شيطاني كه جهنم را به جان خريد

sepehr1234

عضو جدید
اولا همچين كشكي نيست كه عرق خور محله شما هم بره بهشت دوما حضرت مهدي يه ادم كامل چرا سجده نمي كنه جلو حضرت مهدي؟
اين هم از اون جمله هاست كه شما فرموديد
2 کلمه در مورد حضرت مهدی صحبت کن (صحبت کلیشه ای نکنا)ببینم چقدر میشناسیش اصلا .سعی کنیم خودمون آدم باشیم .اون دوستیم که میگه بهشت و حوری و این حرفا باید بگم که من اعتقادی به این حرفا ندارم به نظرم منطقی نیست آدم تو این دنیا بزنه تو سر خودشو اشک و آه و نماز و دعا و......... بعد بره جایی که بهش میگن بهشت و خدا حوری پرت کنه تو بغلش با هم برن تو جکوزی پر از عسل و شراب و عشق و حال.خلاصه اینکه دوستان بهشت و جهنممون و خودمون تو این دنیا میسازیم پس بهتره حق دیگران و نخوریم و دروغ نگیم و....تا اونوقت بهشت رو لمس کنیم
 

mina12345

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نه راست میگی تو قرآن نگفته گذاشتن عکس تو یه تاپیک درست نیست !!!!! ولی نه عکسی که لنگاش بیرون باشه
میگم که از بس زیاد شده از این عکسا عادی جلوه میکنه
یه سوال ساده پرسیدم این عکس چه ارتباطی به متن داره؟ فقط شما جواب این سوالو بده
ربطش اينه كه خيلي ها ظاهرشون شيطانيه ولي باطنشو فرشته ... وبعضي ها ظاهرشون فرشته و باطنشون شيطاني
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
ربطش اينه كه خيلي ها ظاهرشون شيطانيه ولي باطنشو فرشته ... وبعضي ها ظاهرشون فرشته و باطنشون شيطاني
بله میشه ظاهر فرشته باشه و باطن شیطانی که این میشه ریاکاری یا منافق اگه درست بگم
ولی چطور میشه ظاهر شیطانی باشه باطن فرشته؟!!! مگه میشه ؟خوب باطن فرشته باشه ظاهرشم میشه فرشته دیگه نه ریا میشه نه کلا چیز بدیه
 

بابك خسروي

عضو جدید
کاربر ممتاز
2 کلمه در مورد حضرت مهدی صحبت کن (صحبت کلیشه ای نکنا)ببینم چقدر میشناسیش اصلا .سعی کنیم خودمون آدم باشیم .اون دوستیم که میگه بهشت و حوری و این حرفا باید بگم که من اعتقادی به این حرفا ندارم به نظرم منطقی نیست آدم تو این دنیا بزنه تو سر خودشو اشک و آه و نماز و دعا و......... بعد بره جایی که بهش میگن بهشت و خدا حوری پرت کنه تو بغلش با هم برن تو جکوزی پر از عسل و شراب و عشق و حال.خلاصه اینکه دوستان بهشت و جهنممون و خودمون تو این دنیا میسازیم پس بهتره حق دیگران و نخوریم و دروغ نگیم و....تا اونوقت بهشت رو لمس کنیم

دوست عزيز افكارت خيلي ترسناكه:cry:
شما خيلي راحت داريد تمام علم و حكمت و عدل خدا رو زير سوال مي بريد
اميدوارم يك مقدار بيشتر نسبت به افكارتون تامل داشته باشيد نه اينكه با يك سري جملاتي كه در شان شما نيست گروهي از مردم رو تحقير كنين
 

mina12345

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بله میشه ظاهر فرشته باشه و باطن شیطانی که این میشه ریاکاری یا منافق اگه درست بگم
ولی چطور میشه ظاهر شیطانی باشه باطن فرشته؟!!! مگه میشه ؟خوب باطن فرشته باشه ظاهرشم میشه فرشته دیگه نه ریا میشه نه کلا چیز بدیه

نه اینجوریا که شما می گویید نیست ..منظور از اونی که ظاهر شیطانی اینه که شاید به دلیل آگاهی نداشتن ظاهرش شیطانی باشه و یکی مثل امثال شما باید راهنمائش کنه دیگه........ امر به معرف و نهی از منکر برادر
 

mycobacter

عضو جدید
کینه شیطان از انسان تمومی نداره...منتظر ظهور مهدی دروغین قبل ازمهدی واقعی باشید...وفقط اون هایی که انسان هستند میتونند تشخیص بدهند...ما که نیستیم...خدا کنه شما بتونیدتشخیص بدید.
 

