درخواست های مرتبط با:مسائل اجرایی ساختمان

archi_arch

مدیر بازنشسته
چطوری میشه جسمی وقتی توی قوس هستش بتونه خیز منفی بده ؟ تا اونجا که من میدونم خود قوس از طول یک جسم میکاهه !
من اینطوری برداشت کردم که وقتی قوس داره نمیتونه خم بشه(همون خیز!!!) اره؟
2- قوس دادن البته که از طول می کاهد. مگر کسی گفت نمی کاهد. بالاخره باید طول ناودانی در زیر سقف فیکس شود. در هر صورت متوجه منظور مصطفای عزیز نشدم.
3- در تمام مواردی که بعد از بارگذاری(Loading) احتمال شکم دادن باشد به یک نیروی معکوس تا زمان اطمینان از استحکام و دفرمه نشدن سازه نیاز است. حالا می خواهد تیرچه بلوک باشد یا دال یا هرچیز دیگر.
راستی اینکه میگین قوس از طول میکاهد یعنی چی؟!!!چرا باید طول کم بشه؟
پس با این گفته ی شما همه ی سقفها شاملش میشه نه؟در واقع یعنی فقط به شرایط بستگی داره؟
راستی اینکه نیاز داره یا نه فقط به اندازه ی دهنه و نوع سقف بستگی داره؟یا موارد دیگه ای هم هست؟
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دقیقاً

دقیقاً

مثل اینکه بحث از کرمیت به مباحث تخصصی سازه ای (خیز منفی و ...) کشیده شد.
خیلی خوب:
1- فکر نمی کنم (L/240) آیین نامه با (نیم درصد طول دهانه) در اجرا آنقدر تفاوتی داشته باشد. به هیچ بنایی نمی توان یک سانت دو سانت را حقنه کرد. در اجرا به ازای هر یک متر طول دهانه نیم سانت خیز می دهند.
2- قوس دادن البته که از طول می کاهد. مگر کسی گفت نمی کاهد. بالاخره باید طول ناودانی در زیر سقف فیکس شود. در هر صورت متوجه منظور مصطفای عزیز نشدم.
3- در تمام مواردی که بعد از بارگذاری(Loading) احتمال شکم دادن باشد به یک نیروی معکوس تا زمان اطمینان از استحکام و دفرمه نشدن سازه نیاز است. حالا می خواهد تیرچه بلوک باشد یا دال یا هرچیز دیگر.



در مورد اول صحبتی از بنا نبود . صحبت از قرار دهی شمع برای قالب بندی بود و در مورد دوم ما برای خیز منفی باید یک شکم به سمت بالا بدیم . قوس ولی شکم رو پایین میده :) مشکلم این قسمتش بود .
 

Amir*taksa

عضو جدید
میشه در مورد سقف های کامپوزیت بیشتر توضیح بدین؟;)
عمرانياي عزيز كه اكثرا دوستو همكارمم هستند و خيليم دوسشون دارم
كامپوزيت كه جنسش 1نوع الومينيومه و كاربريش تزئينيه نه باربر
واسه سقفم نميزنن چون با 1زلزله مياد پائين كاربرد اصليش تو نماست
سقف يا بايد اماده باشه يا با قالب و شمع و...ساخته بشه نوع سومي نداريم البته با خرپا و سازه فضائي و...كاري ندارم
فقط پيشرفت شمعهاي چوبي اين بود كه به جاش از جكهاي فلزي استفاده ميكنن
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عمرانياي عزيز كه اكثرا دوستو همكارمم هستند و خيليم دوسشون دارم
كامپوزيت كه جنسش 1نوع الومينيومه و كاربريش تزئينيه نه باربر
واسه سقفم نميزنن چون با 1زلزله مياد پائين كاربرد اصليش تو نماست
سقف يا بايد اماده باشه يا با قالب و شمع و...ساخته بشه نوع سومي نداريم البته با خرپا و سازه فضائي و...كاري ندارم
فقط پيشرفت شمعهاي چوبي اين بود كه به جاش از جكهاي فلزي استفاده ميكنن

فدای تو بشم :) جیگرتو . ترم چندی شما که انقدر با اطمینان حرف میزنی و پا تو کفش عمرانیا میکنی ؟ :)
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آرچی خانوم کمک /

آرچی خانوم کمک /

میشه این دوستان رو مطلع کنید که بحث ما در مورد سازه بود نه سقف و نمای کاذب ؟ :) و اینکه به اولین چیزی که شنیدن اعتماد نکنند . در واقع کامپوزیت به معنای مرکب هستش . توی شیمی هم یک معنی میده ، توی فیزیک یک معنی دیگه ، توی مکانیک یک معنی ، توی جامدات یک معنی ، عمران یک معنی ، معماری یک معنی و حتی طراحی داخلی یک معنی :)
 

