ديگ فولادي يا چدني؟

smq

عضو جدید
از دوستان متخصص و صاحب نظر مي خوام كه مزايا و معايب هر كدوم از ديگ ها و موارد استفاده رو براي ساختمان هاي مختلف بيان كنن.

با تشكر
 

پرندیس

کاربر بیش فعال
سلام...
من راستش رشتم مکانیک نیست....ولی به خودم جرات دادم بیام تو این تایپیک....با عرض پوزش......
1)دیگ چدنی:
این نوع دیگ از پره های جدا از هم تشکیل شده که در محل نصب دیگ (موتورخانه)به وسیله بوشن یا مغزی پره ها به یکدیگر متصل می شوندو قسمتی از پره ها که در معرض آتش قرار دارند توسط آستر نسوزو...پوشیده می شوند.در جابه جایی این نوع دیگ ها به خاطر شکنندگی بالای پره ها باید دقت شود.این نوع دیگ ها به خاطر داشتن روپوش که در آن عایق حرارتی وجود دارد منحصر به فرد است...این نوع دیگ هادوام و عمر زیاد دارند.....
2)دیگ فولادی:
دوام این نوع دیگ ها کمتر از چدنی است.و خطر زنگ زدگی و خوردگی آبه علت ترکیب با اکسیژن در حرارتهای زیاد وجود دارد...بیشتر در سیستم های حرارت مرکزی با آب داغ یا بخار فشار قوی کاربرد داردو در دو مدل ساخته می شود1)دیگ فولادی با لوله های آتشین2)دیگ فولادی با لوله های آب...دیگ های فولادی در نوع صنعتی تا فشار 185اتمسفرو در سیستم حرارت مرکزی تافشار 10اتمسفر را می تواند تحمل کند....:smile:ببخشید اگه ابتدایی بود....پایدار و کامیاب باشید......
 

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک مدل دیگ فولادی مدرن

یک مدل دیگ فولادی مدرن

1 ـ بدنه محفظه احتراق از فولاد آتش خوار مطابق استاندارد DN17155 و تيوبهاي عبور دود بدون درز آتش خوار از فولاد استاندارد ST35.8 و DN17175 معادل ساخته و به طريق جوش قوس الکتريکي طبق استاندارد جوشکاري ميگردد . 2 ـ کليه ديگها با فشار هيدروليک معادل يک و نيم برابر فشار کار با پمپهاي هيدروليکي اتوماتيک در دو مرحله کاملا مورد آزمايش قرار ميگيرد . 3 ـ دريچه انفجار ديگ طوري محاسبه گرديده که به راحتي مي تواند در مواقع ضروري گازهاي زائد و باقيمانده ناشي از انفجار ناگهاني و همچنين تنظيم نبودن احتمالي مشعل و قطعات ديگر را به خوبي به خارج هدايت کرده و از صدمه رساندن به بدنه ديگ جلوگيري نمايد .
 
آخرین ویرایش:

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
علل صدمه دیدن دیگ های چدنی

علل صدمه دیدن دیگ های چدنی

دیگهای چدنی به علت پره پره بودن و خاصیت چدن هنگام نصب و حمل ونقل بسیار آسیب پذیر می باشند .مهمترین علل صدمه دیدن دیگهای چدنی به شرح ذیل می باشد

  • عدم رعایت شاسی گذاری صحیح زیر پایه های دیگ
  • عدم نصب لوله فلزی آب پخش کن وسپر استیل حرارتی

