ریچارد می یر Richard Meier

World Designer

عضو جدید
Pritzker Prize Award / 1984












من بی­نهایت خوشنودم و کسب جایزه بزرگ معماری پریتزکر برای من افتخاری است. هیچ­گاه به ذهنم خطور نمی­کرد که امسال چنین اتفاقی بیفتد. از همه شما کارگزاران و برگزارکنندگان ممنونم، چون این جایزه تاثیر زیادی در معماری داشته و به آن اعتبار بخشیده است.


می­خواهم چیزی را امشب با شما در میان بگزارم و آن گفتگویی است که بین من و فرزاندانم "جوزف و آنا"، صورت گرفته بود. روزی من از آنها پرسیم: ((رنگ مورد علاقه شما چیست؟)). در جواب این سوالم،"جوزف" گفت، رنگ مورد علاقه من سبز است. و دلیل او، سبز بودن درختان، گیاهان، چمن و بیشتر چیزهایی بود که در اطراف ما وجود داشت، حتی بهار و دلار نیز به رنگ سبز بود. پاسخ "آنا"، رنگ آبی بود، چون آسمان، دریاچه­ها و برکه­ها آبی بودند. سپس انها از من پرسیدند "پدر"، رنگ مورد علاقه شما چیست؟ و من مانند همیشه گفتم رنگ مورد علاقه من سفید است. آنها گفتند: ((اما پدر، تو نمی­توانی سفید بگویی، سفید یک رنگ نیست و در رنگین کمان، رنگ سفید وجود ندارد، تو می­توانی رنگی را بگویی که در رنگین کمان هست، مانند قرمز، سبز، آبی یا زرد...)). من شروع به شرح دادن کردم، سفید رنگ شگفت آوری است، هنگامیکه شما مشغول تماشای رنگین کمان هستید، من به انعکاسات سفید رنگ نور می­نگرم و سایه­هایی که بر اثر نور ایجاد می­شود. رنگ­ها در طبیعت مدام در حال تغییر هستند ولی سفید، پایدار است. سفید همواره نشانه­ای از رسیدن به کمال پاکی، خلوص و روشنی است. سایر رنگ­ها به طور نسبی متاثر و وابسته به بافت­های اطرافشان هستند ولی سفید همواره استقلال خود را حفظ می­کند.










گوته می­گوید: ((رنگ، حاصل رنج و زحمت نور است)).










بر این اساس، معماری خود و زیبایی شناسیم را چنین می­خواهم شرح دهم: (( شیفتگی به نور و فضا، نه فضاهای انتزاعی، نه فضاهای محدود، اما فضاهایی نظام یافته و معنا دار که با نور ارتباط برقرار می­کند، در مقیاس انسانی و متناسب با فرهنگ معماری است)).


معماری چیزی حیاتی و دیرپاست برای اینکه ما را در برگرفته است، فضاها را تشریح می­کند، فضاهایی که ما در آن حرکت می­کنیم، از آن خارج می­شویم و از آن استفاده می­کنیم.


من با احجام و سطوح کار می­کنم. فرم­هایی که در برابر نور تغییر می­کنند، دیدهای مختلف، سکون، حرکت و ...


معماری من ریشه در تاریخ معماری دارد و تاریخ یکی از منابع کاری من است ولی کاری که انجام می­دهم نقل قول نیست بلکه استعاره از آن چیزی است که بوده است و معانی نوینی دارد.


من به ساختن بنا علاقه­مند هستم ولی ترجیح می­دهم به جای آنکه خود را یک سازنده بزرگ تلقی کنم، خود را یک هنرمند بدانم.


اساساً، تفکرات من در مورد فضا، فرم و نور، چگونگی ساختن آنهاست و هدف من وجود و حضور است نه وهم و خیال. من این هدف را با نیرویی بی­پایان دنبال می­کنم.





 

OAM

عضو جدید
ریچارد می یر Richard Meier

ریچارد می یر، معمار نیویورکی ، یکی از اعضای “New York Five” بود که به واسطه نمایشگاه ۱۹۶۹ در موزه Modern Art به کسب برتری نائل شد. اعضای دیگر این گروه مایکل گریوز، پیتر آیزنمن ، چارلز گواتمی و جان هجداک بودند. تمامی طراحی ها خانه هایی عموماً از چوب بود که به روش لوکوربوزیه و سبک International Modern پیش از جنگ طراحی شده بوند. در همه ساختمانها خصوصاً طرح می یر برتری رنگ سفید کاملا غالب نمایش داده شده که به خلوص و بی نقصی این سبک کمک می کند. اعضای گروه five خیلی زود از هم جدا شدند اما نمایشگاه به ماموریتهای بزرگتر بعدی هدایت شد که در مورد می یر در تعدادی از موزه های معتبر همچون: High Museum of Art در آتلانتا – جورجیا (۱۹۸۳) و Getty Center در لس آنجلس (۹۷-۱۹۸۴) به اوج خود رسید تا اینکه در انتهای قرن بیستم او تبدیل به یکی از موفقترین معماران بین المللی شد.​
High Museum که بخشی از Woodrow Art Center است، شاید بارزترین نمونه دلگرمی و آرامش در ساختمانهای می یر است؛ قابل توجه ترین قسمت، چشم انداز نیرومندیست که ایجاد شده؛ صفت” High ” ممکن است بیانگر حالتی معنوی باشد. می یر اینگونه بر احساس ماورایی نهفته در فرمهای معمارانه تاکید می کند.​
ریچارد می یر بخاطر معماری و طرحهایش در تمام جهان شناخته شده و قابل احترام است.کمیسیونهای ارشد در ایالات متحده و اروپا شامل: کاخ دادگستری، تالارهای شهر، موزه ها، headquarterهای یکی شده، خانه سازی و اقامتگاههای شخصی را دریافت نموده. در میان اکثر پروژه های مشهورش، Getty Center در لس آنجلس، High Museum of Art در آتلانتا، جورجیا؛ موزه هنرهای تزئینی فرانکفورت آلمان، Canal + Television Headquarters در پاریس و موزۀ هنرهای معاصر بارسلونا در اسپانیا به چشم می خورند.​

