شناخت امام زمان ( عج )

شناخت امام زمان ( عج )

  • زیاد

    رای: 10 21.7%
  • در حد معمولی و مستمر

    رای: 13 28.3%
  • کم

    رای: 23 50.0%

  • مجموع رای دهندگان
    46

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
بيست و هفتم : (باسط)

بيست و هفتم : (باسط)

بيست و هفتم : (باسط)
در (هدايه ) و (مناقب ) قديمه از القاب آن جناب شمرده شده و آن ، به معنى فراخ كننده و گسترنده است و فيض آن حضرت چنان كه خود فرمودند، مانند آفتاب به همه جا رسيده و هر موجودى از آن بهره ور است و در ايّام حضور و ظهور، عدلش ، چنان منبسط و عام شود كه گرگ و گوسفند با هم محشور شوند.
در تفسير شيخ فرات بن ابراهيم روايت است از ابن عباس كه گفت : (در ظهور حضرت قائم عليه السلام باقى نماند نه يهودى و نه نصرانى و نه صاحب ملّتى ، مگر آنكه داخل مى شود در اسلام تا اينكه مامون مى شوند گوسفند و گرگ و گاو و شير و انسان و مار، حتّى پاره نمى كند موش ، خيكى را.)
شيخ مقدّم احمد بن محمّد بن عياش ، در مقتضب الاثر، به سند خود روايت كرده از عبداللّه بن ربيعه مكى ، از پدرش كه گفت : من از كسانى بودم كه با عبداللّه بن زبير كار مى كرديم در كعبه و او عمله را امر كرده بود كه مبالغه كنند در رفتن به زمين يعنى براى پايه ؛ گفت : پس رسيدم به سنگى مانند شترى و در آن نوشته اى يافتيم تا اينكه مى گويد آن را خواندم و در آن بود: بسم الاوّل لاشى ء قبله لا تمنعوا الحكمة اهلها تظلموهم و لاتعطوها غير مستحقها فتظلموها. و آن طولانى است .
در آن ذكر شده بعثت رسول خدا صلى الله عليه و آله و صفات حميده و كردار جميله و مقرّ و مدفن آن جناب و همچنين هر يك از ائمّه طاهرين عليهم السلام تا آنكه در حق حضرت امام حسن عسكرى عليه السلام گفته كه : (مدفون مى شود در مدينه محدّثه ، آنگاه منتظر بعد از او؛ اسم او، اسم پيغمبر است . امر مى كند به عدل و خود به آن رفتار مى نمايد. نهى مى كند از منكر و خود از آن اجتناب مى فرمايد. برطرف مى كند خداوند به سبب او تاريكيها را، دور مى كند به او شك و كورى را، حشر مى كند گرگ در روزگار او با گوسفند. خشنود مى شود از او ساكن در سما، مرغان در هوا، ماهيان در دريا.
اى ! چه بنده كه چقدر ارجمند است بر خداوند تبارك و تعالى ، خوشا حال آنكه او را اطاعت كند، واى بر آنكه نافرمانى او كند! خوشا به آن كس كه در پيش روى او مقاتله كند و بكشد يا كشته شود. بر آنان باد درودها از پروردگار ايشان و رحمت ؛ ايشانند هدايت يافتگان ؛ ايشانند رستگاران ؛ ايشانند فيروزشدگان .)
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
بيست و هشتم : (بقية الانبياء)

بيست و هشتم : (بقية الانبياء)

بيست و هشتم : (بقية الانبياء)
و اين با چند لقب ديگر مذكور است در خبرى كه حافظ بُرسى در (مشارق الانوار) روايت كرده از حكيمه خاتون ، به نحوى كه عالم جليل ، سيّد حسين مفتى كركى ، سبط محقق ثانى در كتاب (دفع المنادات ) از او نقل كرده كه او گفت : (مولد قائم عليه السلام شب نيمه شعبان بود.)
تا آنكه مى گويد: آن جناب را آوردم به نزد برادرم ، حسن بن على عليهما السلام ، پس مسح فرمود به دست شريف ، بر روى پرنور او كه نور انوار بود و فرمود: (سخن گو اى حجة اللّه و بقيّة انبياء و نور اصفيا و غوث فقرا و خاتم اوصيا و نور اتقيا و صاحب كره بيضاء!)
پس فرمود: اشهد ان لا اله الاّ اللّه ... . تا آخر آنچه در باب ولادت گذشت .
لكن در نسخه مشارق حقير، چنين است : (سخن گو اى حجة اللّه ، بقية انبيا، خاتم اوصيا، صاحب كره بيضاء، مصباح از درياى عميق شديد الضياء، سخن گوى اى خليقه اتقيا، نور اوصيا ! الخ )
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
بیست و نهم - سی ام

