دانستنی های هواوفضا جهان

Elliott

کاربر فعال
1655373017545.png

کره جنوبی برای دومین تست راکت فضایی خود آماده می شود .

وسیله پرتاب ماهواره کره ای شماره ۲ ، معروف به نوری ، از گوئونگ ، در حدود ۵۰۰ کیلومتری جنوب سئول پرتاب می شود.

چنین پرتاب هایی برای یک برنامه فضایی ضروری است ، اما می تواند کاربردهای نظامی نیز داشته باشد.

تحقیقات و ساخت راکت نوری برای کره جنوبی حدود چند میلیارد دلار هزینه داشته است. وزن آن ۲۰۰ تن و طول آن ۴۷.۲ متر است و دارای شش موتور سوخت مایع است.

اولین پرتاب راکت نوری در ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱ انجام شد و با وجودی که پرتاب موفق بود ولی محموله ماکتی نتوانست به سرعت مداری مورد نظر برسد
 

Elliott

کاربر فعال
1655373853911.png
جدیدترین تصاویر از سکوی شماره یک پایگاه فضایی سمنان که توسط شرکت مکسار منتشر شده است نشان از ادامه کار ایران در این سکو برای پرتاب راکت فضایی ذوالجناح دارد

مرحله اول راکت نصب شده و مرحله دوم نیز در حال نصب است

با توجه به اینکه این راکت در مراحل اول و دوم خود از سوخت جامد استفاده می کند پیش بینی زمان پرتاب بسیار مشکل است
 

Elliott

کاربر فعال
1655549541965.png

از امشب تمام سیارات به مدت یک هفته به صف می شوند! تماشاگران آسمان از امشب شانس این را خواهند داشت تا تمام سیارات اصلی منظومه شمسی رادر جنوب شرقی آسمان در کنار هم ببینند - در حالی که ماه نیز از امشب در این ترکیب قرار میگیرد!

این هم ترازی نادر شامل پنج سیاره است که به راحتی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است: عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل. هر کدام به اندازه‌ای روشن هستند که حتی در آسمان‌های شهری آلوده به نور دیده شوند، ناهید درخشان‌ترین و عطارد کم‌نورترین. به نظر می رسد که نزدیک ترین سیارات ما در سراسر آسمان به همان ترتیبی که فاصله آنها از خورشید است، چیده شده اند.
 

Elliott

کاربر فعال
اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ رادیویی بزرگ چین، یک انفجار رادیویی مرموز و تکرارشونده را شناسایی کردند که از یک کهکشان کوتوله در فاصله ۳ میلیارد سال نوری از زمین سرچشمه می‌گیرد.

انفجارهای رادیویی سریع، اسرار آمیز هستند و به ندرت به صورت انفجار انرژی در فضا یافت می‌شوند. این نوع انفجار حدود یک دهم ثانیه طول می‌کشد و انرژیی که در یک میلی ثانیه در این انفجار آزاد می‌شود به اندازه‌ی انرژیی است که خورشید در ده هزار سال ساطع می‌کند.

مشاهدات جدید نشان می‌دهد این انفجار رادیویی تکرارشونده به طور مداوم امواج رادیویی ضعیف‌تری نیز منتشر می‌کند. دانشمندان هنوز منشاء دقیق آن را نمی‌دانند اما مگنتارها( نوعی ستاره نوترونی) کاندید هستند. o_Oo_Oo_O
 

پیوست ها

  • 1655549644175.png
    1655549644175.png
    727.6 کیلوبایت · بازدیدها: 1

Elliott

کاربر فعال
1655710022540.png

فضاپیمای واسخود ۲ در حال آماده سازی در پایگاه فضایی بایکونور

این فضاپیما در روز 18 مارس سال 1965 از" پایگاه فضایی بایکونور" در اتحاد جماهیر شوروی به فضا پرتاب شد. فرمانده پرواز، پاول بلیایف و ناوبر آن، آلکسی لئونوف بود و در طی این ماموریت اولین پیاده روی فضایی جهان انجام شد
 

Elliott

کاربر فعال
1655710134274.png

این عکس طولانی مدت از ایستگاه فضایی بین المللی در ارتفاع 259 مایلی از کشور جزیره ای وانواتو در شمال شرقی استرالیا گرفته شده است. کهکشان راه شیری در بالای درخشش جوی زمین که افق سیاره را پوشانده است، تصویر شده است.
 

Elliott

کاربر فعال
1655710297793.png

در کهکشان‌ راه‌شیری صد میلیون سیاهچاله وجود دارد، اما داشمندان تا به حال هیچگاه سیاهچاله‌ای تنها را کشف نکرده بودند.