ریچارد می یر برترین افتخارات موجود در معماری را دریافت کرده است:
-در ۱۹۸۹ موسسۀ سلطنتی معماران بریتانیا مدال طلای سلطنتی را به او تقدیم کرد
- در۱۹۹۲ دولت فرانسه امتیاز ویژۀ Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres را به او اعطا کرد.
- Deutscher Architekture Preis را در ۱۹۹۳دریافت کرد .
- در ۱۹۹۵ فرد منتخب آکادمی علوم و هنر آمریکا می شود.
- در ۱۹۹۷ مدال طلای AIA را در تشخیص موفقیتی ابدی در هنرها از موسسۀ معماری آمریکا به خوبی Praemium Imperiale از دولت ژاپنی دریافت کرد.
- در سال ۱۹۸۴ جایزۀ Pritzker را بخاطر بالاترین امتیاز در زمینۀ تفکر صحیح در معماری دریافت کرد؛ او جوانترین دریافت کنندۀ این جایزه در تاریخ Pritzker Prize بود. در همان سال می یر از نظر هیئت داوران برای طراحی ۱ میلیارد دلاری Getty Center در لس آنجلس- کالیفرنیا، معمار منتخب شناخته شد.​

او مقالات متعددی در سراسر جهان ارائه داده است و در موارد بیشماری از اعضای هیئت داوران مسابقات مختلف بوده است. کتابهای زیادی تالیف نموده و موضوع بسیاری از کتابها، ویژه نامه ها، روزنامه ها و مقالات بیشماری در مجلات بوده است.​

علاوه بر عضویت در هیئت مدیرۀ Cooper Hewitt National Design Museum و American Academy در رم همچنین عضو آکادمی هنر و علوم آمریکا، آکادمی معماری بلژیک و فرانسه، Bund Deutscher Architekten و آکادمی هنر و ادبیات آمریکا نیز می باشد؛ به واسطۀ اینکه جایزۀ Brunner در معماری را در ۱۹۷۶ دریافت کرد​

می یر از سال ۱۹۵۶ در Cooper Union، دانشگاه Princeton، موسسۀ Pratt، دانشگاه هاروارد، دانشگاه Yale و UCLA آموزش دیده است. او کلاس Frank T. Rhodes (استاد دانشگاه در دانشگاه Cornell (را بدست می گیرد
او هم چنین عضو موسسۀ معماران آمریکاست که نشان افتخار New York Chapter را در ۱۹۸۰ و مدال طلا از Los Angeles Chapter را در ۱۹۹۸ دریافت کرد.​
جوایز متعدد طراحی اش شامل:
۲۹ نشان افتخار AIA بین المللی و ۵۳ جایزۀ طراحی AIA نیویورک.​

آقای می یر مدرک معماری اش را در دانشگاه Cornell دریافت نمود و درجات افتخاری از دانشگاه Naples، موسسۀ تکنولوژی نیوجرسی، مدرسۀ جدید پژوهشهای اجتماعی،


http://www.oam.ir
 

sunshid

عضو جدید
تصاویر کلیسای جوبیلی
1.jpg



00.jpg

0402church.jpg

عکس هوایی کلیسای جوبیلی223.jpg

00947.jpg226627130HsUorU_ph.jpg

big_5716.jpg2419348960035436529XufrVQ_ph.jpg

chiesa_richard_meier.jpgchurch--chiesa-dives-in-misericordia--richard-meier-roma_28384.jpg

church-of-2000-diptych.jpgFeature0123_05x.jpg

این کلیسا برای مذهب کاتولیک در شهر رم ساخته شده است و دارای ساختار سیمانی است.
با وجود اینکه طی قرن های متمادی در سراسر جهان کلیساهای مختلفی با سبک های گوناگون ساخته شده و میر از سیستم ساخت این کلیساها آگاه بود تصمیم گرفت طرح خود را با تاثر از معماران نه چندان مشهور ایتالیایی به عرصه ی اجرا در آورد.
زمانیکه تورتر تستر لیستی از معماران دعوت شده برای شرکت در رقابت برای ساخت کلیسایی جهت مبارزه با روح کسالت بار رم اعلام کرد،هدف واضح و روشن بود.
در این رقابت علاوه بر ریچارد میر معماران مدرن و تراز اولی چون تاداو آندو ،سانتیاگو کالاتراوا ، پیتر آیزنمن و فرانک گهری نیز حضور داشتند و از بینراین افراد میر بود که موفق شد با ارائه ی طرحی شگفت پروژه ی کلیسای جوبیلی را از آن خود کند


ساخت کلیسای جوبیلی حدودا پنج سال به طول انجامید و سرانجام ابن بنا در اکتبر سال 2003 افتتاح گردید.پس از مدتها انتظار بالاخره در قلمرو رم کاری باشکوه ،توام با سادگی و موفق در هماهنگ سازی نمادها و مقتضیات تجلی یافت.کلیسای جوبیلی دارای سه دیوار خمیده ی موازی و مشابه میباشد که از 346 بلوک به رنگ سفید چرک و از جنس بتن با مقاومت کششی بالا به صورت پیش ساخته تشکیل شده.دیوارهای مذکور تا ارتفاعی بین 56 تا 88 فوت بالاتر ازشبستان کلیسا برافراشته شده اند.

این سازه ی متمایز درمیان آپارتمان های بزرگ ومعمولی شگفت آور است.با این حال مقیاس آن چنان در نظر گرفته شده که با محیط اطرافش تناسب دارد و نه چندان پر زرق و برق جلوه می نماید و نه به گونه ای آزار دهنده محقرانه به نظر میرسد.

علاوه بر این به عنوان سازه ای اعجاب برانگیز درخور توجه میباشد.درون بنا به واسطه ی نورگیرهای شیب دار نه چندان بزرگ غرق در نور و روشنایی است .کلیسای جوبیلی به لطف این نورگیرها یکپارچه غرق در روشنایی روز می شود.ویژگی دیوارهای دوطرفه ی بلند و خمیده ای که میر در این بنا طراحی کرده است و چنان بنظر می رسد که در شرف افتادن میباشند این است که با نمای داخلی و خارجی خود تاثیر عبادت در فضای باز بیرون را القا می کنند.

دیوار ها و اجزای فریبنده و عالی در این طرح که به چند طریق مختلف ساخته شده است به گونه ای فضای داخل بنا را بوسیله ی ساده ترین خط از خارج تقسیم میکنند و با یک سادگی یکسان کلیسا را از نمازخانه ی جانبی جدا می کند . خطوط سر به فلک کشیده ی دیوارها قدرتمندانه کلیسای جامع گوتیک را به خاطر می آورد.روزنه های مربع شکل مبهوت کننده در دو دیوار داخلی سلسله مراتب سنتی دیوارهای شبستان گوتیک را یادآور است.
در سه دیوار کلیسای جوبیلی نمادی از تثلیث مقدس مسیحیان(پدر، پسر و روح القدوس) دیده میشود گرچه خود میر منکر این امر شده که قصد خاصی از چنین طراحی داشته است.