بیست و نهم - سی ام

بيست و نهم : (تالى )
يوسف بن قزعلى ، سبط ابن جوزى ، آن را در مناقب از القاب آن جناب شمرده .
سى ام : (تاءييد)
در (هدايه ) از القاب آمده و آن به معنى نيرو و قوّت دادن است .
در (كمال الدين ) روايت شده از اميرالمؤ منين عليه السلام كه بعد از ذكر شمايل و نامهاى آن جناب فرمود كه : (مى گذارد دست خود را بر سرهاى عباد، نمى ماند مؤ منى مگر آنكه دلش سخت تر مى شود از پاره آهن و مى دهد خداوند به آن مؤ من ، قوّت چهل مرد.)
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
سى و يكم - سى و دوم

سى و يكم - سى و دوم

سى و يكم : (تمام )
در (هدايه ) از القاب آن جناب شمرده شده و معنى آن واضح است ، زيرا آن حضرت در صفات حميده و كمال و افعال و شرافت نسب و شوكت و حشمت و سلطنت و قدرت و راءفت ، تام و تمام و بى عيب و منقصت و زوال است . محتمل است كه مراد از تمام ، متمّم و مكمّل باشد، زيرا به آن جناب ، تمام شود خلافت و رياست الهيه در زمين و آيات باهره و علوم و اسرار انبيا و اوصيا، اين اطلاق ، شايع است در استعمال .
سى و دوم : (ثائر)
در مناقب قديمه از القاب آن جناب شمرده شده و (ثائر) كينه خواه را گويند كه آرام نگيرد تا قصاص نمايد و خواهد آمد كه آن جناب ، مطالبه خون جدّ بزرگوار خود بلكه خون جميع اصفيا را كند.
و در دعاى ندبه است : ايْن الطّالب بذحول الانْبياء وابناء الانبياء ايْن الطّالب بدم المقتول بكربلا.
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
سى و سوم

سى و سوم

سى و سوم : (جعفر)
شيخ صدوق در (كمال الدين ) روايت كرده از حمزة بن الفتح كه گفت : (مولودى براى ابى محمّد عليه السلام زاده شد كه امر فرمود به كتمان او.)
حسن بن منذر از او پرسيد كه : (اسم او چيست ؟)
گفت : (ناميده شده محمّد و كنيه گذاشته شد به جعفر.)
و ظاهرا مراد، كنيه معروفه نباشد، بلكه مقصود آن است كه تصريح به اسم آن جناب نمى كنند، بلكه تعبير مى كنند از او به كنايه به جعفر، از ترس عمويش جعفر كه شيعيان ، چون به يكديگر سخن گويند، بگويند: (ديديم جعفر را.) يا (او امام است .) يا (از او توقيع رسيد.) يا (اين مال را به نزد او برد.) و مانند اينها تا تابعان جعفر نفهمند مقصود كيست .
در (غيبت ) شيخ نعمانى دو خبر از حضرت امام محمّد باقر عليه السلام است كه در آن كتاب از القاب آن جناب شمرده اند كه كنيه گذاشته شد به عموى خود يا از او كنايه كنند به عمويش و ظاهرا مراد از آن دو خبر نيز همين باشد.
علاّمه مجلسى ، احتمال داده كه شايد كنيه بعضى از عموهاى آن جناب ، ابوالقاسم بوده يا كنيه آن جناب ابوجعفر يا ابى الحسين يا ابى محمّد نيز باشد كه اينها كنيه حضرت مجتبى عليه السلام و سيّد محمّد معروف ، عموى آن حضرت بوده و بعد از آن ، احتمالى را كه ما داديم ذكر نمود، آنگاه فرمود: (قول اوسط، اظهر است چنان كه گذشت در خبر حمزة بن الفتح . الخ ) و اين بسيار غريب است ، زيرا در نسخه كمال الدين حتى در نسخه خود آن مرحوم كه نقل كرده اند، جعفر است نه ابى جعفر.
در (منتهى الارب ) گفته : يقال فلان يكنّى بابى عبداللّه مجهولا ولايقال يكنّى بعبداللّه . اين كلام براى دفع توهّم است كه در جايى كه كنيه ، مثلا ابى عبداللّه يا ابى جعفر است ، نبايد گفت كنّى به عبداللّه يا به جعفر. پس در آنجا كه چنين كلامى نوشته شد، غرض ، خود آن اسم است . واللّه العالم .
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
سى و چهارم - سى و پنجم

