[h=2]صنعت - همشهری جوان نوشت:[/h] [h=4]ساختمانی در بلوار آفریقا، جایی است که احمد نعمتبخش، دبیر اصفهانی انجمن خودروسازان ایران را ملاقات میکنیم. مردی که طی این چند ماه اخیر، هر روز با صحبتها و اظهارنظرهایس در صدر اخبار بوده است. او با اینکه به قول خودش میخواهد جواب هر سوالی را با منطق بدهد، اما با تورم غیرمنطقی این روزها طبیعتاً جوابهای او هم غیرمنطقی به نظر میرسد. برای همین تلاش کردیم با مرد معروف خودروسازی ایران از هر دری صحبت کنیم. او هم با سعهصدر جوابمان را دارد و تقریبا سوالی را بیجواب نگذاشت. هرچند در بعضی موارد، برخی سئوالاتمان موجب فرافروخته شدنش شد و تا قطع مصاحب هم پیش رفت ولی در نهایت همه چیز به خیر گذشت.
الان جوانها چه جوری باید ماشین بخرند؟
خب میتوانند بروند و در سایت شرکتهای خودروساز ثبتنام کنند و خودرویشان را تحویل بگیرند.
بعد از چند ماه؟
بالاخره این به خاطر این هست که شرایط جوری تغییر کرده که الان ما به اینجا رسیدهایم؛ یعنی خودروسازان با افت تولید روبهرو شدهاند. از آن طرف یکسری تعهدات قبلی هم وجود داشته. به خاطر همین، تحویلها به صورت بلند مدت درآمده است.
قبلاً یک جوان 5 میلیون پیش میداد و بقیهاش را هم به صورت اقساطی. اما الان دیگر این شرایط نیست.
خب این را شما باید بروید از آقای بهمنی سوال کنید که چرا شرکتهای لیزینگ را فعال نکردهاند. خودروسازان خودشان سال گذشته 4 هزار میلیارد تومان به صورت لیزینگ خودرو دادهاند. این باعث شد که نقدینگی خود سازندهها کاهش پیدا کند. در جلسهای هم که با آقای رحیمی، معاون اول دولت داشتیم، قرار شد که 2 هزار میلیارد به خودروسازان بدهند که تا الان ندادهاند.
خود شما با این شرایط، خودرو میخرید؟
بله من میخرم.
باوجود تمام این دلایل بازیها و نوسانات قیمت؟
بله. هنوز خرید خودرو با این قیمت، به نفع است.
شما قبلاً گفته بودید اگر شورای رقابت، قیمتها را کاهش بدهد، خودروسازان خودرو تحویل نمیدهند.
نه اینکه ما نخواهیم تحویل بدهیم. به ما میگویند که قیمت را 20 درصد بیاورید پایین. ما هم به قطعهساز میگوییم قیمتت را بیاور پایین. وقتی قطعهساز قبول نکند و قطعهای ندهد، خب خودرویی هم وجود نخواهد داشت.
الان با این شرایط، پراید 17 میلیون میارزد؟
بله. میارزد. چون طی این چند وقت، همه چیز گران شده، تازه خودرو دو برابر گران شده ولی بقیه اجناس سه برابر گران شده است. الان دستمال کاغذی سه برابر شده است. کود حیوانی قیمتش سه برابر شده است. تازه ما دو برابر افزایش قیمت داشتهایم. خود مسئله ارز.
به ما ارز مرجع و مبادلهای نمیدهند. ما با دلار 3500 تومانی مواد اولیه و قطعه وارد میکنیم اما حساسیت فقط روی خودرو است.
شاید چون خودرو تاثیر بیشتری روی زندگی مردم دارد و از ضروریات زندگی است.
یخچال ضروری نیست؟ پراید الان 5 هزار دلار در میآید. 5 هزار دلار گران است؟
ما که دلار خرج نمیکنیم.
باز شما حرف خودتان را میزنید! من میگویم من ورقی که میخریدهام کیلیویی 1500 تومان، الان شده 4000 تومان. شما باید بروید از فولاد مبارکه بپرسید که چرا گران کرده است.
مگر اینها داخل تولید نمیشود؟ مگر ما نمیگوییم که خودروی ملی داریم؟ خب باید قیمتش پایین باشد دیگر!
ما به معنای اینکه تمام اجزای خودرو در داخل تولید شود، خودروی ملی نداریم، مثلا سمند، تمام حقوقش متعلق به خودمان است ولی روی پلت فرم پژو اجرا شده است. زمانی که ما چنین کاری را انجام دادیم، رنو حاضر شد با ما همکاری کند و در واقع یک نوع آبروی ملی هم هست.
اما مردم که نمیتوانند با این قیمتها خودرو بخرند؟
خب ما که مسئول قدرت خرید مردم نیستیم.
