ضوابط شهرداری و استعلام اطلاعات

babaie.bahar

عضو جدید
قوانین و ضوابط شهرسازی توسط شهرداری هر ناحیه تعیین و نظارت بر اجرای آنها را بر عهده دارد. در تهران، ضوابط شهرسازی توسط شهرداری اجرا می‌شوند و از معیارهای اصلی برای ساخت و ساز استفاده می‌شود. در حوزه ساخت و ساز، نظام فنی و اجرایی کشور، مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرداری‌ها به عنوان معیارهای اصلی مطرح می‌شوند.
استعلام اطلاعات شهرسازی
برای اطلاعات مربوط به املاک و شهرسازی، شهروندان می‌توانند از سامانه استعلامات شهرسازی استفاده کنند. این سامانه توسط شهرداری برای دسترسی آسان‌تر مالکان به شرایط زمین‌هایشان ایجاد شده است. با مراجعه به این سامانه، افراد می‌توانند اطلاعاتی از جمله پهنه‌بندی ملک خود، مجوز ساخت ساختمان برای تخریب و نوسازی، و سایر اطلاعات مربوط به ملک خود را دریافت کنند.
سایت mytehran.ir یکی از سامانه‌های جامع است که توسط شهرداری تهران برای ارائه خدمات مرتبط با املاک و شهرسازی به شهروندان راه‌اندازی شده است. این سامانه امکان دسترسی به خدمات الکترونیکی مرتبط با ملک و شهرسازی را به شهروندان فراهم می‌کند. در یک مقاله جامع، نحوه استفاده از سامانه استعلامات شهرسازی به تفصیل توضیح داده شده است.
کمیسیون‌های مهم شهرداری در ضوابط شهرسازی
از مهمترین کمیسیون های شهرداری که در شوابط شهرسازی با آن سر و کار داریم، عبارتند از:
کمیسیون ماده 100 شهرداری رسیدگی به تخلفات ساختمانی است.
کمیسیون ماده 5 است که در آن به طرح‌های تفصیلی و تغییر کاربری پرداخته شده است. این کمیسیون را کمیسیون تغییر کاربری هم می‌نامند.
کمیسیون ماده 7 به حفظ و گسترش فضای سبز در شهرداری و هدف نظارت بر اجرای قانون و تشخیص باغات دارد. تصمیم‌گیری در خصوص هرس و قطع درختان توسط اعضای کمیسیون ماده 7 انجام می‌شود.
کمیسیون ماده 12 به تشخیص نوع زمین توسط وزارت مسکن و شهرسازی می پردازد.
منبع: سایت آکادمی عمران
 
بالا