  • نصب مشعل بیشتر از ظرفیت دیگ
  • درمشعل های گازوئیلی استفاده از نازل 60 درجه نوع اچ
  • طول شعله بیشتر از 4/3 طول دیگ باشد
  • وجود لجن وگلهای پس مانده ساختمانی در سیستم
  • پرتاب پره ها در هنگام حمل ونقل
  • عدم آببندی بوشها ونشتی دیگ و کارکرد دیگ بدون آب
  • استفاده از آب با سختی بالا ومسدود شدن کانالهای دیگ از رسوبات آب
  • ورود ناگهانی آب سرد به دیگ داغ و تانک انبساط بسته
  • عدم بک واش منظم دستگاه سختی گیر ویا خراب بودن سختی گیر مغناطیسی
  • خراب بودن ترموستات و کارکرد مداوم مشعل
  • سرخ شدن سوختن یا ترک پره های دیگ در اثر کارکرد بدون اب یا مسدود شدن کانالهای دیگ از رسوبات سختی اب
 

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
موارد مهم هنگام مونتاژ دیگ های چدنی

موارد مهم هنگام مونتاژ دیگ های چدنی

[FONT=&quot][/FONT]جهت استفاده از حداکثر راندمان دیگ و یکنواختی توزیع حرارت بایستی لول هورد آب به دیگ به فلانچ عقب وپایین روی لوله فلزی آب پخش کن و لوله خروج آب به فلانپ بالا وعقب دیگ دیگ متصل گردد .عدم نصب لوله آب پخش کن باعث می شود که عملا قسمتهایی از دیگ از مدار تبادل حرارتی خارج شده و باعث تنش حرارتی در دیگ و از آبندی افتادن آن می شود و ظرفیت مشعل با ظرفیت دیگ همانهگ انتخاب شود .
·[FONT=&quot] [/FONT]چنانچه بعد از روشن کردن مشعل شعله پس بزند دلیل عدم انتخاب صحیح مقطع دود کش یا اضافه انتخاب شدن ظرفیت مشعل می باشد که در چنین شرایطی بایستی دود کش اصلاح و یا مشعل با مشعلی که حداکثر مساوی ظرفیت دیگ باشد تعویض گردد .

·[FONT=&quot] [/FONT]دیگ باید روی یک شاسی از آهن یا پروفیل که روی یک سطح صاف مقاوم و کاملا تراز قرار گیرد مونتاژ شود تا بتواند در اثر تنشهای حرارتی روی شاسی فلزی راحت بازی کند . در غیر اینصورت اصطکاک بتن و پایه های دیگ جلوی انبساط طولی را گرفته و بوشها جابجا شده و دیگ از آببندی می افتد .

·[FONT=&quot] [/FONT]از پرس وابزار مناسب استفاده نمایید .

·[FONT=&quot] [/FONT]پره های دیگ و قطعات چدنی بزرگ بدون بسته بندی تحویل می شوند و در صورتی که این قطعات کثیف شده اند باید آنها ابتدا تمیز شده و با آب پس از مونتاژ سیستم کلا شستشو گردد .

·[FONT=&quot] [/FONT]قسمتهای تویی قطعات و بوش ها را با دقت تمیز کنید .

·[FONT=&quot] [/FONT]نخ نسوزها را با دقت در محل خود قرار دهید که چین نداشته باشد .

·[FONT=&quot] [/FONT]بوشها محل برقو خورده را قبل از مونتاژ و بعد از تمیز کرده با ضد زنگ یا سرنج پوشش نمایید .

·[FONT=&quot] [/FONT]در صورتی که بوشها در ست جا نیفتد و یا کج در محل قرار گیرند هنگام مونتاژ تولید مشکل می کنند و سبب پیدایش درز ونشت آب دیگ می شوند .بهتر است وسط بوشها قدری تفلون جهت اطمینان از آببندی دیگ بپیچید وضد زنگ به بوش و روی نوار بمالید و بوشها کاملا موازی نصب گردد .

·[FONT=&quot] [/FONT]بع داز باز کردن پرس دیگ و بستن فلانچهای مربوطه و قبل از مونتاژ سایر قطعات دیگ باید تحت فشار تست گردد .لذا تمام حفره های مربوط به آب را ببندید و با فشار (فشار کار *3/1)و با آب دیگ را تست نمایید.