Amir*taksa

عضو جدید
فدای تو بشم :) جیگرتو . ترم چندی شما که انقدر با اطمینان حرف میزنی و پا تو کفش عمرانیا میکنی ؟ :)
با اينكه كار ربطي به ترم نداره ولي محض اطلاع ترم 7ترم ما قبل اخرم
قسمتي از رزمه ي كاريمم ميزارم واست:
طراحی:طراحی 2بلوك اپارتمان 7طبقه,1اپارتمان تجاری مسكونی 5طبقه طراحي اپارتمان 5طبقه
اجرا:تمام كارای بالائی ونظارت و اجرا كردم+چنتا خونه مسكونی دیگه+همكاری تو اجرای پروزه راه سازی كشیدن خط اهن به نیروگاه شهرستان بناب
فعالییت:دفتر گروه طراحی و معماری دارم تو تبریز اسمشم تكساست
هر كمكی از دستم بیاد صمیمانه در خدمتم

لطفا شمام اينقدر زود عصبيو ناراحت نشين داريم اينجا بحث علمي ميكنيم كه بچه ها استفاده كنند كلكل كه نميكنيم چون بزرگ شديم
ضمنن ازينكه من كفشهام عمرانيه ناراحت نشو چون من همش پام تو كفش عمرانياس تا جائي كه جا واسه خودشون نميزارم كسيكه بخواد پيشرفت كنه بايد خيلي با ظرفيت باشه شما در مورد معماري نظر بدي من خيلي خوشحالم ميشم اينجا همه دوستيم:gol:
 

Amir*taksa

عضو جدید
میشه این دوستان رو مطلع کنید که بحث ما در مورد سازه بود نه سقف و نمای کاذب ؟ :) و اینکه به اولین چیزی که شنیدن اعتماد نکنند . در واقع کامپوزیت به معنای مرکب هستش . توی شیمی هم یک معنی میده ، توی فیزیک یک معنی دیگه ، توی مکانیک یک معنی ، توی جامدات یک معنی ، عمران یک معنی ، معماری یک معنی و حتی طراحی داخلی یک معنی :)
عزيزم يعني اگه ساختمون پيش ساخته باشه شما سقف رو جزئي از سازه نميدونين:surprised::surprised::surprised::surprised::warn::warn::que:سقف باربره و...
اما تو ساختمون 1معني داره غيره اين باشه زمين و زمان بهم ميريزه
 

sara_r

کاربر بیش فعال
يكی از عظيم ترين اسکلتهای سقف کامپوزيتي در بحرين نصب شد

سالن کنفرانس و کتابخانه جدید بحرین بار دیگر نشانه هائی از معماری بدیع این جزیره را به معرض نمایش گذاشته است.

این مجتمع که به یادبود امیر فقید بحرین "شیخ عیسی بن سلمان ال خلیفه" نام گرفته است بخاطر عظمت و طراحی خاص قابل ذکر است.

هم کتابخانه و هم سالن کنفرانس بوضوح هنگام نزدیک شدن به جزیره از سوی آبهای خلیج فارس قابل رؤیت است.

طراحی خاص و آرتیستیک سقف سالن کنفرانس منحصربفرد و استثنائی است.
استراکچر پنج گنبد عظیم این سقف در حقیقت توانایی های استثنائی پلیمرهای تقویت شده با الیاف ( کامپوزیت – FRP ) را آشکار میسازد، که از فایرپل ( Firepel K133 ) که همان پلی استرهای ضد شعله میباشد ساخته شده اند.

این سقف های کامپوزیتی گنبدی شکل در ارتفاع 28 متری سالن کنفرانس را میپوشانند، و در حقیقت یکی از بزرگترین سقف های کامپوزیتی دنیا هستند.

قابل ذکر است که این کتابخانه و سالن کنفرانس دقیقاً در کنار مسجد معروف ال – فاتح که گنبد آن بزرگترین گنبد کامپوزیتی دنیاست قرار دارد.

هر یک از پنج طاق نمای تشکیل دهنده سالن کنفرانس 50 متر طول و 10 متر ارتفاع دارند.
کـارهــای مـربــوط بـه طـراحـی و مـهـنــدسـی ایــن سـقـف هــا تــوســط شــرکــت هــنــدی CompositeDesigns & Technology of Pune (CDT) وشرکت بحرینی BFG International Ltd فعالیتهای مربوط به ساخت، سوار کردن و نصب را بر اساس روش های مورد تأئید استاندارد ISO – 9000 به انجام رسانیده است.

