسه جداگانه نمک، شکر، میخک، سیاه دانه را با هم مخلوط کنید. به هر بطری به اندازه مساوی از مخلوط بریزید. چوب های دارچین را به بطری ها اضافه کنید. وقتی همه مواد تمام شدند، در بطری را روی آن بگذارید و محکم ببندید. سپس آن ها را به مدت یک ماه در محیطی خنک و به دور از نور آفتاب قرار دهید تا آماده استفاده شوند.


طرز تهیه ترشی هلو با تمبر هندی​


ترشی هلو با تمبر هندی


مواد لازم


هلو: ۵۰۰ گرم
تمر هندی: ۲۵۰ گرم
سرکه: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
شکر: ۱۵۰ گرم


طرز تهیه​



مرحله اول: سرکه و تمبر هندی را با هم مخلوط کنید​


در اولین قدم برای طرز تهیه ترشی هلو با تمبر هندی، سرکه و تمر هندی را در یک کاسه بریزید تا تمر هندی در سرکه حل شود. ۱۲ ساعت صبر کنید تا هسته ها و پوسته، جدا و با سرکه حل شوند. سپس مخلوط را از یک صافی رد کنید تا هسته ها و پوسته های درشت از مخلوط جدا شود.


مرحله دوم: شکر را اضافه کنید و بجوشانید​


مخلوطی را که از صافی عبور دادید، روی حرارت قرار دهید. شکر را به آن اضافه کنید و اجازه دهید دانه های شکر حل و محلول کمی غلظت پیدا کند. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید ترشی سرد شود.


مرحله سوم: هلوها را خرد و اضافه کنید​


در این فاصله که مخلوط سرکه و تمبر هندی در حال خنک شدن است، هلو ها را بشویید و خرد کنید. آب اضافی آن ها را خشک کنید و در یک بطری شیشه ای خشک، تمیز و استریل شده بریزید. (می توانید هلو ها را قبل از ریختن در بطری، کمی بخارپز و سپس سرکه و تمر هندی را به آن اضافه کنید.) مخلوط سرکه و تمر هندی را به هلو ها اضافه کنید و درب ظرف را محکم ببندید. بطری ها را در جای خشک و خنک و به دور از نور آفتاب قرار دهید.



طرز تهیه ترشی چاقاله هلو​


ترشی چاقاله هلو


مواد لازم


چاقاله هلو: ۱ کیلوگرم
فلفل تند تازه: ۲ عدد
سرکه: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی
آب: ۴ لیوان دسته دار فرانسوی
نمک: ۲ قاشق غذاخوری
سیر: ۳ تا ۴ حبه
زردچوبه: ۱ قاشق چای خوری (دلخواه)
سبزی ترشی (نعنا، گشنیز و ترخون): به میزان دلخواه


طرز تهیه​



مرحله اول: سرکه، آب و نمک را روی حرارت بجوشانید​


ابتدا در یک ظرف مناسب، آب، سرکه و نمک را بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند. زردچوبه را به آن ها اضافه کنید. اجازه دهید همه مواد حل شوند و بعد حرارت را قطع کنید تا سرکه و آب از دما بیفتد.


مرحله دوم: چاقاله های هلو را آماده کنید​


چاقاله های هلو را در مقدار آب و نمک بریزید و با دست پرزهای چاقاله هلو را تا جای ممکن پاک کنید. آن ها خلالی یا نگینی خرد کنید و اجازه دهید آب اضافی خود را از دست بدهند.


مرحله سوم: همه مواد را در بطری بریزید​


هلو های خرد شده را در بطری های شیشه ای تمیز و استریل شده بریزید و روی آن ها را مخلوط سرکه، آب، نمک و زردچوبه بریزید. روی آن ها را سبزی ترشی بریزید. در ظرف را محکم ببندید و شیشه ها را وارونه بگذارید. بعد از ۱۰ روز ترشی چاقاله هلو آماده سرو می شود.



سخن پایانی​


طرز تهیه ترشی هلو یا میوه های دیگر


در طرز تهیه ترشی هلو می توانید از میوه های دیگر هم استفاده کنید و ترشی هلو را به صورت ترکیبی با میوه هایی مثل زردآلو، سیب و … هم تهیه کنید. اضافه کردن چاشنی ها و سبزی ها هم به سلیقه شما بستگی دارد ولی طرز تهیه ترشی هلو یا میوه های دیگر هم شبیه دستوری است که در بالا به آن پرداختیم.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه ترشی زغال اخته به ۲ روش​



طرز تهیه ترشی زغال اخته




فوت و فن های طرز تهیه ترشی زغال اخته​


فوت و فن های طرز تهیه ترشی زغال اخته


  • در طرز تهیه ترشی زغال اخته بهتر است از زغال اخته های سفت و نارس استفاده کنید. زغال اخته ها را از نوع بدون لک و سالم انتخاب کنید.

  • احتمال این که زغال اخته ها بعد از رسیدن و آماده شدن ترشی ترک بردارند، بالا است. برای جلوگیری از این اتفاق، با یک سوزن یا خلال دندان، روی زغال اخته ها را چند سوراخ ایجاد کنید.

  • برای طعم و عطر بهتر ترشی زغال اخته، می توانید قبل از این که درب بطری ترشی را ببندید، مقداری گلپر و تخم گشنیز هم به ترشی زغال اخته اضافه کنید.

  • اگر می خواهید ترشی تان خیلی ترش نباشد و طعم ملس بگیرد، به مواد طرز تهیه ترشی زغال اخته، کمی شکر اضافه کنید. فراموش نکنید که میزان شکر یا نمکی را که در ترشی زغال اخته به کار می برید می توانید بنا به دلخواه خود کم یا زیاد تر در نظر بگیرید.

  • ترشی زغال اخته برای رسیدن به ۱۰ روز زمان نیاز دارد. ماندگاری آن نیز زیاد نیست. پس بهتر است ترشی را در مقدار کم درست کنید یا در بطری های کوچک بریزید تا زود تمام شوند و کپک نزنند.

  • اگر آثاری از کپک زدگی روی ترشی مشاهده کردید، آن را دور بریزید. از جدا کردن قسمت کپک زده خودداری کنید. چون باکتری ها در کل ترشی وجود دارند و احتمال مسمومیت وجود دارد.

  • حتما بطری هایی که ترشی زغال اخته را در آن می ریزید، کاملا خشک و استریل کنید. وجود رطوبت یا آلودگی در بطری ترشی، احتمال کپک زدن را بالا تر خواهد برد.

  • برای این که ماندگاری ترشی زغال اخته بیشتر شود، بعد از این که مواد را در بطری شیشه ای ریختید و در(ب) آن را محکم بستید، بطری را به مدت ۲۴ ساعت وارونه بگذارید تا هوای اضافی خارج شود. سپس بطری را در دمای محیط و دور از مجاورت نور خورشید قرار دهید.



طرز تهیه ترشی زغال اخته با نمک​


طرز تهیه ترشی زغال اخته با نمک


مواد لازم


زغال اخته: ۵۰۰ گرم
سرکه: ۱ لیتر
نمک: ۲ قاشق مرباخوری
گلپر و تخم گشنیز: به میزان دلخواه



طرز تهیه​


مرحله اول: زغال اخته ها را تمیز کنید و بشویید​


در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی زغال اخته، ساقه و برگ زغال اخته ها را جدا و تمیز کنید. سپس آن ها را کاملا بشویید و روی یک پارچه نخی تمیز بریزید تا کاملا آب خود را از دست بدهند و خشک شوند.


مرحله دوم: زغال اخته را با نمک و سرکه در بطری بریزید​


بطری های شیشه ای خشک، تمیز و کوچک را انتخاب کنید. مقداری از زغال اخته را در آن ها بریزید و لا به لای زغال اخته ها را نمک بپاشید. همه زغال اخته ها را در بطری بریزید و نمک را به آن ها اضافه کنید. روی زغال اخته ها را تخم گشنیز و گلپر بپاشید. سرکه را اضافه کنید. سرکه باید روی زغال اخته ها را بپوشاند. سپس در بطری را محکم ببندید تا هوا به داخل آن نفوذ نکند. بطری را به مدت ۱۰ روز در محیط خنک بگذارید تا آماده شود.




طرز تهیه ترشی زغال اخته با شکر​


طرز تهیه ترشی زغال اخته با شکر



مواد لازم


زغال اخته: ۵۰۰ گرم
شکر: ۱ قاشق غذاخوری
سرکه قرمز: ۵۰۰ میلی لیتر
نمک: ۱/۲ قاشق چای خوری


طرز تهیه​



مرحله اول: زغال اخته ها را تمیز کنید و بشویید​


ساقه های نازک زغال اخته را برای طرز تهیه ترشی زغال اخته جدا کنید و آن ها را کاملا بشویید. زغال اخته ها را روی پارچه پنبه ای پخش کنید تا آب اضافی شان گرفته شود.


مرحله دوم: سرکه، نمک و شکر را بجوشانید​


در این فاصله سرکه، شکر و نمک را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. این محلول را بجوشانید و اجازه دهید دانه های شکر و نمک حل شوند. صبر کنید تا سرکه به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت بجوشد. سپس شعله را خاموش و صبر کنید تا سرکه از دما بیفتد و سرد شود.


مرحله سوم: زغال اخته را با سرکه در بطری بریزید​


زغال اخته ها را در آخرین مرحله از طرز تهیه ترشی زغال اخته، در بطری بریزید و روی آن ها را با سرکه، نمک و شکر که جوشانده بودید، بپوشانید. درب بطری را محکم ببندید. برای این که از هواگیری بطری مطمئن شوید، بطری ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب در حال جوشیدن بگذارید. همین که تا حد نصف بطری ها، آب جوشیده قرار داشته باشد، کافی است. سپس آن ها را در جای خشک و خنک قرار دهید تا آماده شوند.