اگر مردم خودرو نخرند، کارخانه ورشکسته میشوند؟
بله. این مشکل هم هست. ما واقعاً دلمان نمیخواهد که خودرو را گران کنیم. توی سالهای گذشته هم با افزایش تولید و کاهش سود و فروش بیشتر، مشکلاتمان را حل کردهایم. واقعاً به نفع خودروساز هم نیست که گران بفروشد. ما الان به دولت گفتهایم اگر شرایط بانکی و گشایش اعتبار را تصحیح کنند (الان برای گشایش اعتبار، 120 درصد از ما میگیرند که قبلاً 10 درصد بوده است) و ارز مرجع به ما بدهند، ما میتوانیم قیمت پراید را تا 13 میلیون تومان پایین بیاوریم. البته سایر شرکتها که اکثرا هم دولتی هستند، باید با قیمت سابق به ما مواد اولیه بدهند.
این هم که غیرممکن است.
خب ما چکار کنیم؟ همه چیز با هم گران شده است. ما راهی غیر از این نداشتهایم. سال گذشته حق سهامداران ما از بین رفته است. یعنی غصب شده که از نظر شرعی حرام است. سهام ایرانخودرو از 150 تومان، رسیده به زیر 100 تومان.
چرا قیمت بازار کمتر از کارخانه است؟
چون یک عده قبل از افزایش قیمتها خودرو خریدند و حالا دارند با قیمت پایینتر میفروشند.
با این شرایط، خودروسازهای ما در حال ورشکستگی هستند؟
به یک معنا، بله ورشکستهاند.
ولی حرف این است که این 17 میلیون برای یک خوردو با این کیفیت برای مردم ما زیاد است.
باز شما حرف خودتان را میزنید. بهتر است این دستگاهتان را خاموش کنید و بروید و بقیهاش را هم نمیخواهد بنویسید! هرچه من منطقی صحبت میکنم، شما گوش نمیدهید! با همین کارهای امثال شما، انشاءالله این صنعت از بین میرود و آن وقت باید بروید همین پراید را 30 میلیون بخرید. بعد میگویید کاش این کار را نمیکردیم.
ما چه کارهایم این وسط؟
نه اتفاقاً شما خیلی تاثیر دارید با این کارهای شما که زیر بار واقعیت نمیروید، این صنعت میخوابد و دودش توی چشم همه میرود.
نمیگویید این همه جلسه میگذارید، دولت چه جوابی میدهد؟
عزیز من، دولت هزار تا گرفتاری دیگر دارد. بعد بیاید مشکل من را حل کند؟ شما چه حرفی میزنید؟!
چشمانداز خودروسازی را روشن میبینید؟
نه خیر. آینده مبهمی در انتظار این صنعت است و احتمال تعطیلی زودرس هم وجود دارد.
در حال حاضر، سود فروش پراید به عنوان ارزانترین خودرو، برای سایپا چقدر است؟
نهایت، 700 - 600 هزار تومان.
..................
............
.......
....
[/h]
الان جوانها چه جوری باید ماشین بخرند؟
خب میتوانند بروند و در سایت شرکتهای خودروساز ثبتنام کنند و خودرویشان را تحویل بگیرند.
بعد از چند ماه؟
بالاخره این به خاطر این هست که شرایط جوری تغییر کرده که الان ما به اینجا رسیدهایم؛ یعنی خودروسازان با افت تولید روبهرو شدهاند. از آن طرف یکسری تعهدات قبلی هم وجود داشته. به خاطر همین، تحویلها به صورت بلند مدت درآمده است.
قبلاً یک جوان 5 میلیون پیش میداد و بقیهاش را هم به صورت اقساطی. اما الان دیگر این شرایط نیست.
خب این را شما باید بروید از آقای بهمنی سوال کنید که چرا شرکتهای لیزینگ را فعال نکردهاند. خودروسازان خودشان سال گذشته 4 هزار میلیارد تومان به صورت لیزینگ خودرو دادهاند. این باعث شد که نقدینگی خود سازندهها کاهش پیدا کند. در جلسهای هم که با آقای رحیمی، معاون اول دولت داشتیم، قرار شد که 2 هزار میلیارد به خودروسازان بدهند که تا الان ندادهاند.
خود شما با این شرایط، خودرو میخرید؟
بله من میخرم.
باوجود تمام این دلایل بازیها و نوسانات قیمت؟
بله. هنوز خرید خودرو با این قیمت، به نفع است.
شما قبلاً گفته بودید اگر شورای رقابت، قیمتها را کاهش بدهد، خودروسازان خودرو تحویل نمیدهند.
نه اینکه ما نخواهیم تحویل بدهیم. به ما میگویند که قیمت را 20 درصد بیاورید پایین. ما هم به قطعهساز میگوییم قیمتت را بیاور پایین. وقتی قطعهساز قبول نکند و قطعهای ندهد، خب خودرویی هم وجود نخواهد داشت.