مدیر اجرائی شرکت (CDT ) آقای کلهاتکار معتقد است بعلت سنگینی نسبی فلزات و سیمان نسبت به مواد کامپوزیتی انجام این پروژه با مواد سنتی ( سیمان و فلزات ) از نظر اقتصادی مقرون بصرفه نبود.
جهت تسهیل در فرآیند قالب گیری و نقل و انتقال قطعات، هر یک از طاق نماها به 6 بخش تقریباً هم وزن تقسیم شدند و هر یک از پانل ها با فلنجهای مربوطه قالبگیری و ساخته شدند که در خاتمه با پیچ و مهره بهم وصل گردیدند.

تجهیزات قالبگیری و ریخته گری مواد کامپوزیتی در محل کارگاه برپا شد تا مجبور به حمل قطعات بزرگ در فواصل زیاد جاده ای نشوند. فرایند ساخت قطعات کامپوزیتی با استفاده از طراحی کامپیوتری ( CAD ) و توسط یک دستگاه ( CNC ) انجام گردید.

دستگاه( CNC ) برای قالب گیری هر قطعه کامپوزیتی یک شابلون چوبی میبُرید سپس هر یک از قالبها از سیمان مسلح ( بتون – آرمه ) ساخته شد و سطح داخلی آن با سنگ مرمر صیقل داده شده تکمیل میشد.

کـارگـران شــرکـت BFG بـحـرین بـرای قـالـب ریـزی قـطـعـات کـامـپـوزیـتی از روش دسـتـی
( HAND – LAY – UP ) استفاده کردند. به منظور بالا بردن استحکام و پائین نگهداشتن وزن، هسته اصلی قطعات مشابه کندوی زنبور عسل بصورت ( Honeycomb ) ساخته میشدوسپس بین لایه هائی ازکامپوزیت متشکل ازالیاف فایبرگلاس و(Woven - roving )و پلی استر ضد شعله ( Firepel K133 ) قرار داده میشد.


:biggrin:sorry


تازه منظورتونو متوجه شدم
 

sara_r

کاربر بیش فعال
معضلات كامپوزيت‌هاي الياف شيشه

كامپوزيت‌ها در حقيقت تركيبي از الياف تقويت‌كننده با يك رزين پليمري به شمار مي‌آيند
.
يك قطعه كامپوزيتي ساخته‌شده از جنس الياف شيشه پس از اتمام عمر خود در طبيعت باقي مي‌ماند و مانند مواد آلي، نمي‌تواند توسط باكتري‌ها تجزيه شود. اين مشكل حتي با سوزاندن قطعه كامپوزيتي به قوت خود باقي است؛ چراكه سوزاندن تنها قسمت پليمري قطعه را به طبيعت برگشت مي‌دهد و الياف شيشه در حين حرارت ديدن همچنان بدون تغيير باقي مي‌مانند. حتي اگر بخواهيم اين الياف را مجدداً مورد استفاده قرار دهيم، خواهيم ديد كه بعد از چند بار بازيافت كردن، الياف مقاومت مكانيكي خود را از دست مي‌دهند و به صورت ضايعات بلااستفاده در خواهند آمد.
از سويي الياف شيشه نسبت به آهن معمولي گرانتر است و همين عامل قيمت بالا باعث شده است كه در بسياري موارد، استفاده از آهن به‌صرفه‌تر از الياف شيشه (فايبرگلاس) باشد. علاوه بر آهن، آلومينيوم نيز به دلايل قابليت‌هاي بالايي كه در فرايندهاي شكل‌دهي از خود نشان مي‌دهد و همچنين مقاومت در برابر خوردگي، از رقباي كامپوزيت‌ها محسوب مي‌شود.
اين دو معضل باعث كند شدن ميزان استفاده از كامپوزيت‌ها در صنايع ساختمان و خودرو گرديده است.

كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي
براي مقابله با اين دو نقيصه، فعاليت‌هاي گسترده‌اي جهت استفاده از الياف طبيعي همچون كنف و چتايي در ساخت قطعات كامپوزيتي صورت گرفته است. اين فعاليت‌ها طي دهه گذشته به نحو چشمگيري افزايش يافته است و از سوي كشورهاي مختلف توسعه يافته و در حال توسعه همچون آمريكا، هند و غيره دنبال مي‌شود.
الياف طبيعي بسيار سبك بوده و فوق‌العاده ارزانتر از الياف شيشه هستند. اين الياف خواص مكانيكي بسيار خوبي از خود نشان مي‌دهند و به سادگي در انواع فرايندهاي شكل‌دهي كامپوزيت‌ها از قبيل پالتروژن يا قالب‌گيري فشاري قابل استفاده هستند. برخلاف آنچه كه از الياف طبيعي انتظار مي‌رود سرعت اشتعال كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي بسيار پايين‌تر از حد تصور است.
اين الياف از نظر مقاومت و قيمت، حد واسط پلاستيك‌ها و كامپوزيت‌هاي الياف شيشه (فايبرگلاس) محسوب مي‌گردند. بنابراين در ساخت قطعات تزئيني و ساير مواردي كه نيازمند مقاومت فوق‌العاده نيست (اصطلاحاً سازه‌هاي غيرباربر) رقباي مناسبي براي پلاستيك‌ها، فايبرگلاس و حتي چوب و آهن به شمار مي‌آيند. در مقام مقايسه نيز كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي نسبت به بهترين پلاستيك‌‌ها تا سي درصد مقاوم‌تر هستند.
مجموع اين عوامل باعث گرديده است كه صنايع ساختمان و خودرو به عنوان بزرگترين صنايع مصرف‌كننده كامپوزيت‌ها، استقبال مناسبي از كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي بنمايند.

صنعت خودرو
كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي مورد استفاده در خودروسازي را مي‌توان به دو دسته تقسيم‌بندي نمود:
1- نخست آنهايي كه صرفاً در ساخت قطعات تزئيني به كار مي‌روند و نياز به مقاومت چندان بالايي ندارند.
2- دسته ديگر آنهايي كه كاربرد نيمه باربر دارند و لازم است تا مقاومت مكانيكي نسبتاً بالايي از خود نشان دهند.

دسته اول بيشتر در ساخت قطعات داخل اتاق خودرو همچون رودري، طاقچه عقب و داشبورد كاربرد دارند. دسته دوم در ساخت پوشش سقف و صندوق عقب مورد استفاده قرار مي‌گيرند و لازم است تا در برابر ضربه و بار اعمالي استحكام لازم را داشته باشند.
كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي مصرفي در قطعات خودروها علاوه بر داشتن حداقل خواص مكانيكي، از رفتار شكست بسيار خوبي برخوردار هستند. اين كامپوزيت‌ها به صورت غيرناگهاني و تدريجي مي‌شكنند و همچنين در حين تصادفات، كمتر لبه‌هاي تيز و برنده كه سرنشين خودرو را زخمي كند توليد مي‌كنند.
اين كامپوزيت‌ها به طور خلاصه نسبت به مواد متداول از خواصي مناسب زير برخوردارند:
1) سطح نهايي بسيار صاف و نرمي دارند.
2) ظاهر آنها بسيار بهتر از پلاستيك‌هاي ارزان‌قيمت است.
3) ازنظر حرارتي در برابر شعله بسيار مقاوم‌تر از پلاستيك‌ها هستند.
4) جاذب اصوات بيروني هستند.
5) به مرور زمان تغيير شكل نمي‌دهند.
6) نسبت به تغييرات جوي همچون رطوبت مقاوم هستند.
7) هزينه پاييني دارند.

صنعت ساختمان


صنعت ساختمان يكي از بزرگترين بازارهاي كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي به شمار مي‌آيد. استفاده از كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي به عنوان جانشين‌هاي مناسب چوب و آهن در ساخت‌وساز به شدت در حال گسترش است. در ساخت پارتيشن‌ها، سقف‌هاي كاذب، حصارها نرده‌ها، كف‌ها و نماي ديوارها به خوبي مي‌توان از اين نوع كامپوزيت‌ها استفاده كرد. در كشورهاي آسيايي ساخت كيوسك‌ها، خانه‌هاي پيش‌ساخته، خوابگاه‌ها، سايبان‌ها و پناهگاه‌ها به كمك اين كامپوزيت‌ها مورد استقبال فراوان واقع شده است.

اين كامپوزيت‌ها در مقايسه با فايبرگلاس و آهن بسيار ارزانتر بوده و بسيار سبك‌تر است. كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي مصرف‌شده در ساختمان را با انواع فرايندهاي شكل‌دهي مي‌توان به سهولت توليد نمود. اين الياف به راحتي مي‌توانند به صورت پروفيل‌هاي پالتروژني كه در ساخت قاب‌ها به كار مي‌روند شكل داده شوند. همچنين پانل‌هاي توليدشده به روش تزريق رزين مي‌توانند به عنوان جانشين‌هاي مناسبي براي فيبرهاي چوبي و صفحات MDF مطرح شوند. به كمك فرايند پرس گرم نيز مي‌توان تخته‌هاي بسيار نازك با ضخامت‌هاي گوناگون را تهيه نمود كه در ساخت روكش‌هاي تزئيني كاربرد دارد. سطوح اين كامپوزيت‌ها نيز مشابه چوب بوده و به كمك يك لايه جلادهنده براقي ويژه‌اي پيدا مي‌كنند.
امروزه استفاده از كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي به عنوان روكش‌هاي تزئيني شكيل در بسياري از كشورها دنبال مي‌شود. در جدول زير يك مقايسه تطبيقي بين كامپوزيت الياف شيشه و كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي متداول آورده شده است:


الياف نارگيل الياف چتايي الياف كنف الياف شيشه
وزن مخصوص (g/cm3) 25/1 46/1 48/1 55/2
استحكام كششي(MPA) 220 800-400 900-550 2400
جذب رطوبت كامپوزيت نهايي (%) 11 17-12 12 7
قيمت (/kg $) 5/0 –25/0 35/0 8/1-6/0 3/1

مأخذ:
سايت www.TIFAC.Org.in
 

maryam95

کاربر فعال
اوني كه تو ميگي نماي،عزيز جون
مگه اينكه سقفت بار بر نباشه و يه پوسته تزييني روي سقفت باشه

عمرانياي عزيز كه اكثرا دوستو همكارمم هستند و خيليم دوسشون دارم
كامپوزيت كه جنسش 1نوع الومينيومه و كاربريش تزئينيه نه باربر
واسه سقفم نميزنن چون با 1زلزله مياد پائين كاربرد اصليش تو نماست
سقف يا بايد اماده باشه يا با قالب و شمع و...ساخته بشه نوع سومي نداريم البته با خرپا و سازه فضائي و...كاري ندارم
فقط پيشرفت شمعهاي چوبي اين بود كه به جاش از جكهاي فلزي استفاده ميكنن

من از استاد مصالحم پرسیدم ایشون کاملا برام توضیح دادن که سقف های کامپوزیت چطورین.وگفتن اصلا کامپوزیت به معنای مرکب هستش.حالا نمی دونم این دوستان چطور میگن سقف کامپوزیت وجود نداره. از امیر آقا که ترم هفتن و کارهای اجراییشون یه طوماره تعجب میکنم.
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
:)

:)

با اينكه كار ربطي به ترم نداره ولي محض اطلاع ترم 7ترم ما قبل اخرم
قسمتي از رزمه ي كاريمم ميزارم واست:
طراحی:طراحی 2بلوك اپارتمان 7طبقه,1اپارتمان تجاری مسكونی 5طبقه طراحي اپارتمان 5طبقه
اجرا:تمام كارای بالائی ونظارت و اجرا كردم+چنتا خونه مسكونی دیگه+همكاری تو اجرای پروزه راه سازی كشیدن خط اهن به نیروگاه شهرستان بناب
فعالییت:دفتر گروه طراحی و معماری دارم تو تبریز اسمشم تكساست
هر كمكی از دستم بیاد صمیمانه در خدمتم

لطفا شمام اينقدر زود عصبيو ناراحت نشين داريم اينجا بحث علمي ميكنيم كه بچه ها استفاده كنند كلكل كه نميكنيم چون بزرگ شديم
ضمنن ازينكه من كفشهام عمرانيه ناراحت نشو چون من همش پام تو كفش عمرانياس تا جائي كه جا واسه خودشون نميزارم كسيكه بخواد پيشرفت كنه بايد خيلي با ظرفيت باشه شما در مورد معماري نظر بدي من خيلي خوشحالم ميشم اينجا همه دوستيم:gol:


خوب دوست عزیز . ممنون که انقدر شما فعالیت دارید :) منم مدتیه درسم تموم شده . یک خوابگاه ورزشی با سوله توی شهر کاشان ساختیم تو اجراش بودم تا نازک کاری . الان هم 7-8 ماهی هست که مجموعه سینمایی آزادی رو اجرا کردیم :) البته من جوجه مهندسی بیش نیستم . منم هر کمکی از دستم بر اومده تاحالا در خدمت دوستان بودم . اگر هم جایی تند رفتم شما هم ببخشید ولی خوب دیگه ...
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عزيزم يعني اگه ساختمون پيش ساخته باشه شما سقف رو جزئي از سازه نميدونين:surprised::surprised::surprised::surprised::warn::warn::que:سقف باربره و...
اما تو ساختمون 1معني داره غيره اين باشه زمين و زمان بهم ميريزه


