طرز تهیه انواع آبگوشت‌ سنتی و مجلسی ایرانی

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
1713109838073.png

آبگوشت به عنوان یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی با گوشت، با طعم فوق‌العاده خوشمزه‌اش، باب طبع بسیاری از ایرانی‌ها و یکی از مقوی‌ترین غذاهای ایرانی است. آبگوشت همچنین به عنوان یک غذای ایرانی خوشمزه در لیست انواع غذا برای ناهار، لیست غذاهای پیشنهادی ماه رمضان و در منوی غذای سحری بدون برنج جایگاه ثابتی دارد. انواع آبگوشت سنتی و مجلسی ایرانی در برخی شهرها جزو غذاهای نذری محرم و غذای نونی برای افطار هم هستند.

1713109913413.png

آبگوشت را با نام‌های دیزی، پیتی (آذری)، شوربا و یَخنی هم می‌شناسند. اما در کل آبگوشت به غذایی گفته می‌شود که مواد اصلی و بنیادی آن را گوشت و دنبه گوسفند، گوجه فرنگی یا رب گوجه و نخود تشکیل می‌دهد. به این ترکیب گاهی اوقات سیب زمینی، بادمجان، کلم و … هم اضافه می‌شود. از قدیم هم رسم بر این بوده است که بعد از پخت آبگوشت مجلسی و سنتی ایرانی، نخود و گوشت را جدا می‌کردند و می‌کوبیدند. اما قبل از خوردن کوبیده نخود و گوشت، آب آن را جداگانه با نان، ترید یا تیلیت می‌کردند و می‌خوردند.

انواع آبگوشت سنتی و مجلسی ایرانی را در زودپز یا قابلمه درست می‌کنند. بهترین گوشت برای آبگوشت هم گوشت گوسفند و دنبه و دنبالچه گوسفندی است. گوشت گردن گوسفندی به همراه مقداری دنبه و دنبالچه به آبگوشت طعم لذیذی می‌دهد. ادویه مخصوص آبگوشت هم نقش زیادی در طعم لذیذ آبگوشت دارد.

برای تهیه انواع آبگوشت و دیزی از موادی مثل گوشت گوسفند از جمله گردن و آبگوشتی گوسفند و ماهیچه گوسفند، دنبه و دنبالچه گوسفند، لیمو عمانی، گرد لیموعمانی، روغن مایع، پیاز داغ، رب گوجه، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز، نخود و لوبیا سفید استفاده می‌شود
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه آبگوشت نذری برای ۲۰۰ نفر​



طرز تهیه آبگوشت نذری برای ۲۰۰ نفر + فیلم آموزش تهیه


آبگوشت نذری برای ۲۰۰ نفر چطور درست کنیم؟ آبگوشت در بسیاری از شهرهای ایران از جمله غذاهای نذری محرم و صفر و همچنین غذای نذری فاطمیه است.


طرز تهیه آبگوشت نذری محرم​


طرز تهیه آبگوشت نذری ساده و مجلسی


مواد لازم آبگوشت نذری (برای ۲۰۰ نفر)​

  • گوشت گوسفندی تازه: ۳۰ کیلوگرم + قلم و استخوان گوسفندی به مقدار دلخواه
  • دنبه گوسفندی: ۳ کیلوگرم
  • لوبیا سفید: ۲ کیلوگرم
  • نخود: کمی بیشتر از ۲ کیلوگرم
  • نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه: به مقدار لازم
  • ادویه آبگوشت: ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری است)
  • پیاز: ۴ کیلوگرم
  • گوجه فرنگی: ۱ کیلوگرم
  • سیب زمینی: ۲۴۰ عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی: ۲ کیلوگرم
  • لیمو عمانی: ۱۰ عدد
  • روغن مایع: به مقدار لازم
نکته: اگر بخواهید آبگوشت نذری را برای ۱۰۰ نفر درست کنید مقدار این مواد را نصف کنید. اگر آبگوشت نذری برای ۵۰ نفر است مقدار مواد در این دستور باید ۱/۴ شود. یعنی برای مثال شما برای آبگوشت نذری برای ۵۰ نفر به ۷ و نیم کیلوگرم گوشت گوسفندی نیاز دارید.

ادویه آبگوشت نذری شامل:

  • زیره سبزه: ۳ قاشق غذاخوری
  • تخم گشنیز: کوبیده شده ۵ قاشق غذاخوری
  • زیره سیاه: یک قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: ۵ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه: ۲ قاشق غذاخوری
  • شنبلیله خشک: ۳ قاشق غذاخوری
  • برگ پیازچه خشک شده: ۴ قاشق غذاخوری
  • پودر لیمو عمانی: ۳ قاشق غذاخوری
  • پودر دارچین: ½ قاشق غذاخوری

طرز تهیه ادویه آبگوشت نذری

برای آماده کردن ادویه آبگوشت نذری مثل ادویه سایر غذاها ابتدا باید کمی ادویه‌ها را روی شعله خیلی ملایم گاز تفت دهید. برای این کار از زیره سبز و تخم شنبلیله شروع کنید. حدود یک دقیقه آن‌ها را تفت دهید و سپس سایر ادویه‌ها را اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید و مرتب هم بزنید.
ماهیتابه را از روی گاز بردارید تا ادویه‌ها سرد شوند. سپس تمام ادویه‌ها را خوب بکوبید. ادویه آماده شده را بعد از سرد شدن در یک ظرف شیشه‌ای درب‌دار و در جای خشک و خنک نگهداری کنید و در مواقع لزوم استفاده کنید. اگر هم طعم این ترکیب ادویه را نمی‌پسندید نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه و پودر زردچوبه برای آبگوشت نذری کافی است.

مراحل طرز تهیه آبگوشت نذری​


طرز تهیه آبگوشت


برای پخت آبگوشت نذری باید گوشت و حبوبات از قبل خیسانده شده را بپزید و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید. انتخاب چاشنی‌ها و میزان استفاده از آنها نیز می‌تواند روی طعم آبگوشت نذری تاثیر مستقیمی داشته باشد. برای پختن آبگوشت نذری مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول؛ خیس کردن حبوبات

در اولین مرحله از طرز تهیه آبگوشت نذری برای ۲۰۰ نفر باید نخود و لوبیاها را از شب قبل بخیسانید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید.

مرحله دوم؛ مواد آبگوشت را در قابلمه بریزید​

در این مرحله پیاز و گوجه‌فرنگی‌ها را از وسط دو نیم کنیم و به همراه گوشت، دنبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه و در صورت دلخواه ادویه آبگوشت، نخود و لوبیای آبکش شده در قابلمه می‌ریزیم. روی مواد آب جوش بریزید. مقدار آب باید به حدی باشد که تا یک بند انگشت روی مواد را بپوشاند. قرار است آبگوشت نذری روی شعله ملایم گاز بپزد و اصلا راز خوشمزگی آبگوشت همین پختن روی شعله بسیار ملایم گاز است.

مرحله سوم؛ اضافه کردن سیب زمینی به آبگوشت نذری

بعد از حدود ۲ الی سه ساعت و بعد از پخت حبوبات و گوشت، سیب زمینی‌ها را هم پوست بگیرید و از وسط دو نیم کنید و به مواد آبگوشت نذری گوسفندی اضافه کنید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن لیمو عمانی و رب گوجه به آبگوشت نذری

در ۱ ساعت پایانی پخت آبگوشت، لیمو عمانی را اضافه کنید. (اگر طعم لیمو عمانی را در آبگوشت دوست ندارید آن را حذف کنید). بعد از ۳۰ دقیقه لیموعمانی‌ها را از آبگوشت بیرون بیاورید تا طعم آبگوشت نذری تلخ نشود. رب گوجه را هم در مقداری روغن تفت دهید و به آبگوشت اضافه کنید. نمک آبگوشت را اندازه کنید و صبر کنید تا یک ساعت دیگر هم آبگوشت بپزد.

مرحله پنجم؛ سرو کردن آبگوشت نذری

در پایان پخت آبگوشت نذری را با نان سرو کنید.

طرز تهیه آبگوشت نذری در زودپز​


طرز تهیه آبگوشت نذری در زودپز


اگر آبگوشت نذری را در مقدار کم مثلا برای ۱۰ یا ۲۰ نفر می‌خواهید درست کنید طرز تهیه آبگوشت نذری در زودپز را هم امتحان کنید. برای این طرز تهیه باید تمام مواد را از همان ابتدا در یک زودپز بزرگ و با اندازه مناسب بریزید و بپزید. طرز تهیه دیزی سنگی نذری هم به این ترتیب است با این تفاوت که از همان ابتدا باید تمام مواد را در دیزی سنگی بریزید و در فر یا تنور به مدت چند ساعت با حرارت ملایم بپزید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آبگوشت گوسفندی نذری​


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آبگوشت گوسفندی نذری


  • حتما برای اضافه کردن آب به آبگوشت نذری، از آب جوش استفاده کنید. آب سرد باعث می‌شود گوشت و حبوبات دیرتر بپزند.
  • اگر به عنوان چاشنی از لیمو عمانی استفاده می‌کنید، لیموها را از قبل در مقداری آب جوش بخیسانید و سپس آب آن را دور بریزید. با این کار تلخی لیموها گرفته می‌شود. سپس لیموها را به آبگوشت در حال پخت اضافه کنید.
  • برای پخت آبگوشت نذری بهتر است صبور باشید و آبگوشت را روی حرارت بسیار ملایم بپزید. این کار باعث جا افتادن بیشتر و خوشمزه‌تر شدن آن خواهد شد.
  • در شهرهای مختلف ایران آبگوشت نذری را با دستور پخت‌های مختلف درست می‌کنند از آبگوشت بزباش گرفته تا آبگوشت متنجنه کرمانی‌ یا آبگوشت کشک و آبگوشت یخنی. با این همه طرز تهیه آبگوشت نذری ساده در همه شهرهای ایران یک دستور واحد دارد.

سوالات متداول​

چه کار کنیم که آبگوشت نذری تلخ نشود؟​

برای جلوگیری از تلخ شدن آبگوشت نذری با خیساندن لیمو عمانی، تلخی آن را بگیرید.

برای لعاب‌دار شدن آبگوشت نذری چه کار کنیم؟​

اضافه کردن سیب زمینی و پختن آبگوشت روی حرارت ملایم باعث لعاب‌دار شدن آبگوشت نذری می‌شود.

طرز تهیه آبگوشت نذری به روش بازاری چگونه است؟​

در طرز تهیه آبگوشت نذری به روش بازاری باید آبگوشت را با دنبه تازه گوسفندی و سایر مخلفات در قابلمه بریزید و از شب تا صبح روی گاز قرار دهید تا به خوبی جا بیفتد.

طرز تهیه آبگوشت نذری برای ۱۰ نفر و ۳۰ نفر چگونه است؟​

برای تهیه آبگوشت مجلسی برای ۱۰ نفر باید از ۱ و نیم کیلوگرم گوشت گوسفندی، ۳۰۰ گرم دنبه، ۲/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار نخود، ۴ عدد گوجه فرنگی، ۵ عدد سیب زمینی و ۱ عدد پیاز بزرگ استفاده کنید. در طرز تهیه آبگوشت نذری برای ۳۰ نفر نیز می‌توانید این مواد لازم برای تهیه آبگوشت را ۳ برابر کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه آبگوشت دیزی خانگی سنتی بدون زودپز مرحله به مرحله​



طرز تهیه آبگوشت دیزی خانگی سنتی بدون زودپز با فیلم آموزشی


آبگوشت دیزی یکی از خوشمزه‌ترین انواع آبگوشت ایرانی است، که کمتر کسی هست که عاشق عطر و بوی دلچسب آن نباشد. این غذا با فرهنگ و اصالت ایرانی گره خورده و از قدیم به عنوان یک غذای پرطرفدار ایرانی در شهرهای مختلف پخته می‌شد. شاید به جرات بتوان گفت که دیزی بعد از خورش قورمه سبزی و خورش قیمه مشهورترین غذای آشپزی ایرانی است که آوازه شهرت آن به تمام دنیا نیز رسیده است. آبگوشت دیزی در کنار غذاهایی مثل قیمه و قورمه سبزی یکی از نذری های سنتی ماه محرم و جزو غذاهایی برنامه غذایی یک ماهه رمضان هم هست.


طرز تهیه آبگوشت دیزی آن قدرها که به نظر می‌رسد، سخت نیست. پختن این غذای خوشمزه برخلاف عطر و طعم بی‌نظیری که دارد، به راحتی در خانه امکان‌پذیر است. معمولا برای تهیه این غذا از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. بعضی افراد آب و مخلفات آبگوشت را جدا سرو می‌کنند و آن را به صورت کوبیده می‌خورند و برخی دیگر به صورت نکوبیده و در کنار چاشنی‌هایی مثل ترشی و پیاز میل می‌کنند.


طرز تهیه آبگوشت دیزی سنتی خانگی خوشمزه​


طرز تهیه آبگوشت دیزی سنتی خانگی خوشمزه

مدت زمان پخت: ۲۴۰ دقیقه​


مواد لازم برای ۴ نفر​


مخلوط نخود و لوبیای سفید: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
گوشت گوسفند چرب با استخوان: نیم کیلو
گوجه فرنگی: ۳ عدد
سیب زمینی تقریبا کوچک: ۵ عدد
پیاز: ۲ عدد
سیر: ۳ حبه
فلفل سبز: ۳ عدد
نمک، فلفل و آبلیمو: به مقدار لازم


مرحله اول: خیس کردن و پختن حبوبات و گوشت​


قبل از آشنایی با طرز تهیه آبگوشت دیزی خانگی، برای اینکه نفخ حبوبات گرفته شود، به مدت ۲۴ ساعت نخود و لوبیای سفید را در آب بخیسانید. سپس برای تهیه آبگوشت دیزی، پوست گوجه فرنگی‌ها را جدا کنید. آن را به همراه گوشت، حبوبات، ۱ عدد پیاز کامل و ۳ عدد سیر داخل یک قابلمه بزرگ بریزید. تقریبا ۶ برابر حجم مواد به آن آب اضافه کنید و روی شعله گاز قرار دهید.


مرحله دوم: اضافه کردن فلفل سبز به حبوبات دیزی​


طرز تهیه دیزی خانگی


بعد از حدود یک ساعت و نیم که از پخت مواد گذشت، فلفل سبز را به دیزی اضافه کنید. شعله را تا حد امکان کم کنید تا غذا به آرامی جا بیفتد.


مرحله سوم: ریختن سیب زمینی پوست کنده به دیزی


در این مرحله از طرز تهیه آبگوشت دیزی خانگی باید بعد از اضافه کردن فلفل سبز، یک ساعت صبر کنید. سپس سیب زمینی‌ها را به آبگوشت اضافه کنید. برای این مرحله پوست سیب زمینی را جدا کنید و آن را به صورت درسته داخل دیزی بیندازید. حالا پیازی را که به صورت درسته داخل آبگوشت ریخته بودید را خارج کنید و دور بیندازید.