✅حالا تلسکوپ فضایی هابل پس از شش سال رصد دقیق، برای اولین بار سیاهچاله‌ای تنها را شناسایی کرد و دانشمندان موفق شدند جرم آن را اندازه‌گیری کنند.

✨این سیاه چاله سرگردان در فاصله تقریبا 5000 سال نوری از ما و در بازوی کمان-شاه‌تخته کهکشان راه شیری قرار گرفته است.

💥 اکثر سیاهچاله‌ها به‌عنوان بخشی از یک سامانه دوتایی متشکل از یک سیاهچاله و یک ستاره یا در مناطق شلوغ در مرکز کهکشان شناسایی می‌شوند.

✔️دانشمندان برای کشف این سیاهچاله‌ از همگرایی گرانشی استفاده کردند و انحراف نور ستارگان پشت این سیاهچاله (بر اثر گرانش آن) را تشخیص دادند.

⚡️تیم تحقیقاتی جرم سیاهچاله را حدود 1.6 تا 4.4 برابر خورشید تخمین زده‌اند. حد پایین این تخمین به معنی وجود ستاره نوترونی و حد بالا نشان دهنده یک سیاهچاله‌است.
 

Elliott

کاربر فعال
1655902722787.png

چینی‌ها وجود آب روی ماه را تأیید کردند

چین در ادامه رقابت خود با آمریکا در کاوش‌های فضایی، توانست با نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح ماه، آب را در این سیاره کشف کند.

لی چونلای، دانشمند سیاره‌شناسی در رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین: این نخستین‌بار در جهان است که نتایج تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی نمونه‌های بازگشتی ماه و داده‌های طیفی از بررسی‌های سطح ماه در محل به‌طور مشترک، برای اندازه‌گیری شکل و مقدار آب در نمونه‌های قمری مورد استفاده قرار گرفت.

پارواتی پرم، محققی که در این تحقیق شرکت نداشته گفت که میزان آب کشف شده در طول این ماموریت کمتر از حد انتظار بوده است. از سویی ممکن است جمع‌آوری نمونه‌ها در دمای ماه نزدیک به ۹۳درجه سلسیوس، تأثیر زیادی روی نتایج این مطالعه داشته باشد.
 

Elliott

کاربر فعال
سلام . دوستان مدتی نخواهم بود چون دارم دوتا مقاله مینویسم . خوشحال میشم اطلاعات و سوالات خود را اینجا مطرح کنید .
 

Elliott

کاربر فعال
منظره مورد علاقه فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین المللی زندگی می کنند، طلوع یا غروب خورشید مداری است. از آنجایی که ایستگاه 16 بار در روز به دور زمین می چرخد، خدمه فرصت های زیادی برای ثبت مناظر دیدنی دارند.

تصویر 1) هنگامی که ایستگاه فضایی بین‌المللی در 264 مایلی بالاتر از استرالیای غربی در ساحل خلیج کوسه می‌چرخد، پرتوهای خورشید در بالای افق زمین منفجر شد.

تصویر 2) اولین پرتوهای طلوع خورشید مداری جو زمین را روشن می کند زیرا ایستگاه فضایی بین المللی در 263 مایلی بالاتر از جنوب موزامبیک در نزدیکی سواحل کانال موزامبیک می چرخد.
1656661834403.png



1656661862778.png
 

Elliott

کاربر فعال
دنباله‌دار C/2017 K2 در تاریخ 23 تیر 1401 (14 ژوئیه 2022) به نزدیک‌ترین فاصله با زمین می‌رسد. هرچند دانشمندان نمی‌دانند که این فاصله تا چه اندازه کم خواهد شد، اما می‌دانیم که این دنباله‌دار با زمین برخورد نخواهد کرد. زمانی که K2 کشف شد، این دنباله‌دار در بین زحل و اورانوس قرار داشت. اما اکنون در حال عبور از کمربند سیارکی و حرکت به سمت زمین و بخش‌های داخلی منظومه شمسی است.

با توجه به اندازه بسیار بزرگ دنباله‌دار K2 که تقریبا دو برابر کوه اورست است، منجمان آماتور هم می‌توانند آن را با یک تلسکوپ کوچک رصد کنند. K2 یک دنباله‌دار فعال است، یعنی به قدری نور دارد که از زمین قابل مشاهده باشد. با این حال، دنباله‌دارهای فعال با استفاده از انرژی خورشید دمای گازهای خود را افزایش می‌دهند و پدیده‌ای را به وجود می‌آورند که ما آن را تحت عنوان دم دنباله‌دار می‌شناسیم. البته از آن‌جایی که K2 از ابر اورت به سمت زمین می‌آید، مشخص نیست که چگونه این همه مدت فعال مانده است.