Don M.Hadi

عضو جدید
از دوستان اگه کسی جواب معتبر و موسخ به سوالای بنده داره،بگه لطفا...
1-ابلیس،جنسش از چیه؟
2-چطور میشه یه زمانی شخص اول خدا میشه(بالاتر از همه ملائک)؟
3-خدا که ارحم الراحمین و عادله،چطور میشه بخاطر یه سجده نکردن ابلیس به انسان اونو با تیپا میندازه اونور؟پس پاداش اونهمه بندگی و عبادتش چی میشه؟
4-چرا باید از ابلیس و سایر موجودات خواسته میشد که به انسان سجده کنند؟چون شیطان هم اختیار داره،گیرم اونم سجده میکرد.آخرش که چی مثلا؟
 

sepehr1234

عضو جدید
دوست عزيز افكارت خيلي ترسناكه:cry:
شما خيلي راحت داريد تمام علم و حكمت و عدل خدا رو زير سوال مي بريد
اميدوارم يك مقدار بيشتر نسبت به افكارتون تامل داشته باشيد نه اينكه با يك سري جملاتي كه در شان شما نيست گروهي از مردم رو تحقير كنين
ترسناک نیست دوست عزیز ولی بهتره کور کورانه چیزیو قبول نکنیم و فکر کنیم راجبش خدا عقل و داده واسه همین دیگه
 

s.ferdows

عضو جدید
کاربر ممتاز
2 کلمه در مورد حضرت مهدی صحبت کن (صحبت کلیشه ای نکنا)ببینم چقدر میشناسیش اصلا .سعی کنیم خودمون آدم باشیم .اون دوستیم که میگه بهشت و حوری و این حرفا باید بگم که من اعتقادی به این حرفا ندارم به نظرم منطقی نیست آدم تو این دنیا بزنه تو سر خودشو اشک و آه و نماز و دعا و......... بعد بره جایی که بهش میگن بهشت و خدا حوری پرت کنه تو بغلش با هم برن تو جکوزی پر از عسل و شراب و عشق و حال.خلاصه اینکه دوستان بهشت و جهنممون و خودمون تو این دنیا میسازیم پس بهتره حق دیگران و نخوریم و دروغ نگیم و....تا اونوقت بهشت رو لمس کنیم

من واقعا متاسفم واسه شما که این قدر به قول خودتون سطحی نگرانه به ماجرا نگاه کردین

فقط یه جمله می گم که اهلش بفهمند و آتیش بگیرند:

سازمان CIA آمریکا سال 2008 اعلام کرد که :

" ما کامل ترین پرونده رو در مورد منجی مسلمانان در اختیار داریم و فقط تنها نقص این پرونده عکس این شخص است."

 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
نه اینجوریا که شما می گویید نیست ..منظور از اونی که ظاهر شیطانی اینه که شاید به دلیل آگاهی نداشتن ظاهرش شیطانی باشه و یکی مثل امثال شما باید راهنمائش کنه دیگه........ امر به معرف و نهی از منکر برادر
آها از اون لحاظ
چشم امر به معروف میکنیم
یکی میخاد مارو امر به معروف کنه :)
ولی حق با شماست
بستگی داره ظاهر شیطانیرو چی بدونیم.مثلا یکی که موهاشو سیخ میکنه ظاهرش شیطانی نیست شاید با عرف ما نمیخونه
ولی یک عده همه چیو نقض میکنن یک سری آگاهانه و یک سری نا آگاهانه که تعداد ناآگاهانه ها بیشتره
:gol::gol::gol:
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
از دوستان اگه کسی جواب معتبر و موسخ به سوالای بنده داره،بگه لطفا...
1-ابلیس،جنسش از چیه؟
2-چطور میشه یه زمانی شخص اول خدا میشه(بالاتر از همه ملائک)؟
3-خدا که ارحم الراحمین و عادله،چطور میشه بخاطر یه سجده نکردن ابلیس به انسان اونو با تیپا میندازه اونور؟پس پاداش اونهمه بندگی و عبادتش چی میشه؟
4-چرا باید از ابلیس و سایر موجودات خواسته میشد که به انسان سجده کنند؟چون شیطان هم اختیار داره،گیرم اونم سجده میکرد.آخرش که چی مثلا؟
بالاتر از همه ملائک؟ کی گفته؟

آیا شیطان از جنس ملائکه بود؟
پرسش:
ما در قسمتی از قرآن می خوانیم "و اذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس" در این آیه ابلیس مستثنی است و ملائکه مستثنی منه است مثل این که بگوییم "ذهب التلامیذ الا محمد" در این جمله می فهمیم محمد از دانش آموزان است پس می توان نتیجه گرفت ابلیس از ملائکه است ولی در جایی دیگر می خوانیم شیطان از جنییان است ودر اینجا این سؤال مطرح می شود که اگر شیطان از ملائکه بوده و با دانستن این که ملائکه از خود اختیار ندارند و هر چه که خداوند امر می کند انجام می دهند پس چطور شیطان توانسته از امر خداوند سر پیچی کند و موضوع دیگر اینکه اگر شیطان از جن بوده پس در زمانی که خداوند به فرشتگان فرمودند به آدم سجده کن لازم نبوده که این جن هم به انسان سجده کند و بعضی ها می گویند او ابتدا فرشته بوده و بعد از نا فرمانی جن شده که اگر اینطور بوده بالاخره در زمانی که نافر مانی کرده فرشته بوده و بعضی می گویند در زبان عربی ملائکه شامل جن هم می شود ولی اگر اینطور است پس چرا در جای جای قرآن هم نام جن را می بینیم هم ملائکه (به معنی فرشته) و شیطان بالاخره چه بوده؟