نکته مهم در طرز تهیه ترشی زغال اخته​


اگر می خواهید ترشی زغال اخته بدون هسته درست کنید، بعد از این که زغال اخته ها را تمیز کردید و شستید، با یک نی، به قسمت بالای زغال اخته فرو ببرید و نی را فشار دهید. در این حالت هسته ها به راحتی خارج می شوند. سپس ترشی را به هر یک از دو روش بالا درست کنید. می توانید شور زغال اخته را هم به راحتی تهیه کنید.



طرز تهیه شور زغال اخته​


شور زغال اخته


مواد لازم


زغال اخته: ۵۰۰ گرم
سرکه سفید: ۲ قاشق غذاخوری
آب: ۱ لیتر
نمک: ۳ قاشق غذاخوری


طرز تهیه​



مرحله اول: زغال اخته ها را بشویید و آب نمک را بجوشانید​


زغال اخته ها را در اولین مرحله از طرز تهیه شور زغال اخته بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شوند و آب نداشته باشند. سپس در یک قابلمه آب و نمک را بجوشانید. اجازه دهید سرکه سرد شود و از دما بیفتد. زغال اخته های خشک شده را در بطری های شیشه ای بریزید. آب نمک جوشیده و سرد شده را به بطری ها اضافه کنید تا حدی که آب روی زغال اخته ها را بپوشاند.


مرحله دوم: زغال اخته ها، آب نمک و سرکه را در بطری بریزید​


به هر بطری به اندازه ۱ قاشق غذاخوری سرکه سفید اضافه کنید. در صورت تمایل به بطری ها دو تا سه حبه سیر اضافه کنید. در بطری ها را محکم ببندید و هواگیری کنید. بطری ها را در یخچال یا دمای خنک محیط به مدت ۱۰ روز تا ۲ هفته قرار دهید تا آماده شود.




طبع ترشی زغال اخته چیست؟​


طبع ترشی زغال اخته چیست؟


زغال اخته، ترشی و شور آن طبع سرد دارد و توصیه می شود در مصرف آن به هیچ وجه زیاده روی نکنید. چون احتمال افتادن فشار و سرگیجه وجود دارد. مخصوصا برای کسانی که مزاجشان سرد است یا فشار خون پایینی دارند.


خواص ترشی زغال اخته​


  • ترشی زغال اخته یکی از بهترین چاشنی ها برای کاهش وزن و لاغری است. این ترشی درمان خوبی برای چربی سوزی است و می توانید به اندازه متعادل آن را در کنار غذاها میل کنید.
  • خانم های باردار هم می توانند از مزیت های ترشی زغال اخته بهره ببرند. این ترشی می تواند از ایجاد یبوست دوران بارداری پیشگیری کند. همچنین ترشی زغال اخته مانع ایجاد عفونت بارداری می شود. از طرفی از بروز زردی در نوزاد جلوگیری می کند. البته فراموش نکنید که نباید در مصرف آن زیاده روی کنید چون احتمال سردی و افت فشار خون وجود دارد.
  • در کنار این مزیت ها، زغال اخته یکی از میوه های سرشار از ویتامین ث است که سیستم ایمنی را تقویت می کند و خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد. این میوه خواص ضد سرطانی دارد و مصرف آن به افرادی که دیابت دارند، توصیه می شود. با زغال اخته همچنین می توانید کلسترول بد و چربی خون را کنترل کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۴ طرز تهیه ترشی چغاله بادام با سرکه و رب انار + فوت و فن ها​



۴ طرز تهیه ترشی چغاله بادام با سرکه و رب انار + فوت و فن ها




مواد لازم برای تهیه ترشی چغاله با سرکه (روش اول)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
چغاله بادام۵۰۰ گرم
آب۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سرکه (سفید یا قرمز)۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زردچوبهنصف قاشق چای‌خوری
سیر۳ حبه
نمکبه مقدار لازم
فلفل هالوپینو یا فلفل کاین۲ یا ۳ عدد
نعناع، گشنیز و ترخونبه مقدار دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن ترشی چغاله بادام با سرکه: ۱ تا ۲ هفته

مراحل طرز تهیه ترشی چغاله بادام​

روش اول طرز تهیه ترشی چغاله بادام

قبل از هر چیز در طریقه درست کردن ترشی چغاله بادام بهتر است به این نکته دقت کنید که در طرز تهیه این ترشی، بهتر است از چغاله‌هایی استفاده کنید که اندازه کوچکی داشته یا ترد و نازک باشند. اگر اندازه چغاله‌ها بزرگ است و کمی سفت شده‌اند، بهتر است آن‌ها را کمی بجوشانید. البته اگر مدت زمان طولانی‌تری را به رسیدن ترشی اختصاص دهید هم چغاله‌ها در نهایت ترد می‌شوند. در مورد چغاله‌های درشت‌تر، بهترین کار این است که آن‌ها را به قطعات کوچک‌تر خرد کنید.

مرحله اول: چغاله‌ها را بشویید و پرزگیری کنید​

بعد از اینکه چغاله‌ها را تمیز کرده و شاخ و برگ آن‌ها را جدا کردید، آن‌ها را در مقداری آب نمک بخیسانید. پرزهای چاغاله‌ها را تا حد ممکن بگیرید. رنگ سبز اصلی چاغاله بادام باعث زیبایی بیشتر ترشی خواهد شد.
بعد از شستن چغاله‌ها را آبکش کنید و روی دستمال بریزید و کاملا خشک کنید. سعی کنید طوری چاقاله‌ها را خشک کنید که اصلا آب و رطوبتی در آن‌ها باقی نماند. بهتر است به مدت یک شب تا صبح چغاله‌ها روی در دمای محیط بگذارید تا از خشک شدن آن‌ها اطمینان حاصل کنید و ترشی کپک نزند.

مرحله دوم: محلول ترشی چغاله بادام را درست کنید​

آب، سرکه و نمک را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. مقدار نمک نباید به حدی باشد که طعم این ترکیب زننده باشد. اجازه دهید مواد داخل قابلمه جوش بیایند. زردچوبه را در همین مرحله و وقتی در حال جوشیدن است، اضافه کنید تا در آخر ته‌نشین نشود.
اگر چغاله‌ها درشت و سفت هستند و نمی‌خواهید آن‌ها را خرد کنید، بهتر است چاقاله‌ها را کمی بجوشانید. در حدی که یک جوش بخورد. زیادی چغاله‌ها را نجوشانید تا خیلی هم نرم نشوند و بعد از رسیدن، وا نروند. اجازه دهید مخلوط آب و سرکه و نمک، سرد شود و از دما بیفتد.

مرحله سوم: چغاله‌ها را در مایه ترشی بریزید​

شیشه‌‌ای را که قرار است در آن ترشی چغاله درست کنید، تمیز بشویید و خشک کنید. هیچ چربی، آلودگی و رطوبتی نباید در شیشه وجود داشته باشد تا ترشی کپک نزند. حبه‌های سیر را پوست بگیرید و با فلفل‌های تازه و چغاله‌ها در شیشه بریزید. برگ‌های نعناع و ترخون و گشنیز را روی آن‌ها بگذارید. می‌توانید از سبزی خشک هم استفاده کنید. محلولی که با نمک، سرکه، زردچوبه و آب درست کرده بودید را به شیشه اضافه کنید تا جایی که کاملا روی چغاله‌ها را بپوشاند.
درب شیشه ترشی را کاملا ببندید، هیچ منفذی در آن نباید وجود داشته باشد. ظرف ترشی را در جای خنک و تاریک خارج از یخچال نگهداری کنید تا ترشی چغاله بادام برسد. حدود ۲ هفته بعد، ترشی چغاله بادام را در یخچال قرار دهید و در کنار غذاها سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی چغاله بادام بدون سبزی (روش دوم)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
چاقاله بادام۵۰۰ گرم
نمکبه مقدار لازم
سرکه (سفید یا قرمز)در جدی که روی چغاله‌ها را بپوشاند

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان آماده شدن ترشی چاقاله بادام: ۱ تا ۲ هفته

مراحل طرز تهیه ترشی چاقاله بدون ادویه با سرکه و نمک​

روش دوم طرز تهیه ترشی چغاله بادام

در این روش، ترشی چاقاله بدون سبزی و ادویه‌های مختلف درست می‌شود و بسیار ساده است. در ادامه مراحل طرز تهیه ترشی چاقاله بادام با سرکه قرمز یا سفید را دنبال کنید.

مرحله اول: چغاله‌ها را بشویید​

در این روش، چغاله‌ها را بشویید و پرز آن‌ها را تمیز کنید. سپس آبکش کنید و اجازه دهید آب آن‌ها کاملا گرفته و خشک شوند. ۸ تا ۱۰ ساعت، چغاله‌ها را در دمای محیط قرار دهید. برای این کار زیر چغاله‌ها پارچه نخی بگذارید تا کاملا خشک شوند.

مرحله دوم: چغاله‌ها را در نمک و سرکه بریزید​

چغاله‌ها را در شیشه درب‌دار تمیز و خشک بریزید. نمک و سرکه را با هم مخلوط کنید تا حدی که کاملا با هم حل شوند (شوری نمک در این ترکیب نباید زننده باشد پس نمک را به تدریج اضافه کنید و طعم آن را بچشید). ترکیب سرکه و نمک را روی چغاله‌ها بریزید تا حدی که کاملا روی آن‌ها را بگیرد. درب ظرف را محکم ببندید تا حدی که هیچ هوایی به داخل آن راه پیدا نکند.
سپس شیشه ترشی چاقاله را در جای خنک و دور از نور آفتاب بگذارید. اجازه دهید حدود ترشی ۲ هفته بماند. سپس درب ظرف ترشی را باز کنید و بعد از مطمئن شدن از رسیدن چغاله‌ها، شیشه ترشی را در یخچال نگه دارید.