در مطبوعات معماری دیوارهای کلیسای جوبیلی را همچون دیوارهای سالن اپرای سیدنی مانند بادبان توصیف کرده اند اما میر میگوید که دیوارهای این بنا کاملا متفاوت هستند و دراین سالن ساختارها از زمین بازویی میشوند و بخشی از ساختار پیوسته نمیباشند.
طبق توصیف خود میر دیوارهای اطراف که به شکل قسمتی از یک کره هستند برای نشان دادن تکامل و اوج آسمانها بکاررفته اند و مربع های بکار رفته نشانگر زمین،چهار عنصر آب ،باد ،خاک ،آتش و همچنین خردو منطق میباشند.درون کلیسا این حس که خدا شما را در آغوش گرفته دیگر یک استعاره ی علمی محض نیست.دیوارهای کلیسای جوبیلی به گونه ای باورنکردنی ایستاده نگاه داشته شده اند و زمانیکه فرد لحظه ی فاجعه آمیز زلزله را تصور میکند که سر جای خود بیحرکت مانده است چنان است که گویی تحت حمایت بالهای عظیم یک قدرت لامتناهی قرار گرفته است.


میر به گونه ای فضای داخلی کلیسای جوبیلی را طراحی کرده است که ویژگی های شنیداری کاملی داشته باشد و نیاز. به میکروفون و بلندگو را مرتفع کرده است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

architects.ir

اخراجی موقت
پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ریچاردمیر

پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ریچاردمیر

پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ریچاردمیر

ریجاردمیر پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت معماری اش را جشن می گیرد ریچارد میر معمار برجسته ی بین المللی پنجاهمین سالگرد زندگی حرفه اش را درزمینه معماری جشن می گیرد شرکت ریچاردمیر که سالهاست بهترین نمونه های طراحی را به دنیای معماری معرفی کرده است .اکنون به عنوان یکی از برترین وبرجسته ترین شرکت های طراحی ومعماری در دنیا شناخته شده است ریچارد میر مدرک معماری خودرا ازدانشگاه کرنل دریافت نمودودر سال 1963 در نیویورک شرکت معماری خود را تاسیس نمود.پروژه های وی در سرزمین های مختلف مانند آمریکا ،اروپا ،آمریکای لاتین وآسیا طراحی وساخته شده اند که شامل فضا با انواع کاربردها مانند سالن های شهری ،ساختمان های اداری ،موزه ها،ساختمان های دادگستری و...وهمین طور فضاهای خصوصی و مسکونی می باشد .
هم چنین اینکه ریچاردمیر در سال 1986 موفق به دریافت جایزه ی پریتزکرشد.




 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
ریچارد میر

ریچارد میر

زندگی نامه

ریچارد میر متولد ۱۹۳۴ نیوجرسی ملقب به شوالیه سفید پست مدرنیسم در سال ۱۹۵۷ از دانشگاه کورنل فارغ التحصیل شد پیش از تاسیس دفتر کار خود در نیویورک با ( مور- اوینگز- مریل ومارسل بروئر)همکاری میکرد وی ابتدا در زمینه ساختمان سازی فعالیت می کرد و در سال ۱۹۶۳ به عضویت گروه پنج نیویورک در آمد .

سفید های گروه پنج دوره سفید و قهرمانانه ریت ولد ، گرپیوس ، تراگنی و بخصوص لوکوربوزیه را احیاء کردند اما مسائلی از زیبا شناسی را در کار خود به کار بردند که خالی از هر گونه تعهد و تعصب اجتماعی بود . خانه های کاملاً سفید میر ، در زمینه ای از فضاهای سبز با لایه یندی های افقی و عمودی – که برگرفته از دوره اصلاحی کورب بود به چشم می خورد این گوناگونی ، در موضوع ابعاد ستوده شد .

این گورهای سفید شده ، ترکیبات متغیری از دیوارک ها ، قاب های سفید و شیشه های لعاب داده شده هستند که به تناسب کارکرد ، با شیبه ها و ارتباطات در شیوه موزه ای امریکایی ، بیشتر به کار می روند .
مزیت کار های میر در اجتماع این است که ساختمانهای او ، به سرعت قابل شناسایی است . به نظر میرسید که میر برنده طرح لوکوروبوزیه بوده است با نتایج مصیبت باری که در پی داشت . ریچارد میر ، یکی از برجسته ترین معماران مدرن قرن حاضر می باشد.








ویژگی اصلی کارهای میر




روزنه ی قرن بیستم از طریق طرح آزاد ، نمای آزاد ، جداسازی ساختار و دیواره ی بیرونی ، اصول بنیادین حرکت مدرن ، امکان جستجوی حجمی جدیدی را به وجود می آورد.
از دیدگاه میر طرح کلیدی است که اخیرا مورد غفلت قرار گرفته است. تصاویر دو بعدی ، دربردارنده ی دستورالعمل هایی برای شی سه بعدی – یعنی ساختمان – است. در این هنگام است که ساختمان، گسترش می یابد.


زمانی که نما به تصویر کشیده می شود ، طرح و برش درباره ی ایده های فضایی با معمار صحبت می کند. ولی طرح بیان اساسی و متقاعد کننده ی معماری است.

به اعتقاد او ساختمان ها باید بتوانند صحبت کنند . به کارگیری مجموعه عناصر خاص و درونی ثابت، طی سال ها کار این امکان را داده است که وی شیوه ی بیان تکاملی و منسجمی داشته باشد.
معماری میر ، توجه به فضاست : البته فضایی دارای نظم و در نظر گرفتن نور، معیارهای انسانی و فرهنگ معماری : نه فضایی بی تناسب.معماری ، حیاتی و جاودان است. زیرا انسان را دربر می گیرد و فضا را توصیف می کند: فضایی که در آن حرکت و زندگی می کنیم .


ریچارد میر با حجم و سطح کار می کند، شکل ها را با نور تغییر داده و در ابعاد ، نما ، حرکت و سکون ، تغییراتی به وجود می آورد.
ارتباط بین فضای بیرون و درون و یک حس سیالیت در کارهای میر دیده می شود، او همیشه سعی می کند با قراردادن ساختمان سفید خودش در لنداسکیپ سبز، ساختمان هایش را به عنوان نگینی در دل طبیعت قرار دهد.



