دربین اکثر خانمها وبخصوص ایرانیان تعداد خانمهایی که رنگ موی زیتونی رادوست دارند بیش از بقیه ی خانمهایی است که تن رنگهای دارای قرمزی و یاطلایی را می پسندند
ازآنجایی که رنگ موی همه ی افراد با هم تفاوت داشته ودر کنار آن سلیقه هایمختلف رنگهای گوناگون را می پسندد، در بین اکثر خانمها وبخصوص ایرانیانتعداد خانمهایی که رنگ موی زیتونی را دوست دارند بیش از بقیه ی خانمهاییاست که تن رنگهای دارای قرمزی و یا طلایی را می پسندند و همیشه طرفدارانرنگهای روشن زیتونی درصدد رفع قرمزی از رنگ موی خود هستند.
گاهیاوقات رنگ موی طبیعی ،خود تن قرمزی را به همراه داشته واز گروه رنگهایاصلی N می باشد اما گاهی ما با رنگ کردن به رنگ مویمان این قرمزی را اضافهمی کنیم در هر دو حالت اگر بخواهیم این تن رنگ را از روی موها برطرف کنیمباید راهی را انتخاب کنیم که با توجه به نوع وجنس مو با ترکیب رنگ قرمزنتیجه ی مطلوب را به ما بدهد. 1-رنگ موی انتخابی شما در هر درجه ی روشنی یا تیرگی بر روی موی طبیعی از گروهM انتخاب شود. 2-در هنگام رنگ کردن مو با گروه M به اندازه ی یک بند انگشت واریاسیون سبز به رنگ مویتان اضافه کنید. 3-حتما از اکسیدانهای ضد قرمزی استفاده نمایید. 4-قبلاز گذاشتن رنگ جدید بر روی مویتان در صورتی که رنگ موی قبلی شما قرمزیداشته و از گروه N بوده حتما چند روز قبل یکی دو بار با ویتامین بوناولطبق دستور آن استفاده شود تا علاوه بر تقویت موها مقداری از قرمزی موهاپاک شود. 5-بعضی اوقات حتی با استفاده از رنگهای تیره ی گروه زیتونی و فاقد قرمزی بازمی بینیم که هاله ی قرمز رنگی در نور بر روی موها دیده می شود که علت آنمقدار مصرفی اکسیدان است وبهتر است در هنگام درست کردن رنگ حتی الامکان ازاکسیدان های با درصد پایین وبه مقدار کم استفاده شود. 6-برایرقیق کردن رنگهای زیتونی با تن رنگ تیره ومتوسط تا درجه ی 5و6 در کنارمقدار مصرفی اکسیدانهای ضد قرمزی می توان از مقدار کمی آب جهت کمتر مصرفکردن اکسیدان استفاده کرد. 7-در مورد رنگهای بسیار روشن وبلوند زیتونی استفاده از آب در روشن شدناختلال ایجاد کرده وممکن است کار را سخت تر کند بنابراین تنها استفاده ازاکسیدانهای ضد قرمزی وبا درصد بالا اما به میزان کمتر از رنگ مو کافی است. 8-پساز رنگ موی جدید شاید تنها دو سه هفته ی اول از رنگ مویتان راضی باشید وپساز چند هفته با چندین بار شستن موها احساس قرمزی ویا زردی بر روی مو کنیدوچون این مدت زمان برای دوباره رنگ کردن بخصوص در مورد روشن شدن با دکلرهبسیار کوتاست و مو آسیب می بیند بهتر است موها را یکبار با ویتامین بوناولدر حمام وطبق دستور بشویید و با فاصله ی سه تا چهار روز بعد با استفاده ازیک بند انگشت واریاسیون سبز ومقدار کمی شامپو که ربع ساعت روی موهابماند،آنها را رنگساژ کرده وشستشو نمایید. 9-گاهیهم به جای رنگساژ بوسیله ی واریاسیون سبز وشامپو برای رفع کامل قرمزی مومی توانید به اندازه ی یک نخود رنگ مشکی پر کلاغی را در کف دست با کمیشامپو مخلوط کرده و بر روی موهای خیس گذاشته و بلافاصله شستشو نمایید کهالبته روش استفاده از واریاسیون از نظر زمانی مطمئن تر است چرا که اگر بیشاز ربع ساعت هم ماند مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما در مورد رنگ موی مشکی بهدلیل حساس بودن زمان وسرعت کار و تغییر رنگ سریع بهتر است توسط آرایشگرتانصورت گیرد. 10-باتوجه به اینکه هر رنگ موی طبیعی با رنگ موی انتخابی شما برای تغییر 3شماره اختلاف دارد با دقت در ترکیب رنگها می توان رنگ دلخواه را بر روی موایجاد کرد بخصوص زمانی که موها را کاملا دکلره می کنید رنگ موی انتخابیشما دقیقا و یا بسیار نزدیک به آن خواهد شد پس ابتدا با توجه به پایه یرنگ طبیعی خود رنگ موی جدیدتان را به گونه ای انتخاب کنید که با ترکیب شدنبا واریاسیونها شما را در رسیدن به رنگ موی دلخواهتان کمک کند. 11-تمامیموارد ذکر شده در مورد موهای رنگ شده توسط رنگهای شرابی و بادمجانی در هرتن رنگی چه روشن وچه تیره صدق نمی کند وهرگز نمی توان قرمزی آنها را حتیپس از مدتی رفع کرد تنها با گذشت زمان وجایگزین شدن موی طبیعی می توان آنرا تغییر داد به جز مواردی استثنا که توسط آرایشگران حرفه ای صورت می گیرد.
