دعای روز نهم ماه مبارک رمضان

nima_tavana

عضو جدید
کاربر ممتاز


اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ
وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ‌
وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ
بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین

خدایا در این روز مرا هوش و بیداری نصیب فرما
و از سفاهت و جهالت و کار باطل دور گردان
و از هر خیری که در این روز نازل می‌فرمایی مرا نصیب بخش
به حق جود و کرمت ای جود و بخشش دارترین عالم.
 

nima_tavana

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعای روز نهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم
االلهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِكَ الواسِعَةِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِكَ السّاطِعَةِ وخُذْ بناصیتی الى مَرْضاتِكَ الجامِعَةِ بِمَحَبّتِكَ یا أمَلَ المُشْتاقین.
خدایا قرار بده برایم در آن بهره‌اى از رحمت فراوانـت و راهنمائیم كن در آن به برهان و راه‌هاى درخشانت و بگیر عنانم به سوى رضایت همه جانبه‌ات بدوستى خود اى آرزوى مشتاقان.


شرح دعاي روز نهم ماه مبارک رمضان


“اللهم اجعل لي فيه نصيبا من رحمتک الواسعه و اهدني فيه لبراهينک الساطعه و خذ بناصيتي الي مرضاتک الجامعه لمحبتک يا امل المشتاقين”
“خدايا مرا نصيبي (کامل) از رحمت واسعه خود عطا فرما و به ادله و براهين روشن خود هدايت فرما و پيشاني مرا بگير و به سوي رضا و خشنودي که جامع (هر نعمت) است سوق ده بحق دوستي و محبتت اي آرزوي مشتاقان”
1- اللهم اجعل لي فيه نصيبا من رحمتک الواسعه “خدايا مرا نصيبي (کامل) از رحمت واسعه خود عطا فرما”
“رحمت واسعه”
رحمت خداوند بسيار وسيع و گسترده است، وسعتي که ما نمي توانيم با قلم و زبان خود آن را وصف نماييم اما اگر به آيات قرآن توجه کنيم، “الحمدلله الذي خلق السموات و الارض...” (1) يعني “شکر خداوندي که آسمان و زمين را خلق کرد...” و “له ما في السموات و ما في الارض”(2) يعني “و براي خداوند است هرچه که در زمين و آسمان است” و “وسع کرسيه السموات و الارض و لايوده حفظهما و ...”(3) يعني “قلمرو علم خداوند از آسمان و زمين فراتر و نگهباني آسمان و زمين بر او آسان و بي زحمت است” آنگاه است که در مي يابيم که با وسيع بودن حکومت و فرمانروايي ذات اقدس الهي، رحمت او نيز بسيار وسيع و گسترده است، رحمتي که شامل کساني مي شود که از فرمان خداوند و رسولش سرپيچي ننمايند به طوري که خداوند در قرآن مي فرمايد: “فان کذبوک فقل ربکم ذو رحمه واسعه و لا يرد باسه عن القوم المجرمين”(4) يعني “پس اگر تو را (اي پيغمبر) تکذيب کنند بگو خداي شما با آنکه داراي رحمت بي منتهاست (اما) عذابش را از فرقه بدکاران باز نخواهد داشت” پس از خداوند مي خواهيم که ما را در اين روز شامل رحمت واسعه اش قرار داده و بين ما و قوم مجرم جدايي اندازد...
2- و اهدني فيه لبراهينک الساطعه “و مرا در اين روز به ادله و براهين روشنت هدايت فرما”
“منظور از براهينک الساطعه چيست؟”
در دعاي اين روز مي خوانيم واهدني فيه “در اين روز مرا هدايت نما” حال مي خواهيم بدانيم اين هدايت چيست؟ در جواب مي توانيم بگوييم: “والله يهدي من يشاء الي صراط مستقيم”(5) يعني “خداوند هر که را بخواهد به راه مستقيم هدايت مي کند” پس اين هدايت، هدايت به صراط مستقيم است، حال مي خواهيم بدانيم صراط مستقيم چيست؟ که در جواب بايد بگوييم: “ان الله ربي و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقيم”(6)