مرحله چهارم: اضافه کردن پیاز و چربی میکس شده به دیزی




در این مرحله باید چربی گوشت را از آن جدا کنید و به همراه یک پیاز خام با گوشت‌ کوب بکوبید. برای این کار می‌توانید از میکسر یا گوشت کوب برقی نیز استفاده کنید. بعد از اینکه پیاز و چربی به خوبی با هم ترکیب شدند، آن را به دیزی اضافه کنید.




مرحله پنجم: رب و ادویه را به دیزی اضافه کنید


در این مرحله گوشت و حبوبات به خوبی پخته شده‌اند و زمان اضافه کردن نمک و فلفل به غذا است. اگر احساس کردید رنگ غذا کم است می‌توانید یک قاشق رب گوجه فرنگی که در روغن تفت داده‌اید را به دیزی اضافه کنید. برای طرز تهیه آبگوشت دیزی خانگی هر چقدر دیزی شما آرام‌تر و با شعله ملایم‌تری پخته شود، خوش رنگ‌تر و جا افتاده‌تر خواهد شد.


مرحله آخر: طریقه سرو کردن دیزی


طریقه سرو کردن دیزی


معمولا بیشتر افراد در زمان سرو کردن دیزی، گوشت و مخلفات آن را از آب جدا می‌کنند و به صورت کوبیده می‌خورند. برای این کار می‌توانید آب را در ظرف جداگانه سرو کنید. بعد از جدا کردن استخوان گوشت، مواد دیزی را به وسیله یک گوشت کوب چوبی به خوبی له کنید و در ظرف جداگانه‌ای سرو کنید. ترشی، پیاز و سبزی خوردن را در کنار دیزی فراموش نکنید و از طعم لذیذ و خوشمزه این غذا در کنار خانواده لذت ببرید.


فوت و فن‌های طرز تهیه آبگوشت دیزی خانگی مجلسی و ساده​


*راز خوشمزه شدن دیزی این است که برای خوش طعم‌تر شدن دیزی ساده و مجلسی از مقداری دنبه گوسفند و یا قلم گوسفندی استفاده کنید.

*برای پخت دیزی ساده و مجلسی سنتی خانگی می‌توانید از دیگ سفالی یا سنگی استفاده کنید، فقط توجه داشته باشید که برای تهیه دیزی سنگی حتما از شعله ملایم و شعله پخش‌کن استفاده کنید.

*معمولا ادویه خاصی به دیزی سنگی یا دیزی ساده اضافه نمی‌شود و برای خوش طعم‌تر شدن آن می‌توانید از کمی زعفران، گرد لیمو عمانی یا زیره به غذا اضافه کنید.

*سعی کنید در ابتدای پخت دیزی به اندازه کافی به آن آب اضافه کنید تا در زمان پخت نیاز به اضافه کردن آب نباشد.

*برای پخت سریع‌تر دیزی می‌توانید، حبوبات و گوشت را در زودپز بپزید و بعد سایر مواد را اضافه کنید و قابلمه را با شعله ملایم چند ساعت روی گاز قرار دهید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه انواع آبگوشت یخنی در شهرهای مختلف ایران​



طرز تهیه انوع آبگوشت یخنی در شهرهای مختلف ایران


همه ایرانی‌ها تجربه خوردن آبگوشت یخنی را دارند فقط بعضی از ما، آبگوشت یخنی را با عنوان‌های دیگری مثل دیزی یا فقط همان آبگوشت ساده خانگی می‌شناسیم. طرز تهیه آبگوشت یخنی، به‌عنوان یکی از اصیل‌ترین و سنتی‌ترین غذاهای ایرانی در شهرهای مختلف، متفاوت است و با وجود اینکه به نظر می‌رسد غذای سخت و زمانبری باشد ولی پخت آن بسیار آسان و بی‌دردسر است. آبگوشت یخنی قمی، آبگوشت یخنی کرمان و حتی آبگوشت بزباش، از انواع آبگوشت‌ ایرانی است که با کمی تغییر در نحوه پخت، شما را با طعم جدیدی آشنا می‌کنند. همچنین می‌توانید آبگوشت نخود شیرازی و آبگوشت همدانی را هم با طرز تهیه مشابه، بپزید. در ادامه طرز پخت آبگوشت یخنی و انواع متنوع آن در شهرهای مختلف ایران را بخوانید.

طرز تهیه آبگوشت یخنی


طرز تهیه انوع آبگوشت یخنی در شهرهای مختلف ایران

مواد لازم برای ۴ نفر


زمان حدودی پخت در زودپز: حدود ۵۰ دقیقه و بدون زودپز: ۳ تا ۴ ساعت
گوشت: ۵۰۰ گرم
نخود: ۲ لیوان
سیب زمینی یا کلم قمری: ۲ عدد
پیاز: یک عدد متوسط یا بزرگ
لیمو عمانی: ۴ عدد
نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه


طرز تهیه انوع آبگوشت یخنی در شهرهای مختلف ایران

مرحله اول


همان‌طور که می‌دانید، حبوبات را باید از قبل بخیسانید تا نفخ آنها گرفته شود و چه بهتر که این کار را از شب قبل از پخت غذا انجام دهید. آب نخود را در این مدت چند بار عوض کنید و وقتی آماده آشپزی شدید، نخودها را از آب بکشید.

مرحله دوم


پیاز را در یک قابلمه با مقدار کمی روغن یا کره تفت دهید. می‌توانید از دنبه یا چربیِ خود گوشت هم برای تفت دادن پیاز استفاده کنید. بعد از اینکه گوشتتان کمی سرخ شد، ادویه آبگوشت یعنی فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید. حواستان باشد که برای اضافه کردن نمک عجله نکنید. نمک را در ده یا بیست دقیقه مانده به پخت کامل، به آبگوشت اضافه کنید. اگر می‌خواهید آبگوشتتان رنگ و بوی بیشتری بگیرد، می‌توانید از یک قاشق سوپ‌خوری گوجه یا رب گوجه هم در آن استفاده کنید. سپس لیمو عمانی‌ها را به همراه نخود و سیب‌‌زمینی به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. روی مواد، آب ولرم یا جوش بریزید و بگذارید آبگوشت جا بیفتد.

مرحله سوم


قبل از پخت کامل گوشت، نمک را به آبگوشت اضافه کنید. بعد از اینکه یخنی شما پخت، آب آبگوشت را در ظرف دیگری بریزید، پوست سیب زمینی‌ها را جدا کنید و همه مواد را با هم بکوبید.

طرز تهیه انوع آبگوشت یخنی در شهرهای مختلف ایران

فوت و فن‌ ها و نکات مهم در پخت آبگوشت یخنی


*این دستور پخت، از آسان‌ترین‌ دستورهای پخت آبگوشت یخنی است. در آبگوشت یخنی جهرمی، به جای سیب‌ زمینی از بادمجان‌ و در کنار نخود از لوبیا و عدس هم استفاده می‌شود.

*می‌توانید به‌جای لیمو‌عمانی از لیمو یا آبلیموی تازه در پخت آبگوشت استفاده کنید و آن را همزمان با اضافه کردن نمک، به مواد یخنی اضافه کنید.

*اگر ذائقه شما با کلم‌قمری همخوانی ندارد، می‌توانید فقط از سیب‌زمینی استفاده کنید. اما توصیه می‌کنیم برای یک بار هم که شده طعم و عطر کلم‌قمری را در آبگوشت یخنی تجربه کنید.

*در طرز تهیه آبگوشت یخنی همدانی به‌جای نخود از لپه استفاده می‌شود و رب‌‌گوجه بخش جدانشدنی آن است. در چند دقیقه پایانی هم به آن دارچین اضافه می‌کنند.

*این غذا را می‌توان با گوشت مرغ هم پخت.

*از آنجایی که آبگوشت غذای چربی حساب می‌شود، خوردن ترشیجات، سالاد شیرازی یا سبزی خوردن همراه با آن توصیه می‌شود.

*مثل دیزی بهتر است این غذا در وعده ناهار سرو شود.

*آبگوشت یخنی کرمان مثل بزقورمه کرمانی و آبگوشت متنجه یا متنجون کرمانی بسیار مشهور است.


طرز تهیه انوع آبگوشت یخنی در شهرهای مختلف ایران

خواص مفید آبگوشت یخنی


*گوشت ماهیچه موجود در آبگوشت لبریز از آهن بوده و برای جذب آهن نیز توصیه می‌شود. اگر از گوشت گوساله استفاده می‌کنید بدن خود را به لحاظ دریافت پروتئین، ویتامین B12 و اسیدهای آمینه تامین خواهید کرد. این غذا به بچه‌های کم‌غذا یا بی‌اشتها توصیه می‌شود.

*پیاز موجود در آبگوشت به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدان برای تعدیل کلسترول مناسب بوده وجود پتاسیم در پیاز آن را به سبزی موردعلاقه افرادی که فشار خون دارند، بدل کرده است.

*نخود، لوبیا، لپه و عدس، (هر کدام که در پخت آبگوشت یخنی از آن استفاده می‌کنید) تامین‌کننده پروتئین گیاهی هستند. برای مثال خوردن ۱۰۰ گرم لوبیای قرمز تامین کننده ۳۳ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر است و ۱۶ درصد از نیاز روزانه بدن به پروتئین در خانم‌ها و ۱۴ درصد از نیاز آقایان را رفع می‌کند.

*توجه داشته باشید در صورتی که اضافه وزن و قصد کاهش وزن و لاغری دارید از ترید کردن نان در آبِ گوشت خودداری کنید و اگر دچار کم‌خونی هستید، به جای استفاده از نخود، در آبگوشت از لوبیا قرمز استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه بز قورمه کرمانی با دستور اصلی +نکات مهم بز قرمه​



طرز تهیه غذای بز قورمه کرمانی به صورت آبگوشت یا خورشت+نکات مهم بز قورمه


«خورشت بزقرمه» از غذاهای سنتی استان کرمان و یک غذای خوشمزه با کشک است. در گذشته برای درست کردن این آبگوشت ایرانی از گوشت بزغاله قورمه شده که در ظروف مخصوص آن را نگهداری می‌کردند استفاده می‌کردند تا در فصل‌های دیگر هم بتوانند با این گوشت قورمه شده انواع غذاها را طبخ کنند. اما امروز بزقرمه را با گوشت گوسفندی درست می‌کنند. بزقرمه نمونه یک غذای ایرانی نونی رای ناهار و شام است. طرز تهیه خورشت بز قورمه کرمانی به هر دو صورت آبگوشت یا خورشت را بخوانید.

طرز تهیه خورشت بز قورمه مجلسی کرمانی​

طرز تهیه غذای بز قورمه کرمانی به صورت آبگوشت یا خورشت+نکات مهم بز قورمه

مواد لازم​

نخود گرد خیس خورده بدون پوست: ۲۰۰ گرم
گوشت گوسفند سردست یا ماهیچه: ۴۰۰ گرم
کشک: ۱و ۱/۳ پیمانه
سیب زمینی: ۱ عدد
پیاز: یک عدد بزرگ
نمک، فلفل و زدرچوبه: به مقدار دلخواه
زعفران دم کرده: ۱ و نیم قاشق غذاخوری
سیر له شده: ۵ حبه
پیازداغ، سیرداغ و نعنا داغ: برای تزیین
گردو: اختیاری و به مقدار دلخواه

طرز تهیه​

برای تهیه خورشت بز قرمه مجلسی کرمانی ابتدا نخودها را از شب قبل بخسانید و سپس پوست نخود را بگیرید (بهتر است پوست نخود را بگیرید تا سبک‌تر شود) نخودها را نیم پز کنید. در یک قابلمه پیاز را نگینی خرد کنید و تفت دهید تا سبک شود. سپس سیر له شده یا رنده شده را اضافه کنید. اجازه ندهید سیر زیاد سرخ شود چون تلخ می‌شود. پیاز را هم زیاد سرخ نکنید چون برای تفت گوشت به آب پیاز نیاز داریم. زردچوبه را به سیر و پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود. گوشت خرد شده را اضافه کنید.

وقتی رنگ گوشت کاملا قهوه‌ای شد نخود نیم پز و سیب زمینی را اضافه کنید. مقداری آب اضافه کنید تا گوشت، نخود و سیب زمینی بپزند. مقدار آب باید تا نیمه مواد داخل قابلمه را بپوشاند و نه بیشتر. بزقرمه را روی شعله ملایم گاز بپزید. اگر می‌خواهید بزقرمه را به صورت خورشت سرو کنید باید کمی بیشتر آبدار باشد (البته خورشت بزقرمه هم یک خورشت غلیظ است) ولی اگر قصد دارید با نان سرو کنید باید آب آن کاملا کشیده شود چون می‌خواهیم با کشک هم دوباره آن را کمی بپزیم. در این صورت بعد از پخت بزقرمه مخلفات آن را با گوشتکوب دستی یا برقی بکوبید.

بعد از کوبیدن بزقرمه مقداری نعنا داغ، کشک (۲ یا سه قاشق برای تزیین کنار بگذارید) و زعفران را اضافه کنید و ۲۰ دقیقه دیگر اجازه دهید با کشک بجوشد. بعد از اضافه کردن کشک، نمک و فلفل آن را اضافه و اندازه کنید. آبگوشت بزقرمه کرمانی ما حاضر است. روی آبگوشت را با کشک، نعنا داغ، پیاز داغ، سیر داغ و در صورت تمایل گردو، تزیین و میل کنید. اگر هم بزقرمه را به صورت خورشت میل می‌کنید روی آن را با پیازداغ، سیر داغ و نعنا داغ و کشک تزیین و در کنار برنج سرو کنید.
در برخی شهرهای کرمان از برنج هم برای درست کردن بزقرمه استفاده می‌کنند که در این صورت در ۴۰ دقیقه پایانی پخت برنج را هم در حد ½ لیوان فرانسوی برای این مقدار مواد اضافه کنید تا برنج خوب با سایر مواد بپزد.

