سوال و كمك!(در مورد جريانهاي توربولنت و ترانزيشن)

mr.rohalamin

اخراجی موقت
سلام دوستان:).
من يه سوال داشتم از بچه هاي هواوفضا پرسيدم ولي گفتن از شما بپرسم بهتره:D. سوال اينه:

نیروی وارد بر سطح رو در جریان های توربولنت و ترازیشن چطور تعریف می کنیم؟:que:
مثلا در جریان لمینار می گوییم نیروی عمود بر جریان بر سطح وارد میشه!

در ضمن من دارم روي ايرفويل هاي ساب سونيك كار مي كنم.(گفتم بگم تا اگه لازمه بدونيد)
لطفا كمك كنيد!:(
 

vahid_007_006

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خسته نباشی باید منظورت رو بیشتر توضیح بدی تا من بفهمم چی میخای اگه رو ایر فویل کار می کنی باید دنبال ضریب لیفت و درگ باشی اگه تو این حوضه دوست داری کار کنی باید سیالت بلد باشی اگه بیشتر دوست داشتی باید سی اف دی کار کنی
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
خسته نباشی باید منظورت رو بیشتر توضیح بدی تا من بفهمم چی میخای اگه رو ایر فویل کار می کنی باید دنبال ضریب لیفت و درگ باشی اگه تو این حوضه دوست داری کار کنی باید سیالت بلد باشی اگه بیشتر دوست داشتی باید سی اف دی کار کنی
مونده نباشي!:smile:
چيز هايي كه به نظر خودم لازم بوده رو گفتم . الان هم رو همينا كار مي كنم:D. اگه مي خواي اين هم جواب بچه هاي هواوفضا


http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/35604-%D9%87%D8%B1-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF-%D8%AF%D9%84-%D8%AA%D9%86%DA%AF%D8%AA-%D8%A8%D9%BE%D8%B1%D8%B3!?p=3468747&viewfull=1#post3468747

در بعد اين سوال من چه ربطي به CFD داره! من در مورد جريان ها مي پرسم، شما يه چيز ديگه مي گين!:confused:
واقعا براي بچه هاي سيالات متاسفم. حالا من كشاورزي مي خونم، ولي شما چيزي كه تو كتابتون هم هستش رو نمي دونيد:w15:! فكر مي كردم بيشتر از كتاباتون بلدين!:w25:
 

amir_14

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جالبه که شما داری رو ایرفویل های ساب سونیک ! کار میکنی اما نیروی درگ رو نمیدونی چی هست :biggrin:

باید ضریب درگ رو بیابی بعد نیروی درگ
دو تا راه داری:
1. بی خیالش شو برو به کار خودت برس! (یادم از کشته ی خود آمد و هنگام درو ...)

2. مراجعه به کتاب فارسی وایت فصل 7 (لاتینش برات سنگینه !)
" کلوخ انداز را پاداش سنگ است"
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
جالبه که شما داری رو ایرفویل های ساب سونیک ! کار میکنی اما نیروی درگ رو نمیدونی چی هست :biggrin:

باید ضریب درگ رو بیابی بعد نیروی درگ
دو تا راه داری:
1. بی خیالش شو برو به کار خودت برس! (یادم از کشته ی خود آمد و هنگام درو ...)

2. مراجعه به کتاب فارسی وایت فصل 7 (لاتینش برات سنگینه !)
" کلوخ انداز را پاداش سنگ است"
يا علي!!:eek: اينا ديگه كين!:surprised:
من در مورد جريان مي پرسم اون وقت شما مي گين نيروي درگ! در بعد، من خودم روشي دارم درگ همه اشكال رو مي تونم بدست بيارم. حالا خودتون چي!؟ هنوز با اون روش هاي آماري كار مي كنين!:biggrin:
در ضمن من هنوز مكانيك سيالات رو پاس نكردم. گفتم از شما بپرسم. چي مي دونستم كه اينقده وارديد!:biggrin:
اون سنگتون هم بمونه براي خودتون! شما اگه سنگ بده اين جواب سوال اول رو مي دادين!
 

amir_14

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
يا علي!!:eek: اينا ديگه كين!:surprised:
من در مورد جريان مي پرسم اون وقت شما مي گين نيروي درگ! در بعد، من خودم روشي دارم درگ همه اشكال رو مي تونم بدست بيارم. حالا خودتون چي!؟ هنوز با اون روش هاي آماري كار مي كنين!:biggrin:
در ضمن من هنوز مكانيك سيالات رو پاس نكردم. گفتم از شما بپرسم. چي مي دونستم كه اينقده وارديد!:biggrin:
اون سنگتون هم بمونه براي خودتون! شما اگه سنگ بده اين جواب سوال اول رو مي دادين!