·[FONT=&quot] [/FONT]چنانچه از محل بوش در حالت تست ریزش آب مشاهده شود دلیل عدم اببندی بوش بدلیل استفاده از بوشهای متفرقه و یا کج جا رفتن در محل مربوطه می باشد .در چنین شرایطی دیگ را در این قسمت با قلم باز وآن بوشها را تعویض و ضد زنگ زده و وسط بوشها نوار تفلون به اندازه کافی بسته ومجددا با پرس دیگ را جمع و دوباره دیگ را از نظر آببندی تست کنید و قبل از بهره برداری داخل دیگ و کل سیستم را کاملا با آب شستشو داده تا ماسه و احیانا مصالح ساختمانی داخل آن نماند .

·[FONT=&quot] [/FONT]هنگام باز کردن آب آزمایش دیگ دقت کنید داخل دیگ کاملا تمیز باشد و در صورت لزوم با شیلنگ کاملا داخل دیگ را بشوئید .
·[FONT=&quot] [/FONT]جهت مونتاژ صفحه نصب مشعل وقطعه ایزوله حفاظت مشعل بایستی سوراخهای فلانچ مشعل را روی این صفحه با مته درآورید و سوراخ دهانه مشعل را در صورتی که از دهانه مشعل شما کوچکتر باشد بوسیله ماشین تراش با قطر دهانه مشعل یک اندازه نمایید .

·[FONT=&quot] [/FONT]کلیه درزهای بین پره ها را بوسیله خمیر دیگ کاملا بگیرید .

·[FONT=&quot] [/FONT]کنترل شود لوله فلزی آب پخش کن بمنظور جلوگیری از تنش حرارتی ناشی از ورود اب سرد و یا سکون آب در برخی از قسمتهای دیگ و توزیع یکنواخت آب وحرارت و افزایش راندمان دیگ در پشت فلانچ ورودی آب به دیگ نصب شده باشد .

·[FONT=&quot] [/FONT]پس از روشن کردن مشعل واطمینان از عدم نشت دود و آب روکش دیگ را مونتاژ کنید .

·[FONT=&quot] [/FONT]ترموستات را روی 40 تنظیم کنید وبتدریج ظرف 48 ساعت درجه حرارت دیگ را به درجه حرارت مد نظر برسانید .

·[FONT=&quot] [/FONT]دقت کنید که فشار کاری ودرجه حرارت دیگ از میزان تعیین شده در کاتابوگ شرکت سازنده بیشتر نشود .

·[FONT=&quot] [/FONT]پیشنهاد می شود به دلیل وجود رسوب در آبهای ایران و مسدود شدن سوپاپهای اطمینان و قرار گرفتن سیستم تحت فشار از سیستم انبساط باز استفاده نمایید تا آسیبی به سیستم تا سیساتی شما وارد نگردد .
 

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
مزاياي ديگ‌هاي چدني :
1- به علت داشتن مقاومت خوب در برابر زنگ‌زدگي عمر آن‌ها زياد است ؛
2- به دليل پره‌اي بودن ، حمل و نقل آن‌ها آسان است ؛
3- به علت پر‌ه‌اي بودن ، در صورت نياز مي‌توان با اضافه كردن تعدادي پره ، قدرت حرارتي آن‌ها را افزايش داد ؛
4- در صورت شكستن پره‌ها ، مي توان آن‌ها را با پره‌ي نو تعويض كرد و احتياجي به تعويض تمامي ديگ نيست .
 

