داژبوگ

dazhbog

عضو جدید
داژبوگ در کرواسی و بوسنیایی دابوگ ،در زیان صرب التین داژبوگ در زبان لهستانی داژبوگ (داژدبوگ)


داژبوگ یکی از خدایان اصلی اساطیر اسلاو است ،احتمالا یک خدای خورشید و ممکن است یک قهرمان فرهنگی بوده باشد . او یکی از معدود خدایان اسلاو ها هست که شواهد از پرستش این خدا در تمام مدت های اسلاو میتواند یافت شود .

داژبوگ که در واقع در تاریخ مردم کیف (کی اف ) به عنوان یکی از خدایانی است که مجسمه هایشان در مقابل کاخ پرنس ولادمیر کبیر در کیف در سال ۹۸۰ قرار داده شده است . زمانی که او به تخت نشست داژبوگ در قوانین تدوین شده اشاره شده است . علاوه بر این در حماسه های قرون وسطا روسیه به آن اشاره شده است

داژ + بوگ ( داژ از دازداو dazdau اوستا , بوگ یعنی خدا و احتمالا با بَگَ فارسی باستان هم ریشه !


اگر چه داژبوگ در افسانه های عامیانه شیطان نیست . اما همیشه به عنوان دشمن خدای مسیحیت یا مقدسین اسمانی است . در حالی که بعضی ها ممکن است تصور کنند این دشمنی در نتیجه شیطانیست که خدای خورشیدی اسلاویت دچار ان شده است بعد از آمدن مسیح وجو دارد تعدادی از نشانه های نسبتآ خوب که حتی خدای اصلی و مسیحی دابوگ یا داژبوگ دارای شهرت زیر زمینی بوده است .

در حالی که معنی داژبوگ هنوز به درستی مشخص نیست )که در بیشتر نامهای خدایان اسلاوی صدق میکند ) . با بررسی چندین نسخه پژوهشگران دریافتند و نظر دارند که داژد یا داژ از ریشه فعل داتی گرفته شده است که به معنی دادن (خدای دادن ) در حالی که این کلمه ترکیب با کلمه داژد در زبان اسلاوی ، در زبان اوستایی از ریشه دازدَ اَو به معنی هدیه دادن است ، این در حالی هست که دیگران نظر بر این دارند که داژ از ریشه اسلاوی باستان به معنی باران هست . و شاید این به خاطر این باشد که در آیین مربوط به کشاورزاننقش داشته است و بدین خاطر در میان مردمان اسلاوی دارای اهمیت بسیار زیادی بود و در میان خدایان !

داژبوگ در پهن دشت گیتی فرا گسترده است و بر اعمال همه نظاره دارد وبر تخت زرین خود که توسط چندین اسب به حرکت در میآید

-------------------
منبع : ویکیپدیا
 

dazhbog

عضو جدید
 
بالا