[ خیاطی ] - آمـوزش اتـــو کشـی

fantastic.fati

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش اتـــو کشـی 1


تصور کنید کسی را برای اولین‌بار می‌بینید یا اصلا فردی غریبه را که در خیابان راه می‌رود با دقت نگاه می‌کنید؛ چه چیزی می‌تواند نظر شما را جلب کند یا برعکس، باعث شود حس بدی نسبت به او پیدا کنید؟ به طور حتم در اولین برخورد نمی‌توان از رفتار و ویژگی‌های روحی او صحبت کرد یا در موردشان قضاوتی داشت، ولی ظاهر فرد نشان‌دهنده خیلی چیزهاست؛ نشانه نظم و انضباط فرد و میزان تمیز و مرتب‌بودن او.



برای همین کسانی که لباس‌های تمیز و اتو کشیده می‌پوشند، معمولا تاثیر بهتری بر اطرافیان‌شان می‌گذارند و حس بهتری به آنها می‌دهند، اما اگر شما هم می‌خواهید به این هدف برسید، بهتر است کمی بیشتر به فکر باشید.شست‌وشوی لباس‌ها که این روزها اغلب وظیفه ماشین لباسشویی است و درباره شیوه‌های مختلف پاک کردن انواع لکه‌ها هم بارها صحبت شده است؛ اما آن چیزی که شاید کمی مشکل‌ساز شود، نحوه صحیح اتو کردن لباس‌هاست. بنابراین بد نیست در این​ باره هم نکاتی را بیان کنیم تا لباس‌ها هر چه بهتر و راحت‌تر اتو کشیده شود.

هر آبی داخل اتو نریزید
هنگام استفاده از اتوهای بخار دقت داشته باشید زمانی که اتو روشن است، هیچ وقت آب داخل آن نریزید. بنابراین توصیه می‌شود قبل از شروع کار و وقتی که هنوز اتو را به برق نزده‌اید، آب را داخل محفظه اتو بریزید.



همچنین برای این‌که منافذ اتو بسته نشود، بهتر است به جای استفاده از آب معمولی، آب جوشیده‌ای که سرد شده است داخل آن بریزید. البته آب مقطر، از آب جوشیده هم بهتر است و باعث می‌شود منافذ اتو به این زودی‌ها بسته نشود.در صورتی که منافذ اتو بسته باشد، برای باز کردن آن می‌توانید از مخلوط آب و سرکه استفاده کنید؛ باید این مخلوط را داخل محفظه اتو ریخته و آن را روشن کنید تا گرم شود. بعد از این‌که کمی اتو روشن ماند و بخار آن خارج شد، می‌توانید مخلوط آب و سرکه را دور ریخته و به جای آن مقداری آب خالص داخل محفظه اتو بریزید تا بخوبی تمیز شود و همه جرم‌ها بیرون بیاید.
وقتی کار اتوکشی تمام می‌شود هم فراموش نکنید آب داخل محفظه را خالی کنید؛ باقی ماندن آب داخل مخزن موجب ایجاد رسوب شده و می‌تواند سوراخ‌های اتو را مسدود کند.

درجه اتو را کنترل کنید
خیلی‌ها قبل از شستن و اتوکردن لباس، اصلاً توجهی به علائم روی برچسب لباس و دستور‌العملی که برای آن ذکر شده است، ندارند و هر طور خودشان دوست داشته باشند لباس را می‌شویند و اتو می‌کنند. در حالی که یکی از ساده‌ترین و البته مهم‌ترین نکات برای حفظ لباس به بهترین شکل ممکن، رعایت این نکات و دستورالعمل‌هاست.
در ضمن، اگر برچسب لباس نشان می‌دهد که نباید آن را اتو کنید، به هیچ وجه این کار را انجام ندهید.
میز اتو را تنظیم کنید
این روزها میزهایی مخصوص اتو کشیدن طراحی شده و در بازار وجود دارد که استفاده از آنها به نفع خانم‌های خانه‌دار است. ارتفاع این میزها معمولا قابل تنظیم است و به هر فردی اجازه می‌دهد به طور جداگانه میز را برای خودش تنظیم کند تا بدون کوچک‌ترین مشکلی کار به پایان برسد.



اتو کردن روی میزی که خیلی کوتاه یا خیلی بلند است نه‌تنها باعث می‌شود کار اتوکشی راحت و سریع و با بهترین نتیجه انجام نشود، بلکه حتی عاملی است برای ایجاد کمر درد و دست درد. بنابراین بسادگی از کنار این موضوع نگذرید و حتما میز اتویی مناسب برای خودتان تهیه کنید.

کف اتو باید تمیز باشد
معمولا، به مرور زمان لکه‌هایی کف اتو ایجاد می‌شود که اگر آنها را به حال خودشان بگذاریم، می‌تواند به لباس‌ها منتقل شده و آنها را هم کثیف​ کند. بنابراین زمانی که ​چنین لکه‌هایی را کف اتو مشاهده کردید، حتماً باید به شیوه‌های مناسب آنها را پاک کنید.
یکی از ساده‌ترین کارها برای از بین بردن این لکه‌ها استفاده از اسکاچ نرم است تا به کمک سرکه یا الکل این لکه‌ها را پاک کنید.همچنین اگر جای سوختگی لباس روی اتو مانده است، می‌توانید روی دستمالی تمیز و نمدار مقداری نمک بریزید و چندین بار اتوی ولرم را روی آن بکشید تا جای سوختگی از بین برود.

مراقب باشید​ لباس‌ها برق نیفتد
برای این‌که لباس‌ها خوب و تمیز اتو شود و برق نیفتد، بهتر است از قسمت داخل لباس آنها را اتو کنید. علاوه بر این کار می‌توانید پارچه‌ای نخی روی لباس اصلی بگذارید و از روی آن لباس را اتو کنید تا پارچه لباس آسیب ندیده و برق نیفتد؛ به خاطر داشته باشید لباس‌هایی با رنگ تیره، بیشتر موقع اتو کشی برق می‌افتد و به همین دلیل به مراقبت بیشتری نیاز دارد. همچنین خوب است بدانید لباس‌هایی که با نرم‌کننده لباس آبکشی شده باشد، بمراتب راحت‌تر از لباس‌هایی که با آب معمولی آبکشی شده، اتو می‌شود.