رنگ مو امروزهرنگ مو با تنوع فراوان محصولات آرایشی و کارخانه های متفاوت با سلیقه هایمتفاوت تولید می شود ولی تقریبا همه ی آنها اصولی را برای شناسایی رنگ مورعایت می کنند.
پایه های رنگ مو رنگها در ده پایه هستند که به ترتیب عبارتند از:
مشکی پرکلاغی = 1
مشکی طبیعی = 2
قهوه ای سوخته = 3
قهوه ای متوسط = 4
قهوه ای روشن =5
بلوند تیره = 6
بلوند متوسط = 7
بلوند روشن = 8
بلوند خیلی روشن = 9
بلوند خیلی خیلی روشن یا پلاتینه = 10
پایه ی رنگ را عمق رنگ نیز می گویند و تن سایه ایست که روی مو می افتد . به تن رفله و سایه هم می گویند. مثلا N6 و A6 هر دو یک پایه هستند ولی تن N6 بلوند تیره و تن A6 بلوند تیره ی خاکستری است.
شرابی با تن بنفش
توجهداشته باشید که هنگام انتخاب رنگ مو پایه ی موی خود فرد نیز بسیار مهم است. رنگهایی که بر روی کاتالوگها می بینید همه بر روی موهای دکلره شدهامتحان شده است حتی مشکی پر کلاغی . بنابراین یک فرد آسیایی با پایه ی رنگتیره هرگز توقع نداشته باشد که رنگ انتخابی بر روی موهایش دقیقا همان رفلهرا ایجاد کند. اگر دقیقا همان رنگ و رفله را می خواهید موهای شما نیاز بهدکلره یا رنگ مو آن هم در چند مرحله است . موهای اروپایی ها به علت اینکهپایه ی روشن دارند تقریبا از پایه ی پنج به بالا رنگ مو همان رفله راایجاد می کند. اگر دقت کرده باشید در خانم هایی که موهای سفید بیشتریدارند رفله ی رنگ انتخابی بسیار نزدیک به رنگ کاتالوگ مو است نسبت بهخانمی که رنگ موی مشکی یا قهوه ای سیر دارد.
بنابراین رنگها در پایه های 1 تا ده می توانند وجود اشته باشند. بعضی از رنگهافقط در چند پایه ی روشن وجود دارند. این موارد بر حسب سلیقه ی کارخانه یتولید کننده متفاوت است.
نحوه ی استفادهاز اکسیدان در پایه های متفاوت: برای پایه ی مو از 1 تا 4 از اکسیدان 6% یا همان اکسیدان شماره ی 1 استفاده می کنیم. برای پایه ی مو از 5 تا 10 اکسیدان شماره ی 9% یا اکسیدان شماره ی 2 استفاده می کنیم . اکسیدانشماره ی 3 یا 12% مخصوص دکلره است . ولی در رنگهای بالا یعنی پایه ی 9 و10 هم می توانیم استفاده کنیم. ( در رنگ مو زیاد توصیه نمی شود )
موهای سفید و رنگ کردن آنها:
بعضیافراد موهای سفید بسیار دارند ولی این موهای سفید بدون هیچ مشکلی رنگ مورا قبول می کند . در واقع موی این دسته افراد پذیرش رنگ دانه های مو را بهآسانی قبول می کند بنا براین مشکل خاصی در رنگ کردن مو ندارند. دسته ی دومکه روی سخنم با آنها می باشد دارای موهای سفیدی هستند که رنگ مو را قبولنمی کنند. این گرو همیشه به خاطر داشته باشند که از اکسیدان شماره ی 1 یا6% استفاده کنند. حتی اگر پایه ی رنگ انتخابی آنها بسیار روشن باشد. دراین صورت رنگ کمی تیره تر می شود ولی نتیجه رضایت بخش است. اگر در اینصورت هم جواب نداد مقداری رنگ خالص بر روی مو گذاشته و به مدت 5 یا دهدقیقه صبر کنید و بعد مو را باز با اکسیدان شماره 1 رنگ کنند . در اینصورت نیز نتیجه رضایت بخش است. بهتر است از رنگهای گروه طبیعی و زیتونی استفاده کنید. زیرا این دو گروه قدرت و ماندگاری بیشتری نسبت به رنگهای دیگر دارند.