1656774756821.png
 

Elliott

کاربر فعال
بچه ها مقاله ای که نوشتم ....
 

پیوست ها

  • نگاهی به طراحی اولیه موتور موشک سوخت جامد.pdf
    952.9 کیلوبایت · بازدیدها: 2

Elliott

کاربر فعال
برخلاف تئوری بیگ بنگ که در آن جهان پس از یک انفجار عظیم به وجود آمده، در تئوری دیگری به نام مدل اکیپروتیک، جهان از برخورد دو یا چند جهان سه-بعدی با یکدیگر به وجود آمده است. بر اساس این تئوری، به‌غیراز جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، حداقل یک جهان دیگر در کنار جهان ما وجود دارد که فاصله‌ی آن از جهان ما کمتر از قطر یک اتم است.

1657283247720.png
 

Elliott

کاربر فعال
اگر زمین تنها ۱ ثانیه از حرکت بایستد و دوباره شروع به حرکت کند تقریبا تمام موجودات خواهند مرد!
1659004231254.png


🖌1_همه چیز در جهت شرق و با سرعت زیاد، تحت تکانه ی خود به پرواز در خواهد آمد
ما سرعت بالای گردش زمین را احساس نمی کنیم. اما اگر کره ی زمین متوقف شود همه چیز یکباره از سطح خود بر روی زمین کنده می شود، با سرعت بالایی در جهت شرق به پرواز در می آید و در نهایت سقوط می کند. سرعت بر روی خط استوا بالاترین میزان (حدود ۱۶۰۹ کیلومتر بر ساعت) و در نزدیکی قطب های شمال و جنوب در حدود ۱۲۸۷ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

🖌2_ موج های عظیمی ناشی از جزر و مد به وجود خواهد آمد
نیروی تکانه باعث حرکت آب دریاها و اقیانوس ها شده و ایجاد سونامی های بسیار شدیدی در جهت شرق می کند. شهرهای ساحلی به زیر آب خواهند رفت و از روی کره ی زمین محو خواهند شد.

🖌3_ باد بسیار شدیدی خواهد وزید
حرکت اتمسفر کره ی زمین ادامه پیدا می کند و تکانه ی آن باعث می شود اتمسفر احتمالا چندین بار به دور سیاره ی زمین بچرخد. سرعت جریان هوا بسیار زیاد و بیش از ۱۷۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. ممکن است زمین در این حین بخشی از اتمسفرش را از دست بدهد.

🖌4_ تمام آب های کره ی زمین در دو اقیانوس جمع خواهد شد و قاره ی جدیدی به وجود خواهد آمد
بر اثر نیروی گریز از مرکز، آب های زمین در ناحیه ی خط استوا جمع می شود. توقف ناگهانی چرخش زمین باعث می شود خشکی ها و آب ها دوباره تقسیم شوند و دو اقیانوس بزرگ در دو قطب زمین به وجود آید. خشکی های روی خط استوا سر بیرون می آورند و قاره ی بسیار عظیمی بر روی خط استوا در سرتاسر کره ی زمین شکل می گیرد.

✅5_ فوران آتشفشان ها، توفان ها و زلزله ها شروع خواهد شد
نیروی جنبشی عظیم کره ی زمین و تکانه ی آن، این سیاره را تا هسته اش خواهد لرزاند. نتیجه ی این اتفاق قابل پیش بینی است: توفان های شدید، فوران آتشفشان ها و زلزله های ویرانگر در همه ی جای زمین به وقوع خواهد پیوست.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
7 تا از مهمترین اکتشاف های فضایی در سال 2023

سال ۲۰۲۳ اکتشاف های فضایی مهمی در دنیا رخ داد که می‌تواند آینده بشر را تحت تأثیر قرار دهد. در ادامه مهمترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.​

