طراحی کوپه BMW

MEOM66

عضو جدید
طراحی کوپه BMW



رويكرد به گذشته موفقيت‌آميز با نگاهي مدرن، همواره بخشي از تفكر شركت‌هاي بزرگ دنياست. نوستالژي مسابقات Mille Miglia انگيزه‌ BMW براي ايجاد مدل مفهومي كوپه بود Mille miglia . نشانه تحرك BMW درزمينه سرمايه‌گذاري و تحقيق در زمينه اين مدل با هدف طراحي و توليد خودروها آتي از طريق رجعت به گذشته است. البته اين كوپه، هرگز كپي خودروهاي موفق مسابقه‌اي نيست بلكه پيشروي BMWهاي سري آينده تلقي مي‌شود.
در ادامه اين مقاله، به بررسي (طراحي، آئروديناميك، عناصر طراحي، نمونه‌هاي اوليه، طراحي داخلي) اين پديده طراحي در BMW مي‌پردازيم.

طراحي بدنه اين خودرو الهام گرفته از BMW328 كوپه مدل Mille Miglia است. اين مدل توسط دو راننده به نام‌هاي Fritz Huschke von Hanstein و Walter Baumer در مسابقات Mille Miglia در 1940 به پيروزي دست يافت.
BMW كوپه بر مبناي BMW Z4 M كوپه ساخته شده است. در مقايسه با BMW Z4M، BMW Concept از لحاظ طولي 23 سانتي‌متر عريض‌تر، از لحاظ پهنا 14 سانتي‌متر پهن‌تر و از لحاظ ارتفاع 4 سانتي‌متر كوتاه‌تر است. از سوي ديگر، قسمت عقب آن به‌طوري محسوس ملايم‌تر شده و به دليل در نظر گرفتن مسائل آيروديناميكي، پهناي آن عريض‌تر در نظر گرفته شده است.
در طراحي اوليه BMW Concept از طراحي اوليه BMW328 مدل 1940 استفاده شده است، اما در اين مدل، مدرن بودن مورد توجه بيشتري قرار گرفته است. قسمت جلوي BMW Concept با توجه به طراحي جديد آن، نمود كاملاً ويژه‌اي دارد كه ديدي بسيار عالي را براي راننده به وجود مي‌آورد.
در يك نگاه، BMW Concept از لحاظ ظاهر با BMW328 در يك دسته و رده به نظر مي‌رسد. مخصوصاً چراغ‌هاي اين خودرو كه تداعي كننده نورافكن مدور استفاده شده در BMW328 است. البته بايد توجه داشت كه چراغ‌ها يا به قولي "چشم‌هاي ماشين" با شاسي يكپارچه نبوده و به عنوان عناصري تخت، اتصال دارند.
تكنولوژي مدرن LED در سيستم نورپردازي اين خودرو، به عنوان عناصر قدرتمند توليد نور مورد استفاده قرار گرفته‌اند كه داراي واحدهايي كوچك هستند. اين پيشرفت در سيستم نورپردازي، امكان مانور بيشتر در طراحي را فراهم كرده است. فرم قسمت درب موتور در جلوي خودرو به‌گونه‌اي طراحي شده كه به صورتي پيوسته تا قسمت كف آن ادامه پيدا مي‌كند، بدون اينكه روي قسمت‌هاي چراغ جلوي خودرو تأثير منفي بگذارد.
در واقع اين نوع چراغ‌ها در قسمت جلوي خودرو، نقش مهمي در طراحي آن ايفا مي‌كنند. اگر قسمت جلوي BMW Concept را به عنوان رخساره آن در نظر بگيريم، چراغ‌ها به عنوان چشم‌هاي ابتكاري و خلاقانه خودرو، تداعي مي‌شوند.

