
شاید یکی از بزرگترین مشکلات رانندگی در رانندگان بیتجربه و هنرآموزان آموزشگاههای رانندگی، استفاده درست و بهموقع از کلاچ باشد؛ البته این مشکل حتی در رانندگان بسیار باتجربه نیز دیده میشود و اینجاست که آدمی آرزو میکند کاش یک خودرو اتومات داشت! با این حال و با وجود تمام مشکلات رانندگی با خودروهای دنده دستی، حضور کلاچ در این خودروها الزامی است و نقش بسیار حیاتی را در انتقال قدرت به چرخها برعهده دارد. در ادامه با مجله همراه مکانیک همراه باشید تا در این مقاله به سیم کلاچ و علائم خرابی آن بپردازیم.
کلاچ چیست؟
طبق تعریف کلی، کلاچ وسیلهای است که حرکت چرخشی یک شفت را به شفت دیگر منتقل میکند و درواقع رابط بین جعبهدنده و موتور است که در ابتدا توان تولیدی موتور را به جعبهدنده انتقال میدهد و پس از آن با حضور سایر سیستمها این نیروی تولیدی به چرخها روانه میشود.همچنین هنگام تعویض دنده، باید توان تولیدی موتور از جعبهدنده قطع شود که این عمل از طریق کلاچ انجام میگیرد. بهعنوان مثال زمانیکه قصد تعویض دنده از 2 به 3 را دارید ابتدا باید پدال کلاچ را فشار دهید که این عمل باعث قطع ارتباط بین موتور و جعبهدنده شده و پس از تعویض دنده و رها نمودن کلاچ، این ارتباط دوباره برقرار میشود.

انواع کلاچ
کلاچها در حالت کلی به 4 دسته تقسیم میشوند:
- بدون لغزش
- یکطرفه
- هیدرولیکی
- اصطکاکی
ناگفته نماند که دستهبندی دیگری نیز برای کلاچها وجود دارد که آنها را به سه دسته اهرمی، روغنی و سیمی تقسیم میکند. کلاچهای سیمی بهدلیل سادگی و ارزانقیمت بودن کماکان یکی از پرکاربردترین کلاچها در خودروها و بهخصوص در خودروهای داخلی هستند.

انواع کلاچ اصطکاکی
کلاچ اصطکاکی خود به 4 دسته تقسیم میشود:
- کلاچ مخروطی
- کلاچ تکصفحهای
- کلاچ چندصفحهای
- کلاچ نیمهگریز از مرکز
- کلاچ گریز از مرکز
