سوال در مورد کاربرد نیروی درگ

Golden Boy

عضو جدید
سلام دوستان
خسته نباشین
میخواستم بدونم آیا میشه از روابط موجود برای محاسبه ضریب درگ اشکال در هوا برای محاسبه ضریب درگ در سیال های دیگه استفاده کنم؟
مثلا روابطی که برای سرعت های پایین اجسام در هوا رو برای سرعت پایین در آب هم استفاده کنم؟
میشه یکم در این مورد توضیح بدین و منابع معتبری معرفی کنید.
 

sabadi

عضو جدید
سلام دوستان
خسته نباشین
میخواستم بدونم آیا میشه از روابط موجود برای محاسبه ضریب درگ اشکال در هوا برای محاسبه ضریب درگ در سیال های دیگه استفاده کنم؟
مثلا روابطی که برای سرعت های پایین اجسام در هوا رو برای سرعت پایین در آب هم استفاده کنم؟
میشه یکم در این مورد توضیح بدین و منابع معتبری معرفی کنید.

سلام
دوست من

ببین نیروی درگ دو تا هستش
یه نیروی درگ اصطکاکی هست و سه نیروی درگ عمودی هست که بسته به نوع شکلمون ضریب درگ تغییر میکنه
اما اصطکاکی که همون رابطه معروف تنش برشی تو سیالات هست و بعد اون تنش رو در سطح مقط ضرب مبکنیم و ضریب درگ اصطکاکی بدست میاد .

بعد اون چیزی که شما مطمئنا میفرمایید ضریب درگ در خالت عمود هست یعنی ضریب درگ به سطح مقط جسم نیروی فشاری وارد کنه که از این رابطه پایین بدست میاد :

F[SUB]d[/SUB]=1/2 [FONT=&quot]р[/FONT] c[SUB]d[/SUB] v[SUP]2[/SUP] A[FONT=&quot] [/FONT]


[FONT=&quot]р[/FONT] : دانسیته
c[SUB]d : ضریب درگ که برای شکل های مختلف و رینولدز های متفاوت فرق میکنه
[/SUB]v[SUP]2 : سرعت جریان به توان دو
[/SUP]A : تصویر سطح مقطع ( توجه کن که تصویر سطح مقطع هستش نه خود سطح مقطع )


و در مورد اون ضریب ذرگ هم اگر به این لینک ویکی پدیا بری اون پایین برای رینولدز های مختلف و شکل های مختلف بهت داده .

http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient


در مورد سئوال شما هم باید گفت
که چگالی که تو فرمول هستش به شما اجازه استفاده از هر سیالی رو داده

امیدوارم قانع کننده بوده باشه
یاعلی
 

Golden Boy

عضو جدید
سلام
دوست من

ببین نیروی درگ دو تا هستش
یه نیروی درگ اصطکاکی هست و سه نیروی درگ عمودی هست که بسته به نوع شکلمون ضریب درگ تغییر میکنه
اما اصطکاکی که همون رابطه معروف تنش برشی تو سیالات هست و بعد اون تنش رو در سطح مقط ضرب مبکنیم و ضریب درگ اصطکاکی بدست میاد .

بعد اون چیزی که شما مطمئنا میفرمایید ضریب درگ در خالت عمود هست یعنی ضریب درگ به سطح مقط جسم نیروی فشاری وارد کنه که از این رابطه پایین بدست میاد :

F[SUB]d[/SUB]=1/2 р c[SUB]d[/SUB] v[SUP]2[/SUP] A


р : دانسیته
c[SUB]d : ضریب درگ که برای شکل های مختلف و رینولدز های متفاوت فرق میکنه
[/SUB]v[SUP]2 : سرعت جریان به توان دو
[/SUP]A : تصویر سطح مقطع ( توجه کن که تصویر سطح مقطع هستش نه خود سطح مقطع )


و در مورد اون ضریب ذرگ هم اگر به این لینک ویکی پدیا بری اون پایین برای رینولدز های مختلف و شکل های مختلف بهت داده .

http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient


در مورد سئوال شما هم باید گفت
که چگالی که تو فرمول هستش به شما اجازه استفاده از هر سیالی رو داده

امیدوارم قانع کننده بوده باشه
یاعلی


نه دوست من
منظور منو اصلا متوجه نشدی!
این رابطه ای که شما توضیح دادی یه رابطه کلی و فقط با آزمایشات عملی میشه باهاش ضرائب درگ رو بدست آورد. منظور من اصلا این روابط نبود.
ببین در طراحی های آیرودینامیکی یک سری روابط تجربی ارائه شدن که میشه باهاشون ضریب درگ اشکال مختلف رو در شرایط مختلف تخمین زد. مثل روشهای راسکم یا DATCOM . من پرسیدم آیا در هیدرودینامیک هم همچین روشهایی هست یا نه.
البته خودم بعدا فهمیدم که بله هست حتی خیلی از روشهاش از روش های آیرودینامیک اقتباس گرفته شده. اما الان دنبال یه منبع خاص هستم که میتونم این روابط رو توش گیر بیارم اما نمیدونم چرا تو نت هیچ خبری ازش نیست. در صورتی که خیلی از مقالات بهش منبع دادن!
 

?Why

عضو جدید
نه دوست من
منظور منو اصلا متوجه نشدی!
این رابطه ای که شما توضیح دادی یه رابطه کلی و فقط با آزمایشات عملی میشه باهاش ضرائب درگ رو بدست آورد. منظور من اصلا این روابط نبود.
ببین در طراحی های آیرودینامیکی یک سری روابط تجربی ارائه شدن که میشه باهاشون ضریب درگ اشکال مختلف رو در شرایط مختلف تخمین زد. مثل روشهای راسکم یا DATCOM . من پرسیدم آیا در هیدرودینامیک هم همچین روشهایی هست یا نه.
البته خودم بعدا فهمیدم که بله هست حتی خیلی از روشهاش از روش های آیرودینامیک اقتباس گرفته شده. اما الان دنبال یه منبع خاص هستم که میتونم این روابط رو توش گیر بیارم اما نمیدونم چرا تو نت هیچ خبری ازش نیست. در صورتی که خیلی از مقالات بهش منبع دادن!
ببین منظورت اینه :
http://fa.wikibooks.org/wiki/قضیه_پی_باکینگهام
 

Similar threads

بالا