رابطه مغز و عشق در اولين نگاه

aftab

عضو جدید
کاربر ممتاز
دلشوره و تپش شديد قلب از نشانه هايي هستند كه در داستانها، افسانه ها يا زندگي روزمره از آن به عنوان نشانه هاي عاشق شدن ياد شده است و اكنون علم در زمينه اين مفهوم و ايده عشق در نگاه اول توضيحات قابل توجهي ارائه كرده است. به گزارش مهر، از ديد علم عاشق شدن چندان ساده نيست اما بسيار سريع رخ مي دهد. به گفته دانشمندان دانشگاه هاي ويرجينياي غربي و ژنو، احساسات شديد، قوي، واقعي و عميق نسبت به فردي يا پديده اي در واقع تنها نتيجه فعاليت هاي بسيار پيچيده و متوالي مغز است.قرار گرفتن در حالات احساسي شديد يا به بيان ديگر عاشق شدن از عناصر شيميايي، شناختي و رفتارهاي هدفگرا تركيب شده و ساختاري كاملا پيچيده و درهم را به وجود آورده است. بر اساس مطالعات جديد اين پديده بر خلاف تصور بسياري از افراد، تنها يك احساس اوليه نيست بلكه فرايندي به شدت پيچيده و در عين حال منظم است كه 12 بخش از مغز به صورت همزمان براي ايجاد و حفظ لحظه جادويي ايجاد چنين احساسي با هم به شدت فعاليت مي كنند و محققان دريافته اند اولين فعاليت هاي مغزي ويژه چنين احساسي تنها در يك پنجم ثانيه پس از اينكه فرد در معرض موقعيت زمينه ساز قرار مي گيرد، آغاز مي شود.
بر اساس مطالعات جديد در پروژه اي به نام "تصويربرداري نوروني عشق"، بخش هايي خاص از مغز با نامهايي كاملا غير رمانتيك مانند "غشاي كمربندي قدامي" در كنار عوامل شيميايي مانند عامل هاي رشد اعصاب شامل دوپامين و اكسيتوسين در هماهنگ و ايجاد كردن احساس علاقه شديد به شخص يا پديده اي نقش دارند. برخي از اين مناطق بخشهايي از مغز هستند كه در افرادي كه از داروهاي مخدر استفاده مي كنند به شدت فعاليت دارند از اين رو مي توان نتيجه گرفت به وجود آمدن احساسات شديد نسبت به فرد يا پديده اي، تاثيري مشابه تاثير داروهاي مخدر بر ذهن انسان دارند.

نقشه مناطق عشق در مغز انسان

ابزار اصلي مطالعات دانشمندان در زمينه احساسات، ابزار اسكن fMRI بوده است. در اين آزمايشها براي گروهي از داوطلبان مرد و زن، در حين اسكن مغزي تصاويري از افرادي كه به شدت به آنها علاقمند بودند را نمايش دادند و نتيجه اسكنها مورد بررسي نرم افزاري قرار گرفت تا فعاليتهايي كه در طي آزمايش در مغز افراد به وجود آمده تعيين شوند. تا كنون مغز 120 داوطلب به منظور سر هم كردن نقشه اي از مناطق عشق در مغز انسان مورد اسكن قرار گرفته اند.
نتايج اين اسكنها در بخشهاي هسته دمي و پوسته اي مغز كه با احساس رضايت و خشنودي در ارتباط هستند و در ديگر بخشهاي دوپاميني مغز، بخشهايي كه در افراد معتاد به مواد مخدر مانند كوكائين فعال است و همچنين در هيپوكامپ پشتي كه با خاطرات در ارتباط است و با مناطقي از مغز كه پردازش احساسات و پاداش ها را به عهده دارند،فعاليت هاي شديدي را نشان دادند اما ميزان فعاليت قسمتي از مغز كه با اضطراب و ترس در ارتباط است در اين رويداد به شدت كاسته مي شود.
تحليل كلي "استفان اورتگ" از محققان ارشد اين پروژه از اين نتايج درگيري بخشهايي از مغز با فرايند عاشق شدن است كه با احساسات، انگيزه، پاداش، شناخت اجتماعي، توجه، خودنمايي در ارتباط هستند. افزايش فعاليت در اين بخشهاي مغز منجر به تغيير ميزان تعدادي از عناصر شيميايي در مغز خواهد شد. دوپامين، اكسيتوسين، آدرنالين و واسوپرسين در مغز افزايش يافته و ميزان سروتونين كاهش پيدا مي كند و در نتيجه نشانه هاي اوليه عاشق شدن در فرد به وجود مي آيد. دوپامين احساس رضايتمندي، انگيزه، فعاليت، آرزومندي و اعتياد را به وجود آورده و آدرنالين مسئول افزايش ميزان توجه، بهبود حافظه كوتاه مدت، بيش فعالي و رفتارهاي هدفگرايانه بوده و در نهايت آدرنالين تپش شديد قلب فرد و بالارفتن ضربان را به وجود مي آورد.
دانشمندان همچنين 12 بخش مغز كه در اين رويداد پيچيده درگير مي شوند را هسته دمي، تالاموس، بخش غشايي قدامي، اينسولا، كمربند قدامي، هيپوكاموس پشتي، پس سر، منطقه پس سري-گيجگاهي، مخروطي، چين خوردگي هاي زاويه دار، اتصالات جداري، برآمدگي هاي پيشين، مياني و جنبي، برآمدگي هاي گيجگاهي بالايي و چين خوردگي هاي پيش مياني نام برده اند.
با اين حال سوال مهمتر اين است كه چنين فعاليت هاي شديد مغزي چه محركي دارند. نشانه هايي از پاسخ اين سوال در مطالعات جديد دانشمندان ذكر شده است. دانشمندان با استفاده از دستگاه موج نگار مغزي ميزان فعاليتهاي الكتريكي در ميان سلولهاي مغزي را اندازه گيري كرده و دريافتند شنيدن نام فردي كه نسبت به آن احساسات شديد وجود دارد باعث سرعت گرفتن اين جريانهاي الكتريكي در كمتر از 200 ميلي ثانيه در يكي از 12 منطقه نام برده خواهد شد.
بر اساس گزارش اينديپندنت، نتايج اين بررسي ها نشان مي دهد مغز به محركي كه در آينده احساسات شديد را نسبت به خود جلب مي كند، در كمتر از چشم بر هم زدن واكنش نشان مي دهد و از اين رو مي توان ايده عشق در اولين نگاه را به گونه اي علمي به اثبات رساند. اما سوالي كه هنوز براي پاسخ دادن وجو دارد اين است كه دليل افزايش اين فعاليتهاي الكتريكي در هنگام ديدن محرك اصلي چيست؟
لينک خبر: http://www.mardomsalari.com/Template1/Article.aspx?AID=13551#87666
منبع خبر: مردم سالاري
 

Similar threads

بالا