مثلث رنگ و اهمیت آن
سهرنگ قرمز ، زرد و آبی رنگهای اصلی هستند یعنی ما نمی توانیم آنها را ایجادکنیم ولی بقیه ی رنگها از ترکیب این سه رنگ ایجاد می شود.
ازترکیب سه رنگ اصلی زرد ، قرمز ، آبی به نسبت مساوی رنگ سیاه بوجود می آیدو اگر تمام رنگهای اصلی و ترکیبی در یک رنگ وجود داشته باشد آن رنگ سفیدبه نظر می آید.
رنگخاکستری ترکیبی از رنگ سیاه و سفید است . رنگ خاکستری وقتی بسیار روشنباشد به رنگ سفید و وقتی بسیار تیره باشد به رنگ سیاه نزدیک می شود.رنگهای طبیعی دارای مقداری رنگ خاکستری می باشند.
رنگیکه رنگ اصلی را خنثی کند رنگ فرعی نامیده می شود . از ترکیب دو رنگ اصلیکنار هم رنگی میانشان ایجاد می شود. که این رنگ فرعی رنگ اصلی مقابل خودرا خنثی می کند .
بنا براین
اگر رنگی تن نارنجی داشت برای خنثی کردن تن نارنجی از رنگی استفاده می کنیم که در آن تن آبی وجود داشته باشد مثل مشکی یا خاکستری.
بنابرایناهمیت دانستن مثلث رنگ برای آرایشگرها بسیار مهم است زیرا می تواند رنگدلخواه مشتری را ایجاد نماید یا رنگ ایجاد شده ی فعلی را اصلاح کرد و بهمقصود مورد نظر مشتری نزدیک کرد.
رنگهاییکه تن قرمز ، نارنجی ، مسی ، طلایی دارند رنگهای گرم و رنگهایی که تن بنفش، آبی ، سبز ، داشته باشند رنگهای سرد محسوب می شوند .
یک رنگ موی گرم یک رنگ موی سرد رنگهایگرم با رنگهای سرد و بالعکس هرگز ترکیب نمی شوند . ما نمی توانیم آنها رابا هم بکار ببریم . از ترکیب آنها رنگی زشت و نازیبا ایجاد می شود.
ردیف اول هر کاتالوگی سری رنگهای طبیعی است که با Nشروع می شود . می تواند به صورت عدد خالص و ممیز نیز ذکر شود یا یک ععدخالص و ممیز و صفر بعد از ممیز به عنوان مثال 0/2 که پایه ی رنگ مشکیطبیعی است.
توجه :در بعضی از کاتالوگها رنگ مشکی پر کلاغی از سری طبیعی حذف شده و به گروهدودی اضافه شده است . در این صورت یک شماره از شماره ی رنگهای طبیعی کاستهمی شود.
مشکی پر کلاغی
به غیر از رنگهای طبیعی بقیه ی رنگها رنگ فانتزی هستند .
فرق رنگهای طبیعی با فانتزی: - قدرت پوشش دهندگی موهای سفید را دارند - قابل ترکیب با تمام سری رنگها هستند .
چند نکته ی مهم : هیچگاه رنگها با تن های متفاوت را با هم ترکیب نکنید زیرا ایجاد بی نظمی م یکند . هیچ گاه بیشتر از دو یا سه رنگ را با هم مخلوط نکنید زیرا رنگ ثبات لازم را پیدا نمی کند . هیچگاه رنگهای کارخانه های متفاوت را با هم ترکیب نکنید چون هر کارخانه ای فرمول مخصوص به خود را دارد . در صورت نیاز رنگهایی را که اختلاف تن و پایه ی آنها زیاد نباشد را می توان در شرایط خاص مطرح شده ی زیر با هم ترکیب کرد . - سری سرد در یک پایه مثلا M8 + A8 + N8 - سری گرم در یک پایه R7 + V7 - سری N با هر رنگی ولی با یک پایه ترکیب می شود . N9 + C9
با آرزوی خوشبختی برای شما که در هر کجای این کره ی خاکی زندگی می کنید .
موقت : فقط به اندازه یک شامپو زدن دوام دارد و فقط بر روی ساقه مو قرار می گیرد.
نیمه موقت : این رنگ به اندازه ۴- ۶ بار شامپو زدن دوام دارد.
نیمه ثابت : این رنگ برای پوشاندن موهای سفید و روشن استفاده می شود و ۲ تا ۶ هفته دوام دارد.
ثابت : فرمولهای رنگ در رنگ موی طبیعی تغییر پیدا می کند
رنگ مو: در شکلها و فرمهای گوناگون در دسترس می باشد. مثلا به فرم کرم،ژل، تیوپی و یا شامپویی. رنگ موهای شامپویی رنگ مو را بطور دائم و مستمرتغییر نمی دهند مگر اینکه به آنها اکسیدان اضافه شود
اولین قدم برای رنگ کردن مو
Tone : نشانگر گرم یا سرد بودن رنگ است. رنگ های گرم (هایلایت کننده ها)قرمز، نارنجی و زرد هستند. رنگهای سرد خاکستری، آبی، سبز و بنفش هستند.