يعني “به درستي که خداوند رب من و شماست پس او را بپرستيد که اين است صراط مستقيم” حال چگونه به اين صراط مستقيم دست يابيم و طريقه عبادت و بندگي نمودن پروردگار عالميان را از که بياموزيم؟ که در اينجاست که “لبراهينک الساطعه” “بوسيله ادله و براهين روشن” به کار مي آيد که اين ادله و براهين روشن هيچ چيزي جز آيات قرآن و اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) نمي باشد. به طوري که “ذلک الکتاب لاريب فيه هدي للمتقين”(7) يعني “اين کتابي است که در آن شکي نيست و هدايتيست براي تقواپيشگان” و پيامبر اکرم (ص) نيز در حديث ثقلين چنين فرمودند: “اني تارک فيکم الثقلين کتاب الله و عترتي و اهل بيتي، لن يتفرقا حتي يردا علي الحوض ما ان تمسکتم بهمالن تضلوا ابدا” يعني “من در بين شما دو چيز گرانبها به امانت مي گذارم: کتاب خدا و اهل بيتم، و آن دو هرگز از هم جدا نمي شوند تا اينکه در حوض کوثر بر من وارد شوند، ماداميکه به آن دو تمسک جوييد هرگز تا ابد گمراه نشويد” که ما نيز از خداوند مي خواهيم که در اين روز ما را به پيروي از قرآن و اهل بيت عليهم السلام ياري نموده و به صراط مستقيم هدايت فرمايد...
3- وخذ بناصيتي الي مرضاتک الجامعه بمحبتک يا امل المشتاقين “پيشاني مرا در اين روز بگير و به سوي رضا و خشنوديت که جامع هر (نعمت) است سوق ده بحق دوستي و محبتت اي آرزوي مشتاقان”
منظور از “ وخذ بناصيتي” چيست؟
ما از خداوند مي خواهيم که پيشاني ما را گرفته و به سوي رضا و خشنوديش بکشاند چرا که پيشاني محل سجده انسان به ذات اقدس پروردگار است که هنگامي که بنده به درگاه الهي سجده مي نمايد آنگاه است که خود را تسليم امر پروردگار نموده و خود را در پيشگاه او خوار و ذليل مي داند و در روايات نيز داريم که بهترين حالات بنده هنگامي است که آن بنده در مقابل ذات اقدس الهي سجده مي نمايد، پس از خداوند مي خواهيم که پيشاني ما را فقط جايگاه سجده نمودن به ذات اقدسش گرداند نه سجده گاه شيطان (نه فرمانبرداري از شيطان...)
“منظور از مرضاتک الجامعه چيست؟”
همانطور که قبلا هم توضيح داده شد رضاي خداوند بزرگترين سعادتمندي هاست که يک انسان مي تواند آن را به دست آورد، چرا که زماني پروردگار عالميان از بنده خويش راضي مي گردد که بنده از دستورات و اوامر او اطاعت نموده و حق بندگي را به جا آورد و هنگامي که بنده از اوامر الهي اطاعت نمايد آنگاه است که جميع وعده هاي خداوند که در قرآن به ايمان آورندگان بشارت داده شده است محقق مي گردد که آن هم از رضاي الهي نشات مي گيرد، پس رضاي الهي جامع ترين نعمتهاي خداوند است که در اين روز از او بحق دوستي و محبتش به جميع بندگان مي خواهيم که اين رضا و خشنودي را نصيب ما گرداند.
 

nima_tavana

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرح دعای روز یازدهم رمضان

شرح دعای روز یازدهم رمضان

در دعای روز یازدهم رمضان می خوانیم: خدایا مرا از نافرمانی‌ات دور کرده، از خشمت مصون بدار و انس با نیکی را به من عطا فرما ...

دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ
وکَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ
وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ
بِعَوْنِکَ یا غیاثَ المُسْتغیثین

به نام خداوند بخشایشگر مهربان

خدایا در این روز مرا با نیکى دوست گردان
و فسق و نافرمانى را در نظرم ناپسند دار
و در آن خشم و سوزندگى ات را برمن حرام نما
به حق یاریت اى دادرس داد خواهان

شرح دعای روز یادزدهم ماه رمضان

مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی به شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان پرداخته اند که در پی می آید:
«اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ»؛ خدایا کاری کن که خوبی‌ها را دوست داشته باشم و از بدی‌ها بدم بیاید و عبادت و انجام هر کار خوبی نزد من محبوب باشد. این دعای خیلی خوبی است که انسان طوری باشد از کار خوب لذت برد . اگر خواستیم کار خوبی انجام بدهیم مخفیانه انجام دهیم و قصد قربت داشته باشیم . طوری زندگی کنیم که آبروی کسی را نریزیم . در احسان، اهل ریاکاری نباشیم، که اگر این‌گونه بودیم در قیامت برای ما اجر و پاداشی نیست.

