سلام من ترم اول كارشناسي ناپيوسته تاسيسات هستم چند تا سوال ترموديناميك دارم كسي ميتونه حل كنه؟

yunes1368

عضو جدید
- 1كمپرسور يك توربين گازي بزرگ هوا را از محيط اطراف در 95KPa و 20C دريافت مي كند در خروجي از كمپرسور فشار 1.14 MPa درجه حرارت 380C و سرعت 110M/s است توان ورودي به كمپرسور 5000kw مي باشد جريان جرمي هوا را تعيين كنيد ؟
2- يك سيلندر بسته توسط يك پيستون بدون اصطكاك كه با يك ميخ ثابت شده به دو قسمت تقسيم شده است . طرف A داراي حجم 10Lit بوده و حاوي هوا در شرايط 30C و 100Kpa است . در طرف B‌ به حجم 300Lit بخار آب اشباع در 30‍C به تعادل مي رسند مجموع آب و هوا را يك سيستم فرض كرده و تعيين كنيد ؟ الف) كار انجام شده توسط سيستم ب) مقدار انتقال حرارت به سيستم؟
3- گاز نيتروژن در يك فرآيند حالت پايدار - جريان پايدار گرم مي شود . شرايط ورودي600Kpa و 15C و شرايط خروجي 500Kpa و 1200C است . تغيير انرژي جنبشي و پتانسيل قابل اغماض هستند . انتقال حرارت لازم در هر كيلوگرم نيتروژن را بيابيد.
4- يك مخزن صلب به حجم 50Lit حاوي آب در درجه حرارت 120C و كيفيت 60% است . اگر مخزن تا -10 سرد شود. شدت انتقال حرارت در طي اين فرآيند را حساب كنيد ؟‌
خواهش مي كنم هر چه زودتر به اين سوالات جواب بدين امتحانم 3 تير هستش
با تشكر
 

sarab_m

عضو جدید
4)حات اولت می ری جدول اشباع توی دمای 120
uf,ug,vf,vgرو می خونی
با استفاده از کیفیت و uf,ug
u1رو بدست میاری و هم چنین v1 رو
V ,v1رو داری m رو حساب می کنی
در حالت 2 هم m1=m2پس چون حجمم ثابته و مخزنت صلبه v1=v2
در حالت 2 هم دما و vحجم ویژه رو داری می ری از جدول u2 رو می خونی
Q=m(u2-u1
انتقال حرارتو حساب می کنی
راستش من ترمودینامیکامو 3و 4 ترم پیش پاس کردم
اگه به خودم بود که 3 تا سوال اولم با قانون اول ترمودینامیک حل می کردم،اما تا اون جایی که یادم میاد ما جدول ترمودینامیکی برای هوا یا نیتروژن گازی نداریم اگه داشتیم که خیلی راحت حل می شدن مثلا برای سوال اول دما و فشار رو داشتیم از جدول hi,heرو می خوندیم و ...برای 2و3 هم همین طور اما چون جدولی در کار نیست
پس احتمالا باید بری سراغ قانون گازها که من الان زیاد یادم نیست که راهش چه جوریه
 
آخرین ویرایش:

yunes1368

عضو جدید
خیلی ممنون . ولی من تو سوال 4 موندم چون گفته که تا C -10 سرد شود .توی جدول -10 داریم برای آب ولی نوشته Vi و Vg او (i با f) فرقی نمی کنه ؟
 

sarab_m

عضو جدید
خیلی ممنون . ولی من تو سوال 4 موندم چون گفته که تا C -10 سرد شود .توی جدول -10 داریم برای آب ولی نوشته Vi و Vg او (i با f) فرقی نمی کنه ؟
فکر می کنم حالت2،حالت آب ما مایع متراکم هستش پس باید بری جدول آب در حالت مایع متراکم در دمای -10 کجا v همینیه که ما داریم(توی قسمت مایع سرد و بخار سوپرهیت یه v بیشتر نداریم)،حله؟
 

هادی ترمو1

عضو جدید
اشتباه هستش.

اشتباه هستش.

ببین اولین چیزی که باید بهش دقت کنی اینه که ماده مورد نظر چیه؟که تو اینجا هوا هستش.
ذکر این نکته ضروری هستش که برای گازهای ایده آل خواص تابع دما هستند.یعنی اگه دما رو دشته باشی همه چیز حله!کافیه به جدول هوا که جدول a.7 هستش بری و خواص رو بخونی.یا می تونی از طریق فرمول های u=cv*t , h=cp*t استفاده کنی.همچنین وقتی صورت سوال حرف از بازده زده باید فرآیند رو آیزنتروپیک فرض کنی.
موفق باشی.
 
بالا