دانلود كتاب آبي اثر لودويگ ويتگنشتاين

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
1000011740.jpg

مروری بر کتاب

پژوهش‌‌های فلسفی

کتاب آبی گویایی کلیه‌ی مضامین اصلی ویتگنشتاین متأخر است ــ مضامینی بس غنی و با این وصف سخت به یکدیگر درپیچیده. کاربرد و معنا و نظریه‌ی سفسطه‌آمیز «نام»؛ فهم و سلطه‌ی تکنیک؛ قاعده‌ها، بازی‌های زبانی و «شکل‌های زندگی»؛ این آموزه‌ها، و ردّ «زبان خصوصی» همچون اجزاء پازلی با هم تطبیق می‌کنند. این کتاب، به لحاظ فشردگی‌اش، و گونه‌ای جاذبه‌ی مخصوص تحسین‌شده‌اش، می‌تواند معرفی خوبی بر ویتگنشتاین متأخر باشد… تنها در این‌جا [کتاب آبی] است که بازی‌های زبانی و مسائل مربوط به قاعده‌ها به کمال برجسته می‌شود. دیگر نمی‌توان در اهمیت موضوع دوم مبالغه کرد؛ فیلسوفان اخیر این مفهوم را به‌کار برده‌اند اما ندرتاً مثل ویتگنشتاین به بررسی آن پرداخته‌اند...

مباحث کتاب درآمدی به تفکر متأخر وینگنشتاین است و سعی در آشنایی مستقیم مخاطب با روش نوین فلسفه‌ورزی دارد تفکر فلسفی وینگنشتاین و اندیشه‌های قبلی وی در این نوشتار بسط داده شده است. مطالب کتاب مشتمل بر موضوعاتی چون حیطه‌ی فلسفه‌ی زبان و روان شناسی فلسفی است.

وینگنشتاین هم‌چنین درباره‌ی معنای واژه نیز صحبت کرده و تأکید می‌کند که هر واژه‌ای معنایی مستقل از کاربرد آن توسط ما ندارد و اشاره می‌کند که «فردی که در سردرگمی فلسفی است قانون را به شیوه‌ای می‌بیند که واژه به کار می‌رود». فلسفه آن گونه که ما این واژه را به کار می‌بریم، نبردی است علیه سحری که شکل‌های بیان بر ما اعمال می‌کنند.
 

پیوست ها

  • کتاب آبی .pdf
    2 مگایابت · بازدیدها: 0
بالا