سنسور ها

soroush2000

عضو جدید
سنسور دور موتور:

1- روشن نشدن خودرو به دلیل ارسال نشدن سیگنال ها به
ecu برای پاشش سوخت
2- نمایش ناصحیح دور موتور خودرو در زمان روشن بودن ماشین.
3- ایجاد حالت cut off قبل از رسیدن دور موتور به رد لاین.
4- ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج از یک دور موتور مشخص.

سنسور فشار هوای ورودی:

در خودرو های انژکتوری که مجهز به سنسور اکسیژن نمیباشند با از کار افتادن این سنسور بد کار کردن موتور خودرو به وضوح قابل مشاهده و حس میباشد. اما در خودرو های مجهز به سنسور اکسیژن باعث میشود که کار این سنسور رو تصحیح کند. در مواردی که سنسور خراب شود ecu اطلاعات مربوط به فشار داخل منیفولد رو از روی سنسور دریچه گاز محاسبه میکند.


سنسور دمای هوای ورودی به موتور:
با از کار افتادن این سنسور به خصوص در ماشین های بدون سنسور اکسیژن یا کاربراتی الکترونیکی باعث میشود که تنظیم موتر از حالت ایده ال خود خارج شود و موتور بد کار کند. اما در سایر خودرو ها به انضمام سنسور اکسیژن تا حدودی این خطا تصحیح میشود.

سنسور دمای اب:
1- دود کردن خودرو در زمانی که موتور خنک میباشد یا بعد از گرم شدن موتور.
2- بد روشن شدن خودرو در اب و هوای سرد.

حالا چرا بد کار کردن این سنسور ،باعث بروز این مشکلات میشود؟

برای تنظیم دور موتور در زمان استارت اولیه این مورد به عهده استپ و ecu میباشد اما در ابتدا اطلاعات از سنسور دما اب گرفته میشود. حال اطلاعات این سنسور چه کار هایی انجام میدهد؟؟
1- فرستادن اطلاعات به کنترل یونیت انژکتور های برای زمان پاشش و شمع ها برای جرقه.
2- ساسات اتوماتیک.


سنسور سرعت خودرو:

با از کار افتادن این سنسور مشکلاتی از قبیل خاموش شدن موتور در بعضی اوقات و بد کاردن موتور در سرعت های بالا میباشد.

سنسور دریچه گاز:
1- کاکرد بد موتور همراه با بالا نرفتن دور موتور از یک حد خاص.
2- ایجاد دود که ثابت نیست و بنا به شرایط متفاوت میباشد.

{دوستان علل خرابی با سنسور دور موتور کمی شبیه هست. اما در عمل متفاوت میباشد.}

سنسور فشار گاز کولر:

با خراب شدن این سنسور اولین مورد در کارکرد فن ها به وجود میاید. بدین صورت که با زدن بلافاصله کولر فن ها روشن نمیشود. و همچنین در زمانی که فشار گاز کولر بالا یا پایین بیاید دستور روشن و خاموش شدن به کولر رو نمیدهد و باعث اسیب جدی به کل مجموعه میشود.


سنسور اینرسی:

این سنسور که نوعی سوییچ میباشد با دریافت ضربات در زمان تصادف خودرو با قطع جریان بنزین از احتمال اتش سوزی تا حد بالایی میکاهد..

اما این سوییچ در خودرو های پیکان اردی سمند پرشیا و405 انژکتوری با قطع برق ecu باعث خاموش شدن سریع خودرو میشود.

در 405 کاربراتوری با قطع برق پمپ برقی کار میکند. اما این مورد عملا کارایی ندارد چون این پمپ در زمان سرعت های بالا به کمک پمپ اصلی اومده و وظیفه تامین بنزین مورد نیاز خودرو رو بر عهده میگیرد. که یک ضعف محسوب میشود.

در 206 های غیر مولتی پلکس این سوییچ باز جریان پمپ برقی رو قطع میکند. اما چون هنوز مقداری بنزین در مجموعه سوخت رسانی و ریل سوخت هست موتور تا مدت کمی به کار خود ادامه میدهد.