روش طرز تهیه ترشی چغاله بادام با رب انار​

طرز تهیه ترشی چغاله بادام با رب انار

برای درست کردن ترشی چغاله بادام با رب انار (طرز تهیه رب انار) باید چغاله‌ها را بشویید و کاملاً مثل روش‌های بالا خشک کنید. سپس آن‌ها را به صورت درسته یا خرد شده در یک ظرف مناسب ترشی که بهتر است شیشه‌ای باشد بریزید. مقداری نمک و فلفل به چغاله‌ها بزنید.
حالا رب انار را به آن اضافه کنید، به طوری که چغاله‌ها کاملا در رب انار غوطه‌ور شوند. در صورت تمایل می‌توانید رب انار را با کمی سرکه رقیق کنید. همچنین می‌توانید مقداری سبزی خشک یا سیر نیز به این ترشی اضافه کنید.
اجازه دهید ترشی چغاله شما برای حدود ۱۰ روز در رب انار بماند و سپس آن را میل کنید. این ترشی برای سم‌زدایی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است و طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

روش تهیه ترشی چغاله بادام با آب نمک​

طرز تهیه ترشی چغاله بادام با آب نمک

در این روش از دستور تهیه ترشی چاقاله، از مقدار سرکه بسیار کمی استفاده می‌شود و در اصل شما شور چاقاله بادام درست می‌کنید. برای طرز تهیه چاقاله بادام شور، باید چاقاله‌ بادام‌ها را بشویید و کاملا خشک کنید. سپس در یک قابلمه مقداری آب را روی حرارت بجوشانید. سپس شعله گاز را خاموش کنید و به اندازه‌ای که شوری آب نمک زننده نباشد، مقداری نمک اضافه کنید. اجازه دهید آب نمک ولرم شود.
در ادامه چغاله بادام‌ها را در یک شیشه درب‌دار تمیز و استریل بریزید و روی آنها را با آب نمک بپوشانید. به اندازه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری سرکه سفید یا سرکه قرمز هم اضافه کنید تا خوش‌طعم‌تر شود. درب شیشه ترشی را ببندید و اجازه دهید ترشی شما به مدت ۱۰ روز تا ۲ هفته در جای خشک و خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید بماند تا ترشی برسد.

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی چغاله بادام​

فوت و فن های طرز تهیه ترشی چغاله بادام

  • در روش اول نمک و زردچوبه را حتما در آب جوش و قبل از اضافه کردن به شیشه، اول به سرکه و آب اضافه کنید.
  • استفاده از موسیر هم در کنار سیر در طرز تهیه ترشی چغاله بادام باعث خوش طعم‌تر شدن ترشی خواهد شد.
  • برای ترد شدن چغاله‌های درشت، می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری آهک را در یک لیتر آب حل کنید. اجازه دهید آهک ته نشین شود. آب روی آهک‌های ته نشین شده را جدا کنید. حالا چغاله‌های شسته و تمیز شده را برای ۲۴ ساعت در همان آب جدا شده نگه دارید. سپس آن‌ها را آبکشی کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا مطمئن شوید که در چاقاله‌ها حتی ذره‌ای آهک نمانده است.
  • اگر در طرز تهیه ترشی چغاله بادام، نمک بیشتر باشد شکل ظاهری چغاله حفظ می‌شود. علاوه بر این احتمال کپک زدن مواد تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند اما طعم نمک نباید زننده باشد.
  • نسبت آب و سرکه در طرز تهیه ترشی چغاله بادام، ۲ به ۱ است. ولی می‌توانید آب را حذف کرده و فقط از سرکه استفاده کنید. در این حالت دیگر نیازی به جوشاندن چغاله‌ها نیست.
  • در طرز تهیه ترشی چغاله بادام هر چقدر چغاله شما ریزتر باشد، ترشی سریع‌تر آماده می‌شود.
  • برای تهیه ترشی بادام سبز می‌توانید از سرکه سفید یا سرکه قرمز بنا به سلیقه خودتان استفاده کنید.
  • در طرز تهیه ترشی چغاله بادام هم می‌توانید از چغاله خرد شده و هم به صورت درسته استفاده کنید.
  • برای این که رنگ چغاله‌ها بعد از اضافه کردن سرکه تغییر نکند، می‌توانید به اندازه یک عدس «کات کبود» را با ۵ قاشق غذاخوری نمک در یک لیتر آب حل کنید و سپس چغاله‌ها را درون این آب بریزید. ۲۴ ساعت صبر کنید و در نهایت چغاله‌ها را از این محلول خارج کنید و چند بار آبکش کنید.

نکات مهم برای کپک نزدن ترشی چغاله بادام​

  • بهتر است مخلوط سرکه و آبی را که جوشانده‌اید، ولرم باشد و به شیشه اضافه کنید. البته گرمای آب در حدی نباشد که دست را بسوزاند. گرمای آب و سرکه باعث تسریع در روند رسیدن ترشی خواهد شد. این ترکیب در جلوگیری از کپک زدن ترشی هم موثر است.
  • برای این که درب ظرف شیشه‌ای بعد از آماده شدن ترشی به راحتی باز شود، بعد از بستن درب شیشه، آن را وارونه کنید. شیشه را به همان شکل در دمای محیط نگه دارید.
  • اگر به هر دلیلی درب شیشه را نتوانستید باز کنید، با تیغه چاقو، به زیر درب بطری کمی فشار وارد کنید و اجازه دهید گاز داخل بطری بیرون بیاید. سپس به راحتی درب شیشه ترشی را باز کنید.
  • استفاده از کات کبود در طرز تهیه ترشی چغاله نیز برای پیشگیری از کپک توصیه می‌شود. البته در مقدار بسیار محدود و به خاطر خواصی که دارد. اگر زاج کبود یا کات کبود در دسترس نداشتید، می‌توانید از همان نمک معمولی استفاده کنید.

ترکیب ادویه ترشی چغاله بادام چیست؟​

ترکیب ادویه ترشی چغاله بادام

معمولا ترشی‌ها را برای خوشمزه شدن با سبزی‌های معطر و ادویه‌ ترشی مخلوط می‌کنند. اما آزمون و خطاهای زیادی انجام شده است تا به یک دستورالعمل کلی برای ترشی انداختن و ادویه‌هایی که باید در دستور تهیه ترشی به کار برد، برسیم. در طرز تهیه ترشی چغاله ادویه و سبزی‌های مختلفی به کار می‌رود. از جمله:

  • نعنا خشک (یا چند برگ نعنا تازه)
  • گلپر
  • تخم گشنیز
  • ترخون
  • تخم سیاه دانه
  • زیره سبز و زیره سیاه
  • پودر کاری
  • پودر زردچوبه
البته می‌توان بنا به سلیقه و ذائقه افراد به این مواد افزود یا آن‌ها را حذف کرد. یادتان باشد استفاده از این ادویه در همه ترشی‌ها مثل ترشی سیر، متداول نیست.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ترشی چغاله بادام​

بهترین روش شستن چغاله بادام و گرفتن پرز آن چگونه است؟​

برای اینکه چغاله‌ بادام‌هایتان سبز باشد و پرز نداشته باشد، برای شستن آن‌ها را بعد از آبکشی کردن، در یک ظرف درب‌دار بریزید و روی آن‌ها را با آب بپوشانید. به مدت ۲۴ ساعت چغاله‌ها را در یخچال بگذارید. سپس آن‌ها را آبکشی کرده و کاملا بشویید. در این صورت به راحتی پرز چغاله‌ها گرفته می‌شود.

نسبت استفاده از آب و سرکه در طرز تهیه ترشی چغاله چقدر است؟​

نسبت آب و سرکه در طرز تهیه ترشی چغاله بادام، ۲ به ۱ است. ولی می‌توانید آب را حذف کرده و فقط از سرکه استفاده کنید. در این حالت دیگر نیازی به جوشاندن چغاله‌ها نیست.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه ترشی انبه بندری به ۲ روش اصلی + ترکیب ادویه آن​







طرز تهیه ترشی انبه بندری​

طرز تهیه ترشی انبه بندری

مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه​

مدت زمان پخت ترشی انبه: ۳۰ دقیقه​


مواد لازم برای تهیه ترشی انبه خلالی​


  • انبه: ۱ کیلوگرم
  • تخم گشنیر: ۱ قاشق غذاخوری
  • گلپر: ½ قاشق چای‌خوری
  • زعفران دم کرده غلیظ: ½ قاشق چای‌خوری
  • رنگ پودری زعفران: ½ قاشق چای‌خوری
  • زردچوبه: نوک قاشق چای‌خوری
  • سیاه دانه: ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل گرد هندی تند و آسیاب شده: ۱ قاشق غذاخوری (اگر طعم تند را می‌پسندید بیشتر بریزید)
  • پودر انبه: ۱ قاشق مرباخوری
  • شکر: ۱ قاشق مرباخوری
  • پودر خردل: نوک قاشق چای‌خوری
  • سیر: ۱ بوته کامل و له‌شده
  • روغن زیتون: ۴ قاشق غذاخوری
  • سرکه: به مقدار لازم
  • نمک: به مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه ترشی انبه بندرعباسی​


طرز تهیه ترشی انبه با روغن زیتون به سبک بندرعباسی‌ها+ترکیب دقیق ادویه


برای درست کردن ترشی انبه غلیظ و خوشمره به روش خوزستانی و جنوبی‌ها، باید انبه‌ها را بعد از شستن با ادویه‌ها استراحت دهید و سپس با روغن زیتون و سرکه مخلوط کنید. می‌توانید ادویه‌های دلخواه و بومی شهر خود را هم در طرز تهیه ترشی انبه استفاده کنید. برای تهیه ترشی انبه خلالی مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: انبه‌ها را آماده کنید​


برای درست کردن ترشی انبه بندرعباسی زعفرانی ابتدا پوست انبه‌ها را بگیرید و به صورت خلالی برش بزنید و خرد کنید. انبه‌ها را در یک ظرف مناسب بریزید و روی آن‌ها به مقدار دلخواه نمک بپاشید. ابتدا کمی نمک بپاشید و مزه کنید که شور نشود، اگر نمکش کم بود کمی دیگر اضافه کنید. سایر ادویه‌ها و فلفل‌ها به جز شکر و سیاه دانه‌ها را هم اضافه کنید.