نکات مهم طرز تهیه خورشت بز قورمه کرمانی به صورت آبگوشت یا خورشت​


طرز تهیه غذای بزقرمه کرمانی به صورت آبگوشت یا خورشت+تاریخچه و نکات بزقرمه


*اضافه کردن نعنا داغ و سیر داغ به خاطر گرفتن سردی کشک است پس بهتر است در تهیه این غذا آن‌ها را حذف نکنید.
*برخی ترجیح می‌دهند در طرز تهیه بزقرمه نخود و سیب زمینی را حذف کنند و فقط با گوشت فراوان و سیر و پیاز بزقرمه را درست کنند. در این صورت بعد از پخت گوشت آن را ریش ریش می‌کنند و لپه نیم پز را کمی تفت می‌دهند و به گوشت اضافه می‌کنند. بعد از اضافه کردن لپه به گوشت کشک محلی گوسفندی به آن اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند لپه با گوشت بپزد و بزقرمه حسابی جا بیفتد.
*در طرز تهیه بزقرمه از لپه به جای نخود گرد می‌توانید استفاده کنید.
*بزقرمه به نوعی آبگوشت بزباش کرمانی‌هاست. کرمانی‌ها به جای گوجه فرنگی به بزقرمه کشک اضافه می‌کنند.
*بزقرمه اصیل کرمانی معمولا کمی رقیق است و در آن نان ترید یا تلیت می‌کنند. دلیلش هم این است که کرمانی‌ها ترجیح می‌دهند سیب زمینی را به بزقرمه اضافه نکنند.
*طرز تهیه بزقرمه سیرجانی و رفسنجان هم به همین ترتیب است.
*در طرز تهیه بزقرمه ترکی قشقایی که به آن بوز قرمه یا قاورمه یا قا قورمه هم می‌گویند و آن را روی آتش زغال یا هیزم درست می‌کنند فقط از پیاز داغ، روغن حیوانی و گوشت بره یا بز به همراه دنبه و ادویه استفاده می‌شود و سبک سنتی آن معمولا مخلفات دیگری ندارد. بزقروه قشقایی یکی از غذاهای سنتی ایل قشقایی است.
*برخی افراد بز قورمه را در کنار کشک سیب کرمانی سرو می‌کنند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه آبگوشت بزباش + فوت و فن آبگوشت بزباش در شهرهای مختلف​



طرز تهیه آبگوشت بزباش + فوت و فن آبگوشت بزباش در شهرهای مختلف


آبگوشت بزباش یعنی چه؟ اصلا چرا آبگوشت بزباش؟ این آبگوشت ایرانی در واقع یکی از غذاهای سنتی و اصیل استان همدان است که به آن آبگوشت قورمه سبزی هم می‌گویند. همدانی‌ها آبگوشت بزباش را معمولا در مراسم نذری درست می‌کنند (مثل آبگوشت متنجنه کرمانی‌ها). البته ریشه بزباش را به خراسان هم نسبت می‌دهند. این آبگوشت ساده و خوشمزه و لذیذ به جای نخود و لوبیا سفید با لوبیا قرمز پخته می‌شود و به جای گوجه و رب فرنگی سبزی دارد و در واقع یک آبگوشت سبز رنگ است. طرز تهیه آبگوشت بزباش غذای ایرانی و خوشمزه و سادع و فوت و فن پخت آبگوشت بزباش در شهرهای مختلف ایران را بخوانید.

طرز تهیه آبگوشت خوشمزه و ساده بزباش​

طرز تهیه آبگوشت بزباش + فوت و فن آبگوشت بزباش در شهرهای مختلف

مواد لازم برای ۴ نفر​


گوشت گوسفند: ۳۰۰ گرم
لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی: ۱۰۰ گرم
سبزی قورمه یا ترکیب تره، جعفری، شنبلیله: ۳۰۰ گرم
پیاز داغ: ۱ عدد متوسط
سیب زمینی: ۲ عدد متوسط
لیموعمانی: ۲ عدد متوسط
نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه: به مقدار دلخواه

طرز تهیه​


اگر بخواهیم دقیق بگوییم که آبگوشت بزباش چطور درست می‌شود باید بگوییم شبیه خورش قورمه سبزی. لوبیاها را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. برای درست کردن آبگوشت ابتدا باید پیازها را خرد کنید و تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس گوشت خرد شده را اضافه کنید و با پیاز، فلفل قرمز، فلفل سیاه و زردچوبه سرخ کنید. حالا سبزی تفت داده شده و لوبیاها را به همراه دو یا سه لیوان آب اضافه کنید. کمی شعله گاز را زیاد کنید تا آب جوش بیاید و سپس شعله گاز را کم کنید تا آبگوشت روی شعله ملایم گاز حسابی جا بیفتد. در ۴۵ دقیقه پایانی پخت سیب زمینی‌های پوست گرفته و لیموعمانی را اضافه کنید و نمک، فلفل و زردچوبه را هم اندازه کنید.
آبگوشت بزباش را با سبزی خوردن، ترشی یا سالاد شیرازی و معمولا با نان سرو می‌کنند.

فوت و فن پخت آبگوشت ساده بزباش در شهرهای مختلف ایران​


طرز تهیه آبگوشت بزباش + فوت و فن آبگوشت بزباش در شهرهای مختلف


*طرز تهیه آبگوشت بزباش ترکی اردبیل هم مثل همدانی است با این تفاوت که اردبیلی‌ها نخود گرد و لوبیا سفید هم گاهی به آن اضافه می‌کنند. یک تفاوت دیگر بزباش اردبیل با بزباش همدان این است که مقداری رب گوجه تفت داده شده هم به آن اضافه می‌کنند. ترک‌ها به این آبگوشت گاهی مقداری آلو سیاه خورشتی و قیسی هم اضافه می‌کنند.

*طرز تهیه آبگوشت بزباش خراسانی یا مشهدی هم مثل دستور پخت بزباش همدانی است.

*اصفهانی‌ها و کاشانی‌ها به آبگوشت بزباش آبگوشت سبزی یا آبگوشت لوبیا سفید می‌گویند. بعد از پخت هم آب را از سایر مخلفات جدا می‌کنند و مثل آبگوشت سنتی ایرانی یا همان دیزی مخلفاتش را می‌کوبند و به صورت گوشت کوبیده با آبگوشت میل می‌کنند.

*آبگوشت بزباش تهرانی هم بسیار مشهور و جز آبگوشت‌های اصیل تهرانی است. تهرانی‌ها هم آبگوشت بزباش را مثل همدانی‌ها درست می‌کنند.

*آبگوشت بزباش با کشک هم درست می‌شود. در صورت تمایل مقداری کشک آب شده در ۱۵ دقیقه پایانی پخت به آن اضافه کنید. در واقع ارمنی‌ها آبگوشت بزباش را با کشک درست می‌کنند.

*در آبگوشت بزباش به جای نخود گرد می‌توانید لپه هم بریزید.

*سیب زمینی را می‌توانید از بزباش حذف کنید.

*بد نیست بدانید که آبگوشت بزباش یکی از غذاهای اصلی و محبوب مردم در کشورهای ارمنستان و آذربایجان است.

*به جای گوشت گوسفندی می‌توانید از گوشت چرخکرده به صورت کوفته هم استفاده کنید. در واقع این آبگوشت در کشور آذربایجان به آبگوشت کوفته بزباش مشهور است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳ طرز تهیه گوشت و لوبیا کاشانی و اصفهانی​



3 طرز تهیه گوشت و لوبیا کاشانی و اصفهانی + فیلم آموزش

طرز تهیه گوشت و لوبیا مرحله به مرحله و فوت و فن های آن

طرز تهیه گوشت و لوبیا یا گوشت لوبیا (آبگوشت لوبیا سفید کاشان) به عنوان یکی از غذاهای ایرانی سنتی و لذیذ به خصوص در شهرهای اصفهان و کاشان بسیار مرسوم است. گوشت و لوبیا یک مدل آبگوشت ایرانی است که در قابلمه‌های مسی تهیه می‌شود و عموما به عنوان غذای نذری ماه رمضان، غذای نذری محرم، نذری ایام فاطمیه و سایر روزهای سال برای شام و ناهار پخته می‌شود. برای تهیه این غذای ایرانی خوشمزه با گوشت به مواد زیادی نیاز ندارید و بعد از خواندن این دستور پخت می‌توانید برای تهیه آن دست به کار شوید.


مواد لازم برای تهیه گوشت و لوبیا کاشانی (برای ۶ نفر) (روش اول)​


مواد اولیهمقدار مورد نیاز
گوشت گوسفند با استخوان۴۰۰ گرم
لوبیا سفید۲۰۰ گرم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچینبه مقدار لازم
پیاز خام۱ عدد درشت

نکته: برای تهیه گوشت و لوبیا نذری برای ۱۰۰ نفر باید مقدار گوشت گوسفند را حدود ۷ کیلوگرم در نظر بگیرید. گوشت و لوبیا نذری برای ۲۰۰ نفر هم حدود ۱۴ کیلوگرم گوشت نیاز دارد.
مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت گوشت و لوبیا: ۲ ساعت
کالری در ۱۰۰ گرم گوشت و لوبیا: ۴۶۱ کالری

مراحل طرز تهیه گوشت و لوبیا کاشان​


دستور پخت خوراک گوشت و لوبیا

مرحله اول؛ خیساندن لوبیا​

گوشت و لوبیا در واقع یک نوع آبگوشت محلی اصفهانی و کاشانی است. در اولین مرحله از طرز پخت گوشت و لوبیا کاشان از شب قبل باید لوبیا سفید را خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. این کار موجب می‌شود هم نفخ لوبیاها گرفته شود و هضم آن نیز راحت‌تر شود.

مرحله دوم؛ تفت دادن پیاز و گوشت​

در دومین مرحله از طرز تهیه گوشت و لوبیا سفید باید پیاز را به صورت درشت خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید. وقتی پیازها سبک شدند، گوشت گوسفند را اضافه کنید. سپس مقداری فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به گوشت اضافه کنید تا مزه‌دار شود.

مرحله سوم؛ آماده کردن گوشت و لوبیا​

وقتی رنگ گوشت عوض شد و کمی سرخ شد، لوبیاها و آب جوش را اضافه کنید. سپس شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا آبگوشت به طور کامل بپزد. گوشت و لوبیا کاملاً باید نرم شوند.
در اواخر پخت، نمک غذا را اندازه کنید. بعد از پخت گوشت و لوبیا هم می‌توانید آن را با باقالی پلو یا برنج چلو سرو کنید و هم می‌توانید گوشت و لوبیا را از آبگوشت جدا کنید و با گوشتکوب دستی بکوبید و با نان سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه گوشت و لوبیا اصفهانی (روش دوم)​


مواد اولیهمقدار مورد نیاز
گوشت گوسفند۲۵۰ گرم
لوبیا سفید۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزیتره، جعفری و شنبلیله (۵۰۰ تا ۷۰۰ گرم)
برنج۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز۱ عدد
نمک، فلفل سیاه، دارچین و زردچوبهبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه گوشت و لوبیا با سبزی​


طرز تهیه گوشت و لوبیا و سبزی


گوشت و لوبیا اصفهان با سبزی تهیه می‌شود و طعم متفاوتی نسبت به گوشت و لوبیا بدون سبزی دارد. اضافه کردن سبزی‌هایی مثل تره، جعفری و شنبلیله به این غذا طعم بی‌نظیری می‌بخشد. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه خوراک گوشت و لوبیای سفید با سبزی آشنا شوید.

مرحله اول؛ پختن گوشت و لوبیا​

در اولین مرحله از درست کردن غذای گوشت و لوبیا اصفهانی باید گوشت و لوبیا را با مقداری آب در قابلمه بریزید. یک عدد پیاز ۴ قاچ شده و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا کاملاً پخته شوند. برای این مرحله می‌توانید از زودپز نیز استفاده کنید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن سایر مواد به گوشت و لوبیا​

بعد از پختن لوبیا و گوشت، باید برنج خیسانده شده را همراه با سبزی‌های خرد شده در قابلمه بریزید. سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا غذا کاملاً بپزد.

مرحله سوم؛ کوبیدن خوراک گوشت و لوبیا​

گوشت و لوبیا معمولاً به صورت کوبیده سرو می‌شود. بعد از این که غذای شما کاملاً پخت و آماده شد، آن را در ظرفی بریزید و با گوشتکوب بکوبید. برای این کار به هیچ عنوان از گوشتکوب برقی استفاده نکنید، زیرا سبزی‌ها در گوشتکوب گیر می‌کند و مشکل‌ساز می‌شود.

نسبت سبزی گوشت و لوبیا​

در مورد نسبت سبزی گوشت و لوبیا باید بدانید که اگر مقدار سبزی ۵۰۰ گرم است، مقداری جعفری و تره باید به نسبت بیشتر و مقدار شنبلیله کمتر باشد.

طرز تهیه گوشت و لوبیا قرمز (روش سوم)​


طرز تهیه گوشت و لوبیا قرمز


طرز تهیه گوشت و لوبیا قرمز کاملاً با غذای گوشت و لوبیای اصفهانی متفاوت است. برای تهیه خوراک گوشت و لوبیا قرمز باید از ترکیب لوبیا چیتی پخته شده، گوشت چرخ کرده، پیاز، رب گوجه فرنگی، مقداری گوجه فرنگی رنده شده، فلفل دلمه‌ای، آب گوشت و ادویه‌هایی مثل پودر سیر، پودر پاپریکا، نمک و فلفل سیاه استفاده کنید.
برای درست کردن غذا ابتدا پیاز و گوشت چرخ کرده را سرخ کنید. سپس ادویه‌ها و رب را اضافه کنید. در مرحله بعد پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و صبر کنید تا آب گوجه بخار شود. در نهایت لوبیا چیتی را به صورت جداگانه بپزید، همراه با آب گوشت به سایر مواد اضافه کنید و اجازه دهید خوراک شما جا بیفتد.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه گوشت و لوبیا​


نکات و فوت و فن های طرز تهیه گوشت و لوبیا



  • برخی افراد برای خوش طعم‌تر شدن گوشت و لوبیای کاشانی و اصفهانی مقداری سبزی به آن اضافه می‌کنند. اگر قصد اضافه کردن سبزی به این غذا را دارید، باید از تره، جعفری و شنبلیله استفاده کنید. تنها نکته‌ای که لازم است به آن توجه کنید، این است که حتماً مقدار شنبلیله باید کمتر از سایر سبزی‌ها باشد. نیازی به خرد کردن کامل سبزی‌ها نیست، سبزی‌ها را درشت خرد کنید.
  • استفاده از قلم و دنبه گوسفند یا گوشت پرچرب موجب خوشمزه‌تر شدن گوشت و لوبیا می‌شود. در صورت اضافه کردن دنبه، بعد از پخت کامل گوشت لوبیا، دنبه را از غذا خارج کنید. آن را خوب با گوشتکوب بکوبید و سپس دوباره به غذا اضافه کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای درست کردن گوشت و لوبیا به جای گوشت قرمز از گوشت بوقلمون و شتر مرغ هم استفاده کنید.
  • برای پخت گوشت و لوبیای اصفهانی می‌توانید غذا را در زودپز نیز تهیه کنید. این کار موجب می‌شود روند پخت غذا سریع‌تر انجام شود.

دستور تهیه خوراک گوشت و لوبیا سفید


  • بسیاری افراد برای درست کردن گوشت و لوبیا مقداری برنج نیز به آن اضافه می‌کنند. اگر قصد اضافه کردن برنج به غذا را دارید بهتر است از برنج نیم دانه یا برنج ایرانی استفاده کنید. برنج را بعد از اینکه گوشت و لوبیا تا حدی پخته شدند به غذا اضافه کنید.
  • گوشت و لوبیای کاشانی هر چقدر بیشتر و بهتر پخته شود، خوش طعم‌تر خواهد شد. از طرف دیگر خوب پخته شدن مواد موجب کش‌دار شدن غذا بعد از کوبیدن گوشت و لوبیا می‌شود.
  • اگر غذا را در زودپز تهیه می‌کنید، برنج را در انتهای پخت گوشت و لوبیا به آن اضافه کنید.
  • در صورتی که به سبزی تازه دسترسی ندارید می‌توانید از مقداری سبزی خشک نیز استفاده کنید.
  • اگر گوشت و لوبیا را به صورت کوبیده میل می‌کنید، حتماً روی آن از مقداری دارچین و فلفل سیاه اضافه کنید تا غذا خوش طعم‌تر شود.
  • میزان کالری گوشت و لوبیا برای هر نفر در یک پرس ۴۶۱ کالری است.
  • خوراک گوشت و لوبیا در اصفهان و کاشان یکی از غذاهای نذری ایام فاطمیه نیز محسوب می‌شود.
  • در طرز تهیه گوشت لوبیا هیئتی بهتر است به جای پودر دارچین از چوب دارچین استفاده کنید تا رنگ غذای شما تیره و کدر نشود.