اجناس خوب و اعلاء صدقه بدهیم


جنس خوب صدقه بدهیم؛ اگر متمکن هستیم جنس اعلاء را برای صدقه و خیرات کنار بگذاریم. بهترین خوبی‌ها این است که آدمی به فامیل فقیر کمک کند، بعضی‌ها به فامیل کمک نمی‌کنند. حتی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (ره) احتیاط می‌کردند و می‌گفتند: اگر در شهرتان مستحق وجود دارد ؛ اشکال دارد که فطریه را به شهرهای دیگر بفرستید. در حدیث وارد شده است : « خَیرُکُم مَن اَطعَم الطَعام » [کافی ج : 4 ص : 50] بهترین شماها کسانی هستند که اطعام طعام می‌کنند؛ غذا درست می‌کند و به دیگران اطعام می‌دهد.

انفاق، نوعی احسان

همان طور که در آیات و روایات موجود می‌باشد هر عمل نیکویی را که انسان انجام می‌دهد از آن به احسان و نیکوکاری تعبیر می‌گردد که دو قسم دارد: (1) احسان در راه رضای خدا (2) احسان برای ریا و جلب توجه مردم احسان برای رضای خدا اگر انسانی عمل نیکی را انجام دهد و هدفش از انجام آن عمل فقط جلب رضایت خداوند قادر و متعال باشد آنگاه است که می‌گوییم آن عمل نیک، احسان برای رضای خداوند بوده است.

خداوند (عزوجل) در قرآن می‌فرماید: « وَ أَنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمحْسِنِینَ » ( سورة بقره، آیة 195.) یعنی: و در راه خدا انفاق کنید و با دستانتان خودتان را به هلاکت نیندازید و احسان و نیکوکاری کنید که همانا خداوند نیکوکاران را دوست دارد .

این آیه نشان دهنده آن است که انفاق عمل نیکویی است که انسان را از هلاکت نجات بخشد و این در صورتی است که این احسان جزء " وَمَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ "(بقره ، 265) باشد. که آنگاه است که خداوند در قرآن می‌فرماید: " بَلی مَن أسلَمَ وَجهَهُ لِلّهِ وَ هُوَ مُحسِنٌ فَلَهُ أجرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَ لاخَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنونَ "(بقره ،112) یعنی: آری، کسی که تسلیم حکم خداوند گردید و نیکوکار گشت پس (مسلم است که) اجرش نزد خداوند بزرگ خواهد بود و او را هیچ خوف و اندیشه و هیچ حزن و اندوهی (در دنیا و آخرت) نخواهد بود.

احسان برای ریا و جلب توجه مردم

اگر انسانی عمل نیکی را که در ظاهر خداپسندانه است انجام دهد و هدفش جلب توجه مردم باشد، آنگاه است که ؛ اولاً : در انجام آن عمل نیک برای خداوند شریک قائل شده است . ثانیاً : عمل او ریا بوده و هیچ اجر و پاداش از طرف خداوند برای آن عمل نمی‌باشد چرا که این‌گونه افراد از یاران و هم قرینان شیطانند، که اگر در این مورد نیز انفاق را در نظر بگیریم خداوند در قرآن می‌فرماید: « وَالَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ رِئَـاء النَّاسِ وَلاَ یُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلاَ بِالْیَوْمِ الآخِرِ وَمَن یَکُنِ الشَّیْطَانُ لَهُ قَرِینًا فَسَاء قِرِینًا »(نساء ،38) یعنی: «آنان که اموال خود را به قصد ریا و خودنمایی انفاق می‌کنند و به خدا و روز قیامت ایمان نمی‌آورند (ایشان یاران شیطانند) و هر که را شیطان یار اوست بسیار بدیاری خواهد داشت.»

