سیستم تعویض دنده الکترونیکی خودرو طراحی و ساخته شد

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیستم تعویض دنده الکترونیکی خودرو طراحی و ساخته شد محققان یکی از واحدهای فن آور مستقر در مرکز رشد فن‌آوری های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی، ساخت و تولید سیستم تعویض دنده الکترونیکی (AMT) برای خودروها شدند.
به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از ایسنا مهندس فرشید امیری، مجری این طرح با بیان این مطلب گفت: در این طرح با اجرای مکانیسم تبدیل گیربکس دستی خودروهای سبک به خودکار، امکان بهینه سازی مصرف سوخت فراهم می شود، علاوه بر این امکان استفاده از آن در خودروهای ویژه جانبازان و معلولین نیز میسر شده است.

وی افزود: در سیستم AMT برخلاف سایر انواع گیربکس‌های خودکار، هیچ گیربکس جدیدی با مکانیسم‌های پیچیده و حجیم ساخته نمی‌شود؛ بلکه در این سیستم مبنا همان گیربکس دستی است، اما از یک ربات برای تعویض دنده و کلاچ‌گیری کمک گرفته می‌شود، که این ربات در داخل محفظه موتور نصب می‌شود.

این کارآفرین نمونه کشور درباره نحوه عملکرد این سیستم اظهار داشت: مدلAMT چون از مبنای گیربکس‌های دستی استفاده می‌کند، از نظر مصرف سوخت تا حدود 15درصد و از نظر راندمان و حجم و وزن شرایط بهتری را از سایر انواع گیربکسهای خودکار رایج دارد.

وی افزود: استفاده از این سیستم هزینه را در حد چند صد هزار تومان برای نصب مکانیسم رباتیک افزایش می‌دهد، اما در عوض راحتی سیستم‌های خودکار را به راننده ارائه می کند، هم چنین امکان تعویض دنده در دو حالت دستی و اتوماتیک وجود دارد.

امیری در ادامه گفت: این طرح پس از طی مراحل تولید نمونه آزمایشگاهی در سال جاری به مرحله تولید صنعتی رسیده و در حال حاضر مقدمات ساخت آن به صورت انبوه در استان کرمانشاه در حال انجام است که می تواند در زمینه افزایش اشتغال زایی در این استان موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: تاریخچه ایده اصلی این سیستم به سال 1996 برمی‌گردد که شرکت BMW خودرو3 M خود را با نسل جدیدی از گیربکس‌های دستی اتوماتیک به عنوان SMG روانه بازار کرد.

گفتنی است، این طرح موفق به کسب عنوان طرح برتر در بخش فن آفرینان پنجمین جشنواره ملی فن‌آوری شیخ بهایی شده و هم چنین در جشنواره های مختلف هم چون جشنواره جوان خوارزمی، جشنواره کسب و کار شریف و جشنواره کارافرینی امیرکبیر عنوان طرح برگزیده را به خود اختصاص داده است.
ایسنا۳۱ تیر ۱۳۸۸ ۰۹:۳۴
 

Similar threads

بالا