اسرار اتو کشی را یاد بگیرید
اگر در سفر اتو همراهتان نبود و به خشكشویی هم دسترسی نداشتید، نگران نشوید. در این وضعیت باید به شیوه‌ای ساده تا جایی كه امكان دارد چروك‌های لباس را برطرف كرد.
اتو كشیدن درست و دقیق لباس و ملحفه هنر است. به همین دلیل اگر روش درست اتو كردن لباس‌ها را ندانیم، باعث خسارت و خرابی آنها می‌شویم. مثلا اگر لباسی را با درجه حرارت بالا اتو كنیم، پارچه لباس شل می‌شود و حتی ممكن است بسوزد؛ البته این اتوكشی و ترفندهای آن وقتی پارچه ظریف‌تر و حساس‌تر باشد مهم‌تر هم می‌شود.


1-معمولا هر لباسی دارای برچسب مخصوصی است كه درجه اتوی آن را تعیین می‌كند. پس قبل از اتوكشی آن برچسب را ببینید و با توجه به آن درجه اتو را تعیین كنید.
2-برای اتو كردن پرده‌ها هم بهتر است یك صندلی كنار میز اتو قرار دهیم و قسمت‌های اتو شده را روی صندلی بگذاریم تا كثیف و چروك نشود.
3-ملحفه را نیز می‌توان برای اتوكردن تا زد و بعد از اتو كردن یك قسمت آن را باز كرده و قسمت‌های دیگر را اتوكشید تا تمام ملحفه اتو شود.
4-برای اتوكشی لباس‌های پشمی هم باید دقت كنید؛ اگر از اتوی پرسی استفاده شود بهتر است، ولی دقت كنید لباس پشمی را حتما از پشت بگذارید و اتو كنید یا یك پارچه روی لباس بكشید و بعد اتوكشی را شروع كنید.
5-علاوه بر لباس‌های مختلف، هر قسمت از لباس هم روش اتوكشی خاصی دارد؛
مثلا برای اتو كردن یقه لباس‌های آقایان توجه كنید اتو را روی یقه نكشید زیرا این كار باعث چین خوردن یقه می‌شود. به جای آن باید یقه را روی میز اتو باز كنید و سپس اتو را روی آن قسمت بگذارید و بردارید. پس از آن یقه را مثل بلوز آماده شده تا كنید و دوباره روی یقه را اتو بكشید.


6-اگر لباس مخمل دارید حواستان باشد هیچ وقت اتو را روی آن نكشید. بلكه باید یك حوله كلفت را تا كنید و روی میز اتو بگذارید. سپس لباس مخمل را روی آن پهن كنید، یك پارچه هم روی لباس بگذارید و اتو را روی لباس گذاشته و بردارید. این كار باید ادامه یابد تا تمام لباس اتو شود.



7-بهتر است سعی كنید تمام لباس‌ها را از پشت اتو كنید، بخصوص لباس‌های تیره و چادرها را حتما از پشت اتو بكشید تا از برق افتادن آنها پیشگیری شود. در غیر این صورت حتما یك پارچه سفید بدون پرز روی لباس بگذارید و بعد آن را اتو كنید.

8-اتوكشی درست لباس‌ها نه‌تنها باعث زیبایی و جلوه بیشتر آنها می‌شود، بلكه حتی سبب میكروب‌زدایی آنها هم هست. وقتی درجه حرارت اتو متوسط رو به زیاد باشد باعث می‌شود میكروب لباس‌ها و ملحفه‌ها از بین برود. بنابراین اگر می‌خواهید لباس‌ها و ملحفه‌های كودك شما عاری از میكروب باشد حتما آنها را اتو كنید.
9-اگر در سفر اتو همراهتان نبود و به خشكشویی هم دسترسی نداشتید، نگران نشوید. در این وضعیت باید به شیوه‌ای ساده تا جایی كه امكان دارد چروك‌های لباس را برطرف كرد. بنابراین بهتر است لباس چروك خود را در بخار حمام قرار دهید تا چروك آن از بین برود. اگر چنین شرایطی هم نباشد، می‌توانید با دست روی لباس كمی آب بپاشید و سپس با سشوار روی قسمت‌های چروك آن را خشك كنید تا كم‌كم چروك‌ها از بین برود.






گردآوری : گروه پرتال آرتاکاوا
www.Artakava.com
 

fantastic.fati

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش اتوکشي 2

آموزش اتوکشي 2

فوت و فن های اتو کشی
اتوی معمولی برای صاف کردن و فرم داخل پارچه‌های پنبه‌ای و کتانی مناسبتر است و برای پارچه های پشمی که نیاز به اعمال فشار بیشتری دارد اتوهای بخار مناسبتر است. بخار ایجاد شده در داخل اتوی بخار سبب می شود که پارچه بهتر صاف شود و دیگر لازم نیست که برای ایجاد فشار بیشتر اتو به پارچه ، وزنه یا کفه سنگین‌تر استفاده شود از این رو اتوهای بخار سبکتر است اتو بخار همچنین از ایجاد سوختن احتمالی پارچه جلوگیری می کند. امروزه اتوها را طوری می سازند که بتوان از آن هم به عنوان اتوی خشک و هم به صورت اتوی بخار استفاده کرد.



وات اتو – هر چه وات اتو بالاتر باشد گرمای آن بیشتر است و مدت زمان اتوكشی شما را كاهش می دهند. البته این افزایش میزان وات در قیمت نیز تاثیرگذار است و در قیمت نهایی از ۲۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان تفاوت قیمت ایجاد می كند.

برای جرم گیری اتو باید محلولی از آب مقطر و سركه درون اتو بخار بریزید و بگذارید اتو گرم شود و بعد از مدتی آن را بیرون بریزید وآب مقطر درون آن بریزید تا كامل تمیز شود وبعد از ریختن آب دوم روی یك تكه پارچه اتو كنید تا بخارها با فشار خارج شوند این كار را چندین بار ادامه بدهید تا دیگر جرمی باقی نماند .



