دانش فنی تولید دمولسیفایر در ٢ حوزه نفتی کشور بومی سازی شد

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز


دانش فنی تولید مواد تعلیق شکن نفتی در حوزه اهواز-آسماری واقع در مناطق نفتخیز جنوب و ابوذر در جزیره خارگ بومی سازی و تستهای میدانی این پروژه با موفقیت انجام شد.


به گزارش خبرنگار شانا، گروه پژوهشی طراحی فرایندهای شیمیایی سازمان جهاد دانشگاهی تهران که به دنبال انعقاد قراردادی پژوهشی بین این سازمان و معاونت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در سال ٩١، مسئولیت بومی سازی تولید مواد تعلیق شکن نفتی را در دو حوزه نفتی ابوذر (جزیره خارک) و اهواز- آسماری در مناطق نفتخیزجنوب بر عهده گرفته بود، موفق به اجرای این پروژه و عملیاتی کردن آن شد.

براساس این گزارش، از آنجا که دمولسیفایرهای مصرفی در فرایند نمکزدایی از نفت‌خام، جزء مواد شیمیایی مهم و با اولویت در صنعت نفت به شمار می رود، بومی سازی این مواد، گام بزرگی در مسیر کاهش وابستگی صنعت نفت به خارج از کشور است.

رضا ثقفی، مسئول طرح بومی سازی دانش فنی تولید مواد تعلیق شکن نفتی در گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، در این زمینه از انجام موفقیت آمیز تستهای میدانی این مواد خبر داد و گفت: نمونه های آزمایشگاهی تولید شده، چندین مرتبه در محل آزمایشگاههای شرکت نفت فلات قاره ایران در جزیره خارک و شرکت مناطق نفتخیزجنوب در اهواز با شرایط و روش استاندارد مورد قبول کارفرما، تست شده است.

وی در تشریح این فرایند، افزود: پس از دریافت تاییدیه نمونه آ‌زمایشگاهی از کارفرما برای هر حوزه نفتی، می بایست ٣٠ تا ٤٠ بشکه ماده تعلیق شکن برای تست میدانی در هر حوزه به تولید می رسید که عملیات تست میدانی در حوزه ابوذر (جزیره خارک) در دو نوبت در زمستان سال ٩٢ انجام شد و با موفقیت به پایان رسید و عملیات تست میدانی در حوزه اهواز- آسماری نیز در سه نوبت در زمستان سال ٩٣ اجرایی شد و در این حوزه نیز تست میدانی موفقیت آمیز بود.

ثقفی، عنوان اصلی طرح را "بومی سازی دانش فنی تولید مواد موثر تعلیق شکنهای نفتی مصرفی شرکت ملی نفت ایران" خواند و ادامه داد: پس از انجام فاز مطالعاتی و جمع آوری اطلاعات کافی در مورد مواد تعلیق شکن، فاز آزمایشگاهی آغاز شد و پس از انجام تحقیقات آزمایشگاهی، موفق به ساخت نمونه های اولیه مواد فعال موجود در فرمولاسیون دمولسیفایر شدیم.

به گفته وی، برای هر حوزه نفتی، تقریباً تعلیق شکن خاص همان حوزه باید فرموله شود و سازمان جهاد دانشگاهی تهران فقط در دو حوزه نفتی ابوذر و اهواز آسماری موفق به بومی سازی مواد تعلیق شکن شده است و حدود ٤٠ حوزه نفتی دیگر در کشور وجود دارد که مطابق با نوع و ساختار نفت آنان، بومی سازی مواد تعلیق شکن آن عملیاتی نشده است.

ثقفی، اعتماد و اطمینان مدیران شرکت ملی نفت ایران و همکاری و همراهی آنان را در مراحل مختلف از عوامل اجرای موفقیت آمیز این پروژه عنوان کرد و گفت: همچنین بهره مندی از تجربیات پرسنل ستادی و به خصوص عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب که توان، تجربه و وقت خود را در اختیار تیم پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران قرار دادند، در اجرای این پروژه سهم بسزایی داشته است.

این گزارش حاکی است، در سالهای ٨٧ و ٨٨ تفاهم نامه ای بین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و جهاد دانشگاهی منعقد شد و پیرو آن کمیته ای مشترک، طرحهای پژوهشی مبتنی بر نیاز آن شرکت را تهیه، بررسی و تدوین کرد که به این منظور، موضوع دمولسیفایر نیز براساس نیاز شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در کمیته مشترک مطرح، بررسی و تصویب شد.

در ادامه، بنا به دلایلی این مصوبه اجرایی نشد و مدتی بعد با درخواست مجدد شرکت ملی نفت ایران و پیگیریهای سازمان جهاد دانشگاهی تهران و گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی و پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی، این موضوع با شکل جدیدی از اجرا به جریان افتاد و در نهایت در دی ماه سال ٩١ با ابلاغ رسمی از سوی شرکت ملی نفت ایران، مسئولیت بومی سازی مواد تعلیق شکن در چهار حوزه نفتی به تصویب رسید که اجرای پروژه در دو حوزه ابوذر و اهواز – آسماری به گروه پژوهشی طراحی فرآیندهای شیمیایی سازمان جهاد دانشگاهی تهران واگذار شد.

گفتنی است: جهاددانشگاهی در تعامل با وزارت نفت، همکاری مستمری را دنبال می کند و در این راستا در جریان بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی نیز پژوهشگاه صنعت نفت و جهاد دانشگاهی با هدف اجرای پروژه های پژوهشی و فناورانه، تفاهمنامه همکاری امضا کردند؛ همچنین جهاد دانشگاهی تهران در زمینه هایی همچون افزایش ایمنی در شبکه گازرسانی کشور و ارئه خدمات فنی و مهندسی در زمینه HSE با وزارت نفت همکاری می کند.
 

Similar threads

بالا