Level (سطح): درجه روشن کننده تیرگی یک رنگ را نشان می دهد . هر رنگی میتواند از رنگ روشن تر یا تیره تر ساخته شود. بنابراین تغییر درجه می تواندبا اضافه کردن یک رنگ تیره و یا روشن انجام شود. رنگ های مو، هم طبیعی وهم مصنوعی، بین درجه ۱-۱۰ طبقه بندی می شوند. ۱ نشان دهنده رنگ سیاه و ۱۰نشان دهنده روشن ترین بلوند می باشد.
رنگدانه مو : رنگدانه مو ملانین نامیده می شود و مسئول رنگ موی شماست. دونوع ملانین در موی شما یافت می شود. Emplaning ، معمول ترین نوع می باشد وسایه های قهوه ای تا مشکی به مو می دهد. Phaeomelanin که تونهای بلوند وزرد و حنایی و قرمزرنگ را به مو می دهد. نبود رنگدانه تولید رنگ سفید(خاکستری) می کند.
درجات رنگ مو : ۱- سیاه، ۲- قهوه ای خیلی تیره، ۳- قهوه ای تیره، ۴- قهوهای، ۵- قهوه ای متوسط، ۶- قهوه ای روشن، ۷ - بلوند تیره، ۸- بلوند روشن،۹- بلوند خیلی روشن، ۱۰، بلوند پلاتینی روشن
هر متخصص رنگ مو می گوید با ارزش ترین رنگ که نتیجه ای خوب را برای شما دارد باید بر اساس رنگ پوستتان بشد. هر متخصص رنگ مو می گوید با ارزش ترین رنگ که نتیجه ای خوب را برای شما دارد باید بر اساس رنگ پوستتان بشد. پوست های گرم، سرد، تیره و زرد هر کدام رنگ مویی متفاوت با یکدیگر دارند. رنگ برای مو های ضخیم، نازک، خشک یا چرب نیز متفاوت است.
اگرشما حق انتخاب دارید همیشه بهترین راه این است که انتخاب رنگ را به یکحرفه ای بسپارید. یک متخصص رنگ مو می تواند رنگ مناسب را طوری تنظیم کندکه چهره ای متمایز داشته باشید.
گرم پوست هایی که رنگی متمایل به رنگ های گرم دارند به طور طبیعی رنگ مویشان به رنگ های قرمز، بور، طلایی نزدیک است.که می توانند رنگ خود را به رنگ های قهوه ای و مشکی متمایل کنند. امابهترین حالت این است که مو های خود را به رنگ چوب های جنگلی، قهوه ای مایلبه قرمز و دارچینی متمایل کنند.
سرد پوست های سرد رنگ موهایشان به طور طبیعی متمایل به مشکی، قهوه ای و بلوند خاکستری است.پوست های سرد می توانند مو های خود را به رنگ های قرمز روشن، بلوند عسلییا بلوند ماسه ای رنگ کنند. همچنین رنگ های تیره به خصوص اگر با کمی قرمزمخلوط شوند به این پوست ها گرمی اضافه می کنند.
تیره پوست های تیره به طور طبیعی موهایی به رنگ های قهوه ای و سیاه با شدتی بیشتر از پوست های گرم و سرد متمایل اند.پوست های تیره می توانند مانند پوست های گرم و سرد عمل کنند، اما باید ازروشنی کمتری استفاده کنند. در این نوع پوست ها روشنی زیاد از نمایش واقعیچهره جلوگیری می کند.
زرد پوست های زرد به طور طبیعی مو هایی به رنگ مشکی قهوه ای یا قرمز اند و با دستور العمل رنگ پوست های گرم و سرد تفاوت کمی دارند. این گونه افراد باید از رنگ هایی که با زرد مخلوط می شوند استفاده کنند.
همه افراد علاقه دارند كه موهای زیبا و سالم داشته باشند و از آنجایی كهانسان به تنوع نیز گرایش دارد رنگ های و مدل های مختلف مو را می آزماید. همه افراد علاقه دارند كه موهای زیبا و سالم داشته باشند و از آنجایی كه انسان به تنوع نیزگرایش دارد رنگ های و مدل های مختلف مو را می آزماید.سوالی كه برای خانم ها پیش می آید این است كه: آیا می توان با داشتن رنگ های مختلف روی موها آنها را سالم نگه داشت؟
یكی از مهمترین نكات در مورد سلامت مو این است موها به هر رنگ و مدلی كه باشند باید مرتب تقویت شده و چك شوند.