مرحله دوم: سرکه و روغن زیتون را بجوشانید​


انبه‌های مزه‌دار شده را به مدت نیم ساعت در آفتاب بگذارید تا حسابی شیره انبه بیرون بیاید. در این فاصله سرکه و روغن زیتون را در قابلمه بریزید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا به دمای جوش برسد. انبه‌های مزه‌دار شده را به همراه سیر له شده در یک قابلمه جداگانه بریزید و شکر را هم به آن‌ها اضافه کنید.

مرحله سوم: سرکه را به انبه‌ها اضافه کنید​


حالا سرکه جوشیده را کم کم به انبه‌ها اضافه کنید. سرکه باید فقط روی انبه‌ها را بپوشاند و به حدی باشد که بتوان انبه‌ها را با قاشق هم زد. شعله گاز را زیاد کنید تا به مدت ۵ دقیقه انبه و سرکه روی شعله بجوشند و بپزند. شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید ترشی انبه سرد شود و سپس سیاه‌ دانه را به ترشی اضافه کنید. ترشی انبه را در ظرف تمیز، خشک و بدون بو بریزید و درب ترشی را محکم ببندید. ترشی انبه را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

طرز تهیه ترشی انبه با تمبر هندی​


ترشی انبه با تمبر هندی

مواد لازم برای تهیه ترشی انبه با تمبر هندی​


• تمر سیاه هندی: یک چهارم بسته متوسط
• انبه کال: ۵ کیلوگرم
• رب انار شیرین یا ملس: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی (دلخواه)
• سیاه دانه: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• سیر له شده: ۵ قاشق غذاخوری
• ادویه مخصوص ترشی انبه: ۱ قاشق غذاخوری
• مخلوط تخم گشنیز، تخم خردل و زیره سبز (به‌صورت برشته و پودر شده): ۱ قاشق غذاخوری
• سرکه: ۲ لیتر


مراحل طرز تهیه ترشی انبه سیاه​


برای تهیه ترشی انبه کال با تمبر هندی، باید سرکه را با تمبر هندی بجوشانید و به انبه‌هایی که از قبل آماده کرده بودید، اضافه کنید. در آخر هم سیر و سیاه‌دانه را به ترشی بیفزایید. این ترشی نیاز به پختن ندارد و فقط کافی است کمی آن را روی حرارت قرار دهید و قبل از جوشیدن انبه‌ها حرارت را قطع کنید. برای مشاهده جزییات تهیه این مدل ترشی انبه بلوچی، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: انبه‌ها را آماده کنید​


انبه‌ها را بشویید و خشک کنید. سپس آ‌ن‌ها را از وسط برش بدهید و هسته‌‌شان را جدا کنید. انبه‌ها را به صورت چهار قاچ یا حلقه‌ای خرد کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: مواد دیگر را آماده کنید​


در این مرحله، ادویه‌ها را در یک تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا برشته شوند. می‌توانید روغن زیتون را در همین مرحله به ادویه‌ها اضافه کنید. سپس کمی از تمبر هندی را با کمی از سرکه روی حرارت بگذارید تا بجوشد و رقیق شود. بعد از چند دقیقه مواد را با آبکش صاف کنید.


مرحله سوم: انبه‌ها را اضافه کنید​


بعد از صاف کردن سرکه، مایع تمبر را اضافه کنید و به اندازه ۱ لیوان از انبه‌های خرد شده را داخل آن بریزید. مواد را روی حرارت بگذارید تا بجوشند. ۱۰ دقیقه بعد رب انار را اضافه کنید. سپس همه انبه‌ها را به سس ترشی اضافه کنید و قبل از این که جوش بخورند، حرارت را قطع کنید.

مرحله چهارم: انبه‌ها را در بطری بریزید​


اجازه دهید انبه‌ها و مواد ترشی سرد شوند و از دما بیفتند. سپس سیاه دانه و سیر را به آن اضافه کنید و مواد را در شیشه‌های خشک و تمیز بریزید. درب شیشه ترشی انبه را محکم ببندید و آن را در جای خشک و به دور از آفتاب قرار دهید.


سوالات متداول​


ادویه ترشی انبه چیست؟


ادویه ترشی انبه چیست؟​


ادویه ترشی انبه انواع مختلفی دارد. این ادویه شامل فلفل سیاه، هل سبز، زیره سبز، دارچین و گل هچک (گلرنگ) است که با نسبت‌های مختلف با هم ترکیب می‌شوند. نوع دیگر این ادویه برای ترشی انبه با ترکیب فلفل قرمز، تخم گشنیز، رازیانه، سیاه دانه و گل هچک تهیه می‌شود.
نوع اول در ترشی انبه بندرعباسی استفاده می‌شود و نوع دوم به ادویه ترشی انبه سرکه‌ای مشهور است و برای درست کردن ترشی انبه به سبک هندوستان، پاکستان و سیستان و بلوچستان به کار می‌رود.

چه کار کنیم که ترشی انبه له نشود؟​


نکته مهم در طرز تهیه ترشی انبه با روغن زیتون این است که اگر می‌خواهید ترشی انبه شما له نشود و انبه‌ها در آن درسته باشند، باید فقط ترکیب روغن زیتون و سرکه جوشیده را به انبه‌ها اضافه کنید و بعد از اضافه کردن آن‌ها به انبه، ترشی را روی شعله گاز نجوشانید. ترشی انبه را با انبه سبز و کال هم می‌توانید درست کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه ترشی انجیر به ۵ روش با انجیر تازه، خشک و کال​



طرز تهیه ترشی انجیر به 5 روش با انجیر تازه، خشک و کال


ترشی انجیر یکی از متفاوت‌ترین و خوش‌طعم‌ترین ترشی‌های تابستانی است که معمولاً هم با استفاده از انجیر خشک و هم انجیر تازه درست می‌شود. به طور معمول در طرز تهیه ترشی انجیر شما باید از ترکیب سرکه و آب و انجیر استفاده کنید اما اضافه کردن برخی طعم دهنده‌ها و ادویه‌ها به این ترشی میوه خوشمزه موجب می‌شود تا طعم آن به طرز شگفت‌انگیزی لذیذتر شود.


طرز تهیه ترشی انجیر با شکر​


طرز تهیه ترشی انجیر با شکر


مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه​


مواد لازم برای تهیه ترشی انجیر​


  • انجیر رسیده: ۲ کیلوگرم
  • شکر: ۳۰۰ گرم
  • آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • دارچین: ۱ قاشق غذاخوری
  • سرکه: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه ترشی انجیر​


مراحل طرز تهیه ترشی انجیر


ترکیب طعم شیرین انجیر و شکر در کنار سرکه موجب می‌شود تا ترشی انجیر شما بسیار ملس و خوش‌طعم شود. اگر دوست دارید ترشی انجیر شما طعم نسبتاً شیرین و متمایزی داشته باشد، پیشنهاد می‌شود برای درست کردن ترشی انجیر از این روش استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن ترشی انجیر تازه آشنا شوید.

مرحله اول؛ شستن انجیرها​


در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی انجیر خانگی با شکر باید انجیرها را یکی یکی با دقت بشویید تا آلودگی‌های روی پوست انجیر تمیز شود. سپس آن‌ها را در آبکش یا روی یک پارچه تمیز پهن کنید و کمی صبر کنید تا آب اضافی انجیرها گرفته شود.

مرحله دوم؛ جوشاندن انجیر با سایر مواد​


بعد از این که انجیرها خشک شدند، باید آن‌ها را کنار بگذارید. ابتدا شکر، آب، سرکه و دارچین در قابلمه بریزید. سپس قابلمه را با حرارت ملایم روی شعله گاز قرار دهید و بعد انجیرهای شسته شده را نیز به آن اضافه کنید. اجازه دهید مواد ترشی چند قل بخورند و شکر کاملاً در آب حل شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله سوم؛ آماده شدن ترشی انجیر​


بعد از این که مواد ترشی انجیر آماده شد، باید آن را برای ۲۴ ساعت به حال خود بگذارید. سپس دوباره ترشی را بجوشانید و دوباره ۲۴ ساعت به آن دست نزنید. این کار را تا ۳ بار انجام دهید. روز سوم بعد از این که مواد ترشی انجیر سرد شد، آن را در ظرفی تمیز و خشک بریزید و درب شیشه ترشی را محکم کنید. ترشی انجیر شما بعد از ۱ ماه آماده است و می‌توانید آن را همراه با غذا میل کنید.