از معروفترین کارهای او میتوان به آتنیوم(هارمونی جدید، هند، ۷۹-۱۹۷۵)، موزه هنر دکوراسیون (فرانکفورت، آلمان، ۸۵-۱۹۷۹)، موزه ی بلندهنری(آتلانتا، جورجیا،۸۳-۱۹۸۰) شهرداری و کتابخانه (هاگو، ۹۵-۱۷۹) موزه ی هنرهای معاصر( بارسلونا، ۹۵-۱۹۸۸)، میدان US و ساختمان فدرال (آریزونا، ۲۰۰۰-۱۹۹۵) اشاره کرد.
فعالیت های خصوصی مایر، شامل ساختمان های مسکونی ،پزشکی ، فنی، تجاری ، موزه ها و مراکز شهری مهمی چون مجتمع قضایی و تالارهای شهری در ایالت متحده و اروپاست . جزئیاتی که مایر در ساختمان هایش در نظر داشته است، اصل استواری است که در آن ، قوت وتمامیت در ساختار معماری توسعه می یابد .






در تعریف معماری



این روزها را چنین قلمداد میکند پست مدرنیسم ، مدرنیسم ، نئو مدرنیسم و دیکانستراکتیویسم ، من ترجیح می دهم از تمام اینها که تمرکز مرا در هر جا ( دانشگاهها ، گردهماییها و نشریات ) از واقعیت و مسائل مربوط به معماری امروز بر هم میزند دوری کنم . بی تردید امروزه تمام فعالیت معماران ، تحت تاثیر مدرن گرایی لوکوروبوزیه ، آلتو و ونده رو و گروپیوس است و ظاهراً من استثناء نیستم ، ولی به چیزهای زیادی در کار برامانته ، بورومینی و نئومان پی برده ام .



دغدغه اصلی من ، ساخت فضا ، دست بردن در حجم ، سطح ، شکل و نور پردازی فضا بوده است . بنابراین ، همیشه چیزهای زیادی برای به دست آوردن وجود داشته ،چیزهایی که همیشه به آن اندازه که به نظر میرسند ، بی روح نیستند . دیدگاههای زیادی هم در مورد مدرن گرایی اولیه وجود دارد که من از انها استفاده نکردم زیرا معتقدم معماری می تواند جهان را تغییر دهد و معماری خوب و عالی می تواند کیفیت زندگی مردم را بهبود بخشد به ویژه در شهرهای که وظیفه و مسئولیت خاصی دارند.



شهر مکان رو به رشد وتوسعه ای است ومعماری ،روح زمانی را که در ان ایجاد شده دران منعکس می سازد . برای رهایی از رکود و حرکت به سوی رشد و شکوفایی شهر باید در تمام زمینه های اقتصادی،اجتماعی ، سیاسی و هنری پیش رفت . به نظر من معماری وسیله ای برای حرکت به جلو است در معماری ، تلفیق عناصر بافت نه تنها با استفاده از رو نمایی های تاریخی که چیزی فراتر از تزیینات به کاررفته نیست ، بلکه به وسیله تفسیر عناصر تشریفاتی ضرورت دارد ،زیرا در تاریخ شهر مسیر جدیدی برای نسل آینده فراهم می سازد .از این واقعیتها می توان دریافت که ما در جامعه نا بسامان و آشفته ای زندگی می کنیم و من هم با این مسئله موافقم . بنابراین ، به جای آنکه این آشفتگی را منعکس سازم سعی می کنم نظمی فراتر از آن ایجاد کنم . تصویر ، از جمله ابزاری است که من برای این کار استفاده می کنم و اعتقاد دارم که از طریق هنر تصویر فرد به درک عمق این پیام نائل میشود . به نظر من برای آشکار کردن معانی باید بر روی علامات تکیه کرد . کشف معنی ، بیشتر به کمک تصاویر ( انتزاع ) برای هر فرد ممکن میشود ، نه فقط از طریق هنرمندان . بنابراین ، تفاسیر و معانی این فرآیند ، تفسیر از که سرانجام به درک شخصی تر و طولانی مدت منتهی میشود .





فلسفه طراحی



سفیدی ابزار ، برانگیختن ادارک و به اوج رساندن قدرت شکل ظاهری است . درخشندگی ، یکی از راههای رسیدن به این درک است . امیدوارم در آینده بتوام رمز و وسعت انتخاب را کشف کنم .منبع من در این کار ، تاریخ معماری است ولی ابزارهایم همیشه درونی و نماد و هدفم ، صرفاً معماری است .



برای من ، بخشی ارزش اگاهی از تاریخ معماری این است که پایندگی وتداوم و در نتیجه کیفیت را ارج نهم . من سخت درگیر ساخت یک بنا هستم و ترجیح میدهم بیشتر به خودم در نقش سازنده ای خوب و موفق فکر کنم تا یک هنرمند: چون هنر معماری در نهایت همین را می طلبد . هدف من ، دریافت و بازتعریف مفهوم نظم است پس برای درک رابطه آنچه بوده است و آنچه میتواند باشد ، از فرهنگ ما جاودانگی و نوبودن را میگیریم . تصمیم گیری در مورد به حساب اوردن یا نیاوردن ، انتخاب و به کارگیری اراده و عقل ، از اصول کار من است . از این رو ممکن است دیگران تصور کنند سبک من ، خارج از فرهنگ پدید می آید و همچنان به تجربه شخصی مربوط میشود . اصولاً حوزه فکری من در مورد فضا ، شکل ، نور و استفاده آنها مربوط میشود . در حقیقت ، هدف من حضور است ، نه تصور باطل ، من با تمام قدرت به دنبال این هستم و معتقدم که قلب و روح معماری است .







هنر و هنرمعماری



چندی پیش شخصی از ریچارد میر پرسید: آیا ساختمانی هست که مایل باشی بقیه عمرت را در آن سپری کنی راستی آن چه جور ساختمانی است؟ پاسخ او موزه بود . گویی کسی حرفها و آروزهای اورا می شنید وبه آن پاسخ می داد زندگی اوپیوسته آمیخته با هنر و موزه بوده است . در مجموع مقوله ارتباط بین هنر و معماری عمیق ترین علایق و دل مشغولیهای اورا شکل داده است ارجاع متقاطع بین هنر و معماری که اهمیت به سزایی دارد همیشه مهمترین بخش کار او را به خود تشکیل داده است .