بخار – اگر اتویی كه خریداری می كنید مجهز به قابلیت بخاردهی باشد، چین و چروك لباسها با سرعت بیشتری باز می شود.
كف نچسب – این قابلیت به شما كمك می كند اتو را به راحتی روی لباس ها كشیده و شاهد چسبندگی آنها نباشید
سیم اتصال چرخشی – سبب می شود سیم اتو چرخش ۳۶۰ درجه داشته باشد و هنگام اتوكشی سیم جایی گیر نكند.
كلید كنترل دما – كلیدی برای تنظیم نمودن میزان گرما و حرارت برای اتوكشی است كه با استفاده از آن می توانید حرارت مناسب برای پارچه هایی در جنس های مختلف را تنظیم نمایید
كلید خاموشی اتوماتیك – این قابلیت به این شرح است كه وقتی اتو برای چند دقیقه به حال خود باقی می ماند به صورت اتوماتیك آنرا خاموش می كند
هشداردهنده – زمانیكه اتو برای مدت زمانی در حالت خوابیده روی لباس گذاشته می شود، زنگ هشدار به صدا در می آید.
مخزن آب متحرك – این امكان را برای شما فراهم می آورد كه هر زمان كه نیاز داشتید محفظه اتو را از آن جدا نموده و آب كنید.
برای جلوگیری از برق افتادن لباس قبل از اتو كشیدن مقداری آب به همراه سركه به محلی كه می خواهید اتو بكشید بپاشید و هیچگاه اتو را مستقیم روی لباس نگذارید بلكه از روی یك پارچه كتانی اتو كنید.

نحوه تمیز كردن اتو
برای جرم گیری اتو باید محلولی از آب مقطر و سركه درون اتو بخار بریزید و بگذارید اتو گرم شود و بعد از مدتی آن را بیرون بریزید وآب مقطر درون آن بریزید تا كامل تمیز شود وبعد از ریختن آب دوم روی یك تكه پارچه اتو كنید تا بخارها با فشار خارج شوند این كار را چندین بار ادامه بدهید تا دیگر جرمی باقی نماند .



از بین بردن برق لباسها پس از اتوكشی
اتفاق می افتد كه پس از اتو كشیدن بر روی شلوار یا اشیاء اتو شده برق می افتد برای جلوگیری از این كار قبل از اتو كشیدن مقداری آب به همراه سركه به محلی كه می خواهید اتو بكشید بپاشید و هیچگاه اتو را مستقیم روی لباس نگذارید بلكه از روی یك پارچه كتانی اتو كنید.

دوام خط اتو
اگر می خواهید خط اتوی شما با دوام باشد در محل خط اتو از زیر، كركها وپرزها را كامل بردارید ودر محل خط اتو در زیر و داخل لباس مقداری صابون خشك بكشید و در محل خط اتو در روی لباس یك پارچه مرطوب بگذارید و با اتوی داغ محل مورد نظر را اتو كنید .

نكاتی برای نگهداری صحیح از اتو
۱- از وارد آمدن ضربه به اتو (مثل زمین خوردن ) خود داری نمایید.
۲- قبل از خنك شدن اتو سیم های رابط آن را دور دسته نپیچید.
۳- هر گز اتو را داخل آب قرار نداده وروی آن آب نریزید.
۴- اتو بخار را فقط تا حد مجاز آب نمایید و نه بیشتر .
۵- سیم رابط فرسوده را تعویض نموده و از سیم رابط با روكش بافته شده از نخ استفاده نمایید.
۶- برای جلوگیری از خرابی كف اتو آن را بر روی زیپ، قلاب، و سگك نكشید.
۷- برای جلوگیری از تشكیل رسوب در اتو بخار از آب بدون املاح مثل آب مقطر استفاده نمایید.


چگونه حرفه ای اتو بکشیم؟
پیش از انجام اتوکشی، ابتدا به علایم بین المللی روی برچسب متصل به لباس مراجعه کرده و با توجه به آن، لباس موردنظر را اتو کنید. به طور کلی چهار نماد بین المللی برای نحوه اتوکشی وجود دارد که در کنار بقیه علایم روی برچسب تمامی لباس های با دوخت استاندارد دیده می شوند. این علایم در قالب طراحی نمادین از یک اتو است که با توجه به تعداد نقاط مشکی قرار گرفته در داخل آن، مفهوم خاصی را ایجاد می کند.
۱- طرح اتو با سه نقطه مشکی در داخل آن به معنای کاربرد اتوی داغ با درجه حرارت ۲۱۰ درجه سانتیگراد است.
۲- طرح اتو با دو نقطه مشکی در داخل آن کاربرد اتوی گرم با درجه حرارت ۱۶۰ درجه سانتیگراد را نشان می دهد.
۳ -طرح اتو با یک نقطه مشکی، اشاره به کاربرد اتوی سرد با حرارت ۱۲۰ درجه سانتیگراد دارد.
۴ -چهارمین نماد نیز طراحی یک اتو با دو خط ضربدر مشکی روی آن است که با وجود چنین نمادی روی برچسب، اتو کشیدن آن لباس ممنوع است.

با لایه ای از ورق فویل آلومینیوم، سطح روی میز اتو را به صورت صاف و با دقت بپوشانید. فویل گرما را به خود جذب کرده و در نتیجه هنگام اتوکشی گرما از قسمت زیر لباس به آن منتقل می شود. به این ترتیب اتوکشی با سرعت بیشتر و نتیجه بهتری انجام می پذیرد. البته پوشش سطح فویل شده زیر اتویی با پارچه ای ضخیم از جنس کتان یا کاربرد روکش مخصوص میز اتو ضروری است. به طور کلی از آنجا که در اثر اتوکشی مداوم پوشش ثابت پارچه ای میز اتو کثیف و لکه دار می شود، کاربرد روکش های پارچه ای مخصوص الزامی است.

همواره مخزن آب اتوی بخارتان را پس از پایان اتوکشی خالی کنید. باقی ماندن آب درون آن سبب ایجاد رسوباتی می شود که در نهایت سوراخ های بخار را مسدود می کند. در چنین شرایطی قسمت آب اتو را با نیمی آب و نیمی سرکه سفید پر کرده و مدت دو الی سه دقیقه اتو را روشن نگه دارید سپس آن را خاموش کرده و برای مدت یک ساعت صبر کنید تا خنک شود و رسوبات کاملا خیس بخورند، سپس محفظه آب را خالی کرده و دوباره با آب سرد پر کنید.