پایگاه حوزه6485، 6485
پاسخ:

شیطان و ابلیس اگر چه از جنس ملائکه نبود ولی به لحاظ مقامات در مرتبه مشترکی با آنان قرار داشت. حضرت امیر در خطبه 192 نهج البلاغه در این مورد می فرماید:

و کان قد عبدالله ستة آلاف سنة، لایدری امن سنی الدنیا ام سنی الآخرة.

شیطان شش هزار سال خداوند را عبادت کرد آن هم معلوم نیست از سالهای دنیا (365 روز) یا سالهای آخرت ( که هر روز آن برابر با پنجاه هزار سال دنیاست).

خوب شیطان به واسطه این عبادات طولانی به مقامات عالی معنوی ترقی یافته بود که حتما جزء فرشتگان محسوب شده و احکام او با فرشتگان برابر شده بود. اما بعد از سرپیچی از فرمان خداوند رانده شد.

اجنه گر چه مانند بشر از قدرت انتخاب و اختیار برخوردار هستند اما به لحاظ مرتبه از آدمی پائین تر هستند ابلیس با عبادات شش هزار ساله خود به صف فرشتگان پیوست ولی آدم (ع) محمود ملائکه قرار می گیرد و این بدان جهت است که ظرفیت وجودی و استعداد انسان بیش از این می باشد و در واقع شیطان و ملائکه ها مامور بودند که به انسان کامل سجده کنند، و اوست که استعداد وجودی خود را به فعلیت رسانده است و به مقام خلیفة اللهی نائل شده است
[1].

بعضی از دانشمندان از آیه 12 سوره اعراف (قال ما منعک الا تسجد اذ امرتک قال انا خیر منه خلقتنی من نار و خلقته من طین، فرمود: چون تو را به سجده امر کردم چه چیزی تو را بازداشت از اینکه سجده کنی؟ گفت: من از او بهترم مرا از آتش آفریدی و او را از گِل آفریدی- ترجمه فولادوند) استنباط کرده اند که خداوند به شیطان یک دستور جداگانه ای برای سجده داده است اگر چه آن را به تفصیل بیان نکرده اند چون در این آیه به شیطان یادآوری می شود که چرا وقتی تو را فرمان دادم و امر به سجده کردم نپذیرفتی؟ (امرتک) معلوم می شود شیطان را نیز جداگانه امر فرموده است ولی قرآن در مقام حکایت، امر به ملائکه و شیطان را یکجا آورده است، و اگر یک دستور جداگانه به ابلیس داده نمی شد ابلیس در جواب می توانست بگوید بار خدایا تو به من امر نکردی بلکه امر تو خطاب به ملائکه بود و خودت می دانی که من از ملائکه نیستم بلکه از اجنه می باشم ولی شیطان این استدلال را نکرد و آنچیزی را گفت که در آیه 12 سوره اعراف آمده است و این تاییدی است که خداوند جدای ازفرشتگان شیطان را هم مامور به سجده کرده است[2].

http://www.hawzah.net/FA/questionview.html?QuestionID=12309
 

بابك خسروي

عضو جدید
کاربر ممتاز
ترسناک نیست دوست عزیز ولی بهتره کور کورانه چیزیو قبول نکنیم و فکر کنیم راجبش خدا عقل و داده واسه همین دیگه

از اين جوابت خيلي خوشم اومد به شرطي كوركورانه هم ردش نكنيم و دربارش تحقيق كنيم;)
ممنون:gol:
 

sany 1

عضو جدید
بچه ها شیطان یه حرف زد تا اخرشپای حرفش موند
ولی الان یکی پیدا نمیشه یه حرف بزنه تا اخرش پای حرفش هم بمونه ادما البته بعضیا گناهانشون از صد تا شیطون هم بدتر شدن
 

sepehr1234

عضو جدید
من واقعا متاسفم واسه شما که این قدر به قول خودتون سطحی نگرانه به ماجرا نگاه کردین

فقط یه جمله می گم که اهلش بفهمند و آتیش بگیرند:

سازمان CIA آمریکا سال 2008 اعلام کرد که :

" ما کامل ترین پرونده رو در مورد منجی مسلمانان در اختیار داریم و فقط تنها نقص این پرونده عکس این شخص است."

من الان باید واسه شما متاسف باشم که فارسیم بلد نیستید از رو بخونید .من نگفتم منکر منجی مسلمونا هستم نه بلکه اعتقاد هم دارم.فقط گفتم شما یکم در موردش صحبت کن
 

beso

اخراجی موقت


شاید میان این همه نامردی ، باید شیطان را بستایم!