سى و چهارم - سى و پنجم

سى و چهارم : (جمعه )
از اسامى آن جناب است ؛ چنانچه مشروحا بيايد در باب يازدهم .
سى و پنجم : (جابر)
در (هدايه ) و (مناقب ) قديمه ، از القاب شمرده و (جابر) به معناى درست كننده و شكسته بند است و اين لقب از خاصه هاى آن حضرت است كه فرج اعظم و گشايش همه كارها و جبر همه دلهاى شكسته و خرسندى همه قلوب پژمرده و انبساط همه نفوس ‍ منقبضه محزونه و شفاى همه امراض مزمنه مكنونه به وجود مسعود اوست .
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
سى و ششم - سى و هفتم

سى و ششم - سى و هفتم

سى و ششم : (جنْبْ)
در (هدايه ) از القاب شمرده و در اخبار متواتره و در تفسير آيه شريفه : يا حَسْرَتا عَلى ما فَرَّطْتُ فى جَنْبِ اللّه . رسيده كه امام عليه السلام جنب اللّه است .
سى و هفتم : (جوار الكنس )
يعنى ستاره هاى سياه كه پنهان مى شوند در برابر شعاع آفتاب ، چون وحشيان كه در خوابگاه درآيند و در آنجا پنهان شوند.
در تفسير آيه شريفه (فلا اقسم بالخنس ...)
در (كمال الدين ) و (غيبت ) شيخ طوسى و (غيبت ) نعمانى ، روايت است از امام باقر عليه السلام در تفسير دو آيه شريفه : فَلااُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ # اَلْجَو ارِ الْكُنَّسِ. كه فرمود: مراد از آن ، امامى است كه غايب شود در سنه 260 و سپس ظاهر شود مانند شهاب درخشان در شب تاريك .)
و در اشاره به آن ، راوى فرمود: (اگر درك كردى آن زمان را چشمهايت روشن خواهد شد.)
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
سى و هشتم : (حجة ) و (حجّة اللّه )

سى و هشتم : (حجة ) و (حجّة اللّه )

سى و هشتم : (حجة ) و (حجّة اللّه )
در (عيون ) و (كمال الدين ) و (غيبت ) شيخ و (كفاية الاثر) على بن محمّد خرّاز روايت شده از ابى هاشم جعفرى كه گفت : شنيدم امام على النّقى عليه السلام مى فرمايد: (جانشين بعد از من ، پسر من ، حسن است . پس چگونه خواهد بود حال شما با جانشين بعد از جانشين من ؟)
گفتم : (از چه جهت ؟ فداى تو شوم !)
فرمود: (به جهت اين كه شخص او را نمى بينيد و حلال نيست براى شما بردن نام او.)
گفت : (پس چگونه او را ياد كنيم ؟)
فرمود: (بگوييد حجة آل محمّد عليهم السلام .)
و اين از القاب شايعه آن جناب است كه در بسيارى از ادعيه و اخبار، به همين لقب مذكور شده اند و بيشتر محدثان ، آن را ذكر نموده اند و با آن كه در اين لقب ، سائر ائمه عليهم السلام شريكند و همه حجّتند از جانب خداوند بر خلق ، لكن چنان اختصاص به آن جناب دارد كه در اخبار، هر جا بى قرينه هم ذكر شود، مراد آن حضرت است .
بعضى گفتند: لقب آن جناب (حجة اللّه ) است به معنى غلبه يا سلطنت خداى بر خلايق ، زيرا اين هر دو، به واسطه آن حضرت به ظهور خواهد رسيد و نقش خاتم آن جناب انا حجة اللّه است و به روايتى انا حجة اللّه و خالصته و به همين مهر، حكومت روى زمين كند.
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
سى و نهم : (حق )

سى و نهم : (حق )