موزه علاوه برنمایش اشیای هنری فعلی در طرح موزه ها معماری با مجموعه ارتباطات بسیار جذابی سرو کار دارد شکوه شهری تجربه عمومی ارتباط بازدید کنندگان خاص با اشیاء ویژه و منحصر به فرد ارتباط نور با اشیاء و تماشاگران همچنین ارتباط هنر با فضا با محیط های عمومی ، بنابراین موزه میتواند نمود وترجمان معماری ناب و اصیلی باشد که ورای فرهنگ زاده می شود و در عین حال عمیقاً به تجربه شخصی بستگی دارد او بیشتر با هر دو سنت بیان فضاهای اروپایی و آمریکایی و فلسفه مدیریت موزه کار کرده و آنچه را اصول رسمی و قاعده حرکت مدرن قلمداد میکند وتجربه بودن در موزه به معنی سکون و ایستایی نیست بلکه تغییری پیوسته و همیشگی است .



مه یرازفنون شاعرانه (مدرنیسیم) زیبایی وچند کاربردی بودن فنون آوری تاثیرمی پذیرد و خلوصی است که از بخشی تمایز ذاتی بین طبیعت و ساخته های بشری ناشی میشود و این تمایز این دو را با ارتباط مکمل به هم پیوند می دهد .







در طرح موزه



تمام کارهای ما بر اساس فلسفه ای است که زیبا شناسی ، بافت و کاربرد را با بصیرت فعلی معماری که با معنای واقعی کلمه پر حرارت و انسانی است ، تلفیق میکند . ما به کمک طرح ، به دنبال خلق محیطی زیبا و تزیین و آرایه بندی فضایی با مجموعه ارزشهای هماهنگ و پر معنا هستیم .





هدف اصلی معماری موزه ، کمک به کشف اررشهای زیبا شناسی ، فرهنگ و ترویج تفکر و تعمق در مجموعه موزه از طریق تجربه فضایی خود آن است . ما معتقدیم اشیای هنری باید در محیطهایی با فضای قوی به نمایش گذاشته شود ودر عین حال ، مکانی به وجود آورد که در آن ، هنر تقویت شود و آن را متحول سازد . کل کار موزه ، تا کنون ، انعکاس این دیدگاه و بینش می باشد . در طرحهای موزه ای هنرهای در اتلانتا ، توجه به مشغله ذهنی ما ، مقیاس کاری فردی بود . هر شی در مجموعه ، از گلدان یا سرویس نقره گرفته تا نقاشی فراگونارد یا مجسمه سازی رودین ، توجه خاصی را می طلبد . ما در طرح و خلق ارتباط مناسب بین آثار هنری و محیطی که آنها در ان دیده میشوند ، عمیقاً به مقیاس انسانی وفاداریم .







مرکز جی پل گتی لس آنجلس کالیفرنیا



آغاز ساخت : ۱۹۹۱
پایان ساخت : بهار ۱۹۹۵
الگوی اولیه مرکز جی . پل گتی در لس انجلس مرکز اصلی در جهت حرکت عقربه های ساعت مرکز تاریخ فرهنگ و هنر باستان ، تالار کوچک سخنرانی، دفاتر اجرایی مرکز گتی تراست (دفاتر مایل و سرمایه گذاری ) و ساختمان مرکز اموزشی هرن گتی : موسسه برنامه اطلاعات تاریخ هنر و برنامه گتی گرانت و ساختمان حفاظتی گتی .
شبکه های سازمانی
مرکز جی . پل . گتی در ۱۴ میلی (۳/۲ کیلومتر ) غرب مرکز لس انجلس در ناحیه جنوبی کوهها سانتا مونیکا واقه شده است . از این دماغه مرتفع میی توان بسیاری از مشخصه های شهری جغرافیایی را مشاهده کرد .



ساختار محل از طریق شبکه شهری ویک محور شمالی – جنوبی هم سو با تنگه موجود ، این مکان را برای ایجاد مجتمع کانونی دو قسمت میکند .
پوشش ساختمان به دلیل مجوز استفاده مشروط در طرح و نما محدود میشود . به علت محدودیت خطی مکان به جهت این مجوز ، بخشی از پوشش ۲۴ ای کر ( ۹۷۱۲۸ متر مربع ) قابل ساخت نیست
شکلهای خمیده خطی که از نمای محل و شبکه ساختمانی مربوط به بافت شهری و محور آزاد راه ایجاد شده است با هم ارتباط دارند . تناسبات هندسی ، در طول مرزها کاملاً آشکار است و باعث آرایش ساختمانها می شود باغها که ورای پوشش ساختمان گسترش یافته ، این ترکیب را با ویژگی های بارز محل نشان میدهد .



ساختمانهای مرکز در طول دو قطری که از محل تقاطع وسیع کوه ایجاد میشود قرار میگیرد . مسیر بین این دو لبه ، با وجود باغهایی با شیب پلکانی که فضای سبزی در کنار آمفی تئاتر به وجود می آورد ، منظره جالبی پیدا میکند . ساختمانهای کم ارتفاع محوطه که مرکز را تشکیل میدهند ، در طول این دو لبه ساخته شده اند . در طول لبه شرقی تالار سخنرانی و ساختمان مرکز آموزش هنر گتی ، دفتر برنامه اطلاعات تاریخ ، هنر گتی ، دفتر برنامه طرح گتی گرانت و دفتر اجرایی هیات امنای مرکز ، بخش حفاظتی گتی و موزه گتی قرار دارد . مرکز تاریخ فرهنگ و هنر باستان نیز در لبه غربی واقع است .سالن غذا خوری ، رستورانهای مختلفی در خود جای داده و قهوه خانه در لبه باغ ، نزدیک حیاط ورودی قرار گرفته است . مهمترین فضای عمومی مرکز موزه ، از تعداد فضای مکعبی نورگیردار تشکیل شده است .

