
صدای پمپ بنزین در سمند و 405 یکی از نگرانیهای بسیار از صاحبان این دو خودرو است. خودروهای پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و سمند دو خودروی بسیار محبوب و پرطرفدار در بازار ایران هستند. این دو خودروی همخانواده که از دو پلتفرم متفاوت بهره میبرند، وضعیت فنی و بسیار مشابهی دارند و بههمیندلیل بسیاری از ایرادات و عیوب آنها نیز با یکدیگر مشترک است. یکی از مشکلاتی که صاحبان خودروهای پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و سمند با آن درگیر هستند صدای بسیار زیاد پمپ بنزین از داخل باک این خودروها است.
این صدا که صدایی شبیه به زوزه دارد، در برخی از خودروها غیرقابل تحمل و بسیار زیاد است و راننده را وادار به تعویض این قطعه میکند. برخی از رانندهها نیز سعی میکنند خود را با صدایی مانند صدای رادیوپخش سرگرم کرده و به صدای پمپ بنزین خودروی خود اهمیت ندهند.

در خودروها مدلهای مختلفی از پمپ بنزین استفاده میشود که بنا به شرایط و مشخصات فنی خودرو و همچنین سال ساخت خودروها متفاوت است.
پمپ بنزین درونی
این نوع از پمپ بنزین که درون باک بنزین و شناور در بنزین قرار میگیرد یکی از بهترین نوعهای پمپ بنزین رایج در خودروها است. پمپ بنزین درونی داخل بنزین قرار گرفته و با خود بنزین خنکسازی میشود؛ بنابراین به دلیل گرم نشدن، صدای آن نیز کمتر از مدلهای دیگر خواهد بود. همچنین به دلیل اینکه این نوع از پمپ بنزین داخل باک بنزین و شناور در خود بنزین قرار گرفته، اکسیژنی برای احتراق و آتشسوزی در آن وجود ندارد و ایمنی این مدل از پمپ بنزین بیشتر از مدلهای دیگر است.بنابراین با توجه به مشخصات فنی که این نوع از پمپ بنزین دارد، بهتر است سعی کنید باک بنزین شما از نصف کمتر نشود تا هم خنکسازی در بنزین صورت گرفته و هم خطر آتشسوزی به شدت کاهش یابد. نکته دیگر در مورد میزان بنزین موجود در باک این است که وقتی میزان بنزین در باک کمتر از نصف شود، امکان مکش آلودگیهای کف باک و همچنین رسوباتی که از باک جدا شدهاست به داخل پمپ بنزین افزایش مییابد. این مسئله علاوه بر آسیب رساندن به دستگاه پمپ بنزین میتواند دمای آن را افزایش داده و برای خودرو خطرساز شود.
پمپ بنزین بیرونی
مدل پمپ بنزین که بیرون از باک قرار دارد و تماس مستقیمی با بنزین داخل باک ندارد از سه نوع تشکیل میشود. نوع اول این پمپ بنزینهای بیرونی مربوط به خودروهای مدل کاربراتوری است که هیچ سیستم برقی ندارند و حرکت خود را از میل بادامک موتور گرفته و مکش بنزین را توسط یک حرکت کاملاً مکانیکی تأمین میکند. این نوع از پمپ بنزین دارای مشکلات خاص خود است و در خودروهای وانت نیسان تولید شرکت سایپا دیده میشود. نوع دوم از پمپ بنزینهای بیرونی در خودروهای مختلفی مانند پاژن دوکابین ساخت شرکت مرتب، مزدا 2000 و… موجود در بازار ایران به کار رفتهاند که شامل یک سیستم برقی هستند. کار این نوع از پمپ بنزین بدین صورت است که دیافراگم موجود در پمپ بنزین توسط یک آهنربا عقب رفته و عمل مکش بنزین را انجام میدهد.
نوع سوم از پمپ بنزینهای بیرونی را میتوان پمپ بنزینی دانست که بر روی خودروهای پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و سمند نصب شدهاست. این پمپ بنزین که اصطلاحاً به نام پمپ بنزین دمشی نیز نامیده میشود یکی از پر سروصداترین مدلهای پمپ بنزین است.
این پمپ که پس از یک صافی قرار گرفته است، به علت اینکه سیستم آن مکشی نیست و فقط اقدام به دمش بنزین به سمت انژکتورها میکند، سطح بنزین بایستی مسلط بر آن باشد و بههمیندلیل معمولاً در زیر باک نصب میشود. زیر باک نصب شدن این پمپ دلیلی است بر اینکه این پمپ در خارج از یک محفظه قرار گرفته است و همچنین به دلیل اینکه سیستم خنککننده خاصی ندارد نیز صدای اضافی در این پمپ تولید میشود.
عوامل خرابی پمپ بنزین