سى و نهم : (حق )
در مناقب قديمه و هدايه ، (حق ) از القاب آمده است .
در تفسير آيه شريفه (جاء الحق ...)
در كافى روايت است از امام باقر عليه السلام كه فرموده : (در آيه شريفه قُلْ جاءَ الْحَقُّ ... .(10) كه چون قائم عليه السلام خروج كند، دولت باطل برود.)
و بنابراين تفسير، تعبير به صيغه ماضى به جهت تاءكيد وقوع آن و بيان آن كه شكى در آن نيست ، آنچنان كه گويى واقع شده است و در زيارت آن جناب است :
السّلام على الحق الجديد!
و ظاهر است كه جميع حالات و صفات و افعال و اقوال و اوامر و نواهى را آن حضرت داراست كه تمام منافع و خيرات و مصالح ثابته باقيه تامّه اى را كه در آن ضرر و مفسده و خطايى راه ندارد، نه در دنيا و نه در آخرت و نه براى خود و نه براى احدى از پيروان آن جناب .
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
چهلم - چهل و چهارم

چهلم - چهل و چهارم

چهلم : (حجاب )
حجاب نيز در (هدايه ) از القاب شمرده شده و در زيارت آن جناب است :
السّلام على حجاب اللّه الازلى القديم .
چهل و يكم و چهل و دوم : (حمد) و (حامد)
هر دو، در آن كتاب از القاب شمرده شده .
چهل و سوم : (حاشر)
حاشر نيز يكى از نامهاى آن حضرت است در صحف ابراهيم ؛ چنانچه در (تذكرة الائمه ) عليهم السلام مذكور است .
چهل و چهارم : (خاتم الاوصياء)
 

s.mobaleghi

عضو جدید
دوست عزیز سلام.من مدتها پیش صفحه اول تاپیک شمارو تو سیستمم ذخیره کردم و دیروز تازه برای اولین بار خوندمش.برای من که هیچی نمیدونم واقعا جالب بود.از کار خیلی قشنگ و دقیقت ازت تشکر میکنم و صمیمانه ازت خواهش میکنم ادامه بدی تا بتونم شناختمو در مورد امام بیشتر کنم.موفق باشی.
 

danielo

عضو جدید
کاربر ممتاز
با کمی فکر بدون تعصب میشه فهمید که امام زمان فقط یک دکون هست .
نمیدونم چرا تمام ادیان به این معتقد هستند که دینشون تا پایان دنیا ادامه داره و انگاه یک منجی میاد مردم را از بدبختی نجات میده.
 

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
با کمی فکر بدون تعصب میشه فهمید که امام زمان فقط یک دکون هست .
نمیدونم چرا تمام ادیان به این معتقد هستند که دینشون تا پایان دنیا ادامه داره و انگاه یک منجی میاد مردم را از بدبختی نجات میده.
یعنی شما به وجود امام زمان اعتقاد ندارید؟؟!!
 

danielo

عضو جدید
کاربر ممتاز
یعنی شما به وجود امام زمان اعتقاد ندارید؟؟!!

نه .اعتقادی ندارم و خیلی مطمئن هستم.یعنی یک روز ممکن هست بگم برف سیاه ولی امکان نداره وجود همچنین چیزی را باور کنم.و بگم وجود داره.
چون هیچ کس نتونسته برام ثابتش کنه.
من اول در مورد یک چیز فکر میکنم و بعد قبولش میکنم.ولی متاسفانه مردم اول چیزی را قبول میکنند و بعدا تازه در موردش فکر میکنند.
شما به امام زمان اعتقاد دارید چون از کودکی بهتون گفته شده که اون هست.
 

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
نه .اعتقادی ندارم و خیلی مطمئن هستم.یعنی یک روز ممکن هست بگم برف سیاه ولی امکان نداره وجود همچنین چیزی را باور کنم.و بگم وجود داره.
چون هیچ کس نتونسته برام ثابتش کنه.
من اول در مورد یک چیز فکر میکنم و بعد قبولش میکنم.ولی متاسفانه مردم اول چیزی را قبول میکنند و بعدا تازه در موردش فکر میکنند.
شما به امام زمان اعتقاد دارید چون از کودکی بهتون گفته شده که اون هست.
با این حرف شما درستی اسلام,قرآن و حتی خدا هم زیر سوال میره!
به این ها هم اعتقادی نداری؟؟؟
 