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، امسال با بازگشت پیروزمندانه ناسا از سیارک بنو، آشکارسازی بزرگ مولکول های آلی سیارک ریوگو، بررسی عواقب وحشتناک یک برخورد سیارک و… یکی از بزرگترین سال‌های علم سیارک بود. میلیون‌ها سیارک از منظومه شمسی در حال هجوم به سمت ما هستند. سیارک‌ها، صخره‌های فضایی در حال گردشی هستند که سرنخ‌هایی از گذشته جهان ما را به‌همراه دارند و شاید نابودگر ما در آینده هم باشند.
اخترشناسان پیشرفت‌های بزرگی در مطالعه این اشیاء مخفی داشتند و به اکتشاف های فضایی مهمی در سال 2023 دست پیدا کردند. دو مأموریت جسورانه و چند ساله برای جمع‌آوری نمونه‌های سیارک از فضا نتیجه‌بخش بود و بلوک‌های سازنده زندگی را در لابه‌لای آشغال فضایی به‌نمایش گذاشتند.
در سمتی دیگر محققان به مطالعه درباره DART یا آزمایش تغییر مسیر دوگانه سیارک ادامه دادند. دارت، یک مأموریت فضایی ناسا با هدف آزمایش روشی برای جلوگیری از برخورد سیارک در برابر اجرام نزدیک به زمین است. در حالی که اخترشناسان Live Science را هشدار دادند که سیارک کشنده بعدی ممکن است در درخشش خورشید پنهان باشد.
در این مقاله داستان‌های هیجان‌انگیزی را روایت می‌کنیم و مهمترین اکتشاف های فضایی مهم سال 2023 را به شما معرفی می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.
١. نشانه‌های حیات در سیاره ریوگو
محققان به‌واسطه گزارش‌هایی که در ماه‌های فوریه و مارس منتشر شد، نتایج تحقیقات بلند مدتی که روی گردوغبار جمع‌آوری شده از روی سطح سیاره ریوگو (Ryugu) انجام داده‌اند را با عموم مردم به‌اشتراک گذاشتند.
در نخستین گزارش، آن‌ها از وجود مولکول‌هایی در ریوگو خبر می‌دهند که لازمه حیات است و شامل ١5 اسید آمینه (بلوک‌هاب تشکیل‌دهنده پروتئین) می‌شود. در دومین گزارش از تشخیص اوراسیل پرده برداشته شد که یکی از چهار نوکلئوبیس RNA است. RNA یا اسید ریبونوکلئیک همراه با دی‌ان‌ای و پروتئین، سه مولکول درشت اصلی هستند که برای برای حیات تمام گونه‌های شناخته‌شده زیستی الزامی هستند.
فضاپیمای هایابوسا ٢ ژاپن در سال 2018 این نمونه‌ها را پیش از بازگشت به زمین در سال 2020، از روی سطح سیاره ریوگو جمع‌آوری کرده است. تحقیقاتی که امسال انجام داده شد، هرگونه شک و تردیدی که نسبت به وجود بلوک‌های سازنده حیات در فضا وجود داشت را از بین برد و حتی این احتمال را مطرح کرد که این مولکول‌ها بر اثر برخورد با سیارات جوان، روی سطح ریوگو به‌جا مانده‌اند.
یکی از قابل توجه‌تربن یافته‌ها، مطالعه یک اخترشناس ژاپنی و استاد دانشگاه هوکایدو به‌نام «یاسوهیرو اوبا» است که می‌گوید: «به سختی می‌توان احتمال وجود برخی از اشکال حیات در محیط‌های فرازمینی را رد کرد».
٢. بازگشت کاوشگر OSIRIS-REx به زمین با یک نمونه ناشناخته