منظور از حبب الی فیه الاحسان چیست؟

«اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ» ؛ منظور از حبب الی فیه الاحسان چیست؟ همان‌طور که در قرآن آمده است ”إنَّ اللهَ یُحِبُ المُحسنین”‌(بقره ،195) یعنی: «به درستی که خداوند احسان کنندگان را دوست دارد». که با توجه به این آیه انسان برای اینکه محبوب پروردگار خویش گردد از خدای خویش می‌خواهد که احسان و نیکوکاری را محبوب او گرداند که ما نیز در این روز از خداوند می‌خواهیم که حب احسان و نیکوکاری در راه رضایش را نصیب ما گرداند .

فسوق و العصیان چیست؟

«وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ»؛ خدایا من را طوری قرار بده که از فسق و معصیت بیزار بشوم و از گناه کردن بدم بیاید. هرگاه انسان عملی را بر خلاف دستورات الهی انجام دهد آنگاه است که گویند او عصیان پروردگار خویش را نموده است یعنی سرپیچی از دستور پروردگار خویش نموده است که اگر انسان به این عمل خویش یعنی معصیت پروردگار اصرار ورزیده و ادامه دهد آنگاه است که او را فاسق نامند چرا که او دائماً به معصیت ذات اقدس الهی مشغول بوده است.

نتیجه دوری از فسق و معصیت الهی

خداوند در قرآن می‌فرماید: « وَ کَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیانَ أُولئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ”» (حجرات ،7) یعنی: «خداوند کفر و فسوق و معصیت را در نظرتان زشت و منفور ساخت و اینان به حقیقت اهل صواب و هدایتند.» که از این آیه در می‌یابیم که اگر خداوند در نظر انسانی گناه و معصیت و هر عمل ناپسندی را زشت و منفور سازد آنگاه است که آن انسان به حقیقت هدایت یافته و به مسیر سعادت دست خواهد یافت.

ترس از عذاب الهی

« وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ» ؛ خدایا غضب و آتش خودت را بر من حرام کن. خداوند عزوجل در قرآن می‌فرماید: «واتقوا الله و اعلموا ان الله شدید العقاب » ؛ و از خداوند بترسید (و تقوای او را پیشه کنید) و بدانید به درستی که خداوند سخت عذاب است.» این عذاب و عقاب الهی برای کسانی می‌باشد که به معصیت و نافرمانی ذات اقدس او مشغولند به طوری که شکرگزار نعمت‌های خداوند نبوده و خداوند از آنان راضی نمی‌باشد چنانچه خداوند متعال در قرآن در مورد دلیل عذاب بندگان خویش می‌فرمایند: « مَّا یَفْعَلُ اللّهُ بِعَذَابِکُمْ إِن شَکَرْتُمْ وَآمَنتُمْ وَکَانَ اللّهُ شَاکِرًا عَلِیمًا » (نساء ،147). اگر شما از لطف خداوند شکرگزار باشید و به او ایمان آوردید خداوند چه غرضی دارد که شما را عذاب کند؟ که خداوند در مقابل نعمت، شکر شما را می‌پذیرد و عملش به صلاح خلق احاطه دارد .

پس با توجه به این آیه کسانی از عذاب الهی در امانند و آتش دوزخ بر آنان حرام است که تقوای الهی پیشه نموده و از معاصی و نافرمانی از دستورات او بپرهیزند.

«بِعَوْنِکَ»؛ خدایا همه این دعاها را از تو خواستم ولی تا خودت کمک نکنی من نمی‌توانم به این امور متخلق بشوم و بدون یاری تو این مسائل محقق نمی‌شوند. در روایت آمده است : اگر شما یک قدم به سوی او بر داری خداوند هروله کنان به سوی تو می‌دود.] لذا نا امید هم نباشیم . ولی باید یک قدم به سوی او برداریم تا امدادهای الهی را ببینیم .

«یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِین»؛ ای خدایی که هر کسی که به تو بگوید الهی پناهم بده تو پناهش می‌دهی.

نماز شب دوازدهم ماه رمضان

8 رکعت در هر رکعت حمد و سی مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ
 

Similar threads

بالا