دست رد شیعیان عراق به پیشنهاد میانجیگری ملک عبدالله

آقا سید

مدیر بازنشسته
سرویس بین الملل ـ در حالی که پادشاه عربستان سعودی، از جناح‌های سیاسی عراق دعوت کرد تا با نظارت اتحادیه عرب برای حل بحران تشکیل دولت عراق، در ریاض گرد هم آیند، جناح شیعی «نوری مالکی»، این پیشنهاد را رد کرد و گفت، به زودی به توافق خواهند رسید.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری های بین المللی با طرح ادعای بالا نوشتند: جبهه‌ شیعی اتحاد ملی عراق به رهبری «نوری مالکی» در شامگاه شنبه (هشتم آبان) اعلام کرد، احزاب این کشور در آستانه‌ رسیدن به توافق هستند و نیازی به کمک از بیرون مرزها نیست.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «حسن السنید»، از سران اتحاد ملی در مجلس این کشور، اعلام کرد: «ما اطمینان داریم که نمایندگان مردم عراق در شرایطی هستند که بتوانند یک دولت همکاری ملی را تشکیل دهند.»

گفته می‌شود، از هفته‌ گذشته، عالی‌ترین مرجع قضایی عراق، نشست های خود را برای بررسی تشکیل دولت عراق از سر گرفته‌اند.

بر پایه این گزارش، روز شنبه، «ملک عبدالله»، پادشاه عربستان سعودی، نمایندگان جناح‌های رقیب سیاسی عراق را فراخواند تا برای یافتن راهکاری جهت تشکیل دولت عراق، در ریاض گرد هم آیند.

خبرگزاری «آلمان» در این باره نوشت: «ملک عبدالله»، جناح‌های سیاسی را دعوت کرد تا با نظارت نمایندگان ۲۲ کشور اتحادیه عرب، برای «خاموش کردن قطعی آتش یک فرقه‌گرایی ناخوشایند» در عراق، آن هم پس از مراسم حج در ریاض در ماه نوامبر به مشورت بنشینند.

بنا بر این گزارش، جبهه‌ اتحاد شیعیان در انتخابات ماه مارس ۲۰۱۰ با اختلافی جزیی، نتوانست اکثریت را به دست آورد؛ البته جناح اپوزیسیون گروه‌های سنی نیز نتوانستند به اکثریتی در پارلمان این کشور دست یابند و در این باره باید گفت، خلأ قدرت در عراق به نگرانی‌هایی دامن زده است.

از نظر برخی تحلیلگران، تشکیل نشدن دولت در کشوری که سایه‌ اختلافات قومی و مذهبی بر آن گسترده است، می‌تواند بار دیگر عراق را به ورطه خشونتی گسترده بکشاند.

در پایان این گزارش «دویچه وله» می نویسد، همسایگان سنی‌مذهب عراق و دولت آمریکا بر «نوری مالکی» فشار می‌آورند تا در ائتلاف با اپوزیسیون سنی، دولت جدید را تشکیل دهد. این کشورها نگران نفوذ فزاینده‌ جمهوری اسلامی ایران در عراق هستند. از نظر آنها، این امر می‌تواند بر توازن نیرو در این منطقه‌ پرتنش تأثیر منفی بگذارد.

گفتنی است، اخبار رسیده از عراق، حکایت از توافق نهایی گروه های سیاسی بر نخست وزیری «نوری مالکی» دارد و فضاسازی های جدید، تنها برای ایجاد تنش میان گروه های سیاسی عراقی با هدف تضعیف دولت آینده عراق انجام می پذیرد، ولی جالب اینکه دعوت «ملک عبدالله» برای ایجاد آشتی ـ به گفته خودشان ـ میان گروه های سیاسی عراقی از نظر رسانه های عربی منطقه و غربی، دخالت در امور سیاسی عراق و تلاش برای نفوذ در این کشور به شمار نمی رود؛ اما رایزنی های گروه ها و شخصیت های سیاسی عراقی با ایران را مصداق دخالت تهران در امور بغداد قلمداد می کنند.
تابناک
 
بالا