که دروغ نگفت...
جهنم را به جان خرید؛
اما تظاهر به دوست داشتن آدم نکرد...


:surprised: .... اصلا قضیه ی شیطان این نبید که .... همه چی تحریف شد ...
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
من خدارو قبول دارم ولی هنوز که هنوز تو بودن دنیایی دیگه شک دارم


معاد در لغت از ريشه عود به معناي رجوع و بازگشت است و در اصطلاح به معناي بازگشت انسان و زنده‌شدن دوباره او بعد از مرگ است تا جزاي اعمالي را كه در دنيا به اختيار خود مرتكب شده در آخرت مشاهده كند.[1]
اديان گذشته و مسأله معاد
شايد بتوان گفت يكي از مهم‌ترين و اساسي‌ترين دغدغه همه اديان مسأله معاد بوده است. همه اديان به اينكه عالم ديگري ماوراي عالم دنيا و طبيعت وجود دارد معتقدند و اين مسأله از جمله مسائلي است كه فطرت هر انساني به آن اذعان مي‌كند.
اعتقاد به معاد از اركان اساسي و جزو ضروريات دين اسلام نيز به شمار مي‌آيد. خداوند گفتگوي نوح با قومش را در قرآن اين‌گونه حكايت ‌مي‌كند:

«وَاللَّهُ أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا ثُمَّ يُعِيدُكُمْ فِيهَا وَيُخْرِجُكُمْ إِخْرَاجًا» (نوح/18،17)
«و خدا شما را مانند نباتات از زمين برويايند سپس به زمين بازگرداند و ديگر بار شما را برانگيزد»

و در سوره شعرا از قول ابراهيم مي‌فرمايد:

«وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ وَالَّذِي أَطْمَعُ أَن يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ» (شعرا/81و 82)
«خدايي كه مرا مي‌ميراند و سپس به حيات ابدي آخرت زنده مي‌گرداند همان خدايي كه اميدوارم كه روز جزا گناهم را بيامرزد»

و در سوره طه خداوند خطاب به حضرت موسي مي‌فرمايد:

«إِنَّ السَّاعَةَ ءاَتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَى» (طه/15)
«روز قيامت حتماً فرا خواهد رسيد و ما آن ساعت را پنهان داريم تا هر نفسي را به پاداش اعمالش در آن روز برسانيم»

ادله اثبات معاد
جاي هيچ گونه شك و ترديدي نيست كه معاد فی حدّ ذاته امري است كه وقوع آن امكان‌پذير مي‌باشد و زنده‌شدن مردگان محال ذاتي نيست كه از خداوند صادر نشود، تمام بحث و نزاع بر سر اين است كه چه ضرورتي دارد كه معاد واقع شود؟ ما در اينجا به طور اختصار به ذكر دلائلي مي‌پردازيم كه ضرورت وجود عالم آخرت را براي ما ثابت مي‌كند:
1) زندگي اخروي لازمه زندگي دنيوي است اگر معاد نباشد خلقت بيهوده و عبث خواهد بود. خداوند در قرآن مي‌فرمايد:

«أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ» (مومنون/115)
«آيا چنين پنداشتيد كه ما شما را به عبث و بازيچه آفريديم و به سوي ما رجوع نخواهيد كرد»؟


قرآن در واقع اين‌طور مي‌گويد يا بايد بگوئيد معادی نيست و خلقت و آفرينش عبث و بيهوده است و يا اینکه جهان از روی عبث آفريده نشده است و لذا معاد هم بايد باشد. معاد متمم و مكمل خلقت است و جزيي از خلقت است كه با نبودن آن خلقت ناقص است، خداوند در قرآن مي‌فرمايد:

«وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ مَا خَلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ مِيقَاتُهُمْ أَجْمَعِين» (دخان/38و40)

«ما آسمان‌ها و زمين و آنچه بين آن‌هاست به بازيچه خلق نكرديم آن‌ها را به حق آفريديم ولي اكثر مردم از آن آگاه نمي‌باشند همانا روز قيامت روز جدايي بين مؤمن و كافر و وعده‌گاه جميع خلايق است»

2) معاد مقتضاي عدالت خداوند است اگر معاد وجود نداشته باشد انسان‌هاي نيكوكار و گنهكار بعد از مرگ مساوي خواهند بود در حالي كه عقل حكم مي‌كند به اينكه بايد از لحاظ ثواب و عقاب بين انسان مؤمن و گنهكار فرق باشد، پس اگر حشر و نشري نباشد مستلزم ظلم است و ظلم از خداي حكيم قبيح است.
3) خداوند در آيات فراواني مؤمنين و نيكوكاران را به ثواب و پاداش الهي وعده داده است پس معاد مقتضاي تحقق وعده الهي است و تخلّف از وعده قبيح است و از خداي حكيم كار قبيح صادر نمي‌شود، خداوند در قرآن مي‌فرمايد:

«رَبَّنَا إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لاَّ رَيْبَ فِيهِ إِنَّ اللّهَ لاَ يُخْلِفُ الْمِيعَادَ» (آل‌عمران/9)
«پروردگارا محققاً تو همه خلق را جمع‌آوري در روزي كه هيچ شكي در آن نيست همانا خداوند خلق وعده نمي‌كند»



منابع:
1- ابن‌منظور، جمال‌الدين محمد بن مكرم؛ لسان‌العرب، بيروت، ج3، ص 315.
2- مرواريد، حسنعلي؛ تنبيهات حول المبدأ و المعاد، انتشارات آستان قدس رضوي، 1418ه.ق، چ دوّم، ص 199.
3- معاد از ديدگاه امام خميني، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، 1378، چ دوّم، ص 13.
4- طالقاني، محمد نعيم بن محمدتقي العرفي؛ منهج‌الرشاد، رضا استادي، انتشارات آستان قدس رضوي، 1419ه.ق، چ اوّل، ج1، ص 67.
5- سبحاني، جعفر؛ الاهيات، قم، المركز العالمي للدراسات الاسلاميه، 1412، چ سوّم، ج4، ص 167.
6- مطهري، مرتضی؛ مجموعه آثار،‌ انتشارات صدرا،‌ 1374، چ دوّم، ج 4، ص 624.
7- البحراني، ميثم بن علي بن ميثم؛ قواعد المرام في علم الكلام، قم، انتشارات مهر، 1398ه.ق، ص 146.
8- سبحاني، جعفر؛ پيشين، ج4، ص 173.
 

sepehr1234

عضو جدید
معاد در لغت از ريشه عود به معناي رجوع و بازگشت است و در اصطلاح به معناي بازگشت انسان و زنده‌شدن دوباره او بعد از مرگ است تا جزاي اعمالي را كه در دنيا به اختيار خود مرتكب شده در آخرت مشاهده كند.[1]
اديان گذشته و مسأله معاد
شايد بتوان گفت يكي از مهم‌ترين و اساسي‌ترين دغدغه همه اديان مسأله معاد بوده است. همه اديان به اينكه عالم ديگري ماوراي عالم دنيا و طبيعت وجود دارد معتقدند و اين مسأله از جمله مسائلي است كه فطرت هر انساني به آن اذعان مي‌كند.
اعتقاد به معاد از اركان اساسي و جزو ضروريات دين اسلام نيز به شمار مي‌آيد. خداوند گفتگوي نوح با قومش را در قرآن اين‌گونه حكايت ‌مي‌كند:

«وَاللَّهُ أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا ثُمَّ يُعِيدُكُمْ فِيهَا وَيُخْرِجُكُمْ إِخْرَاجًا» (نوح/18،17)
«و خدا شما را مانند نباتات از زمين برويايند سپس به زمين بازگرداند و ديگر بار شما را برانگيزد»

و در سوره شعرا از قول ابراهيم مي‌فرمايد:

«وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ وَالَّذِي أَطْمَعُ أَن يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ» (شعرا/81و 82)
«خدايي كه مرا مي‌ميراند و سپس به حيات ابدي آخرت زنده مي‌گرداند همان خدايي كه اميدوارم كه روز جزا گناهم را بيامرزد»

و در سوره طه خداوند خطاب به حضرت موسي مي‌فرمايد:

«إِنَّ السَّاعَةَ ءاَتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَى» (طه/15)
«روز قيامت حتماً فرا خواهد رسيد و ما آن ساعت را پنهان داريم تا هر نفسي را به پاداش اعمالش در آن روز برسانيم»

ادله اثبات معاد
جاي هيچ گونه شك و ترديدي نيست كه معاد فی حدّ ذاته امري است كه وقوع آن امكان‌پذير مي‌باشد و زنده‌شدن مردگان محال ذاتي نيست كه از خداوند صادر نشود، تمام بحث و نزاع بر سر اين است كه چه ضرورتي دارد كه معاد واقع شود؟ ما در اينجا به طور اختصار به ذكر دلائلي مي‌پردازيم كه ضرورت وجود عالم آخرت را براي ما ثابت مي‌كند:
1) زندگي اخروي لازمه زندگي دنيوي است اگر معاد نباشد خلقت بيهوده و عبث خواهد بود. خداوند در قرآن مي‌فرمايد:

«أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ» (مومنون/115)
«آيا چنين پنداشتيد كه ما شما را به عبث و بازيچه آفريديم و به سوي ما رجوع نخواهيد كرد»؟


قرآن در واقع اين‌طور مي‌گويد يا بايد بگوئيد معادی نيست و خلقت و آفرينش عبث و بيهوده است و يا اینکه جهان از روی عبث آفريده نشده است و لذا معاد هم بايد باشد. معاد متمم و مكمل خلقت است و جزيي از خلقت است كه با نبودن آن خلقت ناقص است، خداوند در قرآن مي‌فرمايد:

«وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ مَا خَلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ مِيقَاتُهُمْ أَجْمَعِين» (دخان/38و40)