اما این مورد در 206 های مولتی پلکس کمی به صورت حرفه ای تر عمل میشود و سنسور با توجه به هر ضربه ای عمل نمیکند بلکه ابتدا شدت ضربه توسط bsi محاسبه شده و بعدا اگر با پارامتر های موجود تطابق داشت عمل کرده و جریان پمپ قطع میشود.


سنسور ضربه:

در مورد این سنسور زیاد بحث کردیم و در اینجا به خرابی اون اشاره میکنیم.
با توجه به عملکرد سنسور ضربه و سنسور اکسیژن که به صورت موازی با یکدیگر در ارتباط میباشند اگر خراب شود احتمال تشخیص خرابی به وسیله کارکرد موتور به ویژه در زمان استفاده از بنزین با اکتان بالا. اما اگر تفاوت محسوسی در زمانی که موتور با بنزین معمولی کار میکند و زمانی که از بنزین با اکتان بالا استفاده میکنید مشاهده کردید میتوانید پی به خرابی این سنسور ببرید.

سنسور اکسیژن:
تنها راه تشخیص این سنسور استفاده از دستگاه های تست الایندگی خودرو میباشد.

انژکتور ها:
این قطعه که وظیفه پاشش سوخت رو دارد در زمان خرابی باعث بد کارکردن موتور و ایجاد دود به علت کارکرد ناصحیح قطعه میشود.

که برای تشخیص خرابی اون اگر هر انژکتوری رو کشیدید و موتور بد کار کرد سالم هست اما اگر تغییری در کارکرد موتور ایجاد نشد و همچنان بد کار کرد انژکتور معیوب میباشد.

گرمکن هوزینگ دریچه گاز:

نوعی المنت هست برای گرم نگه داشتن مسیر دریچه گاز وجلوگیری از یخزدگی ان.
برای عیب یابی این قطعه باید گفت که تا حدودی شبیه استپ میباشد که بدین صورت است مانی که خودرو سرد میباشد و هوا هم سرد است با رها کردن گاز ماشین خاموش میشه. اما زمانی که ماشین گرم بشه دیگه خرابی قطعه به چشم نمیاید و باید خاموش شدن ماشین رو در سایر قطعات جستجو کنید.

پمپ بنزین:

با خراب شدن این قطعه
1-خودرو روشن نمیشود.
2-در سربالایی ها هنگام شتاب گیری و همچنین در سرعت های بالا ماشین بد کار میکند و ریپ میزند. باید توجه داشت که این مورد می تواند از گرفتگی و کثیفی ***** بنزین باشد.

کویل دوبل:

این قطعه کار افزایش ولتاژ رو بر عهده دارد.
با خراب شدن و نیم سوز شدن کویل شاهد موارد زیر هستیم:

1- کاهش راندمان موتور افزایش مصرف بنزین به دلیل کاهش شدت جرقه.
2- روشن نشدن خودرو. در زمان سوختن کویل دوبل معمولا یکی از کویل ها میسوزد. پس تنها به دو شمع از چهار شمع برق رسیده و خودرو به صورت نیمه کامل روشن میشود و با رها کردن سوییچ خودرو دوباره خاموش میشود. که با خرابی سنسور دور موتور فرق دارد چون در سنسور دور موتور کلا موتور روشن نمیشود. پس این رو به خاطر بسپارید.

خرابی استپر موتور:

1-خاموش شدن ماشین به خصوص در زمان رها کردن ناگهانی پدال گاز
2-کاهش دور موتور به مقدار قابل توجه در زمان گرفتن کولر ودور ارام خودرو.
3- گاز خوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتور خودرو.
4-ثابت نبودن بی دلیل دور موتور در دور ارام و کاهش افازیش دور خودرو بدون دلیل.
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز


سنسور دمای اب:
1- دود کردن خودرو در زمانی که موتور خنک میباشد یا بعد از گرم شدن موتور.
2- بد روشن شدن خودرو در اب و هوای سرد.