این فضا ، در اطراف حیاط بزرگ قرار دارد و با پیاده روی سرپوشیده ومحصور ، به بازدید کنندگان امکان می دهد به راحتی در فضای داخلی و خارجی حرکت کنند . نقش اصلی موزه ، به نمایش گذاشتن مجموعه دائمی و چندین نمایشگاهها موقت است . ترتیب فضاهای گالری ، امکان تماشای کامل آثار هنری را برای بازدید کنندگان ، دانشجویان و پژوهشگران می سازد


دومین و بزرگترین جزء برنامه ساختمانی – یعنی مرکز تاریخ فرهنگ و هنر باستان – اطراف فضای گردشی نورگیر داری قرار گرفته که کتابخانه ای با گنجایش یک میلیون جلد کتاب را در خود جای داده است اتاق بایگانی عکس و نسخ خطی و آثار دانشمندان ، اتاق گردهمایی و تالار سخنرانی به گنجایش ۲۰۰ نفر نیز ، حول این فضا قراردارد .



آب و هوای کالیفرنیای جنوبی ، فرصت ویژه ای برای تلفیق طبیعت ، باغهای سرسبز و ساختمانها ایجاد کرده است . در تمام مراحل ، توجه خاصی به ارتباط درونی ساختمانها با محل شده تا درک فرد را از این مکان بالا ببرد . امکانات و طرح و برنامه این مرکز ، نه تنها آنرا به مرکزی ویژه تبدیل کرده ، بلکه مکان خارق العاده ی موسسه به دلیل محیط متفکرانه اش ، آنرا به فضای منحصر به فردی در قرن بیستم تبدیل نموده است .



مر کز جی پل گتی ، تاسیس شد تا اعتقاد موسس خود را مبنی بر اینکه درک و فهم هنرهای بصری برای جامعه شهری ضروری است ، منعکس سازد . این طرحها ، از موزه اصلی گسترش یافته و حتی محوطه های عمومی پژوهشی ، آموزشی و حفاظتی مربوط به هنرهای بصری را نیز در بر میگیرد . هدف هیات امنا از تاسیس مرکز جی پل گتی آن بود که برنامه ها و طرحهای مختلفشان را درمحیطی طبیعی جمع کند و هر کدام بتواند تعامل به وجود آمده از دیدگاههای جدید ، نزدیک به هم و مفید برای کل جامعه تقویت سازند .



مرکز جی پل گتی به عنوان یک موسسه خصوصی ، نقش دو گانه ای دارد و فضایی عمومی برای تفکر ودرک هنر و زیبایی مناظر طبیعی به دست میدهد ودر عین حال ، فضای ویژه برای پشتیبانی دانشجویان هنر فراهم می سازد . این مرکز ، در زمینی به مساحت ۱۱۰ ای کر (۴۴۵۱۷۰ متر مربع ) در دامنه کوههای لس آنجلس با چشم اندازهای گسترده واقع شده است . در جنوب و غرب این مکان ، اقیانوس آرام و چشمه های ساحلی در جنوب شرقی ، شهر لس آنجلس و در شمال ، کوههای سانتا مونیکا قرار دارد . این مرکز ، انبوه ساختمانهای به هم پیوسته و باغها را که کمتر از ۲۴ ای کر ( ۹۷۱۲۸ متر مربع ) از کل زمین را اشغال کرده، در بر میگیرد.هنگامی که از فرودگاه مجاور این محل به سمت شمال می رویم ، محور اصلی از خیابان مرکز پارتی با ۵/۲۲ درجه جا به جایی از زاویه شهر سندیگو عبور میکند . محور جانبی مقابل ، با گذر از مرکز ساحتمان ، قبل از تغییر جهت دادن از محور طولی محل به سمت شرق ، با خط آزادراه موازی میشود . بازدید کنندگان خودروهایشان را در پارکینگ زیرزمین زیر تپه پارک میکند و به وسیله تراموا (اتوبوس برقی ) از حیاط ورودی اصلی مرکز تا ارتفاع ۲۴۶ فوت (۷۵ متر ) بالا میروند .



ساختمان موزه کاربرد و عملکرد های مهمی دارد و هر ساختمان موفق باید چنین باشد کاربرد اصولی موزه حفظ آثار هنری است و نور پردازی خوب با در نظر گرفتن اهداف و اندیشه های هنرمندان نقش حیاتی دارد . توجه به آکوستیکی در فضا کمتر از اهمیت نور و بافت نیست .



ساختمان موزه باید به این مجموعه ، نظم و حیات ببخشد و گالریها نیز باید به نحوی باشد تا متصدیان ، اجسام را به طور آشکار ، و منطقی و زیبا نشان دهد . چیدمان آن را بدون اشکا ل تغییر دهند .
موزه ای که خوب طراحی شده باشد . بازدیدکنندگان را در چار چوب فکری پذیرنده ای قرار میدهد . و آنها را میخکوب میکند .



گمگشته ، خسته و از نظر بصری سنگین ومعمار به فضای روشن و سازماندهی شده به بازدیدکنندگان اعتماد به نفس و با در نظر گرفتن فضاهایی برای استراحت و تفریح اور ا به خود فرا خواند . این فراخوانها گاه به گاه باید چشم و فکر بازدید کنندگان را به چیزهایی فراتر از هنر متمرکز کند گالریها باید مکانی آرام ، راحت و فضای برای تمرکز حواس باشد .



مانند دیگر آثار موفق معماری ، ساختمان عالی و کم نظیر موزه ( که بسیار انگشت شماراست ) نه تنها باید کاربری مناسبی داشته باشد ، بلکه فراتر از آن نیز بروداین موزه ، ارزشها و سنتهای متمایز جامعه ای را بیان میکند . که آنرا میسازد و تاثیر شوق انگیزی در محوطه سازی دارد . علاوه بر این ، شادی و راحتی را با شکلها و تناسبات ، مواد رنگ و توالی برخوردهای فضایی اش عرضه میکند . بنابراین ، ارتباط ساختمان را با مجموعه ای که در آن نگهداری میشود میتوان سنجید .و در بهترین شرایط ، ساختمان موزه به منزله همراه ماهری برای آثار هنری است که به آن نظم ، اهمیت و زینت می بخشد ، وهرگز آن را تحت الشعاع قرار نمی دهد .



او می گوید : به وضوح مداخله بشر را درساماندهی زیبا شناسی محیط می بینیم و همواره در پی برقراری سیستم منسجم ارزشهای متقابل وابسته وارتباط هارمونیک بخشها هست.البته منظوراو جداسازی تمام وسایل مربوط به شکل کاربرد و تناسب است ومهم تر ازهمه اینکه باید پیچیدگی دو جانبه ای میان این مفهوم برای یک ساختمان و تجسم فیزیکی آن وجود داشته باشد .
وضوح بودن برای مسیر با طرح آغاز میشود و زمانی که نما به تصویر کشیده میشود طرح و برش درباره ایده های فضایی با معمار صحبت میکند وی طرح بیان اساسی و متقاعد کننده ایده معماری است . به اعتقاد او ساختمان باید بتواند صحبت کند .