بسی خنده رفت
بازم بیا این طرفا
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
بسی خنده رفت
بازم بیا این طرفا
من فعلا اينجا هستم تا يه آدم با سواد پيدا شه! هر چند كه شك دارم!:w25:
تو چطوري مكانيك نشستي!؟ بايد مي رفتي ادبيات مي نشستي! شرط مي بندم دوتاتون دانشگاه آزاد درس مي خونين!:w15:
 

faudis8

عضو جدید
سلام به همه
قسمت اول: آشنایی
توی تاپیک هوافضایی ها در مورد تنش به شما توضیح داده شد. ساده است. نیرو تقسیم بر سطح.
نیرو و سطح هر دو دارای جهت هستن(البته برای سطح جهت نرمال تعریف میشه. از هندسه تحلیلی پیش دانشگاهی)
در نتیجه تنش (از آنالیز تانسوری-که نباید دیگه بپرسید چیه. فقط بدونید) نتیجه اش یه تانسور هست. ساده اش میشه این. نیرو در هر جهت و در هر صفحه ای 2 مولفه تنش ایجاد میکنه. یکی عمود به سطح و یکی مماس به سطح(البته در 3 بعدی میشه 2 تا مماس به سطح). اولی تنش نرمال هست و دمی تنش برشی یا shear.
جریان سیال در حالت کلی طبق اصل برنولی(فیزیک مکانیک پایه-مراجعه به هالیدی) به صورت خیلی خیلی کلی از یه ضابطه تبعیت میکنه.برنولی! مخصوصا در جریانهای مادون صوت یا subsonic که مد نظر شماست این پیروی بیشتره. بیان کلی قانون میگه سرعت و فشار طبق یه رابطه که معادل با انرژی هاشون هست مقدار ثابتی دارن پس سرعت زیاد فشار کم و بالعکس.
ربطش چیه؟ فشار عمود بر سطح وارد میشه وقتی که جسمی در جریان سیال قرار میگیره. در نتیجه نیرو بهش وارد میکنه. نیرو درجهت حرکت سیال میشه درگ و عمود به اون میشه لیفت.
این ارتباطی به نوع جریان نداره. فشار در همه انواع جریان هست و نیرو ها رو ما بر اساس فشار تعریف میکنیم.
تا اینجاش کلیات بود.
قسمت دوم: اشنایی با جریان:
جریان سیال بر حسب سرعت (در ساده ترین حالتش) تقسیم بندی میشه. شمایی که با ایرفویل سرو کار دارید باید بدونید عدد رینولدز چیه. وابسته به هندسه جریان(داخلی یا خارجی) حد عددی برای عدد رینولدز تعریف میشه تا بتونه جریانهای مختلف رو از هم تمییز بده. برای یه جریان خارجی این مقدار نیم میلیون هست. اما چه اتفاقی میفته؟ بهتره مراجعه کنید به آزمایش رینولدز
جریان لمینار تا حد زیادی حل شده است. بخصوص به صورت تحلیلی. اگر سطحی داشته باشیم سیال به سطح و سطح به سیال به هم نیرو وارد میکنن. محاسبه نیرو در حالت لمینار از روابط مشهور به ون کارمن قابل محاسبه به صورت تحلیلی هست.
اما برای جریان توربولنت با اعمال یه سری تقریب به رابطه مشابهی میرسیم. رابطه از نظر تحلیلی کاملا تحلیلی نیست ولی با تقریب عددی خیلی خوبی میتونه جواب رو به ما بده.
در مورد حالت ترنزیشن :
این حالت یه حالت گذار هست. بسیار کوتاه(چه از نظر مکانی و چه زمانی) رخ میده. چندان مرز مشخصی نداره و به شدت از choas تبعیت میکنه.
برای همین توی سیالات 2 که به صورت نیمه تحلیلی به جریان میپردازیم حالت ترنزیشن رو حذف میکنیم و فرض میکنیم توربولنته
جواب سوال شما رو صمنا دوستان دادن.
شما جواب های تحلیلی موجود رو برای صفحه تخت خواهید داشت و برای هندسه های دیگه و مخصوصا پیچیده(در مقابل هندسه کره و مکعب و...) باید از متد های عددی که یکیشCFD هست استفاده کنید.
با این کار شما اول ضریب درگ یا لیفت رو محاسبه میکنید. ضرب در Q که انرژی جنبشی کل جریان هست و در سطح معیار ضرب میکنید و لیفت یا درگ بدست میاد. بعلاوه توی روش عددی که استفاده میکنید شما به شیوه های مختلف اول فشار رو محاسبه میکنید و بعد تبدیل به این ضرایب میکنید که کد عددی یا نرمافزار به شما نشون میده.

