روسیه از مشارکت در ساخت خط لوله گاز ایران به هند هم کنار کشید

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تحریم‌های اقتصادی، روسیه را مجبور کرده که از مشارکت در ساخت خط لوله گاز ایران به هند که از پروژه‌های بنیادی «اوپک گازی» است خودداری کند.
تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، روسیه را مجبور کرده است که از مشارکت در پروژه ساخت خط لوله گاز ایران به هند، به عنوان یکی از پروژه های بنیادی «اوپک گازی» خودداری کند.
به گزارش ریانووستی، «آندره بودنیک» سفیر روسیه در پاکستان نوشته است: «حتی یک شرکت روسی علاقمند به حضور در پروژه ۷٫۶ میلیارد دلاری خطوط لوله گاز بین پاکستان و ایران نیست.»
شرکت روسی «گازپروم» روسیه در صورت مشارکت در این پروژه، امکان ارتباط صادراتی بین اروپا و آسیا را و فروش محصولات خود را به یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان یعنی هند کسب کند.
این تصمیم شرکت‌های روسی در ادامه تلاش‌های مسکو برای «اصلاح» تصویر خود است. پیش از این «سکوت» روسیه در زمینه اجرائی کردن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به عنوان «حمایت» تلقی شده بود.
این در حالیست که بر اساس گزارش منابع رسمی در وزارت نفت پاکستان قرار بود که احداث این خط لوله تا سپتامبر سال ۲۰۱۴ به پایان برسد اما این مسئله فقط در صورت رفع همه اختلافات سیاسی در میان شرکت کنندگان در این طرح اجرای شدنی خواهد بود.
 
بالا