حال اتو را روشن کرده و با زدن دکمه بخار، بخارها را از سوراخ ها خارج سازید. در صورتی که اتوی بخار شما فاقد دکمه مخصوص بخار بود، کافی است آن را در حالت روشن به صورت افقی روی میله های میز اتو قرار دهید تا بخارهای به همراه آثار باقی مانده از سرکه به طور کامل خارج شوند. برای اطمینان بیشتر پس از مرحله تمیز کردن و رسوب زدایی با سرکه، ابتدا از اتو برای اتو کردن ملافه یا پارچه ای کهنه استفاده کنید.

معمولا روی کف استیل اتوها، لکه های قهوه ای رنگی ایجاد می شوند که باقی ماندن آنها، سبب انتقال این لکه ها روی لباس می شود بنابراین باید آنها را با روشی تمیز کرد که به اتو صدمه وارد نشود. برای این منظور چند راهکار وجود دارد.


اول آنکه کف استیل اتو را با اسکاج نرم که به سرکه سفید یا الکل آغشته است، تمیز کنید. دوم آنکه مقداری خمیردندان را روی پارچه ای مالیده و سطح روی لکه را پوشش دهید. مدتی صبر کنید تا لایه خمیردندان خشک شود، سپس با یک پارچه نرم آن را پاک کنید. روش سوم کاربرد خمیر حاصل از ترکیب جوش شیرین و آب به جای خمیردندان است. بقیه مراحل را نیز مانند همان انجام دهید. برای جلوگیری از برق افتادگی روی لباس های به خصوص تیره رنگ و از جنس های نخی، ابریشمی، رایون و مانند اینها دو راه وجود دارد:

۱- لباس را از قسمت داخلی اتوکشی کنید.

۲- از تکه پارچه ای نخی و نمدار استفاده کنید، به این ترتیب که هنگامی که از صاف قرار گرفتن لباس روی میز اتو مطمئن شدید، تکه پارچه نمدار را روی آن پهن کرده و اتوکشی را روی سطح آن پارچه انجام دهید. حال اگر باز هم مشکل برق افتادگی به خصوص روی درزها با تمام این تمهیدات ایجاد شد، تکه پارچه ای را خیس کرده و روی سطح برق افتاده بمالید، در ضمن بقیه قسمت های لباس را با کمک پارچه ای ضخیم تر اتو کنید. اگر بی دقتی شما سبب ایجاد سوختگی جزیی روی لباس شد، به سرعت آن را در آب سرد فرو برده و چند ساعت خیس کنید یا اینکه با پارچه ای ضخیم و زبر که به آب سرد آغشته شده باشد، روی لکه را به آرامی بمالید.


هنگام اتوکشی مراقب مواد پلاستیکی به کار رفته روی لباس مانند دکمه ها، زیپ ها و همچنین زینت هایی مانند پولک، منجوق و غیره باشید زیرا احتمال آب شدن آنها وجود دارد، بنابراین برای اطمینان بیشتر، لباس های کار شده با این قبیل زیورآلات را از پشت اتوکشی کنید.

چطور راحت‌تر اتو کنیم؟
آیا برای شما هم پیش آمده که با وجود اتو کردن، باز لباستان چروک باشد؟ نکات زیر در بهتر و راحت‌تر اتو کردن به شما کمک می‌کنند.
1. اتو را در اتاق‌خواب انجام دهید تا بتوانید از تخت برای قرار دادن لباس‌ها استفاده کنید و به کمد و چوب‌لباسی‌ها دسترسی داشته باشید.

2. زمان اتو کردن را با قرار دادن یک تکه فویل زیر پارچه میز اتو کاهش دهید. فویل گرما را منتقل کرده گویی از دو طرف اتو می‌کنید.

3. از لباس‌هایی که به گرمای کم‌تر نیاز دارند، شروع کنید. لباس‌هایی که گرمای زیادی لازم دارند را آخر بگذارید.

4. در صورتی که رویه میز اتو را شسته‌اید، بگذارید نم‌دار روی میز اتو خشک شود.

5. برای جلوگیری از چروک، قبل از اتو کردن یک حوله را لوله و داخل آستین‌ها فرو کنید.

6. همچنین قسمت‌های اتو شده را آن طرف میز اتو و از خود دور نگه دارید.

7. برای جلوگیری از چروک شدن یقه، سجاف و سرآستین؛ آن‌ها را از پشت اتو کنید.

8. لباس‌های خیلی ضخیم را یک بار از تو و بار دوم از رو اتو کنید.

9. کشباف‌های آکریلیک اگر زمانی که گرم و خیس هستند، حرکت داده شوند، کش آمده، شکل و فرم خود را از دست می‌دهند. با فشار دادن اتو روی قسمت‌های مختلف آن را خشک کنید و بعد از آن که قسمت‌های اتو شده کاملا سرد شدند، آن‌ را روی میز اتو حرکت دهید.

10. در مورد لباس‌های مخمل راه راه که بدجور چروک خورده‌اند، ابتدا اتو را بالای پارچه نگه دارید تا بخار به همه جای آن برسد، سپس در حالی که هنوز نم‌دار است با کف دست بدون آن که بسوزید آن را صاف کنید.

11. در صورتی که برای آستین‌ها تخته مخصوص ندارید، از حوله لوله شده استفاده کنید یا می‌توانید مقوای لوله شده را با پارچه بپوشانید و داخل آستین‌ها کنید تا چروکی روی آن‌ها باقی نماند.

12. می‌توانید برای آهار، خود اسپری مخصوصی را با اضافه کردن 1 قاشق غذاخوری آرد ذرت به 2 پیمانه آب تهیه نمایید. تا زمان حل شدن آرد خوب هم بزنید سپس آن را داخل یک بطری اسپری تمیز بریزید. هنگام اتو کردن، کمی از آن را روی پارچه بپاشید.

13. برای حفظ براقی چیت‌های گل‌دار، هنگام اتو آن‌ها را روی کاغذ مومی قرار دهید و از پشت اتو کنید.

14. برای برق نیفتادن لباس، آن را از پشت اتو کنید.

15. برای رفع چروک کراوات، یک تکه مقوا به اندازه آن ببرید و داخل آن فرو کنید. روی آن را با پارچه تنظیف بپوشانید و به آرامی اتو بخار را فشار دهید.