همیشه و همه جا سقف جزئی از سازه هستش . شما هیچ جایی هم پیدا نمیکنید حتی در سازه های پیش ساخته که سقف به تیرها و ستون ها درگیر نشده باشه . حالا حتی شده با 5 سانتیمتر ملات ! توی ساختمون هم همین کامپوزیت یک معنی میده و اون هم اونی بود که من در چندین پست قبل چند ماه پیش گفته بودم . درسته به این ورق های آلمینیومی هم کامپوزیت گفته میشه ولی سقف سازه ای نیست . مثل سقف های کاذب کناف داره عمل میکنه . تازه فقط در سیستم های سقف کامپوزیت ما همین آلومینیوم رو به عنوان تنها مرجع نداریم و چندین مدل داره :) از شما که اینهمه سابقه اجرائی و طراحی دارید بعیده و اینکه معذرت میخوام میپرسم شما چطوریه درستون تموم نشده اجازه اجرا و طراحی دارید ؟ یعنی توی معماری انقدر بی در و پیکره که بدون نظام مهندسی اجازه طراحی و اجرا میگیرد ؟
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من از استاد مصالحم پرسیدم ایشون کاملا برام توضیح دادن که سقف های کامپوزیت چطورین.وگفتن اصلا کامپوزیت به معنای مرکب هستش.حالا نمی دونم این دوستان چطور میگن سقف کامپوزیت وجود نداره. از امیر آقا که ترم هفتن و کارهای اجراییشون یه طوماره تعجب میکنم.


خوب اشتباهی سهوی بوده :) شما دیگه سخت نگیر . به هر حال در حال حاضر برای سازه های فولادی بهترین و سبک ترین و اقتصادی ترین روش برای احرای سقف همین مدل کامپوزیت هستش .
 

E.s.m.m

عضو جدید
به اونا میگن شمع که در واقع یک نوع نگهدارنده(جک)موقت برای سقف است در واقع چون درسقفهای تیرچه بلوک بتن در روزهای اولیه هنوز حداکثر مقاومت خود را بدست نیاورده است با فقدان چنین وسیله ا ی امکان فرو ریختن سقف وجود دارد البته در همه سقفها جک بکار نمیرود مثلادر سیستم سقف کرومیت چون تیرچه هابه تنهایی قادر به تحمل وزن خود/بلوک/بتن خیس و عوامل اجرایی را داراست نیازی به شمع بندی نمی باشد
 

algh

عضو جدید
سوالات اجرایی ساختمان

سوالات اجرایی ساختمان

با سلام خدمت دوستان عزیز:w36:
من به یه سوالی برخورد کردم که تا امروز نتونستم حلش کنم، گفتم از شماها کمک بخوام شاید بتونین کمکی کنین:
در کارهای ساختمانی چه جوری میشه میزان کار یه اکیپ پیمانکاری را در یک روز به دست آورد؟؟؟ البته از طریق تجربی نه! چون باید قبل از شروع عملیات این اعداد رو بدونم....( از آنالیز بها هم نتونستم استفاده کنم...)
خوشحال میشم که اگه اطلاعاتی دارین راهنمایی کنین...:gol:
 

سپیدار

کاربر بیش فعال
با سلام خدمت دوستان عزیز:w36:
من به یه سوالی برخورد کردم که تا امروز نتونستم حلش کنم، گفتم از شماها کمک بخوام شاید بتونین کمکی کنین:
در کارهای ساختمانی چه جوری میشه میزان کار یه اکیپ پیمانکاری را در یک روز به دست آورد؟؟؟ البته از طریق تجربی نه! چون باید قبل از شروع عملیات این اعداد رو بدونم....( از آنالیز بها هم نتونستم استفاده کنم...)
خوشحال میشم که اگه اطلاعاتی دارین راهنمایی کنین...:gol:

با سلام و احترام .
از سوالتون چند برداشت داشتم که به خاطر صرفه جویی در وقتتان به هر برداشت اشاره و پاسخ و در پایان منابعی که برای یافتن پاسخ سوالتان به انها مراجعه کردم را ذکر میکنم .
1.ایا منظور شما از یافتن میزان ِ کار ِ یک اکیپ پیمانکاری در یک روز ، فهمیدن حجم کاری است که انجام داده ؟ که البته بعید میدانم چنین منظوری داشته باشید . چرا که اگر این مورد سوال شما باشد ، به سادگی قابل استخراج است . چنان که حجم کاری ( خواه متر مربع یا مکعب یا طول یا . . . ) موجود است و به راحتی قابل اندازه گیری و کنترل .

