رنگ در دنیای وب

Sarp

مدیر بازنشسته
در طراحی وب، رنگ مهم‌ترین عامل بصری و اولین عنصر تاثیرگذار بر کاربر است. چون وجود نور باعث تشدید رنگ‌ها می‌شود، بنابراین انتخاب مناسب و به‌جای آن می‌تواند به جذابیت سایت بیافزاید و گاهی انتخاب نامناسب باعث می‌شود کاربر تا بارگذاری کامل صفحه منتظر نماند.



انتخاب رنگ، یک موضوع کاملا سلیقه‌ای است و اثر روانشناسی و مفهوم آن در فرهنگ‌های گوناگون در درجات بعدی اهمیت قرار دارند اما رعایت این مسائل باعث انتقال بهتر موضوع به کاربر می‌شود.

رنگ
به طور کلی رنگ‌ها دارای سه مشخصه اصلی هستند که با تغییر در آنها طیف‌های گوناگون رنگ پدید می‌آیند. این سه مشخصه عبارتند از:
فام (Hue)
درخشندگی (Value)
اشباع (Saturation)

فام یا ته‌رنگ
فام در واقع همان اسم عام رنگ است که به صورت کامل و در نهایت درخشش دیده شود، مثلا فام آبی. رنگ‌ها به دو دسته کلی فام‌دار (قرمز، آبی، زرد و ...) و بی فام (سیاه، سفید و خاکستری) تقسیم می‌شوند.



فام‌های اولیه
این فام‌ها در مثلث مرکز دایره رنگ قرار دارند که شامل سه رنگ اصلی آبی، زرد و قرمز می‌شوند و سایر رنگ‌ها از ترکیب این سه رنگ بوجود می‌آیند. نمونه‌های زیر، طرح‌هایی را نمایش می‌دهد که در آن‌ها، از رنگ‌های اصلی برای ساختار سایت استفاده شده است.






فام‌های ثانویه
این رنگ‌ها از ترکیب دو به دو رنگ‌های اولیه با هم به‌دست می‌آیند که شامل سبز، نارنجی و بنفش می‌باشد.
فام‌های ثالثه
از ترکیب فام‌های اولیه و ثانویه با هم، فام های ثالثه بدست می‌آیند که شامل رنگ‌های حلقه بیرونی دایره رنگ می‌شود.



درخشندگی
درخشندگی درجه تیرگی یا روشنی هر رنگ است و طیف‌های گوناگون یک فام (رنگ) از روشن‌ترین حالت تا تیره‌ترین را تشکیل می‌دهد.
طرح‌هایی که در ادامه می‌بینید، نمونه‌های مناسبی از به‌کار گیری طیف‌های مختلف رنگی است. در این نمونه‌ها با تغییر در تیرگی و روشنی، سعی شده تا کنتراست درخشندگی لازم در آن‌ها ایجاد شود.



اشباع یا خلوص رنگی



از ترکیب رنگ‌های فام دار با رنگ‌های بی‌فام (سفید، سیاه و خاکستری) درجه خلوص رنگی تغییر می‌کند. در واقع اشباع، همان خالص بودن یک رنگ است در حالتی که هیچ رنگ دیگری با آن ترکیب نشده است. مانند آبی خالص.
ترکیب رنگ‌های خالص با خاکستری از انرژی رنگ‌ها کم می‌کند و از نظر بصری دورتر می‌شوند و هر چه خالص‌تر باشند نزدیک‌تر به‌نظر می‌آیند. از این خاصیت می‌توان برای پلان‌بندی کار کمک گرفت و از رنگ‌های پر انرژی‌تر برای عنوان‌های مهم‌تر و در سطوح کم استفاده کرد.

کد:
http://weblogina.com/post/color-on-the-web/
 

Sarp

مدیر بازنشسته
رنگ در دنیای وب: خاصیت رنگ‌های سرد و گرم

رنگ در دنیای وب: خاصیت رنگ‌های سرد و گرم

در این تایپیک قصد داریم تا با خاصیت سرد و گرم در رنگ‌ها و تاثیر آن بر بیننده آشنا شویم. توصیه می‌کنیم اگر مطلب قبلی ما را مطالعه نکردید، ابتدا پیش‌زمینه‌ای در رابطه با این موضوع کسب کنید و بعد به خواندن این مقاله بپردازید.