سوالات متداول​

در طرز تهیه گوشت و لوبیا کاشان از چه ادویه‌هایی استفاده می‌شود؟​

در طرز تهیه آبگوشت لوبیا سفید کاشان می‌توانید از فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.

ترکیب سبزی گوشت و لوبیا چیست؟​

برای تهیه غذای گوشت و لوبیا با سبزی باید از تره، جعفری و شنبلیله استفاده کنید.

طبع گوشت و لوبیا گرم است یا سرد؟​

طبع گوشت گوسفندی به کار رفته در غذای گوشت و لوبیا گرم و خشک است و طبع لوبیا سفید معتدل است. به طور کلی طبع غذای گوشت و لوبیا گرم است.

چرا برای تهیه گوشت لوبیا نذری کاشان از قابلمه مسی استفاده می‌شود؟​

مردم کاشان معتقد هستند که گوشت لوبیا کاشان باید در قابلمه مسی پخته شود، زیرا این کار موجب خوش‌رنگ‌تر شدن غذا می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه و فوت و فن آبگوشت به و بادمجان قمی خوشمزه و لذیذ​



طرز تهیه و فوت و فن آبگوشت به و بادمجان قمی خوشمزه و لذیذ


آبگوشت به و بادمجان مثل اشکنه قمی، آبگوشت یخنی قمی و آبگوشت قنبید قمی یکی از غذاهای ایرانی سنتی قم است که طعم ترش و شیرین آن موجب شده تا نسبت به آبگوشت‌های معمولی بسیار متفاوت باشد. وجود به و بادمجان در این آبگوشت سنتی ایرانی موجب چند برابر شدن خاصیت این غذا می‌شود و طعم دلچسب و لذیذی به آن می‌بخشد.

طرز تهیه آبگوشت به و بادمجان​


طرز تهیه و فوت و فن آبگوشت به و بادمجان قمی خوشمزه و لذیذ


مواد لازم​


گوشت ماهیچه همراه با استخوان: حدود ۷۵۰ گرم
عدس یا نخود: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
بادمجان: ۲ تا ۳ عدد
روغن: ۱۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی:۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل: به مقدار لازم
زردچوبه: ۱ قاشق مربا خوری
پیاز متوسط: ۲ عدد
نعناع داغ: به مقدار لازم
به: ۱ عدد

طرز تهیه​

مرحله اول​


طرز تهیه و فوت و فن آبگوشت به و بادمجان قمی خوشمزه و لذیذ


برای درست کردن آبگوشت به و بادمجان ابتدا باید عدس یا نخود را بشویید و برای ۲ تا سه ساعت در آب بخیسانید. بادمجان‌ها را پوست بگیرید و به صورت حلقه‌ای یا عمودی برش دهید. کمی نمک روی بادمجان بپاشید و یک ساعت صبر کنید تا تلخی بادمجان گرفته شود. پیازها را خرد کنید و داخل یک ماهیتابه که مقداری روغن در آن ریخته‌اید بریزید. کمی پیاز را سرخ کنید و سپس رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید. کمی رب را تفت دهید و سپس گوشت را به آن اضافه کنید. بعد از اینکه گوشت را کمی تفت دادید، مقداری آب داخل یکی قابلمه مناسب بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد از چند ساعت که گوشت نیم پز شد، عدس را که از قبل خیس کرده‌اید به گوشت‌ها اضافه کنید.

مرحله دوم​


طرز تهیه آبگوشت به و بادمجان قمی؛ یک غذای خوشمزه با طعمی متفاوت


در این مرحله از طرز تهیه آبگوشت به و بادمجان باید بادمجان‌ها را با آب سرد بشویید تا نمک اضافی آن شسته شود. سپس بادمجان‌ها و به را به هر شکلی که دوست دارید نصف کنید و به آبگوشت به و بادمجان اضافه کنید. معمولاً برای پخت این غذا بادمجان سرخ نمی‌شود، اما برخی افراد از بادمجان سرخ شده برای این غذا استفاده می‌کنند. بهترین روش این است که بادمجان‌ها را به صورت مربعی برش دهید و داخل آبگوشت بریزید تا پخته شوند. توجه داشته باشید که به را با پوست خرد کنید و به آبگوشت به و بادمجان اضافه کنید.

مرحله سوم​

در این مرحله از طرز تهیه آبگوشت به و بادمجان باید یک ماهیتابه را به همراه کمی روغن روی شعله گاز قرار دهید. بعد از اینکه روغن داغ شد مقداری نعناع خشک داخل آن بریزید. نعناع را برای مدت ۲ تا ۳ دقیقه با روغن تفت دهید تا رنگ آن کمی تغییر کند. نعناع داغ را کنار بگذارید و چند ساعت صبر کنید تا آبگوشت به طور کامل پخته شود. می‌توانید برای خوش طعم‌تر این آبگوشت مقداری دانه انار تازه یا غوره نیز اضافه کنید. در نهایت در ۱۰ دقیقه آخر پخت آبگوشت، نعناع داغ را به آن اضافه کنید. سپس آبگوشت را در ظرف مناسب سرو کنید و در کنار خانواده نوش جان کنید.

نکاتی که باید در مورد طرز تهیه آبگوشت به و بادمجان​


طرز تهیه آبگوشت به و بادمجان قمی؛ یک غذای خوشمزه با طعمی متفاوت


*برای درست کردن این آبگوشت به بادمجان قمی می‌توانید به جای عدس از لپه یا لوبیا سفید و نخود نیز استفاده کنید. برای این کار می‌توانید به جای عدس از ۱۵۰ گرم لپه استفاده کنید.

*اضافه کردن ۱۰۰ گرم برنج به این آبگوشت می‌تواند مزه لذیذتری به آن ببخشد.

*برای خوشمزه‌تر شدن آبگوشت می‌توانید از گوشت سردست استفاده کنید.

*هر چقدر این آبگوشت بیشتر روی شعله ملایم گاز بماند و آرام پخته شود، لذیذتر خواهد شد. سعی کنید این آبگوشت را حداقل برای مدت ۵ تا ۶ ساعت روی گاز قرار دهید تا به خوبی پخته شوند.


*می‌توانید برای ملس شدن طعم این آبگوشت از مقداری رب انار نیز در آبگوشت به و بادمجان استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه آبگوشت کشک لری یا آبگوشت کشک بادمجان مجلسی خوشمزه​



طرز تهیه آبگوشت کشک لری یا آبگوشت کشک بادمجان


آبگوشت کشک لری یا آبگوشت کشک و بادمجان یکی از انواع آبگوشت است که اصالتا متعلق به لرستان است ولی در مناطق مختلف تهیه می‌شود. این غذا با کشک خوش‌‌طعم و مقوی، برای فصول سرد سال هم بسیار مناسب است. در این مطلب از سرویس آشپزی طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان یا آبگوشت کشک را به همراه فوت و فن پخت آبگوشت کشک در شهرهای مختلف بخوانید. در ضمن طرز تهیه آبگوشت کشک که در ادامه آمده است، همان آبگوشت کشک لرستان و اراک است که با اندکی تغییر با دستور پختی مشابه طرز تهیه آبگوشت همدان و تویسرکان و ملایر و در استان کرمان درست می‌شود.



طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان​


طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان یا آبگوشت کشک

مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت: ۳ ساعت


مواد لازم برای تهیه آبگوشت کشک لری


  • گوشت آبگوشتی یا مغز ران گوسفند: ۳۰۰ گرم
  • نخود: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • لوبیا سفید: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • کشک: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • بادمجان: ۳ عدد
  • پیاز: ۱ عدد
  • سیر: ۳ عدد
  • نعناع خشک، نمک و فلفل: به میزان لازم
  • روغن مایع: به میزان لازم

طرز تهیه آبگوشت کشک ساده​


طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان یا آبگوشت کشک+ فوت و فن آبگوشت کشک

مراحل تهیه آبگوشت بادمجان و کشک​


یکی از غذاهایی که با کشک و گردو درست میشه به جز کشک بادمجان آبگوشت کشک همدانی است که البته در اصفهان هم پخته می‌شود. برای طرز تهیه آبگوشت کشک اصفهان و همدان که مشابه هم پخته می‌شود، باید گوشت را بپزید و بادمجان‌ها را بعد از سرخ کردن به آن اضافه کنید. بعد از این که همه مواد با هم پختند، کشک خانگی یا کشک بدون آرد ذرت را در آخرین مرحله از طرز تهیه آبگوشت کشک اضافه کنید. این غذا با کشک و گردو را به راحتی در خانه و برای مهمانی‌ها هم می‌توانید درست کنید.


مرحله اول: مواد آبگوشت کشک را آماده کنید​


برای درست کردن این غذای خوشمزه با کشک ابتدا نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. پیاز را نگینی خرد کنید و در یک قابلمه تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سیر را له و سپس ریز خرد کنید و به پیاز اضافه کنید. گوشت را به تکه‌های با اندازه مناسب خرد کنید و به پیاز و سیر اضافه کنید.

مرحله دوم: حبوبات را به پیاز داغ اضافه کنید​


نخود و لوبیا را آبکش کنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. زردچوبه و فلفل را اضافه کنید. (نمک را نگه دارید و در ۲۰ دقیقه پایانی اضافه کنید.) به قابلمه آب اضافه کنید. بهتر است آب جوش باشد. اگر جوش نبود، شعله را زیاد کنید تا جوش بیاید، سپس در ظرف را بگذارید.

مرحله سوم: بادمجان‌ها را سرخ کنید​


بادمجا‌ن‌ها را پوست بکنید و به صورت حلقه‌ای یا لایه‌ای خرد کنید. آنها را در آب نمک بگذارید. یا روی آنها را فقط نمک بریزید. بعد از ۳۰ دقیقه بادمجان‌ها را بشویید و خشک کنید. بادمجان‌ها را سرخ کنید و روی دستمال کاغذی بگذارید تا روغنشان جذب دستمال شود.

مرحله چهارم: کشک را به مواد اضافه کنید​


طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان یا آبگوشت کشک+ فوت و فن آبگوشت کشک


در یک ظرف، کشک را با آب‌ گوشتی که در حال پختن است، رقیق کنید. اگر از مغز ران استفاده کرده‌اید، استخوان‌های گوشت را جدا کنید. در ۲۰ دقیقه پایانی، کشک را به آبگوشت کشک بادمجان اضافه کنید. به مواد داخل قابلمه نمک بزنید. بادمجان‌ها را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.


مرحله پنجم: روی آبگوشت کشک را تزیین و سرو کنید​


برای تهیه آبگوشت کشک بادمجان مجلسی، پس از پخت و جا افتادن کامل آبگوشت، سیر داغ و پیاز داغ بگیرید. آبگوشت کشک بادمجان مجلسی را در ظرف مناسب سرو کرده و روی آن را با نعنا داغ و سیرداغ تزیین کنید. می‌توانید از چند شاخه نعنا هم استفاده کنید.



فوت و فن طرز تهیه آبگوشت کشک لری در شهرهای مختلف​


طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان یا آبگوشت کشک+ فوت و فن آبگوشت کشک



*در طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان یا آبگوشت کشک لری می‌توانید علاوه بر بادمجان از سیب‌ زمینی هم استفاده کنید. دلیل آن، قوام گرفتن و غلظت بیشتر آبگوشت کشک است.

*می‌توانید برای خوش‌طعم‌تر شدن آبگوشت کشک بادمجان از دنبه هم استفاده کنید. در این صورت سعی کنید در مصرف دنبه زیاده‌روی نکنید چون حاوی چربی زیادی است.


*در طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان اصفهانی و کرمانی، در همان مرحله اول، گوشت به همراه نخود و لوبیا در قابلمه ریخته می‌شود و با مقداری آب پخته می‌شود. پس از نرم شدن مواد، بادمجان بدون سرخ شدن به مواد اضافه می‌شود.

*در برخی شهرها، بادمجان را پس از سرخ کردن، له کرده و سپس به مواد داخل قابلمه اضافه می‌کنند.

*می‌توانید لوبیا سفید را از دستور پخت حذف کنید و فقط نخود را در آبگوشت کشک و بادمجان به کار ببرید.

*در برخی شهرها، آبگوشت را از مواد دیگر جدا و ترید می‌کنند. گوشت، نخود، لوبیا و بادمجان را هم می‌کوبند و مانند دیگر آبگوشت‌ها سرو می‌کنند.

سوالات متداول​


آبگوشت کشک لری غذای چه شهرهایی است؟​


یکی از خوشمزه‌ترین و متفاوت‌ترین غذاهای سنتی ایرانی، آبگوشت کشک بادمجان است که در شهرهای همدان، اراک، کرمان و اصفهان درست می‌شود.

از چه حبوباتی در طرز تهیه آبگوشت کشک استفاده می‌شود؟​


نخود و لوبیا سفید، حبوباتی هستند که در طرز تهیه آبگوشت کشک لری استفاده می‌شوند. البته می‌توانید لوبیا سفید را هم از دستور غذا حذف کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه آبگوشت بوقلمون مجلسی + خواص آبگوشت بوقلمون​



طرز تهیه آبگوشت بوقلمون مجلسی+خواص آبگوشت بوقلمون


طرز تهیه آبگوشت بوقلمون مجلسی در خانه بسیار راحت است و تنها نکته‌ای که اهمیت دارد این است که این آبگوشت سنتی را به روش درستی آماده کنید تا عاشق عطر دلنشین و طعم بی‌نظیر این غذا شوید. از طرف دیگر گوشت بوقلمون از جنبه‌های زیادی نسبت به گوشت قرمز مفیدتر است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای بهبود وضعیت سلامت شما باشد.


خواص آبگوشت بوقلمون​


طرز تهیه آبگوشت بوقلمون مجلسی+خواص آبگوشت بوقلمون


گوشت بوقلمون برخلاف گوشت‌های قرمز چربی و کلسترول پایینی دارد. در طب سنتی نیز از به خواص بوقلمون اشاره شده و از آن به عنوان گوشتی مفید یاد می‌شود و خواص درمانی روغن بوقلمون نیز از دیگر خواص آن است. این گوشت سرشار از ویتامین B و A است و موجب کاهش کلسترول و جلوگیری از بیماری‌هایی مثل سرطان در بدن می‌شود. این گوشت حاوی مقادیر زیادی سلنیوم، روی، فسفر آهن است و می‌توانید از بروز بیماری‌های زیادی جلوگیری کند. فسفر موجود در بوقلمون می‌تواند به تشکیل استخوان‌های بدن کمک کند. نکته جالبی که باید در مورد گوشت بوقلمون بدانید این است که پروتئین موجود در آن از هر نوع گوشتی بیشتر است و مقادیر زیادی امگا ۳ دارد. خواص گوشت بوقلمون در بدنسازی به دلیل پروتئین زیاد موجود در این گوشت است که موجب عضله سازی در ورزشکاران می‌شود. طرز تهیه برگر بوقلمون یا بوقلمون شکم پر در تمام کشورهای دنیا بسیار مرسوم است.