«ما آسمان‌ها و زمين و آنچه بين آن‌هاست به بازيچه خلق نكرديم آن‌ها را به حق آفريديم ولي اكثر مردم از آن آگاه نمي‌باشند همانا روز قيامت روز جدايي بين مؤمن و كافر و وعده‌گاه جميع خلايق است»

2) معاد مقتضاي عدالت خداوند است اگر معاد وجود نداشته باشد انسان‌هاي نيكوكار و گنهكار بعد از مرگ مساوي خواهند بود در حالي كه عقل حكم مي‌كند به اينكه بايد از لحاظ ثواب و عقاب بين انسان مؤمن و گنهكار فرق باشد، پس اگر حشر و نشري نباشد مستلزم ظلم است و ظلم از خداي حكيم قبيح است.
3) خداوند در آيات فراواني مؤمنين و نيكوكاران را به ثواب و پاداش الهي وعده داده است پس معاد مقتضاي تحقق وعده الهي است و تخلّف از وعده قبيح است و از خداي حكيم كار قبيح صادر نمي‌شود، خداوند در قرآن مي‌فرمايد:

«رَبَّنَا إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لاَّ رَيْبَ فِيهِ إِنَّ اللّهَ لاَ يُخْلِفُ الْمِيعَادَ» (آل‌عمران/9)
«پروردگارا محققاً تو همه خلق را جمع‌آوري در روزي كه هيچ شكي در آن نيست همانا خداوند خلق وعده نمي‌كند»



منابع:
1- ابن‌منظور، جمال‌الدين محمد بن مكرم؛ لسان‌العرب، بيروت، ج3، ص 315.
2- مرواريد، حسنعلي؛ تنبيهات حول المبدأ و المعاد، انتشارات آستان قدس رضوي، 1418ه.ق، چ دوّم، ص 199.
3- معاد از ديدگاه امام خميني، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، 1378، چ دوّم، ص 13.
4- طالقاني، محمد نعيم بن محمدتقي العرفي؛ منهج‌الرشاد، رضا استادي، انتشارات آستان قدس رضوي، 1419ه.ق، چ اوّل، ج1، ص 67.
5- سبحاني، جعفر؛ الاهيات، قم، المركز العالمي للدراسات الاسلاميه، 1412، چ سوّم، ج4، ص 167.
6- مطهري، مرتضی؛ مجموعه آثار،‌ انتشارات صدرا،‌ 1374، چ دوّم، ج 4، ص 624.
7- البحراني، ميثم بن علي بن ميثم؛ قواعد المرام في علم الكلام، قم، انتشارات مهر، 1398ه.ق، ص 146.
8- سبحاني، جعفر؛ پيشين، ج4، ص 173.
مرسی از راهنماییت دوست عزیز ولی اینجا نمیتونم جواب بدم .همه ی اینارو میدونم مساله جای دیگست.اول باید اون روشن بشه
 

Don M.Hadi

عضو جدید
بالاتر از همه ملائک؟ کی گفته؟

آیا شیطان از جنس ملائکه بود؟
پرسش:
ما در قسمتی از قرآن می خوانیم "و اذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس" در این آیه ابلیس مستثنی است و ملائکه مستثنی منه است مثل این که بگوییم "ذهب التلامیذ الا محمد" در این جمله می فهمیم محمد از دانش آموزان است پس می توان نتیجه گرفت ابلیس از ملائکه است ولی در جایی دیگر می خوانیم شیطان از جنییان است ودر اینجا این سؤال مطرح می شود که اگر شیطان از ملائکه بوده و با دانستن این که ملائکه از خود اختیار ندارند و هر چه که خداوند امر می کند انجام می دهند پس چطور شیطان توانسته از امر خداوند سر پیچی کند و موضوع دیگر اینکه اگر شیطان از جن بوده پس در زمانی که خداوند به فرشتگان فرمودند به آدم سجده کن لازم نبوده که این جن هم به انسان سجده کند و بعضی ها می گویند او ابتدا فرشته بوده و بعد از نا فرمانی جن شده که اگر اینطور بوده بالاخره در زمانی که نافر مانی کرده فرشته بوده و بعضی می گویند در زبان عربی ملائکه شامل جن هم می شود ولی اگر اینطور است پس چرا در جای جای قرآن هم نام جن را می بینیم هم ملائکه (به معنی فرشته) و شیطان بالاخره چه بوده؟

پایگاه حوزه6485، 6485
پاسخ:

شیطان و ابلیس اگر چه از جنس ملائکه نبود ولی به لحاظ مقامات در مرتبه مشترکی با آنان قرار داشت. حضرت امیر در خطبه 192 نهج البلاغه در این مورد می فرماید:

و کان قد عبدالله ستة آلاف سنة، لایدری امن سنی الدنیا ام سنی الآخرة.

شیطان شش هزار سال خداوند را عبادت کرد آن هم معلوم نیست از سالهای دنیا (365 روز) یا سالهای آخرت ( که هر روز آن برابر با پنجاه هزار سال دنیاست).