حالا چرا بد کار کردن این سنسور ،باعث بروز این مشکلات میشود؟

برای تنظیم دور موتور در زمان استارت اولیه این مورد به عهده استپ و ecu میباشد اما در ابتدا اطلاعات از سنسور دما اب گرفته میشود. حال اطلاعات این سنسور چه کار هایی انجام میدهد؟؟
1- فرستادن اطلاعات به کنترل یونیت انژکتور های برای زمان پاشش و شمع ها برای جرقه.
2- ساسات اتوماتیک.

.

در مورد سنسور دمای آب من قبلا یه چیزایی شنیده بودم ولی دلیلش رو نمیدونستم
یه پیکان داشتیم انژکتوری یه مدت وقتی ماشین گرم میشه وسط حرکت مثلا دنده 2 یهو ماشین گاز هرز می خورد و بعد چند ثانیه خوب میشد .
بعد عوض کردن چند قطعه مشکاش همین سنسور دمای آب بودش .
اینکه توضیح دادین برام جالب بود .
 

ali atash

عضو جدید
سنسورها

سنسورها

سلام دوستان گاز خوردن اتومبیل هنگام سرد بودن موتور علتش چیه ؟ لطفا راهنمای کنین ممنون
 

543210

اخراجی موقت

بررسی سنسورهای موجود در خودرو
===========
بررسی و مقایسه سیستم های کنترل الکترونیکی سوخت و جرقه
گازسوزكردن خودرو به روش LPG وCNG
گیربوکس اتوماتیک
بررسی نقش پارامتر های هندسی تعلیق در پایداری خودرو و راحتی سرنشین
بررسی انواع سیستم های تعلیق و نقش آنها در پایداری خودرو
موتور های دیزل
جعبه دنده اتوماتیك با كنترل الكترونیكی (BMW)
بررسی سنسورهای موجود در خودرو
تاسیسات داخلی جایگاه سوخت CNG
بررسی سیستم های ترمز ضد قفل (ABS)
گاز سوز کردن خودروها به روش LPG و CNG
سوخترسانی انژکتوری بنزینی مدل motronic
بهینه سازی سوخت خودرو
بررسی و عیب یابی سیستم های بنزینی انژکتوری
سیستمهای انژكتوری بنزینی
بررسی سیستم های ایمنی در خودرو
بررسی و عیب یابی سیستم های بنزینی انژکتوری پژو 206
اصول مهندسی انواع سیستم های تعلیق و محرک