16. برای جلوگیری از صاف شدن گلدوزی‌ها، آن‌ها را روی حوله‌ای ضخیم بگذارید و از پشت اتو کنید.

17. موقع اتو کردن، پلیسه‌ها را با استفاده از کلیپس کاغذ در جای خود نگه دارید. دقت کنید کلیپس روی پارچه جا نیندازد و آن را نخ‌کش نکند.

 

fantastic.fati

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش اتوکشي 3

آموزش اتوکشي 3

اتوکشی و چند نکته کلیدی

اگر می خواهید روکش پارچه ای میز اتو بر اثر اتو کشیدن متوالی لباس ها، تغییر رنگ ندهد و لکه دار نشود، روکشی جداگانه به اندازه میز اتوی خود بدوزید یا از روکش های آماده استفاده کنید و هر چند وقت یک بار آن را خارج کنید و بشویید.



برای جلوگیری از برق افتادن لباس های تیره به هنگام اتوکشی، تکه ای پارچه به رنگ روشن روی آن ها پهن کنید و از روی آن لباس را اتو بزنید و برای سرعت بخشیدن به کار می توانید این پارچه را کمی نمدار کنید.
لباس های نخی به سرعت چروک می شود. برای اتو کردن سریع آن ها می توان با آب پاش مخصوص کمی آب روی قسمت های مختلف لباس اسپری و بعد چروک لباس ها را راحت تر با اتو صاف کرد.

برای اتو کردن لباس های دکمه دار و زیپ دار، ابتدا پارچه ای روی قسمت های برجسته لباس بیندازید و بعد اتو را روی آن بکشید تا روی لباس خط نیفتد.
اگر در سفر، به اتو دسترسی نداشتید، لباس چروک را از یک چوب لباسی آویزان کنید و آن را برای مدتی در فضای حمام بخار گرفته قرار دهید.

اگر می خواهید لباس یا رومیزی گلدوزی یا پولک دوزی شده ای را اتو بکشید بهتر است حوله ای را روی میز اتو پهن کنید و لباس یا رومیزی را به صورت برعکس روی حوله قرار دهید و شروع به اتوکشی کنید. با این کار قسمت های برجسته پارچه، پرس و تخت نمی شود.

به هنگام اتو کردن پرده های بلند و بزرگ خانه، قسمت های اتو شده را روی یک یا ۲ صندلی که پشت میز اتو قرار داده اید، بیندازید تا دوباره چروک و زحمت شما دو برابر نشود.

هنگام اتو کردن لباس ها می توانید ملحفه ها را به صورت دولا یا چندلا روی میز اتو پهن کنید تا آن ها هم به همراه لباس ها اتو شود و بعد تنها به زمان کوتاهی برای صاف کردن قسمت های تا شده آن ها نیاز دارید.

پس از استفاده از اتوی بخار، نه تنها باید آب مخزن آن را خالی کنید بلکه اگر دستگاه اتو دکمه مخصوصی برای خارج کردن بخار دارد نیز باید آن را آن قدر فشار دهید تا باقی مانده آب داخل مسیر آن هم بخار شود و در صورت خارج شدن رسوب به صورت خرده گچ، نگران نباشید چون این رسوبات لکه ای ایجاد نمی کند و فقط باید پارچه یا لباس را بتکانید تا جدا شود.



چند نکته شنیدنی قبل از خرید در مورد اتوی بخار
احتمالا اتو بخار را که هم سبک‌تر، هم کوچک‌تر، هم برای اتوکشی انواع پارچه و پوشاک راحت‌تر است، انتخابی مناسب‌تر بدانید؛

پس قبل از خرید به این نکات توجه کنید:
1- جنس کفی این اتوها معمولا از سرامیک یا تفلون و در بعضی مدل‌های ارزان‌تر، استیل است. اتو با کفی فلز و استیل نخرید، زیرا سبب برق‌ افتادن پارچه (بویژه پارچه‌های مشکی) می‌شود.
2- بهتر است تعداد سوراخ‌هایی که زیر کفی قرار دارد، بیشتر و در همه کف، بخصوص نوک اتو پخش شده باشد.
3- اگر البسه زیادی برای اتوکشی دارید، اتویی انتخاب کنید که گنجایش مخزن آب آن بیشتر باشد.
4- از داشتن سیستم ضد آهک در آن مطمئن شوید، زیرا سبب طول عمر اتو خواهد شد. اگر سیستم سردکننده عمودی داشته باشد بهتر است. برخی اتوهای بخار سیستم خاموش‌کن خودکار هم دارد پس از دقایقی ثابت ماندن در حالت افقی یا به شکل عمودی جریان برق قطع می‌شود. برخی مجهز به سیستم پرزگیر خودکار است.
5- از داشتن دکمه قطع و وصل بخار، عایق‌بندی مناسب برای جلوگیری از بیرون ریختن آب حین تکان دادن اتو و... مطمئن شوید.
6- به توان مصرفی و طول مناسب سیم انتقال برق و کیفیت کابل دقت کنید.
7- معیار اصلی در خرید را بر ارزانی یا گرانی، فلان سیستم دهان‌ پرکن و... نگذارید و بسته به امکانات جیب و آینده‌نگری خود هزینه کنید، نه براساس چرب‌ زبانی و بزرگ‌نمایی فروشنده و آگهی‌های تبلیغاتی.

نحوه اتوکشی انواع کارهای سوزن دوزی
برای اتوکشی سوزن دوزی ها هرگز نباید اتو را مستقیماً روی کار بگذارید ، بلکه باید در پشت کار یک تکه پارچه نم دار سفید انداخته ، اتو را روی محل مورد نظر بگذارید و بردارید ، زیرا کشیدن اتو روی دست دوزی ها ممکن است به کار آسیب بزند و باعث جابجایی نخ ها ، منجوق ها و یا ملیله ها بشود .

اتوکشی موادی از قبیل نقده ، گلابتون و پولک باید با حرارت کاملاً ملایم و یا حداقل درجه حرارت صورت پذیرد ، چون مواد مذکور در مقابل حرارت تغییر شکل می دهند .