ناسا نمی‌خواست ژاپن تنها کشوری باشد که با موفقیت توانسته نمونه‌هایی از دیگر سیارات را به کره زمین بیاورد. به‌همین خاطر هم آن‌ها به پروژه تحقیقاتی طولانی‌مدت ٧ ساله خود پایان دادند و کاوشگر OSIRIS-REx را با تمام نمونه‌هایی که از سیاره بنو (خطرناک‌تربن سیارک شناخته شده در منظومه شمسی) جمع‌آوری کرده بود، به خانه فراخواند. این کپسول کاوشگر در 24 سپتامبر سال 2023 در صحرای یوتا فورد آمد.
دانشمندان ناسا چند هفته‌ای را درگیر تجزیه و تحلیل مواد پودری مشکی رنگی بودند که از سیاره بنو سوغاتی آمده بود. همچنین نمومه‌های کوچکوتری را هم برای تحقیقات دانشمندان در سراسر جهان ارسال کردند.
آزمایش روی ابن ذرات ثابت کرد که سیاره بنو نه تنها در مخازن آب و مولکول‌هایی که برای حیات در زمین ضروی هستند، غنی است، بلکه ماده ناشناخته‌ای هم روی آن وجود دارد که دانشمندان هنوز موفق به کشف آن نشدند. بنابراین، این داستان در سال 2024 هم ادامه پیدا خواهد کرد.
٣. قاتلینِ پنهان سیارات، منتظر ما هستند
سال گذشته، اخترشناسان یک سیاره خطرناک موسوم به قاتل سیارات و طول ١.6 کیلومتری را در میان تابش‌های خیره‌کننده خورشیدی کشف کردند که ظاهرا به مدت چندین دهه از ما پنهان بوده است. این سیارات حداقل در 1000 سال گذشته تهدیدی برای زمین به‌حساب نمیامدند؛ اما کشف غافلگیرکننده آن ما را به این فکر انداخته که «آیا سیارک‌های مرگبار بیشتری هم در آنجا وجود دارد در با سرعت بالایی در حال گردش باشند؟».
برخی از ستاره‌شناسان معتقدند که سیارات پنهان بیشتری در پس تابش‌های خورشید وجود دارد. همچنین تعداد بی‌شماری سیارات کوچک‌تر هم وجود دارد که نباید آن‌ها را دست کم گرفت و می‌تواند آسیب‌های قابل توجهی به مدار زمین وارد کند. شناسایی سیارک‌های نزدیک خورشید به تلسکوپ‌های فضایی فروسرخ مخصوصی نیاز دارد که ناسا و آژانس فضایی اروپا امیدوارند طی دهه آتی بتوانند آن‌ها را در فضا مستقر کنند.
4. آشفتگی بزرگ به‌جا مانده از DART
ناسا سپتامبر گذشته به‌طور عمدی با سیارک دوتایی دیمورفوس برخورد کرد و مدار آن را در فضا تغییر داد. بعد از این اتفاق، دانشمندان انتظار داشتند که مدار این سنگ فضایی را حداقل 72 ثانیه در اطراف سیارک همراهش تغییر دهند. اما این اتفاق، مدار دیمورفوس را 33 دقیقه تغییر داد و اسنادی که در ماه مارس منتشر شد هم این موضوع را تأیید کردند. این تغییر به‌خاطر نیروی برخورد فضاپیما و دمای بسیار زیادی بود که از آوارها پس از برخورد با دیمورفوس ایجاد شد. تلسکوپ هابل توانست به‌خوبی این اتفاق را ثبت کردند.
این قضیه نشان می‌دهد که پروژه DART موفقیت آمیز بوده و توانسته مسیر سیارک هدف را تغییر دهد و روش «برخوردگر حرکتی» برای انحراف سیارک‌ها را تأیید کند. بنابراین اگر سنگی مثل دیمورفوس بخواهد تهدید جدی برای زمین ایجاد کند، دارت می‌تواند جلوی آن را بگیرد. البته خوشبختانه هیچ سیارک شناخته شده‌ای طی 100 سال آینده نمی‌تواند خطری برای زمین به‌وجود بیاورد.
5. وقتی شک دارید، آن را با بمب اتمی از بین ببرید