موهای طبیعی كه فاقد رنگدانه شیمیایی یا گیاهی هستند با تغذیه سالم،كوتاهی و شستشوی مرتب و استفاده حداقل از حرارت سشوار یا اتو و... سالم ودرخشان می مانند ولی در مورد موهای رنگ ، فر ،دكلره ویا صاف شده بصورتشیمیایی باید مراقبت های مرتب زیر نظر متخصصین صورت گیرد و نكته بسیار مهماین است كه این افراد نباید از تقویت كننده ها و رنگ های گیاهی استفادهكنند زیرا مواد شیمیایی و گیاهی در تضاد هستند و استفاده از این مواد باهم باعث پوسیدگی و خرد شدن تدریجی موها می شود.
استفادهاز رنگ ها ، اكسیدان و پودر های دكلره نا مرغوب دارای آمونیاك بالا وهمچنین انجام رنگ و مش و سایر خدمات پیرایشی توسط افراد غیر متخصص باعثریزش ، پوسیدگی و آسیب های جدی به ساقه و ریشه مو میشود كه در بسیاری ازموارد قابل بازگشت و ترمیم نیست.
سوالدیگری كه مطرح است این میباشد كه استفاده از مواد مراقبت از مو مانند:ویتامینه ها، نرم كننده،ماسك مو و ماده كراتین چقدر مفید است؟اگرانجام خدمات رنگ و مش وفر و... بصورت صحیح باشد، به علت اینكه در حینانجام PH مو تغییرپیدا كرده و دریچه های ریز روی ساقه مو باز میشود بااستفاده از نرم كننده و ویتامینه ها میتوان این دریچه ها را بست و PH مورا به حالت نرمال برگرداند. ولی در مورد ماده كراتین كمی متفاوت است.
اینماده ساختاری شبیه به پروتئین داخل مو به همین نام دارد كه به گفتهسازندگان آن با ورود به ساختار مو توسط حرارتجایگزین ماده اصلی از دسترفته شده و از شكستن و خرد شدن مو جلوگیری می كند. اینسرویس كه كمی هم گران است در مورد موهایی كه بصورتشیمیایی آسیب دیده وساقه آن خرد و شكننده و زبر شده اند كاربرد دارد و كمكی به توقف ریزش مونمی كند.
منبع: makeupnini.blogfa.com
چشم ها پنجره ای برای روح یک شخص است، اما شما میتوانید بسیاری از سلایق اختصاصی خود را با رنگ موهایتان بگویید.
چشم ها پنجره ای برای روح یک شخص است، اما شما میتوانید بسیاری از سلایق اختصاصی خود را با رنگ موهایتان بگویید. رنگ مو امروزه به یک صنعت تبدیل شده و زنان و مردان زیادی در سالن های زیبایی یا مغازه های فروش رنگ مشغول به کار اند.
بسیاری از ما موهایمان را رنگ میکنیم، اما این به این معنا نیست که هرکسی آن را درست اجرا میکند. هر دسته یک زیبایی خاص را دارد، در اینجا رمزهایی برای وجود دارد که بهترین رنگ ممکن را برای شما ایجاد میکندو باعثمیشود که واقعا خوب به نظر برسید.
بعضی وقت ها رنگ پوست در رنگ مو تاثیر زیادی دارد. آیاشما تا به حال با دیدن رنگ موهای بازیگران در هالیوود تحریک شده اید؟اسکارلت جانسون، اون راشل وود و کریستینا ریسی شخصیت های مشهور اند که دراین اواخر مو ها را رنگ میکنند. این افراد بر اساس رنگ پوست برای هر نفر رنگ مو را انتخاب کرده و برای آن ها اجرا میکند.
مو های خود را تا نیمه تیره نگه دارید.
کیت هودسون مو های مشکی و زیبای آنجلینا جولی را بلوند آفتابی تبدیل کرده،مو های شما لزوما نباید فورا رنگ بگیرد. قبل از رنگ باید چندین حرکت رویآن انجام شود تا سلامت مو ها و قدرت پذیرش آن ها بالا رود.
یکی از راه های که به شما در این گونه رنگ کردن به شما کمک میکند این است که حد وسطی را برای مو های خود را پیدا کنید. او میگوید حتما نباید کل مو رنگ شود. اگر نیمی از موی شما رنگ طبیعی خود را داشته باشند کمتر از تغییر رنگ ضرر خواهید کرد.
مو های بلوند برای پوست شما میتواند دوست خوبی باشد.
رنگ طلایی مو های شما فقط برای یاد آوری شن های ساحل نیست، آن ها در حقیقتپوست شما را جذاب تر میکند. همچنین موهای روشن اثر بخشی بیشتری دارند.
رنگ موی شما به طور قطع روی آنچه که به نظر میرسید تاثیر میگذارد.
هنگامی که شما درباره ی انتخاب رنگ موی خود فکر میکنید، به طور جدی بهتاثیر آن روی تیپ جدید فکر کنید. چون رنگ مو های متفاوت روی شکل بیرونیشما چوستتان و چهره تاثیرات متفاوتی دارند.
