در سرمای زمستان حیوانات را از یاد نبریم

Eng.probe

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=times new roman, times, serif]حمایت ز حیوان کسی پیشه کرد که در زندگی سبز اندیشه کرد[/FONT]​




و ما من دابه في الارض و لا طائر يطير بجناحيه الا امم امثالکم ما فرطنا في الکتاب من شي ثم الي ربهم يحشرون

«بدانيد که هر جنبنده در روي زمين و هر پرنده که به دو بال در هوا پرواز مي‌کند، همگي طايفه‌اي مانند شما نوع بني بشر هستند. ما در کتاب آفرينش هيچ چيز را فروگذار نکرديم. سپس همه به سوي پروردگار خود محشور مي‌شوند» (سوره مبارکه انعام، آیه 38).
همشهریان گرامی ؛ در روزهای سرد زمستانی و بویژه این روزها که برف سراسر شهرمان را فرا گرفته است ، بسیاری از حیوانات شهرمان برای پیدا کردن غذا و سرپناه با مشکل مواجه هستند . لازم است بر اساس توصیه های بزرگان دینمان و با توجه به آنچه که در فرهنگ غنی کشورمان وجود دارد ، این مخلوقات بی پناه خداوند را کمک کنیم و بر این اساس شایسته است :
- تکه های نان و باقیمانده غذای خود را در مکانی از حیاط، بالکن و یا پشت بام خود برای استفاده این حیوانات قرار دهید.
- اگر برایتان مقدور است آشیانه ای چوبی درست کرده و روی درخت و یا در مکانی خلوت قرار دهید.
- استخوان ها و گوشت های باقی مانده از غدای روزانه تان را داخل کیسه زباله نریزید . بلکه آنها را جدا کرده و پشت در منزل یا کنار حیاط یا هر جا که احتمال می دهید محل تردد گربه ها یا سگ های ولگرد است قرار دهید .
- اگر پرنده ای را دیدید که از شدت سرما بی حال شده ، بلافاصله آنرا به مکانی گرم منتقل کنید. احتمال اینکه این پرنده با این عمل زندگی دوباره ای بگیرد زیاد است.
- پرنده های مهاجر که عمدتاً روی رودخانه زاینده رود هستند ، میهمانان شهر ما هستند. با رفتن به حاشیه زاینده رود و غذا دادن به آنها علاوه بر خلق صحنه های زیبا و تماشایی ، مهمانوازی خود را ثابت کنیم.
- شکار پرندگان مهاجر علاوه بر ممنوعیت ، بدلیل شیوع بیماری آنفولانزای مرغی در سطح جهان بسیار خطرناک می باشد. در صورت مشاهده شکار و یا آزار رسانی با انجمن حمایت از حیوانات یا اداره حفاظت از محیط زیست تماس بگیرید.
- اگر منزل تان در حاشیه شهرها و روستاها و نزدیک به کوه است حتی المقدور با کسانی که در اندیشه به دام انداختن کبک ها ، خرگوش ها ، قوچ و میش های گرسنه هستند برخورد کنید. با آنها صحبت کنید یا با ادارات محیط زیست تماس بگیرید.
حال که آلودگی محیط زیست ، گسترش شهرها و تخریب زیستگاههای طبیعی باعث ایجاد مشکلات فراوان برای حیوانات شهرمان شده ، بیایید با اجرای نکات فوق ضمن حفاظت از گنجینه های طبیعی شهرمان ، احترام به حقوق حیوانات را به فرزندانمان بیاموزیم.

انجمن حمایت از حیوانات اصفهان
 
آخرین ویرایش:

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سال 2010 ميلادي،سال بين‌المللي تنوع‌زيستي



سازمان ملل متحد در تلاش براي معكوس كردن روند بي‌سابقه نابودي گونه‌هاي جانوري و گياهان جهان، سال 2010 ميلادي را به عنوان سال بين‌المللي تنوع‌زيستي نام نهاده و قرار است در اين سال، سازمان ملل نقش مهم اين پديده بر ادامه حمايت از حيات در كره زمين را با برگزاري رخدادهايي گرامي بدارد.پاره‌اي از متخصصان محيط زيست معتقدند فرايند نابودي گونه‌هاي مختلف گياهي و جانوري در جهان يكهزار برابر بيشتر از روند طبيعي است.كلاوس تاپفر، دبير كنوانسيون تنوع زيستي كه برنامه محيط زيست ملل متحد (UNEP) متولي آن است مي‌گويد: انسان بخشي از تنوع غني طبيعت است كه توان حمايت يا نابودي آن را دارد.وي مي‌افزايد: تنوع زيستي يا گونه‌هاي مختلف حيات در كره زمين، براي پايداري نظام و شبكه بقا حياتي است زيرا تنوع‌زيستي براي همگي ما سلامت، ثروت، غذا، سوخت و خدمات اساسي كه زندگي ما به آنها وابسته است به ارمغان مي‌آورد.تاپفر تاكيد مي‌كند: فعاليت‌هاي انساني موجب نابودي تنوع‌زيستي با سرعت و ميزاني عظيم در كره زمين گرديده است. اين نابودي غيرقابل بازگشت بوده و موجب فقر همگي ما مي‌شود و نظام حمايتي زندگي ما هر روز به آن وابسته هستيم را نابود مي‌كند.شايان ذكر است كنوانسيون تنوع‌زيستي كه در اجلاس زمين در ريودوژانيرو در 1992 ميلادي براي امضا معرفي شد در 1993 ميلادي اجرايي گرديد و تا كنون 193 عضو دارد. اين كنوانسيون بر اين اساس استوار است كه اكوسيستم متنوع زمين هوا و آب كه اساس حيات هستند را تصفيه كرده، وضعيت آب و هواي زمين را متعادل و با ثبات مي‌كند، حاصلخيزي خاك را تجديد مي‌كند، چرخه مواد مغذي و گرده افشاني گياهان را تقويت مي‌كند.

منبع
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Eng.probe دانستنی های حیوانات محیط زیست 2

Similar threads

بالا