قسمت سوم:
از خوندن جوابهای بالا تعجب کردم!!!
در شان دانشجو این مدل جواب دادن نیست.لطفا اخلاق مهندسی رو رعایت کنید.
ممنون

امیدورام شما جوابتون رو گرفته باشید. اگرنه بپرسید و دقیق تر بگید که مشکل کجاست تا راهنمایی کنند دوستان.
یا علی
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
سلام به همه
قسمت اول: آشنایی
توی تاپیک هوافضایی ها در مورد تنش به شما توضیح داده شد. ساده است. نیرو تقسیم بر سطح.
نیرو و سطح هر دو دارای جهت هستن(البته برای سطح جهت نرمال تعریف میشه. از هندسه تحلیلی پیش دانشگاهی)
در نتیجه تنش (از آنالیز تانسوری-که نباید دیگه بپرسید چیه. فقط بدونید) نتیجه اش یه تانسور هست. ساده اش میشه این. نیرو در هر جهت و در هر صفحه ای 2 مولفه تنش ایجاد میکنه. یکی عمود به سطح و یکی مماس به سطح(البته در 3 بعدی میشه 2 تا مماس به سطح). اولی تنش نرمال هست و دمی تنش برشی یا shear.
جریان سیال در حالت کلی طبق اصل برنولی(فیزیک مکانیک پایه-مراجعه به هالیدی) به صورت خیلی خیلی کلی از یه ضابطه تبعیت میکنه.برنولی! مخصوصا در جریانهای مادون صوت یا subsonic که مد نظر شماست این پیروی بیشتره. بیان کلی قانون میگه سرعت و فشار طبق یه رابطه که معادل با انرژی هاشون هست مقدار ثابتی دارن پس سرعت زیاد فشار کم و بالعکس.
ربطش چیه؟ فشار عمود بر سطح وارد میشه وقتی که جسمی در جریان سیال قرار میگیره. در نتیجه نیرو بهش وارد میکنه. نیرو درجهت حرکت سیال میشه درگ و عمود به اون میشه لیفت.
این ارتباطی به نوع جریان نداره. فشار در همه انواع جریان هست و نیرو ها رو ما بر اساس فشار تعریف میکنیم.
تا اینجاش کلیات بود.
قسمت دوم: اشنایی با جریان:
جریان سیال بر حسب سرعت (در ساده ترین حالتش) تقسیم بندی میشه. شمایی که با ایرفویل سرو کار دارید باید بدونید عدد رینولدز چیه. وابسته به هندسه جریان(داخلی یا خارجی) حد عددی برای عدد رینولدز تعریف میشه تا بتونه جریانهای مختلف رو از هم تمییز بده. برای یه جریان خارجی این مقدار نیم میلیون هست. اما چه اتفاقی میفته؟ بهتره مراجعه کنید به آزمایش رینولدز
جریان لمینار تا حد زیادی حل شده است. بخصوص به صورت تحلیلی. اگر سطحی داشته باشیم سیال به سطح و سطح به سیال به هم نیرو وارد میکنن. محاسبه نیرو در حالت لمینار از روابط مشهور به ون کارمن قابل محاسبه به صورت تحلیلی هست.
اما برای جریان توربولنت با اعمال یه سری تقریب به رابطه مشابهی میرسیم. رابطه از نظر تحلیلی کاملا تحلیلی نیست ولی با تقریب عددی خیلی خوبی میتونه جواب رو به ما بده.
در مورد حالت ترنزیشن :
این حالت یه حالت گذار هست. بسیار کوتاه(چه از نظر مکانی و چه زمانی) رخ میده. چندان مرز مشخصی نداره و به شدت از choas تبعیت میکنه.
برای همین توی سیالات 2 که به صورت نیمه تحلیلی به جریان میپردازیم حالت ترنزیشن رو حذف میکنیم و فرض میکنیم توربولنته
جواب سوال شما رو صمنا دوستان دادن.
شما جواب های تحلیلی موجود رو برای صفحه تخت خواهید داشت و برای هندسه های دیگه و مخصوصا پیچیده(در مقابل هندسه کره و مکعب و...) باید از متد های عددی که یکیشCFD هست استفاده کنید.
با این کار شما اول ضریب درگ یا لیفت رو محاسبه میکنید. ضرب در Q که انرژی جنبشی کل جریان هست و در سطح معیار ضرب میکنید و لیفت یا درگ بدست میاد. بعلاوه توی روش عددی که استفاده میکنید شما به شیوه های مختلف اول فشار رو محاسبه میکنید و بعد تبدیل به این ضرایب میکنید که کد عددی یا نرمافزار به شما نشون میده.