رنگ‌های سرد و گرم

این خاصیت از رنگ باعث تغییر دمای ذهنی بیننده می‌شود. برای مثال اگر شما وارد فضایی شوید که با رنگ آبی پوشیده شده است احساس خنکی و سرما می‌کنید چون آبی جزء رنگ‌های سرد است و این حس را به شما می‌دهد.
در فضای طراحی رنگ‌های گرم احساس نزدیکی و رنگ‌های سرد حس دوری را به ما منتقل می‌کند، بنابراین با استفاده از ترکیب این دو رنگ کنار یکدیگر حس دوری و نزدیکی را به بیننده بدهیم.

رنگ‌های سرد



این رنگ‌ها شامل آبی، سبز، بنفش و طیف‌های مابین آن می‌شود. در این میان آبی سرد‌ترین رنگ است چون سبز و بنفش از ترکیب یکی از رنگ‌های گرم با آبی بدست آمده‌اند (سبز از ترکیب آبی با زرد و بنفش ترکیبی از قرمز و آبی) در صورتی که آبی خالص است و با هیچ رنگی ترکب نشده است.
رنگ‌های سرد القا کننده آرامش و سکون، یاد آور شب، سرما و نمادی از معنویت هستند.
آبی
رنگ آبی در فرهنگ ما نماد بهشت و معنویت است، رنگی آسمانی و فرا زمینی، به همین دلیل از این رنگ برای گنبد مساجد و کاشیکاری استفاده می‌شود. این رنگ القا کننده آرامش است، در فضای وب بیشتر برای وب سایت‌های تجاری از آبی تیره استفاده می‌شود.
آبی روشن شادابی و طراوت را القا می‌کند و رنگی صمیمی است، اما آبی تیره جدی‌تر به نظر می‌رسد.
طیف‌های گوناگون آبی می‌تواند اثر متفاوتی بر بیننده بگذارد، برای مثال آبی روشن حس آرامش و سکون و صمیمیت را به بیننده می‌دهد و طیف‌های تیره آن سنگین و جدی‌تر است.



آبی فیروزه‌ای حس شادابی و آرامش را به بیننده می‌دهد.



همان طور که می‌بینید استفاده از رنگ آبی روشن در این وب سایت نمایانگر آرامش و صمیمیت است.




آبی تیره ترکیبی جدی‌تر و تجاری بوجود آورده است



آبی روشن مایل به فیروزه‌ای در کنار خاکستری ترکیبی مدرن را بوجود می‌آورد.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
2

2

سبز

سبز رنگ زندگی و طبیعت است، این رنگ زمینی‌تر از آبی است و یاد آور بهار، رشد، جوانه گیاهان، طراوت و تازگی است. سبز خصوصیت آرامش را از آبی در خود دارد و هر چه این ترکیب به سمت آبی می‌رود آسمانی‌تر و آرام‌تر است (مانند سبز آبی) و افزایش میزان زرد آن را زمینی‌تر و پر انرژی‌تر می‌کند.


استفاده از سبز روشن متمایل به زرد حس تازگی و انرژی را به ما می‌دهد.


استفاده از سبز مناسب سایت‌های مواد غذایی طبیعی است، و حس سلامتی و تازگی را به بیننده می‌دهد.
برگ و طیف سبز رنگ آن در این سایت یاد آور طبیعت و محصولات طبیعی است.


ترکیبی از رنگ سبز و زرد که به ترکیب سایت انرژی داده است.
بنفش

بنفش ترکیبی از آبی و قرمز است و خصوصیاتی از هر دو را داراست، این رنگ، رنگی شیک و تشریفاتی است. ترکیب تیره‌تر آن لوکس و تجملی و طیف‌های روشن‌تر لطیف و ملایم‌تر است. بنفش رنگی اسرار آمیز است و نماد خلاقیت و هنر به شمار می‌آید.


طیف‌های بنفش روشن مناسب سایت‌های بانوان است چون رنگی لطیف و ملایم است.


وقتی این رنگ به سمت قرمز می‌رود انرژی آن بیشتر می‌شود.