آيروديناميك خودرو
در بخش آيروديناميك، همان‌طور كه در مدل‌هاي Mille Miglia ا1940 نيز مشخص بود، از تكنولوژي مدرن براي دستيابي به حداكثر كارايي استفاده شده است. پنج مشخصه كه موجب اعمال مكش هوا در نزديك A-Pillarها (ستون‌هايي كه سقف را به بدنه ماشين مي‌چسباند) مي‌شوند، حركات جريان هوا را در قسمت جلوي ماشين كنترل مي‌كنند.
اين قسمت‌ها در BMW Concept، در يك خط Z فوق‌العاده نازك مرتب شده‌اند كه باعث مي‌شود كارايي آيروديناميكي خودرو 2 برابر شود. با اين نوع طراحي، هوا به آساني به قسمت موتور رسيده و موجب خنك شدن آن مي‌شود.
آرايش سراسري موجود در چرخ‌هاي عقب و نيز قسمت عقب خودرو كه حالت ملايمي از لحاظ طراحي دارد، تركيبي از خودروهاي سنتي و آخرين پيشرفت‌هاي موجود در زمينه آيروديناميك است.
آرايش قسمت‌هاي زيرين خودرو و پخش‌كننده‌هايي كه در قسمت كف و جلو عقب خودرو از جنس كربن ساخته شده‌اند، ضريب هدايت هوا را در اين قسمت‌ها تحت كنترل قرار مي‌دهند.
براي طراحي خودرو، عواملي از جمله چگونگي قرارگيري موتور و قسمت‌هاي مربوطه به راننده و سرنشين طوري طراحي شدند كه علاوه ‌بر افزايش زيبايي خودرو نيازهاي آيروديناميكي را نيز به خوبي ارضا كنند.

عناصر طراحي
چرخ‌هاي آلياژي 20 اينچي براي BMW كوپه تهيه شده‌اند كه از لحاظ تناسب و اندازه در بهترين وضعيت خود قرار دارند. ابعاد تايري كه روي چرخ‌ها نصب مي‌شود 20 Rا40/245 است.
بجاي استفاده از درها، يكپارچگي در با ديواره كناري خودرو مي‌تواند از لحاظ كاهش وزن و افزايش سختي پيچشي، بسيار مفيد باشد. در نتيجه، براي ورود راننده به كابين، كل قسمت كابين به طرف بالا باز مي‌شود. قسمت عقب BMW Concept، از جمله عناصر برجسته طراحي تلقي شده كه به طرز زيبايي با قسمت بدنه، اتصال و ارتباط دارد.
پانل چراغ عقب خودرو كه با استفاده از عناصر LED ساخته شده است، به صورت منحني Z مانندي در بالاي قسمت دم آن، خودنمايي مي‌كند. در ساخت اين خودرو، تركيب مهندسي روشنايي مدرن و طراحي‌هاي غيرمعمول، 2 مزيت را براي اين خودرو به ارمغان آورده است:
1. سرعت پاسخگويي سريع LEDها در روشن و خاموش شدن
2. آرايش غيرمتقارن قسمت عقب خودرو كه در نتيجه آن، چراغ‌هاي ترمز مي‌توانند بسيار زودتر از سيستم نورپردازي عقب اكثر خودروها، هشدار لازم را به راننده پشت سري بدهند.
فرم بدنه BMW Concept كوپه، شكلي غريب و دور از ديگر مدل‌هاي آن را تداعي نمي‌كند. سعي شده است كه در اين خودرو، نگاهي به آينده دخيل باشد كه سرمشقي براي توليد تم‌هاي طراحي خواهد بود.