2. ایا منظور شما از یافتن میزان ِ کار ِ یک اکیپ پیمانکاری در یک روز ، دانستن ِ حجم کاری است که یک اکیپ ِ پیمانکاری " میتواند " انجام دهد ؟
اگر اینگونه استنباط از پرسشتان صحیح تر باشد ، باید بگویم " مدیریت پروژه " که در ان " مدیریت زمان " از اهمیت بالایی برخوردار است ، از مباحث بسیار مهم و مطرح در امور ساخت و ساز در تمام دنیا ست .
برای مدیریت ِ پروژه ، سیستم های مختلفی وجود دارد که حتما بهتر از من با انها اشنایی دارید .
انچه که اهمیت بسیار دارد ، مطالعه بر روی حرکت و زمان است . مطالعه بر روی حرکت ، عبارتست از مطالعه روی تمامی حرکاتی که برای انجام یک فعالیت و یا یک کار بخصوص صورت میگیرد تا بدین وسیله بتوان کلیه حرکات زائد و اضافی را حذف نمیود ، تا بر راندمان دستگاه تولیدی افزوده شود .
مراحل مختلف مطالعه حرکت را میتوان به سه دسته تقسیم بندی کرد :
1. تجزیه و تحلیل مراحل مختلف کار
2.بهره برداری از وسایل
3. زمان لازم با توجه به استاندارد های موجود برای انجام هر کار بر حسب مورد تا اتمام عملیات.
در ساختمانهای کوچک ، ( که طبیعتا گروه های پیمانکاری کوچکی را نیز شامل می شود ) این برنامه ریزی ها معمولا در فکر و یا ذهن اجرا کننده شکل میگیرد و یا از سیستم " زمان بندی خطی " که در گذشته نیز متداول بوده استفاده میشود . که عبارتست از یک جدول بسیار ساده ولی کاربردی که در ستون افقی ان زمان و ستون عمودی ان عملیاتی که باید اجرا گردد مشخص می شود و پیشرفت و یا پس رفت کار بر اساس ان مشخص میگردد .
اما روش دیگر روش مسیر بحرانی یا c.p.m
که از ان در پروژه های بزرگ استفاده می شود .
در حال حاضر روش مورد اشاره به دو صورت استفاده می شود :
1. روش مسیر بحرانی critical path method که اختصارا ان را c.p.mمی نامند
2.روش ارزیابی و بررسی فنی program evalution and review technique که اختصارا p.e.r.t گفته می شود.
معمولا روش اول مواقعی استفاده میشود که پروژه قبلا مورد اجرا گذاشته شده باشد ( یا مشابه ان مورد اجرا قرار گرفته باشد ) و با استفاده از " تجربیات " زمان بندی پروژه ی قبلی و وارد کردن پارامتر های موجود در پروژه ی مورد نظر برنامه ریزی انجام و پروژه اجرا میگردد.
و مورد دوم زمانی است که پروژه منحصر به فرد بوده و مشابهی نداشته باشد .
در روش سی . پی . ام سه مرحله بررسی و مورد مطالعه قرار میگیرد .
1. طرح ریزی
2. محاسبه و تنظیم
3. کنترل
از توضیح بخش طرح ریزی، به علت کمبود وقت و زمانی کا تایپ مطالب میبرد صرف نظر میکنم .
اما در بخش محاسبه و تنظیم :
پس از انکه مرحله ی طرح ریزی با داشتن یک شبکه ( شبکه ای استوار بر پایه گراف ها و مسائل ریاضی مربوط به ان ) به پایان رسید ، " ارزیابی فعالیت های موجود در شبکه شروع میگردد . و در این رابطه ، زمان مورد نیاز برای انجام یک فعالیت تعیین میگردد .
بسیار مهم برای سوال شما :

زمان یک فعالیت با توجه به : مقدار کار و حجم عملیات ، و نیز منابع کاری ، مشخص میگردد .
برای تعیین زمان فعالیت ، حالت های زیر را باید مد نظر داشته باشیم :
الف : زمان نرمال
ب: زمان فشرده
ج: زمان مناسب

در پایان ذکر این نکته ضروری است که در پروژه های ساختمانی ، ما همواره با " بازه " های زمانی مواجه هستیم . از انجا که عوامل و پارامتر های متنوع و گاه غیر قابل پیش بینی و حتی محاسبه ای در کار وجود دارد ، تعیین حجم کاری که یک گروه پیمانکاری در " یک روز " میتواند انجام دهد ، به صورت خیلی دقیق ، میسر نیست . چنان که نیازی هم به انجام این کار و این حد از دقت نیست . در تمامی برنامه ها ، ضرایبی برای این پارامتر ها در نظر میگیرند که زمان مورد محاسبه منطقی تر باشد .
همچنان که خودتان هم به صورت ناخوداگاه در سوالتان، به صورت کلی ذکر کردید و بیان نکردید که یک " اکیپ پیمانکاری " اصلا یعنی چه ؟ متشکل از چند نفر هستند ؟ با چه مهارت هایی ؟ با چه ابزار و امکاناتی؟ برای چه کاری ؟ در چه شرایطی؟ و . . .