در ادامه به مهم‌ترین فواید آبگوشت بوقلمون اشاره شده است:​


*بهبود عملکرد روده
*کنترل سطح قند در افراد دیابتی
*کاهش کلسترول
*کاهش بی‌خوابی
*مفید برای بارداری
*رفع مشکلات گوارشی
*کاهش وزن
*جلوگیری از سرطان
*تقویت استخوان‌ها
*تقویت سیستم ایمنی بدن
*بهبود عوارض کم خونی
*افزایش متابولیسم بدن
*سلامت پوست و مو
*درمان افسردگی
*سلامت دندان‌ها

طرز تهیه آبگوشت بوقلمون مجلسی​


طرز تهیه آبگوشت بوقلمون مجلسی+خواص آبگوشت بوقلمون


زمان تقریبی پخت آبگوشت بوقلمون: ۱۵۰ دقیقه​

مواد لازم برای ۷ نفر​


گوشت بوقلمون: نیم کیلو (بهتر است از گردن و ماهیچه استفاده شود)
سیب زمینی: ۲ عدد
نخود: ۵۰ گرم
لوبیا چیتی: ۵۰ گرم
سیر: ۴ حبه
پیاز بزرگ: ۱ عدد
هویچ: ۱ عدد
زردچوبه، نمک و فلفل: به مقدار لازم
آب: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ساقه کرفس: ۳ عدد
جعفری تازه خرد شده: یک دسته ( اختیاری)
برگ بو: ۲ عدد
گوجه فرنگی: ۲ عدد
لیمو عمانی: ۲ عدد
دارچین: ۲ قاشق چایخوری
رب گوجه فرنگی: به مقدار لازم (اختیاری)

طرز تهیه​


مرحله اول​


طرز تهیه آبگوشت بوقلمون مجلسی+خواص آبگوشت بوقلمون


برای تهیه آبگوشت بوقلمون قبل از هر کاری باید نخود و لوبیا را برای چند ساعت در آب بخیسانید. سپس گوشت بوقلمون را به چند تکه تقسیم کنیم تا بهتر پخته شود. ابتدا مقدار کمی روغن داخل ماهیتابه بریزید و اجازه دهید تا داغ شود. سپس پیاز‌ را خرد کنید و کمی تفت دهید و بعد گوشت بوقلمون را به آن اضافه کنید. سطح بوقلمون را سرخ کنید تا تغییر رنگ دهد. سپس کمی نمک، فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید.

مرحله دوم​


طرز تهیه آبگوشت بوقلمون مجلسی+خواص آبگوشت بوقلمون


بعد از اینکه بوقلمون را کمی تفت دادید، یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. بوقلمون را همراه با حبوبات، گوجه، کرفس، سیر، برگ بو، پیاز و لیمو عمانی و آب داخل قابلمه بریزید و با شعله ملایم روی گاز قرار دهید. برای خوش رنگ‌تر شدن آبگوشت بوقلمون می‌توانید کمی رب گوجه فرنگی نیز به آن اضافه کنید.

مرحله سوم​


بعد از حدود چند دقیقه که آبگوشت تقریباً نیم پز شد و تقریباً نیم ساعت قبل از آماده شدن آبگوشت، باید سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید. سپس آن را به دو نصف تقسیم کنید و داخل آبگوشت بیندازید. جعفری تازه را به صورت ساطوری خرد کنید و در این مرحله به آبگوشت بوقلمون اضافه کنید. اضافه کردن جعفری به این آبگوشت اختیاری است، اما این کار به خوش عطر و طعم شدن آبگوشت بوقلمون شما کمک زیادی می‌کند. بعد از اضافه کردن مواد اجازه دهید آبگوشت چند دقیقه دیگر بپزد و آبگوشت کاملاً جا بیفتد. این آبگوشت را می‌توانید هم به صورت عادی و سرو کنید و هم آب و گوشت آن را جدا کنید. سپس گوشت‌ها را با سیر و پیاز داخل آبگوشت بکوبید. آبگوشت خوشمزه بوقلمون که یک آبگوشت لذیذ برای مهمانی هم هست را در زودپز هم می‌توانید درست کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه آبگوشت متنجنه (آبگوشت امام حسینی نذری کرمانی)​



طرز تهیه آبگوشت متنجنه (آبگوشت امام حسینی نذری کرمانی)


آبگوشت متنجنه یک آبگوشت اصالتا رفسنجانی و بسیار محبوب در استان کرمان است. آبگوشت متنجنه کرمانی در روزهای تاسوعا و عاشورا هم یک غذای نذری محرم بسیار پرطرفدار است و در شهرهایی مثل بم به آن آبگوشت امام حسینی هم می‌گویند. اتفاقا آبگوشت متنجنه یک غذای ماه رمضانی محبوب در کرمان هم هست.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت متنجنه (برای ۱۰ نفر)​

  • نخود: ۱ و نیم پیمانه
  • لوبیا چیتی: ۱ پیمانه
  • پیاز: ۲ عدد
  • گوشت گوسفند: ۹۰۰ گرم
  • دنبه: ۱۰۰ گرم
  • ترخون، شنبلیله و جعفری خشک و پودر شده: ۱۲۰ گرم
  • سیب زمینی متوسط: ۴ عدد
  • به: ۱ عدد کوچک و خرد شده
  • برگه زردآلو: ۱۰۰ گرم
  • مغز گردوی خرد شده: ۱۰۰ گرم
  • لیموعمانی: ۱ عدد کوچک
  • رب گوجه‌ فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی خشک: ۱۰۰ گرم
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم و دلخواه
  • روغن مایع: به مقدار لازم
*هر پیمانه معادل ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار است.
مدت زمان آماده سازی و پخت آبگوشت متنجنه: ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه
میزان کالری در ۱۰۰ گرم آبگوشت نذری کرمانی: حدود ۳۶۹ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه آبگوشت متنجنه (آبگوشت امام حسینی زنگی آباد کرمان)​

مواد لازم برای تهیه آبگوشت کرمانی متنجنه (برای 10 نفر)


آبگوشت زنگی آبادی، در اصل آبگوشت نذری محرم و سایر مناسبت‌های مذهبی است و علاوه بر لذیذ بودن، بسیار مقوی است. از آنجایی که در این آبگوشت از حبوبات استفاده می‌شود، باید اجازه دهید این حبوبات از شب قبل خیس بخورند تا آماده طبخ شوند. همچنین سبزی‌ مورد استفاده آبگوشت امام حسینی متنجنه هم می‌تواند سبزی تازه و هم سبزیجات خشک معطر باشد که معمولا از سبزی خشک استفاده می‌کنند. برای مشاهده مراحل تهیه آبگوشت متنجون، تا انتهای متن را با ما باشید.

مرحله اول: خیس کردن حبوبات و زردآلو

برای تهیه آبگوشت کرمانی متنجنه مثل روال عادی تمام آبگوشت‌ها باید حبوبات را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ حبوبات گرفته شود. برگه‌های زردآلو را هم دو ساعت در آب بخیسانید تا خوب نرم شوند.

مرحله دوم: له کردن نخودها با پیاز

در طرز تهیه آبگوشت خوشمزه کرمانی متنجنه آمده که ابتدا باید ۱/۳ از نخودهای خیس خورده را در هاون بکوبید. بعد از کوبیدن کامل نخودها و له شدن آن‌ها ۱ عدد از پیازها را ریز خرد کنید و آن را هم در هاون بریزید. پیاز خرد شده را همراه با نخودها باز هم بکوبید تا با هم له و یکدست شوند.

مرحله سوم: تفت گوشت با ادویه

داخل قابلمه‌ای که می‌خواهید آبگوشت کرمانی متنجنه را در آن درست کنید، یک پیاز دیگر را خرد کنید و تفت دهید. وقتی پیازها سبک شد گوشت شسته شده و خرد شده و دنبه را هم اضافه کنید. برای آبگوشت بهتر است گوشت‌ را زیاد ریز خرد نکنید و تکه‌های گوشت درشت باشند. گوشت و دنبه را با فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

مرحله چهارم: اضافه کردن نخود و لوبیا به گوشت

در این مرحله باقی نخودها، لوبیا چیتی و نخودهای له شده با پیاز را به گوشت تفت خورده اضافه کنید. مقداری آب جوش اضافه کنید. آب روی گوشت را بپوشاند. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید مواد آبگوشت متنجنه خوب با هم بپزند.

مرحله پنجم: له کردن زردآلو و خیس کردن سبزیجات

در این فاصله برگه‌های زردآلو خیس خورده را هم در هاون بکوبید و خوب له کنید. ترخون، جعفری و شنبلیله خشک را در آب خیس کنید.

آبگوشت کرمانی نذری

مرحله ششم: اضافه کردن نخود و لوبیا به همراه لیموعمانی و گردو به آبگوشت

وقتی آبگوشت تا حد زیادی پخت و به روغن افتاد، گردوی خرد شده را به همراه به خرد شده و برگه زردآلو به آبگوشت کرمانی اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید مواد برای ۱ الی یک و نیم ساعت دیگر پخته شود.

مرحله هفتم: لیمو عمانی را اضافه کنید​

۳۰ دقیقه مانده به پایان پخت آبگوشت متنجنه مغز لیمو عمانی را اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید از قبل لیمو عمانی‌ها را سوراخ کنید و در آب جوش بیندازید و لیمو عمانی را درسته در آبگوشت بریزید.

مرحله هشتم: آماده کردن سیب زمینی، سبزی و رب گوجه برای آبگوشت امام حسینی کرمانی

در فاصله‌ای که آبگوشت متنجنه روی گاز در حال پختن است سیب ‌زمینی‌ها را پوست بگیرید (می‌توانید پوست سیب‌ زمینی‌ها را خوب بشورید و پوست نگیرید). در یک ماهیتابه رب گوجه فرنگی را با کمی روغن تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود. طرز تهیه رب گوجه خونگی را بلدید؟ حین سرخ شدن رب گوجه فرنگی روی حرارت ملایم، گوجه فرنگی خشک و سبزی‌های خشک معطر را به رب اضافه کنید و کمی تفت دهید.
حالا سیب‌ زمینی‌ها را به رب گوجه فرنگی اضافه کنید و روی آن‌ها آب جوش بریزید. مقدار آب باید به حدی باشد که روی سیب زمینی‌ها را بپوشاند و نه بیشتر. اجازه بدهید سیب زمینی‌ها بپزند ولی له نشوند، برای آبگوشت کرمانی متنجنه بهتر است سیب‌زمینی‌های پخته، له نشوند. در این مرحله نمک آبگوشت را هم اندازه کنید.

مرحله نهم: جا افتادن آبگوشت کرمانی مطنجنه و سرو آن

وقتی گوشت و حبوبات آبگوشت کاملا پخته شد، مخلوط سیب زمینی، گوجه خشک، سبزی خشک و رب گوجه فرنگی را به آبگوشت متنجنه اضافه کنید تا با هم چند جوش بزنند. بعد از ده دقیقه آبگوشت کرمانی متنجنه آماده سرو است.

نکات مهم طرز تهیه آبگوشت خوشمزه کرمانی متنجنه​

نکات مهم طرز تهیه آشپزی آبگوشت خوشمزه کرمانی متنجنه

  • یک طرز تهیه برای درست کردن آبگوشت خوشمزه کرمانی و بمی متنجنه این است که نخود خیس خورده و پیازها را در غذاساز میکس کنید. گوشت و پیاز را در یک قابلمه تفت دهید و سپس حبوبات، نمک، فلفل و زردچوبه به همراه آب را به آن اضافه کنید و فرصت دهید تا بپزند. در این مرحله نخود کوبیده و پیاز را به همراه دنبه در ظرفی ریخته و روی اجاق قرار دهید تا به روغن بیفتد و بعد رب گوجه‌ فرنگی و سبزی‌ها را به آن اضافه کنید تا کمی بپزند. حالا تمام مواد آبگوشت متنجنه را با هم مخلوط کنید، سیب زمینی، برگه زردآلو، به و گردو را هم اضافه کرده و زمان بدهید تا آبگوشت جا بیفتد.
  • بعضی‌ها به آبگوشت کرمانی متنجنه کمی هم برنج اضافه می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید به این مقدار مواد ۲ قاشق غذاخوری برنج خام هم اضافه کنید و همراه با برگه‌های زردآلو و سایر مواد به آبگوشت اضافه کنید.
  • مدت زمان پخت آبگوشت کرمانی متنجنه ۲ الی سه ساعت است. البته اگر حبوبات یا گوشت شما کمی دیرپز باشد احتمالا زمان بیشتری می‌برد.
  • استفاده از گوجه فرنگی خشک یا پودر گوجه فرنگی در این آبگوشت طعم و رنگ خوبی به آن می‌دهد اما اگر در دسترس ندارید آن را حذف کنید.
  • در طرز تهیه آبگوشت با ترخون به روش کرمانی نباید گوشت را بیش از حد خرد کنید. بهتر است اندازه‌ گوشت در این غذا کمی درشت باشد.
  • در طرز تهیه آبگوشت نذری کرمان بهتر است از گوشت بره استفاده کنید تا طعم آبگوشت لذیذتر شود.
  • مردم کرمان به طور سنتی آبگوشت متنجبه را در قابلمه‌های مسی درست می‌کنند.
  • در طرز تهیه آبگوشت زنگی اباد بهتر است غذا را با شعله ملایم یک شب کامل روی گاز قرار دهید تا به آرامی بپزد و کاملا جا بیفتد.

آبگوشت متنجنه چیست؟​

آبگوشت از جمله قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی و محبوب مردم سرتاسر دنیاست. اهالی کشورهای مختلف آبگوشت را به عنوان غذایی مقوی به طرق مختلف می‌پزند و با نان یا پلو سرو می‌کنند. اهالی مناطق مختلف ایران هم از دیرباز آبگوشت‌های مختلف را با توجه به فرهنگ غذایی خود می‌پزند و بسته به مواد مورد استفاده در تهیه آبگوشت به آن نام‌های مختلف داده‌اند از آبگوشت و دیزی گرفته تا شوربا، یخنی، نخود آب و پیتی، اسامی مختلف آبگوشت هستند.
اما چرا آبگوشت متنجنه؟ اصلا متنجنه یعنی چه؟
مطنجنه [م ُ طَ ج َ ن َ / ن ِ] (اِ) چیزهای بریان کرده. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا): و طعام او، گوشت بزغاله و مرغ خانگی و تذرو و طیهوج… مطنجنه.(ذخیره ٔخوارزمشاهی) (یادداشت ایضاً). و قلیه خشک و اسفیدباها و گوشت بریان و مطنجنه و کباب و قلیه و آبکامه باید خورد. (ذخیره ٔخوارزمشاهی) (یادداشت ایضاً). و طعام گوشت‌های بریان و مطنجنه و قلیه ٔخشک خورند. (ذخیره ٔ خوارزمشاهی) (یادداشت ایضاً). و رجوع به ماده قبل شود.