در حالی که پروژه دارت حتی بهتر از انتظارات عمل کرده است، اما در واقعیت نجات زمین از یک سیارک مهاجم خطرناک می‌تواند خیلی پیچیده‌تر از این مأموریت باشد. اوایل سال جاری، دانشمندان در کنفرانس بین‌المللی دفاع سیاره‌ای آکادمی فضانوردی، فرضیه را روی انحراف سیارک به‌اندازه سه برابر دیمورفوس را مطرح کردند. شبیه‌سازی‌ها نشان داد که هدایت مجدد چنین سنگی مستلزم پرتاب همزمان 39 تا 85 موشک حامل ضربه‌گیر جنبشی است که عملا چنین چیزی امکان‌پذیر نخواهد بود.
این شبیه‌سازی نشان می‌دهد که بهترین راه حل، منفجر کردن یک ماده منفجره هسته‌ای در نزدیکی سیاره است. چنین انفجاری می‌تواند لایه بیرونی سنگ را تبخیر کرده و آن را به شکل توده‌ای از زباله‌ها درآورده و از مسیر خارج کند. با این حال دانشمندان می‌گویند که برای اجرای چنین روشی به حداقل 5 سال برنامه‌ریزی نیاز است؛ بنابراین هر چه زودتر بتوانیم سیارک های خطرناک را شناسایی کنیم، بهتر است.
6. یک سورپرایز کوچک
سیاره Dinkinesh یک سیارک دوتایی در کمربند اصلی است که قطر حدود 790 متری دارد. نام آن از کلمه اتیوپیایی برای فسیل لوسی گرفته شده است. فضاپیمای Lucy، کاوشگر فضایی ناسا قرار است به 8 سیارک مختلف از تروجان‌های مشتری دیدار کند. تروجان‌ها سیارک‌هایی هستند که با مشتری مدار مشترکی دارند و در پیشاپیش یا به دنبال مشتری در یک کمربند اصلی به دور خورشید می‌گردند.
فضاپیمای Lucy در 16 اکتبر 2021 پرتاب شد و در 1 نوامبر 2023 از کنار سیاره دینکینش عبور کرد. در طول این پرواز، فضاپیما کشف کرد که دینکینش یک ماه مخفی به نام Selam دارد که قطر آن 220 متر است. این اولین باری بود که یک سیارک این اندازه توسط یک فضاپیما مورد بررسی قرار گرفت. صخره کوچکی که از مقابل همدم بزرگ‌تر خودش عبور می‌کند و باعث سوسو زدن آن می‌شود.
دینکینش کوچک‌ترین سیارکی است که تاکنون توسط یک فضاپیما کشف شده و اگر لوسی این مسیر را نمی‌رفت، امکان نداشت که بتوان آن را از روی کره زمین دید. این نشان می‌دهد که بهترین راه برای مطالعه روی سیارک‌ها، این است که به آن‌ها نزدیک شویم.
7. بازدیدکننده از قمر
یکی دیگر از سیارک‌هایی که امسال خیلی به‌چشم آمد، Kamo’oalewa، یک تکه سنگ به‌اندازه چرخ فلک است که هر ماه آوریل از فاصله 14.4 میلیون کیلومتری زمین عبور می‌کند. کارشناسان می‌گویند که این تکه سنگ می‌تواند قطعه‌ای از ماه باشد که بر اثر یک برخورد در گذشته‌های دور از آن جدا شده باشد.
مطالعات قبلی نشان می‌داد که این سنگ ترکیب شیمیایی مشابه ماه دارد، اما مقاله‌ای که در ماه اکتبر منتشر شده محاسبه می‌کند که چگونه یک برخورد باستانی سیارکی روی ماه می‌توانست Kamo’oalewa را به مسیر فعلی خود در نزدیکی زمین پرتاب کند. ممکن است تکه‌های دیگری از سطح ماه وجود داشته باشند که در مدار نزدیک سیاره ما قرار گرفته‌اند و توسط همان برخورد یا برخوردهای مشابه به فضا پرتاب شده‌اند. به زبان ساده: زمین ممکن است از آنچه فکر می‌کنیم، ماه‌های بیشتری داشته باشد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