به کارگیری مجموعه عناصر خاص و درونی ثابت ، طی سالها به او شیوه بیان تکامل و منسجمی داشته و این فرآیند باعث شده مجموعه را در بافت شهری و تاریخی گرد آورده و دست برده که بسیار پیچیده و جامع است .



نوعی پیشرفت منطقه ای که با توسعه فضا و پیچیدگی فضای کارهای او توام شده است معماری او توجه به فضاست البته فضا دارای نظم و با درنظر گرفتن نور معیارهای انسانی و فرهنگ معماری نه فضای بی تناسب .



او شکلها را با نور تغییر میدهد و در ابعاد نما و حرکت و سکون تغییراتی ایجاد میکند .




 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
پروژه ی در حال اتمام ریچارد میر ؛ برجی شفاف از شیشه و آلومینیوم سفید

پروژه ی در حال اتمام ریچارد میر ؛ برجی شفاف از شیشه و آلومینیوم سفید





ساخت برج مسکونی جدید ریچارد میر، معمار برنده ی پریتزکر پرایز، در حال اتمام است. این برج در بولوار روچیلد، در یک منطقه ی شلوغ تجاری، فرهنگی و اقتصادی قرار گرفته است و جای تعجب نیست که بیش از 70 درصد از این برج 42 طبقه ی لوکس در حال حاضر به فروش رفته است.



برج 590 فوتی میـِـر، تفسیری تازه از سبکی بین المللی ست که با معماری بومی منطقه همخوان شده است و خط آسمان این شهر سفید را با این ساختار نمادین ِ شفاف از شیشه و آلومینیوم سفید، دگرگون ساخته است.



این پروژه که یکی از بلندترین برج های منطقه محسوب می گردد، شامل 141 آپارتمان بزرگ با اندازه های مختلف و چهار پنت هوس با سقف های 20 فوتی می باشد و امکاناتی چون آسانسورهای خصوصی، استخرهای شنا، سالن ورزش و چشم اندازی 360 درجه از دریای مدیترانه را ارائه می دهد.



پانورامای 360 درجه از چشم انداز برج

فضاهای داخلی

فضاهای داخلی

فضاهای داخلی

فضاهای داخلی

فضاهای داخلی


منبع:اتود



 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
برج های ریفرما از ریچارد میر در مکزیک ؛ فضاسازی با نور طبیعی

برج های ریفرما از ریچارد میر در مکزیک ؛ فضاسازی با نور طبیعی





شرکت معماری ریچارد میر و همکاران، از طرح برج های ریفرما، پرده برداری نموده اند؛ این برج 40 طبقه، با کاربری های گوناگون برای منطقه ی تاریخی باغ ملی د لا ریفرما در شهر نیو مکزیکو طراحی می گردد. متشکل از دو برج بلند مرتبه، با امضای بتن سفید میر، این مجموعه ی توسعه یافته ی جدید، دفاتر، هتل و واحدهای تجاری لوکس را به همراه رستوران ها و یک مرکز پرورش اندام، تا پایان سال 2015 به مردم این شهر، ارائه می نماید.



برنارد کارف، همکار طراحی این اثر می گوید: " در میانه ی مجموعه، یک وُید قرار دارد؛ یک حیاط شهری، که در برج اصلی، ترکیب زیبایی از نور، فرم و فضا به وجود می آید. نور طبیعی از طریق وید میان دفاتر اداری فیلتر شده و با شرایط ویژه ای پخش می گردد. ما سطح ها و حجم های این پروژه را برای ایجاد یک تنوع خاص در نور فضا، تغییر مقیاس ها و چشم انداز شهری آن طراحی نموده ایم."




با ایجاد این وُید در حجم برج ها، طرح، باز توزیعی غیر متعارف اما بسیار کارآمد را معرفی می نماید و نه تنها به مشخص نمودن این برج ها به واسطه ی انعکاس اجزای درونی آن ها بر روی سطح خارجی آن ها کمک کرده است، که به پیکره بندی مجدد فضاها با استفاده از به حداکثر رساندن شفافیت، نور طبیعی و نمایش بی سابقه ای از چشم انداز شهری می پردازد.




همانطور که ریچارد میر توصیف می نماید: " طراحی برج های ریفرما، بر مبنای ساخت فضا بوده است؛ نه فضاهایی انتزاعی و فاقد مقیاس؛ بلکه ساخت فضاهایی که به واسطه ی نور، مقیاس انسانی و فرهنگ معماری نظم یافته و تعریف شده اند. هر جزء این پروژه با در نظر گرفتن فضاهای عمومی، شهر و نور طبیعی، به دقت طراحی شده است."




" معماری حیاتی و پایدار است، زیرا ما جزئی از آن هستیم؛ معماری فضا را توصیف می کند، فضایی که ما درون آن حرکت می کنیم، زندگی می کنیم و استفاده می نماییم. ما امیدواریم که این مجموعه ی جدید با کاربری های متنوع، بتواند با غنای تاریخی باغ ملی د لا ریفرما ادغام گردد و بتواند یک مرکز جدید شهری برای فعالیت های تفریحی و کار ایجاد نماید. "

فضاهای داخلی

فضاهای داخلی

دید عمومی

دید در شب

فضای داخلی

فضای داخلی

نمای شهری

پلان تیپ پارکینگ

پلان طبقه همکف

پلان تیپ آتریوم برج ای و تیپ طبقات هتل در برج بی

پلان پلازای آسمان در برج ای

سایت پلان

نمای جنوبی

نمای غربی

نمای شرقی

نمای شمالی

دیاگرام شکل گیری حجم


اسکچ ریچارد میر


منبع:اتوود




 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
گالری Gagosian ، کالیفرنیا ، ریچارد مییر و همکاران

گالری Gagosian ، کالیفرنیا ، ریچارد مییر و همکاران





معمار آمریکایی ریچارد مییر و همکارانش ، کار طراحی و اجرای گالری Gagosian در بورلی هیلز – کالیفرنیا – به پایان رساندند .



پروژه شامل افزودن 5000 فوت مربع فضا به مساحت گالری قبلی بود که در همان ابتدا هم در سال 1995 توسط مییر طراحی شده بود .


