توضیحات:
هزینه بارگیری و باربری در معادن سطحی درصد قابل توجهی از هزینه های استخراج را به خود اختصاص می دهد.یکی از راههایی که می توان در هزینه های این مرحله صرفه جویی قابل ملاحظه ای نمود اختصاص متناسب تعداد و نوع کامیونهابه مسیرهای باربری می باشد . با توجه به اینکه در معادن پارامترهای زیادی در اختصاص ماشین آلات تأثیر دارد. ازجمله وجود سینه کارهای مختلف، سنگ شکنها، باربرها و بارکننده ها با ظرفیتهای متفاوت وغیره استفاده از روشهای سنتی و حتی روشهای تحقیق در عملیات نمی تواند پاسخگوی ما در این معادن باشد، زیرا در روش سنتی اکثر پارامترهای فوق درمحاسبات وارد نمی شود، همچنین در روشهای تحقیق در عملیات نیز اشکالاتی نظیر عدم در نظر گرفتن محدودیت تولید، عدد صحیح نبودن جواب،پیچیده بودن مدلها با توجه به تعداد پارامترها وجود دارد. بنابرین این سیستم های بارگیری وحمل نیاز به یک مدل کاری وانعطاف پذیر دارد تاعلاوه بر اینکه بتواند کلیه پارامترها را در نظر بگیرد، احتیاج به محاسبات پیچیده وتجزیه وتحلیل مفصل نداشته باشد،بهترین روش برای حل این مسائل استفاده از روش شبیه سازی است.

برای شبیه سازی این معادن برنامه شبیه ساز S.H.S تهیه شده که در ابتدا یکسری نمونه گیری از زمانهای رفت وبرگشت در هر مسیر،تخلیه،بارگیری و…انجام میشود. سپس براساس مشخصلت آماری جامعه داده ها،شبیه سازی انجام می شود. دراین روش برنامه با دریافت تعداد ونوع کامیون ها،بارکننده ها،زمن های رفت وبرگشت،زمان تخلیه وبارگیری،ظرفیت سنگ شکن ها شبیه سازی را برای کلیه حالتهایی که می توان کامیون ها را بین مسیرهای بارگیری تا سنگ شکن یا انبارمواد توزیع کرد،اجرا نموده وگزارش کاملی از هزینه های عملیاتی،مقدارتولید را برای شبیه سازی های انجام شده ارائه می دهد،وهمچنین مناسبترین توزیع با کمترین هزینه را با توجه به تولید مورد نیاز معدن پیشنهاد می نماید.
در اکثرمعادن سطحی برای انتخاب تعداد و نوع کامیون مناسب،استفاده از مدلهای عمومی تحقیق در عملیات در راستای بهینه سازی مطلق عملیات حمل ونقل می تواند مورد توجه قرار گیرد. به سبب پیچیدگی مدلسازی با وجود سینه کارهای مختلف،بارکننده ها،باربری ها وسنگ شکن ها با ظرفیت های متفاوت از یک سو و مقبولیت عملکرد سیستم در نقاط نزدیک به بهینه از سویه دیگر می توان به الگوریتم شبیه سازی روی آورد. تا علاوه بر آنکه تمام پارامترهای سیستم حمل و نقل مانند ظرفیت سنگ شکن ها،نوع باربری و بارکننده ها و سایر مشخصات را در نظر گرفت،احتیاج به محاسبات پیچیده و تجزیه و تحلیل مفصل نداشته باشد.
شرایطی را که برای شبیه سازی سیستم حمل ونقل در نظر گرفته شده است:
هزینه بارگیری و باربری در معادن سطحی درصد قابل توجهی از هزینه های استخراج را به خود اختصاص می دهد.یکی از راههایی که می توان در هزینه های این مرحله صرفه جویی قابل ملاحظه ای نمود اختصاص متناسب تعداد و نوع کامیونهابه مسیرهای باربری می باشد . با توجه به اینکه در معادن پارامترهای زیادی در اختصاص ماشین آلات تأثیر دارد. ازجمله وجود سینه کارهای مختلف، سنگ شکنها، باربرها و بارکننده ها با ظرفیتهای متفاوت وغیره استفاده از روشهای سنتی و حتی روشهای تحقیق در عملیات نمی تواند پاسخگوی ما در این معادن باشد، زیرا در روش سنتی اکثر پارامترهای فوق درمحاسبات وارد نمی شود، همچنین در روشهای تحقیق در عملیات نیز اشکالاتی نظیر عدم در نظر گرفتن محدودیت تولید، عدد صحیح نبودن جواب،پیچیده بودن مدلها با توجه به تعداد پارامترها وجود دارد. بنابرین این سیستم های بارگیری وحمل نیاز به یک مدل کاری وانعطاف پذیر دارد تاعلاوه بر اینکه بتواند کلیه پارامترها را در نظر بگیرد، احتیاج به محاسبات پیچیده وتجزیه وتحلیل مفصل نداشته باشد،بهترین روش برای حل این مسائل استفاده از روش شبیه سازی است.

برای شبیه سازی این معادن برنامه شبیه ساز S.H.S تهیه شده که در ابتدا یکسری نمونه گیری از زمانهای رفت وبرگشت در هر مسیر،تخلیه،بارگیری و…انجام میشود. سپس براساس مشخصلت آماری جامعه داده ها،شبیه سازی انجام می شود. دراین روش برنامه با دریافت تعداد ونوع کامیون ها،بارکننده ها،زمن های رفت وبرگشت،زمان تخلیه وبارگیری،ظرفیت سنگ شکن ها شبیه سازی را برای کلیه حالتهایی که می توان کامیون ها را بین مسیرهای بارگیری تا سنگ شکن یا انبارمواد توزیع کرد،اجرا نموده وگزارش کاملی از هزینه های عملیاتی،مقدارتولید را برای شبیه سازی های انجام شده ارائه می دهد،وهمچنین مناسبترین توزیع با کمترین هزینه را با توجه به تولید مورد نیاز معدن پیشنهاد می نماید.
در اکثرمعادن سطحی برای انتخاب تعداد و نوع کامیون مناسب،استفاده از مدلهای عمومی تحقیق در عملیات در راستای بهینه سازی مطلق عملیات حمل ونقل می تواند مورد توجه قرار گیرد. به سبب پیچیدگی مدلسازی با وجود سینه کارهای مختلف،بارکننده ها،باربری ها وسنگ شکن ها با ظرفیت های متفاوت از یک سو و مقبولیت عملکرد سیستم در نقاط نزدیک به بهینه از سویه دیگر می توان به الگوریتم شبیه سازی روی آورد. تا علاوه بر آنکه تمام پارامترهای سیستم حمل و نقل مانند ظرفیت سنگ شکن ها،نوع باربری و بارکننده ها و سایر مشخصات را در نظر گرفت،احتیاج به محاسبات پیچیده و تجزیه و تحلیل مفصل نداشته باشد.
شرایطی را که برای شبیه سازی سیستم حمل ونقل در نظر گرفته شده است:
۱ – بارکننده ها و سنگ شکن ها در یک زمان فقط یک کامیون را سرویس می دهند.
۲ – راه برای عبور دو کامیون در یک زمان گنجایش دارد.
۳ – در مدت شبیه سازی کار بدون توقف انجام می شود.
۲ – راه برای عبور دو کامیون در یک زمان گنجایش دارد.
۳ – در مدت شبیه سازی کار بدون توقف انجام می شود.