در صورتی که از نخ نامرئی برای دوخت استفاده شده تا حد امکان از اتوکردن کارخودداری کنید. الیاف پلاستیک حتی در مقابل حرارت کم نیز ممکن است شکل اولیه خود را از دست بدهند و باعث افت کار شوند .

تا آنجا که ممکن است از شست وشوی پارچه گرانقیمت دست دوزی شده ترمه یا مخمل خودداری کنید .



حفظ خط شلوار
برای اینکه شلوار شما خط اتوی خوبی داشته باشد، در محل خط انداختن شلوار صابون بکشید و سپس اتو کنید.

نحوه تمیز کردن کف اتو
اتوهای قدیمی که کف آن روکش تفلون ندارند در اثر تماس با پارچه زود کثیف می‌شوند که حتماً باید تمیز شوند، توصیه می‌شود وقتی اتو داغ است با یک پارچه ی کتانی که در دست مچاله کرده‌اید کف آن را تمیز کنید سپس با پارچه ی آغشته به نمک یا چوش‌شیرین بقایای جرم کف اتو را پاک کنید.

نحوه برطرف کردن جرم و گچ داخل اتو
اتو‌های بخار به مرور زمان جرم می‌گیرند و گاهی هم منفذهای خروج بخار بسته می‌شوند. کمی سرکه سفید در محفظه آب آن بریزید و بعد از 24 ساعت اتو را روشن کنید و اجازه دهید بخار کند تا آب و گچ آن خارج شود.

نحوه اتو کردن لباس های ریون، ابریشمی ، پشمی با استفاده از فویل
برای از بین بردن چروک های پارچه های ابریشمی، پشمی و ریون که نمی توان آنها را در معرض حرارت مستقیم قرار داد، یک ورق فویل آلومینیومی را روی میز اتو بگذارید، سپس لباس را روی آن پهن کنید. با بخار اتو به سطح لباس، حرارت از 3 الی 4 اینچ (2/54 سانتی متر) بالای تار و پود پارچه عبور می کند. گرمای مرطوبی که از فویل به سطح لباس می خورد باعث برطرف شدن چین و چروک های لباس می شود.

رفع چروک لباس بدون اتو
لباس هایی که از چمدان یا کمد خارج می شوند، بر اثر فشار لباس های دیگر چروک خواهند شد.
وقتی اتوی شما سوخته یا برق ندارید، برای رفع این چین وچروک چه باید کرد؟
لباس ها را به چوب لباسی بزنید و سپس آنها را در نقاط مختلف حمام آویزان کنید. پنجره های حمام را بسته و شیر آب گرم را بازکنید و مجرای خروج آب راهم ببندید. یک ساعت بعد زمانی که به سراغ لباس ها بروید، تقریبا همه چروک ها صاف شده اند.


اتو کردن پارچه های مخملی
برای آنکه پرزهای مخمل نخوابد، لباس را به پشت برگردانید.
یک ظرف پر آب را جوش بیاورید و پارچه را روی آن بگیرید تا با بخار آن اتو شود.

نحوه شستشو، اتو و نگهداری از پارچه های نخی
برای شستشوی پارچه های نخی، ماده قلیایی و آب ( 60 درجه) همراه با فشار یا چنگ زدن مناسب است.
در هنگام اتو کردن احتیاج به روانداز نداشته و حرارت 150 درجه برای آن ها مناسب است. باید دقت کنید که از طرف طول، پارچه را اتو کنید.
برای آهار زدن از نشاسته استفاده کنید.
در صورتی که می خواهید پارچه های نخی را برای مدتی طولانی نگهداری کنید آن ها را داخل کیسه های نایلونی قرار دهید تا عوامل جوی روی آن ها اثر نکند. هر چند وقت یکبار هم تای آن ها را عوض کنید.

نحوه اتو در مسافرت
اگر در سفر هستید و اتو به همراه ندارید مى توانید چروک هاى لباستان را با آویختن آن از یک جالباسى در حمام بخار گرفته، باز و صاف کنید.اگر قصد استحمام ندارید و در فضاى حمام بخار آب کافى براى این منظور وجود ندارد مى توانید با دست به لباستان آب بپاشید و آن را مرطوب کنید تا چروک ها باز شوند سپس با گرفتن هواى داغ سشوار از فاصله مناسب با لباس، آن را خشک و براى پوشیدن آماده کنید.

اتو کردن لباس ابریشمی
براى اتو کردن لباس هاى ابریشمى ابتدا آنها را کمى با آب مرطوب کنید و سپس از پشت در حالى که یک قطعه پارچه نخى روى آن قرار داده اید اتو بزنید.

نحوه اتوی پرده
هنگام اتو زدن پرده ها، یک صندلى در پشت میز اتو قرار دهید و قسمت هایى از پرده را که اتو زده اید روى صندلى بگذارید تا به این ترتیب از افتادن پرده روى زمین و چروک شدن دوباره آن و همچنین سنگینى و کشیده شدن باقیمانده پارچه پرده جلوگیرى شود.

بر طرف کردن برق افتادگی بر اثر اتو
اگر پارچه و لباس شما بر اثر اتو کشیدن برق افتاده، پارچه نخى مرطوبى را روى قسمت
براق شده قرار دهید و اتو بکشید تا بخار حاصله، برق افتادگى را از میان ببرد.

جلو گیری از باقی ماندن برق اتو در زیپ و ...
براى اینکه نقش درزها و جاى دوخت زیپ روى پارچه به صورت براق باقى نماند هنگام اتو کشیدن این قسمت ها نیز از یک قطعه پارچه استفاده کنید و اتو را مستقیماً روى لباس نگذارید.

نحوه اتو کردن پارچه های با الیاف مصنوعی

هنگام اتو کردن پارچه هاى تهیه شده از الیاف مصنوعى به ویژه اگر رنگى تیره دارند براى جلوگیرى از برق افتادن پارچه، آن را از پشت اتو کنید یا یک قطعه پارچه تمیز نخى را روى آن بیاندازید و سپس اتو بکشید.