طرز تهیه ترشی انجیر سیاه​


طرز تهیه ترشی انجیر سیاه



مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه​


مواد لازم برای تهیه ترشی انجیر سیاه با فلفل سبز​


  • انجیر سیاه: ۱ کیلوگرم
  • نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • فلفل سبز: ۳ عدد
  • گلپر پودر نشده: ۱ قاشق غذاخوری
  • سرکه سفید: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه ترشی انجیر سیاه​


مراحل طرز تهیه ترشی انجیر با فلفل سبز


انجیر سیاه یکی از خوش‌طعم‌ترین انواع انجیر است که می‌توانید از آن برای تهیه ترشی استفاده کنید. اضافه کردن فلفل سبز به ترشی انجیر عطر و طعم بی‌نظیر می‌بخشد. اگر دوست دارید مزه ترشی انجیر شما فوق‌العاده خوشمزه شود و عطر فلفل سبز در ترشی بپیچد، پیشنهاد می‌شود این دستور تهیه ترشی انجیر را امتحان کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن ترشی انجیر با فلفل سبز آشنا شوید.

مرحله اول؛ آماده کردن انجیرها​


در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی انجیر خانگی باید انجیرها را با دقت بشویید. سپس آن‌ها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا آب اضافی انجیر گرفته شود. حالا با کمک یک خلال دندان چند سوراخ روی انجیرها ایجاد کنید.

مرحله دوم؛ ترکیب کردن مواد ترشی انجیر​


بعد از آماده شدن انجیرها باید آن‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای تمیز و خشک بریزید. مقداری نمک، فلفل سبز، گلپر به انجیرها اضافه کنید و سپس تا جایی که شیشه پر شود، در آن سرکه بریزید، به طوری که همه انجیرها کاملاً در سرکه غوطه‌ور شوند.


مرحله سوم؛ آماده شدن ترشی انجیر​


بعد از این که همه مواد ترشی انجیر را ترکیب کردید، باید درب شیشه ترشی را محکم ببندید و آن را در هوای آزاد و خنک بگذارید تا ترشی شما آماده شود. حدود ۱ ماه بعد می‌توانید این ترشی لذیذ را میل کنید.


طرز تهیه ترشی انجیر خشک​


طرز تهیه ترشی انجیر خشک


مدت زمان آماده سازی: ۴۰ دقیقه​


مواد لازم برای تهیه ترشی انجیر خشک​


  • انجیر خشک: ۲ کیلوگرم
  • سرکه: ۴ قاشق غذاخوری
  • رب انار: به مقدار لازم
  • آب ولرم: به مقدار لازم
  • نمک: نوک قاشق چای‌خوری
  • زرشک (اختیاری): به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه ترشی انجیر خشک​


مراحل طرز تهیه ترشی انجیر خشک


اگر به انجیر تازه دسترسی ندارید و هوس یک ترشی متفاوت و خوشمزه را کرده‌اید، بهتر است همین حالا دست به کار شوید و این ترشی انجیر خشک خوشمزه را درست کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه ترشی انجیر خشک خانگی و فوت و فن‌های طرز تهیه این ترشی آشنا شوید.

مرحله اول؛ خیساندن انجیر خشک​


در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی خانگی خوشمزه با انجیر خشک باید انجیرها را بشویید و سپس آن‌ها را در ظرفی بریزید و مقداری آب ولرم به آن اضافه کنید تا خیس بخورند. بهتر است حداقل ۴ ساعت انجیرها را در آب بگذارید تا برای تهیه ترشی انجیر آماده شوند.

مرحله دوم؛ ترکیب کردن مواد ترشی انجیر​


بعد از خیساندن انجیر در این مرحله باید مقداری نمک به مواد ترشی اضافه کنید. رب انار را به آب انجیر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا در آب حل شود. سپس سرکه را اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری زرشک نیز به این ترشی اضافه نمایید.

مرحله سوم؛ جوشاندن مواد ترشی انجیر​


بعد از ترکیب کردن مواد ترشی انجیر باید آن‌ها را داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید آب به جوش بیاید و مواد ترشی کاملاً به خورد هم بروند. توجه داشته باشید که ترشی انجیر نباید له شود، بنابراین قبل از له شدن انجیرها شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله چهارم؛ آماده کردن ترشی انجیر​


بعد از این که مواد ترشی به اندازه جوشید، شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید ترشی شما خنک شود. سپس آن را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید. بعد از ۱۵ روز می‌توانید این ترشی انجیر خوشمزه را میل کنید.


طرز تهیه ترشی انجیر هندی​


طرز تهیه ترشی انجیر هندی


مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه​


مواد لازم برای تهیه ترشی انجیر هندی​


  • ترکیب سرکه، آب و شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • ادویه هندی: به مقدار لازم
  • پودر چیلی: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری
  • رازیانه: ۱/۳ قاشق چای‌خوری
  • انجیر تازه: ۲۵۰ گرم

مراحل طرز تهیه ترشی انجیر هندی​


مراحل طرز تهیه ترشی انجیر هندی


ترشی‌های هندی معمولاً به خاطر طعم شیرین و تندی که دارند، همیشه محبوب هستند. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن ترشی انجیر هندی آشنا شوید.

مرحله اول؛ جوشاندن مواد ترشی انجیر​


در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی انجیر هندی باید ترکیب آب، سرکه و شکر را روی گاز قرار دهید تا شکر کاملاً در آب حل شود. سپس انجیر و ادویه، نمک و رازیانه را اضافه کنید. شعله گاز را زیاد کنید. اجازه دهید مواد ترشی برای ۱۰ دقیقه با شعله زیاد بجوشند. سپس شعله را کم کنید و برای ۱۰ دقیقه نیز مواد ترشی را با کمترین حرارت روی گاز قرار دهید.

مرحله دوم؛ آماده کردن ترشی انجیر هندی​


بعد از این که مواد برای ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم نیز جوشید، شعله گاز را خاموش کنید. فلفل چیلی را در مقداری روغن تفت دهید. سپس آن را به سایر مواد ترشی اضافه کنید و خوب هم بزنید. اجازه دهید مواد ترشی خنک شود. سپس آن را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید.



طرز تهیه ترشی انجیر کال​


طرز تهیه ترشی انجیر کال


استفاده از انجیر نارس برای تهیه ترشی انجیر موجب می‌شود تا طعم ترشی شما کمی ترش‌تر و بافت انجیر نیز سفت‌تر شود. برای تهیه ترشی انجیر کال می‌توانید به یکی از روش‌هایی که ذکر شد ترشی را آماده کنید و تنها به جای انجیر رسیده از انجیر کال و نرسیده استفاده کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی انجیر​


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی انجیر


*برای تهیه ترشی انجیر باید از انجیرهای رسیده و سالم استفاده کنید.
*ترشی انجیر معمولاً بعد از ۱ ماه قابل مصرف است و هر چقدر بیشتر بماند، طعم ترشی انجیر لذیذتر خواهد شد.
*برای تهیه ترشی لیته انجیر می‌توانید در زمان ترکیب کردن مواد ترشی، انجیرها را میکس کنید و ترشی را با انجیر میکس شده درست کنید.
*اضافه کردن شکر به ترشی انجیر کاملاً اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید از هر مقدار شکری که دوست دارید در ترشی استفاده کنید.
*برای خوش‌طعم شدن ترشی انجیر هندی پیشنهاد می‌شود این ترشی را کمی تند درست کنید.
*در صورت تمایل می‌توانید انجیرها را برای تهیه ترشی نصف کنید تا ظاهر جذاب‌تری پیدا کنند.

سوالات متداول​


طرز تهیه ترشی انجیر لیته چگونه است؟​


برای تهیه ترشی لیته انجیر می‌توانید در زمان ترکیب کردن مواد ترشی، انجیرها را میکس کنید و ترشی را با انجیر میکس شده درست کنید.

برای درست کردن ترشی انجیر چه نوع انجیری مناسب است؟​


در طرز تهیه ترشی انجیر می‌توانید از انواع مختلف انجیرهای رسیده و سالم استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه ترشی گردو تازه به ۴ روش با پوست و بدون پوست​



طرز تهیه ترشی گردو به ۴ روش با پوست و بدون پوست


ترشی گردو یکی از اصیل‌ترین ترشی‌های تابستانی با اصالت همدانی است که معمولاً با استفاده از گردوی تازه که هنوز مغزی ندارد درست می‌شود. این ترشی میوه مجلسی خواص بی‌نظیری برای سلامتی دارد و مزه آن بسیار لذیذ و خوشمزه است. امروزه ترشی گردو به روش‌های مختلفی درست می‌شود و یک چاشنی بی‌نظیر در کنار غذا محسوب می‌شود. اما طرز تهیه ترشی گردو بدون پوست چگونه است؟ آیا می‌دانید چگونه ترشی گردو با پوست را به روش سنتی درست کنید؟


مواد لازم برای تهیه ترشی گردو با پوست (روش اول)​

  • چغاله گردو: ۱ کیلوگرم
  • ترخون تازه: ۱۰۰ گرم
  • سیر: ۶ حبه
  • فلفل سیاه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • سرکه: ۲ لیتر
  • شکر: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری
  • ادویه مخصوص ترشی: ۲ قاشق چای‌خوری
مدت زمان آماده سازی ترشی گردو با پوست: ۱۲۰ دقیقه

مراحل دستور تهیه ترشی گردو با پوست همدانی​


مراحل طرز تهیه ترشی گردو با پوست همدانی


یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های درست کردن ترشی گردو مثل مربای گردو استفاده از چغاله گردو است. در این روش گردوی نرسیده که هنوز مغزی ندارد، با پوست برای درست کردن ترشی استفاده می‌شود. از آن جایی که پوست گردو طعم تلخی دارد، در این روش ابتدا باید تلخی گردو را بگیرید و بعد آن را برای تهیه ترشی استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن ترشی گردو با پوست آشنا شوید.