پیشرفت چشمگیر در جستجوی حیات در فضا از طریق یک کشف جدید​


پیشرفت چشمگیر در جستجوی حیات در فضا از طریق یک کشف جدید

دانشمندان با مطالعه داده‌های ماهواره‌ای ناسا و کشف ۸۵ سیاره فراخورشیدی دیگر، پیشرفت امیدوارکننده‌ای را در جستجوی حیات در خارج از زمین محقق کرده اند.​

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، دانشمندان دانشگاه وارویک با انجام تحقیقاتی برای یافتن امکان حیات در سیارات دیگر توضیح داده اند که سیارات مورد مطالعه، نشان داده اند که مانند زمین، احتمالاً از فاصله مناسبی از ستارگان میزبان خود برای داشتن دمای مناسب برای حیات برخوردارند.
تا به امروز، بیش از 5000 سیاره فراخورشیدی کشف شده است، اما هنوز مشخص نیست که کدام یک از آن‌ها دارای اشکال حیات در خارج از زمین هستند.
فیث هاثورن، رهبر این مطالعه و دانشجوی دکترا، در گروه نجوم و اخترفیزیک، گفت: همه سیاره‌های فراخورشیدی در 85 منظومه منحصر به فرد یک ستاره دارند و قابل سکونت هستند که بعضی از آن‌ها صخره‌ای و بعضی از آن‌ها احتمالا گازی هستند. یافتن سیارات مناسب برای زندگی بسیار نادر است؛ چرا که شما نیازمند شرایط خاصی برای زنده ماندن هستید.
هاثورن و تیمش از ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی گذری ناسا (TESS) که در سال 2018 پرتاب شد، برای نظارت بر آسمان برای بررسی تغییرات در روشنایی نزدیکترین ستارگان استفاده کردند.
به طور کلی، اگر این سیاره در فاصله‌ای مشابه از ستاره خود مانند زمین از خورشید باشد (93 میلیون مایل)، دانشمندان می‌توانند به طور منطقی پیشنهاد کنند که نه خیلی گرم است و نه خیلی سرد و بنابراین می‌تواند قابل سکونت باشد.
با این حال، هنوز چیز‌های زیادی وجود دارد که هاثورن و تیمش در مورد سیارات فراخورشیدی جدید، از جمله فواصل دقیق از ستاره ها، نمی‌دانند.
او گفت: زمینه‌های زیادی برای ادامه تحقیقات در مورد این سیارات فراخورشیدی وجود دارد، تا در مورد دوره‌های مداری دقیق آنها، اینکه آیا آن‌ها قمر دارند یا نه، و دقیقاً از چه چیزی ساخته شده اند، بیشتر بدانند.
در مقایسه با اکثر سیاره‌های فراخورشیدی که تاکنون توسط پروژه TESS کشف شده اند، این 85 سیاره فراخورشیدی دوره مداری طولانی تری دارند و بنابراین بسیار سردتر هستند.
دانشمندان این را می‌دانند، زیرا سیارات در طول یک دوره مطالعه معین، به جای سه بار مانند سیارات فراخورشیدی که قبلا توسط TESS کشف شده بود، فقط دو بار به دور ستاره خود چرخیدند.
تخمین اولیه نشان می‌دهد که این 85 سیاره فراخورشیدی بین 20 تا 700 روز طول می‌کشد تا به دور ستاره‌های میزبان خود بچرخند، در حالی که بیشتر سیارات فراخورشیدی مشاهده‌شده توسط TESS دارای دوره مداری تنها 3 تا 10 روز هستند.
این تیم اذعان می‌کند که از مجموع 85 سیاره فراخورشیدی، 60 سیاره کاملاً جدید هستند، در حالی که 25 سیاره نیز در داده‌های TESS توسط سایر تیم‌های تحقیقاتی با استفاده از تکنیک‌های مختلف جستجو کشف شده اند.
در این مرحله، تایید قطعی ناسا مبنی بر اینکه آن‌ها سیارات فراخورشیدی هستند هنوز به تحقیق بیشتر نیاز دارد، اما دانشمندان امیدوارند که از طریق مشاهدات آینده به این امر دست یابند.
ناسا سیارات فراخورشیدی تایید شده را به عنوان "سیاره‌هایی که با دو یا چند روش تشخیص تایید شده اند" تعریف می‌کند.
مطالعه جدید در اعلامیه‌های ماهانه انجمن سلطنتی نجوم (MNRAS) منتشر شده است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

کشف یخ‌آب در زیر سطح مریخ​


کشف یخ‌آب در زیر سطح مریخ

مدارگرد آژانس فضایی اروپا، به تازگی توانست شواهدی قطعی از حجم زیادی یخ‌آب در زیرسطح مریخ کشف کند.​