mary90

عضو جدید
کاربر ممتاز
امامی که نه اسمی تو قرآن ازش برده شده و نه الان پیشمونه و نه نشانه ای هست که وجود داره چه جوری بشناسیم؟!
خیلی وقتا لازم نیست بعضی از چیز ها دیده بشن
بعضی وقتا لازم نیست بعضی چیزا اثبات بشن
بلکه تو بعضی چیز ها رو از ته قلبت احساس می کنی یکی از اونها برای من هم امام زمان بود
شاید من هیچ وقت لیاقت پیدا نکنم بتونم ایشون را ببینم
ولی لمسشون کردم
ولی از ته قلبم می دونم که وجود داره واین برای من افتخار بزرگترین افتخار
 

mary90

عضو جدید
کاربر ممتاز
من هم خیلی در بارهی مسائل دینیم مشکل دارم
ولی اماما نه
نه به خاطر این از بچگی بهم گفته باشن
چون این دلیل نمی شه
ببین من هزاران نفر رو می شناسم که توی خونواده های خیلی مذهبی که اجبار به چادر داشتن زندگی می کردن ولی الان دیگه چادر که هیچی بلکه حجاب هم ندارن
برای من به شخصه این موضوع همیشه سوال بوده وهست که ایا این که پدر وماد ها بچه هاشون را از کودکی بفرستند تا قران و معارف دینی بخونند خوب یا نه
ولی الان این را می دونم که دینی که من دارم تنها از سر عادت
خوب من اصلا نمی خواهم این طور باشه
پس مسولیت وکار من می ره بالا من باید تحقیق کنم در باره ی تمام ادیان در باره ی خدا خود م تا بتونم برای خودم اثبات کنم
مطمئنا با حرف وانکار بی دلیل چیزی درست نمی شه
 

آیاتای

عضو جدید
بسم الله الرحمن الرحیم

هر کس امام زمان خود را نشناسد و بمیرد ، به مرگ جاهلی مرده است .
رسول اکرم ( ص )
سلام ، با توجه به این حدیث و ضرورت امام شناسی بر آن شدم تا مطالبی در مورد شناخت امام زمان ( عج ) تهیه کرده و در این تاپیک قرار دهم .
مطالب عمدتا از روی کتاب " نجم الثاقب " بوده ، از شما دوستان هم تقاضا میشود مطالب خود را با ذکر منبع گذاشته و از نوشتن مطالب سلیقه ای و بدون منبع و همچنین مطالب غیر مرتبط , بحث و انتقاد از مطالب کتب جدا خودداری کنید .
با تشکر ...

آن دگر چشم به ره ماند که تا از ظالم
عرب مرده ز چاه آید و بستاند داد!
 

ehsanstr

عضو جدید
كتاب‌شناسي

كتاب‌شناسي

كتاب‌شناسي
ـ هاجسن، مارشال‌ جي. اس[5]. نظام حشاشين؛ مبارزة نخستين اسماعيليان نزاري با جهان اسلام.
هاگ[6]، 1955.
كشيشيان: ژوزف.[7] احياگرايي اسلامي و تحول در عربستان سعودي؛ نامه‌هاي جهيمن‌العتيبي به مردم سعودي. جهان اسلام، 1990، 80 م، ج 1 صص 1 ـ 16.
ـ رضوي. اس. اِ. اِ.[8] نهضت مهدويت در هند؛ فصل‌نامة هند در سده‌هاي مياني، ش 51،1950، صص1 ـ 25.
ـ ساشادينا، اِي. اي.[9] مهديت در اسلام؛ ايدة مهدويت در شيعه اثني عشري؛ آلباني، نيويورك، 1981.
ـ ساشادينا، اِي. اِي. شيعه تحمل‌گرا در ايران، عراق و لبنان؛ در بررسي بنيادگرايي، با ويرايش مارتين اي. مارتي[10] و آر. اسكات ‌اپل‌باي[11]، شيكاگو، 1991. صص 403ـ 456.
ـ سليمان كامل. يوم‌الخلاص في ظل القائم المهدي. بيروت، 1400/1979.
ـ وال، جان‌ ا، بنيادگرايي در جهان اعراب سني: مصر سودان. در بررسي بنيادگرايي با ويرايش مارتين اي. مارتي و آر. اسكات اپل باي، شيكاگو، 1991، صص 345 ـ 402.
:gol:
 
بالا