ترکیب تیره‌تر این رنگ تجملی و شیک‌تر است.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
3

3

رنگ‌های گرم



رنگ‌های گرم شامل طیف زرد، نارنجی و قرمز می‌باشد. این رنگ‌ها حس گرما را به بیننده القا می‌کنند و باعث افزایش دمای ذهنی می‌شود. نگاه کردن به رنگ‌های گرم باعث بیشتر شدن گردش خون در بدن می‌شود. این رنگ‌ها دارای انرژی، هیجان و حرکت هستند. یاد آور آتش، طلوع خورشید، پاییز و حرارت.

قرمز
گرم‌ترین رنگ در چرخه رنگ قرمز است، این رنگ دارای انرژی زیادی است و خیره شدن به این رنگ جریان خون را افزایش می‌دهد. یاد آور خشم و عصبانیت است، در فرهنگ ما قرمز رنگی مادی و زمینی است و در اکثر فرش‌ها از این رنگ به عنوان رنگ اصلی استفاده شده است.

استفاده از قرمز خالص باعث جلب توجه می‌شود و بسیار پر انرژی است و در طیف‌های تیره‌تر آن رنگی شیک و سنگین است. این رنگ باعث تحریک اشت‌ها می‌شود، بنابراین مناسب‌ترین رنگ برای وب سایت‌های مواد غذایی است.
قرمز نماد عشق است و سفید نماد پاکی، از ترکیب این دو رنگ صورتی بدست می‌آید که سمبل عشق پاک و معصومانه است که می‌توان از آن در سایت‌های کودکانه استفاده کرد.



استفاده از رنگ قرمز برای سایت‌های فست فود و مواد غذایی.



ترکیب آن با مشکی ترکیبی شیک و تجملی بوجود می‌آورد، قرمز تیره نمادی از سلطنت و پادشاهی نیز به شمار می‌آید.



طیف‌های روشن و صورتی ترکیبی ملایم و کودکانه به سایت می‌دهد.



اسفاده از این رنگ به صورت خالص بسیار پر انرژی است.

نارنجی
نارنجی رنگی پر انرژی و شاد است. نماد جوانی و انرژی است و رنگی مناسب برای سایت‌های ورزشی و سایت‌های مربوط به نوجوانان است. همچنین استفاده از آن برای محصولات غذایی مناسب می‌باشد. استفاده در سطوح کم برای جلب توجه مناسب می‌باشد، برای مثال استفاده از آن برای یک دکمه کوچک از یک لینک مهم در سایت بسیار مناسب می‌باشد. همچنین این رنگ یاد آور پاییز است.



استفاده در سطوح کم برای جلب توجه



پس زمینه نارنجی فضا را پر انرژی کرده است.



ترکیب زرد نارنجی با خاکستری ترکیبی صنعتی به‌وجود آوره که زمینه خاکستری باعث افزایش انرژی زرد- نارنجی شده است.

زرد
رنگ نور و خورشید، این رنگ باعث افزایش یادگیری می‌شود. زرد در حالت خالص رنگی شاد است که باعث جلب توجه می‌شود و طیف‌های روشن‌تر آن ملایم و کودکانه‌تر است. ترکیب آن با مشکی و رنگ‌های تیره از انرژی آن کم می‌کند.



همان طور که می‌بینید این رنگ باعث جلب توجه می‌شود اما استفاده از آن در سطوح وسیع چشم را اذیت می‌کند.



ترکیب‌های روشن‌تر فضایی کودکانه‌تر و فانتزی به سایت می‌بخشد.

کد:
http://weblogina.com/post/color-on-the-web-cold-and-warm-colors/
 

Sarp

مدیر بازنشسته
رنگ در دنیای وب: رنگ‌های خنثی

رنگ در دنیای وب: رنگ‌های خنثی

در قسمت سوم رنگ شناسی به بررسی رنگ‌های خنثی می‌پردازیم و اهمیت وجود این رنگ ها در طراحی را ارزیابی می‌کنیم.



رنگ‌های خنثی (neutrals) رنگ‌هایی هستند که به هیچ یک از رنگ‌های اولیه و ثانویه متمایل نیستند. از این رنگ‌ها به عنوان زمینه و در کنار رنگ‌های دیگر استفاده می‌شود و معمولا تحت تاثیر رنگ‌های مجاور خود قرار می گیرد. رنگ‌های خنثی به تنهایی نیز می‌توانند یک ترکیب زیبا بسازند و در سطوح زیاد نه تنها آزار دهنده نیستند بلکه آرامش بخش و ملایم به‌نظر می‌رسند.

