عنوان: طراحي و تبيين اهداف بازاريابي در سطح كسب كار در شركتهاي مواد غذايي نويسنده(گان): محمد علي بابايي، نادر غريب نواز، |
چکيده: موفقيت هر سازمان در گرو شناخت كامل محيط دروني و بيروني بازار و تدوين اهداف و راهبردهاي بازاريابي متناسب با محيط است. از اين رو در اين تحقيق محيط بيروني كه شامل جذابيت بازار و محيط دروني كه شامل موقعيت رقابتي مي شود، مورد بررسي قرار گرفته است. جذابيت بازار از بازارهاي پر جاذبه تا كم جاذبه در تغيير است كه در اين تحقيق بازارهايي كه جذابيت بالايي دارند مورد بررسي قرار گرفته اند و موقعيت رقابتي از قوي تا ضعيف مي تواند در تغيير باشد كه كليه موقعيتهاي رقابتي شركتها و راهبردهاي بازاريابي مرتبط به هر موقعيت رقابتي در اين بررسي مورد پژوهش قرار گرفته است. فهم اهداف بازاريابي در هر موقعيت رقابتي و در بازارهاي جذاب جزو اهداف تحقيق بوده است. پرسشنامه اي حاوي سوالات باز و بسته بين 151 شركت فعال در سه صنعت لبنيات،مواد پروتئيني و نوشيدني ها كه از زير بخشهاي صنايع غذايي هستند، توزيع شده است. فرضيه اصلي تحقيق بر اين امر استوار بوده است كه كسب وكارها با قوي تر شدن موقعيت رقابتي تمايل دارند تا از اهداف رشد محصول و بازار در بخش بازاريابي استفاده كنند و با كاهش موقعيت رقابتي كسب و كارها از حفظ و حذف بازارها و محصولات استفاده خواهند كرد. نتايج تحقيق حاكي از اين است كه با قوي تر شدن موقعيت رقابتي شركتها ابتدا بر اهداف حفظ بازارها و محصولات تاكيد مي كنند و استفاده از رشد بازارها و محصولات را در اولويت دوم قرار مي دهند. |
کليدواژگان: جذابيت بازار – موقعيت رقابتي، اهداف بازاريابي |
http://www.mediafire.com/?6vclm23s8v70o26