داروی تامسولوسین Tamsulosin

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

داروی تامسولوسین | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Tamsulosin

همه چیز در رابطه با نحوه مصرف قرص تامسولوسین، اختلالات دارویی و مطالب مرتبط با آن​


آشنایی بیشتر و بهتر درباره ی داروی تامسولوسین Tamsulosin

تامسولوسین Tamsulosin دارویی است که پزشکان برای درمان بزرگی پروستات از آن استفاده می کنند . این دارو در بازار با نام تجاری فلومکس نیز شناخته می شود. از این دارو تنها آقایان می توانند استفاده کنند از این رو خانم ها و کودکان نباید خودسرانه از این دارو استفاده کنند.
تامسولوسین دارویی است که موجب تسهیل دفع ادرار می گردد و در دسته داروهای مسدود کننده آلفا قرار دارد. این دارو با شل کردن گردن مثانه و عضلات پروستات در مردان مبتلا به بزرگی پروستات باعث بهبود دفع ادرار آن ها می شود. نباید فراموش کرد که این دارو می تواند موجب ایجاد احساس سرگیجه شود.

نحوه استفاده از داروی تامسولوسین Tamsulosin

تامسولوسین دارویی است که حتما باید مطابق دستور پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری مصرف گردد. شما می توانید از بروشورهای داخل دارو برای مطالعه استفاده کنید و اطلاعات خود را نسبت به این دارو بالا ببرید و از عوارض و نحوه مصرف آن آگاه شوید. در برخی از مواقع پزشک با توجه به حالت جسمانی و شرایط پزشکی شما اقدام به تغییر مقدار مصرفی شما می کند.
در صورتی که پزشک مقدار مصرف شما را کاهش یا افزایش داد و یا حتی زمان مصرف را طولانی یا قطع کرد از دستورات او پیروی کنید و از اقدامات خودسرانه بپرهیزید. این دارو را نباید همراه با غذا مصرف کرد بلکه باید در طول شبانه روز یکبار و حدود نیم ساعت بعد از غذا از آن استفاده کرد.
مصرف این دارو را فراموش نکنید به خاطر داشته باشید که استفاده از این دارو باید در ساعات معینی باشد. این دارو در بازار به شکل کپسول موجود می باشد و سعی کنید تمام کپسول را همراه با اب قورت دهید و از جویدن آن جدا خودداری کنید.


اثرات جانبی داروی تامسولوسین Tamsulosin

  • در صورتی که با عوارض جدی مانند کهیر، تورم در صورت/ گلو/ زبان و لب، بثورات پوستی، درد در قفسه سینه و خار در بدن مواجه شدید حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • مصرف این دارو در موارد نادر ممکن است عوارضی همچون سرگیجه، نعوظ دردناک آلت تناسلی، بیهوشی ناگهانی، تب، تاول های پوستی، سوزش چشم، قرمزی پوست و پوست اندازی به همراه داشته باشد که در این باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید.
  • از عوارض شایع مصرف تامسولوسین می توان به کاهش میل جنسی، سردرد، سرگیجه، بی خوابی، خواب آلودگی، درد در قفسه سینه، درد پشت، مشکلات دندانی، کاهش میزان مایع منی، آبریزش بینی، لرز، گلو درد، علائم آنفولانزا و سرفه اشاره کرد.

موارد احتیاط داروی تامسولوسین Tamsulosin

  • حین مصرف این دارو بهتر است فشار خون تان را به طور مداوم چک کنید تا دچار مشکل نشوید. باید توجه داشته باشید که در طول مصرف این دارو باید آزمایشات مکرر انجام دهید و از نظر ابتلا به سرطان پروستات خودتان را مورد آزمایش قرار دهید.
  • اگر قرار است جراحی چشمی انجام دهید مانند عمل آب مروارید باید حتما قبل از عمل مصرف این دارو را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • سابقه پزشکی خود را به پزشک اطلاع دهید به خصوص اگر از بیماری مانند بیماری کبدی و کلیوی، فشار خون پایین، سرطان پروستات و حساسیت به سولفا داروها دارید و داشته اید.
  • اگر در دوران بارداری و شیردهی هستید حتما قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر در طول مصرف این دارو هستید از مصرف الکل خودداری کنید.

تداخلات دارویی داروی تامسولوسین Tamsulosin

  • از مصرف همزمان تامسولوسین با داروهایی مانند آلفوروسین، ترازوسین، اوروکساترال، هیترین، کاردورا و مینی پرس خودداری کنید.

نحوه مصرف داروی فراموش شده تامسولوسین Tamsulosin

اگر مصرف این دارو در زمان مقرر فراموش کردید در نزدیکترین زمانی که به خاطر آوردید این دارو را مصرف کنید.

نحوه نگهداری از داروی تامسولوسین Tamsulosin

  • این دارو را باید در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.
 

Similar threads

بالا