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
ديگ‌هاي فولادي آن گرم :
ديگ‌هاي فولادي به صورت يك پارچه در دو نوع ، يا با لوله هاي آتش1 (كه در گازهاي حاصل از عمل احتراق از درون لوله‌ها عبور مي كند ) و با لوله‌هاي آب 2 ( كه در آن آب از داخل لوله‌ها مي گذرد ) بر حسب سفارش خريدار مطابق ظرفيت مورد نظر ساخته مي‌شوند .
ديگ‌هاي فولادي« فاير تيوب»كه متداول‌تر هستند، از قسمت‌هاي زير تشكيل شده است :
1- بدنه : بدنه‌ي ديگ به ابعاد مورد نياز از ورق‌هاي فولادي بريده ، پس از نورد شدن جوش كاري مي‌شود .
2- لوله‌ها : لوله‌هاي ديگ‌هاي فولادي از نوع بدون درز « آتش خوار » است كه به طول مورد نياز از لوله‌هاي (6) متري بريده مي‌شود .
3- صفحات نگه‌دارنده‌ي لوله‌ها 1: اين صفحات هم وظيفه‌ي نگه‌داشتن لوله‌ها را انجام مي دهند و هم محفظه‌ي داخلي ديگ را از محيط خارج جدا مي‌سازند . در ديگ‌ها با طول كم ، يك « تيوب شيت » در جلو و يكي ديگر در عقب ديگ نصب مي‌شود ؛ ولي در ديگ‌هاي با طول زياد ما بين تيوپ شيت‌هاي جلو و عقب ، تيوب شت ( يا تيوب شيت‌هاي ) ديگري هم فقط براي نگه‌داشتن لوله‌ها قرارداده مي‌شود.تيوب شيت‌هاي جلووعقب به بدنه‌ي ديگ جوش داده مي‌شوند.
لوله‌ها به تيوب شيت‌ها به روش گشاد كردن لوله ( با ابزاري به نام والس )‌آب بندي مي‌شوند ، اين عمل را « اكسپند » (Expaned) مي‌نامند . بعضي از كارخانه‌ها لوله‌هاي پاس2دوم را به تيوب هاي شيت جلو و عقب ديگ جوش مي دهند .
4- كوره‌: كوره‌ي ديگ كه در آن مواد سوختني ( مازوت ( نفت كوره يا نفت سياه ، گازوئيل و يا گاز ) به وسيله‌ي مشعل سوزانده مي‌شود ، از ورق فولاد آتش خوار به ابعاد مورد نياز بريده پس از نورد و جوش كاري ، داخل ديگ نصب مي‌شود و سپس به تيوب‌هاي شيت جلو و عقب ديگ جوش داده مي‌شود .
5- اتصالات لوله‌ي رفت و برگشت : بر روي هر ديگ آب گرم فولادي يك جا براي اتصال لوله‌ي رفت و جاي ديگري براي اتصال لوله‌ي برگشت به ديگ ، پيش‌بيني مي‌شود .
6- اتصال لوله‌ي انبساط : بر روي ديگ‌هاي فولادي آب گرم محلي ، براي اتصال لوله‌ي انبساط به ديگ ، پيش‌بيني مي‌شود .
7- شير اطمينان : با توجه به ظرفيت فشار كار ديگ علاوه بر اتصال لوله‌ي انبساط
( توسط كارخانه ) ، يك و يا دو عدد شير اطمينان حساس ( در مقابل فشار ) ، بر روي آن نصب مي گردد .
8- شير تخليه : در پايين‌ترين قسمت‌بدنه‌ي ديگ ، يك عدد شير براي تخليه‌ي آب داخل آن ، نصب مي گردد .
9- دريچه‌ها : بر روي ديگ‌هاي فولادي ، دريچه‌ اي به صورت « من هول » 1( راهرو آدم رو ) در بالا و دريچه‌‌اي به صورت « هند هول »2 ( دست رو ) در دو طرف قسمت پايين ، بر روي بدنه‌ي ديگ پيش‌بيني مي‌شود ، اين دريچه‌ها به وسيله‌ي واشر هاي نسوز و درب‌هاي مخصوص بسته مي‌شوند .
10- محفظه‌هاي دود: در جلو و عقب ديگ‌هاي فولادي محفظه‌هاي وجود دارد كه گازهاي‌خروجي‌ازيك‌پاس را دريافت كرده،به داخل لوله‌هاي پاس‌بعدي هدايت مي‌كند.
11- درهاي جلو و عقب : بر روي محفطه‌هاي دود جلو و عقب ، درب هايي لولايي تعبيه شده‌اند كه به وسيله‌ي پيچ و مهره و قرار دادن نخ نسوز در زير آن ها ، بسته مي‌شوند و به هنگام تميز كردن داخل لوله‌ها و محفظه‌‌ي دود از آن ها استفاده مي‌شود .
12- اتصال دودكش: بر روي ديگ‌هاي فولادي نيز مانند ساير ديگ‌ها جهت هدايت محصولات‌احتراق‌به‌خارج‌ازساختمان‌محلي براي‌اتصال دودكش به آن پيش‌بيني مي‌گردد.
13- اتصالات مربوط به نشان‌دهنده‌ها : بر روي ديگ‌هاي فولادي جاهايي براي نصب « ترمومتر » ،« ترموستان » و « فشار سنج » پيش بيني مي‌گردد .
14- عايق : بدنه‌ي ديگ‌هاي فولادي به وسيله‌ي يك لايه عايق حرارتي ضخيم ، پوشيده مي‌شود .
15- پوشش( كاور ) : بر روي عايق بدنه ، پوششي از ورق آلومينيوم و يا ورق فولادي رنگ شده ، كشيده مي‌شود .
16- شاسي:اكثرديگ‌هاي فولادي دركارخانه‌ها بر روي پايه‌ويا شاسي نصب مي‌گردند، كه در اين صورت نيازي به فوندانسيون مخصوص جهت نصب آن‌ها نيست .