مرحله اول؛ جوشاندن گردوها​

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی گردو با پوست باید یک قابلمه آب روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از این که آب شروع به جوشیدن کرد، گردوهای شسته شده و تمیز شده را در آب بیندازید و اجازه دهید برای ۵ دقیقه بجوشند. سپس آن‌ها را آبکش کنید و این کار را ۳ بار تکرار کنید تا تلخی پوست گردو گرفته شود.

مرحله دوم؛ آماده کردن گردو برای ترشی​

در این مرحله باید گردوها را در یک ظرف آب سرد بریزید و برای ۲ روز آن‌ها را در آب بگذارید. در این مدت باید چند بار آب گردوها را عوض کنید تا کاملاً برای تهیه ترشی آماده شوند.

مرحله سوم؛ جوشاندن گردو با نمک و سرکه​

بعد از آماده شدن گردوها، در این مرحله از طرز تهیه ترشی گردو با پوست باید سرکه و نمک را در قابلمه‌ای بزرگ بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. حالا گردوها را به سرکه در حال جوش اضافه کنید و صبر کنید تا گردوها برای ۳ دقیقه بجوشند، سپس آن‌ها را خارج کنید.

مرحله چهارم؛ درست کردن ترشی​

در آخرین مرحله از درست کردن ترشی گردو با پوست باید گردوها را در شیشه بریزید و بین آن سیر و ترخون تازه قرار دهید. فلفل سیاه، شکر و ادویه ترشی را به سرکه اضافه کنید و مواد را خوب ترکیب کنید. حال این ترکیب را روی گردوها بریزید.
درب ترشی را سفت کنید و آن را در مکانی کم نور و خنک قرار دهید تا ترشی‌های شما بعد از ۱۰ روز آماده شوند. به یاد داشته باشید که بعد از باز کردن درب ترشی باید آن را در یخچال قرار دهید.

مواد لازم برای تهیه ترشی گردو بدون پوست (روش دوم)​

  • گردوی تازه: ۵۰ عدد
  • برگه زردآلو خشک: ۵۰۰ گرم
  • تمر هندی: ۱ بسته
  • ادویه ترشی: ۲ قاشق چای‌خوری
  • پودر جوز هندی: ۱ قاشق چای‌خوری
  • سرکه: ۱ لیتر
  • شکر: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • فلفل سیاه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
مدت زمان آماده سازی ترشی گردو بدون پوست: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه ترشی گردو بدون پوست​


مراحل طرز تهیه ترشی گردو بدون پوست


یکی دیگر از روش‌های درست کردن ترشی گردو، استفاده از مغز گردو است. اگر به چغاله گردو دسترسی ندارید، می‌توانید با استفاده از مغز گردوی تازه نیز یک ترشی خاص و لذیذ آماده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن ترشی گردو بدون پوست آشنا شوید.

مرحله اول؛ آماده کردن گردوها​

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی گردو بدون پوست باید گردوها را برای ۲ تا ۳ دقیقه در آب بجوشانید. سپس پوست نازک روی گردوها را جدا کنید. اگر از گردوی تازه استفاده می‌کنید، می‌توانید به راحتی پوست روی آن را بدون جوشاندن نیز بگیرید.

مرحله دوم؛ آماده کردن سس ترشی​

در این مرحله باید برگه زردآلو و تمر هندی را با مقداری سرکه ترکیب کنید و اجازه دهید برگه زردآلو برای ۲۴ ساعت در این ترکیب خیسانده شود. سپس این ترکیب را از صافی رد کنید ادویه‌ها را همراه با نمک و فلفل به سس اضافه کنید و خوب ترکیب کنید.

مرحله سوم؛ آماده کردن ترشی​

حالا مغز گردوها را در یک شیشه خشک و تمیز بریزید. سپس سس را به شیشه اضافه کنید و درب شیشه را محکم ببندید و حدود ۲ هفته صبر کنید تا ترشی شما آماده شود.

طرز تهیه ترشی گردو با تمر هندی (روش سوم)​


طرز تهیه ترشی گردو با تمر هندی


روش درست کردن ترشی گردو با تمر هندی شباهت زیادی به ترشی گردو با پوست دارد. در این روش باید ابتدا تلخی گردوها را بگیرید و سپس آن‌ها را در شیشه قرار دهید. تمر هندی را در سرکه حل کنید و بعد از رد کردن از صافی آن را همراه با ادویه مخصوص، شکر، نمک، فلفل سیاه و مقدار دیگری سرکه در شیشه بریزید. شیشه‌ها را در یخچال بگذارید تا ترشی آماده شود. بعد از ۲ هفته می‌توانید ترشی‌های خوشمزه‌تان را مصرف کنید.

طرز تهیه ترشی گردو اسفرجان (روش چهارم)​

برای تهیه ترشی گردو اسفرجان باید ابتدا تلخی پوست گردو را با جوشاندن بگیرید. سپس پوست نازک روی گردو را با یک چاقوی تیز جدا کنید. حال این گردوها را در یک قابلمه سرکه و آب و نمک بریزید و برای چند دقیقه بجوشانید. سپس اجازه دهید گردوها تا از ۲ تا ۲۴ ساعت در ترکیب آب نمک و سرکه بماند. سپس گردوها را روی پارچه بریزید و در مقابل آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.

گردوها را در شیشه‌ای تمیز بریزید و مقداری نمک، فلفل سیاه و پودر نعنا خشک و سرکه به آن اضافه کنید. تا چند روز حواستان باشد اگر سرکه ترشی کم شد، مجدداً به آن سرکه اضافه کنید. بعد از ۱۰ روز می‌توانید این ترشی را میل کنید.

چه گردویی برای تهیه ترشی گردو با پوست مناسب است؟​


چه گردویی برای تهیه ترشی گردو با پوست مناسب است؟


برای تهیه ترشی گردو مثل ترشی چغاله گردو باید از چغاله گردو که مغز آن هنوز سفت نیست، استفاده کنید. درواقع گردویی برای ترشی مناسب است که پوست دوم آن هنوز شکل نگرفته و اندازه یک فندق است. اگر پوست گردو سخت و چوبی شود، دیگر برای تهیه ترشی مناسب نیست. برای تست این موضوع می‌توانید گردو با را چاقو از وسط نصف کنید و یا چنگال را به طور کامل در آن فرو کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی گردو​


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی گردو


  • در طرز تهیه ترشی گردو با پوست اگر از گردوهای ریز استفاده می‌کنید، بهتر است تنها ۲ بار آن‌ها را در آب بجوشانید تا نرم نشوند.
  • برای تهیه ترشی گردو با پوست، باید بعد از گرفتن تلخی گردو آن را بچشید و مطمئن شوید که طعم تلخی ندارد.
  • برای خوش طعم شدن ترشی گردو می‌توانید از چند برگ نعنا استفاده کنید.
  • به منظور تهیه ترشی گردو حتماً از شیشه تمیز و کاملاً خشک استفاده کنید.
  • بهتر است قبل از بستن درب ترشی گردو یک لایه پلاستیک روی شیشه بگذارید و بعد درب را ببندید تا هوا به داخل شیشه نفوذ نکند.
  • در زمان سرو ترشی گردو با پوست می‌توانید گردوها را نصف کنید تا راحت‌تر مصرف شوند.
  • برای گرفتن تلخی گردو هر چقدر گردوها را در قابلمه بزرگ‌تر و در مقدار آب بیشتری بجوشانید، تلخی آن‌ها راحت‌تر از بین می‌روند.
  • در صورت تمایل می‌توانید در ترشی گردو از گلپر، جوز هندی، زیره و سیاه دانه استفاده کنید.
  • در طرز تهیه ترشی گردو با رب انار باید درست مثل روش تهیه ترشی گردو با تمر هندی عمل کنید و تنها به جای تمر هندی از رب انار استفاده کنید.
  • برای این که تلخی پوست گردو راحت‌تر گرفته شود، بهتر است ابتدا چند سوراخ روی گردوها ایجاد کنید و بعد آن‌ها را بجوشانید تا تلخی گردو راحت‌تر خارج شود.

سوالات متداول​

در روش‌های مختلف دستور تهیه ترشی گردو با پوست از چه شیوه‌ای برای گرفتن تلخی گردو استفاده می‌شود؟​

در طرز تهیه ترشی گردو ساده به روش سنتی باید گردوها را برای چند بار در آب جوشانید تا تلخی آن گرفته شود.

برای تهیه ترشی گردوی سبز از چه نوع گردویی استفاده می‌شود؟​

به منظور تهیه ترشی گردو با پوست خوشمزه و مجلسی باید از چغاله گردو و یا گردویی که هنوز پوست دوم آن سفت نشده و نرم است، استفاده کنید
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۴ طرز تهیه ترشی به ساده، فوری، لیته و با رب انار با طعم عالی​



۴ طرز تهیه ترشی به ساده، فوری، لیته و با رب انار با طعم عالی


ترشی به در میان انواع ترشی میوه یکی از خوشمزه‌ترین‌ها است. ترشی به، به صورت ساده، یا به شکل ترشی به لیته و نیز ترشی به با رب انار و … تهیه می‌شود.

مواد لازم برای ترشی به ساده (روش اول)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
به۱ کیلوگرم
سرکه سیب یا انگور۱ لیتر
نمک۱/۲ قاشق چای‌خوری
مدت زمان آماده‌سازی مواد ترشی: ۱ ساعت
مدت زمان آماده‌ شدن ترشی به: ۲ هفته

مراحل طرز تهیه ترشی به ساده خانگی​

مراحل طرز تهیه ترشی به ساده خانگی

ترشی به به روش ساده خانگی، به مواد زیادی نیاز ندارد و می‌توانید در آن به دلخواه خود از انواع سرکه سفید یا قرمز هم استفاده کنید و از خواص به در این ترشی استفاده کنید. برای تهیه ترشی به، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: میوه‌های به را آماده کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی به، میوه‌های به را بشویید و کرک‌های روی میوه را با یک اسکاچ نرم پاک کنید. در صورت دلخواه، می‌توانید ترشی به را با پوست یا بدون پوست درست کنید. اگر ترشی به، بدون پوست می‌خواهید، پوست به را هم بگیرید. سپس به‌ها را از وسط نصف کرده و هسته و قسمت سفت وسط به را خارج کنید.