بررسی و تحلیل انواع سیستم های فرمان و کنترل در خودرو
مجموعه مقالات دومین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید
اصول كار سنسورها و عملگرهای به كار رفته در موتورهای پراید ، پژو206 و پارس
روشهای كنترل و كاهش آلودگی در موتورهای احتراق داخلی بنزینی
مجموعه فیلم های اموزشی ونرم افزاری سدونیروگاههای ابی وسازه های بزرگ ایران
سیستم انژکتور و هیدرو پنوماتیک زانتیا
کاربرد نرم افزار MATLAB در خودرو
بررسی سیستم تعلیق بادی air suspension
فرآیند اسپینینگ و فلوفرمینگ
فرآیندهای اصلاح سازی سطح به کمک لیزر
سیستم‌های تعلیق
طبقه‌بندی فولادهای ابزار
کاربرد فنرهای کامپوزیتی در سیستم تعلیق خودرو
بررسی قابلیت ترک در فلزات تحت دمای بالا و تحلیل این قابلیت بر فلز جوش پایه نیکل
شکل دهی فلزات : ورق و صفحه
فرایندهای مختلف تولید مواد با اندازه دانه نانومتری
آموکاربرد فنرهای کامپوزیتی در سیستم تعلیق خودرو زش کامل سالیدورکس
نادرترین مجموعه آموزشی Solidwork با Solidprofessor Full Courses 2010
آموزش Autodesk Inventor
کاملترین بسته خودآموز تافل
خرید مجموعه بی نظیر How its made
گرانقیمت ترین خودرو های دنیا
فروش کاملترین مرجع آموزشی اتوکد 2011-2010
پروژه کارشناسی: کاربرد PLC در ماشین های تزریق پلاستیک
آموزش برنامه مهندسی Power Mill
آموزش جامع و آشنایی با دستگاه تراش و دستگاه فرز
پایان نامه:بررسی و تحلیل انواع سیستم های فرمان و کنترل در خودرو
پایان نامه:آشنایی با MATLAB و شبیه سازی مدل کامل خودرو با آن
پروژه: اصول مهندسی انواع سیستم های تعلیق و محرک
پروژه قید و بند: فیکسچر سوراخکاری قابلمه ای
آموزش بی نظیر نرم افزار مهندسی کتیا
آموزش تصویری کامل سیستم و اجزای خودرو ها
پایان نامه: نقش خودروهای هیبریدی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا
پایان نامه مهندسی ساخت تولید: جوشکاری مقاومتی
پایان نامه: بررسی انواع سیستم های سوخت­رسانی تزریق مستقیم در موتورهای بنزینی
پروژه:طراحی، شبیه سازی و ساخت سیستم ضد لغزش چرخ(ASIS)
پایان نامه : بررسی سیستم های تعلیق (پژو 405 ) بوسیله نرم افزار MATLAB
پایان نامه:بررسی سیستم‏های تعلیق فعال و نیمه فعال
پروژه تخصصی:بررسی ضربه گیرها در تصادف خودرو
پایان نامه:تعویض دنده در گیر بکس ها
پایان نامه:تکنولوژیهای کاهش آلاینده ها در خودرو
پایان نامه:موتورهای پیستونی هیدروژنی و CNG
پایان نامه:سیستم خنک کاری موتور
پایان نامه:بررسی سوختهای جایگزین در خودرو
پایان نامه:خودروهای هیبریدی و فناوری پیل سوختی
پایان نامه:بررسی پارامترهای موثر بر طراحی چندراهه ورودی موتورخودرو
پایان نامه:راه اندازی توربین گازی بوسیلة موتور دیزل دیترویت