در این بخش از مقاله «صدای پمپ بنزین در سمند و 405 چیست؟» به عوامل خرابی پمپ بنزین در این دو خودرو میپردازیم. یکی از اصلیترین عوامل خرابی پمپ بنزین در خودروها را میتوان کم بودن سطح بنزین دانست؛ این مورد علاوهبر اینکه فشار مضاعفی به سیستم پمپ بنزین وارد میکند، باعث میشود تا رسوبات و کثیفیهای کف باک وارد پمپ بنزین شده و به آن آسیب وارد شود. علاوهبر اینها کم بودن سطح بنزین در باک باعث میشود تا رطوبتهای خاص بنزین، دیواره داخلی باک را دچار پوسیدگی کرده و همین پوسیدگیها وارد محفظهی پمپ بنزین شود.
گرم شدن بیش از حد پمپ بنزین
یکی دیگر از دلایل اصلی خرابی پمپ بنزین را میتوان گرم شدن بیشازحد این قطعه دانست. بهتر است پمپ بنزینهایی که داخل باک نصب میشوند و سیستم مکشی دارند در بنزین غوطهور باشند. بنابراین سعی کنید باک خود را بهخصوص در فصول گرم همیشه از بنزین پر کنید تا عمل خنکسازی پمپ به درستی انجام شود و از آسیبهای جدی به این قطعه پیشگیری شود. نصب اشتباه پمپ بنزین و همچنین سیستم برقی آن میتواند آسیبهای جدی به پمپ بنزین وارد کند، بنابراین برای نصب پمپ بنزین خودرو سعی کنید از متخصصان و تعمیرگاههای مجاز کمک بگیرید.توصیه میشود سیستم پمپهای دمشی را که معمولاً بیرون قرار میگیرند در فصول تابستان برای خنکسازی از داخل محفظه خارج کنید. این کار را میتوانید با برداشتن روکش روی پمپ بنزین در فصول گرم و تابستان انجام دهید. به یاد داشته باشید که در فصول مرطوب سال و زمستان دوباره روکش آن را در جای خود قرار دهید تا از آسیبرسانی رطوبت هوا به پمپ بنزین و وارد شدن آن به محفظه بنزین جلوگیری به عمل آید.
علائم خرابی پمپ بنزین

یکی از علامتهای خرابی پمپ بنزین کاهش قدرت موتور خودرو در هنگام گاز دادن است. این مسئله به دلیل نرسیدن سوخت کافی به موتور خودرو اتفاق میافتد و میتواند بر اثر ضعیف کار کردن پمپ بنزین نیز باشد. درصورتیکه پمپ بنزین شما از کار بیفتد خودروی شما خاموش خواهد شد. یکی از علامتهای خرابی پمپ بنزین خودرو را میتوان روشن شدن چراغ چک دانست، چرا که وقتی سوخترسانی به موتور به درستی انجام نشود چراغ چک روشن میشود.
برای اینکه مطمئن شویم پمپ بنزین شما کار میکند یا نه میتوانید سوئیچ خودرو را باز کنید و قبل از استارت زدن صدای پمپ بنزین را گوش کنید. درصورتیکه هیچگونه صدایی از پمپ بنزین خودروی شما شنیده نشود به احتمال زیاد پمپ بنزین سوخته است. با باز کردن شلنگ بنزین که به ریل انژکتور خودرو متصل است میتوانید خروجی بنزین را چک کنید، برای این کار بایستی یک نفر سوئیچ خودرو را باز کند. درصورتیکه بنزین با فشار وارد این شلنگ نشود به احتمال زیاد پمپ بنزین شما درست عمل نمیکند.