 

fantastic.fati

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش اتوکشي 4

آموزش اتوکشي 4


برای اتوكشی نیز مانند هر كار دیگری قوانین و نكاتی وجود دارند كه با رعایت آنها، كار سریع‌تر و باكیفیت بهتری انجام می‌گیرد.
بنابراین پیش از انجام كار اتوكشی، ابتدا باید به علائم بین‌المللی‌ای كه معمولا روی برچسب متصل به لباس‌ها و لوازم پارچه‌ای – با دوخت استاندارد – وجود دارد، توجه كنید. این علائم رابطه مستقیمی با جنس پارچه لباس دارند. درواقع روی این برچسب‌ها مشخص می‌شود این لباس اتوشدنی است یا خیر و درصورتی كه اتوكشیدن آن امكان‌پذیر باشد، این كار باید در چه دمایی انجام شود.






میزی برای اتو:
اگر می‌خواهید هنگام اتوكشیدن دچار پشت‌درد و كمردرد نشوید، میز اتویی تهیه كنید كه ارتفاع آن قابل تنظیم باشد. به این ترتیب شما می‌توانید باتوجه به قدتان، میز را در ارتفاع مناسب قرار دهید؛ به صورتی كه برای اتوكشی نیاز به دولاشدن و خمیدگی پشت وجود نداشته باشد. باتوجه به اینكه روكش پارچه‌ای میز اتو در اثر اتوكشیدن‌های متوالی لباس‌ها تغییررنگ داده و معمولا لكه‌دار می‌شود، برای حفظ ظاهر پارچه آن، روكشی درست به اندازه سطح میز بدوزید یا از روكش‌های آماده‌ای كه باتوجه به ابعاد سطح میز اتو به فروش می‌رسند، ‌استفاده كنید. با روكش‌كردن سطح میز اتو، شما می‌توانید به راحتی آن را بیرون آورده و بشویید.






یك پیشنهاد:
برای اینكه گرمای حاصل از اتو هنگام اتوكشی دوبرابر شده و لباس به سرعت صاف و اتوكشیده شود، سطح میز اتو را پیش از قراردادن روكش متحرك، با لایه‌ای از فویل آلومینیوم بپوشانید.
این كار را به صورتی انجام دهید كه لایه فویل آلومینیوم بدون هیچ‌گونه چین و تاخوردگی‌ای روی میز صاف قرار گیرد و بعد روكش را روی لایه آلومینیومی بكشید. به این ترتیب زحمت شما برای اتوكشی به نصف رسیده و سرعت‌عمل دوبرابر می‌شود. درواقع پارچه از هر دو طرف زیر و رو – حرارت می‌بیند.

توجه:
پیشنهاد فوق برای پارچه‌های ظریف و نازك مانند ابریشم و به‌طور كلی پارچه‌هایی كه برای اتوكشی آنها حرارت زیادی لازم نیست، مناسب نبوده و این كار را فقط برای پارچه‌های ضخیم‌تر انجام دهید.

نكته:

باتوجه به اینكه سطح چوبی میز اتو با چند لایه ابر پوشانده شده و ابر نیز در اثر حرارت كم‌كم فشرده شده و از بین می‌رود، هنگام نازك‌شدن ابر روی میز اتو، اقدام به تعویض میز كنید زیرا قطر ابر روی میز، در نتیجه اتوكشی تاثیر می‌گذارد؛ به‌طوری كه هرچه سطح زیر صاف‌تر و نرم‌تر باشد، لباس روی آن بهتر اتو می‌شود.

نگهداری از اتوهای بخار:
پس از پایان استفاده از اتوی بخار، نه تنها آب داخل مخزن را خالی كنید بلكه اگر دستگاه شما دگمه‌ای مخصوص خارج‌كردن بخار نیز دارد، آن را آن‌قدر فشار دهید تا باقیمانده آب داخل مسیر نیز بخار شده و راه‌های خروج بخار به‌طور كامل باز شوند. البته ممكن است هنگام انجام این كار، مقداری رسوبات آب به صورت خرده‌گچ از اتو خارج شده و روی لباس شما بریزد؛ نگران نباشید فقط لباس را بتكانید؛ این ذرات، لكه‌ای ایجاد نمی‌كنند.







برقی از اتو روی پارچه:
اغلب پارچه‌های تیره هنگام اتوكشی به اصطلاح برق افتاده و ظاهری نامناسب پیدا می‌كنند. برای جلوگیری از بروز این مشكل، كافی است تكه پارچه‌ای به رنگ روشن را روی لباس تیره انداخته و از تماس مستقیم اتو با پارچه تیره جلوگیری كنید. این راهكار درمورد پارچه‌های ظریف مانند ابریشم نیز پیشنهاد می‌شود. فقط به یاد داشته باشید برای سهولت كار اتوكشی بهتر است پارچه را نمدار كنید. البته پاشیدن آب روی تكه پارچه نیز سرعت اتوكشی را بالا می‌برد.

عوامل خش‌زا در اتوكشی:
برای اتوكشیدن لباس‌های دگمه‌دار و زیپ‌دار - به‌خصوص انواع فلزی آنها – مراقب باشید كه اتو را به‌طور مستقیم روی سطح زیپ یا دگمه حركت ندهید زیرا ممكن است باعث خط‌افتادن كف اتو شود. برای این منظور پارچه نخی‌ای روی آن قسمت‌ها پهن كرده و روی پارچه را اتو كنید.







صرفه‌جویی در زمان:
برای صرفه‌جویی در زمان به هنگام اتوكشی، اگر به همراه لباس‌ها مقداری ملحفه یا رومیزی بزرگ نیز دارید، آنها را به صورت دولا یا حتی چندلا روی میز اتو پهن كرده و روی آنها شروع به اتوكشی لباس‌های دیگر كنید. با این كار همزمان با اتوكشیدن لباس‌ها – به‌خصوص تی‌شرت‌ها و لباس‌های بچه‌ها – قسمت اعظمی از ملحفه یا رومیزی نیز اتو می‌شود. به این ترتیب لازم است تنها زمان كوتاهی را برای تكمیل قسمت‌های باقیمانده چروك صرف كنید.

اتوكشی در ابعاد وسیع:
اگر زحمت اتوكشیدن پرده‌های بزرگ و یك‌تكه خانه را خودتان تقبل كرده‌‌اید ولی با اتوكردن یك قسمت، قسمت دیگر دوباره چروك می‌شود، از صندلی كمك بگیرید؛ به این ترتیب كه یك یا دو عدد صندلی چوبی در قسمت پشت میز اتو قرار داده و بخش اتوكشیده شده پارچه را روی تكیه‌گاه صندلی آویزان كنید.