بهترین گوشت برای طرز تهیه آبگوشت متنجنه چیست؟​

بهترین گوشت برای طرز تهیه آبگوشت زنگی آباد چیست؟

برای طرز تهیه این غذای معروف کرمان، بهتر است از گوشت بره جوان و زود‌پز استفاده کنید. استفاده از دنبه هم می‌تواند طعم آبگوشت متنجنه شما را لذیذتر کند.

از چه موادی برای تزیین آبگوشت متنجنه استفاده می‌شود؟​

معمولا کرمانی‌ها روی آبگوشت امام حسین (ع) را با زعفران دم کرده غلیظ و دارچین تزیین می‌کنند.

برای خوش‌طعم‌تر شدن آبگوشت متنجنه چه کار کنیم؟​

برای خوش‌طعم‌تر شدن آبگوشت متنجنه چه کار کنیم؟

اگر می‌خواهید آبگوشت کرمانی شما طعم خاص و ویژه‌ای بگیرد، به آن برگه زردآلو و به اضافه می‌کنید. می‌توانید از برگه هلو هم به جای میوه به استفاده کنید. این میوه‌های خشک یا میوه به تازه را در میانه پخت آبگوشت به آن بیفزایید.

سوالات متداول​

ادویه آبگوشت نذری امام حسینی کرمان چیست؟​

در طرز تهیه آبگوشت امام حسینی زنگی آباد کرمان می‌توانید از زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه، لیمو عمانی، زیره سیاه، زنجبیل، هل سبز، میخک، برگ بو، جوز هندی، بادیان، پودر پیاز و دانه گشنیز به دلخواه استفاده کنید.

اگر در طرز تهیه آبگوشت نذری کرمان به برگه زردآلو دسترسی نداشتیم، چه چیزی را جایگزین کنیم؟​

اگر در طرز تهیه آبگوشت امام حسینی زنگی آباد کرمان به برگه زردآلو دسترسی ندارید، می‌توانید از مقداری به تازه و خرد شده یا برگه هلو در این آبگوشت استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه آبگوشت شله یا شله بریان با زیره؛ آبگوشت اصفهانی خوشمزه​



طرز تهیه آبگوشت شله یا شله بریان با زیره؛ آبگوشت اصفهانی خوشمزه


شله بریان زیره یا شلو بریون زیره یکی از غذاهای ایرانی و غذای محبوب‌ اصفهان است که معمولا اصفهانی‌ها با نزدیک شدن به فصل سرما، آن را می‌پزند. مواد به‌ کار رفته در طرز تهیه شله بریان که شامل برنج، گوشت قرمز و زیره می‌شوند، باعث شده است که از این آبگوشت سنتی ایرانی، به عنوان یک وعده غذایی مقوی استفاده شود. شله بریان یک غذای اصفهانی ماه رمضانی است.

طرز تهیه شله بریان با زیره​


طرز تهیه آبگوشت شله یا شله بریان با زیره؛ آبگوشت اصفهانی خوشمزه


مواد لازم​


برنج نیم‌دانه: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
گوشت قرمز: ۳۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد
سیر: ۲ حبه
پودر زیره سیاه: ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل و دارچین: به میزان لازم
روغن یا کره: یه میزان لازم

مراحل طرز تهیه​


طرز تهیه آبگوشت شله یا شله بریان با زیره؛ آبگوشت اصفهانی خوشمزه


مرحله اول​


برای درست کردن این آبگوشت خوشمزه برنج را از قبل بشویید و در آب ولرم و نمک خیس کنید.
پیاز را نگینی یا خلالی خرد کنید. سیر را له یا خرد کنید. در یک قابلمه روغن بریزید و پیاز و سیر را سرخ کنید تا سبک و طلایی شوند.
زردچوبه و فلفل را اضافه کنید. گوشت را اضافه کنید و با پیاز تفت دهید. می‌توانید زردچوبه را از طرز تهیه شله بریان حذف کنید. در این صورت، شله شما رنگ زرد نخواهد گرفت.
بعد از اینکه کمی رنگ گوشت تغییر کرد، به آن آب جوش اضافه کنید.
اجازه بدهید گوشت‌ها به مدت ۲ ساعت بپزند.

مرحله دوم​


بعد از پختن گوشت‌ها اگر گوشت‌تان استخوان دارد، آنها را کاملا جدا کنید. می‌توانید کمی از گوشت را کنار بگذارید و برای تزیین استفاده کنید.
برنج را از آب بکشید و به گوشت اضافه کنید. زیره را اضافه کنید.
اگر آب گوشت کم شده است، به آن آب اضافه کنید. (دقت کنید که حتما آب جوش باشد.)
آب را تا حدی بریزید که برنج و گوشت کاملا با هم بپزند و نرم شوند و آب کاملا به خورد گوشت و برنج برود. به مواد داخل قابلمه، نمک اضافه کنید.
مراقب باشید، شله بریان‌تان ته نگیرد. در مراحل پایانی مواد را هم بزنید.

مرحله سوم​


بعد از اینکه گوشت و برنج کاملا پختند، بچشید و نمک آن را امتحان کنید. در صورت لزوم نمک را اضافه کنید.
در آخرین مرحله از طرز تهیه شله بریان، مواد را با گوشت‌کوب له کرده و در ظرف مناسب سرو کنید.
غلظت گوشت و برنج باید چیزی شبیه حلیم یا آش شله مشهدی باشد.

فوت و فن‌ های طرز تهیه شله بریان اصفهانی​


طرز تهیه آبگوشت شله یا شله بریان با زیره؛ آبگوشت اصفهانی خوشمزه



*از ریختن آب سرد روی گوشت در حال پخت، یا گوشتی که در پیاز تفت داده شده است، خودداری کنید. این کار باعث می‌شود گوشتتان دیرتر بپزد.

*نمک را در مراحل پایانی و بعد از پخت گوشت اضافه کنید.

*بهتر است در طرز تهیه شله بریان از برنج نیم‌دانه استفاده کنید.

*اگر به هر دلیلی از خوردن گوشت قرمز امتناع می‌کنید، می‌توانید گوشت بوقلمون یا مرغ را جایگزین کنید.

*در پایان می‌توانید شله بریون یا شله بریان را با دارچین هم تزیین کنید.

*می‌توانید به‌جای تفت دادن گوشت در پیاز و سیر، همان ابتدا پیاز را درسته یا به چهار قسمت تقسیم کنید و با سیر به گوشت اضافه کرده و روی آن آب بریزید و اجازه دهید به این روش گوشت‌ بپزد. بعد از پختن، پیاز را خارج کنید.

*برای اینکه آبگوشت شله بریان با زیره مجلسی‌تر شود، می‌توانید پیاز داغ بگیرید و بعد از سرو روی شله بریان را به همراه چند پر نعنا یا جعفری تازه تریین کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه آبگوشت به و گردو به مخصوص استان مرکزی​



طرز تهیه آبگوشت به و گردو شهر اراک


آبگوشت به و گردو یکی از انواع آبگوشت‌های خوشمزه شهر اراک است که طرز تهیه آن بسیار ساده است. آبگوشت به و گردو یکی از غذاهای مقوی مخصوص استان مرکزی است که معمولاً در وعده غذایی ناهار سرو می‌شود. این غذای ایرانی به دلیل داشتن گوشت، لوبیا، گردو و به، از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. طرز تهیه آبگوشت به و گردو بسیار شبیه به روش طبخ آبگوشت ساده معمولی است.

طرز تهیه آبگوشت به و گردو​


طرز تهیه آبگوشت به و گردو شهر اراک


مواد لازم آبگوشت به و گردو​


پیاز: ۱ عدد
به: ۱ عدد
گوشت آبگوشتی: ۵۰۰ گرم
لوبیا سفید: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
مغز گردوی خرد شده: ۵ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل: به مقدار لازم
زردچوبه: به مقدار لازم
رب گوجه‌فرنگی: به مقدار لازم

مراحل تهیه آبگوشت به و گردو​


طرز تهیه آبگوشت به و گردو شهر اراک


مرحله اول​


در مرحله اول از طرز تهیه آبگوشت به و گردو، لوبیای سفید را به مدت ۲ تا ۳ ساعت در آب خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. بعد از آنکه دو تا سه ساعت از خیس شدن لوبیا گذشت، پیاز را خرد کرده به همراه لوبیا و گوشت آبگوشتی با مقداری آب درون قابلمه بریزید.
قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا گوشت به همراه حبوبات کاملا پخته شود. زمان پخت گوشت و حبوبات تقریباً ۲/۵ ساعت است.

مرحله دوم​


در مرحله دوم از طرز تهیه آبگوشت به و گردو، پس از پخته شدن مواد داخل قابلمه زردچوبه و فلفل و رب گوجه فرنگی و پودر گردو را به قابلمه اضافه کنید.

مرحله سوم​


طرز تهیه آبگوشت به و گردو شهر اراک


در مرحله سوم از طرز تهیه آبگوشت به و گردو، مواد داخل قابلمه را به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت متوسط قرار دهید. حالا به سراغ به رفته و آن‌را با پوست خرد کنید. بهتر است که تکه‌های به کمی درشت باشند. به خرد شده را به محتویات داخل قابلمه اضافه کنید.
کمی نمک نیز همراه با به در محتویات داخل قابلمه بریزید. قابلمه را به مدت یک ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید.پس از تقریبا یک ساعت مواد داخل قابلمه کاملاً پخته شده است. آبگوشت به و گردوی شما آماده سرو است.

خواص آبگوشت به و گردو​


طرز تهیه آبگوشت به و گردو شهر اراک


*آبگوشت خوشمزه به و گردو که طرز تهیه آن توضیح داده شد، به دلیل داشتن گوشت قرمز به و گردو از خواص نسبتاً زیادی برخوردار است. گردو منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. مس موجود در گردو باعث تقویت سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن می‌شود.

*همچنین اسید فولیک موجود در گردو به بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن کمک می‌کند. فسفر و ویتامین B6 و همچنین منگنز موجود در این ماده غذایی، باعث جلوگیری از سرطان و استقامت و استحکام استخوان‌ها می‌شود.

*گردو به دلیل مواد غنی موجود در آن باعث تقویت حافظه، جلوگیری از افسردگی و آلزایمر می‌شود. این ماده غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان است و باعث جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. گردو خاصیت ضد التهاب دارد و به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

*اما به که از آن در طرز تهیه آبگوشت به و گردو استفاده شده هم از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. به منبع مهمی از انواع ویتامین های B، آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سدیم، مس و منگنز است.

*این میوه به پاکسازی کبد کمک کرده و برای کسانی که دچار تنگی نفس هستند، استفاده از آن توصیه می‌شود.

*به در تنظیم فشار خون و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار تاثیر دارد. به یکی از میوه‌هایی است که خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد و برای کم خونی بسیار مفید است. مصرف این میوه خوشمزه برای درمان مشکلات ریوی و ناراحتی‌های مربوط به قفسه سینه و گرفتگی سینه توصیه می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ روش طرز تهیه نخود آب بسیار مقوی با گوشت و بدون گوشت​





نخودآب، نخوداب یا نخود آب یک غذای ایرانی بسیار مقوی و خوشمزه جنوب کشور برای غذای ناهار و شام است. این آبگوشت سنتی که ترکیبی از نخود و گوشت است و معمولاً در فصل زمستان در سفره‌خانه‌های سنتی شهرهای جنوبی ایران سرو می‌شود و جزو غذاهای خیابانی برای شام هم هست. این غذای مناسب برای افطار نونی ترکیبی از نخود، گوشت و آب نسبتاً زیاد است که معمولاً در روزهای سرد سال طبخ می‌شود و به عنوان یک نذری ساده یا غذای سبک و مقوی برای سحری در برنامه غذایی یک ماهه رمضان گزینه ایده‌آلی است.

آموزش طرز نخود آب بدون گوشت​


نخودآب یک نوع غذا با نخود بدون گوشت است. البته با گوشت هم جهت بیشتر مقوی شدن آن می‌توانید درست کنید. نخودآب بدون گوشت یک غذای خوشمزه برای سحری و افطار گیاهخواران است. با آموزش نخودآب همراه ما باشید.

آموزش نخود آب بدون گوشت


مواد لازم برای درست کردن نخود آب بدون گوشت


  • نخود: نیم کیلوگرم
  • پیاز کوچک: ۱ عدد
  • نمک: به مقدار لازم
  • زیره سیاه: یک قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه و فلفل قرمز: به میزان لازم
  • روغن بادام: ۱ قاشق غذاخوری (اگر روغن بادام در دسترس ندارید از روغن مایع استفاده کنید)

مراحل طرز تهیه نخودآب جنوبی برای زمستان


مراحل طرز تهیه نخود آب بدون گوشت​



مرحله اول؛ خیس کردن و پختن نخود​



در مرحله اول از طرز تهیه نخودآب بدون گوشت لازم است تا نخودها را در آب زیاد بپزیم. بهتر است قبل از پختن نخودها آن‌ها را یک روز قبل در آب خیس کنید تا نفخ‌شان گرفته شود.


مرحله دوم؛ تفت دادن پیاز با روغن بادام​


در مرحله دوم از طرز تهیه نخودآب، یک عدد پیاز کوچک را خرد کرده و با یک قاشق غذاخوری روغن بادام در ماهیتابه تفت ‌دهید. نمک، فلفل و زیره سیاه را به پیازها اضافه کنید.


مرحله سوم؛ اضافه کردن پیاز و ادویه جات به نخودها


پس از آن، مواد داخل ماهیتابه را به نخودها که در حال پختن هستند اضافه کنید.




مرحله آخر؛ سرو کردن نخوداب جنوبی


اجازه دهید مواد انقدر در آب بجوشند تا نخودها کاملاً پخته شده و شکلی حلیم مانند به خود بگیرند. نخودآب یا نخوداب شما آماده سرو است.


طرز تهیه نخودآب با گوشت یا آب قلم


طرز تهیه نخودآب با گوشت یا آب قلم


مواد لازم برای تهیه نخودآب با گوشت گوسفندی و برنج​


نخود: نیم کیلو گرم
گوشت گوسفند: به میزان دلخواه
برنج: ۶۰ گرم
زعفران ساییده شده: ۱/۲ قاشق چایخوری
دارچین: نصف قاشق چای‌خوری
نمک: به میزان لازم


مراحل طرز تهیه نخودآب با گوشت یا آب قلم​



مرحله اول؛ پختن گوشت و نخود​


در مرحله اول از طرز تهیه نخودآب با گوشت، ابتدا نخودها به همراه گوشت گوسفند را به همراه مقدار زیادی آب داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید تا کاملا بپزند.


مرحله دوم؛ جدا کردن گوشت از نخود​


در مرحله دوم از طرز تهیه نخودآب، باید گوشت را زمانی که احساس کردید پخته شده، از نخودها جدا کنید.




