مهدي كياني
کاربر فعال مهندسی هوافضا
طراحي کاکپیت هواپیما
در طراحي اتاق خلبان يا cockpit مسايل خيلي خيلي مهمتر از رنگ مطرح هستند كه بايد آنها را در نظر داشت.
از جمله:
1- تعداد خلبان(خلبان، كمك خلبان و مهندس پرواز)
2 - ابعاد بدن خلبان
3 - ماموريت خلبان
4 - حد راحتي خلبان
5 - نوع صندلي و لباس خلبان:
الف) صندلي خلبان:
بر طبق استانداردهاي ايمني (Airworthiness Standard) از جمله FAR يا JAR ، صندلي هواپيما بايد تحمل شتابهاي چند برابر g را داشته باشد. به عنوان مثال بر طبق FAR 25.261 يك صندلي هواپيماي مسافربري بايد تحمل:
- 9g به جلو
- 2g به بالا
- 4.5g به پايين
- 1.5g به بغل
را داشته باشد.
ب) لباس خلبان:
از لوازم جنبي خلبان به حساب مي آيد پس يكي ديگر از پارامتر هاي تعيين كننده كابين خلبان مي باشد..
-در يك هواپيماي سبك، خلبان نياز به لباس خاصي ندارد.
-ولي در هواپيماهاي نظامي خلبان نياز به لوازم جنبي از قبيل:
- چتر نجات (parchute)
- كلاه مخصوص تنفس (Helmet)
- لباس ضد شتاب ( anti_g clothe)
6 - تجهيزات مورد نياز خلبان:
اين تجهيزات جلوي چشم خلبان و روي ميز تجهيزات (Instrument Panel) قرار دارند.
دو ملاك در تعيين محل اتاق خلبان وجود دارد:
1 - اتاق بايد طوري باشد كه حتي الامكان مركز ثقل(CG) هواپيما روي خط مركزي بدنه (F C L يا Fuselage Center Line) قرار داشته باشد.
2 - خلبان بايد ديد كافي براي هدايت هواپيما مخصوصا در هنگام فرود و برخاستن داشته باشد.
معمولا اتاق خلبان در وسط بدنه (از نظر عرضي) و جلوترين محل ممكن (پس از دماغه) قرار داده مي شود. در صورتيكه هواپيما سبك يك نفره و از نوع ملخي كشنده (tractor يا puller) باشد،اتاق خلبان درست پشت موتور قرار داده مي شود. ولي در صورتيكه هواپيما سبك يك نفره و از نوع ملخي هل دهنده (pusher) باشد، جلوي اتاق خلبان چيز ديگري وجود ندارد و فقط قسمت دماغه را به صورت آيروديناميك در مي آورند.
گردآوري از : آرش خانباشي
منبع: طراحي هواپيما از مهندس هاشم صدرايي
در طراحي اتاق خلبان يا cockpit مسايل خيلي خيلي مهمتر از رنگ مطرح هستند كه بايد آنها را در نظر داشت.
از جمله:
1- تعداد خلبان(خلبان، كمك خلبان و مهندس پرواز)
2 - ابعاد بدن خلبان
3 - ماموريت خلبان
4 - حد راحتي خلبان
5 - نوع صندلي و لباس خلبان:
الف) صندلي خلبان:
بر طبق استانداردهاي ايمني (Airworthiness Standard) از جمله FAR يا JAR ، صندلي هواپيما بايد تحمل شتابهاي چند برابر g را داشته باشد. به عنوان مثال بر طبق FAR 25.261 يك صندلي هواپيماي مسافربري بايد تحمل:
- 9g به جلو
- 2g به بالا
- 4.5g به پايين
- 1.5g به بغل
را داشته باشد.
ب) لباس خلبان:
از لوازم جنبي خلبان به حساب مي آيد پس يكي ديگر از پارامتر هاي تعيين كننده كابين خلبان مي باشد..
-در يك هواپيماي سبك، خلبان نياز به لباس خاصي ندارد.
-ولي در هواپيماهاي نظامي خلبان نياز به لوازم جنبي از قبيل:
- چتر نجات (parchute)
- كلاه مخصوص تنفس (Helmet)
- لباس ضد شتاب ( anti_g clothe)
6 - تجهيزات مورد نياز خلبان:
اين تجهيزات جلوي چشم خلبان و روي ميز تجهيزات (Instrument Panel) قرار دارند.
دو ملاك در تعيين محل اتاق خلبان وجود دارد:
1 - اتاق بايد طوري باشد كه حتي الامكان مركز ثقل(CG) هواپيما روي خط مركزي بدنه (F C L يا Fuselage Center Line) قرار داشته باشد.
2 - خلبان بايد ديد كافي براي هدايت هواپيما مخصوصا در هنگام فرود و برخاستن داشته باشد.
معمولا اتاق خلبان در وسط بدنه (از نظر عرضي) و جلوترين محل ممكن (پس از دماغه) قرار داده مي شود. در صورتيكه هواپيما سبك يك نفره و از نوع ملخي كشنده (tractor يا puller) باشد،اتاق خلبان درست پشت موتور قرار داده مي شود. ولي در صورتيكه هواپيما سبك يك نفره و از نوع ملخي هل دهنده (pusher) باشد، جلوي اتاق خلبان چيز ديگري وجود ندارد و فقط قسمت دماغه را به صورت آيروديناميك در مي آورند.
گردآوري از : آرش خانباشي
منبع: طراحي هواپيما از مهندس هاشم صدرايي