قسمت سوم:
از خوندن جوابهای بالا تعجب کردم!!!
در شان دانشجو این مدل جواب دادن نیست.لطفا اخلاق مهندسی رو رعایت کنید.
ممنون

امیدورام شما جوابتون رو گرفته باشید. اگرنه بپرسید و دقیق تر بگید که مشکل کجاست تا راهنمایی کنند دوستان.
یا علی

بابا ايولا!:)
دمت گرم. شما فرشته آئروديناميك نيستيد؟:biggrin:
واقعا عالي بود!
;)
 

ali saadaty

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان فکر میکنم بستگی به این داره که اول شما جریان داخلی رو بررسی میکنید یا جریان خارجی به طور مثال اگر جریان داخلی رو بررسی میکنید ابتدا باید عدد رینولدز رو در بیارید و ببینید بین عدد در چه محدوده ای هست این طوری میشه فهمید که جریان لمینار یا ترانزیشن یا توربولنت هست بعد با توجه به نوع جریان اگر لمینار باشه از فرمول استفاده میکنیم برای پیدا کردن ضریب اصطکاک و رابطه سهمی گون سرعت و غیره رو پیدا میکنیم اما اگر ترانزیشن یا توربولنت بود از مودی دیاگرام و فرمول کلبروک استفاده میکنیم توضیح این که قسمت توربولنت بر اساس تجربه است اما خطاش خیلی کمه سر همین مورد قبول هست فصل 8 و9 کتاب مانسون یا شیمز توضیح تکمیلی داده اما در مورد نوع تنش دوستمون اشاره ای به تنش برشی وتنش نرمال داشتن که در جریان داخلی اصطکاک مهمه که تنش برشی اثر اصطکاکی داره نه تنش نرمال درمورد جریان خارجی هم لیفت ودرگ مهم هستن نه تنش برشی یا نرمال چون این دیدگاه کار رو در حل مسئله راحت تر میکنه در پناه خدا باشید
ارادتمند علی
 

محمدنیا

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان.
میخاستم یادآوری کنم شیوه ی تحلیلی حل جریان به دو شیوه س.
دیفرانسیلی و انتگرالی که تو انتگرالی رژیم جریان اصلا بررسی نمیشه.
پس برای بدست آوردن نیروی لیفت رژیم جریان مهم نیس.
تعیین عدد رینولدز روی ایرفویل برای اینه که معادله ویسکوزرو برای حل عددی مشخص کنیم آخه اوجا شیوه حل دیفرانسیلیه.
در ضمن با دوستمونم موافقم اینجوری صحبت کردن به دور از اخلاق مهندسیه.
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
والله آقاي محمدنيا منو كه مي شناسي!
من مورچه هم زير پام له نميشه. شما پست ها رو بخونين. خودشون شروع كردن به حرف هاي نادرست! همش چرت و پرت مي گفتن!
 

محمدنیا

عضو جدید
سعی کنین محیط باشگاه همینجور دوستانه باقی بمونه ...
از محبت خار ها گل می شود و ازینا...


با تشکر از حضور سبز سر زمین سبزمان...
 
بالا