پایان نامه:خودروهای هیبریدی
 

vahab eblis

عضو جدید
سلاممیخواستم به نکته ای اشاره کنم ،البته میدونم که شما در این مورد اطلاعات بیشتری از من دارید.کولر خودرو دارای 3 ودر بعضی مدلها 4 سنسور میباشد،2سنسور محیطی(که یکی دمای هوای بیرون خودرو را نشان میدهد و دیگری هوای داخل کابین خودرو )وسنسورهای گرمایشی و سرمایشی که در واقع جزء سنسورها با حساسیت بالا هستند که به آنها ترمیستور گفته میشود.و طرز کار آنها به زبان عامیانه به اینگونه است که:سنسورهای محیطی با نشان دادن دما محیط به راننده امکان تعیین دمای مطلوب را برای وی مهیا میکنند که این دمای انتخابی تبعیت میکند از مینیموم و ماکسیموم مشخصی که آن نیز بستگی دارد به توان سرمادهی کولر خودرو.که معمولا حداقل آن 18 درجه سانتیگراد وحداکثر آن بر روی دمای 24 درجه سانتیگراد تعیین میشود.سنسورهای سرمایشی و گرمایشی در قسمت اواپراتور نصب میشوند که چگونگی عملکردشان در مدار کولر از نامشان پیداست سنسور گرمایشی: زمانی که وضعیت دما بیشتر از دمای تعریف شده در ماکسیموم باشد عملکرده و باعث این میشوند که کولر در حالت دور تند قرار گیرد.سنسور سرمایشی: وقتی دمای کابین به پایین تر از مینیموم برسد عمل کرده و در مرحله اول کمپرسور را متوقف میکند(خاموش)و بعد از گذشت زمان کوتاهی کمپرسور دوباره وارد مدار شده(روشن میشود)و در این مرحله عملکرد سنسور سرمایشی باعث این میشود که کولر تنها در حالت دور کند کار کرده ودر صورت باقی ماندن در این دما این مراحل هر 10 دقیقه تکرار میشود. و در صورت به وجود آمدن مشکل در هر کدام از سنسورها بر روی کنترل پنل خطا مربوطه نمایان میشود و سپس کولر به کار خود بدونه هیچگونه وقفه ای ادامه میدهد.ودر مورد بحث فشار در مدار ،کنترل آن به وظیفه 2 سویچ میباشد سویچ فشار بالا وفشار پایین که دیگه برای اون سرتون رو به درد نمیارمسلاممیخواستم به نکته ای اشاره کنم ،البته میدونم که شما در این مورد اطلاعات بیشتری از من دارید.کولر خودرو دارای 3 ودر بعضی مدلها 4 سنسور میباشد،2سنسور محیطی(که یکی دمای هوای بیرون خودرو را نشان میدهد و دیگری هوای داخل کابین خودرو )وسنسورهای گرمایشی و سرمایشی که در واقع جزء سنسورها با حساسیت بالا هستند که به آنها ترمیستور گفته میشود.و طرز کار آنها به زبان عامیانه به اینگونه است که:سنسورهای محیطی با نشان دادن دما محیط به راننده امکان تعیین دمای مطلوب را برای وی مهیا میکنند که این دمای انتخابی تبعیت میکند از مینیموم و ماکسیموم مشخصی که آن نیز بستگی دارد به توان سرمادهی کولر خودرو.که معمولا حداقل آن 18 درجه سانتیگراد وحداکثر آن بر روی دمای 24 درجه سانتیگراد تعیین میشود.سنسورهای سرمایشی و گرمایشی در قسمت اواپراتور نصب میشوند که چگونگی عملکردشان در مدار کولر از نامشان پیداست سنسور گرمایشی: زمانی که وضعیت دما بیشتر از دمای تعریف شده در ماکسیموم باشد عملکرده و باعث این میشوند که کولر در حالت دور تند قرار گیرد.سنسور سرمایشی: وقتی دمای کابین به پایین تر از مینیموم برسد عمل کرده و در مرحله اول کمپرسور را متوقف میکند(خاموش)و بعد از گذشت زمان کوتاهی کمپرسور دوباره وارد مدار شده(روشن میشود)و در این مرحله عملکرد سنسور سرمایشی باعث این میشود که کولر تنها در حالت دور کند کار کرده ودر صورت باقی ماندن در این دما این مراحل هر 10 دقیقه تکرار میشود. و در صورت به وجود آمدن مشکل در هر کدام از سنسورها بر روی کنترل پنل خطا مربوطه نمایان میشود و سپس کولر به کار خود بدونه هیچگونه وقفه ای ادامه میدهد.ودر مورد بحث فشار در مدار ،کنترل آن به وظیفه 2 سویچ میباشد سویچ فشار بالا وفشار پایین که دیگه برای اون سرتون رو به درد نمیارم
 

kimia63

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
ممنون خیلی مفید بود و جم و جور!
 

behzad50

عضو جدید
در خودروهاي جديد كار ساسات بر عهده ي استوپر موتور مي باشد . زماني كه هوا يا موتور خودرو سرد است ، اين اطلاعات دماي توسط سنسورها به اي سي يو منتقل مي شود .لذا استوپر دريچه ي هوا را براي زود روشن شدن موتور باز مي كند در نتيجه اول كار موتور پر گاز كار خواهد كرد و به مرور زمان و با گرم شدن موتور و ارسال اطلاعات دماي توسط سنسورها به حافظه ي مركزي خودرو ، از دور موتور كاسته خواهد شد .
سلام دوستان گاز خوردن اتومبیل هنگام سرد بودن موتور علتش چیه ؟ لطفا راهنمای کنین ممنون
 

Similar threads

بالا