امیدوارم توانسته باشم تا حدی پاسخ سوال نسبتا مبهم شما را بدهم .
ذکر این نکته را ضروری میدانم که من در زمینه ی مورد پرسش شما کاملا بی سواد و کم اطلاع بوده و انچه ذکر شد ، حاصل مطالعه ی چند کتاب و جزوه ای است که در زیر اسامی شان ذکر می گردد :
1. اشنایی با اصول مدیریت ساختمان و کارگاه _ گرداوری و تالیف : مهندس موسویان
2.متره و براورد _ مهندس پور حصیری
3. مقررات ملی ساختمان _ مبحث 2
4. دو فایل پی دی اف که در ادامه می اید، میتواند بسیار مفید باشد .
 

پیوست ها

  • 431.pdf
    96.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 587.pdf
    245.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

hadi manafi

عضو جدید
با تشکر ویژه از سپیدار عزیز برا توضیحات عالیش
اگه می خواین ساعت کار هر نفرو بدونین تو چاپای قدیمی زارعی تو کتاب متره و براوردش که جلد سبز داره میزان کار بر حسب ساعت آورده شده که مشخص کننده ساعت - کار است مثلا گفته یک کارگر در عرض مثلا یه ساعت میتونه دو متر مکعب شنو تا 50 متر جابجا کنه و ...
 

algh

عضو جدید
تشکر از سپیدارعزیز

تشکر از سپیدارعزیز

با سلام و احترام .
از سوالتون چند برداشت داشتم که به خاطر صرفه جویی در وقتتان به هر برداشت اشاره و پاسخ و در پایان منابعی که برای یافتن پاسخ سوالتان به انها مراجعه کردم را ذکر میکنم .
1.ایا منظور شما از یافتن میزان ِ کار ِ یک اکیپ پیمانکاری در یک روز ، فهمیدن حجم کاری است که انجام داده ؟ که البته بعید میدانم چنین منظوری داشته باشید . چرا که اگر این مورد سوال شما باشد ، به سادگی قابل استخراج است . چنان که حجم کاری ( خواه متر مربع یا مکعب یا طول یا . . . ) موجود است و به راحتی قابل اندازه گیری و کنترل.... ..


مهندس سپیدار عزیز از این همه حوصله و دقت و وقتی که برای اینجانب گذاشتید کمال تشکر رو دارم.....:w27:
بسیار بسیار مفید بود و من رو تحت تاثیر قرار داد که اطلاعات فنی دقیق و مهم چقدر میتونه در واضح سازی یک سوال مبهم نقش داشته باشه...:w10:
ضمنا نحوه نگارش و دسته بندی مطالب جنابعالی بسیار آموزنده بود....;)
در پایان ضمن تشکر فراوان از لینک ها و منابع عنوان شده،مطمئنم که تنها یک تشکر نمیتواند بتنهایی زحمات شما را جبران نماید...با تمامی این اوصاف کمال تشکر را دارم.....:gol::gol::gol:
 
  • Like
واکنش ها: raha

hamidfar

عضو جدید
سقف کاذب

سقف کاذب

سلام دوستان یه مشکلی دارم برای یک ساختمان قدیمی با سقف تیرچه بلوک سقف کاذب طراحی کردم حالا می خواستم بدونم چه جوری به سقف اصلی متصلش کنم خواهشا عملی و دقیق پاسخ بدید ممنون .
 

محـسن ز

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام دوست عزيز
نوع سقف كاذب چي هست اگر از نوع كناف هست كه مشكلي نداره نگه دارندهاي كناف را به زير تيرچه ها با ميخ و چاشني بكوبيد وسقف را اجرا كنيد و اگر رابيتس و گچ هست ميتوانيد سقف را سوراخ كرده واز بالا ميلگرد اويزان كنيد وگارگاه سقف رابيتس را به انهامتصل كنيد ولي اگرروي سقف شما كف سازي انجام شده بهترين گزينه كناف يا سقف هاي سبك ديگر است البته من خيلي صاحب نظر در اين مقوله نيستم دوستان مجري ساختمان بهتر تجربه دارند
 

reza2011

عضو جدید
سلام
جالب بود ولی من این دال دو طرفه رو نفهمیدم

دال 2 طرفه يعني خمش در سقف در 2 امتداد انجام يمشود . نمونه بارز اين دال سقف ترمينال غرب در تهران يا سقف ترمينال جنوب ميباشد . اين سقف از نوع دال قارچي اجرا شده و نوعي دال 2 طرفه ميباشد . نمونه دال يك طرفه سقفهاي تيرچه بلوك ميباشد كه در ساختمانهاي مسكوني بيشترين كاربرد را دارد .
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آخرین ویرایش:

reza2011

عضو جدید

Similar threads

بالا