الان با این شرایط، پراید 17 میلیون میارزد؟
بله. میارزد. چون طی این چند وقت، همه چیز گران شده، تازه خودرو دو برابر گران شده ولی بقیه اجناس سه برابر گران شده است. الان دستمال کاغذی سه برابر شده است. کود حیوانی قیمتش سه برابر شده است. تازه ما دو برابر افزایش قیمت داشتهایم. خود مسئله ارز.
به ما ارز مرجع و مبادلهای نمیدهند. ما با دلار 3500 تومانی مواد اولیه و قطعه وارد میکنیم اما حساسیت فقط روی خودرو است.
شاید چون خودرو تاثیر بیشتری روی زندگی مردم دارد و از ضروریات زندگی است.
یخچال ضروری نیست؟ پراید الان 5 هزار دلار در میآید. 5 هزار دلار گران است؟
ما که دلار خرج نمیکنیم.
باز شما حرف خودتان را میزنید! من میگویم من ورقی که میخریدهام کیلیویی 1500 تومان، الان شده 4000 تومان. شما باید بروید از فولاد مبارکه بپرسید که چرا گران کرده است.
مگر اینها داخل تولید نمیشود؟ مگر ما نمیگوییم که خودروی ملی داریم؟ خب باید قیمتش پایین باشد دیگر!
ما به معنای اینکه تمام اجزای خودرو در داخل تولید شود، خودروی ملی نداریم، مثلا سمند، تمام حقوقش متعلق به خودمان است ولی روی پلت فرم پژو اجرا شده است. زمانی که ما چنین کاری را انجام دادیم، رنو حاضر شد با ما همکاری کند و در واقع یک نوع آبروی ملی هم هست.
اما مردم که نمیتوانند با این قیمتها خودرو بخرند؟
خب ما که مسئول قدرت خرید مردم نیستیم.
اگر مردم خودرو نخرند، کارخانه ورشکسته میشوند؟
بله. این مشکل هم هست. ما واقعاً دلمان نمیخواهد که خودرو را گران کنیم. توی سالهای گذشته هم با افزایش تولید و کاهش سود و فروش بیشتر، مشکلاتمان را حل کردهایم. واقعاً به نفع خودروساز هم نیست که گران بفروشد. ما الان به دولت گفتهایم اگر شرایط بانکی و گشایش اعتبار را تصحیح کنند (الان برای گشایش اعتبار، 120 درصد از ما میگیرند که قبلاً 10 درصد بوده است) و ارز مرجع به ما بدهند، ما میتوانیم قیمت پراید را تا 13 میلیون تومان پایین بیاوریم. البته سایر شرکتها که اکثرا هم دولتی هستند، باید با قیمت سابق به ما مواد اولیه بدهند.
این هم که غیرممکن است.
خب ما چکار کنیم؟ همه چیز با هم گران شده است. ما راهی غیر از این نداشتهایم. سال گذشته حق سهامداران ما از بین رفته است. یعنی غصب شده که از نظر شرعی حرام است. سهام ایرانخودرو از 150 تومان، رسیده به زیر 100 تومان.
چرا قیمت بازار کمتر از کارخانه است؟
چون یک عده قبل از افزایش قیمتها خودرو خریدند و حالا دارند با قیمت پایینتر میفروشند.
با این شرایط، خودروسازهای ما در حال ورشکستگی هستند؟
به یک معنا، بله ورشکستهاند.
ولی حرف این است که این 17 میلیون برای یک خوردو با این کیفیت برای مردم ما زیاد است.
باز شما حرف خودتان را میزنید. بهتر است این دستگاهتان را خاموش کنید و بروید و بقیهاش را هم نمیخواهد بنویسید! هرچه من منطقی صحبت میکنم، شما گوش نمیدهید! با همین کارهای امثال شما، انشاءالله این صنعت از بین میرود و آن وقت باید بروید همین پراید را 30 میلیون بخرید. بعد میگویید کاش این کار را نمیکردیم.
ما چه کارهایم این وسط؟
نه اتفاقاً شما خیلی تاثیر دارید با این کارهای شما که زیر بار واقعیت نمیروید، این صنعت میخوابد و دودش توی چشم همه میرود.
نمیگویید این همه جلسه میگذارید، دولت چه جوابی میدهد؟
عزیز من، دولت هزار تا گرفتاری دیگر دارد. بعد بیاید مشکل من را حل کند؟ شما چه حرفی میزنید؟!
چشمانداز خودروسازی را روشن میبینید؟
نه خیر. آینده مبهمی در انتظار این صنعت است و احتمال تعطیلی زودرس هم وجود دارد.
در حال حاضر، سود فروش پراید به عنوان ارزانترین خودرو، برای سایپا چقدر است؟
نهایت، 700 - 600 هزار تومان.
..................
............
.......
....
[/h]