قسمت‌هاي مختلف يك ديگ فولادي 2 پاس :
1- شير اطمينان يك فنري 2- لوله‌ي برگشت 3- لوله‌ي جريان
4- دريچه‌ي خروجي گاز 5- فشار سنج 6-درب‌لولايي‌جلو
7- مشعل گازوئيلي جت فشاري 8- دهانه‌ي مشعل 9- مسير كوره
10- دريچه بازديد 11- لوله‌ي تخليه
2-1-8 محاسبه‌ي ظرفيت و انتخاب ديگ :
ظرفيت حرارتي ديگر عبارت است از مجموع تلفات حرارتي ساختمان و گرماي مورد نياز براي گرم كردن آب گرم مصرفي . به اين مجموع ، چند درصد ( حداكثر 10% ) به عنوان ضريب اطمينان ( به منظور جبران تلفات حرارتي ، لوله‌هايي كه از جاهاي گرم نشده عبور مي كنند و نيز تلفات حرارتي مخزن انبساط ) اضافه مي‌شود ؛ بنابراين خواهيم
ظرفيت حرارتي ديگ =(H1+H2)× 1/1 داشت :
پس از محاسبه‌ي ظرفيت حرارتي ظرفيت حرارتي ديگ ، با استفاده از كاتالوگ كارخانه‌هاي سازنده مي‌توان ديگ مناسب را انتخاب نمود .
مثال : مي خواهيم براي ساختماني كه تلفات حرارتي آن (kw 230 ) و مقدار گرماي مورد نياز مخزن آب گرم آن (kw 35 ) است ، ديگ آب گرم مناسب را انتخاب كنيم .
ظرفيت حرارتي ديگ =(H1+H2)× 1/1 پاسخ :
ظرفيت حرارتي ديگ =(230 +35)× 1/1=291 /5kw
با مراجعه به كاتالوگ ديگ‌هاي چدني ملاحظه‌مي شود كه :
ديگ چدني سوپر (400)10 پره‌، به ظرفيت حرارتي (kw 300 ) 10 حجم آب گيري (132) ليتر، طول (1500 ) ، عرض (580 ) و ارتفاع (780 ) ميلي‌متر براي اين ساختمان مناسب است .
 

Similar threads

بالا