رنگ کردن موی سفید در هر گروه سنی کمی دقیق تر و با احتیاط تر از رنگ کردنموهای دیگر است و این کار نیاز به توجه و دقت بیشتری دارد تا علاوه برطبیعی و خوشرنگ در آمدن موهای سفید ماندگاری رنگ مو نیز تا در آمدن ریشه یموها حفظ شود
رنگکردن موی سفید در هر گروه سنی کمی دقیق تر و با احتیاط تر از رنگ کردنموهای دیگر است و این کار نیاز به توجه و دقت بیشتری دارد تا علاوه برطبیعی و خوشرنگ در آمدن موهای سفید ماندگاری رنگ مو نیز تا در آمدن ریشه یموها حفظ شود و این امکان پذیر نیست مگر اینکه ابتدا موهایی که سفیدیدارند و البته با درصد بالا را با کمی اکسیدان به مدت 10 دقیقه تحریک کردهتا در جذب و پذیرش رنگ مو کمک کنند و اگر درصد سفیدی کم است لازم به اینکار نیست، بعد از آن استفاده کردن از رنگهای دائمی که پوشانندگی وماندگاری بیشتری خواهند داشت که بهترین آنها مخلوط دو رنگ شماره ی 4 و5 ازگروه N و یا مخلوط 3و4 از گروه M می باشد که هر دوی این رنگها بهتر است بااکسیدان 9 درصد مخلوط شوند و حتما پس از تقسیم سر به چهار قسمت از دوطرفگوشها و پیشانی تا پشت سر رنگ کردن را از جلوی سر شروع کرده و با ماندنرنگ بین 45 دقیقه تا یک ساعت داخل کلاه موی سفید را به رنگ طبیعی و زیباییبرسانند. همه از اینبابت که پوست آنها پیرتر از سن واقعی شان به نظر برسد نگرانند اما ازاینکه چه اندازه موهای سفیدشان آنها را سالخورده نشان میدهد غافلند. پوشاندنموهای سفید میتواند شما را 10 سال جوان تر نشان دهد. امروزه رنگ کردنموها خیلی آسان است و حتی افراد مبتدی در خانه هم میتوانند نتیجه بگیرند.
قبل از اینکه تصمیم قطعی به رنگ کردن موهای خود بگیرید، لازم است ابتدا انواع رنگ مو را بشناسید. موهای سفید هر فرد با انتخاب رنگ موی مناسب رنگ طبیعی خود را باز خواهد یافت.
اگر موهایتان 25% یا کمتر سفیدی دارد ، شما میتوانید از رنگ موهای نیمه دائمی استفاده کنید.این نوع رنگ، بدون ایجاد تغییر در حالت طبیعی مو، رنگ را به لایه بیرونیآن اضافه میکند و به مدت 6 تا 15 مرتبه شستشو با شامپو دوام دارد.
رنگ موهای نیمه دائمی ملایمتر هستند و به موها کمتر آسیب میرسانند.
اگر شما %50-25 موهایتان سفید است میتوانید نوعی از رنگهای نیمه دائمی با دوام بیشتر را انتخاب کنید که بعد از 20 تا 25 بار شامپو کردن از بین میروند.
اما اگر مقدار زیادی از موهایتان سفید شده است، لازم است که از رنگ موهای دائمی استفاده کنید. مولکولهای این نوع رنگ وارد پوسته مو میشوند و با شستشو از بین نمی روند.
اطلاعات عمومی آرايشگري ، زيبايي و آرایشی
یافتن رنگ موی مناسب ساده نیست. رنگ مو را با توجه به رنگ طبیعی مو، رنگ چشم و پوست خود انتخاب کنید.
توجه: اگررنگ غالب مو سفید است رنگی با یک درجه تیره تر از رنگ مورد نظرتان استفادهکنید زیرا به خاطر نبود رنگ در تارهای مو، رنگی که میگذارید روشن تر بهنظر میرسد. برخی از موهای سفید به ویژه موهای اطراف شقیقهها دربرابر رنگ مقاوم هستند. اگر موهای سفید شما خیلی زبر و مقاوم در برابر رنگباشد لازم است که قبل از رنگ کردن آنها را نرم کرد و مدت زمان رنگ کردن راافزایش داد.
آنچه در رنگ کردن موها مهم است خواندن شیوه رنگ کردن مو از روی برچسب رنگ است.قبل از رنگ آمیزی مو از اینکه نسبت به رنگ انتخابی حساسیت نداشته باشیدمطمئن شوید. لباس خود را بوسیله روپوش پوشانده و مورد حفاظت قرار دهید. پساز اتمام کار موها را بوسیله یک نرم کننده شستشو دهید.