مرحله سوم؛ پختن کامل نخود


گوشت را در ظرفی جداگانه ریخته و اجازه دهید تا نخودها آن‌قدر بپزند که به شکل عصاره غلیظی درآیند.


مرحله آخر؛ اضافه کردن برنج و گوشت به نخود​


در این مرحله، گوشت را دوباره در داخل عصاره غلیظ شده نخود بریزید و برنج و زعفران و دارچین و نمک را را هم اضافه کنید. کمی فرصت بدهید تا مخلوط گوشت و عصاره غلیظ نخود و برنج کاملاً در قابلمه پخته شوند.


پس از آن نخودآب یا نخوداب آماده سرو است.


خواص نخود آب​


خواص نخود آب


  • همانطور که در طرز تهیه نخودآب یا نخوداب دیدیم، ماده اصلی این غذا نخود است. نخود خواص و فواید بسیار زیادی دارد. از جمله خواص آن، میزان بسیار زیاد ویتامین ث، کلسیم، روی، فسفر و پتاسیم در آن است. نخود به دلیل این که حاوی مقدار زیادی منگنز است به سلامت پوست بسیار کمک می‌کند. این ماده غذایی باعث کاهش چین و چروک پوست هم می‌شود. همچنین از بروز لکه‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

  • نخود باعث درمان عفونت‌های قارچی می‌شود. در عین حال به دلیل میزان بسیار زیاد پروتئین و منگنز در آن برای تقویت مو بسیار مفید است. شاید برایتان جالب باشد بدانید این ماده غذایی به کاهش وزن بسیار کمک می‌کند. میزان بالای فیبر و پروتئین نخود باعث سیری می‌شود و اینکه شما دیرتر احساس گرسنگی می‌کنید. بنابراین میل کمتری به خوردن زیاد دارید. نخود به حفظ سطح قند خون کمک می‌کند و این خود عامل دیگری برای لاغری است. نخود به دلیل داشتن فیبر بسیار بالا مانع از یبوست می‌شود. این ماده غذایی به دلیل داشتن ماده ساپونین از ابتلا به سرطان سینه و پوکی استخوان در زنان جلوگیری می‌کند

  • نخود باعث کاهش کلسترول بد در خون می‌شود. همچنین به دلیل داشتن میزان بالایی اسید آمینه و سرتونین در تنظیم خواب بسیار موثر است. ویتامین A موجود در نخود در سلامت چشم بسیار موثر است. این ماده غذایی از آنجا که سرشار از آهن است به انتقال اکسیژن در بدن کمک می‌کند و سبب قوی شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود.

  • برای بهره بردن از خواص نخود از تهیه آبگوشت گرفته تا تهیه حمص یا هوموس، تهیه نخود پلو و … غذاهای خوشمزه‌ای هستند که با نخود پخت می‌شوند.


سوالات متداول​


۱- مضرات مصرف بی رویه نخود چیست؟


در کنار خواص بسیار زیاد این ماده غذایی، باید به نفاخی آن هم اشاره کرد. نخود باعث نفخ در معده می‌شود. بنابراین باید در مصرف آن دقت کنید. همچنین نخود یک ماده غذایی دیرهضم است. بنابراین در طرز تهیه نخود باید به میزان پخته شدن آن و حتی زمان خیس کردن آن قبل از مصرف بسیار توجه شود. چرا که نفاخی و دیرهضمی نخود برای معده‌های حساس مشکلات جدی را ایجاد می‌کند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه آبگوشت گندم بسیار مقوی و خوشمزه به دو روش مختلف​



طرز تهیه آبگوشت گندم بسیار مقوی و خوشمزه به دو روش مختلف


اگر از طرفداران طعم آبگوشت ایرانی باشید احتمالاً تا به حال در مورد آبگوشت گندم نیز شنیده‌اید و یا بارها طعم لذیذ این آبگوشت خوشمزه و متفاوت را امتحان کرده‌اید. آبگوشت گندم که معروفترین آن آبگوشت گندم کردی و اصفهانی است. آبگوشت گندم با گوشت گردن یا ماهیچه یکی از لذیذترین و مفیدترین انواع آبگوشت است که معمولاً به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود و جزو غذاهای محبوب در لیست غذاهای ایرانی است.به دلیل وجود حبوبات، گوشت و گندم در آن خواص بی‌نظیری برای سلامت دارد.


روش اول برای طرز تهیه آبگوشت گندم​


طرز تهیه آبگوشت گندم بسیار مقوی و خوشمزه به دو روش مختلف


زمان تقریبی پخت و آماده سازی: ۶ ساعت​

مواد لازم برای ۶ نفر​

گردن گوسفند: ۲ عدد
پیاز: ۱ عدد بزرگ
دارچین: به مقدار لازم
لیمو عمانی: ۲ عدد
سیر: ۲ تا ۳ حبه
نخود: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
لوبیا: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
گندم: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی
شنبلیله خشک: ۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی: ۳ عدد
نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه​

مرحله اول​


طرز تهیه آبگوشت گندم بسیار مقوی و خوشمزه به دو روش مختلف


قبل از درست کردن آبگوشت و دیزی باید نخود و لوبیا را برای ۴۸ ساعت خیس دهید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. سپس برای طرز تهیه آبگوشت گندم باید نخود، لوبیا، گوشت، سیر، پیاز و ادویه‌ها را در یک قابلمه با هم ترکیب کنید و مقداری آب در قابلمه بریزید. گاز را با شعله ملایم روشن کنید و درب قابلمه را قرار دهید تا مواد به آرامی پخته شوند.

مرحله دوم​

بعد از حدود ۵ ساعت که گوشت و حبوبات به خوبی پخته شد، لیمو عمانی و نمک به آبگوشت اضافه کنید پوست سیب زمینی‌ها را جدا کنید و آن‌ها را به صورت کامل یا از وسط نصف شده به غذا بیفزایید. اجازه دهید سیب زمینی‌ها نیز به خوبی پخته شوند و آبگوشت به خوبی جا بیفتد. سپس حدود ۲۰ دقیقه قبل از آماده شدن آبگوشت ۲ قاشق شنبلیله خشک به آبگوشت خود اضافه کنید. آبگوشت شما آماده است آن را در ظرف مناسب سرو کنید و از طعم خوشمزه آن لذت ببرید. اگر دوست دارید این آبگوشت را به صورت کوبیده سرو کنید، ابتدا استخوان و آب آبگوشت را جدا کنید و بعد مواد را به خوبی بکوبید و در کنار آب آبگوشت سرو کنید.

روش دوم برای طرز تهیه آبگوشت گندم​



طرز تهیه آبگوشت گندم بسیار مقوی و خوشمزه به دو روش مختلف


مواد لازم برای طرز تهیه آبگوشت گندم​


گوشت ماهیچه گوسفندی با استخوان: حدود ۷۵۰ گرم
دنبه گوسفند: ۵۰ تا ۱۰۰ گرم
لوبیا سفید: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
نخود: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
گندم: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
لیمو عمانی: ۳ عدد
روغن: ۴ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی: ۴ عدد
سیب زمینی: ۲ عدد
رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
سیر خام: ۳ حبه
زرد چوبه: ۱ قاشق مرباخوری
فلفل و نمک: به مقدار لازم

طرز تهیه​

مرحله اول​


طرز تهیه آبگوشت گندم بسیار مقوی و خوشمزه به دو روش مختلف


ابتدا برای درست کردن آبگوشت باید نخود و لوبیا را برای ۴۸ ساعت خیس دهید تا نفخ آن گرفته شود. سپس گوشت، دنبه، سیر، پیاز خرد شده، گوجه، نخود، لوبیا و گندم را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و ۵ برابر اندازه مواد به آن آب بیفزاید. شعله گاز را با حرارت زیاد روشن کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید. کفی که روی آبگوشت ایجاد می‌شود را بردارید. سپس زردچوبه و فلفل به آبگوشت اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید و درب آن را بگذارید تا مواد به آرامی پخته شوند.

مرحله دوم​


بعد از اینکه حدود ۳ ساعت از پخت آبگوشت گذشت، سیب زمینی‌های پوست گرفته را به همراه لیمو عمانی به آبگوشت اضافه کنید. حدود یک ساعت صبر کنید و بعد از اینکه سیب زمینی‌ها هم پخته شدند، رب گوجه فرنگی و ادویه‌ها را به آبگوشت بیفزایید و برای ۱ تا ۲ ساعت دیگر به آن فرصت دهید تا به خوبی جا بیفتد. این آبگوشت معمولاً به صورت نکوبیده سرو می‌شود تا طعم لذیذ گندم در آن بیشتر حس شود. اما اگر دوست دارید این آبگوشت را بکوبید می‌توانید بعد از جدا کردن استخوان و آب آبگوشت مواد را بکوبید و در کنار آب آن سرو کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه آبگوشت قنبید قمی (آبگوشت کلم قمری) به روش اصیل قمی​



طرز تهیه آبگوشت قنبید قمی (آبگوشت کلم قمری) به روش اصیل قمی


آبگوشت قنبید یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای قمی است که برخلاف سایر انواع آبگوشت در طرز تهیه آن از کلم قمری استفاده می‌شود.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت قنبید قمی​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
گوشت گوسفندی و دنبه۶۰۰ گرم
پیاز۱ عدد درشت
کلم قمری۲ عدد متوسط
لوبیا سفید۲۰۰ گرم
گندم پوست کنده۱۰۰ گرم
پودر لیمو عمانی۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
روغن سرخ کردنیبه مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت آبگوشت قنبید قمی: حدود ۳ تا ۴ ساعت
میزان کالری در ۱۰۰ گرم آبگوشت قنبید: حدود ۱۴۹ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه آبگوشت قنبید قمی​

مراحل طرز تهیه آبگوشت قنبید قمی

آبگوشت قنبید مثل آبگوشت یخنی یا به و بادمجان قمی یک نوع آبگوشت متفاوت قمی است که طعم بسیار لذیذی دارد. در طرز تهیه این آبگوشت از کلم قمری استفاده می‌شود و بسیار مقوی است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه قنبید خوشمزه و سنتی قمی آشنا شوید.

مرحله اول؛ لوبیا سفید و گندم را در آب بخیسانید​

در اولین مرحله از طرز تهیه آبگوشت قنبید باید لوبیا سفید و گندم پوست‌ کنده را به صورت جداگانه در ظرف آب بریزید و برای یک شب بخیسانید. در این مدت

مرحله دوم؛ پیاز و رب گوجه را تفت دهید​

در این مرحله پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و سپس برای چند دقیقه در روغن تفت دهید. بعد از این که پیاز سبک شد، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به مواد بزنید. صبر کنید تا بوی خامی رب و ادویه‌ها گرفته شود.

مرحله سوم؛ گوشت، لوبیا سفید و گندم را تفت دهید​

بعد از چند دقیقه گوشت و دنبه را به پیاز و رب گوجه اضافه کنید و برای چند دقیقه تفت دهید. در ادامه لوبیا سفید و گندم خیسانده شده و آبکشی شده را اضافه کنید و خوب در روغن تفت دهید.

مرحله چهارم؛ کلم قمری را به سایر مواد اضافه کنید​

در این مرحله از طرز تهیه آبگوشت قنبید قمی باید کلم قمری‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس کلم‌ها را به هر اندازه‌ای که دوست دارید خرد کنید و به سایر مواد آبگوشت اضافه کنید.

مرحله پنجم، مقداری آب به مواد آبگوشت اضافه کنید​

چند دقیقه کلم‌ها را با سایر مواد تفت دهید و در ادامه آب را اضافه کنید. مقدار آب باید یک بند انگشت بالاتر از سطح مواد آبگوشتی باشد. حرارت قابلمه را زیاد کنید تا آب بجوشد. سپس شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید آبگوشت قنبید با حرارت ملایم آماده شود.

مرحله ششم؛ نمک را به آبگوشت اضافه کنید​

چند ساعت صبر کنید تا گوشت بپزد. بعد از این که گوشت پخت می‌توانید نمک را به آن اضافه کنید. اضافه کردن نمک قبل از پخت گوشت موجب سفت شدن آن می‌شود.

مرحله هفتم؛ آبگوشت قنبید را سرو کنید​

بعد از این که آبگوشت قنبید پخت و جا افتاد، گرد لیمو عمانی را اضافه کنید. حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس شعله گاز را خاموش کنید (در این مرحله می‌توانید به اندازه ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده هم به آبگوشت اضافه کنید). می‌توانید این آبگوشت خوشمزه را همراه با نان سنگک تازه سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید. پیشنهاد می‌شود آبگوشت قنبید را در کنار پیاز و نارنج میل کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آبگوشت قنبید قمی​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آبگوشت قنبید قمی

  • در طرز تهیه آبگوشت قنبید قمی می‌توانید به جای گندم پوست کنده از گندم پرک استفاده کنید.
  • قبل از پخت لوبیا سفید حتما آن را چند ساعت بخیسانید و آب آن را عوض کنید. این یک روش گرفتن نفخ حبوبات از جمله لوبیا است.
  • در طرز تهیه آبگوشت قنبید همدان باید در کنار لوبیا سفید از نخود آبگوشتی و سبزیجاتی مثل ریحان، نعنا خشک و سیب زمینی نیز استفاده می‌شود.
  • جالب است بدانید که همدانی‌ها در آبگوشت قنبید معمولا از کشک نیز استفاده می‌شود.
  • از مهم‌ترین خواص آبگوشت قنبید می‌توان به جلوگیری از درد مفاصل، زانو درد، کاهش وزن، تقویت قوای جنسی و همچنین جلوگیری از سرطان اشاره کرد.
  • جالب است بدانید که معنی قنبید، کلم قمری است و به همین دلیل مردم قم به آبگوشت کلم قمری، آبگوشت قنبید می‌گویند.
  • برای مزه‌دار کردن آبگوشت قنبید می‌توانید از مقداری ادویه کاری نیز استفاده کنید.
  • اگر در حین پخت آبگوشت قنبید، آب غذا کم شد، می‌توانید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید چند عدد سیب زمینی را پوست بگیرید و در ۱ ساعت پایانی پخت آبگوشت به آن اضافه کنید.
  • در طرز تهیه آبگوشت قنبید قمی پودر لیمو عمانی را بعد از پخت گوشت و حبوبات به غذا استفاده کنید. اضافه کردن زودهنگام لیمو عمانی موجب دیرپز شدن گوشت می‌شود.
  • برای خوشرنگ شدن آبگوشت قنبید می‌توانید از پوره گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی خرد شده در این غذا استفاده کنید. در صورتی که از گوجه استفاده می‌کنید، باید رب گوجه را حذف کنید.
  • برای پخت آبگوشت قنبید باید شعله گاز را کم کنید تا آبگوشت با حرارت ملایم بجوشد و آماده شود. برای آماده شدن آبگوشت قنبید بهتر است این غذا را برای ۳ تا ۴ ساعت روی گاز قرار دهید تا جا بیفتد.
  • در طرز تهیه آبگوشت قنبید اصیل قمی می‌توانید به جای لوبیا سفید از لوبیا قرمز یا هر حبوبات دیگری که دوست دارید استفاده کنید.
  • در طرز تهیه آبگوشت قنبید قمی به روش قمی می‌توانید از مقداری دنبه استفاده کنید یا آن را حذف. دنبه موجب چرب‌تر شدن و خوشمزه شدن آبگوشت می‌شود.
  • در طرز تهیه آبگوشت قنبید باید کلم قمری را به تکه‌های متوسط خرد کنید و به غذا استفاده کنید.
  • قبل از اضافه کردن رب گوجه فرنگی به آبگوشت قنبید باید آن را در روغن سرخ کنید تا بوی خامی رب گوجه گرفته شود.
  • برای خوشمزه‌تر شدن آبگوشت قنبید می‌توانید مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.
  • اضافه کردن مقداری فلفل سبز تازه به آبگوشت قنبید طعم فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشد.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آبگوشت قنبید قمی​

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آبگوشت قنبید قمی

برای تهیه آبگوشت قنبید از چه گوشتی استفاده کنیم؟​

برای تهیه آبگوشت قنبید قمی می‌توانید از هر نوع گوشتی استفاده کنید. اما استفاده از گوشت سردست گوسفندی با استخوان یا گوشت گردن به همراه مقداری دنبه گزینه بهتری برای آبگوشت قنبید قمی است.