خوب شیطان به واسطه این عبادات طولانی به مقامات عالی معنوی ترقی یافته بود که حتما جزء فرشتگان محسوب شده و احکام او با فرشتگان برابر شده بود. اما بعد از سرپیچی از فرمان خداوند رانده شد.

اجنه گر چه مانند بشر از قدرت انتخاب و اختیار برخوردار هستند اما به لحاظ مرتبه از آدمی پائین تر هستند ابلیس با عبادات شش هزار ساله خود به صف فرشتگان پیوست ولی آدم (ع) محمود ملائکه قرار می گیرد و این بدان جهت است که ظرفیت وجودی و استعداد انسان بیش از این می باشد و در واقع شیطان و ملائکه ها مامور بودند که به انسان کامل سجده کنند، و اوست که استعداد وجودی خود را به فعلیت رسانده است و به مقام خلیفة اللهی نائل شده است
[1].

بعضی از دانشمندان از آیه 12 سوره اعراف (قال ما منعک الا تسجد اذ امرتک قال انا خیر منه خلقتنی من نار و خلقته من طین، فرمود: چون تو را به سجده امر کردم چه چیزی تو را بازداشت از اینکه سجده کنی؟ گفت: من از او بهترم مرا از آتش آفریدی و او را از گِل آفریدی- ترجمه فولادوند) استنباط کرده اند که خداوند به شیطان یک دستور جداگانه ای برای سجده داده است اگر چه آن را به تفصیل بیان نکرده اند چون در این آیه به شیطان یادآوری می شود که چرا وقتی تو را فرمان دادم و امر به سجده کردم نپذیرفتی؟ (امرتک) معلوم می شود شیطان را نیز جداگانه امر فرموده است ولی قرآن در مقام حکایت، امر به ملائکه و شیطان را یکجا آورده است، و اگر یک دستور جداگانه به ابلیس داده نمی شد ابلیس در جواب می توانست بگوید بار خدایا تو به من امر نکردی بلکه امر تو خطاب به ملائکه بود و خودت می دانی که من از ملائکه نیستم بلکه از اجنه می باشم ولی شیطان این استدلال را نکرد و آنچیزی را گفت که در آیه 12 سوره اعراف آمده است و این تاییدی است که خداوند جدای ازفرشتگان شیطان را هم مامور به سجده کرده است[2].

http://www.hawzah.net/FA/questionview.html?QuestionID=12309

دوست عزیز؟راجب سوالای 3 و4 جواب ندادی...:cool:
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزیز؟راجب سوالای 3 و4 جواب ندادی...:cool:
چرا اتفاقا تو همون متنی که آوردم قسمتایی که ابی و قرمز کردم جواب هونه دیگه
چون انسان اشرف مخلوقاته خداوند دستور داد تا به انسان سجده کنند
فرشته ها مانند انسان دارای اختیار نیستن
.....................................................
شیطان و ابلیس اگر چه از جنس ملائکه نبود ولی به لحاظ مقامات در مرتبه مشترکی با آنان قرار داشت. حضرت امیر در خطبه 192 نهج البلاغه در این مورد می فرماید:

و کان قد عبدالله ستة آلاف سنة، لایدری امن سنی الدنیا ام سنی الآخرة.

شیطان شش هزار سال خداوند را عبادت کرد آن هم معلوم نیست از سالهای دنیا (365 روز) یا سالهای آخرت ( که هر روز آن برابر با پنجاه هزار سال دنیاست).

خوب شیطان به واسطه این عبادات طولانی به مقامات عالی معنوی ترقی یافته بود که حتما جزء فرشتگان محسوب شده و احکام او با فرشتگان برابر شده بود. اما بعد از سرپیچی از فرمان خداوند رانده شد.

اجنه گر چه مانند بشر از قدرت انتخاب و اختیار برخوردار هستند اما به لحاظ مرتبه از آدمی پائین تر هستند ابلیس با عبادات شش هزار ساله خود به صف فرشتگان پیوست ولی آدم (ع) محمود ملائکه قرار می گیرد و این بدان جهت است که ظرفیت وجودی و استعداد انسان بیش از این می باشد و در واقع شیطان و ملائکه ها مامور بودند که به انسان کامل سجده کنند، و اوست که استعداد وجودی خود را به فعلیت رسانده است و به مقام خلیفة اللهی نائل شده است
[1].
 

Don M.Hadi

عضو جدید
چرا اتفاقا تو همون متنی که آوردم قسمتایی که ابی و قرمز کردم جواب هونه دیگه
چون انسان اشرف مخلوقاته خداوند دستور داد تا به انسان سجده کنند
فرشته ها مانند انسان دارای اختیار نیستن
.....................................................
شیطان و ابلیس اگر چه از جنس ملائکه نبود ولی به لحاظ مقامات در مرتبه مشترکی با آنان قرار داشت. حضرت امیر در خطبه 192 نهج البلاغه در این مورد می فرماید:

و کان قد عبدالله ستة آلاف سنة، لایدری امن سنی الدنیا ام سنی الآخرة.