نكته:
باتوجه به اینكه بعضی صندلی‌ها – به‌خصوص انواع خراطی‌شده – تكیه‌گاهی صاف ندارند، ممكن است با پهن‌كردن پارچه ظریفی مانند پرده روی سطح خراطی‌شده پشت صندلی، دوباره چروك‌هایی ایجاد شود؛ بنابراین بهتر است ابتدا قسمت چوبی مبل یا صندلی را با یك تكه حوله بزرگ ضخیم بپوشانید.

یك دسته لباس آماده برای اتو:
اگر دسته‌ای از لباس‌های نخی را برای اتوكشی آماده كرده‌اید، ابتدا آنها را با اسپری آبپاش خوب نمدار كرده، سپس اتو كنید. به این ترتیب چروك‌ لباس‌ها راحت‌تر صاف خواهد شد.





نظافت در اتو:
برای تمیزكردن محفظه آب داخل اتوی بخار، محلولی از سركه سفید و آب را به نسبت مساوی تهیه كرده و درون محفظه آب پر كنید. حالا به مدت 3 دقیقه صبر كنید، سپس محلول سركه‌ای را بیرون ریخته و داخل آن را آبكشی كنید.
این روزها كف اغلب اتوها معمولا یا از جنس استیل است یا اینكه توسط روكش تفلون یا جنسی مانند آن پوشیده شده است كه درصورت اول كافی است مقداری خمیردندان را روی یك تكه پنبه قرار داده و به سطح كف اتو بمالید؛ بعد مدتی صبر كنید تا لایه خمیردندان خشك شود، سپس توسط پنبه نمدار تمیزی لایه را به طور كامل پاك كنید.
اگر اتوی شما از نوع بخاردار است، هنگام مالیدن خمیردندان مراقب باشید مواد وارد سوراخ‌های مخصوص خروج بخار نشود. در ضمن اگر روی كف اتو لكه‌ای سوختگی باقی مانده، تكه‌ای سیم ظرفشویی را برداشته و به آرامی روی لكه بمالید. البته این كار فقط درمورد اتوهای استیل امكان‌پذیر است؛ در غیر این صورت، تكه پارچه‌ای را به محلول آب گرم و مواد شوینده یا الكل صنعتی آغشته كرده و كف اتو بكشید. البته محلول گرم سركه و نمك نیز برای این منظور مفید است.

نكته اول:
اگر احساس كرديد اتو به پارچه شما مي‌خواهد بچسبد براي جلوگيري از چسبيدن اتو از اين روش استفاده كنيد ؛ اتو را روشن بگذاريد پس از اينكه داغ شد مقداري صابون خشك را به كف آن بماليد وبعد آن را برروي سطح يك روزنامه يا مجله به آرامي حركت دهيد.


نكته دوم:
اتفاق مي‌افتد كه پس از اتو كشيدن بر روي شلوار يا اشياء اتو شده برق مي‌افتد براي جلوگيري از اين كار قبل از اتو كشيدن مقداري آب به همراه سركه به محلي كه مي‌خواهيد اتو بكشيد بپاشيد و هيچگاه اتو را مستقيمأ روي لباس نگذاريد بلكه از روي يك پارچه كتاني اتو كنيد.


نكته سوم:
اگر مي‌خواهيد خط اتوي شما با دوام باشد در محل خط اتو از زير‌، كركها وپرزها را كاملأ برداريد ودر محل خط اتو در زيرو داخل لباس مقداري صابون خشك بكشيد ودر محل خط اتو در روي لباس يك پارچۀ مرطوب بگذاريد وبا اتوي داغ محل را اتو كنيد.



انواع وسایل اتو :
1- اتو بخار
2- اتو با فرم منحنی : این اتو ثابت است و قسمتهایی از لباس که منحنی اند را روی آن می کشیم .
3- اتو پرس
4- میز اتو
5- بالشتک های مخصوص اتو:
بالشتک بیضی : برای اتو کردن درزها ، پنس های بالاتنه و فرم دادن به قسمتهایی از لباس به کار می رود .
بالشتک دستی : این بالشتگ روی ژانت سوار می شود .
6- ژانت : برای اتو کردن داخل آستین و مج به کار می رود .
7- پارچه مخصوص اتو کشی
8- چوب مخصوص کوبیدن پارچه





چگونگی اتو کردن لباس :
نحوه اتو کشی کاملاً در دوخت لباس موثر است .
پس از چرخ کردن هر درز باید بلافاصله آنرا اتو کنیم بعد به هم وصل کنیم
قبل از برش لباس باید پارچه و الگو را به خوبی اتو کنیم که در این حالت باید حرارت بسیار ملایم و بدون بخار باشد .
برای اتو کردن حتما از پارچه رو اتویی باید استفاده کنیم .

اتو کردن درزها و پنس ها :
1- باید بعد از چرخ کردن و قبل از باز کردن درزها روی خط چرخ را اتو کنیم .
2- درزها را با دست دیگر باز کرده و به وسیله نوک اتو خط درز را اتو می کنیم .
3- ممکن است در بعضی از پارچه ها جای درز روی پارچه جا بیاندازد برای جلوگیری از آن هنگام اتو کردن باید کاغذی را برش داده و در زیر ضخامت جادرز قرار دهید و بعد از باز کردن درز ، درزها را بلند کرده و زیر آنرا اتو می کنیم .






اصول اتوکشی
اگر می خواهید لباس هایتان هنگام اتوکشی براق نشود یا آثار سوختگی روی آن ها باقی نماند، کافی است هنگام اتوکشی به این نکات توجه کنید. اتوکشی هم مثل هر کاری قوانین خاص خودش را دارد.
قبل از آغاز اتوکشی باید مطمئن شوید که آیا لباس مورد نظرتان قابلیت اتوکشی دارد یا خیر. برای این منظور باید به برچسب روی لباس ها توجه کنید. علاوه بر این روی این برچسب ها درجه حرارت مناسب با جنس پارچه نیز قید شده است.


گردآوری : گروه پرتال آموزشی آرتاکاوا
www.Artakava.com
 

Similar threads

بالا