مرحله دوم: رطوبت به را بگیرید و آن را خوب خشک کنید​

به‌‌ها را به اندازه و شکل دلخواه برش بزنید. می‌توانید برای ظاهر زیباتر به‌ها، آنها را قالب بزنید. به‌های خرد شده یا قالب زده شده را روی یک پارچه نخی بریزید و به مدت ۱ ساعت صبر کنید تا در دمای محیط بمانند و رطوبت آنها گرفته شود تا ترشی کپک نزند. روش‌های جلوگیری از کپک زدن ترشی را بلد هستید؟

مرحله سوم: به‌های خرد شده را در یک شیشه تمیز بریزید​

در آخرین مرحله از طرز تهیه ترشی به ساده خانگی، به‌های آماده شده را در بانکه یا ظروف شیشه‌ای درب‌دار تمیز و استریل شده بریزید. روی تکه‌های میوه به‌ سرکه بریزید، در حدی که روی آن‌ها را بپوشاند. سپس نمک را اضافه کنید. درب شیشه ترشی را محکم ببندید و در جای خشک و خنک قرار دهید. حدود ۲ هفته بعد، ترشی شما آماده سرو است. نوش جان!

مواد لازم برای ترشی به فوری​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
به۳ عدد
سرکه سفید۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر۲ قاشق غذاخوری
دانه فلفل سیاه۱۰ عدد
برگ بو۱ عدد
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت ترشی به فوری: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه ترشی به فوری​

مراحل طرز تهیه ترشی به فوری

در این روش از طرز تهیه ترشی به، ترشی بعد از ۱ روز قابل سرو است و نیاز به زمان زیادی برای رسیدن ترشی نداریم. دستورالعمل زیر را برای تهیه ترشی به فوری دنبال کنید.

مرحله اول: به‌ها را آماده کنید​

برای درست کردن ترشی به، به صورت فوری، به‌ها را بشویید و خشک کنید. سپس پوست آنها را بگیرید و هسته و قسمت‌های سفت آن‌ها را جدا کنید. می‌توانید با پوست هم به‌ها را ترشی کنید. به‌ها را روی پارچه نخی خشک و تمیز به مدت ۱ ساعت قرار دهید تا خشک شوند. سپس به‌ها را به اندازه‌های دلخواه به صورت خلالی یا مکعبی خرد کنید.

مرحله دوم: به‌ها را بپزید​

در یک قابلمه سرکه، دانه‌‌های فلفل سیاه، برگ بو و شکر را بریزید و روی حرارت قرار دهید تا این ترکیب شروع به جوشیدن کند. به‌ها را به قابلمه اضافه کرده و حرارت را کم کنید. اجازه‌ دهید به‌ها به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با سرکه بجوشند و نرم شوند. اگر حجم سرکه خیلی کم شد، کمی آب و سرکه دیگر به قابلمه اضافه کنید.

مرحله سوم: به‌ها را در بطری بریزید​

در آخرین مرحله از طرز تهیه ترشی به فوری، به‌های نرم شده را در دمای محیط بگذارید تا کمی سرد شوند و از دما بیفتند. سپس به‌ها را در شیشه‌های تمیز، خشک و استریل شده بریزید و درب آنها را محکم ببندید. ترشی به فوری شما بعد از ۲۴ ساعت آماده سرو است.

مواد لازم برای ترشی لیته به (روش سوم)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
به۱ کیلوگرم
هویج۵۰۰ گرم
بادمجان۵۰۰ گرم
کلم سفید۳۰۰ گرم
فلفل سبز تند۱ عدد
سیر۴ حبه
ادویه ترشیبه مقدار دلخواه
زردچوبه و نمکبه مقدار دلخواه
سرکه سفید و قرمزبه مقدار لازم

زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان آماده‌ شدن ترشی لیته به: ۱ هفته

مراحل طرز تهیه ترشی به لیته​

مراحل طرز تهیه ترشی به لیته

در این روش از طرز تهیه ترشی به مخلوط به صورت ترشی لیته، از سبزیجات دیگری هم استفاده می‌شود که طعم این ترشی لیته میوه را خوشمزه‌تر می‌کند. مراحل طرز تهیه ترشی به لیته را در ادامه بخوانید.

مرحله اول: بادمجان‌ها را آماده کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی لیته به، بادمجان‌ها را بشویید و خشک کنید. سپس آنها را روی زغال یا شعله گاز یا در فر، کبابی کنید. وقتی بادمجان‌ها سرد شدند، پوست آنها را جدا کنید و بادمجان‌ها را بکوبید یا با چاقوی تیز، پوره و خرد کنید. بادمجان‌های کبابی شده را در یک کاسه بزرگ بریزید.

مرحله دوم: بقیه مواد ترشی را آماده کنید​

پوست سیر را بگیرید. هویج را بشویید و در مخلوط کن به همراه سیر خرد کنید. اگر مخلوط کن در دسترس ندارید، آنها را رنده کنید. به‌ها را هم بشویید و پوست و هسته آنها را جدا کنید. به‌ها را هم در مخلوط کن خرد کرده یا با رنده درشت، رنده کنید. گل کلم و فلفل را هم بعد از شستن، خرد کنید. هویج، گل کلم، به، سیر و فلفل را به کاسه‌ای که بادمجان را در آن ریخته‌اید، اضافه کنید.

مرحله سوم: ترشی لیته به را آماده کنید​

در آخزیم مرحله، به مخلوط به و سبزیجات خرد شده، ادویه ترشی، زردچوبه، نمک و سرکه اضافه کنید. همه مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند. میزان سرکه باید به اندازه‌ای باشد که ترشی، نه خیلی رقیق و نه خیلی سفت باشد.
سپس مایه ترشی به را در بانکه یا ظروف شیشه‌ای درب‌دار تمیز، خشک و استریل بریزید و درب آن را محکم ببندید. شیشه ترشی را در جای خشک و خنک قرار دهید و به مدت ۱ هفته صبر کنید تا ترشی برسد و آماده شود.

طرز تهیه ترشی به با رب انار (روش چهارم)​

برای طرز تهیه ترشی به با رب انار، به هر یک از روش‌های بالا، مواد ترشی را آماده کنید. سپس به اندازه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری رب انار را با مقداری سرکه رقیق کنید و به مایه ترشی اضافه کنید. برای اینکه طعم ترشی به، ملس شود می‌توانید کمی شکر به مایه ترشی به اضافه کنید و اگر طعم ترش می‌خواهید، کمی نمک و حتی آبغوره یا آب نارنج هم می‌توانید اضافه کنید.
البته می‌توانید به مواد ترشی به، مقداری میوه سیب خرد شده هم اضافه کنید، چون طعم سیب و به، شبیه است و بافت مشابهی هم دارند، ترشی‌تان خوشمزه‌تر خواهد شد.

.

فوت و فن‌‌های خوشمزه شدن ترشی به​

فوت و فن‌ خوشمزه شدن ترشی به

برای خوشمزه شدن ترشی به از چه سرکه‌ای استفاده کنیم؟​

به صورت متداول، برای تهیه ترشی به، از سرکه سفید یا سرکه سیب استفاده می‌شود که ترشی بیشتری دارد. اگر با طعم تیز ترشی سفید، میانه خوبی ندارید، می‌توانید مقداری شکر هم به مخلوط ترشی اضافه کنید.

در طرز تهیه ترشی به از چه سبزی استفاده می‌شود؟​

معمولا در طرز تهیه ترشی به، از سبزی‌های معطر ترشی استفاده نمی‌شود تا طعم ترشی به، تحت تاثیر سبزی‌ها قرار نگیرد. فقط در صورت دلخواه می‌توانید ادویه ترشی اضافه کنید.

چکار کنیم طعم ترشی به تغییر نکند؟​

برای این‌که طعم ترشی به تغییر نکند حتما ترشی را بعد از باز کردن درب شیشه و رسیدن ترشی در یخچال نگهداری کنید. همچنین برای نگهداری ترشی به از دبه پلاستیکی استفاده نکنید و ترشی را در ظروف درب‌دار شیشه‌ای یا سفالی بریزید و نگهداری کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳ مدل طرز تهیه ترشی چند میوه مجلسی با میوه های تازه و خشک​



ترشی چند میوه


ترشی چند میوه یا ترشی هفت میوه از آن دسته ترشی‌های میوه مجلسی است که با خوردن آن با یک تیر، چند نشان می‌زنید. در این ترشی، طعم‌های مختلف میوه‌های تابستانی یا پاییزی و حتی میوه‌های خشک را تجربه خواهید کرد. به عنوان چاشنی هم می‌توانید، سرکه یا رب انار را در طرز تهیه ترشی هفت میوه به کار ببرید.