شیطان شش هزار سال خداوند را عبادت کرد آن هم معلوم نیست از سالهای دنیا (365 روز) یا سالهای آخرت ( که هر روز آن برابر با پنجاه هزار سال دنیاست).

خوب شیطان به واسطه این عبادات طولانی به مقامات عالی معنوی ترقی یافته بود که حتما جزء فرشتگان محسوب شده و احکام او با فرشتگان برابر شده بود. اما بعد از سرپیچی از فرمان خداوند رانده شد.

اجنه گر چه مانند بشر از قدرت انتخاب و اختیار برخوردار هستند اما به لحاظ مرتبه از آدمی پائین تر هستند ابلیس با عبادات شش هزار ساله خود به صف فرشتگان پیوست ولی آدم (ع) محمود ملائکه قرار می گیرد و این بدان جهت است که ظرفیت وجودی و استعداد انسان بیش از این می باشد و در واقع شیطان و ملائکه ها مامور بودند که به انسان کامل سجده کنند، و اوست که استعداد وجودی خود را به فعلیت رسانده است و به مقام خلیفة اللهی نائل شده است
[1].

من هرچی میخونم،جواب این سوالارو نمیبینم.پس پاداش اون شیش هزار سال عبادت شیطان چیشد؟ آیا عدالت بود که اونهمه عبادت و بندگی،با یه سجده نکردن به باد بره؟ گیریم ابلیس هم سجده میکرد،اونوقت چی؟آخرش که چی؟(اگه جواب اینارو بدی،سوالای مهمتری هم دارم)
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
من هرچی میخونم،جواب این سوالارو نمیبینم.پس پاداش اون شیش هزار سال عبادت شیطان چیشد؟ آیا عدالت بود که اونهمه عبادت و بندگی،با یه سجده نکردن به باد بره؟ گیریم ابلیس هم سجده میکرد،اونوقت چی؟آخرش که چی؟(اگه جواب اینارو بدی،سوالای مهمتری هم دارم)
مگر من ضامن شیطانم؟:)
ببین دوست عزیز متنو خوب میخوندی نوشته بود دیگه
شیطان به خاطر عباداتش به مقام فرشتگان رسیده چون خدا هر چی گفته انجام داده و کارش شده بوده عبادت خدا و فرشتگان از خودشون اختیار ندارن و هر چی خدا بگه باید انجام بدن
این وسط شیطان به حرف خدا گوش نداده دیگه نمیتونسته در رتبه فرشتگان قرار بگیره چون از قسمت اختیارش استفاده کرده (برداشت منه منم که تخصصی دنبال نکردم این چیزارو ) و به جایگاه خودش برگشته.حالا اینجا چون دارای اختیاره تصیم گرفته که کارای شیطانی بکنه و جزاش رو هم خواهد دید در جهنم
دقیقا مثل آدم که به حرف خدا گوش نکرد از بهشت رانده شد
حالا شیطانم مثل ما دارای اختیاره و هر کار و هر گناهی که میکنه در جهنم حالش گرفته خواهد شد
لابد سجده میکرد الان دیگه ما اینهمه بدبختی نداشتیم
شما باید برین این سوالارو از متخصصش بپرسی
مثل این میمونه که یک متخصص مذهب تو یه سایت مذهبی عکس معماری یه مسجدی رو بذاره بعد من برم بپرسم چرا این مسجد ستون داره یا ستونش به کجا وصله ،چرا این ستون رو گرد درست کرد
شما اگر واقعا دنبال جوابین در سایتای تخصصی مطرحکنین تا متخصصان این رشته بهتون توضیح بدن
 

sepehr1234

عضو جدید
من گفتم شاید این عکس ارتباطی به موشوع داره من حواسم نیست بپرسم شاید یکی فهمید به ما هم گفت ولی انگار ارتباطی نداره
موضوع تاپیکم تنهایی نیست که تو حس تنهایی بهت دست داده
باشه تو که راست میگی
ولش کن اصلا
نه پ تو خوبی
 

sepehr1234

عضو جدید
من واقعا متاسفم واسه شما که این قدر به قول خودتون سطحی نگرانه به ماجرا نگاه کردین

فقط یه جمله می گم که اهلش بفهمند و آتیش بگیرند:

سازمان CIA آمریکا سال 2008 اعلام کرد که :

" ما کامل ترین پرونده رو در مورد منجی مسلمانان در اختیار داریم و فقط تنها نقص این پرونده عکس این شخص است."

چندتا مشکل
1-یعنی شما الان آمریکارو قبول دارید؟تا دیروز که دشمنمون بود و هرچی میگفت دروغ بود
2-اون پرونده کو الان؟شما دیدیش؟خوندیش؟میدونی چیه؟
3-من نگفتم به چیزی اعتقاد ندارم گفتم یکم صحبت کن اطلاعات من قوی شه همین
4-تاسف شما واسه من مهم نیست
 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
 

Similar threads

بالا