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، اگرچه سیاره مریخ در حال حاضر جهانی خشک و بایر به نظر می‌رسد، اما سطح آن دارای شواهد قابل توجهی است که نشان می‌دهد آب جاری در گذشته در آن وجود داشته است. این شواهد شامل وجود کانال‌های رودخانه‌ای خشک شده، بقایای بستر اقیانوس‌ها و دریاچه‌های باستانی و دره‌هایی است که با فرسایش آبی مشخص شده‌اند.
دانشمندان اغلب از صحرای آتاکامای زمین به عنوان یک ایستگاه آزمایشی برای شبیه‌سازی شرایط مریخ استفاده می‌کنند، اما صحرای آتاکاما اگرچه یکی از خشک‌ترین نقاط سیاره زمین است، در مقایسه با مریخ مثل یک جنگل بارانی استوایی است.
این بدان معنا نیست که سیاره سرخ کاملاً بدون آب است. در قطب‌های آن کلاهک‌های یخی وجود دارد و سطح‌شناسی آن نشان می‌دهد چند میلیارد سال پیش در مریخ آب جاری فراوانی از جمله یک اقیانوس کم عمق وجود داشته است، چرا که در حال حاضر دشت‌های بزرگی حاکی از وجود آن وجود دارند.
اگر روزی بشریت تصمیم به استعمار مریخ بگیرد، به منابع آبی دیگری به جز آب موجود در قطب‌های آن نیاز خواهد داشت. اکنون مدارگرد آژانس فضایی اروپا شواهدی قطعی از حجم زیادی از یخ متمرکز در اطراف استوای مریخ کشف کرده که این مخزن یخ وسیع در صورت ذوب شدن می‌تواند کل چشم‌انداز مریخ را در عمق 1.5 تا 2.7 متری از آب پر کند.
طبق اعلام آژانس فضایی اروپا، این بیشترین آبی است که تا کنون در این قسمت از مریخ کشف شده و برای پر کردن دریای سرخ زمین کافی است. این منابع جدید یخ‌آب می‌تواند منبع فوق‌العاده‌ای برای بهره‌مندی مستعمرات آینده مریخ باشد.
مشاهدات راداری از این منطقه
مدارگرد مارس اکسپرس نشانه‌هایی از لایه‌های یخ‌آب را شناسایی کرده است که چندین کیلومتر زیر سطح مریخ در منطقه اسرارآمیز استوایی آن موسوم به سازند Medusae Fossae یا MFF گسترانیده شده است. ویژگی‌های ترکیبی این سازند مدت‌هاست دانشمندان سیاره‌شناس را متحیر کرده است. این سازند، ویژگی‌های مختلف شمایل شکل گرفته توسط باد را به نمایش می‌گذارد که صدها کیلومتر را در بر می‌گیرد.
این سازند منطقه‌ای به اندازه کشور هند را پوشش می‌دهد و بزرگترین منبع گرد و غبار در مریخ است که اکنون مشخص شده آب نیز در بستر خود دارد. مارس اکسپرس 15 سال پیش برای اولین بار این سازند را شناسایی کرد و رسوبات عظیمی را که تا عمق 2.5 کیلومتری می‌رسیدند، در معرض دید قرار داد.
اکنون این کشف جدید نشان داد که این سازند برای رادار مارس اکسپرس نسبتاً شفاف است و چگالی کمی دارد که از نشانه‌های وجود منابع یخ است. با این حال، مشاهدات اولیه شواهد روشنی در مورد اینکه آیا این منابع شامل گرد و غبار، خاکستر آتشفشانی یا لایه‌هایی از یخ هستند، ارائه نکرده بودند. اکنون مشاهدات راداری تازه به تعیین این ترکیب کمک کرده است.
“توماس واترز” از مؤسسه اسمیتسونیان و نویسنده اصلی این مقاله، گفت: «ما دوباره MFF را با استفاده از داده‌های جدیدتر رادار مارسیس(MARSIS) مدارگرد مارس اکسپرس کاوش کردیم و متوجه شدیم که این رسوبات حتی ضخیم‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کردیم و تا 3.7 کیلومتر ضخامت دارند.»
اگر وجود این منبع یخ‌آب ثابت شود، بزرگترین ذخایر آب در مریخ خواهد بود. چنین منبع عظیم آبی برای مریخ‌نشینان آینده یک موهبت خواهد بود، البته تلاش فراوانی برای استخراج آن نیاز است. وی افزود: «سیگنال‌های رادار به شکل هیجان‌انگیزی با آنچه ما انتظار داریم از یخ‌های لایه‌ای ببینیم، مطابقت دارند و مشابه سیگنال‌هایی هستند که از کلاهک‌های قطبی مریخ می‌بینیم که می‌دانیم مملو از یخ هستند.»
یافته‌های جدید، پرسش‌های جدید
جدیدترین یافته‌ها وجود لایه‌هایی شامل گرد و غبار و یخ را با یک «لایه محافظ» از غبار خشک یا خاکستر به عمق چند صد متر نشان می‌دهد. این تیم تاکید می‌کند که ذخایر وسیع یخ در نزدیکی استوا نمی‌توانست تحت شرایط آب و هوایی خشن فعلی سیاره شکل گرفته باشد. در عوض، آنها باید در یک دوره آب و هوایی قبلی شکل گرفته باشند.
“کالین ویلسون” دانشمند پروژه مارس اکسپرس می‌گوید: «این جدیدترین تجزیه و تحلیل، درک ما از سازند Medusae Fossae را به چالش می‌کشد و به همان اندازه سؤالات جدید ایجاد می‌کند.»
وی افزود: برخی از این پرسش‌ها عبارتند از این‌که این ذخایر یخی چند وقت پیش شکل گرفته‌اند و مریخ در آن زمان چگونه بوده است؟ اگر تایید شود که یخ‌آب است، این رسوبات عظیم درک ما را از تاریخ آب و هوای مریخ تغییر می‌دهد. هر منبع آب باستانی یک هدف جذاب برای اکتشافات انسانی یا رباتیک خواهد بود.
“ویلسون” در پایان گفت: «متاسفانه این ذخایر توسط صدها متر گرد و غبار پوشانده شده‌اند که آنها را حداقل برای چند دهه آینده غیرقابل دسترس می‌کند. با این حال، هر تکه یخی که پیدا کنیم به ما کمک می‌کند تصویر بهتری از جایی که آب مریخ قبلاً در آن جریان داشته و این که کجا جریان داشته است، بسازیم.»
 
بالا