مواد لازم برای تهیه ترشی چند میوه پاییزی​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
پرتقال۲ عدد
سیب۲ عدد
کیوی۳ عدد
انار۱ عدد
انگور قرمز یا سفید۱ خوشه
گلابی۲ عدد
ازگیل۱۰ عدد
سرکه سفیدبه مقدار لازم
نمک۱ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت
مدت زمان آماده‌سازی ترشی میوه پاییزی: ۱ روز

مراحل طرز تهیه ترشی هفت میوه با میوه‌های پاییزی​

مراحل طرز تهیه ترشی هفت میوه با میوه‌های پاییزی

با فرا رسیدن فصل پاییزی، می‌توانید از فرصت استفاده کرده و ترشی هفت میوه درست کنید. این میوه‌ها به صورت تازه، ترشی می‌شوند و می‌توانید ادویه‌های مختلف را هم در آن به کار ببرید. مراحل طرز تهیه ترشی هفت میوه را در ادامه دنبال کنید.

مرحله اول: میوه‌ها را بشویید و خشک کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی هفت میوه، ابتدا همه میوه‌ها را کاملا بشویید و با دستمال نخی تمیز، خشک کنید. میوه‌ها هیچ رطوبتی نباید داشته باشند. می‌توانید به مدت ۱ ساعت میوه‌ها را در محیط و با فاصله روی پارچه نخی بگذارید تا نم آنها گرفته شود. سپس آنها را خرد کنید.

مرحله دوم: میوه‌ها را خرد کنید​

در این مرحله، می‌توانید برخی میوه‌ها مثل گلابی، سیب و کیوی را با پوست خرد کنید یا پوست آنها را بگیرید. این میوه‌ها را خرد کنید. ازگیل‌ها را نصف کنید و هسته آنها را بیرون بیاورید و در یک ظرف بریزید. انار را پوست بگیرید و دانه کنید. انگورهای سیاه یا سفید (بهتر است مثل طرز تهیه ترشی انگور در این ترشی هم انگور شانی باشد) را دانه کنید. پرتقال را پوست بگیرید و هر پر پرتقال را خرد کنید. همه میوه‌ها را به همین شکل آماده کرده و با هم به آرامی مخلوط کنید تا له نشوند.

مرحله سوم: صبر کنید ترشی هفت میوه برسد​

در آخرین مرحله از طرز تهیه ترشی هفت میوه پاییزی، مخلوط میوه‌ها را در شیشه‌های تمیز، خشک و استریل شده بریزید. در یک کاسه، سرکه را با نمک و شکر مخلوط کنید و کمی روی حرارت بگذارید تا دانه‌های نمک و شکر حل شوند. سپس حرارت را قطع کرده و صبر کنید مایه سرکه سرد شود.
سرکه را روی میوه‌ها بریزید، در حدی که روی آنها را بپوشاند. درب شیشه‌های ترشی را محکم ببندید. می‌توانید ۲۴ ساعت بعد، ترشی را سرو کنید ولی هر چه بیشتر صبر کنید، ترشی طعم بهتری خواهد گرفت و به اصطلاح ترشی می‌رسد.

مواد لازم برای تهیه ترشی هفت میوه تابستانی​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
سیب گلاب۲ عدد
هلو۲ عدد
شلیل۲ عدد
زردآلو۴ عدد
هویج۲ عدد
خیار۲ عدد متوسط
سیر۲ حبه متوسط
گلپر و سیاه دانهاز هر کدام ۱ قاشق چای‌خوری
دانه فلفل سیاه و نمکبه مقدار دلخواه
سرکه سفید یا قرمزبه مقدار لازم
انبه سفت و رسیده۱ عدد

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت
مدت زمان آماده‌سازی ترشی هفت میوه تابستانی: ۱ هفته

مراحل طرز تهیه ترشی هفت میوه تابستانی​

مراحل طرز تهیه ترشی هفت میوه تابستانی

این ترشی هفت میوه تابستانی را می‌توانید مثل ترشی لیته میوه با میوه‌های تازه تابستانی درست کنید و از طعم لذیذ آن در تمام طول سال لذت ببرید. برای تهیه این ترشی چند میوه، روش زیر را انجام دهید.

مرحله اول: میوه‌ها را بشویید​

در اولین قدم از تهیه ترشی هفت میوه، همه میوه‌ها شامل سیب، هلو، شلیل، هویج، خیار، انبه و زردآلو را بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شوند. اگر کمی خیس یا دارای رطوبت باشند، ترشی‌تان کپک می‌زند.

مرحله دوم: میوه‌ها را خرد کنید​

در این مرحله پوست انبه را بگیرید و هسته آن را جدا کنید. انبه‌ را خرد کنید. البته می‌توانید انبه را با پوست هم ترشی کنید. زردآلو‌ها را هم نصف کرده و هسته آنها را بگیرید. میوه‌های دیگر شامل شلیل، سیب، هلو، هویج و خیار را هم خرد کنید. همه میوه‌ها را در یک ظرف بزرگ بریزید.
گلپر، سیاه دانه، دانه‌های فلفل سیاه، نمک و سیرهای پوست گرفته شده را به میوه‌ها اضافه کنید. میوه‌ها را به آرامی با هم مخلوط کنید تا له نشوند. سپس شیشه‌های ترشی را آماده کنید.

مرحله سوم: ترشی چند میوه را آماده کنید​

در آخرین مرحله از ترشی میوه تابستانی، میوه‌ها را در شیشه‌های تمیز، خشک و استریل بریزید. روی میوه‌ها مقداری سرکه بریزید تا حدی که سرکه روی میوه‌ها را بپوشاند. سپس درب شیشه‌های ترشی را محکم ببندید و آن‌ها را در محیط خشک و خنک قرار دهید تا ترشی آماده شود. ترشی چند میوه تابستانی را بعد از یک هفته می‌توانید سرو کنید. نوش جان!

مواد لازم برای تهیه ترشی چند میوه با میوه های خشک و رب انار​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آلو سیاه۲ کیلوگرم
قیسی۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
دانه انار۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آلبالو خشک۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آلوچه۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر۱ یا ۲ قاشق غذاخوری
رب انار۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سرکه۳ قاشق غذاخوری
آب۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت ترشی با میوه خشک: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه ترشی مخلوط با میوه‌های خشک​

مراحل طرز تهیه ترشی مخلوط با میوه‌های خشک

در این روش از طرز تهیه ترشی هفت میوه یا «ترشک چند میوه» از مخلوط میوه‌‌های خشک استفاده می‌شود و می‌توانید در هر فصلی از سال آن را تهیه و سرو کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه ترشی هفت میوه با رب انار را بخوانید.

مرحله اول: مواد ترشی را آماده کنید​

برای تهیه ترشی چند میوه با رب انار، اگر از آلوی خشک استفاده می‌کنید، آلوها را در یک ظرف بریزید و به مدت ۲ تا ۴ ساعت بخیسانید تا نرم شوند. اگر هم از آلوی تازه استفاده می‌کنید، آنها را بشویید و با ۱ لیوان آب روی حرارت قرار دهید تا بپزند و نرم شوند. سپس آنها را در آبکش بریزید و پوست آنها را بگیرید. با دست، آلوها را بمالید تا هسته آنها از گوشتشان جدا شود.

مرحله دوم: مواد ترشی میوه را بپزید​

در این مرحله، آلوهای صاف شده را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. به آلوها رب انار و شکر را اضافه کنید. آلوچه، آلبالو خشکه، برگه قیسی و دانه‌های انار را به همراه سرکه به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید همه میوه‌ها با سرکه و چاشنی‌ها قل بخورد. در صورت دلخواه، میزان رب انار یا شکر را اضافه کنید.

مرحله سوم: ترشی میوه خشک را آماده کنید​

در آخرین مرحله، وقتی غلظت و طعم ترشی هفت میوه به اندازه دلخواهتان رسید، آنها را کنار بگذارید تا از دما بیفتند. سپس ترشی را در بطری‌های دربسته و در جای خشک و خنک نگه دارید. ترشی شما به محض خنک شدن، آماده سرو است.

نکات طرز تهیه ترشی هفت میوه یا ترشی چند میوه​

نکات طرز تهیه ترشی هفت میوه یا ترشی چند میوه

  • بهترین زمان استفاده از ترشی چند میوه، حداقل بعد از گذشت یک هفته از تهیه آن است. هر چه ترشی بیشتر بماند، طعم‌ها بیشتر به خورد میوه‌ها می‌رود و خوشمزه‌تر می‌شود.
  • برای گرفتن تیزی طعم سرکه، می‌توانید از کمی شکر، نبات یا شیره خرما استفاده کنید. برای خرید این شیره خرما و نبات، می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن ترشی چند میوه (مخصوصا به ترشی هفت میوه با میوه‌های خشک) مقداری زرشک یا رب زرشک اضافه کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن ترشی چند میوه​

در طرز تهیه ترشی چند میوه، از چه میوه‌هایی استفاده می‌شود؟​

هر چند اسم این ترشی، ترشی هفت میوه است ولی می‌توانید تعداد میوه‌ها را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید. در طرز تهیه ترشی چند میوه با میوه خشک از میوه‌های خشک مثل قیسی، برگه زردآلو، آلبالو و … می‌توان استفاده کرد یا میوه‌های تازه تابستانی یا پاییزی مثل به، سیب، گیلاس و … می‌توانید در آن به کار ببرید.

ادویه و سبزی ترشی چند میوه چیست؟​

استفاده از ادویه‌های مختلف مثل گلپر، تخم گشنیز، دارچین و سبزیجات متنوع مثل نعناع خشک، ترخون، شوید و … در طرز تهیه ترشی چند میوه کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

برای طرز تهیه ترشی چند میوه، سرکه سفید بهتر است یا سرکه قرمز؟​

به طور متداول، از سرکه سفید در طرز تهیه ترشی چند میوه استفاده می‌شود ولی اگر مشکلی با تغییر رنگ ترشی ندارید و نمی‌خواهید ترشی‌تان طعم تیزی بدهد، می‌توانید از سرکه قرمز استفاده کنید
 

Similar threads

بالا