منبع: farstak.com
رنگکردن مو قدمتی دیرینه دارد. انسانها از زمانهای بسیار دور علاقه بسیاریبه رنگ کردن موهایشان داشتهاند و با استفاده از گیاهانی مثل حنا موهایشانرا رنگ میکردند. البته این علاقه تا امروز نیز ادامه یافته است. تا چندسال پیش استفاده از رنگ موها به ویژه رنگموهای شیمیایی بیشتر در بین زنانو آن هم برای پوشاندن موهای سفید رواج داشت، اما متاسفانه امروزه استفادهاز رنگ موهای شیمیایی در بین جوانان و نوجوانان نیز شایع شده که البتهمیتواند صدمات زیادی را هم به دنبال داشته باشد.لازماست بدانید هر محصول آرایشی و بهداشتی و به ویژه از نوع شیمیایی آن بدونعارضه ی جانبی نیست و با وجود آن که هر چند وقت یک بار، خبرهایی در موردعوارض استفاده از رنگ موهای شیمیایی از سوی محققان انتشار مییابد، اماهمچنان آمار مصرف این ماده شیمیایی رو به افزایش است. حالاکه نمیتوان افراد را از رنگ کردن موها بازداشت و رنگ کردن مو لازم به نظرمیرسد و نمیتوانید از آن صرفنظر کنید، پس دستکم به طور اصولی و درستاز آن ها استفاده کنید و حتیالامکان از رنگهای گیاهی به جای رنگهایشیمیایی استفاده نمایید.
رنگ طبیعی موها هرتار مو از دو قسمت اصلی غلاف و ریشه تشکیل شده است. غلاف همانی است که دورتا دور ساقه و ریشه را میپوشاند. ساقه مو دو نوع رنگدانه دارد:رنگدانههای قهوهای تا سیاه و رنگدانه های طلایی تا قرمز. بسته به نژادافراد، نوع رنگدانه و در نتیجه رنگ موی آن ها با هم متفاوت است و چنانچهرنگدانهها از بین بروند، مو سفید میشود.
آشنایی با رنگ موهای شیمیایی رنگ موها به دو دسته تقسیم میشوند: رنگ موهای موقت و رنگ موهای دائمی. الف) رنگ موهای موقت درزیر شاخه رنگ موهای موقت، یک دسته دیگر هم وجود دارد که به آنها نیمهموقتمیگویند. رنگ موهای موقت رنگهایی هستند که فقط به اندازه یک بار شامپوزدن دوام دارند. این رنگها به داخل مو نفوذ نمیکنند و تنها روی ساقه موقرار میگیرند. رنگهای نیمهموقت که بیشتر برای موهای سفید کاربرد دارند،به اندازه 4 تا 6 بار شامپو زدن روی مو ماندگاری دارند. این رنگ موها بهدلیل داشتن مواد اکسیدان ضعیف و نداشتن آمونیاک به موها صدمه کمتریمیزنند و حتی گاهی به عنوان تقویتکننده رنگ طبیعی مو نیز به کار میروند. ب) رنگ موهای دائمی یا ثابت ماندگاریو پایداری این رنگ ها، روی موها بیشتر و طولانیتر است. این رنگهارایجترین رنگهای مصرفی در سالنهای آرایشی هستند و اغلب مردم ترجیحمیدهند که از این رنگها استفاده کنند، اما از تاثیرات مخرب احتمالی آنهاروی مو و پوست سر غافل هستند. رنگ موی دائمی،حاوی آمونیاک و اکسیدان است. اکسیدان به عنوان کاتالیزور عمل کرده و باعثمیشود که رنگ به صورت دائمی روی مو باقی بماند، اما به دلیل آسیبی کهاکسیدانهای قوی به مو میزنند، بهتر است از اکسیدانهای ضعیفتر استفادهشود. اکسیدانهای قوی، سولفورهای بیشتری از مو را پاک میکنند، در نتیجهمو سفت شده و قطرش کاهش مییابد. آمونیاک باجدا کردن کوتیکول مو، به رنگ اجازه میدهد که به داخل مو نفوذ کند، اما دربرخی از رنگ موها میزان آمونیاک به قدری زیاد است که پیوندهای سولفور مورا بیش از حد از هم جدا می کند، در نتیجه مو نازک و شکننده میشود.