رنگ های خنثی

مشکی
مشکی قوی‌ترین رنگ در میان رنگ‌های خنثی است. یاد آور شب، تیرگی، شیطان و ترس. از طرفی این رنگ سنگین و شیک می باشد.
برخی افراد این رنگ را رنگ عزا و ناراحتی می دانند، در صورتی که استفاده به‌جا از مشکی باعث جذاب و شیک شدن کار می‌گردد. استفاده از این رنگ به عنوان پس زمینه در طراحی سایت باعث می‌شود عناصر دیگر در صفحه جلوه بیشتری پیدا کنند.





در طراحی بسیاری از سایت‌ها از رنگ مشکی استفاده شده، به‌خصوص سایت‌هایی که به دنبال نشان دادن لوکس و زیبا بودن محصولات خود به بیننده هستند.

سفید
سفید رنگ پاکی و خلوص است، نقطه مقابل مشکی است اما مانند آن هم‌نشینی خوبی با رنگ‌های دیگر دارد. سفید رنگ محبوب مینیمالیست‌ها می‌باشد و در طراحی به عنوان یک پس‌زمینه خوب در اکثر وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود.
خوانایی متن مشکی بر روی زمینه سفید در مانیتور از هر ترکیب رنگی دیگری آسان‌تر است.







استفاده از رنگ سفید به عنوان رنگ دوم در مناطقی که اهمیت بیشتری دارند.





رنگ مناسب برای سایت‌های خبری و سایت‌هایی که نسبت متن به تصویر بیشتر است.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
5

5

خاکستری
طیف‌های مختلف خاکستری می‌تواند مکمل خوبی برای رنگ‌های سایت شما باشد. متمایل شدن این رنگ به سمت سفید خصوصیات سفید را با خود می‌آورد و سایه‌های تیره‌تر آن مانند مشکی عمل می‌کند. به طور کلی استفاده از این رنگ به صورت روشن در پس زمینه، زیاد دیده می‌شود.
خاکستری حس افسردگی را در خود دارد و به خودی خود رنگی خنثی است که تاثیری بر رنگ‌های اطراف خود نمی‌گذارد.



خاکستری روشن حس سکوت و آرامش به طرح می‌بخشد



استفاده از طیف‌های گوناگون خاکستری حالتی مدرن به طراحی بخشیده است.



ترکیب طوسی و سبز، یک ترکیب مدرن و زیبا



همنشینی مناسب برای طیف‌های رنگی که تاثیری در آنها نمی‌گذارد.

قهوه‌ای
قهوه ای رنگی است زمینی، استفاده از این رنگ در وب سایت باعث گرم شدن ترکیب رنگ می‌شود. نمادی برای چوب، چرم، طبیعت و سنگ است.



استفاده از قهوه‌ای حس صمیمیت و گرما را به کار بخشیده است.






با توجه به نوع محصولات نیز می‌توان از این رنگ استفاده کرد. برای مثال رنگی مناسب برای وب سایت لوازم چوبی، قهوه، شکلات و... می‌باشد.

کرم
این رنگ عموماً به عنوان پس زمینه استفاده می‌شود. کرم از ترکیب قهوه‌ای با سفید به وجود آمده و خصوصیت گرمای قهوه‌ای و آرامش سفید را در خود دارد. کرم رنگ کاغذ کاهی است و در پس زمینه متون، رنگی گرم و زیباست. همچنین حالتی لطیف و گاهی قدیمی به سایت می‌دهد. این رنگ یکی از رنگ‌های اصلی در سبک رترو (Retro) می‌باشد و همنشینی خوبی با اکثر رنگ‌ها دارد.






رنگ اصلی در سبک Retro که حالتی کهنه و قدیمی به کار می‌بخشد.






بژ در این کار فضایی آرام و سبک بوجود آورده است.

کد:
[COLOR=#000000]http://weblogina.com/post/colors-on-the-web-neutral-colors/
[/COLOR]
 

Sarp

مدیر بازنشسته
اینا سه تا تایپیک بودند
همه شون باهم ادغام شدند
 

clinicseo

عضو جدید
یکی از مباحث مهم در دنیای طراحی سایت UI , UX هست چنانچه سایت هایی با قدرت گرافیکی بالا و تعامل کاربری بالایی طراحی شوند بازخود بهتری گرفته
 

Similar threads

بالا