راهنماي تشخيص معايب پيستون

reza_saw4

عضو جدید
راهنمايیهایی برای تشخيص معايب پيستون گذاشتم . امیدوارم مسمر ثمر واقع بشه.
 

reza_saw4

عضو جدید
براي ارزيابي عملكرد كار موتور و اينكه شرايط كاري آن چگونه است و آيا مشكلي دارد ويا در آينده دچار مشكلي خواهد شد يا نه روشهاي متفاوتي وجود دارد يكي از اين شاخصها چگونگي وضعيت پيستونهاست . كه البته منوط به باز كردن موتور است ولي وقتي موتوررا باز كرديم براي ارزيابي چگونگي بروز اشكالات موتور و جلوگيري از بروز مجدد ايناشكالات ؛ وضعيت پيستون مي تواند اطلاعات مفيدي در اختيار مكانيك ها و تعمير كارانقرار دهد . متن زير اشاره اي به همين موضوع دارد هر چند بيشتر با ديد موتورهايبنزيني دو زمانه است ولي اطلاعات آن به گونه اي است كه براي انواع ديگر موتورها واز جمله موتورهاي ديزل كه مورد استفاده ما در بانك ماشين آلات است و برايتعميركاران و استاد كاران هم مي تواند مفيد واقع شود.
ازطريق معاينه ، پيستونهاي كاركرده و كهنه مي توان اطلاعات ارزشمندي را از وضعيتكاركرد موتور كسب كرد و در اختيار مكانيك ها قرار داد تا بهتر بتوانند به تعمير ونگهداري موتور بپردازند . هنگاميكه كه اشكالي در كار موتور پيش مي آيد به احتمالزياد ، پيستونها هم از اين آسيب وارده در امان نمي مانند و پيستون نيز صدماتي ميبيند . به همين دليل است كه معاينه دقيق پيستونها مي تواند به مكانيك ها كمك كند كهمنشاء بروز اشكال در موتور و يا تنظيم نبودن موتور را بتوانند تشخيص دهند . در متنزير ، تعدادي از اشكالات رايج مكانيكي كه براي موتور پيش مي آيد شرح داده شده است.
 

reza_saw4

عضو جدید
قهوه اي شدن تاج پيستون : PERFECT BROWN CROWN
در اين حالت تاج پيستون كاملا قهوه اي شده است و الگوي ايده آلي از سوختگي حاصل از كربن است . در موتور هاي دو زمانه اين رنگ به شكل قهوه اي شكلاتي است و اين موضوع حاكي از ان است كه تركيب اكسيژن و سوخت به درستي در محفظه احتراق تزريق شده است .
لكه هاي داغي سياه : BLACK SPOT HOT
اين لكه هاي در قسمت زيرين پيستون مشاهده مي شوند و ناشي از رسوب كربن و دوده اي است كه در اثر سوختن مخلوط روغن و سوخت به قسمت پائيني پيستون چسبيده اند و دليل آن هم گرم شدن بيش از اندازه تاج پيستون است . علت اصلي اين گرم شدن بيش از اندازه هم آن است كه يا مخلوط سوخت و هوا خيلي رقيق است و يا اينكه اشكالي در كار سيستم خنك كننده موتور پديد آمده است.
 
بالا