موهای سپید، پدیدهای فراگیر اینروزها سفید شدن مو در سنین کم بسیار شایع شده است. سفید شدن مو به عواملمختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین آنها زمینه ارثی است. البتهبیماریهایی مثل ویتیلیگو نیز میتواند عامل سفیدی مو باشد. این بیماریعلاوه بر موها، پوست و بعضی از نواحی بدن را هم سفید میکند. از عوامل مهمدیگری که میتوان به آن اشاره کرد تغذیه غلط است. کمبود ویتامینهایی مثلویتامین های گروه b و کمبود روی و سلنیوم در سفید شدن مو موثر است. اگرسفید شدن مو زمینه ارثی داشته باشد، درمان دارویی تاثیری در جلوگیری ازسفید شدن آن ندارد، ولی چنانچه سفید شدن مو به دلیل بیماری یا تغذیهنادرست باشد، با درمان دارویی میتوان از سفید شدن بیشتر آن جلوگیری کرد. بههر حال یکی از دلایل مهم و انگیزه اصلی اغلب مردم برای رنگ کردن موها،مخفی کردن همین موهای سفید است. حتما شما هم با افرادی برخورد کردهایدکه میگویند نمیدانم چرا موهای سفیدم، پس از چند بار شستشو رنگاش را ازدست میدهد، یا برخی میگویند تار موهای سفیدم رنگ نمیگیرند. در واقعباید بگوییم که موهای سفید، به ویژه در برخی از نقاط سر مثل اطرافشقیقهها در برابر رنگ مو مقاوم هستند، یا به سرعت رنگ خود را از دستمیدهند. هر چیزی که باعث شود ساختار طبیعی مواز حالت عادی خارج شود، برای مو مضر محسوب می شود. به همین علت باید تا حدامکان از مواد شیمیایی مخصوص فر کردن، رنگ کردن و… کمتر استفاده شود. رنگ کردن مو در دوران بارداری ممنوع ازآنجایی که تحقیقات در این زمینه هنوز تکمیل نشده، نمیتوان ادعا کرد کهصددرصد رنگ مو تاثیر مضری بر روی جنین دارد، اما همانطور که میدانیدپوست کف سر میتواند مقداری از مواد شیمیایی موجود در رنگ را جذب کرده ووارد جریان خون کند و از آنجایی که سه ماهه اول بارداری، زمان شکلگیریجنین بوده و جنین در این زمان بسیار حساس و آسیبپذیر است، پس به زنانباردار توصیه میشود بهتر است که تا پایان دوران بارداری از رنگهایشیمیایی استفاده نکنند، خصوصا در سه ماه اول بارداری. این رنگها میتوانند باعث سقط جنین شوند، لذا استفاده از آن در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمیشود.
عوارض رنگ مو برخی از محققان معتقدند که استفاده زیاد از رنگ موهای شیمیایی باعث سرطان مثانه و لنفوم غیر هوچکین (نوعی سرطان خون) میشود. همچنیناستفاده مکرر یا نادرست از رنگ موها به خصوص رنگ موهای دائمی، باعث آسیبموها و بروز موخوره می شود. خشک و زبر شدن و شکنندگی موها نیز ازآسیبهایی است که در اثر از بین رفتن چربی مو به وجود میآید. استفادهمکرر از رنگ مو سبب ایجاد حساسیتهای پوستی، شوره سر ، خارش و حتی قرمزیپوست سر میشود. چنانچه مواد شیمیایی موجود در رنگ قوی باشد و فرد نسبت بهاین مواد حساسیت داشته باشد، ممکن است سوختگی در سر ایجاد شود که اثرات آنحتی میتواند تا آخر عمر باقی بماند. این حساسیت به دلیل وجود مادهای بهنام پارافنیلین دیامین (ppd) در رنگ مو است. معمولا علائم این حساسیتشامل قرمزی پوست سر، خارش، سوزش و ایجاد تاول و کنده شدن پوست سر است. بهدلیل حساسیتی که این ماده در برخی از افراد ایجاد میکند، در تعدادی ازکشورها استفاده از این ماده در رنگ موها ممنوع شده و در بسیاری از رنگموها درصد آن بسیار کاهش یافته است، اما به هر حال افرادی که به این مادهحساسیت دارند، نباید از این رنگ موها استفاده کنند.
توصیه هایی برای کاهش اثرات مضر رنگ مو برای رنگ کردن موها توصیه میشود که به متخصصان امر مراجعه کنید و هرگز خودتان اقدام به این کار نکنید. همچنین برای کاهش اثرات سوء رنگهای شیمیایی بهتر است: - از رنگ موهای استاندارد استاندارد و دارای مجوز وزارت بهداشت استفاده کنید. ـ بیشتر از زمان مورد نیاز، رنگ را بر روی سر باقی نگذارید. ـ بعد از استفاده از رنگ، سر را با آب خوب بشویید. ـ رنگ موهای مختلف را باهم مخلوط نکنید، زیرا ممکن است مواد مضری ایجاد شود. ـ هنگام استعمال رنگ مو از دستکش استفاده کنید. ـ قبل از رنگ کردن مو با یک شامپوی مناسب، موها را شستشو دهید. ـ هرگز بعد از رنگ کردن موها از مواد صافکننده یا فرکننده استفاده نکنید. ـ پس از رنگ کردن، از مواد تقویتکننده مو استفاده کنید. - از تعویض مکرر رنگ مو اجتناب کنید. -رنگ مو را در فاصله های زمانی طولانی تری استفاده کنید، زیرا هر چند عوارضرنگ مو در درازمدت پدید می آید، ولی هر چه فاصله زمانی رنگ کردن موهاطولانی تر شود، بهتر است. بخش تغذیه و سلامت تبیان