معماران در حال حاضر یک فضای نمایشگاه جدید با سقف قوسی چوبی ، نورگیرهای شفاف در هر دو طرف به فضای اصلی اضافه کرده اند .


گالری Gagosian ، کالیفرنیا ، ریچارد مییر و همکاران

گالری Gagosian ، کالیفرنیا ، ریچارد مییر و همکاران

گالری Gagosian ، کالیفرنیا ، ریچارد مییر و همکاران

گالری Gagosian ، کالیفرنیا ، ریچارد مییر و همکاران

گالری Gagosian ، کالیفرنیا ، ریچارد مییر و همکاران

گالری Gagosian ، کالیفرنیا ، ریچارد مییر و همکاران


منبع:اتود



 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
خانه ایی از هیچ؛ مینیمالیسم سفید و غشایی ریچارد میر

خانه ایی از هیچ؛ مینیمالیسم سفید و غشایی ریچارد میر





طرحی گران قیمت از ریچارد میر و همکارش مایکل پالادینو، خانه ایی ساحلی در کالیفرنیای جنوبی، زمینی به مساحت 4،280 فوت مربع همچنان وفادار به سنت خانه های حیاط دار دارای بازشو های رو به بیرون. این طراح سبک و ازاد ساکنان را به سوی ورودی شیشه ایی دو طبقه می خواند.


حال تقسیم ورودی به واسطه یک معبر شیشه ایی و یک پیاده روی داخلی به دو قسمت تقسیم شده است، در حالی که حوزه های نشیمن گاهی خانه در دیگرسو قرار گرفته اند. اتاق نشیمن به صحنی منتهی می شود که رو به اقیانوس تعریف شده اگرچه اتاق از بالا نیز به اسمان گشوده می شود،ستون های سقف بر فراز چارچوب های افقی قرار گرفته اند که نهایتا به لایه بندی عناصر سازنده و تولید ریتمی ساختاری منجر می شود البته این توازن ریتمیک با پنجره های مدولار و پنل های الومینیومی تبیینی قوی تر می یابد.



توده دیوارهای بیرونی به گونه ایی کنار هم قرار گرفته اند که نماهایی غشایی، شفاف و متخلخل می افریند و لایه بندی ایی موزاییک گونه از مصالح را تولید می کنند در کل ناظر با مناظر حیرت آور و تعدادی حجم های خالی مربع شکل مشرف به بخشی منحصر به فردی از اقیانوس مواجه می شود. این مکان دنج ومهیجِ و کم تزیین مینیمالیستی برای دوستداران آب مناسب می نماید





خانه ایی از هیچ؛ مینیمالیسم سفید و غشایی ریچارد میر

خانه ایی از هیچ؛ مینیمالیسم سفید و غشایی ریچارد میر

خانه ایی از هیچ؛ مینیمالیسم سفید و غشایی ریچارد میر


منبع:اتوود



 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
ريچارد مير؛ مینیمالیسمِ شمایل گونه ی پُست فردیستی

ريچارد مير؛ مینیمالیسمِ شمایل گونه ی پُست فردیستی





امسال در هفته ی طراحي ميلان ، معمار مشهور بين المللي ريچارد مير richard meier دگرگوني پانل ها mutated panels را طراحي نمود، نصب و راه اندازی آن توسط شركت سيمان ايتاليا ايتالسيمنتي italcementi و گروه متخصص ساختمان استايل – كامپ styl-comp group انجام شد. اين پروژه بخشي از معماری و طراحي تغيير پذير است mutant architecture & design ، اتفاقي كه بر رويكرد و روشهای جديد در ساختار انعطاف پذير و سازگار با محيط زيست تمركز دارد ،و توسط مجله ی اينترني interni magazine سازماندهي شده است.



اين تاسيسات ، متشكل از يك سری ديوارهای بتني است و حول عناصر طبيعي از نور ، فرم و فضا تغيير مي نمايد. عمود بر محور مركزی سايت– سمت شرقي كوريل دونور corile d'onore – واقع شده است.



پانل ها ريتم فرمال ظريفی را نمايان مي كنند كه نهايتا از حالت عمودي مي پيچد و يكبار ديگر به حالت عمود بر مي گردد. نتيجه مشخصات ساده ای است كه به عنوان يك جعبه ي بتني رو به جلو تعبير ميشود و بيننده را با درك حجمي و فضايي مجذوب مي كند. كريدور باز توسط يك دال بتني شفاف ايجاد شده است كه نور روز طبيعي و همچنين ديد به فضا را فيلتر مي كند.




در ديواره های اريب، بتن فوتوكاتاليتيك photocatalytic concrete خود پاك كننده استفاده شده است ،كه همان مواد مورد استفاده در كليسای روز آزادی jubilee church در روم ريچارد مير است. اين سطوح بي عيب ونقص از طريق تكنولوژی بتن پيش تنيده با بهره گيری از پشم شيشه در فرايند توليد آن بدست آمده است.




دگرگوني پانل ها توسط ريچارد مير richard meier در ميلان ايتاليا ، نماي جلو

دگرگوني پانل ها توسط ريچارد مير richard meier در ميلان ايتاليا، نماي داخلي

دگرگوني پانل ها توسط ريچارد مير richard meier در ميلان ايتاليا، پرسپكتيو

دگرگوني پانل ها توسط ريچارد مير richard meier در ميلان ايتاليا

دگرگوني پانل ها توسط ريچارد مير richard meier در ميلان ايتاليا

دگرگوني پانل ها توسط ريچارد مير richard meier در ميلان ايتاليا، نماي ديوارها از بالا

دگرگوني پانل ها توسط ريچارد مير richard meier در ميلان ايتاليا، سايت پلان

دگرگوني پانل ها توسط ريچارد مير richard meier در ميلان ايتاليا، پلان

دگرگوني پانل ها توسط ريچارد مير richard meier در ميلان ايتاليا، نماي روبرو

دگرگوني پانل ها توسط ريچارد مير richard meier در ميلان ايتاليا، نماي پشت

دگرگوني پانل ها توسط ريچارد مير richard meier در ميلان ايتاليا، برش

دگرگوني پانل ها توسط ريچارد مير richard meier در ميلان ايتاليا، نماي كناري



منبع:اتوود



 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
mpb ریچارد جی نویترا Richard J Neutra مشاهیر معماری 0
nino ریچارد راجرز Richard Rogers مشاهیر معماری 7

Similar threads

بالا