ساخت نمونه اوليه
احتمالات نامحدود طراحي با تكنولوژي پيشرفته در يك كامپيوتر، هميشه با خطرات تصادفي درگير است، اما در طراحي سنتي بدنه، پياده‌سازي يك ايده در نهايت به هدف مورد نظر منتهي مي‌شود.
شايد به همين دليل است كه در BMW تمام خودروهاي توليدي اين شركت در قسمت طراحي اوليه و نيز ساخت مدل گلي، با دست ساخته مي‌شوند. در طرح اوليه تمام مدل‌ها، با استفاده از خاك رس و يا ماده‌اي پلاستيك مانند كه نرم و قابل انعطاف است، تهيه مي‌شود. اما براي مدل BMW Concept كوپه، از هيچ كدام از دو ماده ياد شده استفاده نشد بلكه از روش سنتي‌تري بهره‌برداري شد؛ استفاده از گچ.
هنگام مدلسازي، ريتم كاري را ثابت كرده و پس از شكل‌دهي، حالتي سخت و خشك به خود مي‌گيرد. در نتيجه، هر گام از كار، مستلزم صرف تمركز و دقتي بالاست. در سير تكاملي ساخت مدل كه طراحان از نظر بصري و لمسي در آن دخيل هستند، ارتباط تنگاتنگ آنها با شيء طراحي شده، بايد برقرار شود.
طراحان به هنگام انتخاب مواد، شاسي فوق‌العاده سبكي را براي مدل در نظر مي‌گيرند. در نمايشگاهي كه در ميلان برگزار شده بود، يك پوشش آلومينيمي، روي قابي شبكه مانند را پوشانده بود.
امروزه، از پلاستيك‌ها براي ساخت شاسي استفاده مي‌شود زيرا از نظر سبكي داراي استاندارد نرمال بوده و از لحاظ نسبت‌هاي بار و آزادي طراحي، ايده‌آل هستند. در نتيجه، اين نوع مواد براي BMW Concept كوپه انتخاب شدند.
كل بدنه BMW Concept با استفاده از يك پلاستيك تقويت شده كربن فيبر (CFRP) ساخته شده است. پوشش بدنه، به فرم رنگ نقره‌اي نقاشي شده است كه در اين نقاشي، از رنگي فوق‌العاده براق، همراه با رنگ دانه‌هايي با كيفيت بسيار عالي، استفاده شده است. اين نوع رنگ‌آميزي، ياد و خاطره رنگ‌آميزي‌هاي سنتي را دوباره زنده كرده است. تفاوتي كه در اينجا وجود دارد، بالا بودن بازرسي و دقت كار بود. نتيجه اين دقت‌ها پوشش مدرن و بسيار زيباي اين مدل است.

طراحي داخلي
محدوديت‌هاي طراحي اين خودرو براي انتخاب ماده و نيز اثراتي كه از لحاظ بصري و لمسي بايد بر ناظر بگذارد، باعث شده است كه طراحي مرسوم و تكنيك‌هاي ساخت، كاملاً جاي خود را با روش‌ها و متدهاي جديد، عوض كنند.
در نتيجه، طراحي داخلي بايد به‌گونه‌اي باشد كه ساختار سطوح و فرم‌ها، جلوه‌هاي جديدي را پديدار كنند. در اينجاست كه فواصل و خطوط كناره‌نما1 كاركردهاي خاص خود را نمايش داده و تاهاي فلزي كه انگار توسط دست ايجاد شده‌اند، خصوصيات و مشخصه‌هاي ماده را برجسته‌تر مي‌سازند. تمام سطوح، به‌طور متوالي و به فرمي نازيبا بيرون زده‌اند. در مورد هيچ‌يك از تزئينات داخلي خودرو، چه حلقه‌ها و چه قاب‌ها، وسواس خاصي به‌كار نرفته است.
هنگام حروف‌گذاري درون خودرو، لوگو و نمادي خاص را نمي‌توان يافت، بلكه حروف و كلمات مربوط به درون خودرو، روي فلز مربوطه با استفاده از تكنولوژي ليزر برجسته شده‌اند.
3 نوع ماده شامل فولاد ضدزنگ نورد شده و فوق‌العاده تخت، چرم گاو فراوري شده و پارچه Lycra، از جمله موادي هستند كه در قسمت داخلي BMW Concept كوپه به‌كار رفته‌اند. در واقع، روش‌هاي پردازش به انتخابي حداقلي كاهش يافته است. تمام اجزاي ياد شده به‌گونه‌اي خاص دوخته يا منگنه شده‌اند. اين كار با استفاده از تكنيكي ويژه صورت گرفته است. اين نوع اتصالات و نيز طراحي داخلي، نمادي از تزئيناتي است كه به‌طور انحصاري به آينده تعلق دارند.
طراحان به هنگام طراحي عناصر داخل كابين، از تركيبي از عناصر سنتي همراه با روش‌هاي ابتكاري جاسازي آنها استفاده مي‌كنند. نتيجه انجام اين كار، در حين ساخت خودرو جلوه‌هايي باور نكردني است كه داخل آن را به نمايش مي‌گذارد. پديده‌اي كه فوق‌العاده توجه انسان را به خود معطوف مي‌كند، استفاده از فولاد ضدزنگ V2a در داخل كابين خودرو و قسمت كنسول مركزي آن است. البته با توجه به اينكه وسواس لازم در زمينه مواد به كار نرفته است، نوع شكل‌دهي آنها به‌گونه‌اي است كه در نوع خود، مدلي خاص با زيبايي خاص تلقي مي‌شود.

 

Similar threads

بالا