در طرز تهیه آبگوشت قنبید از چه ادویه‌هایی استفاده کنیم؟​

برای تهیه آبگوشت قنبید قمی می‌توانید از زردچوبه، فلفل سیاه و مقداری ادویه کاری استفاده کنید.

آبگوشت قنبید غذای کجاست؟​

آبگوشت قنبید یک غذای سنتی مخصوص قم است که برای تهیه آن از کلم قمری استفاده می‌شود. کلم قمری در لهجه قمی «قنبید» خوانده می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه آبگوشت مرغ مجلسی به روش تبریزی و کرمانشاهی با طعم عالی​



طرز تهیه آبگوشت مرغ مجلسی به روش تبریزی و کرمانشاهی با طعم عالی


آیا تا حالا آبگوشت با مرغ خورده‌اید؟ ایرانی‌ها به صورت متداول، انواع آبگوشت را با گوشت قرمز و دنبه درست می‌کنند اما تهیه آبگوشت مرغ هم روشی مرسوم است. این مدل آبگوشت خوشمزه، معمولا در کردستان (سنندج)، تبریز و کرمانشاه تهیه می‌شود. همچنین به جای نخود از لپه در آن استفاده می‌شود. آبگوشت مرغ افغانی هم معروف است.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت مرغ با رب ساده (برای ۴ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
سینه یا ران مرغ۳ تکه
لپه۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
بلغور گندم۱ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد درشت
لیمو عمانی۲ عدد
سیب زمینی۲ تا سه عدد متوسط
رب گوجه۲ قاشق غذاخوری
مرزه یا ترخون خشک۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
روغن سرخ کردنیبه مقدار لازم
آب جوش۲ تا ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت آبگوشت مرغ: ۲ تا ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه آبگوشت مرغ تبریزی و کرمانشاهی​

مراحل طرز تهیه آبگوشت مرغ تبریزی

آبگوشت مرغ یکی از غذاهای ساده و مقوی با نان است و به عنوان یک غذای مجلسی برای ناهار و شام سرو می‌شود. در ادامه مراحل طرز تهیه آبگوشت مرغ به روش تبریزی را به ترتیب دنبال کنید. لازم به ذکر است که کرمانشاهی‌ها هم آبگوشت مرغ را به همین ترتیب درست می‌کنند.

مرحله اول: لپه را آماده کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه آبگوشت مرغ با سیب زمینی و رب گوجه فرنگی، لپه‌ها را پاک کنید و بشویید. لپه‌ها را در یک کاسه بریزید و به آن‌ها آب اضافه کنید تا حدی که روی آن‌ها را بپوشاند. به مدت حداقل ۲ ساعت یا حداکثر ۲۴ ساعت، لپه‌ها را بخیسانید تا نفخ لپه گرفته شود و راحت‌تر و سریع‌تر هم بپزد. در این مدت، چند بار آب روی لپه‌ها را عوض کرده و با آب تازه، جایگزین کنید.

مرحله دوم: پیاز و رب گوجه را تفت دهید​

برای شروع آشپزی، پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. یک قابلمه را روی شعله گاز بگذارید و مقداری روغن سرخ کردنی اضافه کنید. بعد از داغ شدن روغن، پیازها را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند. سپس زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی آن‌ها گرفته شود. بعد نوبت به اضافه کردن رب گوجه فرنگی است تا با روغن کمی تفت بخورد و رنگ باز کند.

مرحله سوم: تکه‌های مرغ را اضافه کنید​

در این مرحله از طرز تهیه آبگوشت مرغ، مرغ‌ها را به صورت تکه‌ای خرد کنید و به محتویات داخل قابلمه اضافه کنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید مرغ با رب و ادویه‌ها سرخ شود و کمی تغییر رنگ بدهد. حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا مرغ آب بیندازد و ادویه‌ها به خورد مرغ بروند. در این مدت حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا بوی زهم مرغ گرفته شود.

مرحله چهارم: لپه را اضافه کنید​

بعد از اینکه مرغ آب انداخت، لپه را از آبی که در آن خیسانده بودید، آبکشی کرده و به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس به اندازه ۳ تا ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب جوش به قابلمه اضافه کنید. بعد از اینکه آب شروع به قل زدن کرد، حرارت را کم کنید و اجازه دهید لپه‌ها نرم شوند و مرغ بپزد.

مرحله پنجم: بقیه مواد آبگوشت را آماده کنید​

سیب زمینی‌ها را به خوبی بشویید و با پوست به ۴ قسمت برش بزنید. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه، سیب زمینی‌ها را به لپه و مرغ اضافه کنید تا هم سیب زمینی‌ها کاملا بپزند و هم به آبگوشت مرغ لعاب بدهند. سپس روی لیمو عمانی‌ها را با چاقو، چند سوراخ ایجاد کنید و در یک لیوان آب ولرم یا جوش بیندازید. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا تلخی لیمو‌ها گرفته شود. بعد لیمو‌ها را هم به آبگوشت مرغ، اضافه کنید.

مرحله ششم: سبزی خشک و مرزه را اضافه کنید​

برای درست کردن خوشمزه‌ترین آبگوشت مرغ، وقتی مرغ و لپه‌ها پختند، بلغور گندم را با مقداری آب بشویید و به قابلمه اضافه کنید. علاوه بر طعم، بلغور به لعاب بیشتر غذا هم کمک می‌کند. سپس مرزه خشک یا ترخون خشک را با دست پودر کرده و به قابلمه اضافه کنید. حدود ۱۵ دقیقه بعد، غذایتان آماده است. غذا را بچشید و نمک و ادویه‌های آن را اندازه کنید. وقتی آبگوشت مرغ به طعم و غلظت دلخواهتان رسید، حرارت را قطع کرده و آبگوشت مرغ با نان و سبزی خوردن، سرو کنید.

روش تهیه آبگوشت مرغ کردی​

طرز تهیه آبگوشت مرغ کردی که در شهر سنندج و سایر شهرهای استان کردستان بسیار محبوب است و به آن «فرووجاو» می‌گویند هم به همین ترتیب است اما در ترکیب آن بلغور گندم ندارد.

روش تهیه آبگوشت مرغ افغانی​

طرز تهیه آبگوشت مرغ افغانی

آبگوشت مرغ افغانی در اصل به «آبگوشت مرغ پاکستانی» هم معروف است که به آن «آبگوشت یخنی» هم گفته می‌شود. در کل به هر نوع آبگوشتی در زبان فارسی (ایرانی، افغانستانی و پاکستانی)، یخنی گفته می‌شود. تفاوت این آبگوشت با دیگر آبگوشت‌ها در ادویه‌ای است که در آن استفاده می‌شود. در طرز تهیه آبگوشت مرغ افغانی، از ادویه گرام ماسالا به جای زردچوبه و فلفل سیاه استفاده می‌شود. البته می‌توان به جای گرام ماسالا از ادویه کاری هم استفاده کرد. آبگوشت مرغ افغانی، هم با برنج و هم با نان سرو می‌شود.

نکات طرز تهیه آبگوشت مرغ​

نکات طرز تهیه آبگوشت مرغ

  • به جای لپه، می‌توانید از نخود گرد در طرز تهیه آبگوشت مرغ استفاده کنید. در طرز تهیه آبگوشت مرغ ساده بدون لپه و با نخود، نخود را از قبل بخیسانید و آبکش کنید. فقط به خاطر داشته باشید که زمان پخت آبگوشت مرغ با نخود، بیشتر است.
  • قبل از انداختن لیمو عمانی در آبگوشت، حتما تلخی آن را بگیرید. یا از مغز لیمو عمانی بدون پوست در آبگوشت استفاده کنید.
  • طرز تهیه آبگوشت مرغ بدون رب گوجه فرنگی هم مشابه روش بالا است، فقط در این صورت، رب گوجه فرنگی حذف می‌شود و رنگ آبگوشت به خاطر استفاده از زردچوبه، به زردی می‌زند.
  • آبگوشت مرغ نباید خیلی آبکی و رقیق یا خیلی غلیظ و بدون آب باشد. مثل آبگوشت ساده با گوشت قرمز و دنبه، باید مقدار آب به اندازه‌ای باشد که بتوان با نان، آن را ترید کرد.
  • برای سرو آبگوشت مرغ، می‌توانید استخوان‌های مرغ را از آبگوشت جدا کرده و مواد را به خوبی بکوبید تا یک کوبیده آبگوشت مرغ خوشمزه داشته باشید.
  • می‌توانید آبگوشت مرغ را با نان، پیاز، سبزی خوردن و انواع ترشی سرو کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آبگوشت مرغ​

در آبگوشت مرغ از چه چاشنی استفاده کنیم؟​

برای خوشمزه شدن طعم آبگوشت مرغ، به جای آبلیمو، از لیمو عمانی که تلخی آن گرفته شده است، استفاده کنید. همچنین اضافه کردن مقداری پودر سماق، می‌تواند طعم دلپذیری به آبگوشت شما بدهد.

از چه سبزی در طرز تهیه آبگوشت مرغ استفاده می‌شود؟​

به عنوان سبزی داخل آبگوشت مرغ، هم می‌توانید از مرزه خشک، هم ترخون خشک و هم نعناع خشک استفاده کنید. همچنین می‌توانید از ترکیب این سبزیجات یا سبزیجات محلی دیگر استفاده کنید. افزودن سبزیجات به آبگوشت مرغ کاملا سلیقه‌ای است.

چه کار کنیم که آبگوشت مرغ لعاب بیندازد؟​

اگر اجازه دهید آبگوشت مرغ روی حرارت ملایم بپزد، آبگوشتتان لعابدار خواهد شد چون استفاده از لپه و بلغور گندم، به آن لعاب می‌دهد. همچنین استفاده از سیب زمینی به خاطر نشاسته آن، باعث لعابدار شدن آبگوشت می‌شود. ولی اگر می‌خواهید غذایتان لعاب بیشتری داشته باشد، در ۱۵ دقیقه پایانی پخت، به اندازه ۱ قاشق چای‌خوری سر صاف، آرد گندم یا آرد نخودچی را در مقداری آب سرد، حل کنید و به آبگوشت بیفزایید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

چرا به آبگوشت، دیزی هم گفته می‌شود؟​



چرا به آبگوشت، دیزی هم گفته می شود؟




دلیل اصلی این که این غذا را «دیزی» می‌نامند، اطلاق نام ظرفی که آبگوشت در آن پخته می‌شود، به کل غذا است. دیزی در اصل ظرفی است که آبگوشت را در آن می‌پزند. در لغتنامه دهخدا هم درباره تعریف دیزی چنین آورده شده است: «ظرف طعام‌‌ پزی کوچک گلین یا مسین. قسمی دیگ سفالین که در آن بیشتر گوشت و گاه آش می‌پزند. دیگ از گل پخته».

دیزی‌ها هم سه نوع مختلف دارند که شامل دیزی سنگی، سفالی و مسی می‌شوند. هنوز هم می‌توان دیزی سنگی را در منو رستوران‌های سنتی دید، یا حتما دیده‌اید که معمولا انواع آبگوشت را در دیزی سفالی سرو می‌کنند.

واژه یخنی از کجا آمده است؟​



واژه یخنی از کجا آمده است؟




اگر آبگوشت را با نام «یخنی» شنیده‌اید بد نیست بدانید که «یخنی» در اصل به طیفی از غذاهایی گفته می‌شود که در آن، انواع گوشت مثل گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون، ماهی، میگو و قلم را به همراه آب و برخی تره بار می‌جوشانند. آب یخنی را بعد از پخت مواد، جدا و به مایه سوپ، خورش و حتی آبگوشت اضافه می‌کنند.

در شهرهای جنوبی کشور، به آبگوشت، «یخنی نخود» هم گفته می‌شود و اگر در آبگوشت از لوبیا استفاده شود، به آن «یخنی لوبیا» می‌گویند. همچنین غذایی با نام یخنی، به عنوان غذای سنتی مردم درگز، طبخ می‌شود و در آن گوشت، پیاز و ادویه‌جات در آب پخته می‌شوند.

تاریخچه آبگوشت و زندگی یکجانشینی​



آبگوشت و زندگی یکجا نشینی




برخی آبگوشت سنتی را یادگار دوره‌ای می‌دانند که ایرانیان زندگی کوچ‌نشینی داشتند و شغل اصلی‌شان هم عموما دامداری بود. ولی برخی دیگر هم بر این باورند که زندگی کوچ‌نشینی، مخاطراتی به همراه داشت که امکان اقامت طولانی مدت بین راه نبود. پس معمولا این فرصت را از کوچ نشینان می‌گرفت تا غذایی تدارک ببینند که مانند یخنی نیاز به خیس کردن مواد از شب قبل و مهیا کردن مواد دیگر داشته باشد. بنابراین آبگوشت را به زمانی نسبت می‌دهند که دامپروران کوچ نشین، تصمیم به یکجانشینی گرفته‌اند.

به هر حال آبگوشت، به مرور زمان به یکی از اصلی‌ترین و در عین حال اصیل‌ترین غذاهای ایرانی تبدیل شد. یعنی در کنار انواع کباب، آبگوشت‌ها هم جای خود را در بین مردم باز کردند و حالا این غذای خوشمزه و مقوی به یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانیان تبدیل شده است.

سوالات متداول​

در طرز تهیه انواع آبگوشت از چه نوع گوشتی استفاده می‌شود؟​

برای تهیه انواع آبگوشت بهتر است از گوشت گوسفندی با استخوان مثل گردن گوسفند یا ماهیچه همراه با دنبالچه و دنبه گوسفند استفاده کنید.

برای تهیه انواع آبگوشت از چه ادویه‌ها و چاشنی‌هایی استفاده می‌شود؟​

برای خوشمزه شدن انواع آبگوشت معمولا از لیمو عمانی، فلفل سیاه، زردچوبه، چوب دارچین و سیر استفاده می‌شود.
 

Similar threads

بالا